۰۹ فروردين ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۲
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۳۷۳۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۲ - ۱۹-۱۲-۱۳۸۸
کد ۱۰۳۷۳۹
انتشار: ۰۸:۲۲ - ۱۹-۱۲-۱۳۸۸
هومان دورانديش
هارولد لاسول، يکي از عالمان سياسي قرن بيستم، در بحث روانشناسي رهبران انقلابي، آنها را به سه گروه رهبران بسيج گر، ايدئولوگ ها و رهبران مدير تقسيم مي کند.

رهبران بسيج گر برانگيزاننده توده مردم در جهت اهداف انقلابي اند. ايدئولوگ ها بناي تئوريک انقلاب را بالا مي برند. رهبران مدير نيز ساماندهي نهادها و ساز و کارهاي نظام برآمده از انقلاب را بر عهده دارند.

در انقلاب اسلامي ايران، امام خميني و شهيد مطهري و آيت الله بهشتي، به ترتيب، رهبر بسيج گر، ايدئولوگ و رهبر مدير انقلاب محسوب مي شدند.
البته هر يک از اين سه روحاني کمابيش واجد ساير شئون رهبري انقلابي هم بودند. مثلاً امام خميني ايدئولوگ انقلاب هم بود و يا شهيد بهشتي رهبر بسيج گر هم بود ، ولي وجه غالب امام بسيج گري مردم انقلابي ايران و وجه غالب شهيد بهشتي معماري نهادها و مديريت نظام سياسي کشوربود.

به هر حال با اين مقدمه مختصر مي توان گفت که امام خميني، مطهري و بهشتي اضلاع مثلثي بودند که سنگ بناي جمهوري اسلامي محسوب مي شود. به غير از نقش بي بديل امام خميني در تاسيس و تداوم نظام جمهوري اسلامي، آثار نظري شهيد مطهري ،مهم ترين مکتوبات ايدئولوژيک رهبران فکري اين نظام و آثار
عملي شهيد بهشتي ( قانون اساسي، قوه قضاييه، حزب جمهوري اسلامي، تحزب و تشکل سياسي روحانيان و ... ) مهم ترين نهادهاي موجود در نظام جمهوري
اسلامي بوده است.

اگر امام خميني، شهيد مطهري و آيت الله بهشتي امروز زنده بودند چه موضعي در قبال وضع موجود اتخاذ مي کردند؟ پاسخ اين سوال هر چه باشد جزو حدسيات است. قطعاً پاسخ اصلاح طلبان به اين سوال متفاوت از پاسخ اصولگرايان است ؛بي ترديد مهدي کروبي و احمد جنتي، پاسخ هايي کاملاً متناقض به اين سوال مي دهند.

در ميانه اين معرکه آراي متناقض، مي توان نيم نگاهي به مواضع فرزندان و اذناب سه شخصيت نامبرده انداخت بي آن که لزوماً حکم به رابطه "اين هماني" ، ميان رأي اينان و آنان داد.

 يعني مي توان مواضع سيد حسن خميني، عليرضا (و محمد رضا) بهشتي و علي ( و محمد ) مطهري را هم در اين باره لحاظ کرد. چه سه اين سه نفر، لااقل تا پيش از انتخابات رياست جمهوري، از ديد عموم روحانيان و نيروهاي حزب اللهي به عنوان فرزندان خلف و صالح پدران خويش شناخته مي شدند.آنان تا پيش از انتخابات اخير هيچ گاه از اين سه – چهار نفر به عنوان فرزندان ناصالح بزرگان انقلاب ياد نمي کردند. حساب سيد حسن خميني براي بسيجيان و حزب اللهي ها جدا از سيد حسين خميني بود. فرزندان بهشتي و مطهري نيز به عنوان افرادي بري از قدرت طلبي و ثروت اندوزي شناخته مي شدند که به رغم برخورداري از " رانت پدر "،آقازاده نشدند.
 آنها در سياست مداخله چنداني نمي کردند، نظام را در طريق حق مي ديدند و اگر هم گهگاه نکته اي مي گفتند و خرده اي مي گرفتند، تنها از سر خيرخواهي و  دلسوزي و رفورگري بود وبس.

