۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۴
کد خبر ۱۶۱۸۰۹
تعداد نظرات: ۶۷ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۹ - ۲۰-۰۱-۱۳۹۰
کد ۱۶۱۸۰۹
انتشار: ۱۲:۰۹ - ۲۰-۰۱-۱۳۹۰

نامه علي مطهري به رئيس‌جمهور


فارس: نماينده مردم تهران در مجلس خطاب به رئيس‌جمهور نوشت: مردم به شما به عنوان يك فرد حزب‌اللهي و حساس نسبت به مسائل فرهنگي و اخلاقي رأي دادند اما امروز حرف‌هاي روشنفكرانه از جناب عالي مي‌شنوند.

علي مطهري نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي طي نامه‌اي خطاب به محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهور كشورمان از برگزاري جشن نوروز، متن سخنراني رئيس جمهور و اقدامات مشايي به شدت انتقاد كرد.

بر اساس اين گزارش متن كامل اين نامه‌‌ كه نسخه‌اي از آن در اختيار خبرگزاري فارس قرار گرفته، به شرح زير است:

جناب آقاي دكتر احمدي‌نژاد
رياست محترم جمهوري اسلامي ايران

با اهداء سلام و آرزوي توفيق، اظهارات جناب عالي و آقاي مشايي درباره نوروز و اصرار بر تقدس بخشيدن به آن و معرفي نوروز به عنوان يك فرهنگ و مكتب، اسباب تعجب همگان شده و سؤالاتي را در اذهان پديد آورده است.

در سخنان خود آن قدر براي نوروز محاسن و كرامات قائل شده ايد كه به طور طبيعي اين سؤال براي انسان پيدا مي شود كه اگر نوروز چنين مكتبي است، چه نيازي به رسالت پيامبر اسلام و نزول قرآن و آن همه زحمات از روز بعثت تا به امروز براي زنده نگه داشتن اسلام و سپردن آن به نسل هاي بعدي بوده است؟ و فرضاً نيازي بوده، چرا پيغمبر اسلام از اين منبع انرژي معنوي و اكسير حيات به نام نوروز استفاده نكرده است و در دوره معاصر چرا امام خميني (ره) از اين عامل مؤثر بهره نبرده است بلكه بر عكس، اولاً هيچ گاه تعبير "عيد " براي نوروز به كار نبردند و ثانياً هميشه با توجه به تقارن يا فاصله زماني نوروز با يكي از اعياد اسلامي درباره آن سخن مي گفتند، مثلاً مي فرمودند نوروز امسال بين دو عيد بزرگ اسلامي نيمه مبعث و شعبان واقع شده است و توجهات را به سوي اسلام جلب مي كردند.

بديهي است كه همه ما نوروز را يك انتخاب خوب از سوي ايرانيان باستان مي دانيم كه بهترين ايام سال از نظر اعتدال طبيعت را براي گردش و تفريح و ديد و بازديد انتخاب كردند، يعني اهميت نوروز در ظرف زماني آن يعني آغاز فصل بهار است كه طبيعت بعد از آن كه در پاييز و زمستان مرده بود، دوباره زنده مي شود، و در آثار اسلامي نيز آمده است كه هرگاه بهار را ديديد زياد از قيامت ياد كنيد، يعني بهار نمونه اي از قيامت در همين دنياست.

آن چه كه از نوروز به اذهان متبادر مي شود همين مقدار است و اين كه بخواهيم نوروز را به عنوان يك مكتب و فرهنگ معرفي كنيم كاري است تكلف آميز و عقل ها را قانع و دل ها را خاضع نمي كند. به علاوه خرافاتي كه در نوروز هست مانند چهارشنبه سوري و سيزده به در هيچ گاه در اسلام تأييد نشده است زيرا اولي كه در آن از آتش مدد خواسته مي شود و طلب سلامتي مي گردد (زردي من از تو، سرخي تو از من) با توحيد افعالي خداوند منافات دارد و دومي نيز بر اساس نحسي عدد 13 است كه نوعي اعتراض به خلقت است، در حالي كه خداوند مخلوق نحس ندارد و آن چه وجود يافته است خير است و از نظر فلاسفه اسلامي وجود مساوي با خير است و شر مطلق وجود ندارد؛ گرچه اين دو آئين اكنون به صورت هاي ديگري اجرا مي شوند، اولي به صورت ترقه بازي در آمده كه كاري نامعقول است و براي دومي توجيهي درست كرده اند به نام "روز طبيعت " كه تا حدودي قابل پذيرش است.

