۲۳ خرداد ۱۴۰۳
به روز شده در: ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۰
فیلم بیشتر »»
کد ۲۲۷۱۵۳

برتری نژادی و شکست عبدولی

عصر ایران ورزشی؛ صادق زیباکلام - درباره واکنش های مردم ایران به شکست سعید عبدولی در المپیک، باید بگویم بسیاری از ما ایرانیان روحیات برتری جویانه نژادی داریم. 

 من مسابقات المپیک را کمابیش نگاه می کنم. نکته جالبی که متوجه آن شده ام این است که وقتی کشورهای دیگر در المپیک مدال می گیرند، مردم و رسانه های آن کشور خوشال می شوند ولی آن مدال را به حساب آن ورزشکار می گذارند. اما در ایران، وقتی که ورزشکاری در المپیک مدال می برد، بیشتر از ورزشکاران، "ایران" مطرح می شود؛ گویی که آن مدال را "ایران" برده است. این نکته خیلی ظریف است.

چند روز پیش بریتانیا چند مدال برد و در جدول رده بندی المپیک، به مقام سوم رسید. اما در این کشور، فقط درباره آن ورزشکاران برنده مدال حرف زده می شد و اصلاً این بحث ها مطرح نبود که بریتانیا ملت بزرگی است و ما بریتانیایی ها امپراتوری بزرگی در طول تاریخ داشته ایم و خورشید هیچ وقت در امپراتوری ما غروب نمی کند و پرچم "ما" بالا رفت. همه درباره آن دونده و تیرانداز بریتانیایی حرف می زدند. اما در این جا وقتی ورزشکاری مدال می گیرد، دائماً درباره روحیات و دلاوری های "ما ایرانی ها" سخن می رود.

 جالب است که رویکرد ایرانی های خارج از کشور به موفقیت ورزشکاران ایرانی هم مثل رسانه های رسمی داخل کشور است. ایرانی های خارج از کشور می گویند علیرغم اینکه برنامه ریزی ورزشی در جمهوری اسلامی خیلی ضعیف بوده و حکومت ایران کاری برای ورزش ایران نکرده است، ولی روحیه و دلاوری مردم ایران موجب این موفقیت ها شده است. یعنی آن ها هم به شکل دیگری به سراغ دلاوری و برتری های ازلی – ابدی ما ایرانیان می روند تا توضیح دهند که چه شد فلان ورزشکار ایرانی در المپیک مدال گرفت! رسانه های رسمی داخل کشور نیز این موفقیت ها را به این جا ختم می کنند که ما ایرانی ها تافته جدابافته و ختم عالم بشریت هستیم!

در المپیک هزاران ورزشکار و صدها داور وجود دارد و طبیعی است که یک داور در یک مسابقه اشتباه کند. داور که کامپیوتر نیست. او هم انسان است. ولی وقتی که اشتباهی در داوری یکی از مسابقات ما پیش می آید، ما سریعاً این اشتباه را به پای بغض و کینه ای می گذاریم که دیگران نسبت به ما ایرانی ها دارند. یعنی نمی گوییم داور اشتباه کرد. و یا حتی نمی گوییم داور به عمد اشتباه کرد بلکه اشتباه عمدی یا غیرعمدی داور را ناشی از بغض و کینه دیگران نسبت به ملت ایران می دانیم.

 ما هیچ وقت اشتباه داور را به پای "اشتباهات فردی" داور نمی نویسیم. علی الاغلب اشتباه فردی داور را ناشی از بغض و کینه علیه ایرانیان شجاع و سلحشور می دانیم.

الان آمریکایی ها سفینه ای را به مریخ فرستاده اند. آن ها کلی برنامه ریزی کرده و میلیاردها دلار خرج کرده اند و این سفینه 9 ماه در فضا بوده و سرانجام در مریخ نشسته است. این کار یک نقطه عطف تاریخی در علم نجوم است. یکی از کسانی هم که در این پروژه ناسا سمتی داشته است، یک دانشمند ایرانی بوده است. حالا رسانه های اصولگرا عکس این آقا را با کلی آب وتاب منتشر کرده اند؛ گویی که همه موفقیت این پروژه کلان ناسا، ناشی از وجود این فرد ایرانی در ناسا بوده است!

