۳۱ فروردين ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۷
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۳۴۸۰۴
تعداد نظرات: ۸۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۱۳-۰۷-۱۳۹۱
کد ۲۳۴۸۰۴
انتشار: ۱۱:۱۳ - ۱۳-۰۷-۱۳۹۱
صادق زیباکلام در گفتگو با عصر ایران:

احمدی نژاد در پی تطهیر خودش است / همین طور ادامه بدهد مجلس برکنارش می کند

احمدی نژاد می خواهد با درافتادن با اصولگرایان، در این پرده آخر ریاست جمهوری اش مثل یک قهرمان از صحنه خارج شود. او می داند که اگر اصولگرایان او را کنار بگذارند ، از نظر بسیاری از اقشار و لایه های مردم، یک قهرمان قلمداد خواهد شد.
عصر ایران ؛ هومان دوراندیش - صادق زیباکلام، صادقانه می گوید که سخنان محمود احمدی نژاد در نشست خبری اخیرش، برایش عجیب و مساله ساز بوده است. او به احمدی نژاد سوءظن دارد و نمی تواند بپذیرد کشتیبان دولت را سیاستی دگر آمده و احمدی نژاد پس از بازگشت از آمریکا، از اقتدارگرایی دست شسته و به آزادیخواهی روی آورده است. با این حال، زیباکلام تاکید می کند که اگر مطمئن شود احمدی نژاد از سر اعتقاد سخنان دموکراتیک می گوید، در حمایت از او تردید نخواهد کرد. متن زیر، گفتگویی است با صادق زیباکلام درباره سخنان سوال برانگیز احمدی نژاد در دومین سه شنبه مهر ماه 1391.

***

محمود احمدی نژاد در نشست خبری اخیرش، پاره ای از خط قرمزهای اصولگرایان را پشت سر گذاشت. مثلاً صریحاً از تاثیرگذاری تحریم ها سخن گفت و از حضور نظامیان در سیاست انتقاد کرد. به نظر شما، چرا او چنین کاری کرد؟

دلیل حملات وی ناشی از این واقعیت است که آنها هم حملاتی را به احمدی نژاد کرده اند. مثلاً زمانی که آقای احمدی نژاد در نیویورک بود، آقای جوانفکر که جزو حلقه اصلی یاران احمدی نژاد است، روانه زندان شد.

 انتقادات او تا حدودی قابل پیش بینی بود؛ زیرا اصولگرایان سنتی، هیچ وقت حاضر نشده اند بحران اقتصادی پدیدآمده در کشور را با تحریم ها مرتبط بدانند و همیشه مشکلات اقتصادی را به پای بی کفایتی های دولت احمدی نژاد گذاشته اند. بنابراین عجیب نبود که احمدی نژاد بالاخره به آنها بگوید مردم نمی دانند تحریم ها چه تبعاتی داشته، ولی شما که از آثار تحریم ها باخبرید. پس چرا دائماً مرا مقصر وضع اقتصادی کشور می دانید؟

به نظر من، حقیقت  چیزی است مابین حرف اصولگریان و حرف احمدی نژاد. تحریم ها بالاخره تاثیرگذار بوده است و این واقعیت را نمی توان کتمان کرد؛ اما سیاست های اقتصادی احمدی نژاد هم پخته و عالمانه و مدبرانه نبوده است. سیاست های اقتصادی احمدی نژاد در سال های 84 و 85 هم درست نبود. اما در آن سال ها، تمام اصولگرایان احمدی نژاد را تایید می کردند. آن موقع آقای احمدی نژاد برای اصولگرایان بت بود و ماه شب چهارده! اما بعد از وقایع اردیبهشت 1390، احمدی نژاد این ویژگی ها را از دست داد.

به نظر می رسد احمدی نژاد دیگر رسماً در برابر کانون های اصلی قدرت قد علم کرده است. فکر می کنید این مساله چه پیامدهایی در هفت-هشت ماه آینده داشته باشد؟

اگر آقای احمدی نژاد به این روند ادامه دهد، قطعاً مجلس نهم رای به عدم کفایت احمدی نژاد می دهد و او را حتی ماهها قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آینده، برکنار می کند.

خود احمدی نژاد هم قطعاً می داند که اگر همین طور پیش برود عزل می شود. پس چرا او در نشست خبری اش چنان سخنانی گفت؟

دو تا حدس می توانم بزنم. یکی اینکه احمدی نژاد می خواهد با درافتادن با اصولگرایان، در این پرده آخر ریاست جمهوری اش مثل یک قهرمان از صحنه خارج شود. او می داند که اگر اصولگرایان او را کنار بگذارند ، از نظر بسیاری از اقشار و لایه های مردم، یک قهرمان قلمداد خواهد شد. علیرغم عملکردش در چهار سال نخست ریاست جمهوری اش برکناری احمدی نژاد از سوی مجلس، نوعی تطهیر برای اوست.



اما حدس دوم من این است که احمدی نژاد چون نقاط ضعفی را از اصولگرایان در دست دارد، شاید فکر نمی کند که آنها به سادگی بتوانند او را کنار بگذارند.

فرض کنید مجلس احمدی نژاد را عزل کند. او دیگر به عنوان رئیس جمهور تریبونی نخواهد داشت.

من دقیقاً نمی دانم که احمدی نژاد چه چیزهای را می خواهد افشا کند. اگر بخواهند او را عزل کنند، مسلماً او تریبون نماز جمعه را در اختیار نخواهد داشت، در صدا و سیما هم نمی تواند حرفی بزند و روزنامه ایران را هم از او می گیرند. اما اگر واقعاً کار به چنین رویارویی و ستیزی برسد، احمدی نژاد در این عصر ماهواره و اینترنت، می تواند حرفهایش را به اشکال دیگر به اطلاع مردم برساند.

