۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۷۱۵۳۵
تعداد نظرات: ۷۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۹ - ۱۴-۰۴-۱۳۹۰
کد ۱۷۱۵۳۵
انتشار: ۱۴:۴۹ - ۱۴-۰۴-۱۳۹۰

آنکارا بخواند!

پسران استانبول فکر نمی کردند که روسای طوایف کرد در شمال و شمال شرق سوریه پس از وساطت برخی از رهبران کرد عراق از شورش خودداری کنند.
 عصرایران ؛ علی قادری - تقریبا دو ماه پس از تهاجم بی رحمانه اسراییل به کشتی مرمره ترک - معروف به "ناوگان آزادی" - شرایطی پیش آمد که به طور تصادفی "عباس ناصر" خبرنگار لبنانی شبکه الجزیره را در استانبول ببینم.

او یکی از سرنشینان این کشتی بود و از نزدیک شاهد همه ماجرا. از عباس پرسیدم شما در آن کشتی بودید و اولین گزارش را از عرشه آن کشتی به همه جهان مخابره کردید.آیا شما به عنوان یک خبرنگار و یک تحلیلگر شرایط خاورمیانه به نقش جدید ترکیه در خاورمیانه خوش بین هستید یا خیر؟
جواب عباس تایید کننده رای شخصی ام بود: "نه!"

برای بسیاری از کسانی که پس از روی کار آمدن اسلامگرایان تکنوکرات در ترکیه درباره تغییر رفتار ذاتی آنکارا شرط بندی کرده بودند،تحولات اخیر خاورمیانه یک امتحان بزرگ بود.

آنها باید امروز اعتراف کنند که اشتباه کردند،چه آنهایی که در تهران با ذوق زدگی از موفقیت بزرگ نو اسلامگرایان ترک می نوشتند و آنها را تحسین می کردند و چه آنهایی که در بیروت،پرچم ترکیه را بالای سر خود می چرخاندند: "زنده باد اردوغان!"

برای آنهایی که پس از اعتراض "طیب"به شیمون پرز در اجلاس داووس به او به عنوان یک قهرمان بزرگ نگاه می کردند،تحلیل رفتارهای دو گانه جدید نخست وزیر ترکیه که اتفاقا هر روز در حال افزایش است،یک معضل به شمار می آید.

اردوغان - داووس

آنکارا هیچگاه نقش یک دوست وفادار را ایفا نکرده است.درست در همان زمانی که اردوغان صندلی اش در اجلاس داووس ترک می کرد، آمارهای وزارت اقتصاد ترکیه نشان می داد که بالاترین حجم مبادلات اقتصادی میان این کشور و اسراییل به تحقق پیوسته است!

ترکیه همان ترکیه است،هیچ فرقی نکرده است.داود اوغلو نیز به عنوان استراتژین امروز ترک ها نیز هیچ معادله جدیدی ابداع نکرده است.ترکیه همواره سعی کرده است که در نزاع های منطقه ای به عنوان نقطه صفر بحران ها عمل کند. البته این زمانی است که چشم انداز روشنی برای حل بحران وجود نداشته باشد چرا که آنکار به سرعت می تواند رنگ عوض کند و خود را در کنار یکی از طرفین بحران قرار ده ؛ .بستگی به این دارد که منافع آنها در کدامین سو از طرفین منازعه بیشتر تامین شود. یعنی اگر در مصر آنها به سرعت از مبارک خواستند تا کاخ ریاست جمهوری را ترک کند در لیبی به خاطر قراردادهای تجاری شان با قذافی با اتخاذ مواضع خاکستری کمی صبر کردند و پس از گرفتن امتیاز از غرب و شورای انتقالی قدرت در لیبی از طرابلس به سمت بنغازی چرخیدند: دیروز شرق لیبی و امروز غرب آن! سیاست هوشمندانه ای است.

در بحران سوریه نیز رفتار ترکیه پر از تناقض بود.این تناقض بزرگ را باید ناشی از یک اشتباه محاسباتی استراتژیک دانست. آنکارا تصور می کرد که در دمشق نیز همان اتفاق قاهره می افتد.آنها پیش بینی نمی کردند که بشار اسد بتواند بحران را مهار کند.

در محاسبات داود اوغلو،مردم سوریه که اکثریت آنها سنی هستند از بشار علوی متنفر و خواهان ساقط شدن او از قدرت بودند.
 پسران استانبول فکر نمی کردند که روسای طوایف کرد در شمال و شمال شرق سوریه پس از وساطت برخی از رهبران کرد عراق از شورش خودداری کنند. داود اوغلو و اردوغان تصور نمی کردند که اکثریت طایفه سنی سوریه از به صحنه آمدن سلفی ها و وابستگان به شاخه سوری اخوان المسلمین نگران خواهند شد و بشار علوی را به آنها ترجیح خواهد داد.

