۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۸
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۹۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۲ - ۲۷-۰۳-۱۳۸۶
کد ۱۹۶۰۶
انتشار: ۱۱:۳۲ - ۲۷-۰۳-۱۳۸۶

زنان خود را به زنجير بكشيد حتي الامكان...!

نگاه طنز به فيلم نقاب و اطلاعيه وزارت ارشاد


ارژنگ حاتمي- عصر ايران
ahatami81@yahoo.com

به بقالي مي رويم و به خاطر خريد چند سطل ماست و دوغ و ايضا كشك يك عدد سي دي اشانتيون مي گيريم، فيلم را نگاه مي كنيم، كمي حالمان بد مي شود، حدس مي زنيم كار هاليووديها باشد و آنها دوباره فيلمي ساخته اند تا فرهنگ و تمدن ما را زير سئوال ببرند، و اين بار نجابت زن ايراني را نشانه گرفته اند، يحتمل نامش «سيصد 2» باشد ... كمي دقيقتر فيلم را نگاه مي كنيم، نه انگار برخي بازيگران فيلم آشنا هستند ...

***
خلاصه فيلم:

دو نفر با هم همكار مي شوند و با كمك هم زنان را تلكه مي كنند، بدين ترتيب كه يكي با دختري ازدواج مي كند و ديگري مخ همان دختر را مي زند، به طوري كه او به شوهرش(همان همكارش) خيانت كند، مخ اين زن هاي شوهردار هم بعضا در كمتر از يك هفته مي خورد ...

موارد آموزنده فيلم:

1- اگر يك دوست خوشتيپ داشته باشيد مي توانيد تيمي دو نفره تشكيل دهيد و دست به كاري نان و آب دار بزنيد، كاري كه هم فال است و هم تماشا و ايضا پردرآمد!

2- با ديدن اين فيلم مي آموزيد كه چگونه بي حيا باشيم، چگونه با احساسات افراد بازي كنيم، چگونه يك دوربين مخفي در خانه كار بگذاريم، چگونه زني را به خانه بكشانيم، چگونه به او قرص بخورانيم، چگونه يك فيلم خفن درست كنيم و در نهايت چگونه او را تلكه كنيم!

3- از اين فيلم مي آموزيم كه بد زمانه اي شده است و اين روزها به هيچ زني نمي توانيم اعتماد كنيم، حتي به زن خودمان، و اگر شوهري به زنش كم محلي كند طبيعي است كه به او خيانت شود، نجابت كيلو چنده؟!!

4 - ما مي آموزيم كه بايستي چهارچشمي مواظب زنمان باشيم، و حتي الامكان او را در خانه به زنجير بكشيم، زيرا امكان دارد در خيابان، بيابان، رستوران، كوير و هر جاي ديگري مخش بخورد! اصلا چه معني داره زن شوهردار با يه مرد غريبه ( منظور از غريبه هر فردي غير از شوهر است، توضيح خودم!) صحبت كنه؟!

***

خوابم يا بيدار؟ من كي ام؟ اينجا كجاست؟ يكي به من حالي كنه اينجا چه خبره؟!

در سايت عصر ايران مي خوانيم روابط عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با انتشار بيانيه اي از اقشار مختلف مردم كشورمان به خاطر اكران ( به كلمه اكران توجه كنيد، توضيح نگارنده) فيلم سينمايي «نقاب» عذرخواهي كرد، و جالب آنكه اين بدانيم در اين بيانيه آمده است كه اين فيلم در دوره گذشته ساخته شده ( عجب!پس علاوه بر ريگي و بدحجابي، گراني و خيلي چيزهاي ديگه اين فيلم هم محصول دولت قبلي بوده، توضيح نگارنده) و صدور مجوز نمايش اين فيلم در دوره حاضر محصول غفلت برخي از دست اندركاران اين حوزه است. (چه حرفا، چه چيزا! مگه دست اندركاران حاضر در وزارت ارشاد هم غفلت مي كنند؟!،توضيح نگارنده) در اين بيانيه آمده است كه به واسطه اعتماد صادقانه اي كه نسبت به تهيه كننده اين فيلم وجود داشته قرار بود بخش هايي از اين فيلم حذف شود كه متاسفانه اين اتفاق نيفتاده است. (خوب شد، حالا چيزي ديگه اي به اين فيلم اضافه نكرد!، ايضا توضيح نگارنده)