البته منظور من افشاگری در مقام رئیس جمهور بود. اما جدا از این، قهرمان شدن علیرغم پایان عمر سیاسی اش در نظام جمهوری اسلامی، چه فایده عینی ای می تواند برای احمدی نژاد داشته باشد؟

فایده عینی چندانی برایش نخواهد داشت ولی به هر حال، این هم انگیزه ای است که او می تواند داشته باشد. البته هیچ چیز قطعی نیست و این صرفاً یک گمانه زنی است. البته فارغ از تلاش ما برای کشف انگیزه های احمدی نژاد، به این نکته هم می توان اشاره کرد که شاید او دلیل و انگیزه خاصی نداشته باشد و اساساً به لحاظ روحی، انسانی است که به راحتی تسلیم نمی شود و مقاومت می کند.

 من این را قبلاً هم گفته ام که آقای احمدی نژاد به هیچ وجه مثل خاتمی و هاشمی رفسنجانی نیست که در برابر همه اقداماتی که برایشان ناخوشایند بود، سکوت کردند و چیزی نگفتند.

افزایش تقابل احمدی نژاد و اصولگرایان، چه پیامدهایی برای نیروهای دموکراسی خواه جامعه ایران می تواند در بر داشته باشد؟

این تقابل در مجموع ضربه ای جدی به اصولگریان می زند و این امر باعث تضعیف قدرت اصولگرایان خواهد شد و اصلاح طلبان می توانند از این شکاف و اختلاف می توانند استفاده کنند.

چه استفاده ای می توانند بکنند؟

برای تثبیت وضعیت خودشان می توانند از این فضا استفاده کنند. در عین حال این خطر هم وجود دارد که جریانات رادیکال و افراطی اصولگرایان، در میانه دعوای خودشان با احمدی نژاد، تعدادی از اصلاح طلبان را هم زیر دست و پا له کنند. ولی حتی اگر چنین شود، این امر متعلق به دوره ای کوتاه مدت خواهد بود. در بلندمدت، شکاف احمدی نژاد و اصولگریان، به نفع اصلاح طلبان خواهد بود.

به نظر می رسد که موضع گیری احمدی نژاد در حوزه های فرهنگ، سیاست داخلی و سیاست خارجی - ولو با هر انگیزه ای - تا حدی به نظر نیروهای دموکراسی خواه جامعه ایران نزدیک شده است. با این نظر موافقید؟



احمدی نژاد در همین مصاحبه، از بسته شدن روزنامه شرق اظهار تاسف کرد و وزیر ارشاد را مورد شماتت قرار داد. به نظر من، این موضع گیری کمی نبود. این موضع گیری، چیزی است که آدم از یک رئیس جمهور اصلاح طلب انتظار دارد. موضع گیری های احمدی نژاد در قبال حل و فصل روابط ایران و آمریکا هم تقریباً عین موضع آقای هاشمی بود.

منتقدین احمدی نژاد در بین اقشار مدرن جامعه ایران، می گویند موضع گیری های آزادیخواهانه احمدی نژاد، قلابی است و اصالت ندارد. نظر شما درباره این انتقاد چیست؟

برای من، ابراز این نظرات از سوی احمدی نژاد مهم است. ما در دل و ذهن احمدی نژاد نیستیم و نمی دانیم که او چقدر به این حرفها اعتقاد دارد. ما به برخی امور اطمینان داریم. مثلا مطمئن هستیم که احمدی نژاد اهل کار تیمی، احترام گذاشتن به نظرات دیگران، انتقادپذیری و تشریک مساعی نیست. سابقه هفت سال مدیریت او موید تک روی و قدرت طلبی اوست.

شما اصالت تغییر نظر احمدی نژاد را در چه حوزه هایی باور می کنید؟

من باور نمی کنم که احمدی نژاد از توقیف روزنامه شرق ناراحت شده باشد. پس چرا او چنین اظهار نظری می کند؟ زیرا می داند که با اظهار تاسف از توقیف روزنامه شرق، می تواند  اقشار و لایه های مهمی از جامعه را با این سوال مواجه کند که چرا احمدی نژاد چنین گفت.

قطعاً کسانی که در سال 76 به خاتمی رای دادند، به صرف این اظهار تاسف احمدی نژاد، نمی توانند همه هفت سال گذشته را فراموش کنند و بگویند احمدی نژاد نلسون ماندلا  و واسلاو هاول شده است!

اما به نظر من، تداوم این قبیل موضع گیری های احمدی نژاد، اصلاح طلبان را در وضع دشواری قرار می دهد. اصلاح طلبان در این صورت با این سوال مواجه می شوند که چه باید بکنند؟ باید از احمدی نژاد حمایت کنند یا نه؟

در صورت تداوم این موضع گیری ها، به نظر شما، اصلاح طلبان چه باید بکنند؟

من فکر می کنم اگر مواضع جدید احمدی نژاد ادامه و توسعه یابد، این امر برای اصلاح طلبان مشکل ساز می شود؛ زیرا آنها نمی توانند رویشان را به دیگر سو بکنند و بگویند این دعوا ربطی به ما ندارد.

