فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۹۶۲۵۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۸ - ۲۷-۰۶-۱۳۹۲
کد ۲۹۶۲۵۹
انتشار: ۱۱:۵۸ - ۲۷-۰۶-۱۳۹۲

باور «نوشیدن روزانه ۸ لیوان آب» درست نیست!

عصر ایران
متخصصان واقعا نمی‌دانند که این قانون ۸×۸ از کجا آمده است. مایک ساوکا، دانشمند محقق ارتش آمریکا گمان می‌کند که منشاء این قانون به مطالعه‌ای باز می‌گردد که در سال ۱۹۳۳ / ۱۳۱۲ انجام شده است.
همه متخصصان تغذیه تایید می‌کند که آب خوردن برای سلامتی مفید است، اما واقعا روزی چند لیوان آب باید خورد؟ آیا باور قدیمی ۸ لیوان بزرگ آب در هر شبانه‌روز درست است؟

به گزارش خبرآنلاين، بانوی اول آمریکا، میشل اوباما، در بیانیه تازه خود اعلام کرد: «اگر قرار باشد برای سلامتی خود و خانواده‌هایمان تنها یک کار انجام دهیم، آن کار این است که بیشتر آب بخوریم.» همین بیانیه باعث شده تا سوالی قدیمی مجددا در رسانه‌ها مطرح شود: «واقعا روزی چند لیوان آب باید خورد؟»

به گزارش نشنال جئوگرافیک، از قدیم این باور عمومی وجود داشته که باید روزی ۸ لیوان ۲۳۵ سی‌سی ( ۸ اونسی یا تقریبا یک‌‌ چهارم لیتر) آب نوشید. اما متخصصان واقعا نمی‌دانند که این قانون ۸×۸ از کجا آمده است. مایک ساوکا، دانشمند محقق ارتش آمریکا گمان می‌کند که منشاء این قانون به مطالعه‌ای باز می‌گردد که در سال ۱۹۳۳ / ۱۳۱۲ انجام شده است.

بر اساس نتایج آن مطالعه، توصیه شده بود که برای جبران آبی که بدن یک فرد معمولی در اثر دفع و عرق کردن از دست می‌دهد، روزی ۲.۵ لیتر (۸۴.۵ اونس) آب نوشیده شود. به گفته ساوکا، ۲۰ درصد این آب به وضوح از طریق خوردن غذاهایی مانند سوپ و بستنی که سرشار از آب هستند تامین می‌شود. باقی‌مانده این عدد که ۲ لیتر (۶۷.۶ اونس) است، تقریبا همان قانون ۸×۸ می‌شود.

تنها مشکلی که در این میان وجود دارد این است که شما واقعا به روزی ۸ لیوان آب نیاز ندارید. سایر آشامیدنی‌های روزانه حتی اگر حاوی کافئین باشند، باید در این میان حساب شوند.

داگلاس کاسا، متخصص فیزیولوژی دانشگاه کنتیکات می‌گوید: «نیاز بدن به حفظ آب، بر اثر اندکی که کافئین ممکن است در از دست آب داشته باشد غلبه می‌کند.»

علاوه بر این، لزومی ندارد که شما این ۸ لیوان آب را پشت سر هم بخورید؛ یا اینکه نگران باشید که در اثر کمتر خوردن آب دچار مشکل از دست دادن آب بدن (Dehydration) شوید. قانون اصلی این است: «اگر احساس تشنگی می‌کنید آب بخورید. اگر تشنه نیستید، آب نخورید». تنها استثناء در این میان کسانی هستند که قصد دارند دست به فعالیت بدنی شدیدی بزنند. در این موارد، پیشاپیش آب خوردن ‌به بدن کمک می‌کند.

در نهایت، اگر نگران این هستید که کم آب می‌خورید، کافی است تا ادارار خود را کنترل کنید. به گفته استلا ولپ، متخصص تغذیه از دانشگاه پنسیلوانیا، رنگ زرد تیره ادرار نشانه این است که شما به مشکل از دست دادن آب بدن دچار هستید.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
رقیب اروپایی پالانتیر؛ فرانسه هوش مصنوعی نظامی آرکادیا را در ناتو آزمایش می‌کند عکس یادگاری «سرداران بختیاری» در اواخر دوران قاجار روزنامه کیهان: لازم شود دستور حمله همگانی صادر خواهد شد ۵ حقیقت شگفت‌انگیز درباره زیردریایی‌ها که احتمالاً نمی‌دانستید چرا حمله ایران به اسرائیل قابل دفاع است؟ با مصرف این سبزیجات سلامت قلب‌تان را تضمین کنید بدبین کردن افکار عمومی به مذاکره، بازی در زمین اسرائیل است سفر ارزان از تهران؛ آخر هفته کجا بریم با کمتر از ۵ میلیون تومان؟(+عکس) شکار جنگنده‌های پنهان‌کار با فناوری جدید / اسلحه جدید چین این نشانه‌های ساده می‌توانند به تومور مغزی مربوط باشند زنگ خطر برای قاره سیاه؛ یک اقیانوس جدید در حال شکل‌گیری است عکس یادگاری «توپچی‌ها» در دوران ناصرالدین شاه تعریق بیش از حد؛ علامتی که خبر از یک بیماری می‌دهد وقتی تاج از شاه مهم‌تر بود! (+عکس) تولید گوشی‌های هوشمند چگونه باعث تشدید شیوع ویروس مرگبار ابولا می‌شود؟