آنکارا اشتباه بزرگی کرد که متوجه نشد مردم در دمشق و حلب به خیابانها نخواهند آمد،ارتش نیز در کنار بشار باقی خواهد ماند و بر خلاف لیبی و یمن دچار چند دستگی نخواهد شد و قطعا منافع "بازار" سوریه نیز در ساقط کردن بشار تامین نمی شود.

در هر صورت امروز که آنکارا، ولوم صدای خویش را پایین آورده و برای ترمیم روابط خود با دمشق، دروازه تهران را می زند، باید چند نکته را به آنها یادآوری کرد ؛ نکاتی که با توجه به ادبیات دیپلماتیک ترکیه،برای آنها به خوبی قابل فهم است و نیازی به تشریح بیشتر ندارد:

1- اگر پس از کشته شدن بن لادن،عده ای در واشنگتن به شما گفته اند که قرار است در آینده نزدیک نقش سابق عربستان سعودی در خاورمیانه (نقش نیابتی آمریکا) به ترکیه داده شود ، باید گفت چه آنهایی که می خواهند این نقش را به شما بدهند و چه خود شما در حال اشتباه هستید. جای پا خود آنها در حال حاضر لرزان تر از گذشته شده است و شما نیز فاقد توان داخلی برای ایفای این نقش هستید و به لحاظ تاریخی نیز شانس کمی دارید.با فرستادن یک کشتی به سمت غزه و چند سخنرانی آتشین به سبک استانبولی نمی توان تا ابد افکار عمومی منطقه را شیفته کرد، چه اینکه خاطره تلخ امپراتوری عثمانی هنوز از اذهان نخبگان خاورمیانه عربی پاک نشده است.

2- وقتی انتهای مناقشه به اسراییل برسد زمان تصمیم گیری فرا می رسد.در خاورمیانه دو محور بیشتر وجود ندارد : محور مقاومت،محور مصالحه.

اگر قرار است در طرح جدید آمریکایی ها،شما ضلع شمالی حصار علیه محور مقاومت باشید،باید بدانید که به زودی نیروهای امریکایی عراق را ترک خواهند کرد و محور مقاومت دیگر نیازی به کانال ترکیه نخواهد داشت!

3- سوریه، مصر نیست و با لیبی نیز تفاوت بسیاری دارد.اگر در چند ماه اخیر هاکان ویدان(رئیس سازمان اطلاعات ترکیه) همه تلاش خویش را برای تسلیح گروه های سلفی در شمال سوریه به ویژه در جسر الشغور و جبل زاویه کرد و برنامه مهاجرت دادن هزاران شهروند سوری ساکن این مناطق به مرزهای ترکیه را سازماندهی کرد به این امید که سریال ناامنی در شمال سوریه تا گسستن دمشق از تهران و ضاحیه بیروت ادامه یابد امروز باید گفت محاسباتتان اشتباه بود.

هاکان جوان نباید فراموش کند که اگر ترکیه 850 کیلومتر با سوریه مرز مشترک دارید سوریه نیز با ترکیه 850 کیلومتر مرز مشترک دارد!

با دانستن همه این حقایق،دروازه تهران را به روی آنکارا می گشاییم چون مطمئنیم که تنش میان کشورهای منطقه به نفع هیچ کس نیست و برنده این بی ثباتی چه در سوریه و چه در مصر پس از مبارک فقط به نفع آنهایی است که در صبحگاه 31 ماه می سال گذشته،ملوانان شما را در آبهای بین المللی دریای مدیترانه قتل عام کردند ؛ در را باز می کنیم اما فراموش نمی کنیم!
 
