۳۱ فروردين ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۷
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۸۶۸۶۵
تعداد نظرات: ۱۴۸ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۰۴-۰۸-۱۳۹۰
کد ۱۸۶۸۶۵
انتشار: ۱۲:۰۰ - ۰۴-۰۸-۱۳۹۰
در نقد منتقدان حرکت اخیر احمدی نژاد و صالحی

آیا احمدی نژاد باید جشن عمومی اعلام می کرد؟

احتمالاً‌ کسانی که از تسلیت رئیس جمهور و شرکت وزیر خارجه در مراسم ختم و تشییع ولیعهد عربستان ناراحت شده اند انتظار داشتند که رئیس جمهور سه روز جشن عمومی در ایران اعلام کند و وزیر خارجه هم به همتای سعودی اش زنگ بزند و بگوید خوب شد که مرد!
عصرایران - سفر علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران به ریاض برای شرکت در مراسم تشییع جنازه ولیعهد عربستان و نیز تسلیت گویی محمود احمدی نژاد به پادشاه سعودی به خاطر درگذشت برادرش ،‌با واکنش های منفی متعددی از سوی برخی رسانه های اصولگرا مواجه شده است ؛‌از جمله روزنامه کیهان در شماره امروز خود از شرکت صالحی در مراسم تشییع جنازه شاهزاده سلطان انتقاد کرد و نوشت که چگونه وزارت خارجه از یک سو کشتار مردم بحرین و یمن توسط سعودی ها را محکوم می کند و از سوی دیگر به مراسم ختم ولیعهد سعودی ها می رود؟صالحی و احمدی نژاد

برخی دیگر از رسانه های اصولگرا نیز به تسلیت گویی رئیس جمهور انتقاد کرده و آن را "تسلیت به قاتل"‌نامیده و به شدت نکوهیده اند.

در این که حکومت سعودی تمایلات ضدایرانی دارد و در سرکوب مردم یمن و بحرین مشارکت می کند تردیدی نیست اما حساب آداب دیپلماتیک از این مسائل جداست.

هر کشوری در حوزه روابط خارجی خود یک سری اصول دارد که بدانها پایبند است. مثلاً‌ برای حکومت آمریکا حفظ و حراست از اسرائیل یک اصل لایتغیر در سیاست خارجی است و برای جمهوری اسلامی ایران هم آرمانگرایی اسلامی.

این اصول هر چند بن مایه حرکت هر دولتی در نظام بین الملل را تشکیل می دهند اما پایبندی به آنها مغایرتی با حفظ آداب دیپلماتیک ندارد.
یکی از این آداب هم شرکت در مراسم ختم مقامات ارشد کشورهایی است که با آنها روابط دیپلماتیک برقرار است.

ایران و عربستان ، هر چند تضاد منافع آشکاری در منطقه دارند ولی در عالی ترین سطح دیپلماتیک -یعنی در سطح سفیر- با یکدیگر رابطه دارند. بنابراین نمی شود که رابطه دیپلماتیک داشت و در حالی که دهها هزار زائر ایرانی در همین لحظه در عربستان هستند کوچک ترین و پیش پا افتاده ترین آداب دیپلماتیک را زیر پا گذاشت.

این نهایت بی انصافی است که مقامات وزارت خارجه را همواره مورد نقد قرار داد که دیپلماسی نمی دانند ولی وقتی یک کار مبتنی بر آموزه های اولیه دیپلماسی هم از آنها سر می زند ، آسمان و ریسمان به هم بافته شوند تا آن کار مثبت منکوب شود!

احتمالاً‌ کسانی که از تسلیت رئیس جمهور و شرکت وزیر خارجه در مراسم ختم و تشییع ولیعهد عربستان ناراحت شده اند انتظار داشتند که رئیس جمهور سه روز جشن عمومی در ایران اعلام کند و وزیر خارجه هم به همتای سعودی اش زنگ بزند و بگوید خوب شد که مرد!

مشکل بزرگ کشور ما این است که همه چیز را با هم قاطی می کنند و بر مبنای فرمول "صفر و یک" عمل می کنند. مثلاً‌ چون در این مورد بخصوص عربستان در خلاف منافع ما در بحرین مداخله می کند یا ایران را متهم به ترور سفیرش کرده است ، باید دیپلماسی را کنار بگذاریم و حتی یک تسلیت خشک و خالی هم نگوییم.

