۳۱ فروردين ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۷
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۲۰۲۳۱
تعداد نظرات: ۶۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۲۳-۰۳-۱۳۸۹
کد ۱۲۰۲۳۱
انتشار: ۱۰:۱۹ - ۲۳-۰۳-۱۳۸۹
گزارشی از هزینه های برگزاری مراسم عروسی در تهران

یک شب عروسی، هزار شب بدهی

در تهران گران ترین منو برای هر نفر در بین هتل ها به هتل اوین اختصاص دارد، در این هتل صاحب مراسم برای هر نفر میهمان باید حدود 83 هزار تومان پرداخت کند.در بین سالن های معروف تهران، باشگاه فرمانیه با هر نفر 61 هزار و 500تومان، گرانترین سالن است... باغ های مختلط هم حکایت خاص خود را دارند! (+جدول قیمت ها)
عصر ایران ؛ الهام دانیالی -  عروسی در فرهنگ ایرانی ، فقط یک کارکرد ندارد، این یک مراسم عادی نیست. شادی کردن را می توان با انواع راه ها امتحان کرد، اما حواستان را جمع کنید، این یک «رسم» است. رسمی که  اتفاقا در سال های اخیرارتقاء ژنتیکی هم پیدا کرده و به غولی تبدیل شده، که برای بعضی ها شکست دادنش کار سختی است. هستند کسانی که وام های مضاربه ای می گیرند تا یک شب «آبرو داری»! کنند و یک عمر کمرشان زیر بازپرداخت قسط این آبرو داری شکسته شود.

در ایران سال 89 هستیم، سال ها از زمانی که عروسی ها در خانه، حیاط، پارکینگ، باغ شخصی و... برگزار می شد گذشته است.

امروز دیگر کف انتظار زوج ها، اوج انتظار زوج های دو دهه قبل یعنی برگزاری عروسی در تالار یا همان «باشگاه» سابق است.
14 تا 27 و گاه 30 میلیون تومان، هزینه برگزاری تنها یک شب عروسی است. پولی که می شود با آن یک آپارتمان رهن کرد، یا یک آپارتمان نقلی در اطراف تهران با آن خرید. کف هزینه ها یعنی 6 میلیون قیمت خرید یک اتومبیل شخصی است، که نه برای یک شب، که برای سال ها می تواند همراه یک زوج باشد.

اینها برای خانواده های افسانه ای نیست، آنها دیگر به سالن های تهران فکر نمی کنند، بعضی ها حتی سراغ جشن در دبی و ترکیه رفته اند.

در تهران گران ترین منو برای هر نفر در بین هتل ها به هتل اوین اختصاص دارد، در این هتل  صاحب مراسم برای هر نفر میهمان باید حدود 83 هزار تومان پرداخت کند. ارزانترین آنها هم هتل المپیک است که می شود با هر نفر 18.5 هزار تومان سر و ته ماجرا را هم آورد.

در بین سالن های معروف تهران، باشگاه فرمانیه با هر نفر 61 هزار و 500تومان، گرانترین سالن است(البته برخی خدمات ویژه قیمت هر نفر را گاه تا بیش از 100 هزار تومان هم می برد) ارزان ترین سالن هم بین سالن های نام دار تهران، زیتون الهیه است که با نفری 8 هزار تومان هم می شود در آن عروسی گرفت.  این تالار  بیشتر مورد استفاده بازاری ها است و تنوع قیمت در آن چشم گیر است، یعنی از 8 هزار تومان تا 23 هزار تومان برای هر نفر می شود در آن عروسی برگزار کرد.

 پول بیشتر، عروسی امن تر!

برای برخی از خانواده های ایرانی، حواشی یک مراسم عروسی این روزها از خودش مهم تر شده، اینقدر که هماهنگی و برنامه ریزی برای یک عروسی مفصل برای خود عروس و دامادها تبدیل به کاری سخت و طاقت فرسایی شده است.

در این میان در برخی از خانواده های ایرانی حضور در عروسی های مختلط، شرب خمر در حاشیه مراسم و... معمول است ؛ بدیهی است در جامعه ای که حضور در چنین میهمانی هایی جرم محسوب می شود، عروسی گرفتن این چنین، مثل راه رفتن روی لبه چاقو می ماند! کافی است نیروی انتظامی سر برسد و میهمانان را دستگیر کند و ... همه چیز بهم می ریزد ؛ به همین دلیل است که برگزار کنندگان این قبیل مهمانی ها ، ارقام کلانی را از خانواده های عروس و داماد می گیرند تا به اصطلاح بتوانند امنیت مراسم را تأمین کنند!

شاید به همین دلیل است که شرکت ها و دفاتر برگزاری مراسم و مجالس هر روز بیشتر در سطح شهر به چشم می خورند. مراکزی که بعد از توضیح زیاد شما را متقاعد می کنند که کافی است به اندازه توقع تان از جشن به آن ها پول کافی پرداخت کنید و بعد دیگر خیالتان از بابت همه چیز راحت باشد. آن ها معمولا ادعا می کنند جز لباس عروس و آرایشگاه، بقیه چیزها مثل تزیین ماشین، سفره عقد، میکاپ آرتیست داماد، شام، پذیرایی، فیلمبرداری و ساخت کلیپ، موسیقی و ... همه با خودشان است!

دختر و پسرهای جوانی که می خواهند مراسمشان متفاوت باشد و هیچ وقت از یاد فامیل و دوست و آشنا نرود بیشتر به این شرکت ها مراجعه می کنند.