این روحیه شوونیستی و این گرایش های نژادی در ما وجود دارد. به نظر من، پنهان کردن این روحیه هیچ فایده ای ندارد. ما باید این شهامت و جسارت اخلاقی را داشته باشیم و این روحیه را بپذیریم. نوع نگاه و رفتار ما با عرب ها و افغانی ها به خوبی از این روحیه پرده برمی دارد.

 آیا نژادپرستی فقط وقتی بد است که آلمانی ها و آمریکایی ها مبتلا به آن باشند ولی وقتی که ما چنین گرایش هایی از خودمان بروز می دهیم، این کار مصداق حمیت و افتخار و سربلندی و ... است؟ نه! بالابردن نژاد و تمدن ایرانی به این سبک و سیاق، نشانه روحیه برتری جویی نژادی است و ما باید شجاعانه در اصلاح این روحیه بکوشیم. با انکار حقیقت، مشکلات اخلاقی جمعی ما منتفی نمی شود. 






ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۵۶
در انتظار بررسی: ۲۷
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
27
12
تا دیروز که می گفتید اشتباه داوری نبوده، چرا نظرتون رو عوض می کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
45
22
مستر زیباکلام ،پس چرا امپراطوری بریتانیا اجازه نداد کشورهای اسکاتلند، ولز و ایرلند و... با پرچم های خودشان در المپیک شرکت کنند؟
چرا مرتب از عملکرد شگفت آور جی بی تیم(GB TEAm) سخن به میان می آورند؟ نکنه نمی شنوی؟
پاسخ ها
yazdani
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
نابغه عزیز
بهتره بدونی که بسیاری از مردم این کشورها به بودن در زیر پرچم ملکه افتخار می کنند اما برخی از مردمشان خواهان استقلال بیشتر هستند
اما بیان هیچکدام از این نظرات در ان کشورها جرم امنیتی محسوب نمیشه!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۷
ایول
خوشم اومد،به نکته جالبی اشاره کردی
بازم دمت گرم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
36
32
هر وقت عرب ها خودشون رو برتر ندونستن هر وقت امریکاییها خودشون رو مالک کل جهان ندونستن هر موقه انگلیسیا نگفتن بریتانیای (کبیر) اون موقه بیا به مردم خودمونم گیر بده!
مردم ما اگرم بخوان فک کنن مثلا یه داوری از روی بغض و کینه داوری کرده حق دارن چون اینجور مسائل تو ورزش هست به غیر از این شاید اونقدر در طول تاریخ به مردم ایران هر کی از راه رسیده از عمر گرفته تا محمود افغان و خود پادشاهان قاجار و کشورایی که الان تحریم کردن ظلم کردن که بقیه مسائل رو هم مردم ناخود اگاه به پای همین ظلمها و کینه ها میذارن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
33
94
مقاله جالب و واقع بينانه اي بود. همانند اكثر مقاله‌هايي كه از آقاي زيباكلام خوانده ام منطقي و جالب بود.
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
29
19
این یک واقعیت است که ما ایرانی ها حس برتری نژادی و ناسیونالیستی داریم .ولی این امر اصلا منفی نیست و به نظر من بدون اینگونه احساسات وطن پرستانه و ملی گرایانه هیچ ملتی پایدار نمی ماند .یکی از اصلی ترین دلایلی که ما هم اکنون به زبان مادری خود صحبت می کنیم (فارسی ، ترکی ،لری،...)هم این امر است وگرنه ما هم باید الان مثل خیلی از دیگر اقوامی که تحت سلطه اعراب قرار گرفتن عربی صحبت می کردیم و سنی مذهب می بودیم.
پاسخ ها
parsa
| United States of America |
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
آقای محترم اطلاعاتتون تاریخیتون بسیار اندک است. ایرانیها تا زمان شاه اسماعیل صفوی سنی مذهب بودن بجز گروه کوچکی در قم و کاشان. می توانم بهتون رفرانس بدم مطالعه بفرمایید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
25
60
