۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
به روز شده در: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۲۰۵۲۰
تعداد نظرات: ۸۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۰۵-۰۴-۱۳۹۱
کد ۲۲۰۵۲۰
انتشار: ۱۴:۲۰ - ۰۵-۰۴-۱۳۹۱
پیگیری پرونده جاده ابر

یک لابی قدرتمند منطقه ای پیگیر احداث جاده در جنگل ابر است / محیط زیست قبلاً مخالف بود اما با تغییر رئیس ، موافق شد!

در یکی از سفرهای استانی دولت، لابی محلی قدرتمندی که با محوریت نماینده وقت علی آباد کتول،در میان مصوبات یک شبه دولت در سفر استانی، امضایی هم برای احداث این جاده گرفت.

عصرایران- پس از آنکه رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در روزهای پایانی خرداد ماه سال جاری، اعلام كرد اين سازمان نه تنها مخالف جاده ابر نيست بلكه خواستار تسريع در احداث آن است، بار دیگر موضوع احداث جاده در جنگل زیبای ابر و تخریب این زیست بوم زیبا و منحصر به فرد، در محافل خبری مورد توجه قرار گرفت.

دکتر ناصر کرمی، از فعالان عرصه محیط زیست و مدیر خبرگزاری مستقل محیط زیست ایران هم در واکنش به این تصمیم ، با انتشار یادداشتی تاکید کرد: "جاده ابر مي تواند در ايامي نه چندان دور ملاك قضاوت قطعي درباره نه فقط مديريت سازمان محيط زيست، بلكه حتي كل مديريت اجرايي كشور باشد. هنوز دير نيست. همچنان مي توان با لغو پروژه مذكور داغ ننگي چنان عظيم را يك عمر به جان نخريد."

عصرایران در پیگیری ماجرای جنگل ابر به سراغ دکتر کرمی رفته و با او گفت و گو کرده است:

موضوع احداث جاده در جنگل ابر از چه زمانی مطرح شد ؟

این موضوع برای اولین بار توسط نماینده وقت علی آباد کتول اعلام شد و در همان زمان هم با اعتراض فعالان و کارشناسان محیط زیست و مسئولان راه سازی روبرو شد. چرا که در حدفاصل شاهرود تا مینودشت، جاده آزاد شهر را داریم که خیلی خوب و مناسب است و با توجه به وجود این جاده ، اصلا ضرورتی برای ایجاد جاده جدید وجود نداشت.

البته گفته شده که احداث این جاده برای رفاه اهالی چند روستا که در دل این جنگل هستند، به تصویب رسیده است. درحالیکه این روستاها نهایتا 5 تا 10 کیلومتر با جاده آزادشهر فاصله دارند و نمی توان با این توجیه به موازات جاده آسانگذر و ايمن آزادشهر-شاهرود جاده ديگري در قلب يكي از كم نظيرترين چشم اندازهاي طبيعت ايران احداث کرد.


پس هدف اصلی از احداث این جاده چیست؟

با توجه به زمین های کشاورزی زیادی که در این مسیر قرار دارد و همچنین زمین هایی که جزء منابع طبیعی هستند و با احداث این جاده می توانند تغییر کاربری بگیرند، انگیزه های زیادی می تواند برای استفاده از ارزش افزوده این زمین ها وجود داشته باشد. این ها شبهاتی است که در احداث این جاده وجود دارد.

مراحل بررسی این طرح چگونه طی شد که نهایتا هفته گذشته رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست خواستار تسریع اجرای آن شد؟

در یکی از سفرهای استانی دولت، لابی محلی قدرتمندی که با محوریت نماینده وقت علی آباد کتول، به دنبال احداث این جاده بود در میان مصوبات یک شبه دولت در سفر استانی، امضایی هم برای احداث این جاده گرفتند. در آن زمان خانم جوادی رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست بودند و با این طرح مخالفت کردند. اما لابی قوی پشت این ماجرا به پی گیری های خود ادامه داد و نهایتا با آمدن مدیریت جدید سازمان حفاظت محیط زیست روند اجرایی شدن پروژه سرعت پیدا کرد.


با توجه به اینکه این جاد در حدفاصل دو استان قرار دارد، این لابی محلی دقیقا متعلق به کدام منطقه است؟

لابی مورد نظر از سوی استان گلستان و مازندران است و همانطور که گفتم محوریت آن هم با نماینده وقت علی آباد کتول بود. تلاش های آن ها در شرایطی صورت می گرفت که وزارت راه احداث این جاده را ضروری نمی دانست و حتی وقتی من با استاندار وقت سمنان هم صحبت کردم، ایشان گفتند ما به دنبال احداث این جاده نیستیم و ضرورتی برای احداث آن نمی بینیم.

نظر نماینده سمنان چه بود؟

نماینده وقت سمنان آقای کواکبیان بودند که دغدغه زیست محیطی نداشتند. ایشان بیشتر به دنبال مسائل سیاسی هستند و علی رغم اینکه موافق اجرای این پروژه نبودند، اما در عین حال مخالفتی هم اعلام نمی کردند . فکر می کنم که دوست نداشتند وارد این ماجرا شوند.


درنهایت،احداث این جاده چه آسیب هایی را به جنگل ابر وارد خواهد کرد؟

احداث این جاده،حداقل 50 درصد ارزش اکولوژیکی جنگل ابر را کاهش می دهد. نظور از ارزش اکولوژیکی هم پوشش گیاهی و گونه های جانوری و زیست بوم طبیعی و بکر منطقه است. درکنار این خسارت بزرگ، با عبور جاده از جنگل ابر، این منطقه از یک چشم انداز بکر طبیعی تبدیل به یک طبیعت جاده ای در معرض تخریب خواهد شد.

در حال حاضر این پروژه در چه مرحله ای قرار دارد؟

هفته گذشته آقای محمدی زاده رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، اعلام کردند که این طرح تصویب شده و بر اجرای سریع آن تاکید کردند. برخی شواهد و اخبار هم حاکی از آن است که قبل از این اعلام، کارگاه های پروژه در منطقه دایر شده و حتی شایع شد که بخشی از درخت ها هم شبانه قططع یا ریشه کن شده و تمام آن ها به همراه لودرها و سایر ماشین آلات فورا از منطقه خارج شده است. البته ما نتوانستیم از این اتفاقات تصویری به دست بیاوریم و این اخبار را مستند سازی کنیم.

آیا می توان از طریق قضایی مانع شکل گیری این ضایعه شد؟

در حال حاظر سازمان حفاظت از محیط زیست به عنوان مرجع قانونی تصمیم گیر درباره منابع طبیعی، احداث این جاده را تصویب کرده است. این موضوع برخورد قضایی با ماجرا را بسیار سخت می کند. چون در کشور ما متاسفانه مدعی العموم شکایات فردی درباره مسائل محیط زیستی را نمی پذیرد. مثلا یک شهروند نمی تواند به دلیل صدماتی که از آلودگی هوا دیده، از کارخانجات خودروسازی به علت تولید خودروی نامرغوب و آلاینده شکایت کند. در این زمینه هم حتی اگر شکایتی به مدعی العموم ببریم، از نظر مرجع قضایی، نهادی که صلاحیت اعلام نظر دارد، همان سازمان حفاظت از محیط زیست است. این مسئله باعث می شود که برخورد قضایی ساده نباشد.