عروسی های مختلط، باغ، بیش از هفت نوع غذا، میزهای پذیرایی بزرگ، سفره خانه و چای و قلیان، سرو کردن انواع اسنک ها و نوشیدنی های متنوع، گروه های موسیقی حرفه ای و بزرگ با خواننده های معروف و... خدماتی هستند که یک شرکت نسبتا معروف برگزاری مجالس در خیابان دولت تهران ادعا می کند که می تواند به بهترین شکل آن ها را ارائه دهد،

آنها حتی از آبروی کلانتری ها هم مایه می گذارند و با گرفتن 4 میلیون تومان پول اضافی ، مدعی می شوند که دیگر کسی از پلیس مزاحم جشن شان نخواهد شد ؛ ادعایی که البته پلیس تکذیب می کند و بر برخورد با هر گونه مراسم نامتعارفی تاکید می نماید.

اما شرکت دیگری که به اندازه قبلی معروف نیست می گوید نمی تواند قول صد در صد بدهد که تا آخر مراسم با گشت و پلیس محلی مشکلی نداشته باشند، ولی تا به حال هنگام برگزاری مراسم هایشان با مشکل جدی برخورد نکرده اند.

 عموما این شرکت ها عروسی ها را از 2 و 4 میلیون تومان به صورت عادی تا بالای 20 میلیون تومان با خدمات ویژه در باغ های اطراف تهران برگزار می کنند. مواظب باشید! 4 میلیون یعنی هزینه ابتدایی و کف ماجرا، این به آن معنا نیست که هزینه شام، میوه و شیرنی و... هم در همین 4 میلیون تومان لحاظ شده است.

مهشید و سامان و مهشیدها و سامان ها

عروسی گرفتن در سالن های بزرگ هتل های چهار و پنج ستاره این روزها بیشتر از گذشته باب شده  است. می توانید نگران شام و پذیرایی نباشید و فقط به تنوع غذا و پذیرایی و آسایش میهمانان فکر کنید. اما هزینه ی گرفتن عروسی در هتل حق انتخاب شما را محدود می کند. هر هتل معمولا پنج منو در اختیار عروس و دامادها قرار می دهد که می توانند یکی را انتخاب کنند.

 گرانترین آن ها معروف به منو های ممتاز و مخصوص است، با تنوع غذاها و کیفیت بهتر، ارزانترین منو هم معمولا یک پکیج است شامل چهار یا پنج غذایی که در مقایسه با منوی ممتاز که حداقل بره درسته بریان شده، شیر ماهی تزیین شده  و رولت گوشت و... را دارد بسیار معمولی به نظر می آید. زرشک پلو با مرغ، باقالا پلو با گوشت و شیرین پلو از معمول ترین غذاهای منوی ارزان هتل ها هستند، بدون تزیین خاص میز با حضور یک یا چند بره بریان شده.

وقتی برای برگزار کردن مراسم عروسی در سالن یک هتل سعی می کنید یکی از منوهای مخصوص، متوسط یا ارزان را با توجه به بودجه ای که در نظر دارید انتخاب کنید، توجهتان را به این مسئله جلب می کنند که هر چه منوی ارزان تری را انتخاب کنید درصد گوشت غذاها و کیفیتشان کمتر می شود و شما با اینکه قرار است چند برابر یک عروسی معمولی پول خرج کنید اما نگران می شوید که نکند پذیرایی خوب نباشد و آبرو ریزی شود.

لوکس بودن جشن عروسی که در هتل برگزار می شود بیش از هر چیز دیگر به چشم می آید.

مهشید و سامان که خواستند نام خانوادگیشان را ننویسیم زوجی هستند که قرار است اواخر تابستان امسال مراسم ازدواجشان را در یکی از هتل های چهار ستاره تهران جشن بگیرند. مهشید و همسرش هر دو مهندس کامپیوتر هستند و روی هم هر ماه حدود 3 میلیون تومان درآمد دارند.

مهشید فکر می کند وقتی در فامیل بیشتر عروسی ها بالای 20 میلیون خرج بر می دارد، چطور می تواند مثلا با 10 میلیون تومان یک عروسی آبرومند بگیرد؟ او فکر می کند اگر فامیل دیگری داشت شاید این کار شدنی بود اما الان یک عروسی کم خرج و معمولی حتی می تواند بی احترامی به میهمانان به حساب بیاید!

در این میان سالن های پذیرایی حکایتی جدا دارند. هر قشری از جامعه با هر سطح درآمدی که باشد می تواند قسمتی از شهر سالنی را پیدا کند و برای برگزاری مراسم عروسی با آن قرارداد ببندد. پذیرایی در سالن ها بسته به اینکه در کدام منطقه شهر واقع شده باشد متفاوت خواهد بود. گاهی با نفری 5هزار تومان و یک نوع غذا ، 100 نفر میهمان در نقطه ای از شهر در یک سالن پذیرایی شام عروسی می خورند و گاهی در نقطه ای دیگر با نفری 50هزار تومان، بیش از 400 نفر میهمان با بهترین مواد غذایی و متنوع ترین میز شام و دسر پذیرایی می شوند.

همه این ها جشن عروسی زوج هایی هستند که قرار است عروس و داماد از آن ضیافت به بعد، با هم زیر یک سقف زندگی کنند. با این تفاوت که شرایط مالی بعضی از آن ها باعث می شود هر چند میلیون که برای مراسمشان خرج می کنند اصلا برایشان مهم نباشد و همه مخارج عروسی از قیمت یکی از اتوموبیل هایشان کمتر شود، و بعضی دیگر دست به دامن هر دوست و آشنایی می شوند که چند هزار تومان بیشتر قرض کنند و عروسی شیک تری بگیرند! پولی که اگر اینجا خرج نمی شد شاید می توانست پول پیش خانه بهتری باشد. و حالا از فردای عروسی به جای شروع یک زندگی آرام باید نگران پس دادن قرض ها بود.