گل گفتی! کاملا موافقم. بعضی وقتها ما ایرانی ها اسیر تعصب کورکورانه میشویم! ولی نام آنرا غیرت می گذاریم!!!!!
ایمان
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
31
32
از این نوشته مکدر شدم. به نظر من نویسنده این مطلب خلط فاحشی کرده و از یک واقعیت نتیجه ای را که خواسته گرفته. عزیز من! افتخار کردن به ملیت و هویت و وطن هیچ ربطی به برتری جویی نژادی نداره. مگر حدیث شریف ((حب الوطن من الایمان)) را نخوندی و یا نشنیدی؟ مقایسه کردن این مقوله با رفتار نژادپرستانه نازی های آلمان دیگه خیلی شرم آوره! اگه این نوشته را حمل بر غرض ورزی نویسنده ندانیم دست کم باید نشانه جهل بدانیم. نازی ها به خاطر رفتار نژادپرستانه شان دنیا رو به خاک و خون کشیدن تا برتری خودشونو به دنیا دیکته کنند و بگن ما برای شما حق حیات و عدم حیات قائل می شیم و بس. ولی اینجا در یک شرایط برابر در میدان رقابت و مسابقه قهرمان مشخص می شه و ما افتخار می کنیم که این قهرمان هویت و ملیت ایرانی داره و صد البته مردم همه دنیا هم همینطورن و اساسا دلیل اینکه در سکوها پرچم کشور قهرمان به اهتزاز دز میاد و سرود اون کشور نواخته میشه همینه. لطفا دست برداریم از این روشنفکر بازیا! عصر ایران عزیز! اگه واقعا نگاه عادلانه دارین این نظر رو نمایش بدین
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
31
27
جه عجب پس از مدتها یک حرف حساب!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
29
29
با اینکه با عموما با نظرات آقای زیباکلام موافق نیستم اما این مقاله را میپسندم چرا که دقیقا درست گفته است
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
62
22
با نظرات شخصی این آقا کاملا مخالفم
اولا کی گفته در ایران هم راجع به خود ورزشکار زیاد حرف می زنند ثانیا تاریخ پر از مکر و فریب و قتل و کشتار و تجاوز بریتانیا جایی برای افتخار ندارد
من نمی دونم مشکل چیه که اگه بگیم ایران برد خب ایران برده دیگه چه ربطی به برتری طلبی داره جالبه
به شخصه با دوستام که صحبت می کردم هیچ کدوم از بغض و کینه ی داور به ایران و ایرانی صحبت نکردیم
تازه گاه ما به عربها حقمون نیست به چیزی که حق باشه هم میگن نژادپرستی!!!؟؟؟
عصر ایران متاسفانه با انتشار این گزارش ها اعتبار خودتونو خدشه دار می کنید و این آقا هم راه دیگری برای معروف شدن برگزینند بهتر است مخصوصا این راه ها که بوی وطن فروشی توشه جالب نیستبا سپاس
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
15
35
چه عجب یکی توی ایران پیدا شد و نترسید و گفت پادشاه لخت است و لباس ندارد !!!
در گفته های آقای صادق زیبا کلام تردیدی نیست ولی این خوره نژاد پرستی ایران را بلعیده و معلوم نیست کی و به چه شکلی این بیماری برطرف می شود الله و اعلم
ناشناس
United States of America
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
25
60
همکار محترم جناب آقای دکتر زیبا کلام
با سلام
1- ای کاش مشخص بود ، گزارشگر محترم چه اطلاعاتی به شما داده است و شما با چه پیش فرضهایی اینگونه صحبت فرموده اید.

2- از کلام شما چنین بر می آید که افتخار مدالها صرفا متعلق به ورزشکار است و ظاهرا تنها ما ایرانی ها هستیم که مدال را برای کشور به حساب می آوریم!
در پاسخ به برداشت نادرست شما که احتمالا ناشی از ورود شما به حوزه غیر تخصصی است تنها به این نکته‌ها اشاره می کنم که الف: به جدول رتبه نگاه کنید، آنجا کشورها را رتبه بندی می کنند نه وزرشکارها ب: همیشه المپیک محل خودنمایی قدرت کشورها و افتخار آفرینی برای آنها بوده است. به المپیکهای گذشته و رقابت شدید شوروی و آمریکا نگاه کنید. امروز هم به رقابت چین و آمریکا.