جناب آقاي احمدي نژاد
جناب عالي در سخنراني خود در دومين جشن جهاني نوروز فرموديد "نوروز فراتر از مرزهاي جغرافيايي، نژادي، زباني و جزء جدايي ناپذيري از فرهنگ الهي و انساني مردمان منطقه ما و بسياري ديگر از مردم جهان است " و بعد از آن كه به قول خودتان ارزش هاي نوروز را برشمرديد مانند "نو شدن و حيات دوباره طبيعت، تولد و شروعي مجدد، نگاه كريمانه آسمان به زمين، بارش رحمت و رويش زيبايي ها " كه اكثر آن ها در "فرا رسيدن بهار " خلاصه مي شود فرموديد "از اين رو نوروز انسان ها را به فراسوي مرزهاي جغرافيايي، نژادي و زباني منتقل مي كند. "
معلوم نيست اين نتيجه چگونه از آن مقدمه گرفته مي شود زيرا وقتي نوروز، سنتي مربوط به ملت هاي فارسي زبان است، حداكثر، پيوندي عاطفي و نه ايدئولوژيك واعتقادي ميان اين ملت ها پديد مي آورد و پيام آن اين است كه ما ملت هاي فارسي زبان بهترين ايام سال را براي گردش و تفريح و ديد و بازديد انتخاب كرده ايم، و هيچ آرمان مشتركي نه تنها براي همه مردم جهان بلكه براي همين ملت ها نيز به دست نمي دهد، در حالي كه اولين شرط جهان شمول بودن يك فرهنگ يا مكتب اين است كه آرمان هاي مشترك انساني و نه قومي و نژادي در پيروان خود ايجاد كند.

آيا ملت هاي ديگر حق ندارند ادعا كنند كه فلان سنت ما بهتر است، شما بياييد سنت ما را بپذيريد، چرا ما نوروز شما را بپذيريم؟ فرهنگ جهان شمول فرهنگي است كه رنگ هيچ ملت خاصي را نداشته باشد، لذا بايد منشأ الهي داشته باشد و امروز اين فرهنگ چيزي جر فرهنگ واحد اسلامي نيست كه رنگ هيچ قوم خاصي را ندارد و مي گويد همه ما از خاك آفريده شده ايم و هيچ كس بر ديگري برتري ندارد مگر به علم و تقوا.

فرموده ايد "در منطقه ما و هر جا كه سفره نوروز پهن است ارزش هاي انساني در اوج است ". آيا اين كه ارزش هاي انساني در منطقه ما نسبت به دنياي غرب زنده تر است ناشي از اسلام است يا نوروز؟ اگر اسلام نبود و فقط نوروز بود آيا ما در همين سطح از رعايت ارزش هاي انساني بوديم؟ در ايران ساساني كه فقط نوروز بود و اسلام نبود چه جناياتي عليه ملت ايران رخ مي داد؟ آيا جامعه، طبقاتي نبود به گونه اي كه كشاورز زاده و كفاش زاده حتماً بايد كشاورز و كفاش مي شد و استعدادهاي خدادادي آن ها تباه مي گرديد؟ آيا ظلم هاي انوشيروان را كه به غلط "عادل " ناميده شده است در تاريخ نخوانده ايد؟ آيا داستان سه هزار زني را كه در حرمسراي خسرو پرويز زندگي شان تباه مي شد نشنيده ايد؟ اگر نوروز اين همه كرامات دارد كه به قول شما "زمينه ساز روابط عميق و گسترده انساني بين انسان ها و ملت هاست " پس چرا ايرانيان دوره ساساني آن گونه از اسلام استقبال كردند و مقاومت جدي در مقابل سپاه مسلمين از خود نشان ندادند؟