به نظر می رسد، فرهنگی در جامعه ما شکل گرفته، به خوب یا بد بودنش کاری نداریم.اما باید دید، این فرهنگ چرا چنین عمومیت پیدا کرده است که دیگر نسبیت خود را از دست داده است. چرا  باید خانواده ای از  قشر متوسط خود را به دردسر بیندازند تا عروسی چندین برابر بالاتر از حد بضاعت خود برگزار کند و بعد هم مصیبت  آن  چند ساعت را سال ها بر خود تحمیل کنند: یک شب، سه ساعت و بعد  هفت و ده سال قسط، زیربار بدهی رفتن و سال ها تحمل هزینه آن یک شب.

 

هزینه یک شب جشن عروسی در هتل های معروف تهران (قیمت ها به تومان)

نام تالار

ارزانترین منو(هر نفر)

گرانترین منو(هر نفر)

جمع 300 نفره(ارزان ترین)

جمع 300 نفره(گران ترین)

هتل پارسیان استقلال

32.000

55.000

9.600.000

16.500.000

هتل انقلاب

27.000

42.000

8.100.000

12.600.000

هتل لاله

25.000

32.000

7.500.000

9.600.000

هتل هما

47.000

60.500

14.100.000

18.150.000

هتل المپیک

18.500

24.000

5.550.000

7.200.000

هتل اوین

41.400

82.900

12.420.000

24.870.000

 

هزینه یک شب جشن عروسی در سالن های معروف تهران(قیمت ها به تومان)

نام تالار

ارزانترین منو(هر نفر)

گرانترین منو(هر نفر)

جمع 300 نفره(ارزان ترین)

جمع 300 نفره(گران ترین)

تالار فرمانیه

57.500

61.500

17.250.000

18.450.000

قصر عقیق

26.000

54.000

7.800.000

16.200.000

دشت بهشت

17.500

34.000

5.250.000

10.200.000

زمرد

21.000

39.500

6.300.000

11.850.000

زیتون الهیه

8.000

23.000

2.400.000

6.900.000

 

*توجه: قیمت ها بر اساس اظهار مراکز درج شده اند.