بعد از چند ساعتي در سايت خبرگزاري فارس و باز هم از قول روابط عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مي خوانيم كه اشتباه شده! و ظاهراً پيش نويس اطلاعية تأئيد نهايي نشده سهواً براي خبرگزاري ها ارسال گرديده، و اين عذرخواهي به خاطر سي دي اصلاح نشده است وگرنه فيلم مجوز اكران دارد، و اگر هم نقدي هم به نسخه اصلاح شده فيلم در حال اكران وجود داشته باشد در حقيقت ناشي از لغزشهاي سهوي و متوجه عملكرد ما در اداره كل ارزشيابي و نظارت و شوراي پروانه نمايش مي باشد، در انتهاي اين بيانيه از سايتها خواسته شده بيانيه اولي رو از روي سايتها بردارند!

خب! حالا بياييد با هم اشتباهات و خطاهاي سهوي رو مرور كنيم:

1- صدور مجوز نمايش فيلم محصول غفلت برخي از دست اندركاران اين حوزه است!
( دو نفر با فاصله زياد از هم ايستاده اند، به طوري كه صدايشان به خوبي به هم نمي رسد.)
- آقا اين فيلم رو ديدي؟ مجوزش رو بدم؟
-- ها ... بلندتر صحبت كن ... فيلم چي هست؟!
- نقاب
-- ها ... ميم مثل مادر رو ميگي؟! بده مورد نداره!
- شترق!(اين صداي زدن مهر تاييد بود.)، تاييدش كردم.

2- اعتماد صادقانه به تهيه كننده فيلم (كه به اشتباه وجود داشته!):
- آقاي كارگردان اون قسمت هايي كه گفتيم رو حذف كردين؟
-- آره! همه رو حذفيدم!
- پس من مطمئن باشم؟! ديگه خودم نشينم فيلم رو ببينم؟!
-- اصلاح اصلاح شده، به ما اعتماد صادقانه داشته باش!
- بگو جون من حذف كردي!
-- جون تو!

3- پيش نويس اطلاعية تأئيد نهايي نشده كه سهواً براي خبرگزاري ها ارسال گرديده!
يحتمل يكي از كارمندان پسر بچه كوچولوش رو به اداره آورده!
- بابايي! اين ورقه چيه اينجا افتاده؟ چكاره اش كنم؟
-- خوب شد يادم انداختي، برو بده تاييد نهايي بكننش!
و خب پسر بچه بازيگوش هم سهوا اونو داده خبرگزاري ها!

4- اگر نقدي به نسخه اصلاح شده فيلم در حال اكران وجود داشته باشد در حقيقت ناشي از لغزشهاي سهوي و متوجه عملكرد ما در اداره كل ارزشيابي و نظارت و شوراي پروانه نمايش مي باشد. (روابط عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي)
- چه حرفا، چه چيزا، نگيد اين حرف رو، شكست نفسي مي فرماييد، لغزش سهوي اونهم در اداره كل ارزشيابي و نظارت و شوراي پروانه نمايش؟!

نتيجه گيري اخلاقي: اشتباه سهوي مي كنم، پس هستم!

***
چند نكته پاياني:
1 – آن فيلمي كه ما ديديم كليت و موضوعش مورد داشت و يحتمل با حذف و اضافه چند ديالوگ چيزي تغيير نمي كند!
2- فكر مي كنيد اگر يكي از آن خانم هاي مورد اغفال واقع شده يك «پرستار» بود آن وقت چه اتفاقي مي افتاد؟!
3- اگر در اين مطلب بنده حرف اشتباه و غير واقعي زده شده است، در نتيجه اشتباه سهوي بوده است، و از آنجا كه اشتباه سهوي، سهوي است پس عيبي هم ندارد!

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۷ - ۱۳۸۶/۰۳/۲۷
1
0
احسنت، واقعا تركوندين
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۰۱ - ۱۳۸۶/۰۳/۲۷
1
0
جالب بود. مرسي
ناشناس
UNITED STATES
۱۸:۱۶ - ۱۳۸۶/۰۳/۲۷
0
1
دوست عزیز. شما واقعا انسان مرتجعي هستين. شما اگر ممیزی فیلم رو داشتید فکر می کنم دیگه فیلمی تولید نمی شد.