3- جناب آقای دکتر فرض شما اینست که بین ناداوری و اشتباه داوری تفاوتی وجود ندارد که این فرض از پایه غلط است. بازبینی مسابقه و حرکات و تذکرات داور در همان 20 ثانیه اول نشان داد که با اشتباه داوری رو به رو نیستیم.

4- نمی دانم کدام جنبه از اعتراض به حق مردم ایرانیان به ناداوری در حق یک خوزستانی را نژادپرستی تعبیر کرده اید. آقای دکتر بهتر نیست کمی در کاربرد واژه ها دقیق تر عمل کنیم؟ آیا حق خواهی نژادپرستی است؟ آیا اگر کسی حق خود را بخواهد (حتی اگر در نهایت حق با او نباشد) می توان آن را نژادپرست دانست؟ با کدام معیار چنین گفته اید؟

5- ادعا فرموده اید:
... ما هیچ وقت اشتباه داور را به پای "اشتباهات فردی" داور نمی نویسیم ...
قید هیچ وقت شما بسیار شگفت آور است. در پاسخ به این ادعای شما، شما را به حساس‌ترین صحنه های بازی اخیر تراکتورسازی ارجاع می دهم که یک پنالتی به نادرست به نفعشان گرفته شد و گلی که به پرسپولیس زده شد و داور ندید. آنجا همه قبول کردند که اشتباه است. نه ناداوری

6- به شما به عنوان همکار دو توصیه دارم:
الف: در حوزه ای که اطلاعات جامع در مورد آن ندارید وارد نشوید
ب: سایت عصر ایران با دادن سرنخ های جهت دار به شما، تلاش کرده است پاسخی را از شما بگیرد که رفتار ناشایست این چند روزه خود را توجیه کند. هرگز اجازه ندهید مصاحبه ای بدون متن پرسش و توضیحات مصاحبه کننده از شما منتشر شود.

خدا همه را به راه حق هداست فرماید
همکار شما
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۷
خداییش تا حالا جوابی به این قشنگی و کاملی تو این سایت ندیده بودم
فوق العاده زیبا جوابشا دادی
مخصوصا اینجاشو :به شما به عنوان همکار دو توصیه دارم:
الف: در حوزه ای که اطلاعات جامع در مورد آن ندارید وارد نشوید
دمت گرم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
27
5
موضع اينه كه اين المانيها و غربيها با ايران و اسلام مشكل دارند و حذف كشتيگير ايراني وقرعه هاي سخت كشتي گيران همه برنامه ريزي شده است تا ايران در جدول مدالها در جايگاه بالايي قرار نگيرد چون براشون افت داره كه يك كشور تحريم شده در ردهاي بالاي المپيك قرار گيرد خود غربيها هم ورزش را با سياست قاطي كردند مگه نديديد كه آلمانيها در بازيهاي يرو چكونه يونانيها را درهم كوبيدند و خود مركل هم در ورزشگاه حضور داشت چونكه يونان يك كشور بدهكار بود و المانيها بيشترين فشار را به آنها آورده بودند و برايشان افت داشت كه به يونان ببازند اينها را هم به بازيكنانشان گفته بودند المانيهاي كثيف
پاسخ ها
شهاب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
دو خط اول این نوشته مصداق واقعی توهم توطئه داشتن است
فرهانیان
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
10
25
ما ملتی هستیم که باید چند فرهنگی بودن را بپذیریم تا درست شویم. می گوییم آلمان نژاد پرست است اما خودمان از آلمانی ها بدتریم. هیچ کس را حساب نمی کنیم. تا کی نباید ایرادات اخلاقی خودمان را نبینیم. از همه جای ایران در تهران جمع هستند ولی تهرانی ها همیشه با تبختر و افه و قیافه خود را بالاتر از هر قوم و فرهنگ ایرانی می بینند. براستی چی چیزی باعث می شود ما خودمان را گم کنیم؟ 200 سال بعد کشورهای عرب خلیج فارس خواهند گفت پدران ما تمدنی بزرگ را برای ما پایه ریزی کردند ولی ما برای 200 سال بعد که سهل است برای همین فردای خودمان هم برنامه نداریم فقط هی در شیپور می نوازیم که پدر ما کورش بود داریوش بود باباهای ما ال بودن و بل بودن! هنوز رسم ساخت تاریخ رو یاد نگرفتیم هنوز جهان پنجمی هستیم!
پاسخ ها
شهاب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
شرمنده تقصیر موسم بود ! منفی خورد
رضا
Kazakhstan
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
8
13
احسنت
ساوالان
Germany
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
10
22
واکنش جمعی ما به شکست سعید عبدولی، بیش از هر چیز شکستی بود در کارنامه فرهنگی ما
مشدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
4
7
خودمونیم دیدید موضوع کلیک خورش بالاست خوشتون اومده هاااا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
16
8
جمع ایران ستیزان در حال کامل شدن است