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۶۳
در انتظار بررسی: ۱۷
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
UNITED ARAB EMIRATES
۱۰:۲۵ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۳
0
12
والا خانمها پدر مردها رو در میارن که همش یه شب میخوام ازدواج کنم. دوستام چی میگن فامیلام چی میگن . مرد بیچاره دیگه چی بگه
م. صادقي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۰ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۳
0
4
واقعا با اين وضع اقتصادي پولهاي برگزاري اين مراسم از كجا مي‌آيد ؟؟؟؟
و چرا خيلي ها زير بار قرض مي‌روند و در نهايت چند درصد اين ازدواج ها دوام دارد؟جواب: خيلي كم آنهايي هم كه جدا نمي‌شوند به زور همديگر را زير يك سقف تحمل مي‌كنند با كمي دقت به زندگي زوج‌هايي كه عروسي هاي آنچناني برگزار كرده‌اند متوجه مي‌شويم كه هيچكدامشان از زندگي راضي نيستند و فقط تظاهر به زندگي خوب مي‌كنند. ماديات همه چيز را تحت شعاع خود قرار داده است و فرهنگ تازه به دوران رسيده‌ها ارزش‌هاي انساني و معنوي را از بين برده است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۴ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۳
5
4
هر روز که می گذره بیشتر مصمم می شم که اصلا ازدواج نکنم، تازه این همه هم خرج کنی آخرش 80 درصد آمار طلاق کشوره!
شهروند
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۰ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۳
12
14
اتفاقا این جور خرج کردن خیلی بهتر است! من بدون مراسم عروسی و بدون خرید و خرج اضافه به خانه بخت رفتم چون شوهرم یک دانشجوی ساده بود. نتیجه اش این است که اولا هنوز هم که هنوز است با این که وضع مالیش خیلی خوب شده تا می خواهم از حقوق خودم یک دست لباس گران قیمت بخرم اعتراض می کند چون عادت کرده برایم خرج نکند در ثانی هیچ ارزشی برایش ندارم چون خیلی راحت مرا به دست آورده ثالثا هر از گاهی سر و گوشش می جنبد چون فکر می کند زن گرفتن خیلی راحت است. پس باید چنین هزینه هایی وجود داشته باشد تا در جامعه مردسالار ما حساب کار دست مردها بیاید. اگر واقعا بی طرفید نظر مرا هم درج کنید!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۶ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۳
2
8
تو كزمحنت ديگران بي غمي نشايد كه نامت نهند آدمي
نیما
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۹ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۳
1
5
همین کاراست که دیگه خدارو شکر هیچ جوونی ازدواج نمیکنه تا ابد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۹ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۳
4
8
من و همسرم سال 79 با 3 میلیون پول رهن خانه و جشن ازدواج در منزل پدر و خرید بسیار ساده ،بدون سرویس چوب و مبل و........و بدون گرفتن وام و قرض ازدواج کردیم .از همان سال اول حداقل 3 تا مسافرت در سال می رویم و حالا بعد از 10 سال همه چیز داریم و هر دو عاشق هم و بسیار خوشبخت .فقط کمی اراده می خواهد که از روز اول خودت باشی و بخاطر این و اون و چشم و هم چشمی به هر چیز تن ندهی
عليرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۶ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۳
0
3
كمي به متن سريالها و تصاوير كي در صدا وسيما در خصوص ازدواج وزندگي زوجين پخش مي شود دقت كنيد منشاء اين فرهنگ را پيدا خواهيد كرد چرا در صدا وسيما دائما از زندگيهاي پر زرق وبرق ارائه مي شود طي چند سال گذشته كداميك از سريالهاي تلويزيوني متن زندگي شرافتمندانه اقشار كم درامد را به تصوير كشيده اگر هم بوده از جنبه هاي منفي ونوع بزهكارانه ان به موضوع نگاه كرده است وكسي هم نمي تواند به اين موضوع اعتراض كند. چرا هيچ الگويي مناسب به جوانان در اين خصوص ارائه نمي شود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۸ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۳
1
12
ازدواج نمی کنیم نسل مون قطع شه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۹ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۳
6
13
با نظر خانمي كه گفته مردها پررو ميشوند كاملا موافقم. سر من هم اين بلا اومده
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۵ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۳
2
6
سلام
خدا پدر مادرتو بیامرزه هزار شب بدهی ؟؟؟
من می گم 10 سال بدهی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۹ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۳
1
9
من و خانمم با هم ازدواج كرديم فقط عقد خونده شد كل هزينه هاش شد با چند تا عكس نزديك 200 هزارتومان هم من الان خونه دارم و هم خانمم و هم ماشين خيلي راحت و بدون مشكل داريم زندگي ميكنيم نه جشن گرفتيم نه مراسمي و بعد از گذشت يك سال از ازدواج كل شهرهاي تهران رو گشتيم و از امسال هم قصد داريم به سفرهاي خارج از كشور بريم.به نظرم جوونها بجاي به رخ كشيدن با جشنهاي اونچناني به فكر فردا باشند بهتره.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۴ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۳
0
6
جانا سخن از زبان ما می گویی ...
خدا خیرت بده، لیکن فکر کنم تا این فرهنگ غلط بخواد درست شه، به نوه و نتیجه های ما هم نرسه!
alireza
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۹ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۳
3
3
درجواب خانمي كه گفته اتفاقا اين جور بهتره بايد گفت مشكلي گفتي به شما وهمسرتان برميگرده اگر اين جوري كه ميگي هم يراي شما اتفاق ميافتاد شايد بدتر از بدتر براي شما تمام ميشد.
عباس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۷ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۳
0
3
من آخر مرداد عروسیمه . تو دردسرم. بیچاره خانمم هی میگه کم خرج کم خرج ولی واقعا همه چی گرونه یعنی دست خودت نیست که بخوای چه جوری بگیری بقیه واست تعیین میکنن تو ارزونترین حالت با منوی 7800 تومن و 300 تا مهمون تا الان یه چیزی بالای 13 تومن در اومده لباس عروس کرایش با خریدش 100 تومن فرق میکنه تو تالارها یه ورودی میگیرن جدا یه حق سرویس جدا یعنی هرچی پول تالارت شد 15 درصد کل رو هم باید حق سرویس بدی دیگه بگم از گل که 120 تومن واسه چهار تا شاخه گل رو شیشه ماشین میگیرن بعد هم با منت واست کار میکنن انگار بهشون بر می خوره می خوای عروسی رو ارزون بگیری
amir
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۳ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۳
0
3
من و همسرم دو ماه پيش با هم ازدواج كرديم . هر دو پزشك هستيم و با هم ماهي 2-3 ميليون در آمد داريم . يك مراسم بسيار شاد و با شئونات اسلامي سنتي گرفتيم و اصلا هم خودمون رو به درد سر خرج كردن بيش از توانمون ننداختيم . با 5-6 ميليون كل مراسم جمع شد و خدا رو شكر به نقل از فاميل عروسي هيچ كس اينقدر بهشون خوش نگذشته بود . فكر ميكنم دليل عمده اش هم اين بود كه عقده اي نداشتيم كه با خرج گردن پول بخاهيم فروكشش كنيم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۷ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۳
1
3
بد نيست بدانيد كه ظاهرا بر اساس آماري كه توسط يكي از اين تالارها درج شده است نزديك به 70 درصد ازدواج هاي انجام شده در اين تالار به طلاق انجاميده است. اين آمار به اين شكل استنتاج شده كه اين تالار از زوج هاي جواني كه در اين تالار مراسم ازدواج خود را گرفته اند دعوت ميكند كه يك شب مهمان تالار باشند تا يك جشن دسته جمعي برگزار كنند و متاسفانه بسياري از مدعوين به دليل طلاق از شركت در جشن خودداري ميكنند. منظور من از درج اين مطلب اين است كه صرف هزينه هاي بالا براي ازدواج الزاما به معني تداوم خوشبختي در زندگي مشترك نميباشد.