با این حساب آیا راهکاری برای جلوگیری از این اتفاق وجود دارد؟

آنچه به نظر من می رسد، بیدار کردن وجدان عمومی است. این کار هم به وسیله رسانه ها و تشکل های غیردولتی فعال در زمینه محیط زیست امکان پذیر است. متاسفانه تشکل های واقعی محیط زیستی در ایران نداریم و اغلب این تشکل ها در واقع کلوپ هایی هستند که افراد برای سرگرمی در آن جمع می شوند. اینکه عده ای دور هم جمع شوند و هر ازگاهی به جمع آوری زباله های کوه ها و سایر مناطق بپردازند را نمی توان تشکل حفاظت از محیط زست دانست. بنابراین تنها جایی که می توان امید داشت با همه محدودیت ها، بتواند مانع وقوع این اتفاق شود همین رسانه ها هستند.

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۸۵
در انتظار بررسی: ۵۷
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
140
552
شما نگران چه چيزهايي هستيد ها. محيط زيست؟ مهم نيست بابا. مهم اينكه كه دكترها تو بيمارستان كراوات نزنند اينها دغدغه اصلي دوستان هست. دلتون خوش به خدا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
جلوی این کارها را اگه امروز نگیریم فردا آیندگان ما افسوس و لعنت به ما خواهند فرستاد..لطفا جلوی این ویرانی را بگیرید
داود از تهران
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
106
369
از سايت وزين ومحترم عصر ايران ممنون هستيم كه همواره اطلاع رساني هاي بسيار مهم وحياتي را دنبال و پيگيري ميكند. از مسئولين هم انتظار داريم همانگونه كه يك شبه تصميم به ايجاد جاده در اين منطقه گرفتند خواهشا پروژه را متوقف نمايند چرا كه كار كارشناسي صورت نگرفته فقط عده اي منافع كلان ميبرند ويك منطقه كويري باقي ميماند....بيخيال آيندگان و....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
اون منفي ها يعني چي؟؟؟؟ بعضي ها خيلي باحالن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
منفی ها در اعتراض به وزین بودن عصر ایران ه !
وجدان خاموش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
ناشناس جان آن منفی ها از طرف همان نماینده گان ارائه دهنده لایحه یا روسا و مسئولین تصویب کننده هستند که زمینهای منطقه را به قیمت مفت از روستاییان خریده اند و با اجرای طرح آنها را به چند صد برابر خواهند فروخت و رفاه خود و نسلهای آینده خود را از این سود باد آورده تأمین خواهند کرد حالا اگر درختان نابود می شود، محیط زیست از بین می رود، ته مانده جنگلهای کشور هم به کویر تبدیل می شود، آلودگی هوا، گرمایش زمین و. . . فدای سرت!! چون هیچکدام از این زیانهای ملی توان مقاومت در برابر وسوسه پولدار شدن شخصی ندارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
97
472
زکی ... رئیس سازمان متولی حفظ محیط زیست کشور عزیزمان بی تابی می کند برای ساخته شدن جاده ای که گند می زند به یکی از جاذبه های طبیعی بی نظیر مملکت !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
67
289
بیدار کردن وجدان عمومی است. این کار هم به وسیله رسانه ها و تشکل های غیردولتی فعال در زمینه محیط زیست امکان پذیر است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
89
388
سالها پیش NGO ها رو از بین بردند تا هیچ گاه در هیچ زمینه ای مردم نتوانند دور هم جمع شوند و به سیاستهای کلان علط اعتراض کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
57
265
وای به روزی که بگندد نمک
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
103
333
مردم را آنقدر با دغدغه هاي ساختگي ديگر مشغول نگه داشتند تا به فكر مسائلي مانند محيط زيست كه اثر جبران ناپذير آن به امروز نمي رسد، نباشند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
دقت کنین کیا میان منفی میزنن
کجای این جمله ها اشتباست
نکنه کارمندان آقای محیط زیست هستن !!!؟؟!؟!
علی نادری میغان
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
603
334
به نام خدا
تمام صحبت های آقای کرمی توهمی بیش نیست زیرا:
1- این جاده مورد درخواست سالها مردم شاهرود و علی آباد است لذا گفتن اینکه برخی از زمین داران دنبال آن هستند کذب محض است .
2 - این جاده مسیر شاهرود به علی آباد را 100 کیلومتر نزدیکتر می کند لذا موضوع بهره برداری چند روستا از ان هم نادرست است.
3 - با توجه به کوتاه شدن 100کیلومتری مسیر از هر اتومبیل می توان انتظار داشت به میزان 10 لیتر صرفه جویی سوخت نماید.
4 - در حال حاضر جاده خاکی وجود دارد فقط درصدد تعریض آن هستند.
5 - آقای کرمی می گوید که نماینده سابق علی آباد پیگیر این جاده بوده در صورتی که این جاده 6 مصوبه استانی دولت را همراه خود دارد بنابراین مطالب ایشان بسیار غرض ورزانه است.
6 - آقای کرمی از تهران برای مردم شاهرود و علی آباد نسخه نپیچید به فکر جاده تهران چالوس باشید؟!
6 - خداوند متعال از تمامی کسانی که با نگاه غرض ورزانه به این پروژه مهم مردم دوست نگاه می کنند، نگذرد و آنها را به راه راست هدایت کند.
پاسخ ها
يك شاهرودي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
جناب آقاي نادري
هيچكس توي شاهرود خواستار اين جاده نيست چراكه جاده هاي اولنگ و توسكستان باهمين مسافت وجود دارندواعتراض همه شاهروديها هم به همين دليل است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
من خودم یکی از اهالی این منطقه هستم
در حال حاضر فقط سه مسیر آسفالته از گرگان،رامبان(حدود 20 کیلومتر با ورودی این جاده فاصله داره)وآزادشهر به شاهرود وجود داره و تازه کلی مسیر خاکی روستای بین این دو استان وجود داره حالا خودتون قضاوت کنید احداث جاده جدید بجای بهینه سازی جاده های قدیمی چه معنی میده؟
من خودم به عنوان یک ایرانی هر مسئولی که بخاطر منافع شخصی داره به این مملکت خیانت می کنه رو نمی بخشم و از خدا می خواهم از خودش و تمام اطرافیانش که بهشون نفع رسیده توی این دنیا پس بگیره
افشین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
بنده ساکن استان گلستان هستم و باید بگویم که ما علاوه بر جاده آزادشهر جاده کوتاه تر و بسیار زیبای توسکستان را هم داریم هر چند این جاده زمستانها مسدود است اما دوستان باید بدانند جاده ابر هم مثل توسکستان احتمالا زمستانها هم مسدود خواهد بود لذا ساخت این جاده از نظر بنده که بارها این مسیر را رفته ام بدون فایده است لااقل برای مردم فایده ای ندارد شاید برای چند تا زمیندار و غیره نان داشته باشد.
شاهرودی
| Canada |
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
من مدت 25 سال هست که در شاهرود زندگی می کنم و چنین درخواست مسرانه ای رو از مردم شاهرود نشنیدم در حالی که بارها و بارها به این جنگل رفتم و از زیبایی های بی نظیر اون لذت بردم! مطمئن هستم هر عاملی که باعث تخریب جنگل ابر بشه مورد مخالفت جدی هر انسان بی طرفی خواهد بود. چه تهرانی باشه، چه شاهرودی و چه هر جای دیگه!
