۲۹ اسفند ۱۴۰۲
به روز شده در: ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۳۲۳۲۲
تعداد نظرات: ۳۹ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۰۴-۰۲-۱۳۹۳
کد ۳۳۲۳۲۲
انتشار: ۱۰:۱۹ - ۰۴-۰۲-۱۳۹۳
تحلیلی بر اقدام کم سابقه اردوغان بابت عذرخواهی از کشتار ارامنه
اردوغان سیاستمداری به شدت توده گرا (پوپولیست) است و اساسا صرف نظر از دستاوردهای اقتصادی موفق حزب حاکم عدالت و توسعه در دهه گذشته برای ترکیه، یکی از رموز موفقیت او در فضای سیاسی ترکیه ناشی از مانورهای هوشمندانه پوپولیستی او است.
عصر ایران ؛ مازیار آقازاده - تا کنون در تاریخ 91 ساله جمهوری ترکیه هیچ مقام ارشد دولتی (چه برسد به نخست وزیر که عالی ترین مقام اجرایی کشور است) با لحنی که اردوغان روز گذشته با انتشار بیانیه ای در سالگرد واقعه تاریخی کشتار ارامنه به دست امپراتوری عثمانی از آن یاد کرده، از این واقعه تاریخی ابراز تاسف نکرده بود، اما این اقدام از سوی رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه که 12 سال است این سمت را در دست دارد و به احتمال زیاد سودای کسب مقام ریاست جمهوری در تابستان سال جاری را نیز در سر می پروراند، صورت گرفت.

اینکه چرا اردوغان در نودونهمین سالگرد این واقعه تاریخی (24 آوریل 1915) و یک روز مانده به برگزاری تظاهرات سراسری ارامنه در ارمنستان و دیگر نقاط جهان علیه دولت ترکیه دست به انتشار یک بیانیه زده که لحن آن به گونه ای بارز با مواضع سنتی دولت ترکیه در قبال پرونده کشتار ارامنه متفاوت است، نیاز به تحلیلی و بررسی بیشتر دارد.

به گمان راقم این سطور برای بررسی دلایل و انگیزه های احتمالی اردوغان از صدور چنین بیانیه آشتی جویانه ای باید هم متغیرها و شرایط سیاسی داخلی ترکیه را مورد بررسی داد و هم سیاست خارجی این کشور به ویژه در دو سال گذشته را مرور کرد.

اردوغان در دو سال گذشته به ویژه در ماه های گذشته روزهای سختی را پشت سر گذاشت اما با نتایج انتخابات اخیر شوراها و شهرداری ها ، مزد سختی ها را گرفت و با رای (نسبتا بالا) دوباره مردم ترکیه به ادامه حاکمیت حزب " عدالت و توسعه" موفق شد در برابر همه مخالف خوانی های مخالفان برگ برنده روی میز بگذارد.

از سویی فشارهای داخلی مخالفان حکومت در ماه های گذشته و از سوی دیگر انزوای تقریبی ترکیه در سیاست های منطقه ای که نتیجه قمار پر خطر دولت آنکارا در گذاشتن همه تخم مرغ های اعتبار خود در سبد مخالفان مسلح حکومت سوریه بود، سیاست خارجی حزب حاکم  ترکیه را در آستانه یک شکست فاحش و کم سابقه قرار داده است.

ترکیه هم اکنون نه با دولت عراق (بغداد) رابطه حسنه ای دارد و نه با دولت سوریه ، از سوی دیگر ترکیه با یونان و قبرس (دولت نیکوزیا)رابطه ای تنش آلود داشته است و با ارمنستان نیز نیاز به تشریح ندارد که رابطه دو کشور در یک سده گذشته متاثر از واقعه کشتار ارامنه همانند " کارد و پنیر" بوده است.

رابطه ترکیه با ایران در سال های گذشته گرم بوده است اما پس از بحران سوریه و بی تابی های عجیب و کم سابقه دولت اردوغان در به زیر کشیدن دولت بشار اسد از اریکه قدرت در سوریه ، رابطه ترکیه با ایران نیز دچار افت و خیزهایی شده است و دو کشور در بحران سوریه تا جاهایی به مرز رویارویی رسیدند.

لازم به گفتن نیست که موضوع کردهای ساکن در ایالات شرقی ترکیه  نیز در دهه های گذشته همچون "استخوان در گلو " بوده است و طرح آشتی ملی اردوغان با کردها و حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) تا کنون موفقیت چندانی کسب نکرده است.

در چنین فضایی از روابط ترکیه با کشورهای همسایه ، از 17 دسامبرسال گذشته پرونده ای قطور از سوی دستگاه قضایی و پلیس ترکیه علیه فساد اقتصادی برخی منصوبان و منتسبان حزب حاکم عدالت و توسعه باز شد و متعاقب آن شنودهای تلنفی اردوغان به طور گسترده ای در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد.