آقاي رئيس جمهور
با اشاره به ظهور امام زمان عليه السلام فرموده ايد "او خواهد آمد و با كمك صالحان و نوروزيان يگانه پرستي، يك رنگي، عدالت و عشق را به انسان هديه خواهد كرد ". در كدام يك از متون اسلامي "نوروزيان " هم رديف "صالحان " قرار گرفته است و اساساً با عقل جور در مي آيد كه هر كس كه در روزهاي اول بهار به گردش و تفريح و ديد و بازديد رفت و نوروزي بود لزوما جزو صالحان است؟

تعبير "يگانه پرستي، عدالت و عشق " ترجيع بند سخنان شما در موارد گوناگون است، هم چنان كه در جاي ديگرِ همين نطق خود نيز گفته ايد "تجلي حقيقي نوروز آن گاه است كه خداپرستي، عدالت و عشق در جهان حاكم شود " و در پايان نيز فرموده ايد "از خداوند متعال براي همه بشريت صلح و سلامتي و رفاه و شكوفايي در سايه توحيد، عدالت و عشق مسئلت مي كنم " و در موارد زياد ديگري نيز سعي داشته ايد به جاي استفاده از كلمه "اسلام " يا "آرمان هاي اسلامي " از سه گانه "يگانه پرستي، عدالت و عشق " استفاده نماييد، به خيال اين كه با اين عناوين كلي و گاه مبهم بهتر مي شود مردم جهان را جذب كرد، در حالي كه فرضاً به اين وسيله جذب شوند اهداف ما تأمين نمي شود.

صهيونيست ها و آل سعود و صدام نيز يگانه پرست اند. اسلام بالاتر از اين مي خواهد، يعني ايمان و عمل به دستوراتي كه پيامبر اسلام به عنوان صراط مستقيم زندگي و يگانه راه نجات بشر از سوي خالق بشر آورده است.

"عشق و محبت به همه انسان‌ها " نيز كه در كلام شما زياد تكرار مي شود تعبير درستي نيست. از نظر اسلام بايد برخي انسان ها را دوست داشت و برخي را دشمن. تولي و تبري كه در اسلام آمده است ناظر به همين مطلب است. بايد مؤمنين را دوست داشت و كافران را ـ يعني كساني كه از روي عناد اسلام را نپذيرفته اند ـ دشمن. آيه "اشداء علي الكفار و رحماء بينهم " همين مطلب را ذكر مي كند. ملاك انسان بودن، صورت ظاهر انسان نيست كه بگوييم هر موجود يك سر و دو پاي راست قامت پهن ناخن انسان است و بايد به او عشق ورزيد. واقعيت انسان ها از اسفل السافلين تا ما فوق فرشته در نوسان است و به تعبير ملاصدرا "به تعداد افراد انسان انواع انسان داريم " يعني هر انساني به سبب ملكاتي كه كسب كرده است نوع خاصي را تشكيل مي دهد، برخلاف حيوانات كه هر كدام يك نوع بيشتر نيستند زيرا به دليل مختار نبودن امكان صعود و نزول ندارند.

به هر حال اسلام را نبايد در سطح مكتب محبت كه مكتب هندي است يا مكتب مسيحيت تحريف شده پايين آورد بلكه اساساً هنر اسلام به همين تك بعدي و تك ساحتي نبودن آن و توجه به همه ارزش هاي انساني است و به تعبير شهيد آيت الله مطهري "انسان كامل انساني است كه همه ارزش هاي انساني را به طور هماهنگ و در حد اعلي در خود رشد داده باشد ". اسلام، هم دين محبت است و هم دين شدت، هم دين صلح است و هم دين جنگ، ولي هر كدام در جاي خود.