احمدی نژاد
اگر اصلاح طلبان از شما مشورت بخواهند، چه مشاوره ای به آنها می دهید؟

برای خود من هم این سوال برای اولین بار مطرح می شود. من به عنوان یک اصلاح طلب این واقعیت را می بینم که یک فرد سیاسی منصب دار، مواضعی مترقی اتخاذ می کند. ممکن است آقای احمدی نژاد در سخنرانی بعدی اش به قوه قضاییه بگوید پرونده کوی دانشگاه، که آن طور به خاک و خون کشیده شد، به کجا رسید؟ و یا پرونده کهریزک چه شد؟

اگر احمدی نژاد چنین حرفهایی بزند، من علی القاعده باید از او حمایت کنم. اما مشکل من این است که این حرف را کسی می زند که عامل  کهریزک را به عنوان رئیس سازمان تامین اجتماعی منصوب کرده است.

به همین دلیل است که من فکر می کنم موضع گیری های جدید احمدی نژاد، ما و اصلاح طلبان را دچار نوعی پارادوکس می کند. اگر او با همین روند پیش بیاید، ما تا کجا می توانیم بگوییم احمدی نژاد به این حرفها اعتقادی ندارد و فقط چون با اصولگرایان درافتاده است، چنین حرفهایی می زند؟

به نظر شما، احمدی نژاد الان جزو مخالفان سرسخت دموکراسی در ایران است؟

من همچنان احمدی نژاد را یکی  از بزرگترین موانع دموکراسی در ایران می دانم. من حتی اگر ناطق نوری در انتخابات کاندیدا شود، از ناطق حمایت می کنم و همچنان به احمدی نژاد بی اعتماد هستم.

منظور من احمدی نژاد در مقایسه با اصولگرایان بود نه در مقایسه با ناطق نوری.

بله، اگر احمدی نژاد را نه در برابر ناطق نوری بلکه در برابر جریانات تندرو اصولگرا ببینیم، این سوال پیش می آید که ما اصلاح طلبان چه باید بکنیم؟ من معتقدم احمدی نژاد در چنین شرایطی، باز هم یک مورد تردید و سوءظن ما باشد و نباید به راحتی او را یک دموکراسی خواه قلمداد کنیم.

آیا کمتر بودن فاصله احمدی نژاد جدید با ارزش های دموکراتیک، نمی تواند مجوز حمایت اصلاح طلبان از ایستادگی او در برابر اصولگریان باشد؟

اگر این سوال را از ماکیاولی بپرسید، پاسخش مثبت است! ولی اگر از من این سوال را بپرسید، من می گویم واقعاً نمی دانم که آیا حمایت از احمدی نژاد در برابر جریان های رادیکال تر از او، کار درستی است یا نه.

در سال 1974 مردم پرتغال از نظامیان آن کشور، که در برابر سالازار قد علم کردند، حمایت کردند. به نظر شما، کنش سیاسی مردم پرتغال ماکیاولیستی بود؟

به نظر من، کنش مردم پرتغال درست بود. این مثال تا حدی متفاوت است. خیلی از آن نظامیان، علیرغم اینکه جزو ارتش رژیم فاشیستی و دست راستی سالازار بودند، از مدتها قبل، واجد رگه هایی از آزادیخواهی و دموکراسی خواهی شده بودند. من قبول دارم که تداوم مواضع دموکراسی خواهانه احمدی نژاد، اصلاح طلبان را در موضع دشواری قرار می دهد.  

انگار پذیرش رگه هایی از آزادیخواهی در نظر و عمل احمدی نژاد، شجاعت می خواهد. یعنی کار آسان، نپذیرفتن این امر و تداوم انتقاد اصلاح طلبان از احمدی نژاد است.

بله. ولی سوال اساسی این است که آیا این کار ما درست است؟ اگر موضع گیری های دموکراسی خواهانه احمدی نژاد تداوم یابد و این موضع گیری ها به نفع جنبش دموکراسی خواه ایران تمام شود، آیا درست است که ما از احمدی نژاد حمایت نکنیم؟

اگر کسی قبلاً  آدم خوبی نبوده باشد ولی الان کارهای خوبی انجام دهد، آیا ما باید به دلیل رفتار گذشته اش، رفتار امروز او را انکار کنیم و او را نپذیریم؟

مردم ایران از جایی به بعد پذیرفتند که جریان چپ اسلامی دهه 60 و هاشمی رفسنجانی اقتدارگرا، تغییر کرده اند و دیگر خواستار مناسبات دموکراتیک هستند. ممکن است نگاه مردم به احمدی نژاد هم این گونه تغییر کند؟

فرض من بر این است که خیلی از چپ های دهه 60، در دهه هفتاد واقعاً به اشتباه بودن کارهای قبلی شان پی بردند. من واقعاً معتقدم  آقای هاشمی امروز واقعاً طرفدار دموکراسی است.

حالا اگر ما روزی درباره احمدی نژاد هم به چنین نظری برسیم، همان طور که هاشمی و چهره های جریان چپ اسلامی را به عنوان اشخاص دموکراسی خواه پذیرفتیم، باید احمدی نژاد را هم به عنوان یک فرد خواستار دموکراسی بپذیریم. ولی در این جا یک "اگر" بزرگ وجود دارد و آن اینکه، ما باید به یقین برسیم که احمدی نژاد دموکراسی خواه شده است.

 اگر من از هاشمی و چپ های دهه 60 دفاع می کنم، دلیلش این است که الان یقین دارم آنها دموکراسی خواه هستند. اگر روزی درباره احمدی نژاد هم به چنین باوری برسم، از او حمایت می کنم. دغدغه من دموکراسی است نه پیشینه افراد.

اگر من یقین پیدا کنم که اظهار تاسف احمدی نژاد از بسته شدن روزنامه شرق، از روی تاکتیک و فریبکاری نیست، با تمام وجود از دفاع می کنم چرا که چنین احمدی نژادی در حال کمک به تحقق دموکراسی است.