از این به بعد به هیچ چیز اعتراض نکنید چون نژاد پرست حساب می شوید

آقا من دیگه به کمبود مبلغ اضافه کارم اعتراض نمیکنم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
10
17
خیلی ممنون، حرف دل منو زدی. ما ایرانیا خیلی نژادپرستیم و خودمون رو برتر از سایر ملت های منطقه می دونیم.بهتر از عربها، افغانی ها، پاکستانی ها، هندی ها و ... . در مورد شرق دور هم مدعی هستیم که هوشمون از اون ها خیلی بالاتره.کلا مرض خود بزرگ بینی داریم.
مژگان
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
12
13
مثل همیشه استاد دقیق و بی نقص گفتید..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
7
8
المپیک میدانی است که درآن اکثرکشورها شرکت می نمایند وبا هم به رقابت می پردازند ودر آخر مجموع مرغوبتری مدالها تعیین کننده برتری یک کشور حساب می شود اینکه مدال گرفتن یک قهرمان ایرانی ایجاد یک شادی جمعی یا غرور ملی در ما ایرانیان می نماید یک امر با ارزشی است که البته در سایر کشورها هم کم وبیش در بعضی از ورزشهایشان دیده می شود واین ربطی به برتری جویی نژادی ندارد که بدنبالش مسایل تبعیض نژادی بوجود می آید اینکه بعضی ها با عربها رفتار نادرستی در پیش می گیرند بعلت رفتار نادرست خود عربها در توهین به غرور ملی ایرانیهاست نه بخاطر برتری جویی نژادی اینکه در رفتار با اقلیتها رفتارهای نامناسب بیشتری ممکن است دیده شود فقط علتش برتری جویی نژادی نیست مثلا در مورد افغانها ریشه در مسایل اقتصادی دارد در کل ما ایرانیها مردمی معتدل وصلح جو در سرار تاریخ بشر بوده ایم وموارد نقص آن بسیار معدود است در مقایسه با تمدنهای فعلی که اساس تشکیل شان بر مبنای غارت وچپاول دیگر ملل بوده است که این نیز یک واقعیت مستندبوده وخیالی نیست با این تحلیل های نقطه ای جز ایجاد شبهه وسوال چیز دیگری بوجود نمی آید جناب استاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
13
9
احتمالا جنگ ما هم با عراق برای دفاع از کشورمان نژادپرستانه بوده است.