این در حالی است که مشکلات ما با عربستان و حرکات ما در منطقه که علیه منافع سعودی هاست به جای خود محفوظ است و حفظ روابط سیاسی و پاینبدی به آداب دیپلماتیک هم در جای خود ؛ و حضور صالحی در مراسم ختم ولیعهد عربستان به معنای چشم پوشیدن از اختلافات موجود نیست.

وانگهی هر اندازه که دو کشور از همدیگر دور باشند ،‌ سوء تفاهم ها و تضادها تشدید می شود و برعکس به همان اندازه که کشورها به یکدیگر و مردم و مقامات همدیگر احترام بگذارند روابط حسنه تقویت می شود که یکی از مظاهر این احترام دیپلماتیک و حتی انسانی ، همین ابراز همدردی در غم ها (مانند فوت مقامات و بروز زلزله و توفان) و اظهار شراکت در شادمانی ملل دیگر (مانند روزهای ملی و استقلال و موفقیت های بزرگ ورزشی)‌ است.

فراموش نکنیم در دوران جنگ سرد که دو ابرقدرت شرق و غرب حتی گاه تا آستانه جنگ اتمی هم پیش می رفتند ، روابط دیپلماتیک بین آنها در عالی ترین سطوح برقرار بود و در همان حال بزرگ ترین رقابت تاریخ در تقسیم منافع جهان بین آمریکا و شوروی سابق در جریان بود.
حتی در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران هم دو کشور روابط دیپلماتیک خود را ولو در سطحی نازل حفظ کرده بودند.
در واقع عالم روابط بین الملل جایی برای رفتارهای صفر و یکی ندارد و یک دولت و یک سیاستمدار باید این سخن نغز سعدی را  آویزه گوش کند که "نه چندان درشتي كن كه از تو سير گردند و نه  چندان نرمي كه بر تو دلير شوند... درشتی و نرمی به هم در به است."

همه این ها از این آموزه دیپلماتیک نشأت می گیرند:‌ "پایبندی به اصول منافاتی با حفظ آداب دیپلماتیک ندارد."

لذا بر سبیل انصاف باید گفت که تسلیت گویی مقامات ایران و حضور صالحی در مراسم تشییع ولیعهد عربستان نه تنها منافاتی با اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نداشته ،‌بلکه منطبق بر منافع ملی و آداب دیپلماتیک بوده است و در عین حال نافی مواضع ایران در قبال سعودی ها نیست چه آن که رقابت و حتی خصومت به جای خود و آداب دیپلماتیک هم به جای خود.