استدلال شما و آقاي مشايي اين است كه چون از اسلام برداشت هاي مختلفي شده و مثلاً عده اي عقايد و روش القاعده را اسلام مي دانند پس بهتر است ما از اسلام سخن نگوييم بلكه از فرهنگ نوروز و حداكثر از اسلام ايراني و برداشت ايراني از اسلام سخن بگوييم! اين يك فكر خطرناك و نوعي دست برداشتن از اسلام است و مانند اين است كه كسي در صدر اسلام بگويد "چون خوارج خود را مظهر اسلام دانسته و از اسلام سخن مي گويند، ما ديگر از اسلام سخن نمي گوييم و تعبير ديگري به كار مي بريم ". اين يك نوع عقب نشيني در مقابل گروه هاي منحرف است. هميشه بايد از اسلام دم بزنيم و مقصودمان هم اسلام واقعي است.

جناب آقاي دكتر احمدي نژاد
اينجانب در سال 85 يعني بعد از گذشت يك سال از رياست جمهوري شما، زماني كه براي بزرگداشت شهيد مطهري به منزل ما آمده بوديد، به دليل برخي نشانه ها، نسبت به روند فرهنگي دولت شما تذكري دادم اما احساس كردم كه آن را جدي نگرفتيد. در همان زمان در نامه اي سرگشاده هشدارهاي لازم را دادم اما توجهي نشد. در نطقي كه در زمان رأي اعتماد به وزراي دولت دهم در مجلس داشتم در حضور خود شما و آقاي مشايي گفتم كه اين دولت از نظر فرهنگي ليبرال است و باعث ناراحتي شما و دوستانتان شد و تلاش كرديد پاسخ آن را بدهيد كه قانع كننده نبود. امروز همه آن دوستانتان اين واقعيت را تاييد مي كنند و برخي به من مي گويند تو زودتر از همه اين مطلب را دريافتي.

حتي اين مطلب به ذهن متبادر مي شود كه شما در زمان انتخابات 84 و 88 صداقت كافي به خرج نداديد و اين افكار خود را آشكار نكرديد و نگفتيد من فردي هستم مريد آقاي مشايي و اين افكار ويژه را درباره نوروز و مكتب ايران و مسئله حجاب و به طور كلي امور فرهنگي دارم. مردم به شما به عنوان يك فرد حزب‌اللهي و حساس نسبت به مسائل فرهنگي و اخلاقي رأي دادند اما امروز حرف هاي روشنفكرانه از جناب عالي مي شنوند و البته همه مي دانند كه اين حرف ها و فكرها از آثار ارادت و سرسپردگي فكري به آقاي مشايي است و الا شما در زمان تحصيل در دانشگاه علم و صنعت كه اينجانب نيز دو ترم با شما در آن جا بودم اين افكار را نداشتيد.

نمي‌خواهم وارد ماهيت اين قضيه شوم. شايد كراماتي از ايشان ديده ايد كه به موجب آن، افكار امام (ره) و شهيد مطهري را رها كرده ايد و به افكار وي چسبيده ايد. حضوراً به من گفتيد كه "مشايي مثل خودت زلال است ". ولي زلالي افراد دليل درستي افكار آنها نيست. اي بسا افراد زلالي كه افكار غلطي دارند.

به راستي اگر امام خميني (ره) و شهيد آيت الله مطهري اكنون در قيد حيات بودند جرأت داشتيد متن سخنراني خود در دومين جشن جهاني نوروز را به آن ها نشان بدهيد؟ و اساساً آيا قبل از اين سخنراني اين متن را به رؤيت رهبر گرانقدر انقلاب اسلامي رسانديد؟ بعيد مي دانم. متن نطق يك رئيس جمهور بايد بر اساس واقعيات باشد نه بر اساس مجاز و توام با تعابير شاعرانه.

نكته آخر اين كه راهي كه درباره نوروز و ترويج به قول خودتان فرهنگ نوروز در پيش گرفته ايد معلوم نيست به كجا ختم مي شود. امسال جشن جهاني نوروز در ايران برگزار شد. شاهد موارد خلاف شرع بوديم، مانند برنامه گروه قرقيزستاني در تالار وحدت كه شامل تك خواني و حركات موزون يك زن بود. در سال هاي بعد كه اين جشن در ساير كشورها برگزار مي شود معلوم نيست شامل چه موسيقي ها و رقص و آوازهاي زنان باشد و معلوم نيست كه اساساً هيأت ايراني مجاز به شركت در آن هست يا نه. بدين ترتيب جناب عالي و آقاي مشايي باني يك برنامه گناه آلود شده ايد.