احمدی نژاد الان منتقد برخی از اقدامات و سخنان گذشته اش است. مثلاً پذیرفته است که انحلال هیات نظارت بر قانون اساسی، که از سوی خاتمی تاسیس شد، اقدام اشتباهی بوده است. همچنین در آمریکا تلویحاً گفت که انکار هولوکاست، سخن درستی نبوده است.

اگر این روند ادامه پیدا کند، ما دقیقاً به همان دلیلی که هاشمی رفسنجانی و خاتمی و تاج زاده و حجاریان و همه کسانی را که در دهه 60 اقدامات غیردموکراتیکی را مرتکب شده بودند، بخشیدیم و دموکراسی خواهی آنها را پذیرفتیم، باید بپذیریم که احمدی نژاد هم دموکراسی خواه شده است.

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۸۴
در انتظار بررسی: ۳۴۲
غیر قابل انتشار: ۱۱۰
امیر کبیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
25
1306
سوال جالبی که پیش میاد اینه که چرا همه این افراد بعد از 7-8 سال اقتدارگرایی به یاد دموکراسی می افتند!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
اين افراد وقتي دستشون از قدرت كوتاه ميشه ياد دمكراسي ميافتند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
و سوال دیگر اینکه آیا نباید در مورد خرابیهایی که به بار آورده اند و متضرر شدن مردم از هر لحاظ(چه فرهنگی وچه اجتماعی و سیاسی و اقتصادی) جوابگو باشند و فقط بخاطر یک جمله از هر اشتباهی مبرا گردند و حتی شایسته حمایت؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
یکی نیست به اینها بگه مامردم ایران زیر این 8 سالهای بسیار له شدیم واقعا له شدیم.بعضی وقتها با خودم فکر میکنم آخر دنیایی که واقعا چند صباحی درش نیستیم چرا باید خون دیگر همنوع بخصوص هموطنمان هم کیشمان ملتمان را تو شیشه بکنیم.آخر به چه قیمتی؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
89
529
یعنی هاشمی دموکراسی خواه است؟؟!!!!!
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
88
616
خوشم میاد مردانه نظرشو میگه ، واقعا قابل احترامه
پاسخ ها
k
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
تنها کسی هست که بعد از خاتمی مو به مو حرفاشو میخونم و گوش میدم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
10
604
دموكراسي خواهي يك شبه ايجاد نمي شود...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
بسته به شرایط و سیاست مورد نیاز داره
شاید یک شبه هم دموکراسی خواه شد !!!
mohammad
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
654
258
کاملا موافقم با اینکه مخالف کارهای احمدی نژاد بودم ولی اگر مدافع حقوق مردم شود باید از او حمایت کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
حقوق مردم در دوره مدیریت دکتر احمدی نژاد نادیده گرفته شده ، حال خودشان مدافع شوند؟
ناشناس
Poland
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
100
931
آزموده را آزمودن خطاست
آدم برای حفظ قدرت همه کار میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
منفی اشتباهی :(
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
128
661
از ایشان این همه ساده لوحی عجیب است . احمدی نژاد تفاوتی نکرده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
صد در صد موافقم با اين حرفت ،
اين همه ساده لوحي ازيشون نظر منو در مورد ايشون خيلي تغيير داد !
يني واقعا همه اصلاح طلبان انقد سست هستند كه بگن : اگر احمدي نژاد بيشتر ازين با اصولگرايان در بيفته ما رو دچار شك ميكنه !!!
استاد حالت خوب نيسااااااااا
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
او فقط نقابش را می خواهد عوض کند پشت آن همان احمدی نژاد است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
17
188
گفتگوی جالبی بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
70
565
ولي من بر اين باورم كه حرفهاي تازه آقاي احمدي نژاد جز تاكتيك چيز ديگري نيست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
تاكتيك !؟ من اصلا نميپذيرم ايشون تاكتيك و برنامه داشته باشه چون يك كار بگو شما از سال 84 انجام گرفته باشه و به سرانجام مطلوب رسيده باشه !!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
ايشون به هر چيزي چنگ ميزنه كه خودش رو مبرا كنه ، مگه دموكراسي خواهي به حرف ميشه !!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
بله تاكتيكي كه بعد از 7 سال 1% درصد مسووليت پذيري نداشته باشه معلومه اسمش چيه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
حتی تاکتیک هم نیست. احمدی نژاد مرد لحظه است و برای خوش آمد خودش یا مخاطب با دلایل دیگر در لحظه چیزی را میگوید که ممکن است تعهدی به آن نداشته باشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
84
484
ایت اله هاشمی رفسنجانی چقدر به کشور هزینه وارد کرد ؟ 8 سال کشور را با نفت بشکه ای میانگین 35 دلار اداره کرد . اما آقای احمدی نژاد 600 میلیارد را چه کرد؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
در سبک مدیریت و قاطعیت آیت ا.. رفسنجانی هیچ نکته ابهامی نمیشه پیدا کرد.ایشان مرد اول سیاست هستند ، چه داخلی و چه خارجی.دوره‌های مدیریتی ایشان از سخت ترین و ناگوارترین شرایط تا شرایط ثبات تقریبی بوده...
ژورنالیست
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
هاشمی هم کم به این مملکت ضرر نزده !!!
اجرای طرحهای غیر مطالعه شده و عدم تناسب با توسعه پایدار ما رو به این روز انداخته . میخواید براتون مثال بزنم ؟؟؟
دریاچه ارومیه ...
حالا صبر کنید !!! حالا حالا ها مونده که به ضرر و خسارتی که کرباسچی به شهر تهران زده ، پی ببرید ... شهری که بطور نامتوازن رشد پیدت کرد و تراکم فروشی محل در آمد و بریز و بپاش مدیران اون زمان شد و مردم باید تاوان شو سالهای بعد بدن ...
سد سازی که هاشمی بهش افتخار میکرد و صدماتی که از این بابت به محیط زیست ...