حتی اگر قراره جدی بگیریم این محتوا رو، آيا فکر می کنید تو کشور ما همچين چيزي اتفاق نمي افته ؟

برای شروع طنز باید از چيزهاي ديگري شروع کنيد. در غير اينصورت خودتون رو خراب مي کنين.

به اميد موفقيت
طاها بذري
www.bazri.com
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۲۸ - ۱۳۸۶/۰۳/۲۷
1
0
دوست عزيز آقاي بذري
در كشور ما همچين چيزي اتفاق مي افته ، اما چرا بايستي در اين فيلم نشون داده بشه كه هر زني اگر در شرايط خاصي قرار بگيره حتما به شوهرش خيانت مي كنه؟ آيا اين توهين به زن ايراني نيست؟! آيا جمله كامران( امين حيايي) پس از آنكه نيما(پارسا پيروزفر) موفق مي شود نگار (همسر كامران) را به خانه خود بكشد به ياد داريد؟! « كثافت ها همه شون يه گهن!» ، آيا اعتراض به توهيني كه به تمام زنان شده است دليل بر مرتجع بودن بنده است؟!
مرتجع آن كسي است كه اين انديشه را دارد كه زن نمي فهمد و به سادگي گول مي خورد و بايستي او را با زنجير در خانه بست تا مبادا فرد خوشتيپ تري را ببيند!، يحتمل شما دوست عزيز اصلا فيلم را نديده ايد و يا مطلب بنده را كامل نخوانده ايد...
موفق باشيد
ارژنگ حاتمي
ناشناس
AUSTRALIA
۱۵:۴۰ - ۱۳۸۶/۰۳/۲۸
0
1
بابا بی خیال دعوا نکنید !
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۰۳ - ۱۳۸۶/۰۳/۲۹
0
0
سلام ، اصلاً انتظار نداشتم شما كه در چنين قشري هستيد و دم از فرهنگ و غيره مي زنيد در مورد خانم ها اينگونه صحبت كنيد من به عنوان يك خانم و البته كسي كه بوفور در جامعه مردان هستم به اين حرف شما (در زنجير كشيدن زنان و غيره ...) سخت معترضم چون مردان ضعيف و سست عنصر و بد دل در جامعه زيادند و با اين حرف خون زن و بچه را در شيشه مي كنند .چرا به اكران فيلم ايراد مي گيريد به نويسنده هم ايراد بگيريد كه چنين جملاتي را در فيلم نامه نويسد.
با تشكر L.T.M
ناشناس
UNITED STATES
۰۸:۱۸ - ۱۳۸۶/۰۳/۲۹
0
0
من با نظر شما کاملا موافقم. با اینکه خودم از این فیلم خیلی خوشم اومد(البته از نظر سناریوی جنایی) کاملا موافقم که توهین به زن ایرانی بود...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۳ - ۱۳۸۶/۰۳/۲۹
0
0
با سلام
كاري نداريم كه اين موضوع شما طنز يا واقعي به نظر من فيلم نقاب خيلي قشنگ و جالب بود . بهتر كه جامعه ما به مسائل مهمتري فكر كنند و نظر بدهند نه راجع به فيلمهايي كه واقعيت آنها در جامعه ما است .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۴ - ۱۳۸۶/۰۳/۲۹
0
0
چطور وقتي برعكس اين ماجرا اتفاق ميفته، (خيانت مرد به زن )خيلي طبيعي رفتار ميشه و هيچ اعتراض و عكس العملي در پي آن صورت نميگيرد...
بنظر من ما عادت كرده ايم كه به زن به عنوان يك جنس دست دوم نگاه كنم و نه در رديف يك مرد...
من موافق خيانت زن نيستم ولي ...چرا مساوات برقرار نميشود ؟چرا خيانت مرد جاي تعجب و اعتراض ندارد.واقعا چرا؟
بسيار فيلم در خور تامل و جالبي بود...دست سازندگان آن درد نكند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۴ - ۱۳۸۶/۰۳/۲۹
0
0
واقعيت جامعه ما بدتر از اين چيزاست . فيامش خيلي عالي بود . نبايد كه اين اتفاقات رو فقط تو فيلم هاي خارجي ببينيم !! ما اينجا همه چيزمون سالمه !!!!!! funny
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۰ - ۱۳۸۶/۰۳/۲۹
0
0
خانمهای عزیز لطفا بنشینید و بگذازید مردها هر کاری دلشان خواست انجام بدهند. خدای ناکرده دست از پا خظا نکنید نبادا بقیه خوششون نیاد. من نمیدونم چرا هیچ کس نمیگه چرا همچین مردای کثیفی تو جامعه هستن و همه گیر میدن به زنها؟؟؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۴ - ۱۳۸۶/۰۳/۲۹
0
0