بی وطن شدن خیلی ساده است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
6
14
من كاملا با ين نوشته ها موافقم ولي وقتي راجع به اين موضوع با دوستان صحبت ميكنم متهم به پان تركيسم و تجزيه طلبي ميشوم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
9
15
زیبا بود کلامت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
7
12
شما مثل اینکه بازی های المپیک را ندیدی!
بیشتر ورزشکارهایی که برنده می شدند با پرچم کشورشون دور افتخار می زدند و بارها من دیدم که موقع بالابردن پرچم کشورشون بشدت گریه می کردند. این یعنی افتخار و بالا بردن نام کشورشون... یعنی چیزی که شما نمی فهمی
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
10
8
احسنت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
12
7
اتفاقا اگه این روحیه هم از ما گرفته بشه دیگه چیزی از ما باقی نمی مونه! این مسئله رو ایرانی هایی که خارج از کشور هستند خوب درک کردند.
رهگذر
United States of America
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
14
9
البته در اینکه بعضی وقتها ما ایرانی ها افراطی غمل میکنیم شکی نیست ولی واقعا با این حرف که همه دنیا با ما جنگ داره موافقم..نشانه های این دشمنی رو هم میتونید توی فیلمها و سریال ها ، مجسم ها و نمادهایی که بر علیه ملت ایران در کشورهای دیگه هست دید..یکیش قضیه همین دوی ماراتن که همه ما میدانیم برای چی به بازیهای المپیک پیوسته...یا مجسمه ازادی در امریکا و بسیاری از نمادهای دیگر که همیشه می خواستند ایران و ایرانی و تحقیر کنند..امیدوارم این گقته هام در نظرسنجی نشون داده بشه..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
8
8
معمولا نوشته های سفارشی ، نظر ندارند
دانشجوي سابق
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
14
10
همه ي موضع گيري هاي ايشان يك جانبه است در كلاس درس همينگونه اند مانند تشكرشان از ديكتاتوري به نام رضا خان!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
8
11
یعنی هیچ کس جوابی برای این فرد ننوشته است؟
عصر ایران حیا کن ، عبدولی رو رها کن!
يوسف
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
8
17
الن در آذربايجان شرقي زلزله شده چون آذري هستند تلويزيون چيزي نشون نميده وداره براي يتيماي فلسطين وبحرين دلسوزي ميكنه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
3
5
پس چرا نظرها رو پخش نمی کنی ؟ برای ویترینه دیگه....
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
13
13
اینبار کلام زیبایی نداشتی جناب زیباکلام!
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
11
10
احسنت گل گفتی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
15
7
عصری جون ، مردود شدی
خائن شدی چه آسان
ایمان
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
10
13
عصر ایران عزیز! چرا جرات ندارین نظرات مخالف جناب زیباکلام رو منتشر کنید؟ چون خودتون هم با ایشون هم نظرید؟ اونوقت شما خودتون رو در زمره اهالی رسانه می دونید که خواستار آزادی بیان و اندیشه اید؟ متاسفم برای کادر مدیریتی این سایت که برای شعور مخاطبان خودش ارزشی قایل نیست و فقط مخاطبانی رو می پسندد که دربست همه تحلیلهایش را بپذیرد
میلاد
France
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
12
13
آقای زیبا کلام به هر دری زدید تا این مطلب رو بگید که ما نژاد پرستیم... از ورزش و المیپک و داوری کشتی شروع کردید تفعلی به پان ایرانیسم زدید و به پروژه های ناسا هم گریزی زدید،احتیاجی به این همه مثال نبود.شما اسمش رو نژاد پرستی بزار و ما هم میگیم غرور ملی.
ما برتر نیستیم ما هم یه ملتیم مثل دیگر ملل...(با این تفاوت که تنها دل خوشی که برامون مونده تاریخ و هویت ملی ما هست که البته با تعابیر شما این مستحبات هم حرام هست.)
کامران
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
19
10
عالی بود
ناشناس
Belgium
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
7
18
اتفاقا مبنای المپیک بر ملتها و کشورهاست نه تک تک افراد...حتا در مسابقات انتخابی هم می‌بینید که کشور سهمیه میگیره نه فرد، و در بلژیک، فرانسه، و هلند که من دیدم تاکید همه بر کشورشون بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
9
10
مگه آقا زيبا كلام اين برتري جويي در داخل خود ايران مشهود نيست؟ميان فارسها و ساير زبانها.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
5
9
مطلب آقای زیبا کلام دقیق و مبتنی بر واقعیت است.عکس العمل منفی مخاطبین در باره این نوشته ؛ دقیقا" تایید کننده حرف آقای زیبا کلام است. تعصب افراطی به ما اجازه نمی دهد ، حتی نظر هموطنمان را به خاطر اینکه این تعصب را نقد می کند ، تحمل کنیم.
آزاد
United States of America
۰۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
3
6
بند ششم فصل اول منشور یا اساسنامه المپیک:
"بازیهای المپیک رقابت میان ورزشکاران به عنوان افراد و میان تیمها به عنوان تیم(در رقابتهای تیمی است و نه میان کشورها..."