کافیه
از این مثالها زیادن ...
ولی این سایتها که جای این حرفها نیست !!!
تو رو خدا یه کمی درباره آینده مملکت تفکر بیشتری کنید ...
مردم رو ... مسولین رو با کاراتون به جون هم نندازین ...
بنده فکر میکنم که واقعا مقطع حساسی هستیم و نیاز به یه تفکر هوشمندانه ...
اجازه ندیم کشور عزیزمون به مصر ، لیبی ، عراق ، سوریه ... تبدیل بشه ...
این همون چیزی ه که غربی ها میخوان ....
کمی تعقل کنیم و هیجان زده نشیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
1350
100
احدي عرضه بركناري رئيس جمهور محرومان را ندارد
اميدوارم اين آرزويتان را به مرگ ببريد با زيبا كلام
پاسخ ها
مهرداد ابوعلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
این هم نظرات شما :-|
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
o my god
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
برادر همه سالم دارن نظرشونو مي گن ديگه، حالا يكي موافق يكي مخالف...
ديگه چرا بحث را جنگي! و بميرنمير مي كني آخه؟؟؟
عرصه انديشه و تمدن والاي ما، جاي مرگ مرگ
كردن براي مخالف نيست...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
عدم تحمل نظر دیگران به معنی دمکراسی است ؟
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
رئیس جمهور محرومان حرف جالبی بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
اقاي احمدي نژاد در صورتي كه خيلي تغيير كند شايد فردي شود كه كمي تحمل مخالف خود را بكند حالا چرا اين طرفدار رييس جمهور اين قدر بي تحمل است جاي سوال دارد
ايران
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
6
255
صبحت به خير مجلس، بالاخره از خواب بيدار شد يا يه بازي جديده؟ خودتون رو زحمت نديد؛ چند ماه ديگه...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
مطمئن باشید تا لحظه اخر و بعد از لحظه آخر مجلس هیچ کاری نمیکنه به دو دلیل
1- نه این مجلس و نه مجلس قبلی هیچکدوم حال تکون خوردن رو ندارند و نداشتند (علتش رو نمیگم و خود سانسوری میکنم )
2- همه میترسند که احمدی نژاد دستش بره تو جیب کتش و .....(وای نمیگم بعدش وحشتناکه)
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
55
158
من واقعاً معتقدم آقای هاشمی امروز واقعاً طرفدار دموکراسی است. !!!!!!!!!
منهم معتقدم دکتر بجان تو!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
احتمالا منظور زیباکلام در مقایسه با اصولگرایان هستش نه بطور مطلق!
سلام ایرانیان
Russian Federation
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
71
109
احمدی نژاد سخت افزاری است که بدون نرم افزار مشایی در این کسوتی که اصلاح طلبان را به وجد آورده است هیچ کارایی نخواهد داشت؛آنقدر این نرم افزار به دلیل آلودگی های ویروسی آسیب پذیر است که می تواند کلیت این سخت افزار را تهدید کند؟مراد اینکه هر مهندسی(مردم)این آلودگی برایش هویدا شود حکم به ....سخت افزار و نرم افزار می دهد
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
کجا اصلاح طلبان به وجد آمده اند. شما یقیین بدون اگه احمدی نژاد روزی 30 ساعت هم از دموکراسی بگه هیچ اصلاح طلبی باور نخواهد که اون اصلاح طلب شده!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
7
194
احمدی نژاد چون باید جوانفکر را در بیاورد نمی تواند از اهرم فشار خود (دولت =وزارت ارشاد) ساخته یعنی " روزنامه شرق" استفاده نکند. این موضوع ربطی به دموکراسی ندارد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
156
202
عصر ایران چرا به زور می خواهی بگویی که هاشمی آدم پاک و طاهری است و دموکراسی خواه است..
واقعا چرا؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
منهم معتقدم هاشمی پاکه!
اگر نبود در 7-8 سال گذشته و بخصوص 4 سال اول که تمام دستگاههای امنیتی،سیاسی و قضایی با احمدی نژاد بودند کوچکترین لغزش هاشمی رو به احمدی نزاد می دادند و اون پیراهن ..... می کرد.
ولی فقط بصورت کلی اونهم میگه خانواده هاشمی چکار میکنن یعنی چی؟
یعنی هیچی پیدا نکردیم!
دکتر رامین هوشیار
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
344
62
آقای صادق زیباکلام! شما نه صادقانه صحبت می‌کنید و نه زیبا تحلیل.
به یاد دارم در اواخر دوران خاتمی و چند ماه مانده به پایان دوره ی ریاست جمهوری ایشان مجلس تصمیم گرفت یکی از وزرای ایشان را استیضاح کند که رهبری با توجه به رو به اتمام بودن دوره ایشان مخالف نمودن، حالا شما طبق کدام تحلیل چنین ادعای بی پایه ای را می کنید؟!
کمی هم به گذشته نگاه کردن برای درست تحلیل کردن و اولیتماتوم دادن بد نیست، ناسلامتی مردم شما را یک تحلیل گر میدانند لطفا خود را در حد یک بوقچی پائین نیاورید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
جناب آقاي دكتر رامين هوشيار! جالب است جنابعالي عنوان دكتر خود را قيد كرده‌ايد ولي عنوان دكتر آقاي زيبا كلام را نه!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
دکترجان
ایشان بسیار زیرکانه تحلیل کرده اند. همه چیز را که با صدای بلند نمی گویند.
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
اینکه جلوی اسمت نوشتی دکتر منو کشته ....
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
بوقچی شمایید و همفکرانتان.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
ببخشید دکتری شما تو چیه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
11
243
تطهیر اصولگرایان و اصلاح طلبان و .... به قیمت نابودی اقتصاد و..... ! این مملکت شده موش آزمایشگاه !!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
وقتي اميركبير با اون همه درايت و تدبير سر خاله زنك بازي مادر شاه كشته ميشه ،
معني سياست بازي امروز رو بهتر ميفهميم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