رئيس دفتر شما در مراسم اختتاميه جشن جهاني نوروز گفت: "به زودي در سال 90 بنياد بين المللي نوروز با هدف توسعه و ترويج فرهنگ نوروز تاسيس مي شود، لذا مهمترين اقدام تدوين دانشنامه نوروزي است ". آيا نوروز از آرمانهاي انقلاب اسلامي است كه اين مقدار بايد براي آن سرمايه گذاري شود؟ بودجه فرهنگي سال 89 افزايش چشمگير داشت اما چون در اين حوزه ها مستهلك شد نتيجه معكوس داشت. ظاهرا بناست كه سال 90 نيز به همين منوال طي شود.

برادرانه توصيه مي كنم كه بر روش فرهنگي خود پافشاري نفرماييد و اندك توجهي به هشدارهاي دلسوزانه مراجع عظام تقليد، علما و روحانيون، نمايندگان مجلس و بخش عظيمي از مردم بنماييد و سياست هاي فرهنگي دولت را بر اساس اسلام تنظيم نماييد نه بر اساس آراء آقاي مشايي. نوروز را در حد خودش ببينيد، به مسئله پوشش اسلامي كه همچنان رو به انحطاط است و ريشه آن بيشتر نطق تلويزيوني سال گذشته جناب عالي است اهميت لازم را بدهيد.

از ابزار شدن مسئله امام عصر عليه السلام در دولت خود جلوگيري كنيد. اخيرا لوح فشرده "ظهور نزديك است " در سطح وسيع توزيع شد و آقاي مشائي نيز افاضه فرمودند كه "شناخت زمانه ظهور جزو الزامات منتظر بودن است و مهمترين مسئله براي دولت جمهوري اسلامي مديريت صحيح فرايند ظهور است " در حالي كه در روايات ما دستور تكذيب كساني كه براي ظهور زمان تعيين مي كنند رسيده است و به علاوه، آقاي مشائي بايد از ظهور نگران باشد چون با توجه به اين كه ايشان فرهنگ نوروز و مكتب ايران را جايگزين اسلام كرده است معلوم نيست برخورد امام زمان عليه السلام با وي چگونه باشد.