میا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
بهتره بگی مردم شاهرود نه علی آباد آخه مردم علی آباد چیکار دارن برن شاهرود .
تو نگران 10 لیتر بنزین خودت هستی
نادر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
1-محیط زیست سرمایه ملی ما وحتی نسل های آینده است و نه فقط مردم یک منطقه خاص!
2-با همین توجیه های کوتاه کردن مسیر بود که اون پل کذایی بر روی دریاچه ارومیه ساخته شد و ضربه مهلکی بر این دریاچه نازنین وارد کردند.
3-وقتی در یک جلسه 200 مصوبه تصویب می شود،نباید انتظار چندانی داشت.
4-خداوند توفیق شکرگزاری و قدردانی از نعمت هایش را به ما عطا کند که با نابودی محیط زیست در حال کفران این نعمات الهی هستیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
تا ما ايرانيا ياد نگيريم منافع عمومي را نبايد فداي منابع شخصي كرد هيچي نميشيم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
جرا از جاده توسکا یستان استفاده نمیکنید؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
آقاي محترم! مواردي هست كه به همه مردم يك كشور مربوط ميشه. صرفه جويي چند ليتر بنزين دليل اين نميشه كه اكوسيستم به اون زيبايي كه متعلق نه به اون منطقه ، بلكه به همه مردم هست خراب بشه! شما چرا اين حرفو ميزنيد؟!!!!!
مجید ابری
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
با سلام
بعنوان یکی از بومیان منطقه، به ندرت میتوان گفت که خواست مردم منطقه چنان بوده است. جنابعالی یحتمل یا جنگل را ندیده اید یا قصد بر بستن چشم بروی تخریب محیط زیست منطقه بسته اید، سد کبودوال را که فرام.ش نکرده اید چه میزان از درخت ها نابود شد بماند که چه میزان از زیباترین تفرجگاه های ایران به زیر آب خواهد رفت. مطمئنا" جناب عالی یا ساکنین منطقه میتوانند از مسیر های جایگزین آزادشهر - شاهرود استفاده نمایند. و مگر با احداث جاده مزبور جقدر مسیر کوتاه می گردد که نیاز به تخریب جنگل در این سطح باشد. و در ثانی نیاز چهار تا روستا (که خود اصالتا" متعلق به روستای ابر می باشم) به جنین جاده ای چطور توجیه می گرددو در پایان با جاده های ساخته شده از وسط زیباترین جنگل ها در جای جای ایران چه گلی به سرمون زدیم که این بار دومش باشه!!!
راستی به اذعان غالب کارشناسان مصوبه های سفر استانی هیچگاه بیس کارشناسی نداشته اند. (بذارید لطفا" پیامم رو)
سایه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
نمی شد بی زحمت فقط جاده رو اسفالت کنن،
مگه چقدر جمعیت می خواد رفت و آمد کنه،
خوب اگه اینطوره امیدوارم یک مصوبه ای چیزی تصویب بشه که هیچ کس حق ساخت و ساز و ویلا سازی در اون مناطق رو نداره و ...
علی نادری میغان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
به نام خدا
از تمامی عزیزانی که این نظر ها را نوشته اند تشکر می کنم چون خودشان جواب خودشان را داده اند.
از سوی دیگر من متولد میغان شاهرود و در حقیقت ساکن در 10 کیلومتری این جاده هستم و این جاده را از دو طرف دیده ام . بنابر این بیگانه با موضوع نیستم
از جانب دیگر دوستان اشاره به جاده توسکستان و رامیان ( که هردوی آنها را بارها طی کرده ام ) کرده اند . خوب می دانند که جاده رامیان مخصوص کامیون های ذغال سنگ است و از سوی دیگر پلیس راه به دلیل نبودن شرایط کافی در آن ها و در حقیقت ناامن و نامناسب بودن از تحویل گرفت آنها اجتناب کرده است چرا؟
هیچ می دانید که چند نفر به دلیل نامناسب بودن جاده توسکستان در سوانح رانندگی مرده اند .؟ یادمان باشد هر گونه غرزورزی ما را به نوعی مسبب این گشته ها قرار خواهد داد.
بیایید کارشناسانه و خداخواهانه به موضوع نگاه کنیم.
اینجانب فوق لیسانس جغرافیا می باشم و با محیط زیست هم ارتباط تنگاتنگ دارم و برای هرگونه مناظره در خصوص این جاده در هر کجا آماده می باشم.
با تشکر از سایت عصر ایران که موجبات این گفتکو را فراهم کرده است .
موفق باشید.
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
جناب آقای نادری میغان، همان طور که از فامیلیتان مشخص است، شما از دامداران و زمین داران آن منطقه هستید. لطفا فقط به فکر منافع شخصی و زودگذر خودتان نباشید
در ضمن آقای نادر کرمی را اگر میشناختید، نمیگفتید از تهران!!!!
a.g
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
آقاي نادري حتي اگر حرف شما درست باشد منافع ملي به منافع روستا يا شهر ارجحيت دارد
یک میغانی فوق لیسانس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
علی جان متاسفم برای فوق لیسانس جغرافیای مملکت که در برخورد با چنین پدیده های زیست محیطی که آثار مخرب آن بسیار زیاد است بینش کافی ندارد امیدورام مبانی جغرافیا را چندبار دیگر بخوانی.
آیدن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
در طول یک سال گذشته بسیاری از زمینهای دو طرف جاده که کشاورزی بودند تبدیل به ویلا شد. سیر صعود قیمت زمین در منطقه مانند سیر صعود موشک شده است! حتی معلوم نیست چرا بعضی از زمینهایی که مال منابع طبیعی است دارند یواش یواش خشک و بوته کنی میشوند! سری به اولایل جاده و یا افرا تخته بزنید صحت ادعای بنده معلوم میشود. بسیاری از پولدداران علی اباد و گنبد و گرگان در حال مسابقه خرید زمین در منطقه هستند! اقای فوق لیسانس جغرافیا! ایا این مدرک شماست که به شما حکم میکند این چنین تیشه به ریشه جنگل بزنید و یا منافع اقتصادی شما؟! کجاست عرق ملی؟ کجاست!!!
ايران
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
44
139
موضوع رساله دكتري: بررسي صحت و سقم، "هر كس شاخه درختي را بشكند بال فرشته ايي را شكسته است"،مطالعه موردي جنگل ابر.
دانشجو: وزارت راه
استاد راهنما: سازمان محيط زيست
استاد مشاور: يك لابي قدرتمند منطقه ايي
سازمان تخریب محیط زیست
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
116
172
جالبه، حالا که رییس سازمان حفاظت محیط زیست خواستار "تسریع اجرای جاده" شده است، ما موندیم چه کار کنیم؟ آها ما هم خواستار ایجاد شهرک صنعتی در حاشیۀ جاده هستیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
74
198
خیلی ناراحتم . چرا سازمان بازرسی وارد کار نمی شود و جلوی این نابودی را نمی گیرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
سایه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
سازمان بازرسی فعلا سرگرم پروژه های اختلاس هاست که یکی پس از دیگری داره از زمین می روید.
اینقدر ماشاا... تو این مملکت خرابی داریم بیچاره ها به کدوم برسن
سرشون شلوغه
مهنام
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
50
123
خوب مجلس چه کاره است؟
كريمي
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
38
185