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۱۴۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۹
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
1053
129
لطفا اینقدر آسمون ریسمون نبافید
میتونست شرکت در سطح معاون وزیر باشه
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
"پایبندی به اصول منافاتی با حفظ آداب دیپلماتیک ندارد."
آقا یا خانم ناشناس محترم!
اگر از آداب دیپلماتیک خبر ندارید بهتر است اندکی مطالعه فرمایید. هر کسی را هر جایی نمی توان فرستاد و الا دربان وزارت خارجه به نظر شما چطور بود بره؟
مهران
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
روابط دیپلماتیک گفته آنها را خادم الحرمین الشریفین بنامیم؟ می شد یک تسلیت ساده گفت!
نویسنده نظر
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
نماینده های قریب 80 کشور تو این مراسم شرکت کردند که بعضا در سطح مشاور هم بینشون بوده.
پاسخ اول بسیار بی ربطه!
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
آقا مهران شما كه حداقل تعارفات و اصول ديپلماتيك را بلد نيستي....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
526
122
احمدی نژاد در نامه تسلیت می نویسه خطاب به خادم حریمین شریفین!!!
چیزی که قبول نداریم.
دوم اینکه وزیرخارجه اش این همه دولا راست میشه جلو پادشاه سعودی!!
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
کجا بنده خدا دولا راست شده بود. تو اون عکس هک که دره به ملک عبدالله تسلیت می گه و ملک عبدالله نشسته به خاطر بیماریش هست . ملک عبدالله حتی نمی تونه بدون ویلچر راه بره.انصاف هم خوب چیزی هست.
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
شما فیلمشو ببین که ده بار تعظیم کرد بعد نظر بده واقعا افسوس خوردم من.....................
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
ببخشید پس شما خادم الحرمین هستی؟ این عنوتان رسمی اونها هست حالا چه شما قبول داشته باشی یا قبول نداشته باشی
شهروز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
16
346
چرا همين استدلال در خصوص مقامات امريكايي رعايت نمي شود...........مثلا آقاي خاتمي از ترس واكنش كفن پوشان و عدم مواجهه با رئيس جمهور آمريكا مجبور به حبس در WC مي گردد.
پاسخ ها
امید
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
اين مشكل اقاي خاتمي بود كه واقعا فرصت سوز خوبي بود
امیر عباس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
چون خاتمی مقابل غرب ضعیف بود و باید در توالت قایم می شد
ناشناس
| UNITED STATES |
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
کاش در همان جا ميماند
عبدالله
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
1045
1568
اصلا کیهان چکاره هست ؟! با همین ایده های متحجرانه دارند ما را در دنیا منزوی میکنند. ...
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
متین نوشته بودی. بدون تعصب
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
463
605
نگاه منصفانه ای به موضوع داشتید . هر چند منتقد دولت هستید ولی جالب ایت که از کارهای مثبتش هم حمایت می کنید.
اما در این باره باید بگویم که عده ایخود را دانای کل می پندارند مانند کیهان و برای همه چیز از آپولو تا کرم خاکی نسخه می پیچند و انگار با دنیا هم سر جنگ دارند
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
موافقم. بین سایت های خبری کمابیش این عصرایرانه که سعی می کنه با انصاف و باتقوا باشه. البته صد در صد نه ولی خداییش قابل قبوله کارش.
نمونه اش همین مطلب که در حالی که منتقد دولته ولی این مطلب رو در حمایت نوشته چون لابد تشخیصش این بوده که این کار دولت درست بوده.
امیر عباس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
نخیر .اشتباه به عرضتون رسوندن قربان اگر کیهان به این موضوغ نمیپرداخت الان عصر ایران کلی خودشو میکشت که واویلا ،ولی از اونجا که کیهان رو اون بالا میبینه و دست نیافتنی گفته خوب فرصتی پیش اومده یه پارسی به کیهان بکنیم شاید به ماهم نگاه کنه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
7
107
چون آل سعود در قدرت است تسلیت و پیام و ... ارسال میشود ولی چون قذافی سرنگون شده بود خوب شد و حقش بود و ما باهاش دوست نبودیم و... گفته میشود کار دنیا همینه
هموطن
DENMARK
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
2
209
گاها بعضی منتقدین با غرض ورزی ها و انتقادات نادرست ؛ بهترین مبلغ شخصی یا جریانی میشوند . در همین ماجرا اگر آقای احمدی نژاد بگوید که : منتقدین من کوچکترین آگاهی از آداب دیپلماتیک و سیاست کلان بین الملل ندارند ؛ نه تنها بیجا نگفته بلکه بزرگترین برنده این ماجرا خواهد شد . اصولا همانگونه که اجرای سیاستهای کلان نیاز به دوری اندیشی ؛ تدبیر و تخصص و تجربه دارد ؛ یک منتقد هم باید شرائط مذکور را داشته باشد که حرفی برای گفتن و طرحی برای کوبیدن طرف مقابل داشته باشد .همیشه در دموکراسی ها می گویند بزرگترین مبلغ طرحهای من ؛ مخالفین بی تجربه و مغرض من هستند .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
7
54
با تشکر عصر ایران بخاطر نقطه نظر منطقی
سوارغریب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
169
66
اگرچه با کیهان شدیدا مخالفم ولی واقعا حرفش درسته . تو سیاست این یه جور عذرخواهی محسوب میشه و ضد اقتدار ولی نکته مهم اینه که حتی حضور هیئت ایرانی برخلاف تصور بعضی ها مانع خصومت عربستانیها نسبت به حکومت ایران نمیشه و این حضور به نوعی شکست محسوب میشه .2 بر هیچ به نفع عربستان
ناشناس
SAUDI ARABIA
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
74
181
واقعا نوشته زيبايي بود.
ناشناس
CHINA
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
22
4
از وسط های مقاله به بعد کانال عوض شذ!! انتقاد به تسلیت گقتن چه ربطی به داشتن سفیر داشت والا من نفهمیدم!
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
اون مثال بود عزیزم برای این که نشون بده حتی در حالت جنگ گرم و جنگ سرد هم می شه دیپلماسی رو حفظ کرد چه برسد به این که ما با عربستان رابطه هم داریم ولی آداب رو رعایت نکینم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
3
77
شاید انتقاد باشد ولی باید بدانیم در یک جامعه بین المللی هستیم و نمیتوان خود را جدا دانست عرف و اخلاق حکم میکند و مسئولین اجرائی و سران کشور کار بسیار پسندیده ای کرد اند