28
156
به نظر بيشتر به دنبال هوادار باشد چون طي مدت اخير بسياري از هواداران او تبديل به مخالفانش شده اند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
36
140
واقعا تفاوت یه تحصیلکرده روشنفکر با یه آدم بی سواد چقدره؟ واقعا هر وقت سخنان این زیباکلام رو که میخونم لذت میبرم! کاش درهای د انایی و نیک کرداری به روی ملت ما باز میشد!
امیر
Germany
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
4
86
اگر اینجوری ادامه بدهد؟ مگه تاحالا نداده بود؟ تازه از این به بعد؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
12
259
آقای زیبا کلام از شما بعید می باشد که نمی توانید بازیهای سیاسی احمدی نژاد را نزدیک انتخابات متوجه شوید
چه سیاستی بهتر از این که نزدیک انتخابات چهره ای دمکراتیک به خود بگیرد تا نفراتی مثل مشائی و ... که از نزدیکانش می باشد مورد حمایت اصلاح طلبان قرار گیرد؟
تمام صحبتهای ایشان بازی سیاسی می باشد تا در نزد روشن فکران و طبقه اجتماعی مخالف ایشان خود را به عنوان حامی دمکراسی و اصلاحات قالب کند اصولگرایان به طور حتم مخالف حضور طیف احمدی نژاد در انتخابات آینده می باشند و از نفرات او قطعا حمایت نخواهند کرد و تنها پایگاهی که احمدی نژاد و دوستانش به آن دل خوش کرده اند تا با شعارهای آزادی طلبانه و فریبکارانه ، بتوانند برای خود آرائی جلب بکنند حامیان اصلاحات می باشند.
پاسخ ها
آقا
| United States of America |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
احسنتم و تبارک الله.
آريايي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
با عرض سلام خدمت ناشناس
فرموديد که احمدي نژاد در پي کسب راي هاي طيف روشنفکر و اصلاح طلب است تا بتواند دوباره قدرت را به دست آورد
تذکر چند نکته اينحجا لازم است
1- مگر اصلاح طلبان در بين مردم چه تعداد راي دارند که احمدي نپژآد در پي به دست آوردن آن است
2- اگر اصلاح طلبان خود داراي راي بودند چرا پس از دوره خاتمي و در زمان کانديداتوري آقاي معين و مهرعليزاده نتوانستند اين راي را جمع کنند
3- خود شما در نوشته هاتون گفتيد که شعارهاي آزادي طلبانه و فريبکارانه پس از اينجا معلوم مي شود که پس از دوره خاتمي مردم ديگر فريب اين شعرها را نخوردند و ديگر چه معني دارد آقاي احمدي نژاد با همان شعارهاي سوخته پا به ميدان بگذارد؟
موفق باشيد.آريايي
کریمی
United States of America
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
8
90
بوته سیاست احمدی نژاد را هم آبدیده کرده گرچه هنوز توان اصلاح رفتار خود را ندارد و از روحیات خودمحورانه اش دفاع میکند اما میشود پذیرفت که تغییر اندکی در آرا و نظرات او ایجاد شده. احمدی نژاد معالا تمایل دارد خود را به اطلاح طلبان و دست کم به آقای هاشمی نزدیکتر نشان دهد. البته او شامه بسیار تیزی دارد و مشاورینی که برایش آینده قدرت در جمهوری اسلامی را تداعی کرده اند. آنها احمدی نژاد را مطمئن ساختنه اند که آینده سیاسی حکومت تا اندازه زیادی به حضور هاشمی ربط دارد و آرای هاشمی خواه ناخواه باید مورد بررسی و عمل قرار گیرد. از مدتها پیش احمدی نژاد سعی در نزدیک شدن به هاشمی کرده و امروز با چنین سخنانی وارد میدان گفتگو شده است. مشکل اساسی احمدی نژاد سابقه هفت ساله او در مقام رییس جمهوریست که بیلان موفقی بیرون نداده و از سویی تفکرات عقیدتی ایشان که ظاهر افراطی دارد و مردم معتقدند ناملایمات دو سه ساله گذشته نمیتواند یک تئوریسین معتقد را چنین دچار تغییر کند. عامه مردم احتمال اعتماد به او را نمی دهند. البته حکومت هم از تادیب احمدی نژاد نا امید شده و خواه ناخواه بزودی او را در موقعیت تدافعی قرار خواهد داد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
134
19
خیلی جالب وعالی بود .درست است اگر کسی از آرمانها وقواعد مورد احترام و رشد بشریت دفاع کرد نباید گذشته های اورا چماغ کرد
ناشناس
Kazakhstan
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
5
83
احمدي نژاد و دموكراسي؟!اگر دموكرات بود اينقدر براي كشور دردسر درست نمي كرد. بعد از قريب به 8 سال يادش به اين افتاد از زندان ديدار كند يا صحبت از روزنامه شرق كند !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
5
39
حتی چاپ چنین مقاله ای نشان از وجود حداقلی از دموکراسی در ایران دارد.باید با تقویت این حداقلها و ازادی مطبوعات افرادی که به هیچ کس پاسخگو نیستند را به چالش کشید.و تک تک انها را بابت بی اعتنایی به منافع ملی مورد باز خواست قرارداد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
3
43
اگر دردم یکی بودی چه بودی
اگر درمان همین بودی چه بودی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
8
134
ببخشيم؟ آقاي زيباكلام خيلي بخدا بي انصاف مي خواد كه بتونيم حوادث سال 88 رو ببخشيم..خيلي بي انصافي مي خواد كه ماجراي كهريزك و انتصاب عامل جرم رو ببخشيم ..خيلي بي انصافي مي خواد كه اين همه ترسي كه توي دلمون ريختند با هر سخنراني كه كردند و دستي دستي مملكت رو با بحران مواجه كردند ببخشيم ..خيلي بي انصافيد آقا خيلي
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
7
44
نکته در اینجاست چرا 7 ماه به تمام شدن مدت ریاست او قصد دارند او را مقصر تمام اشتباهات خود قرار دهند؟اگر احمدی نژاد مقصر شناخته شود چه کسی یا کسانی منفعت خواهند برد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
5
32
بسیار صریح و شفاف بود.ممنون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
143
12
به نظر من اگر چه احمدی نژاد اشتباهاتی نیز به عنوان یک رئیس جمهور داشته است اما شجاعت او مثال زدنی است.
رستم
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
4
127
این آفا خوابه ؟؟!!
