۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۴
کد خبر ۳۳۴۶۲۵
تعداد نظرات: ۹۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۱۷-۰۲-۱۳۹۳
کد ۳۳۴۶۲۵
انتشار: ۰۸:۴۰ - ۱۷-۰۲-۱۳۹۳

عبرت "پژو"

خودروسازان جهانی با چه شرط هایی وارد ایران شوند؟
عصرایران - "پژو"ی فرانسه ، حتی قبل از آن که تحریم ها علیه ایران فراگیر شود ، کشورمان را ترک کرد تا با سیاست های آمریکا در تحت فشار گذاشتن ایران همسو باشد. در آن زمان یکی از مدیران پژو به صراحت گفت که آنها خودروسازی ایران را تحریم کرده اند.

پژویی ها در حدود ربع قرنی که در ایران فعالیت مستقیم دارند ، هیچگاه از مونتاژ کاری ، آن هم مونتاژ خودروهای از رده خارج شان فراتر نرفتند و برغم مهیا بودن شرایط در ایران - به جز در هفت ، هشت سال گذشته - وارد فاز سرمایه گذاری در کشورمان نشدند زیرا وقتی می دیدند کشوری پذیرای محصولات قدیمی شان است، چه نیازی بود به این که سرمایه خود را به ایران بیاورند و مثلاً آن را تبدیل به مرکز تولید منطقه ای پژو در خاورمیانه کنند؟

همین عدم سرمایه گذاری در ایران باعث شد که دولتمردان فرانسه و در مرحله بعد ، مدیران پژو در خروج از ایران ، در زمانی که کشورمان تحت فشار بود، تردید نکنند. آنها سرمایه ای در ایران نداشتند که با خروج شان به خطر بیفتد. پژویی ها ، سال ها خودروهای و قطعات قدیمی شان را فروخته بودند و با میلیاردها دلار سود خالص از ایران می رفتند.

اینک با "رو به بهبود گذاشتن وضعیت سیاست خارجی" مدیر عامل پژو شخصاً به ایران آمده است تا خاطره بازار بی دردسر و کم توقع ایران را برای بزرگ ترین خودروسازی فرانسه زنده کند. پژو که روزی که غرور از ایران رفته بود، امروز متواضعانه خواستار بازگشت است.

در این که باید روابط اقتصادی ایران نیز همزمان با وضعیت سیاست خارجی ، گسترش یابد، تردیدی نیست، نکته مهم این است که باید در احیای این روابط ، به کارنامه طرف های مقابل نگاه کرد و از اشتباهات پیشین خود نیز درس گرفت.
واقعیت این است که پژو در ایران نمره قبولی نگرفته است ، زیرا بدون این که چیزی آورده باشد، فقط بُرده است و در سخت ترین شرایط نیز طرف ایرانی را تنها گذاشت و حتی فراتر از تحریم های اعمال شده علیه ایران عمل کرد.

گشودن مجدد بازار ایران به سوی پژو ، دادن جایزه به آن است و نیز ارسال این پیام به بقیه ، که هر رفتاری خواستید با ما داشته باشید ، ما فراموش خواهیم کرد، خیال تان راحت!

از سوی دیگر ، اشتباهات راهبردی مدیران صنعت خودروسازی در تعامل با پژو نیز مزید بر علت بود تا پژویی ها ، اساساً به این که باید در ایران حضور حرفه ای توأم با سرمایه گذاری داشته باشند ، احساس نیاز نکنند. این که علت این اهمالکاری داخلی ها ، زد و بندهای شخصی و منافع خاص بود یا سوء مدیریت یا "شرایط حساس کشور"(!) ، امری است که واردش نمی شویم. هر چه بود ، نتیجه اش این بود که پژو خودروسازی نازپروده در ایران شد که باید همه با سازش می رقصیدند!