يك نفهم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
27
408
در نظر كيهان همه جاسوس و خودفروخته‌اند مگر اينكه خلافش ثابت بشه
ميزان حق و عدالت رو خودشون ميدونن و مثقالي كم و زياد و ظلم و جور تعبير ميكنن
و از همه بدتر اگر چيزي طبق سليقه‌شون نباشه شديدا محكوم و سليقه‌ي خودشون رو برگرفته از اصولي تعبير ميكنن كه خودشون تعريفش كردن
خلاصه اينكه اونا مطلقند و ما هيچ نمي فهميم
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
این دفعه رو خوب فهمیدی،آفرین.
ناشناس
| UNITED STATES |
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
کيهان اگر بداند مردم با کاغذ روزنامه اش چکارميکنند اينقدر بلبل زباني نميکند!!!
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
66
21
تو این چند روزه تنها مطلب منطقی که در این باره خوندم همین بود. بقیه همش احساسی و غیر دیپلماتیک بود که ای داد بیداد یمین ها دارن کشته می شن و اینا رفتن تشییع جنازه ولیعهد و از این حرف ها... دست عصرایران عزیز درد نکنه که از معدود صداهای منطقی در بین رسانه هاست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
4
157
حق با عصر ايران هست نه كيهان كه ميخواهد اين كشور با همه درگيرباشد
عرب اهوازی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
2
125
درود بر شما که می توانید همه چیز را تمییز بدید. واقعا نباید همیشه سیاه و سفید نگاه کرد.
ali 68
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
3
35
بابا چرا هیچ کس نمیخواد بفهمه .الان حجاجمون دست عربستانی ها هستند.عربستان اون پرونده ی ترور کذایی رو میخواد به شورای امنیت بفرسته و این یعنی آمادگی برای اعلان جنگ.ببینم اصلا کسی قتل عام سال 66 رو به خاطر داره.تا حالا کسی عکس های سر بریدن شیعیان رو تو خود مکه دیده.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
2
20
اتفاقا" اقدام دولت بسیار بجا و پسندیده بود , دوستی و صمیمیت بایستی جای خشونت و دشمنی را بگیرد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
1
136
عصرایران کاملا درست نوشته ولی آقای شریعتمداری با آن روزنامه کیهان که متاسفانه ازبیت مال میخوره وضد مردم ومنافع کشور حرف میزنه آین آقا در مورد فوتبال بافلسطین هم حرف زد واقعا متاسف هستم شما عزیزان به بزرگی خودتون ببخشید
محمد
SWITZERLAND
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
0
10
همه اش سیاسی وسیاه بازیست دولتمردان ومسئولین هردو نظام درباطن میخواهند سر به تن دیگری نباشد.
هکتور
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
3
21
سیاست یعنی همین. اگه این سیاست ها رو در قبال اتحادیه اروپا و آمریکا داشتند تا حالا این همه تحریم نداشتیم...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
48
370
کار درست رو دولت و شخص آقای صالحی وزیر خارجه انجام دادند. بنظر اگر یه نظر سنجی واقعی از میزان اعتبار و ارزش کلام روزنامه کیهان نزد مردم برگزار می شد مطمئن هستم که بر اساس نتایج این نظر سنجی باید کرکره این روزنامه سیاه نویس رو تخته می کردند می رفت دنبال کارش . حیف اعتبار و اسم قدیم این روزنامه که مصادره این آقایان شده.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
185
81
چرا انقدر چرت و پرت نوشتی؟ کسی انتظار جشن را نداشته ولی انتظار هم نداشتیم خادم الحرمین الشرفین بدانیمشان...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
22
6
کسی نگفته جشن عمومی اعلام کنه اگه هم گفته اشتباه کرده
ولی نباید اون القاب و عبارات رو به یه دیکتاتور مخبت نسبت می داد
ناشناس
NETHERLANDS
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
15
24
مگه ایران در عربستان سفیر نداره؟ خوب کافی بود سفیر ایران در آنجا بره و تسلیت مقامات ایران را به آنها ارائه کنه. چرا عربستانی ها هیچ وقت به ایران نمی آیند و اینطور خودشان را کوچک نمی کنند؟ آیا تا به حال هیچ مقام ارشد عربستانی برای چنین موقعیت هایی به ایران آمده است؟ ذلیل و خوار کردن ملت ایران به دست دولت ایران خجالت آور است.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
موافقم، اونهم با اتهامات اخیری که به ایران زدن
ج. انصاري
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
5
79
تسلیت گویی مقامات ایران و حضور دكتر صالحی در مراسم تشییع ولیعهد عربستان نه تنها منافاتی با اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نداشته ،‌بلکه منطبق بر منافع ملی و آداب دیپلماتیک بوده است و در عین حال نافی مواضع ایران در قبال سعودی ها نیست چه آن که رقابت و حتی خصومت به جای خود و آداب دیپلماتیک هم به جای خود
1001
UNITED STATES
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
143
34
استثناعا این بار با کیهان موافقم.
لاله
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
1
11
من پیشنهاد میکنم به منظور برطرف شدن کلیه مشکلات موجود درمملکت بیاییم حسین شریعتمداری را رئیس جمهور انتخاب کنیم خودمان نیز با خیال راحت برویم به زنگی ادامه بدهیم او خودش یک تنه درمقابل همه مسائل بادرایت کامل عمل میکند .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
1
6
به نظر نقد منطقي بود هر نكته جايي و هر سخن مكاني دارد درست است ما در خيلي از جهات با عربستان اختلاف داريم اما در روابط ديپلماتيك اين رفتارها كاملا عادي است .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
0
54
عزیزم وقتی یک نفری اگر بهش خادم حریمین ننویسی نامه ات رو توهین آمیز میدونه آیا چه کار می کنی ؟ یا اصلا تسلیت نمیگی که خوب این به نظرم به ضرر منافع کشور و منطقه هست یا با احترام بهش می گی چون قصدت بی حرمتی کردن نیست .. این وظیفه دولته که سعی کنه روابط رو حفظ کنه و البته منافع ایران رو هم پابند باشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
1
80
من خیلی کارهای احمد نژاد را تائید نمیکنم اما این کار خیلی هم درست بود اصلاا من با اینکه به احمدی نژاد رای ندادم اما نماینده مردم ایران اکنون ان است نه روزنامه کیهان اصلاا کیهان چکاره است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
0
8
آيا همين عبارات زير را در رابطه با آمريکا هم بکار گرفته ايد. آيا اين آداب ديپلماسي را در واقعه 11 سپتامبر هم بکار گرفتيد؟