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۹ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۳
0
1
هزینه های گزاف برای یکشب و فخر فروشی به دیگران عشق و محبت و صفا صمیمیت نمی آره و به قول دوستمون بیش از 10سال بده ی و منت کشی داره این قناعت و ساده زیستی است ثمره اش یک دنیا توانگری و خوشبختی.
Maryam
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۷ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۳
0
2
"ميانه روي بهترين است."
نقل است كه امام علي عليه السلام زره خويش را براي عروسي فروخت. در واقع قطعا لازم است كه مراسمي در حد عرف باشد اما مشكل جايي به وجود مي آيد كه آدم ها مي خواهند بهترين باشند و چشم و چار فلاني و فلاني را كور كنند و كارهاي احمقانه اي مي كنند حتي در آرايش عروس مثلا ابروي عروس را مي تراشند و ايروي جديد.. نقاشي مي كنند و بهش مي گويند گريم عروس! اگر داماد با ايمان و راستگو و نجيب و با فهمي پيدا شود من خودم براي دخترم عروسي مي گيرم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۱ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۳
2
0
mardeh o sakhtish va zane o ashpazish!
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۶ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۳
0
0
من پزشک هستم و همسرم دارو ساز است ما در سال 75 با 400 هزار تومان ازدواج کردیم و فکر میکنم جزو خوشبخترین خانواده ها هستیم خوشبختی با پول و جشنهای پر هزینه نیست انسان باید خوشبختی را در وجود خود حس کند و برای حرفهای دیگران زندگی نکند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۷ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۳
0
0
يكي از همين سالنها يا هتلهايي(تقريباً جزءگرانترينها) كه در جداول بالا اشاره شده در پايان سال گذشته به تمام زوجهايي كه درآن سال در آن محل مراسم ازدواج خود را برگزار كرده بودند دعوتنامه اي جهت شركت در يك ميهماني در پايان سال مي فرستد .(تعداد زوجها بالاي 100 جفت بود)تعداد شركت كنندگان 4% كل بوده مابقي طي تماس اعلان كرده بودند كه از هم جدا شده اند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۹ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۳
0
0
من به عنوان یک خانمی که تازه میخواد وارد زندگی بشه به همسرم گفتم باهم به مکه بریم بدون هیچ نوع مراسمی.
چون مخارج خیلی خیلی سنگین و کمر شکنه. من بر خلاف میل خانوادم دارم عمل میکنم. چون همسرم رو دوست دارم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۱ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۳
0
1
من خانمم سال86 با3.5میلیون هم عروسی گرفتیم هم خانه خدازیارت کردیم خیلی هم خوش گذشت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۷ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۳
0
1
"با نظر خانمي كه گفته مردها پررو ميشوند كاملا موافقم. سر من هم اين بلا اومده"
واقعا متاسفم. شما خانم هایی که ادعای برابری زن و مردتون جهان رو برداشته چطور هنوز دهنتون به دست آقایونه و انتظار خرج میلیونی از اونها رو دارید. یا رومی روم باشید و یا زنگی زنگ!
یا مطیع مردان باشید و متوقع که برایتان خرج کنند. یا مانند مردان و در کنار آنها باشید!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۰ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۳
1
1
در جواب آقایی که گفته بدتر از بد تمام می شد باید گفت پس چیکار کنیم؟ عروسی نگیریم! خرید نکنیم! پول خرج نکنیم! مهریه سبک در نظر بگیریم! یکی نیست به این آقایون بگه به جای اینکه انقدر برا خانوم ها تعیین تکلیف کنن و اونا رو از حقوقی که دارن منع کنن خودشون رو اصلاح کنن! مسلما اگه قوانینی وجود داشته باشه که در صورت عدم پایبندی مردان به خانواده مجازاتشون کنه و حق زنها رو بگیره نه مهریه ها بالا می ره نه جشن عروسی خرج آنچنانی بر می داره.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۴ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۳
1
0
من و همسرم در مرداد سال 1381 ازدواج کردیم؛من مهندسم و او مترجم ؛ با هم توافق کردیم که عروسی نگیریم و رفتیم محضر و بعدش هم یک سفر خارج از کشور ؛ تو این مدت به کمک هم و لطف خدا توانستیم خانه بخریم و هر کدوممان هم یک ماشین خوب داریم درآمدمان هم الحمدالله خوب است و من در کنار همسرم احساس خوشبختی میکنم و امیدوارم اوهم همین احساس را داشته باشد .فکر میکنم تو این زمانه اینجور خرج کردنها اصراف باشه و با بخشی از این پول میشه خیلیهای دیگر را که مشکل مالی دارند را کمک کرد که بتوانند آشیانه خودشان را زودتر تشکیل بدهند.شاید اگر ماهم ولخرجی میکردیم نمیتونستیم به امکاناتی که الان ازش بهره مند هستیم برسیم .س ش ع
مهدي زاده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۱ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۳
0
0
سلام
واقعا" كه سطح فكر بعضي را ميتوان متوجه شد: فشار اول به شوهر تا قدردان بعدي باشه!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۷ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۳
3
3
با نظر نفر چهارم كاملا موافقم. واقعا مردها وقتي راحت ازدواج مي‌كنند چنان بي‌جنبه مي‌شوند كه آدم از ساده گرفتن همه چيز پشيمان مي‌شود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۱ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۳
1
2
خدا شاهده يكي از اقوام از شب خواستگاري تا شب عروسيش 30 ميليون تومن خرج كرد. هنوزم بعد يكسال داره قسطاي كمرشكن ميده.
آریا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۴ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۳
0
0
از قدیم گفتن در دروازه را می شودبست ولی دهن مردم را نه اگر عروسی را توی برج تنیس دبی یا هتل 7 ستاره هم بگیریم خارج از مصیبت های بعدش آخرش همه می خواهند عیب واشکال بگیرند.من ازدواج نکردم ولی هر چند وقت که عروسی میروم بیشتر پشیمان میشوم چرا باید بخاطر هزینه یک شب عروسی آرامش شب های زندگیم را خراب کنم؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۷ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۳
0
0
ezdevaaj kiloo chand baba:D
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۷ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۳
1
0
من تا حالا هر عروسی رفتم متناسب با هزینه ای که دومادکرده در مراسم پاتختی برگشته به خودش .
شکوفه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۳۷ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۳
1
0
تازه این فقط هزینه مربوط به محل و شامه. به اندازه همین و شاید بیشتر هزینه لباس و آرایشگاه و گل و سفره عقد و هزینه های متفرقه دیگه است ....و ضمنا این قیمت ها بدون میوه و شیرینیه ......یعنی فقط شام!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
سلام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۳۷ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۳
0
0
واسه کسی که پول داره این ها پولی نیست واقعا کسی هم که نداره هیچ وقت چنین جاهایی نمیره .
ناشناس
UNITED STATES
۱۹:۱۰ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۳
0
1
کجا داریم می ریم و کجا داریم میرسیم؟
تو آمریکا که من زندگی می کنم اصلا از این ولخرجی ها نیست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۴۶ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۳
0
1
اکثر این عروسی ها به طلاق می انجامد
علي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۳۱ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۳
1
1
.................
...................