مجلس مرتضوی را کاری نکرد. احمدی تژاد را برکنار کنه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
2
47
صحبت کردن از موارد دموکراسی در این حال و هوای سخت اقتصادی که نوک پیکان به سمت دولت هست و همچنین ماههای آخر ریاست جمهوری موجب میشه که عوام مردم باز هم فریب حرفها و رفتارهای گذرا رو بخورند...
سید
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
2
94
اون وقتی که میزدیم تو سر و میگفتیم بابا به این ادم رای ندیدکسی گوش نکرد حالا همون طرفداراش شدند منتقدانش.یادتون هست اگه کسی در مورد احمدی نژاد حرف میزد زود انگ ضد انقلاب ضد دین ضد ولایت فقیه میخورد حالا پس چه شد احمدی نژاد شد آدم بده.شماها عادت دارید هروقت انتقاد میکنید کسی حق حمایت نداره هروقت حمایت میکنید کسی حق انتقاد نداره
بابا بسه .تو رو خدا بسه دیگه یکم روشنتر یکم واقع بینانه تر با دنیا و ایران نگاه کنید
خدایا فقط خودت یه کاری بکنی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
5
44
اینها همان اجرای نقشه هایی است که نمی خواهد امسال سال آخر دولت باشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
12
108
احمدی نژاد یک پراگمتیست است مهارت او بر هم زدن بازی وسوار بر موج ایجاد شده از بر هم زدن بازی است او میتواند از هر وسیله ای برای بقا ذر قدر ت استفاده کند واین مهارت کمی نیست لذا به ضرس قاطع پوزیشن جدید او را تنها یک ژست سیاسی برای آزادی جوانفکر ارزیابی میکنم
حمید رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
126
18
ما عطای این احمدی نژاد رو به لقایش می بخشیم و امیدواریم با سرعت نور به آغوش شما اصلاح طلبان وارد شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
5
79
آقای احمدی نژ اد میبینه که حداکثر یک سال دیگه رئیس جمهوره ،خوب الان هم که همه چی به هم ریخته و مردم در فشار زیادی هستند ، این حرفها را از الان شروع کرده تا از این به بعدش رو تضمین کنه. فقط یک سئوال باقی میمونه : این همه هزینه ای که ایشان با سیاست های غلطشان به ایران تحمیل کردند چی میشه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
8
99
بر فرض اینکه احمدی نژاد تغییر کرده باشه. مدیریت مملکت را نمیتوان با سعی وخطا ازمود . هرچند عقیده من این است که احمدی نژاد میخواهد یک فرصت طلبی مجدد را برای خود و همراهانش بوجود بیاورد . همین وهمین !!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
4
38
باز هم مثل همیشه این آقای دکتر مثل خیاطی می ماند که لباس را از هرجایی شروع بدوختن می کند ونتیجه معلوم نیست شلوار است یا پیراهن برادر من می گوید او اقتدارگراست اهل کار تیمی نیست یکی بگوید کی هست اینهایی که می گویی در چه مکتبی خانه ای باید یاد گرفت توی قوطی کدام عطار پیدا می شود اصلا دل خوش سیری چند خوب است خودتان کتاب نوشته ای ما چگونه ما شدیم این دوره همه نسخه پیچ شده اند اما کو دوا کو شفا کاررا به اهلش بسپاریم وقصه را دراز نکنیم انشاله
joshgun
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
56
30
به نظر من تویسنده دوران 8 ساله هاشمی یا نبوده یا یادش رفته.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
5
29
تجربه روزگار و گذشت زمان و عدم کارایی استبداد و خود کامگی در حکومت همه سیاستمداران را به سمت اعتدال و برگزیدن روشهای سالم در حکومت داری سوق می دهد برخی زودتر درک میکنند و برخی مثل برادرمان احمدی نژاد در سال آخر دولتش . شاعری گفته است : مرا که نام شراب از کتاب می شستم / زمانه کاتب دکان می فروشم کرد /
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
24
35
سخنان آقای زیباکلام واقعا عالیه و من همه ی سخنانشان را در سیستمم سیو میکنم و همیشه مرور میکنم. اما نظر من این است که احمدی نژاد فقط برای قدرت حرف میزند. این حرف ها را از روی کینه با اصولگرایانی که ازش انتقاد میکنند زده است و اصلا اعتقادی به انها ندارد.
sami
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
6
160
احمدي نژاد شايد تغيير كرده باشد ولي در اصل توانايي مملكت داري را ندارد و كلا از نظر اقتصادي و سياست خارجي پرت هست .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
5
36
این تغییر رفتار و گفتار در ماه های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری ، صرفا به منظور تطهیر طیف احمدی نژاد و نهایتا جلب آرا طبقه متوسط و اکثریت خاموش یا مخالف به کاندیدای بعدی این طیف است و لاغیر. همچنین است مخالفت های آشکار و پنهان با روحانیت و ولایت از سوی عناصربرجسته طیف مذکور. هرکدام از این کنش ها ، گروه های خاصی را در جامعه برای کسب رای هدف گرفته اند
روح الله
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
21
6
سلام من فکر میکنم این حرف وتفکری که درباره دعوا در جناح اصولگرا وبین قوا وجود دارد وشدت خواهد گرفت بطوری که احمدی نژاد بیاد درباره پرونده کهریزک و... انتقاد کند یا مجلس احمدی نژاد عزل تفکر کاملا نادرستی هست این مشکلات بین قوا بنظر کاملا عادی میتونه باشه بلاخره مملکت داری هزار نظر واختلاف شما تو خونتون هم که بخواهید مدیریت کنید دچار اختلاف نظر وبحث میشید.وهمچنین برای موفقیت جناح اصلاح طلب آنها باید به فکر خودسازی ونشان دادن توانایی خود باشند نه منتظر نقص جناح مخالف چون با تخریب هم چیزی درست نمیشه یا علی
ایرانی
-
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
5
55
به نظرمن هیچ اعتمادی به احمدی نژادنیست این فقط جنگ قدرته بعضیها برای حفظ قدرت ومنافعشون گاهی ازپاپ کاتولیکتر میشن اگه احمدی نژادبابستن روزنامه شرق و روش برخوردبا بدحجابی و... مخالفه توعمل نشون بده اگرهم قدرت اینو نداره استعفا بده تامردم باور کنند که راست میگه
حسين
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
4
21
چون آمدنم به من نبد روز نخست