اکنون که پژو با رؤیای سال های خوش گذشته سودای بازگشت به ایران را دارد، نباید با لبخد ژوکوند به استقبالش رفت. اگر به واسطه تعدیل تحریم ها ، پژوی فرانسه ، که بیشترین همراهی را با آمریکا دارد ، می تواند به ایران بیاید ، خودروسازان دیگر هم به طریق اولی می توانند وارد بازار ایران شوند.
سابقه حضور پژو ، نه تنها نباید به عنوان حق تقدم برایش محسوب شود ، بلکه با توجه به عملکردش ، نقطه منفی نیز هست. بنابراین ، مدیران صنعت خودروسازی، باید همزمان با ده ها شرکت مختلف و معتبر خودروسازی در جهان - از ژاپن و کره جنوبی گرفته تا اروپا و حتی آمریکا- مذاکره کنند و نهایتاً هر کدام از آنها که منافع ایران را بهتر تأمین می کند را وارد بازار کشورمان کنند. حتی در شرایط برابر نیز دیگران بر پژو ترجیح دارند.

نکته دیگر این که باید چندین شرکت خودروسازی معتبر و صاحب برند، از کشورهای مختلف بتوانند در ایران فعالیت کنند. انحصار ، وابستگی می آورد و تجربه پژو در ایران نیز مؤید این مدعاست.

مسأله بعدی، باید این باشد که هر خودروسازی که بخواهد به ایران بیاید ، باید دو شرط "سرمایه گذاری" و "انتقال فناوری" را بپذیرد. خودروسازان و مونتاژ کاران باید بدانند که ایران دیگر بازار فروش کالاهای رده چندم آنها نیست. برای این که از این بازار "ببَرند" ، باید "بیاورند". طبعاً وقتی سخن از انتقال فناوری می شود ، پای بنجل سازان چینی که صاحب فناوری نیستند و فقط کپی می کنند، از ایران بریده خواهد شد ، مگر چینی های با کیفیت و صاحب فناوری.

موضوع مهمی که باید در دستور کار صنعت خودروسازی کشور قرار بگیرد ، این است که در دوران جدید، همکاری با خودروسازان معروف باید معطوف به بازارهای خارج از ایران هم باشد و خودروسازان ، ایران را به عنوان محور تولیدات منطقه و صادراتشان به خاورمیانه ، جنوب شرق آسیا و آسیای میانه تعریف کنند.

نتیجه شرایط پیش گفته نیز این خواهد بود که آنها در ایران خودروهای روز تولید می کنند و این گونه نیست که پراید و پژوهای متعلق به قرن گذشته ، همچنان در ایران تولید شود. در چنین وضعی ، تولید خودروهای سازگار با محیط زیست از جمله هیبرید ها می تواند در کشورمان صورت گیرد و ماجرای تلخ خودرو در ایران ، به سرانجام قابل قبولی ختم شود و الّا اگر قرار باشد مانند گذشته عمل شود و حداکثر چند مدل خودروی روز ، به طور محدود و برای پرستیژ و سود بردن بیشتر در ایران تولید شود، بار دیگر شاهد تسلیم بازار ایران و استثمار مردم ایران خواهیم بود.
همه این ها شدنی است و سال ها کهنه سواری ، نباید این باور را در ما ایجاد کند که سرنوشت محتوم ما همین است که است. بازار ایران به قدری بزرگ و البته تشنه است که هر خودروسازی برای تصاحب بخشی از آن ، حاضر است هر گونه همکاری منجر به برد-برد را انجام دهد.

دوران پساتحریم ( در صورت تحقق) ، می تواند دوران تجدید نظر اساسی در خیلی از مسائل از جمله در صنعت خودروسازی باشد ، به شرطی که "عبرت" بگیرند و "تدبیر" کنند.


ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۹۳
در انتظار بررسی: ۵۰
غیر قابل انتشار: ۲۸
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
6
703
این بازی برای پژو و ایرانخودرو یه بازی برد برد بود؛ که هزینه و باختش متوجه ملت ایران بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
اصولا ایران خودرو و سایپا اهمیتی به مردم ایران نمیده ، تنها چیز که این وسط مهمه پوله ، پولللللللل
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
ای کاش به جای پژو و خودرو سازان فرانسه با خودرو سازان المانی قرارداد داشتیم
کامیاب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
و باز هم به نقش بی اهمییت مردم در تصمیم گیری های مدیران رابطه ای و سیاسی میرسیم پژو که بنجل میداد به ایران حتما هم با قیمت پایین ولی سود خوب برای خودش ایران خودرو هم که همونو با قیمت بالا و بدون دادن زحمت طراحی یا بروز آوری به خودشون مونتاژ می کرد تو تلویزیون میلی هم که تبلیغ تولید 99% قطعات می کرد و به مردم بدبخت ما مینداخت ...
گهرخاني
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
ملت ايران اگر عرضه به خرج بدن و خريد از ايران خودرو و سايپا رو تحريم كنند حساب دستشون مياد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
و همچنین برای وزیر صنعت که یکی از ثروتمندترین وزیران کابینه هستش
می شه به راحتی علت این همه حمایت وزیر رو از خودرو سازها درک کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
2
526
مگه ایران خودرو و سایپا با این انحصار اجازه از دست دادن این گاو شیرده رو می دن؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
احسنت راست ودقیق گفتی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
4
199
جیگر تو عصر ایران
ناهید
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
0
273
خیلی عالی بود! تو رو خدا این مطالب رو به گوش مقامات عالی رتبه صنعتی کشور برسونید و ازشون بخواهید که نظارت دقیقی بر توافقات شرکتهای خودرو سازی داخلی با همتایان خارجیشان داشته باشند متاسفانه ایران خودرو و سایپا هم در این سالها کارنامه بسیار منفی از خود بجا گذاشته اند و ثابت کرده اند که رفاه و سلامتی و شأن مردم ایران برای آنها هیچ ارزشی ندارد و فقط به منافع کوتاه مدت خود می اندیشند و بس.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
تا زمانی که فقط پیچ ومهره میبندیم همینه .نکنه فکر کردید خودرو سازید که شرط وشروط بگذارید .
آ.م
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
مگه می شه مسایل به این مهمی رو مقامات ندونن ؟! اطلاع رسانی برای من و شماست که در جریان باشیم شاید صدای اعتراضمون شنیده بشه. وگرنه مقامات کشور که در جریان همه این داستانا هستن، حالا اقدام یا عدم اقدامشون گردن وجدانشون .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
4
118
برای شرایط حساس کشور ! دلاور باشیم و دلواپس نام زد و بند کنندگان نباشیم .
نیما
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
2
107
بسیار عالی بود. واقعا آینده نگرانه و نگاه عمیق به گذشته، متن نوشته شده است. اما به نظرم باید ببینیم که اصلا خودروسازهای دیگر مایل هستند با ایران همکاری کنند یا نه؟ عدم ثبات در برخی از سیاست های کشور ما، ریسک بسیار بالایی را برای سرمایه گذاری ایجاد کرده است.
ناصر
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
90
65
شما نمیتوانید شرط بگذارید چون شما مونتاژ کار هستید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
خوب عزیزم می خواهیم دیگه مونتاژ کار نباشیم. تا کی باید تاوان به اصطلاح خودروسازان داخلی رو بدیم؟!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
یعنی می فرمایید همین طوری تو سری خور بمونیم؟؟؟؟؟؟؟!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
چون بازار مال ماست می تونیم شرط بذاریم زیرا دنیای خودرو در جهان بر خلاف داخل ، رقابتی است و خودروسازهای جهان دوست دارند در این رقابت که حتی یک دستگاه بیشتر فروختن مهمه ، برنده بشن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
در ایران و ایران خودرو مهندسان متخصص و کارگران زحمتکشی و توانمندی وجود دارند که توانایی طراحی و تولید خودروهای روز را ( در حد انتظار از یک کشور جهان سومی ) دارند ، اما این مدیران دولتی و مدیران خودروسازی بوده و هستند که به دلیل رسیدن به منافع شخصی دوست دارند ما مونتاژ کار بمانیم و خودروساز نشویم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