يك شب كه هزار شب نميشه

.........................
.............
ناشناس
-
۲۲:۳۳ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۳
1
0
همه جورش هست. من با یک میلیون سال 86 ازدواج کردم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۴۷ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۳
0
0
moshkele ma ine ke hichkas be andazeye khodesh nemikhad jashn begire...hame chi chashmo ham cheshmie...hichkas loghme andaze dahanesh bar nemidare!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۴۵ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۴
0
1
توجه فرمایید.... بیندگان محترم توجه فرمایید ..... اینجانب قصد ازدواج ندارم لطفا روی من حساب نکنید...!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۱۷ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۴
2
1
از دوستان خواهش ميكنم به نظرات خانم هايي كه ابراز داشتند كه اين خرج ها بايد باشه تا مرد پررو نشه و سروگوشش نجنبه و من براش ارزشش نداشتم و .....دقت كنيد تا بفهميد چرا آقا پسرها اين روزها از ازدواج فراري هستند....
خانم هاي مجرد محترم هم اگرهمچين تفكري دارند بهتر است به جاي شكايت از زمين و زمان بابت نبودن خواستگار محترم و قحطي شوهر كمي در افكار خود تجديد نظر كنند....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۲۰ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۴
0
0
اين مسئله فخر فروشي به يك فرهنگ بد تبديل شده و بايد از طريق صدا و سيما به تغيير اين فرهنگ پرداخته شود.
ما سال 74 ازدواج كرديم هر دو ليسانس با هزينه بسيار كم چيزي حدود 400 مهمان هم اكنون خانه داريمو 3 دانگش را هم به نام همسرم كردم آپارتمان ديگري نيز در حال خريد داريم . عمده تفكرات خانم هاي منفي باف به افرادي برمي گردد كه خانه دارند و فقط قصد عقده گشايي دارند و بس و خود را به هر طريق ممكن بالاتر از ديگران حس كنند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۵۴ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۴
0
0
اينقدر نگيد خانمها خانمها.عروسي منم تو يكي از همين تالارهايي بود كه شما گفتيد. منتها من همش به شوهرم مي گفتم يه عروسي كوچيك شيك بگير اون خودش قبول نكرد مي گفت بده زشته
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۰ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۴
0
0
من و خانمم مهندس هستیم و وضع مالی مناسبی هم داریم. ما یک سال قبل ازدواج کردیم. مراسم خیلی مختصری تو خونه داشتیم و بعدش رفتیم مسافرت اصفهان و کیش. واقعا برامون خاطره انگیز بود و خیلی خوش گذشت. همه هزینه ازدواج ما به پنج میلیون نرسید، چون عقده نداشتیم و احساس حقارت نمی کردیم که بیایم چند ده میلیون خرج تبلیغ خودمون کنیم.
ناشناس
GERMANY
۰۹:۵۲ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۴
0
0
آقا بستگی داره. من 23 سالمه سال 88 ، 4 میلیون وام گرفتم. با 2 میلیونش عروسی گرفتم با 2 میلیون دیگش هم پیش خونه دادم. ماهی هم حدود 250 تومن اجاره می دم در نقاط مرکزی تهران (حوالی پاستور). خدارو هزار مرتبه شکر میکنم . از زندگیم هم راضیم.
باید توقع رو معتدل کرد نه اینکه پایین آورد. هرکی داره خوب خرج کنه. اونی که نداره نباید بیافته تو قرض و بدبختی
علی
UNITED STATES
۱۰:۱۶ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۴
0
0
یه جون 8-27 سالم ومهندس کامپیوتر . 3-2 ماهی هم هست که حقوق بهم ندادند !!! مثل خیلی از دوستای دیگه هم که اینجا نظر دادند و درآمد های ملیونی دارند ، درآمد ندارم . عروسیم هم 1 ماه دیگس و همین الان دارم خونمو میچینم! اینارو واسه این گفتم که اگه نظرم منتشر بشه و کسی بخونتش بفهمه که توی گودم و دارم با این مشکلات دستو پنجه نرم میکنم . (به صورت ریز و درشت اعم از تعمیر کلی منزل ، کارهای قبل از عروسی و ..... )
من به همه آقایون توصیه میکنم دنبال زنی برن که قانع باشه( میدونم کم پیدا میشه اما اونقدر هستند که جواب کار رو بده .) و قبل از هر کاری هم معنی قناعت رو از دختر مورد نظر جویا بشه چون قناعت برای هرکسی یه جوریه و اکثر دخترا فکر میکنند که قانع هستند که اصولا خلاف این است .
من که به طور شخصی میتونم بگم از ازدواج نه راضی ام نه میتونم بگم ناراضی . تو دوران مجردی هم دوست دختر داشتم اما اگر بخواهیم کلی در نظر بگیریم ازدواج بهتر از دوست دختر داشتنه ، البته اگه آدم درست انتخاب کنه و تو زندگی هم دنبال ماجراجویی نباشه (قابل توجه آقایون) ....