علي مطهري در دوران رياست جمهوري خاتمي، منتقد دولت اصلاحات بود و از غربگرايي اصلاح طلبان انتقاد مي کرد. سيد حسن خميني نيز چندي پس از آنکه اکبر گنجي " مانيفست جمهوريخواهي " را نوشت، تاکيد کرد که فرزندان انقلاب اسلامي، دموکراسي را در چارچوب اسلام مي خواهند و شيوه هاي دموکراتيک نمي
توانند و نبايد به نفي و نقض احکام اسلامي منجر شوند.
بهشتي ها نيز هيچ گاه زير علم دولت خاتمي سينه نزدند و در دوران اصلاحات ، همچون ميرحسين موسوي "جريده مي رفتند که گذرگاه عافيتشان تنگ بود."*

اما اينک در عصر پسااصلاحات، پس از چهار سال تلاش احمدي نژاد براي برپايي "دولت اسلامي " مهرورز، صداي فرزندان سه رهبر ( بسيج گر، ايدئولوگ و مدير )
انقلاب درآمده است و هر سه آنها به صد زبان از دولت محمود احمدي نژاد انتقاد کرده اند.

 علي مطهري، احمدي نژاد را ليبرالي فرهنگي مي داند که با شعارهاي ارزشي و انقلابي به قدرت رسيده اما عملکردي ليبرال را در حوزه فرهنگ در پيش گرفته است.
 مطهري اذعان مي کند که دوستان اصولگرايش در انتخابات اخير " با چشمي گريان " به احمدي نژاد راي دادند. به نظر فرزند ارشد شهيد مطهري، محمود احمدي نژاد بايد بابت رفتار و گفتارش در مناظره هاي انتخاباتي از مردم عذرخواهي کند.

سيد حسن خميني با رئيس جمهور مهرورز چنانکه بايد مهرورزي نمي کند ؛ سفر به پاکستان را به شرکت در مراسم تنفيذ او ترجيح مي دهد و در مراسم تجديد عهد هيات دولت با بنيانگذار انقلاب اسلامي، غيبت را جايگزين حضور مي کند.

عليرضا بهشتي نيز در نقد عملکرد دولت و دفاع از "حق موسوي "، سخن ها گفته و هرگز تقابل اش با دولت را کتمان نکرده است.

باري وضع موجود در نظام جمهوري اسلامي براي بسياري از مردم حزب اللهي و مومني که هم دوام و قوام نظام را مي خواهند و هم دوستدار امام خميني و شهيد مطهري و شهيد بهشتي اند، وضعي ترديدآفرين و حيرت آور است.

 اين قسم ايرانيان بي ترديد نمي توانند بپذيرند که فرزندان برجسته ترين شخصيتهاي انقلاب اسلامي، يک شبه از راه به در شده اند. از سوي ديگر آنان تداوم نظام را نيز خواستارند و اين روزها دائماً جملاتي تلويحي مي شنوند که تصريح اين جملات چيزي جز اين نيست که سيد حسن خميني و عليرضا بهشتي و علي مطهري به هر حال با قول و فعلشان آب به آسياب دشمن مي ريزند.

 به راستي در اين " زمانه ترديد " چگونه مي توان " زمينه يقين " را در دل مومنان امام دوستي برانگيخت که سالها شنيده اند که مطهري حاصل عمر امام بود و بهشتي معمار قانون اساسي جمهوري اسلامي؟