براي مجلس و دولت خيلي متاسفم اقتصادمان اينجورو طبيعت مان هم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
53
126
انگار ما نماینده به مجلس فرستادیم که تو مجلس بنشینن و یک اسم آقای نماینده یدک بکشن و یک چهارسالی هم حقوقی بگیرن و خوش باشن . والا......................
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
10
144
جناب رییس فعلا توی برزیل کار دارند و وقت فکر کردن به این مسائل پیش پا افتاده را ندارند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
17
293
تو مملكت ما همه به فكر جيب خودشون هستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
12
220
شما حساب اونجا رو بکن که هر متر زمین های کنار جاده رو می تونن به قیمت گزاف به فروش برسونن و سزد هنگفتی به جیب بزنن. البته برای رضای خدا!
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
11
293
سیستم فاسد اداری ایران اکنون کمر به قتل طبیعت زیبای این سرزمین بسته است و قطعا پرونده این جنگل نیز با توجیحات احمقانه برای همیشه بسته خواهد شد.با نابودی آخرین زیستگاههای بومی ایران ، این کشور در چند سال آینده به ردیف کشورهای کاملاً بیابانی جهان خواهد پیوست و این نسل خواهد ماند و لعن و نفرین نسل های آینده ایران به آن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
1
128
تاکی بایستی شاهد نابودی دریاچه ها -تالابها-توسعه کویرها-نابودی جنگلها آلودگی هوا بوسیله گردوغباروسایر الایندها باشیم
pvpv
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
327
75
خوب به سلامتی خبرهای خوشی در مورد احداث جاده ابر دادی انشاءالله پس بزودی شروع خواهد شد و مشکل بسیاری از اهالی منطقه حل خواهد شد شما هم که دم از هواداری محیط زیست می زنید من فکر می کنم خانه خودتان از همه جا کثیف تر باشد برو خانه ات را تمیز کن چکار به جاده ابر داری بدبخت .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
یه مسافتی هم هست بهش میگن جلوتر از دماغ جنابعالی! احیانا میشناسیدش؟! جنگل ابر ملک شخصی اهالیه؟! یا حق بیشتری دارن ؟ جنگل هدیه خداست به همه ایرانیها، نه شما، نه لابی، نه پولدارها!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
عجب آدم شاهكاري هستي PVPVP!‌ از طرز نوشتن و توهين كردنت كاملا مشخصه كه آخر منطق و استدلال هستي. به نظرم جمله "برو خانه ات را تميز كن چكار به جاده ابر داري بدبخت" آيينه تمام نماي فرهنگ و شخصيت توست. برايت متاسفم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
0
35
آقا سیاست بازتر از همه، نماینده مادام العمر شهرستان شاهرود که فقط براش منافع شخصی اش مهم! عصر ایران! این متن رو بزن شاید ایشون جای امنیت ملی یکمم به فکر منافع استراتژیک منطقه خودش باشه و یه کاری بکنه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
29
3
تمام مطالب علیه جاده جنگل ابر بدون اطلاع وبعضا با انگیزههای سیاسی نوشته شده است هرکس می خواهد با واقعیت اشنا شود هزینه اش یک سفر به جنگل ابر البته با حضور افراد مطلع محلی نه افراد مغرض است دوستار شما ومحیط زیست ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
26
5
تمام مطالب علیه جاده جنگل ابر بدون اطلاع وبعضا با انگیزههای سیاسی نوشته شده است هرکس می خواهد با واقعیت اشنا شود هزینه اش یک سفر به جنگل ابر البته با حضور افراد مطلع محلی نه افراد مغرض است دوستار شما ومحیط زیست ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
28
54
تعدادی از افرادی که درروزنامه ها علیه جاده ی جنگل ابر مطلب مینویسند حتی یک بار به جنگل ابر نیامده ومسیر پیشنهادی جاده را نمیدانند واطلاعات دروغ ارائه شده در سایت نه تنها برای محیط زیست مفید نیست بلکه ضمن محروم کردن یه عده از مردمان روستاهای مستحق منطقه وجلو گیری از رشد این منطقه موجب نارضایتی عمومی وبد بینی مردم به دولت و تصمیم دولت مردان و کار شناسان متخصص میشود که قابل پیگیری و نیاز به پاسخ گویی به مروم منطقه در این دنیا و ان دنیا خواهد بود محافظ محیط زیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
0
26
فکر جاده تهران چالوس باشید؟!
مهران
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
1
33
اگر با این جاده 1000 کیلومتر از مسیر کاسته شود باز هم برای یک کشور خشک و نیمه خشک مثل ایران دلیل نمی شود که جنگل را تخریب کنند .... مرگ بر افراد سودجویی که به فقط فکر جیب خودشون هستند .ای مجلسیان کاری کنید تا مردم برای یک بار هم که شده وجود شما را احساس کنند ...
فرزاد
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
72
41
احداث این جاده لکه ننگی بر دامن مسئولینی خواهد بود که به وظایف قانونی و اداری خود عمل نکردند . شاید برای خوانندگان عزیز آشنائی با اهمیت این مطلب چندان ساده نباشد
- جنگل ابر زیستگاه نادرترین گونه درختان جنگلی ایران یعنی سرخدار است که اتفاقا بسیار گران قیمت هم می باشد حال فقط یک مرد پیدا شود و بگوید یک شبه هزاران درخت قطع شده این منطقه کجا رفت ؟
در فاصله گرگان تا آزادشهر ( 70 کیلومتر ) چهار جاده به موازات هم برای اتصال شهرهای گلستان به شاهرود احداث یا در حال احداث است :
گرگان به شاهرود از مسیر جنگل توسکستان
جاده علی آباد به شاهرود از طریق جنگلهای ابر و طبیعت بکر منطقه
جاده رامیان به شاهرود از طریق جنگلهای النگ و طبیعت بکر منطقه
جاده آزادشهر به شاهرود از طریق خوش ییلاق
حال این چه توجیه اقتصادی دارد که فقط به سبب قدرت نفوذ شاهرودیهای مقیم علی آباددر مدیریت استان و مجلس هزینه بیت المال مسلمین اینگونه به هدر می رود .
در حالیکه به فاصله چند کیلومتری پر حادثه ترین جاده کشور که حتی در سیمای ملی هم اعلام شد جاده آزادشهر به گلستان پس از 20 سال هنوز خبری نیست .
واقعا بر چهره محیط زیست و منابع طبیعی باید خاک پاشید که اینگونه جنگلهای منطقه را مورد تاخت و تاز قزار می دهند اما پیرمرد بینوای روستائی را بری چند لحظه چراندن گوسفندان در جنگل میلیونی جریمه می کنند .
پاسخ ها
فرشاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
آقا فرزاد تا جایی که من اطلاع دارم درختان جنگل ابر بلوط و افرا و نمدار و این نوع درختان است درخت سرخدار در جنگلهای سیاه رودبار و چینو یافت میشه. لطفا اشتباه به مردم اطلاعات ندید
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
45
30
با سلام
من از اهالی منطقه هستم
فکر می کنم این موضوع چند بعدی است :
نمایندگان اجرای طرح را کلید موفقیت خود می دانند هم نماینده جدید هم نمایندگان قبلی.
دعوای مسئولین و گروکشی از هم از منطقه تا پایتخت هم در این موضوع جالب است.
گروهی در منطقه بازی سیاسی راه انداخته و .. اهداف خود را دنبال می کنند.
.
خدمتتان عرض شود به درستی ما شاهد یک لابی قدرتمند در منطقه هستیم