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۷۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سید مصطفی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
15
89
این از دل کدوم سیاست مدار کشورمون بیرون اومد جناب قادری. از شما بود ؟
در کل خوشمان آمد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
62
148
من شخصا با اسد مخالفم و حکومت او را غیر دموکراتیک می دانم ولی واقعیت این است که چه اسد را دوست داشته باشیم و چه نداشته باشیم ، موقعیت او در سوریه همچنان مستحکم است. برای اثبات این مدعا می توان این مقایسه را مطرح کرد که در همه کشورهای عربی که انقلاب رخ داد ، پایتخت ها شلوغ شدند و محور انقلاب گشتند ولی در سوریه ، در دمشق خبر خاصی نیست و عمده ناآرامی ها در شهرهایی مانند حمص و حمات رخ داده است که محوریتشان هم شاخه اخوان المسلمین سوریه است که بسیار بنیادگرا هستند و از این رو ، مرم عادی می ترسند که از چاله حکومت پلیسی اسد خلاص شوند و در چاه بنیادگرایانی که از سوی سعودی ها حمایت می شوند بیفتند.
اما درباره ترکیه باید به عرض برسانم که سیاست حزب عدالت و توسعه ، مبتنی بر تقویت نقش منطقه ای ترکیه است و از این رو ، داوود اوغلو که به هنری کیسینجر ترکیه معروف است،حرکت های شطرنج سیاسی ترکیه را مبتنی بر منافع ملی شان طراحی می کند و مانورهایی که گاه ضد و نقیض هم هستند از این منظر قابل ارزیابی است که کاملاً حساب شده و هوشمندانه است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
193
342
آقا جان رنگ رخساره خبر می دهد از سر بیان
معلومه که کی اشتباه کرده آنکارای بدون هیچ منبعی جزو 20 کشور صنعتی و ... و ایران با اون همه ثروت از آخر تو همه جا اوله
رطب خورده منع رطب چون کند
ما یه عمریه داریم اشتباه می کنیم یک بار ترکیه گفت چرا اشتباه می کنی نه نگفت فقط از اشتباهات ما برای رشد خودش استفاده کرد شما هم اگر فضلی داری بفرما این شهر و این لودر همرو خراب کن که تخصص توست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
رنگ رخساره خبر می دهد از سر درون
مهرداد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
19
560
سياست كشور تركيه خيلي بهتر از كشورهاي ديگر است...چون آنها هر كاري ميكنند تا مردمشان در آسايش باشد نه اينكه مردم را فداي خود كنند...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
147
185
بسیار عالی بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
108
164
تحلیل بسیار جامع ودرستی بود که ما هم باید از فرصت ها به نفع خودمان استفاده کنیم .
هموطن
Denmark
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
183
227
در همان ماجرای داووس بعنوان کارشناس امور ترکیه به همین سایت محترم نوشتم که : زیاد به این موضوع خوشبین نباشید چرا که اردوغان در پی ماموریتی که از آمریکا گرفته ، دست به چنین اقدامی زده است .
در جریان ( ماوی مارمارا ) بقول شما کشتی صلح باز نوشتم که : حرکت این کشتی یک موضوع از پیش طراحی شده هست و به این هم خوشبین نباشید . ولی دوستان عصر ایرانی گویا نشر آنها را صلاح ندیده و جزء نظرات غیر قابل انتشار قرار دادند .
تحلیل شما نکات قوت و ضعفی دارد ؛ ولی در اینکه رجب طائب اردوغان با حمایت آمریکا خواب امپراطوری عثمانی را می بیند درست هست . در حال حاضر قوی ترین ارگان ترکیه یعنی ارتش آن کشور بدستور آمریکا و اتحادیه اروپا از هم پاشیده و دهها ژنرال بازنشسته و در حال خدمت بجرم توطئه علیه حکومت زندانی شدند .روزنامه نگاران مخالف اردوغان همه در زندان هستند . حزب جمهوری خلق بدلیل اینکه دونماینده انتخاب شده به مجلس ( پرفسور محمد هابیرال و مصطفی بال بای روزنامه نگار ) در زندان هستند ؛ حاضر به سوگند نمایندگی نشده است . نمایندگان مورد حمایت حزب کردی BDP که از آنها هم حطیب دیجله و شش منتخب دیگر در زندان هستند ، در مجلس حاضر نمیشوند و جلسات خود را در دیاربکر منعقد می کنند .روز گذشته رئیس باشگاه فنر باغچه ( تیم مورد حمایت اردوغان ) بهمراه بیش از شصت نفر مربی و بازیکن و منیجر بجرم گاوبندی و دادن رشوه به بازیکننان تیم حریف دستگیر شدند ..
منظور اینکه ترکیه در عجیب ترین بحران این سالها بسر میبرد و اردوغان همچنان به هارت و پورتهای خود ادامه میدهد و مطمئن باشید اگر یک لحظه آمریکا حمایت خود را از وی دریغ کند ؛ ارتش ترکیه کودتا کرده و همه آنها از دم تیغ خواهد گذراند . احتمال این امر هم در روی میز سیاستگذاران آمریکا و هم اتخادیه اروپا هست .ترکیه خود آبستن حوادث غیر قابل پیش بینی هست ؛ بزودی بادکنک اردوغان ترکانده خواهد شد .