با این حال نتایج انتخابات شوراها و شهرداریهای ترکیه و پیروزی نسبتا خوب حزب حاکم ترکیه کمی از فشارهای سیاسی داخلی را از دوش اردوغان برداشت ولی در زمینه سیاست خارجی اوضاع همچنان بدون تغییر محسوس مانده است.

دولت ترکیه از اواخر سال میلادی گذشته کم کم در مورد سوریه محتاط تر شد و فتیله مخالفت با حکومت بشار اسد را آرام آرام پایین کشید که این اقدام دولت آنکارا و حزب حاکم عدالت و توسعه نشان از یک تجدید نظر دستکم در تاکتیک های سیاست خارجی حزب حاکم ترکیه است.

در شرایط کنونی و با نگاهی به فضای سیاسی ترکیه که متاثر از بحران های منطقه ای و سیاست خارجی ترکیه از سویی و نیز تغییرات احتمالی در کادر رهبری ترکیه (در تابستان سال جاری نخستین رییس جمهور ترکیه با رای مستقیم مردم انتخاب خواهد شد و متعاقب آن انتخابات سراسری پارلمانی برگزار می شود) و فشارهای توامان داخلی از سوی احزاب رقیب در موضوع پرونده فساد مالی گسترده است، دولت اردوغان با انتخاب مانور بر روی  موضوع کشتار ارامنه می خواهد هم فضای سیاسی داخلی و هم فضای سیاست خارجی این کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

اردوغان سیاستمداری به شدت توده گرا (پوپولیست) است و اساسا صرف نظر از دستاوردهای اقتصادی موفق حزب حاکم عدالت و توسعه در دهه گذشته برای ترکیه، یکی از رموز موفقیت او در فضای سیاسی ترکیه ناشی از مانورهای هوشمندانه پوپولیستی او است.

با تغییر لحن در موضوع کشتار ارامنه تا حدودی موضوعاتی که در ماه های گذشته در مورد پرونده فساد اقتصادی منصوبان حزب حاکم ترکیه بوده است، به حاشیه می رود و فضایی برای تنفس در سیاست خارجی ترکیه نیز فراهم می آید.

اگر این ابتکار اردوغان با واکنش مثبت دولت ایروان روبرو شود می توان این انتظار را داشت که تاکتیک انتخابی نخست وزیر ترکیه برای تغییر اتمسفر سیاسی در سیاست های داخلی و خارجی ترکیه ، قرین موفقیت بوده است.



ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۳۹
در انتظار بررسی: ۹۷
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
6
70
صدا و سیمای تا قبل از انتخابات شهرداری ها در ترکیه ، مرتب به سیاست های داخلی و خارجی اردوغان حمله میکرد .
همچین که حزب اردوغان در انتخابات به پیروزی رسید ؛ با تغییر مواضع 180 درجه ای ، به طرفداری از اردوغان وانمود میکرد که حزب اسلامگرای اردوغان پیروز انتخابات در ترکیه شد.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
یعنی خدایی بعد از این همه سال ریاست ضرغامی شما هنوز انتظاری داشتی چیز دیگه ای از صدا و سیما بشنوی؟
حقیقتش ما ماهواره نداریم زیاد هم اهل تلویزیون نیستیم، ولی بیست و سی رو پیگیری می کنم و برخلاف سایر دوستان که حرص میخورن ما واسه خنده تماشا می کنیم و با خانواده دور هم خوش می گذرونیم. از شما چه پنهون نقشی که بیست و سی در خندوندن و شاد کردن ما داشته ساعت خوش و برره و مرد هزار چهره و جری لوئیس و چارلی چاپلین و .... نداشتند
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
3
31
در این مقاله اشاره ای به محتوای بیانیه نشد .
باید می گفتید چطور و با چه جملاتی عذر خواهی کرد .
پاسخ ها
بدیع الزمان
| - |
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
ارامنه ایرانی اصیل هستند.....
اورمیه لی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
13
97
پس چه کس و یا کسانی باید به خاطر نسل کشی بیش از 120 هزار نفر از مردم آذربایجان در شهرهای اورمیه ، سلماس و خوی طی سالهای 1917- 1918(که اتفاقا طی همان سالها در شما ارس نیز نسل کشی از همین جنس برقرار بود) که توسط همان ارامنه هایی که ادعای نسل کشی توسط عثمانی را دارند ، عذر خواهی و ابزار همدردی کند ؟؟؟!!!
اصلا حتی یک مقام رسمی و تاریخ نویسی در این کشور نیز بوده(بغیر از تاریخ نویسان خود آذربایجان) که بخواهد برای بازماندگان آن نسل کشی مردم غرب آذربایجان (اورمیه ، سلماس ، خوی) ابراز همدردی که جای خود ، حتی اشاره ای نیز به آن بکند که ارامنه و دولت اشغالگر ارمنستان بخواهد عذرخواهی کند ؟؟؟!!!
وقایع خوجالی و قره باغ هم که می توان گفت موضوعی تازه تر نسبت به آنها هستند و به راحتی با نگاه به فیلم و عکس های ضبط شده اصل موضوع به خوبی نمایان می گردد ، چه خوهند شد ؟؟؟!!!