به هر حال اگه پدرم بهم کمک نمیکرد و خونه در اختیارم نمیگذاشت و خرج عروسی رو تقبل نمی کرد شاید تا 2000 سال دیگه ام نمیشد که عروسی کنم .
... به هر حال جشن عروسی یه سنت اسلامیه که اگه دختر خانم ها حاضر شند قبول کنند که داماد یه ولیمه بده ( اینجوری حداقل 3-2 ملیون صرفه جویی کردند ) و باهم آتلیه برند و حتی عکس هاشونو بگیرند و باقی ماجرا.... داماد هم با خیال راحت تر زندگیش رو شروع میکنه و این حداقل اعتمادی هست که یک زن برای مرد مسئولیت پذیرش در اول زندگی میتونه به شوهرش هدیه کنه . در ضمن با اون خانم هایی که فکر میکنند اگه آسون بگیرند مرد قدر اونها رو نمیدونه بگم که سخت در اشتباهند و همبن دید و فکر کردن اونها توی زندگی باعث شده تو زندگی موفق نباشند و اول باید یک نگاه و تجدید نظر کلی به رفتارشون داشته باشند . انشا الله که همه خوشبخت باشند واسه من ام دعا کنید .
vahid
UNITED ARAB EMIRATES
۱۰:۱۸ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۴
2
1
این خرج ها نتیجه اینه که جامعه ما داره به سمت زن سالاری می ره.متاسفم برای زن های جامعه ایران که تنها هنرشون خرج کردنه
چنگیز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۹ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۴
0
0
موقع ازدواج ما فقط میخواستیم یه جشن خانوادگی بگیریم. اما هر جا میرفتیم قیمت کم کم میرفت بالای 10 میلیون. بی خیال عروسی گرفتن شدیم. 10 رفتیم تایلند. مالزی . سنگاپور. تو سنگاپور اتفاقات جالبی افتاد و باهاشون رابطه خوبی برقرار کردیم. بامید خدا میخوایم بریم اونجا برای همیشه. باعث خیر شد عروسی نگرفتنمون
محمود
AUSTRALIA
۱۰:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۴
0
0
متاسفانه من هم با کسی ازدواج کردم که همه چیز را پول می بیند و به محض اینکه وضع مالی متلاطم می شود و نان شب نداریم عشق و عاطفه را فراموش می کند و مرا مانند دلار می بیند. آخر چرا؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۱ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۴
2
2
منم موافقم، مردا اونقدر بی جنبه هستن که باید هر چیزی رو سخت بدست بیارن که قدرشو بدونن.
ناشناس
UNITED STATES
۱۱:۰۵ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۴
0
1
بیای این همه خرج کنی بخاطر حرف مردم، آخرشم کارت میکشه به طلاق یا تحمل، پس اصلا برای چی ازدواج کنی؟
amir
MALAYSIA
۱۱:۲۲ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۴
0
0
@آقایی که تو امریکا زندگی می کنه،باید بگم این بستگی به شما داره!احتمالا شما تو منطقه فقیرنشین امریکا می شینی پس دلیلی نداره خبری از بالا بالا ها داشته باشی عزیزم!
این یک رسم، به قول یک دوست عزیز کسی که داره میده و اصلا هم مطرح نیست واسش و کسی هم که نداره نمی ده!
یکی مثل من هم دوست داره این شب واسش زیبا برگذار بشه ،حالا یکی مثل ما دستش تنگه تو هتل استقلال نمیگیره تو خونش یا زیر پارکینگ خونش میگیره یکی دیگه هم میبره هتل اوین!
بهتر بجای این خاله خاله حرف ها به فکر تکنولوژی های جدید،فکر های جدید که تو رشته مدیریت اومده فکر کنیم،پول عروسی خودش جور میشه.
کیان
GERMANY
۱۱:۴۵ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۴
0
3
بهتره منتقی باشیم نه رویایی، بیخود هم ادا در نیاریم، مشکل از جایی شروع میشه که یه آدم بی پول میخواد ادای آدم پول دار و دربیاره یا برعکس اگه خودت باشی مشکلی پیش نمیاد...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۲ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۴
0
0
"ميانه روي بهترين است."
در جواب این آقا باید بگویم: یافت می نشود جسته ایم ما! متاسفانه دیگر مردهایی مثل شما و پدران ما یافت نمی شود. آن دوره گذشت. جوون های الان هر زنی بگیرند دنبال بهترش هستند. اگر زیبا باشد دنبال پولدارتر اگر پولدار باشد دنبال تحصیل کرده تر و اگر تحصیل کرده باشد دنبال کم سن و سالتر!
shayesteh
UNITED ARAB EMIRATES
۱۲:۰۴ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۴
0
0
به نظر من این گونه هزینه ها برای عروسی رو فقط باید کسانی تقبل کنند که از پشتوانه مالی خیلی خوبی برخوردار هستند و صرف هزینه های این چنینی هیچ فشاری به آنها وارد نکنه . در غیر اینصورتبعد از مراسم عروسی تا سالها گرفتار پرداخت بدهی های شان هستند و چه بسا که اختلافاتی هم بین زوجین پیش میاد و منجر به دلخوری و حتی جدائی می شه .
رضا
UNITED KINGDOM
۱۲:۱۰ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۴
0
1
خیلی دوست دارم بدونم اگر همسرم که یک ماه پیش با هم عقد کردیم میدونست فشار آوردن به من برای جشن لوکس محبت من بهش رو حداقل نصف کرده، آیا باز هم رو این مساله پا فشاری می کرد یا خیر ؟