در بند 58 فصل پنجم صریحا کمیته بین المللی المپیک را از انتشار هر گونه رده بندی بر اساس کشورها منع میکند :
"...کمیته ملی المپیک و کمیته برگزار کننده مسابقات نمی بایست هیچ گونه رده بنده بر اساس کشورها انتشار دهند. افتخار هر مدال نصیب ورزشکاران است و دیپلمهای اهدایی میبایست بر اسان نام ورزشکاران و نام برندگان ملل بطور دایم در ورزشگاه اصلی نمایش داده شود..."
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
6
2
زنده باد ایران و ایرانی
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۶
3
2
کشورها محدوده های جغرافیایی هستند که محصول تنازع قدرت میان حاکمان معمولا کم عقل دوره های قیل می باشند.سیم های خاردار و مرز های فیزیکی هیچ معیار قابل قبولی برای جدایی انسان ها نیستند.نوع تفکر آدم هاست که ملاک دوری و نزدیکی آنها به یکدیگر است.
کسری بدیعی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۶
5
2
آقای زیباکلام،ورزشکارانی که به ملت وکشورخودتعصب دارندبیشترمدال میگیرندبه جدول المپیک نگاه کنیدهندبابیش ازیک میلیاردنفردرجایگاه پایین تری نسبت به ماوقزاقستان است.درجدول رده بندی مدالهااول کشورهاجلب توجه می کنند.هرملتی به کشور،ملت،دین وفرنگ خودتعصب داردونمی توان آنرانژادپرستی دانست.بی عاطفگی،خونسردی وبی تفاوتی یک ایرادهست.آیاانگلیسیهاازاینکه ورزشکاران خودشان ویاورزشکاران سایرکشورهامدال بگیرندتفاوتی قائل نیستند.
محمد ح
United States of America
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۷
7
4
جناب زیبا کلام بنده از مطالعه سطور فوق و ترتیب نتیجه گیری شما بسیار شرمنده شدم و آن را در شان نام شما نیافتم . بیش از آنکه ایراد را بر مثال های شما بدانم می خواهم نحوه استنتاج و تعریف شما از مفاهیمی چون نژادپرستی و نتیجه گیری نهایی و مقایسه ایرانیان با آلمان نازی به نقد بکشم .
استاد در کنار نگاه انتقادی شما از دید عامه ایرانی بنده هم انتقادی از خواص داشته باشم . سالهاست فکر می کنم چرا متون مقالات آقای مسعود بهنود دارای این ادبیات فاخر! است . آیا لزومی دارد که یک فرد سیاسی یا جامعه شناس ادیب هم باشد شاعر هم باشد و در مقالات خود از صنعات ادبی بهره گیرد . آیا لازم است از ورزش هم در حد بالایی سر رشته داشته باشد؟ گرچه که بوده اند امثال نیچه که مضامین جنون آمیزشان را در قالب بسیار فاخری به خورد انسان ها داده اند . اما در دنیای امروز هم چنین است ؟ بنده فاصله بین متون ژورنالیستی و مقالات علمی را درک می کنم اما نمی دانم چرا باید متون ما مملو از امثال حکیمانه تاریخی و از گاو مش حسن گرفته تا مثال های تاریخی و انواع تعمیم ها و استقرا های ناقص و بی منطق باشد . شاید چون تکیه بر فکت های علمی و آماری و استدلال منطقی در چهارچوبی مقبول اکثریت مخاطبین مشکل است شما می خواهید از یک یا دو اتفاق رسانه ای و ورزشی ما را به ورطه نژاد پرستی بکشانید . آخر کجای این دنیای علم جامعه شناسی نه اصلا دنیای رسانه های معتبر ازین مثال های کوچک [بدون در ک صحیح از اتمسفر طرفداری و در نظر گرفتن مثال های کشور های دیگر] هرچند که صحیح باشند به آنجا می رسند جناب زیبا کلام . کجای این استدلال بدون ارايه آمار قابل قبول از نحوه برخورد دیگر کشور ها و نیز مثال های متعدد نژادپرستان - بالاخص نازی ها -