كاستي‌هاي حوزه فرهنگ در دولت شما باعث شده است كه خدمات قابل توجه اين دولت در نوع برخورد با دنياي غرب و حفظ حماسه و صلابت انقلاب اسلامي، پيشبرد فناوري هسته اي ايران، پيشرفتهاي علمي در فناوريهاي جديد و پرتاب ماهواره به فضا و نيز اجراي نسبتا خوب و كم تنش قانون هدفمندي يارانه ها تحت الشعاع قرار بگيرد و از اهميت آنها كاسته شود. زيرا هر مقدار در حوزه هاي علمي و فني پيش برويم و مثلا ماهواره ها به فضا پرتاب كنيم اما جهت گيري ما در مسائل فرهنگي خطا باشد و مثلا رو به بي حجابي حركت كنيم آن پيشرفتها پشيزي ارزش ندارد چون روح و جان انقلاب اسلامي را فرهنگ و معنويت تشكيل مي دهد و علم و فناوري ابزاري بيش براي نيل به اهداف فرهنگي و آدم سازي نيست و به تعبير امام خميني(ره) همه انبياء آمده اند كه آدم بسازند.
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۶۷
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۱۷
آقا سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۰
8
105
چه جالبه میخواد از آئین نوروز انتقاد کنه بازم ازش خوب میگه، چون واقعیت نوروز و آئین پاک اون 2500 ساله پابرجاست و پابرجا میمونه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۰
3
58
بابا ولش کن ، خودتو زیاد خسته نکن.
بنده خدا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۰
15
59
سلام
سلا م به علی آقای مطهری
عزیزم چند تا نامه نوشتی و نتیجه چه شد . نه خودت را به زحمت بنداز نه ما را
. در کل خیلی با حالی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۰
5
69
جنگ زرگري روزي چند ؟
pedro
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۰
12
60
تا کی قراره اختلافات سیاسی رو به مسائل مهم و با ارزش مردم(نوروز)دخالت بدیم!!!
سروش(کرمانشاه)
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۰
106
39
برادر مطهری:نکاتی چند هم در ذهن جوانی خام مثل من پدیدار گشته که مایلم آن را با شما مطرح سازم...
1-دلیل وکیل الرعایا دانستن خودرادرچه میبینید..؟
2-چرا احساس مسئولیت شما بیشتر از دلسوزان دیگر نظام پدیدار میشود..؟
3-آیا دلیلی جز مطرح کردن خود در نوشتن یکی پس از دیگری نامه هایتان وجوددارد..؟
4-دلیل حضرتعالی برای مقابل هم قراردادن ایرانیت واسلامیت چیست..؟
5-آیا شما بیشتر احساس مسلمان بودن می کنید؟یا دوستانی که مایلند در قالب اسلام فرهنگ سازی کنند؟
از مدیر آگاه عصر ایران خواهشمندم این پیام من را پخش کنند..
امید
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۰
28
62
اقای مطهری بنده خدا زیاد فکر کرده خودش تجزیه و تحلیل کرده خودش نتیجه گرفته . یکی نیست بگه رسالت خودت تو مجلس چی بوده . خودت کجای کاری ......
مگه میشه فرهنگ مردم دوره ساسانی رو با مردم امروز ایران مقایسه کرد ؟ خدا عاقبت ادمهای...... به خیر کنه
عمار
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۰
17
52
واقعا متاسفم براي اين طرز فكرها آقاي مطهري ايشون يا خيلي عالي مسائل را تجزيه تحليل ميكنن يا خيلي ضعيف اين طرز نگاه به اين مسئله خيلي بچه گانه به نظر رسيد البته كاستي هايي هم در صحبت هاي ايشون ديده شد ولي امسال مطهري نيز با اين طرز فكر ها دست اخر از ما ملتي بي پيشينه ميسازتد مثل اسراعيل... همينه كه هرروز شعرا و هنرمنداي مارو تصاحب ميكنن و براي كسي مهم نيست.... بهتر نگاه كنييد. ياعلي عمار
parviz
France
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۰
8
41
آیا رییس جمهور وظیفه دارد قبل هر سخنرانی متن خود را به رویت و تایید همه علما برساند؟ آیا شهید مطهری در زمان حیات کارشان این بوده که متن قبل از سخنرانی تایید میکردند؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۰
2
29
اييييييييييييييييييييييي خداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
ehsan
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۰
3
57
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت جناب آقای مطهری عزیز