البته نباید از خواست مهاجران بسیار زیاد شاهرودی ساکن در علی آبادکتول هم بگذریم آنها عمدتاً از اهالی چند روستای پشت بسطام هستند که خواهان رفت و آمد سریع به روستاهای خود و شهر علی آباد فکر می کنند و بس و کلاً بی خیال محیط زیست .
من فکر می کنم باید نگرش این گروه از مردم را تغییر داد که کار بسیار سختی است اما می شود.

مرکزی ها بی خیال منطقه

طرفداران محیط زیست هم در منطقه و شاهرود عملاً کاری نمی توانند بکنند .

و ..
اما پیشنهاد این که آقایان مسئول به جای این که در پایتخت گزارش بخوانند یک روز بازدید تشریف بیاورند و جنگل ابر را بررسی کنند و از میزان آسیبها مطلع شوند فکر کنم کمی نظرشان عوض شود.
دوستدار طبیعت
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
0
25
امروز قطع کردن یک شاخه درخت به منزله قطع بال فرشتگان است.جمله ای بود که از امام روی دیوار مدرسه ما نوشته شده بود.نمی دانم آیا برای فرشتگان بالی مانده است یا نه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
0
33
متاسفانه افرادی نادان و خودمحور که فکری به جز رسیدن خودشان به ثروت ندارند در حال نابودی ایران هستند.
دریاچه ارومیه-دریاچه هامون-وصدهمناطق تاریخی اصفهان و...جاهای بسیاری در حال نابودی و نابود شدن است ، چرا؟ چون یک عده به ثروت میرسند و برای آنان ایران اصلا اهمیت ندارد.
سيد حسين
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
1
27
با سلام - عصر ايران ميتواند يك نظر سنجي يا صفحه براي امضاء در اختيار مردم قرار دهد
پاسخ ها
امیر مشهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
به شدت با صفحه ای برای امضا موافقم.. اینکار را تمام سایتهای خبری میتوانند انجام دهند.. مطمئن باشید به دو روز نکشیده بیش از بیست میلیون امضا خواهیم داشت که با آن بسیاری کارها میتوان انجام داد.
حمیدرضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
11
0
به نظر من حتی از نظر بعضی مسائل زیست محیطی نیز ، اجرا آن مناسب است جاده های عمقی در منطقه علاوه بر تقسیم جنگل به قطعاتی قابل دسترس در زمان آتش سوزی دسترسی سریع رو فراهم میکنند و اگر برنامه ریزی خوبی صورت بگیرد در بحث ایجاد اشتغال مرتبط با گردشگری نیز چاره میباشد ،نظر کارشناسی خودم رو عرض کردم.
دوست طبیعت
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
6
6
*اولین نکته اینکه تمامی این گفته ها باید دغدغه ما ایرانیان باشد چون از زیبایی هایی که خدا بطور طبیعی در اختیار ما قرار داده استفاده کنیم نه برای رسیدن به منافع شخصی کمر همت به نابودی آن ببندیم
* دوم اینکه در آنجا ۳ یا ۴ جاده‌ی فعال وجود دارد که در حال استفاده است. یکی جاده‌ آزادشهر ، دومی جاده رامیان و سومی جاده‌ی توسکستان است که به گرگان منتهی می شود .
* حال با توجه به نزدیک بودن سه محور ارتباطی شاهرود به گلستان باز هم نیازی به احداث این جاده می باشد شما را به خدا در احوالات نماینده وقت استان تفحص فرمائید که انشاءا... روستاهای مذکور محل فعالیت اقتصادی ایشان که در حوالی علی آباد است نباشد . !!!!
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
0
6
با پیشنهاد نظر سنجی موافقم. همچنین از طرفداران محیط زیست انتظار میرود در سایتها و وبلاگهاشون به صورت جدی به این قضیه بپردازند.
جواد منتظری
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
19
63
باسلام
من ازاهالی منطقه هستم
کساییکه مخالف موضوع هستن شده یه بار از این مسیر تردد کرده باشن...و همون افرادیکه معتقدند جاده شاهرود آزادشهر خیلی مناسبه چند بار در سالهای اخیر از این جاده خطرناک عبور کردن ..این راه قدیمی بیشتر شبیه جاده ابریشمه تا یه جاده در قرن 21و کساییکه نمیدونن چه زمانی زندگی میکن باید خدمتشون عرض کنم امروزه یکی از شاخص های پیشرفت و ترقی چه از لحاظ فرهنگی و خصوصا اقتصادی وجود راههای ارتباطی بین مناطقه...متاسفانه گروهی هم با عوامفریبی سعی در این دارن که موضوع رو تبدیل به تنشهای قومی و یا بازیهای سیاسی کنند...چطوره که هرروز دراستان مازندران و گیلان بفکر ارتباطات جاده ای اونم بشکل بزرگراه برای راحتی گردشگران و غیره هستیم اما این منطقه محروم نگهداشته شده با جاذبه های زیبای طبیعی رو از وجود توریسم و مسافران که باعث رونق بیشتر منطقه خواهد شد منع میکنیم...ساده لوحانه ست که فکر کنیم دراین ارتباط فقط منافع عده ای قلیل تامین میشه که اگر هم مخالفتی باشه از سوی کسانیست که نمیتونن بزرگ شدن و ترقی جند برابر دوشهر مهم شاهرود و علی آباد رو ببینن...وجود دو دانشگاه بزرگ در علی آباد و شاهرود ، کشاورزی و محصولات منحصر بفرد بصورت باغات و نزدیک تر شدن بازار محصولات به پایتخت و از همه مهمتر اقلیم ویژه کوهستانی این منطقه مسلما گوی سبقت رو از همه مناطق اطراف خواهد ربود...خب حالا این سوال رو باید جواب بدیم که واقعا احداث این جاده بضرر کیه ؟مردمی که باوجود پتانسیل های موصوف در بالا همچنان در حالت نیمه فقر هستن و جوانهای بیکار..؟ یا برخورد مغرضانه سایر شهرهای بزرگ اطراف که در جلوگیری ازاحداث و توسعه این جاده کارشکنی میکنند؟؟!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
جواد جان این ها توهماتی بیش نیست که موافقان شاهرودی در رویاهای خود می پروانند
باور کن چند سال بعد از احداث جاده خودت از مخالفان می شی
آیدین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
پیشنهاد میکنم کمی در مورد توسعه پایدار و رابطه ی ان با محیط زیست مطلب بخوان. باز دست مریزاد به شهرداری تهران: ببنید شهرداری تهران در حال احداث یک خط اتوبوسرانی BRT در بلوار رسالت است. در وطس این بلوار یک فضای درختکاری از سالیان دور وجود دارد. اما شهرداری به هیچ وجه حاضر نشده این درختان را قطع کند و از عرض بلوار کمک گرفته! حال این را مقایسه کنید با قطع هزاران گونه درختان کمیاب که به صورت مجتمع فقط در ابر و روسیه وجود دارند! از طرفداران محیط زیست تمنا دارم تمنا دارم جلوی این قضیه را به هر نحوی بگیرند! تعریض توسکستان و یا تعمیر آزادشهر بسیار بهتر از ایجاد این جاده است