لطفا در بیطرفی گل کنید و نظرم را نمایش دهید...
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
هزار مثبت
تبریزلی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
کاملا موافقم. بزرگترین نسل کشی تاریخ را ارامنه در آذربایجان انجام دادند، ولی اصلا اشاره ای به آن نمی شود.
ارسلان
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
متاسفانه تا سر از نسل کشی ارامنه در زمان عثمانی می شود در کشور خود ما به عده ای حس هم نوع دوستی دست می دهد و از حامیان سرسخت حقوق ارامنه می شوند ولی همین ها زمانی که از جنایات ارامنه در آذربایجانی(اورمیه سلماس خوی) که مسلمان و جزئی از خاک کشورمان است سخنی به میان می آید به راحتی سکوت می کنند.در ضمن چون ارمنستان از حمایت مستقیم روسیه بهره می برد پس هر جنایاتی که ارمنی ها در قبال مسلمانان قره باغ انجام داده اند از جانب صدا و سیمای ما قابل انکار است همان گونه که در قبال کشتار مسلمانان چین صدا سیمای ملی ومسئولین دولتی قبل بیطرفی را انتخاب کردند
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
احسنت
ساوالان
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
میلیون ها مثبت به تعداد مسلمانان حقیقت جو، عدالت خواه و صلح طلب ایران
علی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
بسیار ب جا فرمودی
اما نباید اینو نادید گرفت که سیاست هم پیچیدگی های خاص خودشو داره
omid
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
آقا چرا بحثو پیچیده میکنید؟ مرغ همسایه همیشه غازه!
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
کاملا موافقم
مرتضی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
15
8
اردوغان الان چون در داخل کشور با بحران هایی روبه رو هست سعی میکنه برخی از مشکلات خارجی رو زباناً برطرف کنه.مثل قضیه کردها و این اواخر قتل عام ارامنه.
در مورد سوریه و ایران هم کم و بیش همین سیاست رو پیش گرفته.این کار ها از اردوغان بعید نبوده و نیست.مثل اعتراضش به پرز برای پیدا کردن چهره محبوب در کشور های اسلامی اما بعدش دیدیم که پشت پرده چه خبرهایی بود .....
پاسخ ها
مجيد
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
اين منافقين هستند كه از كفار بدترند.
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
3
23
اردوغان و سیاست مدارن ترکیه زرنگ تر از آنند که به خاطر منافع شخصی خود منافع ملی شان را به خطر بیندازند. انها می دانند که مردمشان قدران صداقت آنها بوده و خواهند بود
ناشناس
AUSTRALIA
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
3
16
چرا امکان امتیاز دادن به نظرات نیست؟ من از استرالیا هستم و نمیتونم رای بدهم. یعنی رای که میدی تغییری در امتیازها ایجاد نمیشه. لطفا اصلاح کنید و انعکاس دهید این رو.
پاسخ ها
ناشناس
| AUSTRALIA |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
جالبه! منم از استرالیا هستم و همین مشکل رو دارم!
بدیع الزمان
| - |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
من هم همین مشکل رو دارم!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
41
14
همین الان تروریستهای اردوغان منطقه ی کسب که ارمنی نشین و خوش آب و هوا هست رو تصرف کردند و همچنین تروریستهای اردوغان منطقه ی کرد نشین حسکه رو هم در محاصره قرار دادند این اردوغان سرنوشتی بهتر از خانم بوتو پیدا نخواهد کرد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
40
20
اردغان بجاي عذر خواهي از ارامنه دست از كشتار ملت بدبخت سوريه بردارد جنايت خودش بدتر از جنايت اجدادش است
دکتر ب در پاسخ به ارومیه لی
UNITED KINGDOM
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
59
31
دوست عزیز در طول سالیان اخیر آیا چند نخبه و فعال ترک و آذری نسبت به ظلم گسترده دولت ترکیه به کردها، موضع گرفته است؟
آیا می دانید نص صریح قانون اساسی ترکیه، کردبودن و ادعای کردبودن و تکلم به زبان کردی و پوشیدن لباس کردی را جرم در نظر گرفته است؟!!
آیا می دانید کردها را ترک کوهستان می دانند؟
آیا می دانید کردها چه تاوانی و چند نفر کشته دادند تا اجازه برگزاری جشن نوروز را پیدا کنند؟
آیا می دانید لیلا زانا، تنها به دلیل صحبت به زبان کردی در پارلمان، به 10 سال زندان محکوم شد؟...بیاییم با تبعیض نژادی از سوی هر کسی که باشد، مقابله کنیم.