وین رفتن بی مراد عزمی ست درست

بر خیز و میان ببند ای ساقی

کاندوه جهان به می فرو خواهم شست
ناشناس
Iraq
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
2
25
اين حرفها چه درست چه غلط هيچ تغييري در اصل موضوع ايجاد نميكند.
بايد يپذيريم و بپذيريد كه او روزي آمده و روزي كه معين است خواهد رفت.
برات علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
5
163
یادم می یاد تو ده نوبتی سوار خر می شدیم .تفکرات و مواضع موقع سوار شدن با موقع پیاده شدن کلی فرق میکرد.وقتی نوبت سوار شدن بود عقیده داشتیم به جای یه دور دوره میدون زدن باید یه دور دوره ده بزنیم و برگردیم و مهم نبود چند نفر زیر افتاب منتظر برگشتن ما هستند ولی وقت پیاده شدن دم از انصاف می زدیم و و نه در ظاهر بلکه در باطن به مساوات و عدالت و رعایت حقوق دیگران معتقد می شدیم. واین سیکل همچنان ادامه داشت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
14
79
کی دیگه؟ 7 سال هست داره خودش رو تطهیر میکنه و خبری نشده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
11
136
احمدي نژاد هيچ فرقي نكرده.در همين مصاحبه آخرش تمام تقصيرات را به گردن ديگران انداخت.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
425
34
احمدی نزاد از جنس مردم است و بس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
33
43
خوب شد نمردیم و تعریف دموکراسی خواهی رو هم فهمیدیم. وقتی تحلیلگر ! مملکت این باشه وای به حال ما عوام! هرکی نظرش با ایشون یکیه دموکراسی خواهه.
ناشناس
Germany
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
40
26
‫برو بابا حوصله داری.
پیام
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
523
63
احمدی نژاد اسلام رو زنده کرد متاسفانه بعضیا فقط دنبال مادیات هستند
بخشی از طنزها در فضای مجازی درباره خسارت شدید حمله دیشب ریزپرنده ها به اصفهان (عکس) فعال رسانه‌ای اصولگرا: طراحانِ بازگشتِ گشت ارشاد در شهرک‌های سازمانی زندگی می کنند! عضو دفتر رهبری: برخی مسئولان به دلیل اقدامات نامناسب در برخورد با بی حجابی تذکر گرفتند چرا سعودی‌ها بازیگردان بازار نفت جهان هستند؟/ سه «بزرگترین» نفتیِ دنیا در عربستان شبکه اسرائیلی از زبان نتانیاهو: به دنبال جنگ با ایران نیستیم! / ماموریت‌های مهم‌تری در جبهه غزه و لبنان داریم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: هیچ آسیبی به تاسیسات هسته‌ ای ایران وارد نشده است پزشکان عوارض و اشتباهات دارویی را اطلاع دهند گوگل ۲۸ کارمند خود را پس از اعتراض به همکاری با دولت اسرائیل اخراج کرد وقوع زلزله در سبزوار کوچک‌ترین بمب‌افکن دنیا مقام ارشد نظامی: حادثه اصفهان هیچ خسارتی نداشته است یارانه ۳۰۰ هزار تومانی فروردین واریز شد هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است بازگشت پرواز های فرودگاه‌ های کشور به حالت عادی امروز با فردوسی:  چـو ایـران نباشد  تن  من مـبـاد
وبگردی