حسین زاهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
آقا جواد
شمایی که از اهالی منطقه هستین. قبلش پاشید برید جاده عباس آباد کلاردشت را ببینید. حجم زباله و تخریب طبیعت را بدست مردم فهیم خودمون ملاحظه کنید. لطفا نگید باید کارفرهنگی کرد چون کسی دغدغه فرهنگ نداره. بعدش بگید من عکس های 15 سال اون جاده را براتون بفرسم. قضاوت کنید که جاده میخواین یا نه.
من خیلی از جاهای ایران و طبیعتش را دیدیم. به جرات میتونم بگم جایی زیباتر از جنگل ابر در ایران وجود نداره. کاش از این یکی بگذرند.
یادتون باشه که جاده ای که از جنگل گلسات می گذشت سالها یکی از زیباترین جاده های ایران بود ولی برداشت بی رویه جنگل ها با هر بار بارندگی ملایم سیل جاده و روستاها را میبره
آقا جواد این جاده فقط به درد لخت کردن جنگل های مسیر و بار زدن و فروختن چوبش میخوره
فکر میکنی برای رفاه اهالی منطقه دارن جاده می کشن
تلخک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
جواد جان اگر راه قدیمی شبیه جاده ابریشمه می توان آنرا اصلاح و به قول شما مترقی کرد. بعد اینکه با احداث این جاده چطور دو شهر شاهرود و علی آباد ترقی می کنند مثلاً شهرهای دیگر که راه خوب و بزرگراه به تهران دارند و محصولاتشان را به پایتخت می رسانند کشاورزانشان مرفه هستند؟ نه جانم فقط دلالان و واسطه ها هستند که چند برابر درآمد یکسال کشاورز را طی چند روز به جیب می زنند. مردم آن دو شهر را نیمه فقیر دارای جوانهای بیکار خوانده ای. فکر کردی سایر شهرهای بزرگ بیکار ندارند و در رفاه هستند؟ اینجا بیکاری و فقر به مراتب بیشتر از آنجاست و احداث این جاده هیچ کمکی به اشتغال و فقرزدایی منطقه نخواهد کرد شاید در ابتدا زمینهای خود را به چند برابر قیمت بفروشید و احساس خوشبختی کنید اما خیلی زود می فهمید که داشته های اندک فعلی تان را هم دیگر ندارید!!!
آیدین
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
12
144
با سلام خدمت بینندگان عزیز
با خواندن مطالب آقای کرمی، خیلی متاثر شدم. بنده اهل گرگان هستم. تا کنون چند بار هم از طرف شاهرود و هم از طرف علی اباد این مسیر را جنگل نوردی کرده بودیم. بسیار زیباست. در مقایسه با مناظر طبیعی خیلی از کشورها که دیده ام این جنگل بی نظیر است. خوانندگان محترم باید خودشان یک بار از نزدیک این نقاشی زیبای خداوند را ببینند تا به حرف من پی ببرند.
ابتدا اجازه دهید در مورد راههای مواصلاتی بین گلستان و سمنان توضیحاتی بدهم. راه های مواصلاتی به منظور تسهیل رفت و آمد انسان و نیز حمل کالا و تجارت به کار می رود. بین دو استان فوق جدا از راههای خاکی صعب العبور و محلی، سه محور ارتباطی دیگر نیز وجود دارد که امکان تردد اتومبیل در انها راحت است. جاده شاهرود_آزادشهر، شاهرود- رامیان، و جاده توسکستان. اولی جاده مناسبی است و شما در ظرف 1.5 ساعت از شاهرود به ازاد شهر می رسید. دومی و سومی البته تردد در انها کمی مشکل تر است. اما به نسبت مسیرشان خیلی کوتاه است.با توجه به حجم نه چندان بالای تردد بین دو استان، و حجم کم انتقال کالا بین دو استان، به نظر ظرفیت جاده های فعلی حتی بیشتر از میزان تقاضا است و جاده های فعلی بسیار کم تردد هستند.بنابر این آیا لازم است که جاده جدید آن هم درست از و سط بی نظیرترین جنگل دنیا احداث شود؟
متاسفانه ادعای وجود لابی محلی در منطقه علی آباد در پیگیری احداث این جاده بسیار ادعای درستی است. شهر علی آباد( همان شهری که در صورت احداث جاده ابر به شاهرود وصل می شود)، با ابتدای سه جاده موجود کمتر از نیم ساعت فاصله دارد. یعنی اگر کسی از علی آباد بخواهد به جای جنگل ابر از سه راه دیگر استفاده کند فقط حدود بیست دقیقه بیشتر رانندگی میکند. و اگر بر فرض روزانه در بهترین حالت 500اتومبیل در این مسیر تردد کنند تنها در حدود 1000 لیتر بنزین صرفه جویی خواهد شد. بنابر این ادعای طرفداران احداث این جنگل در مرد صرفه جویی در بنزین چندان منطقی نیست. مضاف بر این که در صورت احداث این جاده تعداد کسانی که به منظور تفریح وارد این جنگل خواهند شد افزایش می باید و حتی مصرف بنزین بیشتر نیز می شود.
.به این نکته توجه هم داشته باشید که مردم غرب استان گلستان و گرگان حتی در صورت احداث جاده ابر،از جاده فعلی توسکستان استفاده خواهند کرد زیرا این جاده بسیار کوتاه است و حتی در زیبایی کم از جاده ابر ندارد. و مردم شرق استان نیز از جاده آزاد شهر –شاهرود می کنند . بنابر این ایا احداث یک جاده با این همه هزینه و اثرات ناگوار روی جنگل، توجیه دارد؟
ادعا می شود که در طول جاده فعلی جنگل ابر چندین روستا و جود دارد که در صورت احداث جاده، ارتباط انها با علی آباد تسهیل خواهد شد! اولا که ادعای وجود جاده خاکی فعلی در جنگل ابر صحت ندارد. آنچه و جود دارد یک مسیر خاکی باریک از وسط جنگل است که بر اثر تردد اتومبیل ها ایجاد شده است. و روستاهای آن منطقه هم از طریق سه جاده موجود هم با استان گلستان در ارتباط هستند و هم با استان سمنان.
مورد دیگردراین خصوص، پیدا شدن سرو کله سوء استفاده گران از منابع طبیعی است. از چندین سال پیش که موضوع احداث جاده ابر مطرح شد و مورد حمایت لابی قدرتمند محلی در علی آباد قرار گرفت که عمدتا مهاجران شاهرودی هستند، در منطقه مزبور خرید وفروش زمینهای کشاورزی و روستایی مزبور رشد چشمگیری پیدا کرده، ساخت و ساز در طول مسیر اولیه جاده که در پایین دست کوه هاست بسیار زیاد شده. حتی در جاهایی از جنگل در کوه نیز ویلا سازی شروع شده است. واقعا معلوم نیست این افرادی که در دل جنگل ومنابع طبیعی ویلا ساخته اند مجوز های مربوطه را از کجا آورده اند؟