"وانگهی هر اندازه که دو کشور از همدیگر دور باشند ،‌ سوء تفاهم ها و تضادها تشدید می شود و برعکس به همان اندازه که کشورها به یکدیگر و مردم و مقامات همدیگر احترام بگذارند روابط حسنه تقویت می شود که یکی از مظاهر این احترام دیپلماتیک و حتی انسانی ، همین ابراز همدردی در غم ها....."

پس کو آن آداب و رفتاري که بايد طي 30 سال گذشته با آمريکا و غرب ميداشتيد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
0
6
ایشان هم می توانستند مانند آقای هاشمی بر طبق منافع ملی و عزت نفس پیامی بفرستد و نه در چنین شرایط پر تنشی سخن به گزاف و تملق آمیز بگوید، ایشون باید پای درس سیاست هاشمی بنشیند . . .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
0
6
به کیهان حرجی نیست...ببین منو!اون عذرش خواسته است!!!شما هم سعی کنید به روش نیارید!!!
محمدرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
0
54
خادم الحرمین شریفین هست وهمه کشورهاومسولین بااین القاب خطاب میکنند چندتاآدم متحجرپیداشده وبرعلیه دولت موضع میگیرند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
0
6
از حق نگذریم ،انصافا این پادشاه خدمات چشمگیری رو در ارائه خدمات به زائرین حج و عمره داشته ،تازه عنوان خادم حرمین رو رو خودش گذاشته لذا .پیام رییس جمهور بجز درج کلمه :"سعید فقید" ایرادی نداشت
ج.احمدي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
1
7
ديپلماسي آدابي دارد انتقادات بي مورد است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
1
5
خوب بود عصر ایران.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
1
3
يعني ميخواهيد بفرماييد كه لحن و ادبيات تسليت رييس‌جمهور و نحوه عرض تسليت قابل توجه وزير خارجه هيچ ربطي به سوء اتهام مطرح شده نسبت به كشورمون و احتمال انفعال شديد مقامات عربستان در آينده‌اي نزديك بعد از مراسم حج نداره؟
يعني واقعا رفتار ايران از اين قضيه مذكور، متأثر نيست؟ و اگه اين مسأله پيش نيامده بود ما همين واكنش را نشان ميداديم؟ اجازه بديد بنده جور ديگري فكر كنم. ممنون ميشم نظرم رو منتشر كنيد.
2020
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
1
93
هرچند مخالف ايده هاي احمدي نژاد چه در سياست خارجي و چه در داخل كشور هستم ولي انصافا به اين يك كارش احسن مي گويم .هر سخن جايي و هر نكته مكاني دارد . همه چيز سرجاي خودش . ما بايد در درجه اول انسانيت و ايراني اصيل بودن و فرهنگ خودمان را ثابت كنيم بعدادعا كنيم سياستمداريم.كساني كه با ايده احمدي نژاد دراين مورد مخالفند همانهايي هستند كه بر طبل جنگ مي كوبند و خلاف منافع ايرانيان عمل مي كنند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
2
5
مشکل اینجاست که همه خودشونو دانای کل میدونند و فکر می کنند باید در مورد همه چیز اظهار نظر کنند
ناشناس
HUNGARY
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
0
28
گاهی با یک کلام و یک نامه میشودانچه را بدست اورد که با صدها جنگ و میلیونها نفر کشته نمیشود چرا در پی یافتن دوست در منطقه نباشیم اگر ما با سعودی نزدیک بودیم به بحرین هم بهتر میتونستیم کمک کنیم نه فقط با حرف زدن انها را به کشته شدن تشویق کنیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
7
5
درسته كار وزيرامورخارجه و اقاي احمدي نژاد منطقي بود ولي منتقدين كيهان مغرضانه عمل مي كنند و از آب گل آلود ماهي مي گيرند...