* اشاره به شعر حافظ: " جريده رو که گذرگاه عافيت تنگ است    پياله گير که عمر عزيز بي بدل است"
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۰ - ۱۳۸۸/۱۲/۱۹
0
0
به نظر اينجانب كه نه فرزند امام و.... هستم اما از روزهاي اول انقلاب در جريان فرمايشات امام و بفرمان ايشان به خيابان آمدم و بعد از انقلاب هم در جنگ شركت كردم و24سال است كه با يك پا زندگي مي كنم و يك پاي خود را در شهرستان مرزي سردشت جا گذاشته ام -- اين را برداشت كرده ام كه حق را بايد شناخت واين را هم مي دانم كه شهيد بهشتي و مطهري بخاطر مواضع شفاف و روشن در مقابل منافقين و ضد انقلاب شهيد شدند و .....رفتار موسوي و كروبي كه بخاطر قدرت طلبي انتخابات سي ساله را مخدوش كردند اصلا نمي پذيرم زيرا امام تاكيد داشتند كه ميزان راي مردم است حال اگر بقول موسوي با سيب زميني و پياز و اضافه حقوق راي دادن بلاخره راي دادند 25 ميليون بلاخره بايد به راي مردم احترام گذاشت 22بهمن هم بقول شما مهندسي شده بود و بخاطر سانديس آمدند كدام احمقي بخاطر يك سانديس از 7 ساعت از عمرش سرمايه مي گذارد --ما امام را خامنه اي را انقلاب را جمهوري اسلامي رئيس جمهور منتخب مردم - خامنه اي - هاشمي - خاتمي و احمدي نژاد را دوست داريم و مقابل فتنه و كساني كه مي خواهد دوباره با بي قانوني كشور را به آشوب بكشانند هر كه باشد مي ايستيم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۹ - ۱۳۸۸/۱۲/۱۹
0
0
مواضع علی مطهری را نمی توان با مواضع محمد مطهری یکی دانست. ضمن آنکه فرزندان شهید بهشتی و نیز آقا سید حسن اساسا اصلاح طلب هستند و فرزندان مطهری اصولگرا
بی نام و نشان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۳ - ۱۳۸۸/۱۲/۱۹
0
0
قیاس رندانه ای بود. با تشکر از نویسنده
علی میرزایی
-
۲۱:۳۷ - ۱۳۸۸/۱۲/۱۹
0
0
سلام مقاله مفیدی بود ممنون از عصر ایران که عموما تحلیلهای بی طرفانه ای ارائه می نماید باید گفت از بین این آقازاده ها بنده نظر آقا سیدحسن خمینی را بیشتر از بقیه قبول دارم و برای ایشان و بیت معزز امام راحل آرزوی توفیق روزافزون می نمایم
علی میرزایی
-
۲۱:۳۸ - ۱۳۸۸/۱۲/۱۹
0
0
سلام مقاله مفیدی بود ممنون از عصر ایران که عموما تحلیلهای بی طرفانه ای ارائه می نماید باید گفت از بین این آقازاده ها بنده نظر آقا سیدحسن خمینی را بیشتر از بقیه قبول دارم و برای ایشان و بیت معزز امام راحل آرزوی توفیق روزافزون می نمایم
حسين
-
۰۰:۱۰ - ۱۳۸۸/۱۲/۲۰
0
0
من فكرميكنم اين اقايان همه دلسوزنظام هستن ونبايدمخالفتشان بادولت را خروج از نظام دانست وهركس جنين فكركنداو هم مثل بعضي ازاين اقايان اشتباه كرده است نبايداحساس خطر كردن نسبت به نفوذ دشمن باعث بشه مانيروهاي خودمان رانزدملت خراب كنيم وخود اين نوشته به نوعي تخريب اين اقايان است .ومقايسه اين عزيزان باان بزرگان اشتباه است چون هيچ فرزندي عين پدرنميشود واينشرايط زمان ومكان است كه ادمها را ميسازد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۲۱ - ۱۳۸۸/۱۲/۲۰
0
0
برای اینکه بدانید نظر امام، شهید مطهری و شهید بهشتی در وضع کنونی چه می توانست باشد باید نگاه کنید به اینکه ایشان در زمان خودشان با حرکات مشابه امروز چه برخوردی داشته اند. مثلا" علت طرد نوه ارشد امام (سیدحسین خمینی) توسط امام چه بود؟ آیا جز حمایت و پیوستگی سیدحسین با لیبرالها بود؟ یا اینکه محور اصلی تمام فعالیتهای شهید بهشتی در دوران بعد از انقلاب چه بود؟ جز مبارزه با منافقین و لیبرالها بود؟ در مورد شهید مطهری هم بهترین گواه کتابهای ایشان است. آیا ایشان در کتابهایش نوشته ای در دفاع از لیبرالیسم دارد؟
حال قضاوت کنید که آقازاده های ایشان چقدر از پدرانشان دور شده اند.
sayyad
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۴ - ۱۳۸۸/۱۲/۲۰
0
0
با سلام و عرض ادب و احترام
در فارسي ضرب المثلي داريم كه مي گويد :
گيرم كه پدر تو باشه فاضل از فضل پدر تورا چه حاصل؟؟؟؟؟؟؟؟؟
امام هم در موردي فرمودند ميزان راي ملت است و درجايي ديگر نيز فرمودند ميزان حال فعلي افراد است . با تشكر
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۳ - ۱۳۸۸/۱۲/۲۰
0
0
حق را بر پیمانه افراد سنجیدید. سنجشی که از پایه بر آب است.
بیگن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۲ - ۱۳۸۸/۱۲/۲۰
0
0