اگر بین دو شهر علی اباد و شاهرود فقط دشت و یا بیابان بود شاید احداث جاده در بیابان هزینه زیادی نداشت و یا عوارض محیط زیستی کمی داشت اما این جاده قرار است در جنگلی احداث شود که گونه درختی سرخدار آن در دنیا کم نظیر است و تنها در مناطقی از روسیه چنین درختانی به صورت انبوه و در این هیبت رشد می کنند و رشد انها در این منطقه یک پدیده نادر است.
مقایسه جاده ابر و جاده چالوس هم صحیح نیست. جاده چالوس راه ارتباطی دو استان تهران و البرز با حدود 15 میلیون جمعیت وآن همه حجم تجارت و توریسم بین این استانها و شمال است. اما در جاده ابر در صورت احداث به زحمت بشود گفت که روزی بیشتر از 500 اتومبیل به قصد رسیدن به شاهرود از آن تردد کنند.
متاسفانه عده ای هستند که در راستای منافع کوتاه مدت خود حاضرند حتی امنت نسل های آینده را نیز قربانی کنند. در نبود یک نهاد پاسخگو و نیز تشکل های مردمی دوستدار محیط زیست، ای افراد هر کاری دلشان می خواهد می کنند. از همه دوستداران واقعی ایران و محیط زیست ایران خواهشمندم که جلوی این فاجعه زیست محیطی را بگیرند.
با تشکر
یک دوستدار محیط زیست از گرگان
غضنفر
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
62
30
عصر ايران همينطور كه از اسمت پيداست فقط با اين اخبار مغرضانه اي كه در سايت ميگذاريد فقط به غروب ايران فكر ميكنيد من هر موقع اخبار مخالفين و ضد انقلاب در رابطه با يك موضوع را ميخواهم جويا شوم معمولا به سايت شما كه تقريبا با بي بي سي تحليلتان يكسان است مراجعه ميكنم آخه هستي ووجودتان از اين مملكت ومردم ميباشد چرا نمك ميخوريد ونمكدان را ميشكنيد؟.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
غضنفرجان، فعلا که کسان دیگر نمکدانها را می شکنند و نمکشان را در چشم مردم می ریزند نه عصر ایران. کی چشمانتان را باز می کنید شما؟
علی زنگانه
Germany
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
18
91
جناب کرمی وجدانن شما چندبار از جاده ازادشهر به سمت شاهرودرفته اید که این جاده ی پرپیچ وخم وبازیرسازی وآسفالت بسیارنامناسب رابرای ترددمناسب میدانی؟چرادروغ میگوئیدکه برای رفاه حال چندتاروستا؟اولااین روستاهائی که شما می فرمائید40کیلومترباآزادشهرفاصله دارند نه10کیلومتر دوما حود20000هزارشاهرودی مقیم علی آبادکتول هستندکه روابط اقتصادی بسیاری هم با استان سمنان وشهر شاهرود دارند.وجدان عمومی بیداراست وخواهان احداث این جاده می باشد.احداث این جاده از لحاظ رشداقتصادی وتوریستی این منطقه ازعلی آبادکتول بسیارمفیدمی باشد. اگرمیگوئیدنه یک نظرسنجی بیطرف بگذارید.هرچندمشخص است مدیرسایت عصرایران بشدت بااین جاده مخالف است اما روح جوانمردی واصول حرفه ای این کاررارعایت کنید ومطلب مرا چاپ کنید
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
رشد اقتصادی که در آن به مسائل توسعه پایدار توجه نشود، بسیار زودگذر است و آینده ای بسیار بد را در پی خواهد داشت.
لطفا کمی بیش از مقابل بینی خود را ببینید
ناشناس
Netherlands
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
11
15
بعد از درياچه اروميه و زاينده رود و جنگلهاي شمال و آثار تاريخي و..... حالا نوبت جنگل ابر است به داد اين مملكت برسيد.به قول شاعر :
همي ميردت عيسي از لاغري
تو در فكر آني كه خر پروري
علي
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
0
4
ضمن تشكر از عصر ايران
ما بيشتر توي فكر مرغ كيلويي 7 هزار تومان هستيم (سكانس مشغوليت فكري حال حاضر) و از ديگر مسائل كه سال ها بعد گندش در مياد بي خبريم
آيا با اين اطلاع رساني بيشتر بدبختي مردم را به رخشان مي كشيد يا قصد ديگري داريد؟
آيا مي توانيد آرشيوي از اطلاع رساني هاي خودتان كه بي نتيجه مانده ارائه كنيد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
0
0
خانه از پای بست ویران است
خواجه دربند نقش ایوان است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
0
4
جناب عصر ايران من هم نظر داده ام بدون توهين و يا الفاظ غير اداري
اما نه چاپ شده نه توي آمار غير قابل انتشاره
براتون متاسفم سوپاپهاي اطمينان سيستم!
ناشناس
United States of America
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
4
7
من فیس بوک ندارم گرچه برخی نمایندگان بیسواد و کم سواد شهرهای شمالی ارزش هیچ چیز جز پول باد اورده رو نمی دونن اما به نظرم همه فیس بوکی های سه تا استان و حتی کل کشور یه کمپین خواهش از رئیس جمهور راه بندازن بعد از انقراض ببر مازندران خرس و پلنگ های البرز حالا نوبت پرنده هاست که ازبین برن جاده که بیاد حتما کارخونه ها هم احداث می شن و شک نکنید هدف از اصرار برای جاده یه سوداوری صنعتی هست که نقشه اون کشیده شده کاش یه جو عقل تو سر بعضی ها بود که بفهمن اثار کارهاشون نهایت سلامت خانواده های خودشون رو هم می گیره
میعاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
0
0
هرچه بگندد نمکش میزنم، وای به روزی که بگندد نمک
محبوبه
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
0
0
بابا قضیه گرووونی مرغ مهم تره بدا.ملت دادشون دراومده اونوق اینا به ای چرت و پرتا فکر میکنن
ناشناس
United States of America
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
0
0
موضوع تعهد بر تخصص بجای تعهد و تخصص چنین اشتباهی جبران ناپذیر را بهمراه دارد.
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
0
43
با سلام
من مدتی در اداره منابع طبیعی شاهرود کار میکنم وذکر چند نکته رو ضروری می بینم
1- اکثر مطالبی که در مورد احداث جاده جنگل ابر در این سایت عنوان شده کاملا احساسی و فاقد هر گونه پایه علمیه، در مطلب قبلی این سایت عنوان شده که با احداث این مسیر گونه هایی از جمله سرخدار و راش قطع خواهند شد در حالیکه گونه راش بطور کلی در این جنگل وجود نداره! و گونه سرخدار هم به هیچ وجه درمسیر این جاده وجود نداره