اگر به این حرف ها باشد که کشوری مانند بریتانیا با آن طرفداران پرشور بزرگترین نژاد پرست عالم خواهد بود و ایران در کنار نحوه بر خورد طرفداران غربی با اتفاقات ورزشی ... بگذریم .
آقای زیبا کلام این که به لحاظ فلسفی وطن پرستی نوعی نژاد پرستی است و یا اینکه گیاه خواران عالم کشتن حیوانات را نژاد پرستی نوع بشر می دانند که پر بیراه هم نیست ، تا انطباق این نوع مسایل حمایت رسانه ای با نژاد پرستی از نوع نازیسم هم مسئله ایست که عدم درکش توسط شما برای بنده بسیار غیر قابل قبول و دور از ذهن است . برادر نژاد پرستی از نوع برده داری هم تا نژاد پرستی از نوع غیر آریایی ستیزی و یهود کشی زمین تا آسمان فرق دارد چه رسد به اینها.
در باب مسئله کارشناس ناسا هم بیشتر از انکه انگشت اتهام به سوی عوام نشانه رود باید به اربابان رسانه که به موج سواری علاقه دارند اشاره نمود ، آنانی که می دانند ناسا مملو از چینی ها و هندی ها و سایر اقوام است و به چنین مسایلی با سواستفاده از سرخوردگی یک ملت دامن می زنند و من هرچه می بینم اثری از نژادپرستی درین مقوله موجود نیست .
آراز
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۷
13
7
آخه دوکی انگار همین دیروز بود که یکی از بچه های هم کلاسیم تو سخنرانیت که بازم داشتی این اراجیفتو سرهم میکردی خرابت کرد در حد لالیگا بست نیست هان؟؟؟
ما تو ایران با گریه عبدولی گریه کردیم چون چهار سال با نداری بدبختی خودشو رسونده بود اونجا که 4نفر و هیات ژوری که از کامپیوتر شمام باید درست کار کنن کار نکردن حال ملت ایران رو گرفتن اساسی حالا تو بیا واسه ما ..
آخه چرا میخوای شریعتی بازی در آری هان؟
حسن از تهران
Germany
۰۶:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
7
10
50 سال پیش المان حاکم دنیا بود ایا الان درباره ان فخر فروشی میکنند خیر نمیکنند چرا که همه در زمان حال سیر میکنند و بازگشت به عقب ندارند و یا مثلا یونانیها و اعراب و مغولان میگن دو هزار سال پیش ما این کار را کردیم نه نمیگن این مرض فقط در ما ایرانیهاست البته نه همه مثلا بلوچها و کردها و ترکها و عربهای ایران چنین ادعایی ندارند پس حتما چنین نزادپرستی بوده که د زیباکلام انرا تشریح کرد و بعضی از ماها عادت داریم که ملتها و قومیتهای دیگر را کوچک بشماریم واقعا سهم ما در پیشرفت و اخلاق گرایی در 200 سال گذشته چقدر بوده همین 10 روز پیش شیطان بزرگ یک سفینه فضایی در مریخ پیاده کرد باز هم به دنیا فخرفروشی میکنند نه نمیکنند فقط بخاطر پیشرفت علم و کمک به انسانه این همه پول خرج کردند . مگر در ایران پر از سانسور و فیلتری سایتی همچون عصرایران هست که همه نظرات متفاوت را بیان کند یا میخواهید مثل سایت ف باشه که پر از دروغ وکینه ورزی فراکنی است واقعیت امر اینه که ما فعلا چیزی نداریم مجبوریم بازگشت به عقب داشته باشیم و افسانه وار تعریف کنیم
ابراهيم
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
7
14
بسيار عالي بود. ازصيميم قلب از شما متشكرم.اميدوارم اين شجاعت شمامنجربه تحول درگفتار سايرروشنفكران وطني گردد.
وبگردی