برادر بزرگوار اسلام تعریفها و تعابیر فراوانی دارد که برداشتهای متفاوتی را هم به دنبال خود به ارمغان می آورد بنده در این متن شما بیشتر از اینکه دلنگرانی از اسلام را ببینم ایران ستیزی را می بینم. اگر به خاطر بیاورید در یکی از جریاناتی که در اوایل انقلاب روی داد و به امام گوشزد شد که اسلام در خطر است امام آن جمله تاریخی خود را عنوان کردند که "اسلام در خطر نیست لکن شما در خطرید"برادر عزیز امروزه در کشورهای مسلمان دنیا همچون ترکیه و مالزی و .. که هر کدام برای خود صاحب اقتدار اقتصادی و فرهنگی فراوانی نیز می باشند هیچ گاه ترس از اینکه مبادا روزی اسلام به فراموشی سپرده شود وجود ندارد زیرا اسلام در قلوب است نه در گفته های شما و دیگران.بهتر است در کنار این علاقه وافر به اسلام که ستودنی نیز می باشد یک مقدار هم به خاک خود، نیاکان خود ، و گذشته خود هم ارزش قائل شوید تا به جای 14 کشور ما هم توانایی پذیرفته شدن در جهان و مردم جهان را بیش از پیش داشته باشیم.زیرا دنیا نیز ابتدا هویت را می پذیرد بعد دین را.یا علی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۰
4
53
ادمی که دکترای عمران دارد نباید این حرفهای فلسفی را بزند یادم میاد زمان خاتمی وقتی یک خبرنگار خارجی درمورد حجاب زنان از ایشان پرسید گفت ما سیاست مداریم این بحثها به عقلای جامعه مربوط است.
حسین
Germany
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۰
5
63
با احترام برای آقای مطهری من با عقاید ایشان مخالفم. گویی ایشان خود را در جایگاه حق مطلق فرض می کنند و هیچ احتمالی را برای نادرست بودن برخی قسمت های نامه در نظر نمی گیرند. به هر حال نوروز حتی اگر مقدس نباشد چیز حرام و گناه آلودی هم نیست که شما تا این حد از بزرگداشت آن نگران و ناراحت می شوید
اهل ارومیه
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۰
45
20
اقای همیشه مخالف برای هر مطلب رییس جمهور محترم ساز مخالفی دارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۰
3
44
واقعاً که حیف نظر ...
خانه از پای بست ویران است
خواجه در فکر نقش ایوان است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۰
1
39
یعنی باید حرفهای "تاریک فکرانه" بزنیم؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۰
3
60
از اینکه قصد عده ای از تکریم نوروز چیست بگذریم
اما مشکل آقای مطهری با نوروز و دیگر مناسبتهای باستانی مثل چهارشنبه سوری معلوم نیست که چیست
همه کشورها به فرهنگ باستانی خود ارج می نهند و حتی اگر نداشته باشند حتی مفاخر دیگر کشورها را مانند مولوی می دزدند اما اینجا.....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۰
139
69
احمدی، احمدی، حمایتت میکنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۰
7
42
تو هم فقط بلدی نامه بنویسی
پویا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۰
7
66
اسباب تعجب همگان؟؟؟ !!!! چرا جمع می بندی اقای مطهری. اتفاقا این از معدود کارهای مفید اقای احمدی نژاده. شما اگه خودتو عرب میدونی نه ایرانی اصراری نیست که در ایران زندگی کنی..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۰
79
68
خداييش دولت بدي نيست كدام دولت ميتونست وزير زن انتخاب كنه ؟ ...احمدي نژاد دوست داريم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۰
2
63
نظر آقای مطهری در خصوص قبوض گاز و مشکلات آپارتمان نشینان چیست؟
وجدان بیدار
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۰
2
49
قابل توجه نگارنده: رعايت ارزش هاي انساني... کدامین ارزشها!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۰
4
58
آقاي مطهري عيد نوروز عيد ملي ايرانيان ميباشد و به آن مباهات ميكنند واين را در تمام برهه تاريخ با تمام فراز نشيب آنرا پاس داشته است خود بهتر ميدانيد كساني كه با اين سنت مخالفت و يا حرفي دراين خصوص بزنند مورد تائيد ملت نبوده خود اين را ديده وشنيده ايد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۰
8
67
بابا این علی آقا هم به تنها نکته مثبت حاج محمود گیر داده
علي
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۰
3
46
نوروز پاك و مقدس است نه با تعريف و تمجيد آقاي احمدي نژاد ارزش آن افزون مي شود و نه با نوروز ستيزي آقاي مطهري از اعتبار آن كاسته خواهد شد
علی صالح آبادی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۱
1
18
احترام زیادی برای آقای علی مطهری قایلم بخصوص مواضع خردمندانه ایشان در وقایع انتخابات ولی با قسمتهایی از مطالب ایشان درباره نوروز و عید و سیزده بدر مخالفم ایشان به طور تلویحی اینگونه سنتهای ایرانی را رد کرده است و اهمیت چندانی برای آن قایل نیست در حالی که اینجانب معتقدم نه عاشورای حسینی را می توان از مردم ایران گرفت نه عید و سیزده بدر را .
وبگردی