2- در مورد بحث احداث ویلا و بالا رفتن قیمت زمینهای کشاورزی ذکر این نکته ضروریه که میزان مستثنیات( املاک شخصی} در جنگل ابر و بویژه در مسیر این جاده بسیار که و بحث ویلاسازی کاملا منتفیه
3- درمورد صحبت آقای دکتر کرمی درمورد از بین رفتن 50 درصد ارزش اکولوژیکی این منطقه، خواهشا از آقای دکتر کرمی سوال کنید با چه تحقیق و مطالعه ای به این نتیجه رسیدن! اگر مطالعه ای تو این زمینه انجام دادن دراختیار ماهم قرار بدن
4-باتوجه به اینکه ساخت هرگونه جاده یا سازه¬ی دیگه تو مناطق جنگلی مستلزم دریافت مجوز از سازمان جنگلهاست و متولی اصلی جنگل این سازمانه من فکر میکنم نهادی که بایست پاسخگوی این مسئله باشه سازمان جنگلها و مراتعه نه سازمان محیط زیست و سکوت و عدم پاسخگویی مسولین این سازمان برام علامت سواله!!
4- در آخرمن موافق با ساخت جاده تو جنگل ابر نیستم، اما چیزیکه واضحه جو دادن بیش از حد به این مسئله توی رسانه هاست ضمن اینکه مشکلات واقعی جنگل ابر مسائل دیگه مثل، نبود قرقبان (قرقبانای این منطقه تو یکی دوسال اخیر از 8 نفر به 2 نفر رسیده که یکی از این 2 نفرهم تو 2،3 ماه آینده بازنشست میشه)، نبود امکانات لازم برای مقابله با آتش سوزی (سال 89 - یازده هکتار از این جنگل قربانی حریق شد) امکانات ما برا مقابله با آتش سوزی در ابتدایی ترین حد ممکنه، همچنین نبود مطالعات کافی در این منطقه و ..........
پاسخ ها
آیدین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
حرف شما درست! درختان سرخدار شاید در مسیر این جاده نباشند اما اگر شما در محیط زیست کار کرده اید و اطلعات خوبی را دادی بنده هم به همراه خیلی از دوستان شب های زیادی در این طبیعت زیبا گذراندیم. احداث جاده و پیامدهای ان ار قبیل ویلا سازی و تغییر کاربری که حتما اتفاق خواهد افتاد بر روی این درختان اثر می گذارد. در ضمن این جاده چه توجیه اقتصادی دارد؟ اگر صرفا رعایت حال روستانشینان منطقه باشد که انگشت شمار هستند و فاقد مدرسه و امکانات پزشکی و .... هستند، بهتر است مدیران دولتی نگاهی به کپرنشینان کرمان و بلوچستان و زاغه های جنوب تهران باشند! اگر مسئولان منطقه دلشان به حال مردم آن چند روستا میسوخت برایشان امکانات و تسهیلات دولتی و سوخت زمستانی تامین می کردند! بس است این همه دروغ! چرا اصرار به حمایت از سات این جاده دارید! این جاده فقط و فقط منافع یک عده مسئولان محلی را تامین میکند. این را آینده اثبات خواهد کرد.
حسین زاهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
حسین آقا
اینا که میگی به فرض هم که درست باشه مطمئن باش وقتی جاده احداث شد کسانی خواهند بود که اراضی را مستثنی می کنند. نمونه گردشگری میزنند و یکی یکی ....
اینکه شما بدبین نیستین به خاطر اینه که تا حالا اون منطقه بکر مونده. شمال کشور سر بزنید ببینید چه کرده اند.
یادتون باشه که تخریب آدمی کم از آتش سوزی نیست
ناشناس
-
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
13
0
یکی از عوامل خشک شدن دریاچه ارومیه احداث جاده میانگذر دریاچه بود.این جاده ها مسیری برای رسیدن محیط زیست به مرز نابودی هستنند.
حسين
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
0
88
در خبر قبلي از قول خبرنگاري به اسم علي نقي اعلام كرده بوديد 4000 درخت را در روز تعطيلي عيد مبعث قطع كردند!آخه قطع چهار هزار درخت در يك روز تعطيل باكدام عقل ومنطق سازگار است اگر شما براي قطع وريشه كن كردن و بردن آن براي اينكه ردپايي برجاي نگذاريد حداقل حداقل 20 دقيقه زمان صرف كنيد براي چهار هرارتا ميشود4000*20=80000 دقيقه يا 1333 ساعت يا 55 روز چرا اينقدر با شعور مردم بازي ميكنيد ؟
عصر ایران با تشکر از دقت شما، قسمت مورد نظر شما در گزارش قبلی که با رنگ آبی از سایر قسمت های متن مجزا شده است، از خبرگزاری مهر نقل شده و قبل از آغاز جمله هم منبع آن (خبرگزاری مهر) درج شده است.
ناشناس
Hong Kong
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
0
0
از عصر ایران خواهشمندم با همکاری سایر رسانه ها با حضور در محل اخبار کامل و دقیق تهیه کنید
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
0
6
حسين آقاشما كه متولي حفظ جنگلها را منابع طبيعي اعلام ميكنيد مگر همين اداره نيست كه بر روي تخريب جنگلهاي كلاردشت و مرزن اباد و جنگلهاي بلوط زاگرس كه نمونه هاي ان در دنيا منحصر بفرد مي باشند چشم خود را بسته ومهر سكوت بر لب زده است لطفا از شريك دزد ورفيق قافله نمونه نياوريد
درخواست پلیس برای دسترسی به دوربین های مراکز عمومی قوانین جدید دانشگاه خواجه نصیر : تشکیل گروه‌های مجازی بیشتر از ۱۰۰ نفر توسط دانشجویان منوط به کسب مجوز است / عضویت در شبکه‌های مجازی غیرمجاز منجر به اعمال تنبیهات طبق شیوه نامه انضباطی خواهد شد وجود حدود ۱۸ میلیون « دختر» زیر۳۰ سال در کشور/ وضعیت « تجرد » زنان دهه ۵۰ و ۶۰ سنگین ترین نوزاد کشور متولد شد استایل بن سلمان و عینک عجیبش (عکس) خالکوبی فارسی بازیکن رم (عکس) رحیم پور ازغدی : با زنان زیبایی که اهل فرزندآوری نیستند ازدواج نکنید ثبت ۸۰۰۰ شرکت ایرانی در دبی / کشور همسایه چگونه استعدادهای ایرانی را می‌رباید؟ کافه علیرضا بیرانوند پلمب شد (عکس) واکنش آمریکا به سخنان کمال خرازی : ایران هرگز به سلاح هسته ای دست نمی‌یابد دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم آغاز شد رهبر انقلاب : مردم همه در انتخابات شرکت و مجلس را تکمیل کنند/ مرحله دوم انتخابات به‌اندازه مرحله اول اهمیت دارد فهرست «خطرناکترین» شهرهای آمریکا؛ جایی که سریال‌های جنایی واقعیت پیدا می‌کنند (+عکس) مقایسه بمب افکن چینی Xi’an H-20 و B-21 آمریکایی؛ کدام بهتر است؟ (عکس) حکومت طاهریان که بودند و چه کردند؟
وبگردی