مسلما این فیلم بازتاب وقایعی است که در جامعه رخ می دهد. در حقیقت کارگردان با ساخت این فیلم رخدادهای روزمره جامعه را به نمایش درآورده است تا مردم با دیدن آن متنبه شوند نه اینکه کار یاد بگیرند. مسائلی است که بارها در روزنامه و یا تلویزیون و در قسمت حوادث با آن رو به رو می شویم بهتر نیست به جای ایراد گرفتن کمی انتقادپذیر باشیم و یا به نوعی خودمان را گول نزنیم؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۵ - ۱۳۸۶/۰۳/۲۹
0
0
سلام
چقدر ما شهروندان ایرانی غفلت میکنیم و چقدر زودباوریم چرا نمیخواهیم به خودمون بیاییم مگه فیلم بی محتوای اخراجیها رو ندید چه الم شنگه ای به پا کردیم که آقا این فیلم رو یه عده آدمای سودجو و از خدا بیخبر نسخه اصلیش رو بین مردم پخش کردند و چه این عمل چه تبلیغی برای این فیلم شد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۴۶ - ۱۳۸۶/۰۳/۲۹
0
0
خيلي جالب بود مخصوصا قسمت سيصد 2 ...
من كه به عنوان يك خانم واقعا ازديدن چنين فيلمي خجل و متاسف شدم ...البته هرچند نقد طنز شما بسيار جالب و به جا بود ولي متاسفانه مردم آنقدر داستانها و فيلم هاي واقعي از اين گونه ماجرا ها ديده و شنيده اند كه ديگر با اين چيز ها ككشان هم نمي گزد ..خودتون مي دونيد كه...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۳۸ - ۱۳۸۶/۰۳/۲۹
0
0
به نظر می رسد نقاب از نظر فنی دارای ساختاری متفاوت است که این فیلم را از بقیه ی فیلم هایی با این محتوا نظیر تله جدا می کند و همین تفاوت هم باعث استقبال وسیع از این فیلم گردیده. اما حساسیت های موجود در مورد بازگو کردن مسائل غیراخلاقی و غیر انسانی باعث ایجاد موج وسیعی علیه این فیلم شده است. حساسیت هایی که ناشی از جامعه ی سنتی و مذهبی ماست. البته دریده نشدن پرده های اخلاق و عفت در جامعه خوب است ولی در صورتیکه سکوت موجب پوسیدگی بی سر و صدای تار پود جامعه نشود.
ناشناس
UNITED KINGDOM
۲۱:۴۶ - ۱۳۸۶/۰۳/۲۹
0
0
من نیز به عنوان یک زن که عضوی از جامعه زنان ایران میباشم این سئوال برایم مطرح است که تعداد زیادی فیلم در مورد خیانت مردان و ازدواج های مخفیانه آنها در این سالها ساخته شده است ولی به هیچ عنوان سر و صدایی به پا نشد و انگار نه انگار که زن نیز بشر است و احساس و عواطف دارد ولی همین که یک زن پای خود را از دایره قرمز بیرون میگذارد همه غیرت های خفته در ایران به جوش می آید که بیائید و ببینید که عفت و آبروی ایران از دست رفت . مگر درست نکردن فیلم از چنین موضوعاتی نشان از نبودن آنها در جامعه است . بهتر است به جای گله گذاری از سازندگان فیلم و گفتن اینکه شان و منزلت زن را از بین برده اند کاری کنید که موجبات سرافرازی زنان و رفاه و تامین اجتماعی مردم برقرار باشد . بهتر است کاری کنید که زنان ایران برای تامین معاش و ....... عزت ایران را در واقعیت حراج نکنند در فیلم نشان دادنش پیشکشتان.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۶ - ۱۳۸۶/۰۳/۳۰
0
0
به نظر من اشکال اساسی فیلم نقاب این بود که تمام شخصیتهای این فیلم بد بودند هیچ نقش مثبتی در این فیلم وجود نداشت و این موضوع یک نوع بدبینی را در جامعه القا می کند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۴۱ - ۱۳۸۶/۰۴/۰۲
0
0
به نظر من نقد شما کاملا صحیح است ودر کشور ما از این اتفاقات سهوی زیاد می افتد که البته کسی ککش نمیگزه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۰ - ۱۳۸۶/۰۴/۰۳
0
0
سلام
به نظر من اين فيلم خيلي آموزنده بود. هر چند كه جملات بي ادبي در فيلم زياد بود ولي در فيلم اخراجي ها هم تيكه هاي جك هاي بسيار بي ادبي زياد ديده شده بود (مثل مينا و سيما).