مرگ برمنافق بزدل
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
26
225
عصر ایران سانسور نکن
1- خدمت شما بگم کسی نگفته جشن به پا کنیم کسی نگفت هیاهو کنیم 2- چرا برای حکومتی که در دفاع مقدس از صدام بیشترین حمایت را داشته در کشتار دها زائر ما دست داشت اینگونه اندوهناک بشیم عصر ایران و کسانی که همش میخواهید نشان دهید که طرفدار صلح هستید و شما همیشه حق به جانب هستید همین عربستان چندی پیش درخواست شکایت به شورای امنیت کرد بر ضد ما شما چشم همه شیعیان به ماست در بحرین کشتار میکنند در یمن هم همینطور بعد ما... میدونم فایده ای نداره با شما صحبت کردن ولی به لطف خدا شما هم مثل سایت بازتاب یک روز افشا می شوید پشت سر شما هم یا قالیبافت هست یا رفسنجانی ها . ... یاحق
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
2
35
کاملا درست نوشتی،اگه فردا جنگ بشه این آقایون منتقدین همگی میرن تو سوراخ موش!عقل هم خوب چیزیه!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
23
3
این همان سیاست یک بام و دو هواست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
0
6
لطفا همین رویکرد منصفانه را همیشه رعایت کنید
علي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
0
6
عاقلانه نوشتيد.
کمبوجیه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
0
9
من به اقای احمدی نژاد رای ندادم و مخالف خیلی از کارهای ایشان هستم. ولی بابا کاری که بجاست خوب به جاست دیگه و من با این رفتار و برخورد آقای صالحی و این پیام بجا اون تو شرایطی که بوی یک شیطنت بین المللی میاد ، کاملا موافقم. به عبارتی آقای دکتر چه عجب !
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
0
7
احتمالاً‌ کسانی که از تسلیت رئیس جمهور و شرکت وزیر خارجه در مراسم ختم و تشییع ولیعهد عربستان ناراحت شده اند انتظار داشتند که رئیس جمهور سه روز جشن عمومی در ایران اعلام کند و وزیر خارجه هم به همتای سعودی اش زنگ بزند و بگوید خوب شد که مرد!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
4
5
در حال حاضر اگر رییس جمهور بگوید ماست سفید است اصولگرایان از پست و مقام دور افتاده به مخالفت بر می خیزند .امیدواریم که رییس جمهور بخاطر عزت ایران تا اخر استوار باشد
مجید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
15
199
احمق های نامسلمون بی غیرت بحث منافع ما تو بحرین نیست بحث کشتار این همه زن وبچه و پیر و جوون مسلمون و شیعه بدست کفتارهای وهابی شما سال به دوازده ماه دارید تو سر احمدی نژاد می زنید حالا شدید مدافعش حیف قلم و تقدسش که دست شماست حیف!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
1
15
دشمن دانا بلندت میکند بر زمینت میزند نادان دوست.
وبگردی