پاسخ ها
کردستان عزیز
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
احسنت به شما دکتر وجای تعجب وتاسف برای کسانی که به این کامنت منفی دادن...
hasan
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
11
38
دشمنی بین ترکیه و ارمنستان وجود نداره بلکه بخاطر تجاوز به خاک آذربایجان و کشتار مردم اونجا ترکیه ارتباطشو با اونا قطع کرده تا در انزوا بمونن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
0
31
اردوغان فقط تسلیت گفت و عذر خواهی نکرد
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
موافقم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
2
24
رجب طیب اردوغان آنقدر زرنگ هست که منافع کشور و حزبش را با مواضعش حفظ کند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
2
24
عذرخواهی در کار نبوده. اردوغان فقط ابراز همدردی کرده
سعید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
10
7
راستی ممکن نیست صادقانه غذرخواهی کرده باشد؟ چرا باید اینهمه بدبین بود بنظرم آدم شجاعی است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
7
40
در اين دنيايي كه زير نفوذ مشركان است تنها خون شيعيان است كه وارثي ندارد . شيعيان بي گناهي كه در اروميه و سلماس و خوجالي و قاراباغ توسط ارامنه به خاك و خون كشيده مي شوند . شيعياني كه توسط پژاك و كومله و دموكرات و جيش الشيطان و.... هر روز شهيد مي دهند.
amir
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
14
13
این تیتر شما من رو یاد جملات بعضی از آدما انداخت که می خوان به خاطر اشغال لانه جاسوسی از شیطان بزرگ عذرخواهی کنن. سرشون رو تا کی میخوان تو برف فرو کنن؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
11
3
فرهنگ عامع ما در نوشتار این نویستده محترم هم موج می زند . اساسا ما عوام فریبی را ارزش می دانیم . ع.ام فریب را زیرک و رند میدانیم و حداقل در باطن ستایشش میکنیم . و ایشان پوپولیست بودن اردوغان را ستایشگرانه " هوشمندانه" می نامد . همانطور که عده ایی رییس دولت نهم . دهم را باهوش دانستند!!!!!!!!!!!!!!!!!
آبدان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
4
8
مگر برای کشتار مردم توسط امریکا و انگلیس به توافق رسیدیم که بر سر کشتار توسط ارامنه به توافق برسیم
حامد قزوینی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
8
14
این مصداق تدبیر است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
13
3
نظر دکتر ب را تایید می کنم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
0
2
عصر ایران جان شما خودت که این همه انتقاد میکنی، حتی جرات نداری نظران من رو چاپ کنی. این چندین باره که من نظر مینویسم و شما اون ها رو چاپ نمیکنید
مسعود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
1
9
خوجالي يك نسل كشي معاصر با حمايت روسها بود
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
0
1
آقا اگه قراره نظرمون چاپ نشه بگو تا ننویسیم
پاسخ ها
مهدی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
مطمئن بودم این رو چاپ می کنی
ولی عزیزم برو اون کامنتی که در جواب دکتر ب نوشته بودم رو چاپ کن تا به امانتداریت اطمینان پیدا کنم
این شاسی بلند چینی جذاب فقط 13900 دلار! (+تصاویر) اگر سود سهام عدالت‌تان کم شده بخوانید دعوت به تیم ملی بدون حتی یک بازی باشگاهی (+عکس) ورود سامانه بارشی جدید به کشور از جمعه کمک نقدی سیدمحمد خاتمی به سیل‌زدگان جنوب سیستان و بلوچستان /توصیه به مشاوران نامه ایران به شورای امنیت پیرامون دریای سرخ هراس گواردیولا: بازی با آرسنال فینال ماست کشور همسایه ایران تولیدکننده عمده «شیشه» شد زمان پخش «جومونگ۳» مشخص شد شورای امنیت سازمان ملل حملات انصارالله علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را محکوم کرد خانه پدری جلال آل‌احمد؛ از «خانه باستان‌شناسان» تا «پاتوق معتادان» و...(+عکس) تایم لپس جالب از خودروهای فولکس واگن (فیلم) تصورِ یکی از خبرنگارانِ سال ۱۳۳۷ درباره‌ی ایرانِ ۱۴۰۰ / چراغ قرمزی که 15 سال طول می کشد زمانی که به نمایندگی از رهبری در خارج از کشور بودم، تابلو‌هایی از عکس خانم با حجاب ایرانی و چادر زده بودند/ مشخص شد که یک موسسه بیمه عمر، شعارش را چادر مشکی ایرانی قرار داده بود دردنامه ای با جناب صدیقی
وبگردی