قلم توانایی بود . به دل نشست .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۱۲ - ۱۳۸۸/۱۲/۲۰
0
0
سلام این منصفانه نیست که هر کسی راکه منتقد باشد انسان منحرفی بدانیم وهرکه راکه از ما تعریف کرد انسان سالمی بدانیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۵۳ - ۱۳۸۸/۱۲/۲۱
0
0
شرم بر سفسطه گرهای زیانکاری همچون نویسنده ئ قلم به مزد این مقاله.
moh
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۲۰ - ۱۳۸۸/۱۲/۲۲
0
0
کاش این تفکر تفکری غالب در میان دارندگان قدرت در این کشور بود مگر میشود کسی تمام عمر و زندگی خود را به پای نظام بگذارد و فقط بخاطر داشتن انتقاد و سوال یک شبه معاند و محارب و منافق شود .
سعی کنیم حرف را بشویم و بسنجیم و خدایا ناکرده از روی قصد و غرض و....با عابرو و پیشینه افراد بازی نکنیم.
به وجدانمان رجوع کنیم.
به امید آنروز برای همه حتی......
ایرانیم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۲۶ - ۱۳۸۸/۱۲/۲۲
0
0
آیا نباید فکر کرد .که چه کاری صورت گرفته که این آقایان مخالف شده اند ایا واقعا اینها با نظام مشکل دارند من فکر میکنم باید کمی زیاده خواهی ها را باید کم کرد وبه دیگران هم حق حرف زدن بدهیم
حمید رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۱ - ۱۳۸۸/۱۲/۲۲
0
0
نگوییم چون این سه نفر باما موافق نیستند پس آب به آسیاب دشمن می ریزند بلکه بگوییم شاید چون کار ما بدون اینکه دیده شود کمک به رفتارهای دشمن است این سه نفر با ما مخالف هستند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۱ - ۱۳۸۸/۱۲/۲۲
0
0
در جواب دوستی که ضرب المثل فارسی " گیرم پدر تو بود فاضل، از فضل پدر تو را چه حاصل" را غلط نوشتند باید عرض کرد که اگر در نظام جمهوری اسلامی، فرزندان شهدا نتوانند از وضعیت انتقاد کنند و امر به معروف و نهی از منکر کنند وای به حال این کشور و آینده ما.
وقتی با فرزندان و نور چشمی های خمینی و بهشتی و مطهری چنین میکنند، فردا اگر من برای کشورم جان دهم با بازماندگان ما چه خواهند کرد؟!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۷ - ۱۳۸۸/۱۲/۲۲
0
0
با سلام مطلب خوبي بود اما.....
اولاً تكليف بيت معزز امام (خاصه آقا سيد حسن) در امور سياسي كاملا روشن است كه طرفدار اصلاحات هستند و در مورد آقاي علي مطهري هم ايشان اصولگراي منتقد دولت است نمه طرفدار جريان فتنه گر موسوي و امثال ايشان و اما فرزندان شهيد بهشتي به هيچ عنوان نمي توانند نشانه نظر پدر خود باشند بلكه آنها هم مواضع خودشان را دارند.
به نظر تكليف مردم شناسايي حق و طرفداري حق است نه نگاه كردن به افراد كه حتما ميدانيد افراد را بايد با حق سنجيد نه حق را با افرادخاص .
یک آزاده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۸ - ۱۳۸۸/۱۲/۲۲
0
0
قیاس, قیاس جالبی نبود. شهید بهشتی کجا و فرزندش کجا! شهید مطهری کجا و فرزندانش کجا! امام کجا و نوه اش کجا! این مقام و منزلتی هم که میبینی دارند از صدقه خدمات آن بزرگواران جنت مکان است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۴ - ۱۳۸۸/۱۲/۲۲
0
0
lمقایسه شهید مطهری و بهشتی با امام مقایسه مع الفارق است ان دو نفر در عرض امام نبودند
نتتا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۴ - ۱۳۸۸/۱۲/۲۲
0
0
"...تصريح اين جملات چيزي جز اين نيست که سيد حسن خميني و عليرضا بهشتي و علي مطهري به هر حال با قول و فعلشان آب به آسياب دشمن مي ريزند"
كدام دشمن ؟ شايد اگر دشمنان ايدئولوژيك را بتوان دشمن حساب كرد ما بعد از انقلاب فقط اسرائيل و سياستمداران آمريكا را دشمن خود مي دانستيم . ولي آيا الان فقط دو كشور دشمن ما هستند؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۸ - ۱۳۸۸/۱۲/۲۲
0
0
بسیار منطق ضعیفی داشت و برخی اطلاعات کذب را مبنای تحلیلیش قرار داده بود.
مثلا "لااقل تا پيش از انتخابات رياست جمهوري، از ديد عموم روحانيان و نيروهاي حزب اللهي به عنوان فرزندان خلف و صالح پدران خويش شناخته مي شدند " هرگز این طور تبوده است.
و اینکه حق را با افراد سنجیده اند خیلی بچه گانه است.
برای اینکه ببینیم نظر این بزرگواران چه خواهد بود اصلا لازم نیست به فرزندان آنها مراجعه کرد و کافی است برخی آرا و اندیشه های این افراد را مخصوصا در مورد ولایت فقیه و ... خواند.
وبگردی