پاسخ ها
نادر
| Turkey |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
قضیه تیم فنرباغچه چه ربطی به وضعیت دولت ترکیه و اردوغان داره ؟این گونه قضایا برای اولین بار نیست که در دنیا رخ می ده و باید در این قضیه به پلس و دادگستری ترکیه احسنت گفت چرا که اگر این قضیه و چای تیم محبوب رئیس جمهور ما در میان بود امکان نداشت که تا 100 سال محاکمه ای در میان باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
268
134
ازتون ممنونم که روی این سیاستمداران ترکیه رو کم کردین.این مارمولکا هم از توبره می خورن هم از آخور
کیومرث
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
64
120
مقاله جالبی بود ترکها منافع خود را می خواهند این مثل روز اشکار است چون اسراییل حاضر نشد از انها عذر خواهی کند ولی انها به روابط خود ادامه دادند و سفارت انرا هم تعطیل که نکردند حتی تهدید به تعطیلی هم نکردند اما یا دمان نرود که ترکیه و کشورهای ترک زبان می توانند برای ما اگر متحدان خوبی نباشند همسایگان خوبی باشند و ما باید روابط خوبی با انها داشته باشیم ولی با چشمان باز و توجه به مصالح کشور
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
27
35
گر قرار است در طرح جدید آمریکایی ها،شما ضلع شمالی حصار علیه محور مقاومت باشید،باید بدانید که به زودی نیروهای امریکایی عراق را ترک خواهند کرد و محور مقاومت دیگر نیازی به کانال ترکیه نخواهد داشت!... اين در صورتي درست است كه كشور عراق را حذف كنيد. اين تحليل هاي آبدوغ خياري رو از كجا مي آوريد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
3
216
تركيه ثابت كرده است در تمامي مناقشات و درگيري ها و تعاملات فقط و فقط به منافع ملي خويش مي انديشد و اين از نظر سياسي يك كار صحيح است چيزي كه آقايان ما در اين همه سالها متوجه نشدند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
73
105
به عنوان کارشناس ارشد علوم سیاسی می توانم بگویم که بین تحلیل های شعاری که این روزها باب شده ، رئال ترین تحلیل را نوشته اید. جای تبریک دارد. ای کاش دستگاه سیاست خارجی ما هم می توانست نگاهی واقع بینانه داشته باشد و همانند ترکیه که دنبال منافع ملی و مالی اش هست ، مسوولان ما نیز این گونه باشند.
سربلند باشید
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
من هم به عنوان دكترينال كارشناسي ارشد تمامي علوم عقلي و نقلي نظر شما رو تاييد مي كنم
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
107
112
تحلیل بچه گانه ای بود.
دهلران محروم
Seychelles
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
71
65
سلام. عصر ایران لطفا به داد کردها هم در سوریه و هم در ترکیه برسید
هیوا
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
162
118
تحلیل عالی بود
دستتون درد نکنه
خیلیل ممنون
ترکیه باید بداند که هنوز اون کشوری نیست که بتونه هر کاری که بخواد سر ملتهای همسایش بیاره نیست .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
107
218
ترکیه بر خلاف ما دنبال منافع ملی خودش است.
حیف که ما نمیدانیم منافع ملی ما چیست ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
ما اصلاً می دانیم "منافع ملی" چیست؟؟؟!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
122
114
ضرب مثل پرچم تركيه بودن از قديم معروف است پرچم تركيه به هر طرفي كه بادبوزد مي چرخد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
این ضرب مثل رو الان درست کردی دوست عزیز؟ تمامی پرچمها با باد اینور و اونور میشن. فقط مونده به تعبیر ما از باد که کدوم بادو قبول کرده باشیم.
ابراهیم رحیمیان
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
130
103
احسنت .
موسی
Turkey
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
32
72
زنده باد عصرایران بعض وقتها میترکونی
بابك
United States of America
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
98
88
خيلي خوب نوشتين ! حال كردم !
واقعا درسته كه ميگن : تركيه ، بازيگر بي نقش !
سروش
Malaysia
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
3
17
خوب شد اورانیومی رو که با هزار بد بختی غنی کرده بودیم رو ندادیم دستشون، و گرنه با این تحلیلی که شما فرمودید احتمال داشت اگر موردی پیش میومد ،اورانیوم رو دو دستی تقدیم بعضی از کشورها می کرد!!!