حالا جشن رد شده، گیر داده بریم رستوران های لوکس !
الآن بعد از 1 ماه ، اگر یه جوون ازم بپررسه آیا ازدواج کنم یا نه، عمراً بهش بگم ازدواج کن !
هر روز یه رسم، یه خرج، یه ".. خوردم...."
حالا من وضع مالیم خوبه، فقط از نظر فکری با این فرهنگ مشکل دارم، بیچاره اونایی که ندارن ...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۷ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۴
0
2
آخر تابستون ما هم قراره جشن عروسی بگیریم. هرچقدر اصرار خانواده کردیم که با این پول میتونیم زندگیمون رو کلی تغییر بدیم گوش نمیدن و میگن یه شب شامه یک شب شام با ده میلیون هزینه. هی هم میگن دختر ارزو داره لباس عروس بپوشه و هر چی من میگم ندارم فکر میکنند شوخی میکنم. واسه ما که پول رهن خونه نداشتیم و مجبوریم اجاره سنگینی بدیم این پول واقعا زیاده اما بزرگترامون گوش نمیدن و میخان که به قول خودشون ابروداری کنند
مریم
-
۱۲:۵۷ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۴
0
1
در جامعه ما در همه موارد نظر مردان لحاظ می شود از نظر حق طلاق ، حق خروج از کشور ، حق تحصیل و حق کار زن باید مطیع شوهر باشد. فقط این یک مورده که شاید یک کم احساس خوبی به زنی که باید موقع رفتن به خانه شوهرش که این همه محدودیت هم برای او ا یجاد می کند بدهد. این یکی را دیگر از زنان نگیرید.
ناشناس
UNITED STATES
۱۵:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۴
0
1
با آقا یا خانمی که گفته بودند منشا تمام اینها تبلیغات تلویزیونه ، موافقم . بسیاری شهرهای کوچک این قر و اطواذها را زا تلویزیون یاد می گیرند . ضمن اینکه تلویزیون ما از یکطرف نصیحت میکند از طرف دیگر پول دارها را به رخ مردم میکشد .
ناشناس
GERMANY
۱۶:۵۶ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۴
0
0
یادش بخیر جوانان دوره طاقوت عروسیشان اکثرا بسیار ساده بود و یادم میاد در چندین عروسی در اول انقلاب شرکت کردم که حد اکثر هزینه عروسی به زور به 10 هزار تومان میرسید در قیاس امروز مثلا میشد یک ملیون تومان ! البته نباید فراموش کرد که یک مهندس در آنزمان حقوقش 4 تا 5 هزار تومان بود و هیچ فشاری هم به او برای عروسی وارد نمیشد ولی امروز ؟!
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۴ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۴
1
2
خانمهایی که دلیل این که واسه شوهرشون ارزش ندارن رو در شروع زندگی ساده میدونن بهتره راجع به دلیل این اتفاق بیشتر فکر کنند.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۴ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۴
0
1
من یه مرد هستم. دختری رو دوست داشتم .وقتی رفتم خواستگاری اولین شرطی که گذاشتن مراسم با هزینه بالا بود منم چون اون دختر( که حالا زنمه)دوست داشتم رو زیر بار جشن با هزینه بالا رفتم و 30 میلیون تومان معادل درآمد 3 سالم رفتم.زنمو دوستش دارم و خدا رو شکر با هم مشکلی هم نداریم.اما همیشه ته دلم به خاطر این هزینه سنگین که به من تحمیل کرد ازش ناراحتم.شما رو به خدا خانم ها نگین که مردها حقشونه. به خدا خیلی ها رو می شناسم که بیشتر از منم هزینه کردن اما زندگیشون یک سال هم دوام نیاورد.به خدا زندگی به این خرج های از روی چشم و هم چشمی نیست.
غیرقابل دسترس ترین مکان عبادت روی سیاره زمین! (+عکس) آدینه با داستان/ مرد خیلی پیر با بال‌های خیلی بزرگ اوروک ؛ از مهم ترین مراکز مذهبی در بین النهرین(+عکس) واکنش‌ های بین‌المللی به حادثه اصفهان؛ عمان: اقدام اسرائیل را محکوم می‌کنیم / انگلیس:کاهش تنش‌ها ضروری است/ هلند: از نزدیک وضعیت ایران را پیگیری می‌کنیم وتو امریکا در برابر 12 رای مثبت به عضویت فلسطین در سازمان ملل بخشی از طنزها در فضای مجازی درباره خسارت شدید حمله دیشب ریزپرنده ها به اصفهان (عکس) فعال رسانه‌ای اصولگرا: طراحانِ بازگشتِ گشت ارشاد در شهرک‌های سازمانی زندگی می کنند! عضو دفتر رهبری: برخی مسئولان به دلیل اقدامات نامناسب در برخورد با بی حجابی تذکر گرفتند چرا سعودی‌ها بازیگردان بازار نفت جهان هستند؟/ سه «بزرگترین» نفتیِ دنیا در عربستان شبکه اسرائیلی از زبان نتانیاهو: به دنبال جنگ با ایران نیستیم! / ماموریت‌های مهم‌تری در جبهه غزه و لبنان داریم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: هیچ آسیبی به تاسیسات هسته‌ ای ایران وارد نشده است پزشکان عوارض و اشتباهات دارویی را اطلاع دهند گوگل ۲۸ کارمند خود را پس از اعتراض به همکاری با دولت اسرائیل اخراج کرد وقوع زلزله در سبزوار کوچک‌ترین بمب‌افکن دنیا
وبگردی