بجاي دعوا كردن در مورد بديهاي فيلم بخش هاي آموزنده فيلم را بررسي كنيد . توجه شما را جلب مي كنم به اوايل فيلم جايي كه پارسا به اولين طعمه خود گفت "من معتقد به عشق اهورايي هستم عشقي كه به ازدواج بيانجامد هيجانش كجاست" ، درست در اين لحظه خانمي كه در سينما پشت سرم بود به همسرش گفت من عاشق اين جملاتم و چي مي شد تو (شوهرش) مثل اين آقا (پارسا) رمانتيك مي بودي.

ولي در پايان فيلم به همسرش گفت حالم از هر چه عشق اهورايي به هم خود
ناشناس
-
۰۷:۲۷ - ۱۳۸۶/۰۴/۰۴
0
0
تا جايی که من به فيلمها و سريالهای ايرانی نگاه ميکنم متاسفانه آنچه از اوضاع برداشت ميکنم اينه که يه جور برنامه ريزی زيرکانه پشت پرده داره صورت ميگيره که دائماً به اسم مشکلات جامعه به ايرانی و حتی دنيا اين جور تلقين بشه که نژاد ايرانی نژادی ناپاک ، حقه باز، خائن ، بی رحم مخصوصاٌ نسبت به هم وطنش، طلبکار و ... است . در جايی که دو ايرانی به هم ميرسن دقيقاً اين اخلاقيات بد و زشت بيشتر نمود پيدا ميکند. از ديد من اين واقعاً يک توطئه است که کم کم با توجه به شرايط تحميل شده به جامعه در ذهن ناپخته و بی تجربه جوانان جای خود را باز ميکند و اين موضوع يعنی زوال فرهنگی جامعه ايرانی. من معتقدم کليه کارگردانان و هنر پيشه هایی که در چنين فيلمهايی بازی ميکنند ناخواسته و ندانسته به زوال جامعه خود کمک شايانی ميکنن. آنان به جای پرداختن به واقعيات جامعه بهتر است راه حلهای از بين بردن مفاسد جامعه را به تصوير بکشند آنهم نه ازنوعی که از 2 ساعت فيلم 1 ساعت 45 دقيقهبه موضوع مفاسد جامعه پرداخته شود و در 15 دقيقه آخر با دخالت نيروی انتظامی !!!! و يا يک فرد معتقد به نظام جمهوری اسلامی و البته یقه بسته قائله ختم به خير شود و فساد از جامعه برکنده شود !!!!! اينگونه برخوردهای استصوابی به هيچ عنوان مقبول اذهان مردم نيست و نخواهد بود. فيلم سينمايی اخراجيها اين محدوده را شکست و چهره واقعيتری از جامعه ما نشان داد جامعه ای که هم دختران آن محجوب ( اکثر آنان ) و هم پسرانی با غيرت و با مرام دارد حتی اگر در کثوت لات کوچه باشد . در فيلمهای ما بايد مرام داشت به لاتها و انسان بودن به همه مردم آموزش داده شود.
وبگردی