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۳:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
3
7
اردوغان رو ولش كن بابا... عصر ايران يه چند تا عكس زولبيا باميه بزار دمه ماه رمضان يكم حال كنيم... دستت درد نكنه...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
2
5
کلا شرم هم چیزه خوبی هست که شما ندارید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
6
38
وقتي ما با ارمنستان در همسايگي خود كه اراضي يك كشور مسلمان شيعه را اشغال كرده ، چه اشكالي داره تركيه يا هر كشور شيعه ديگري با اسرائيل رابطه داشته باشد.به قول تحليل گر شمادو محور بیشتر وجود ندارد : محور مقاومت،محور مصالحه.
mm
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
2
12
تحلیل خوبی است منتها سه نکته مهم است :
1- چرا شما پرچم سوریه را به سینه می زنید منطق می گوید بشار اسد بدون انتخابات آزاد بر سر قدرت باقی مانده و از پدرش به ارث برده است و یک نوع حکومت دیکتاتوری است.
2- آنچه از این نوشته مبرهن است ، سران ترکیه بر اساس منافع ملی کشورشان و ملتشان هر کاری می کنند. امروز با تهران فردا با آمریکا
3- یک جای تحلیل اشتباه است ، ترکیه پله های ترقی و پیشرفت را خوب طی کرده است و در حال حاضر اولین قدرت منطقه است. این را می توانید از رشد اقتصادی آن کشور و مبادلات تجاری با سایر ملل و سطح رفاه عمومی مردم ترکیه بفهمید.
اكبر
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
3
5
آفرين بر عصرايران و علي قادري،
اگه دو هفته پيش اين مقاله را ميخوندم شايد تائيد نميكردم، ولي هفته پيش براي اولين بار سفري به تركيه (استانبول و آنكارا) داشتم و متوجه تفاوت در كلام و عمل دولت تركيه در حمايت از اسلام شدم. مطمئن باشيد كه اگه پاش بيفته در يه اجلاس ديگه براي دفاع از اسرائيل (در راستاي سياست كثيف و دو رنگ خود) و مبارزه با يه كشور اسلامي، دوباره صندلي را ترك خواهد كرد...
علي تبريزلي
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
7
15
ياشاسين توركيه
حسين
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
5
2
تحليل بسيار قوي وجامعي بود ممنونم
بریوان
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
16
10
در ترکیه 20 میلیون کرد زندگی می کنند که از هیچگونه حقوقی برخوردار نیستند. اما اردوغان برای فلسطین اشک تمساح میریزد...
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
2
1
تحلیلی شلوغی بود و بیشتر از اینکه سیاست ترکیه را تحلیل کند از درد سوریه مینالید در نتیجه دشمن ترکیه شده بود .واطلاعات سقوط نکردن سوریه را هم خوب نوشته که مبنی بر حقانیت دولت بشار نیست بلکه بطالت وزشتی اخوان السلمین است که مردم را میترساند .میتوان گفت اطلاعاتی درست بودند که بدرستی کنار هم چیده نشده بودند .
ناشناس
France
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
15
5
تركيه در حال تبديل شدن به كشور صنعتي و توسعه يافته است، و 50 سال از ديگر كشورها منطقه از جمله ايران جلوتر است. فكر كنم اين تحليل ناشي از حسادت بعضي اشخاص است
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
2
52
بابت این تحلیل از شما متشکرم. از خوانندگان خواهشمندم بروند و تاریخ را مطالعه کنند تا بفهمند راه حق هیچ وقت شکست نمی خورد، هر چند در مقاطعی به ظاهر شکست خورده باشد،سیاست و اقتصادی که منافع ما رو به قیمت خون انسان های بیگناه تامین کند ما رو به جایی نخواهد برد و باید به یاد داشته باشیم باید روزی کشور هایی مثل ترکیه که ژست دفاع از مظلومین را می گیرند در مقابل خداوند و رسولش پاسخگو باشند که در آن زمان آمریکا و اسراییل ، منافع اقتصادی و سیاسی نیست تا به آن ها کمک کند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
2
5
تو را به خدا به جاي جوك ساختن بياييد كمي از اين ترك هاي عثماني سياست ورزي ياد بگيريد .
نادر
Turkey
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
5
6
من این مقاله رو دور از واقعیت می دونم و این مقاله پر از دشمنی با دولت ترکیه و نفرت از آن داره .در ضمن اسم رئیس سرویس اطلاعاتی ترکیه هاکان ویدان نیست بلکه هاکان فیدان هستش
یک ایرانی از فنلاند
Finland
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
4
5
کردها هیچ دل خوشی نه از بشار اسد و نه از انکارا ندارند هرجند ترکیه گامهای در جهت دموکراسی بر داشته است اما هنوز در اول راه است. بشار اسد هم به آخر خط رسیده است . هیج می دانید که در سوریه به کردها شناسنامه هم نمی دهند .!!! این جه حکومتی است .
وبگردی