مشتري شرايط را تعيين مي كند
سعیده
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
1
148
اونوقت جیب بعضی ها از کجا پر بشه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
0
86
به شرطی که "عبرت" بگیرند و "تدبیر" کنند و البته چشم روي منافع مالي بسيار هنگفت ببندندند
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
1
58
واقعأدست مریزاد این یعنی یک نظر پخته کارشناسی که همه جوانب کاردرآن دیده شده است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
1
59
مقاله مفيدي بود.انشالله براي مردم برد برد باشه
ali
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
0
42
مطلب جالب و تحلیل بسیار خوبی بود. امیدوارم به گوش مسولین تامر نیز برسد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
2
44
بخاطر یکسری از رانتها هستش که بعضییییی ها به گفته آقای الیاس نادران صاحب زندگی یک میلیارد دلاری هستند.
پرسنل سابق
United States of America
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
16
64
یک طرفه به قاضی نرویم:
پژو همیشه تمایل داشته محصولات جدیدش رو در ایران عرضه کنه، چون سود بیشتر و بالاتری برایشان خواهد داشت، اما ایران خودرو به دلیل سود بالای ادامه تولید محصولات قدیمی و سرمایه گذاری های انجام شده برای تولید محصولات قدیمی فعلی در حوزه قطعه سازی، مخالفت می کرده.
مشکل، صنعت قطعه سازی ماست که ناکار آمده و مالکان عزیز اون حاضر نیستن سود حاصله رو برای تحقیق و توسعه و آوردن تکنولوژی های جدید بکار ببرن و در ملک و زمین سرمایه گذاری می کنن.
خط تولید ایران خودرو خط مونتاژ خودرو است، بسته به قطعات ورودی، خودرو بد یا خوب از این خط میاد بیرون.
مشکل، مشکل قطعه است نه خودرو
پاسخ ها
نمايندگي ايران خودرو(تهران)
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
اين يك نظريه كارشناسيه . واقعا مشكل قطعه اساسي ترين مشكله
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
0
61
وقتی می توان این انتظار را از شرکت های خارجی داشت، که مدیریت تولید ایران خودرو را نیز به آنان بسپاریم. مشکل ما این است که خودرو سازی مرغ تخم طلای سیاستمداران ماست و حاضر نیستند که به راحتی از این منابع مالی بگذرند. تا وقتی که دغدغه خودروسازان، نه بهبود کیفیت و کاهش قیمت و رقابت در بازارهای خارجی بلکه جلب نظر سیاستمداران باشد، انتظار بهبود وضعیت خودرو بیشتر یک شوخی است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
0
61
خودروسازان ما هم "عبرت" می فهمند چیست و هم "تدبیر" . مسئله اینست که "نمیخواهند". پلتفرم های قرن پیش رو دارن با 10 برابر قیمت قالب می کنن به مردم شریف ایران. ببخشید ببخشید، مردم هم که استقبااااال میکنن. مرض دارن رو دست خودشون هزینه بندازن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
شدیدا باهاتون مخالفم.
دقت کردین که آمار ماشین های شاسی بلند چینی چطور بالا می ره؟؟
مردم !! امان از مردم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
8
51
طرف را تو ده راه نمیدادند سراغ کدخدا رو میگرفت...
خودرو ساز معتبر مگر آبرو حیثیت چندین و چند ساله اش را از جوب درآورده که به ایران خودرو و سایپا قرارداد ببنده و بیاد برندش رو بدنام کنه؟ بهتره فکر کنید که چرا غیر از دو شرکت خاص هیچ شرکت معتبری حاضر به همکاری با ایرانیها نشده؟: چرا؟ چون نمیخواهد محصولی تولید کنه که به اسم خودش و کیفیت دیگری باشد هرچند سود مناسبی داشته باشد.
تویوتا بنز و .... یکشبه برند نشدند که بخواهند مثل برخی چینیهای فعال در کشور ما فقط پول بگیرند و بروند. آینده آنها در گرو کیفیت محصولاتی است که در ساسر جهان تولید میکنند. دنیا مثل ما بازار اختصاصی و انحصاری ندارد که هر چه تولید کنی بخرند. دنیا محصولی را می خرد که خود را اثبات کند و به مشتریانش کیفیت و خدمات پس از فروش مناسبی عرضه کرده باشد و این خوشنامی چیزی است که ما در انتظار آن برای هیچ خارجی و غیرخارجی در صنعت خودروسازی کشور نبوده و نیستیم. پس انتظار خودروساز معتبر را نکشید و شزط هم نگذارید چون غیر از دوستان چینی بقیه این اعتبار را به شما به پول نخواهند فروخت که اگر فروشنده بودند شما خریداران بدی نبودید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
با عرض ادب ، فکر می کنم این دوست ناشناس اشتباه فرمودند چون چند سال پیش ، بنز در ایران تولید شد ولی با آمدن احمدی نژاد و سیاست هایش رفت. الان در خیلی از کشورها، برندهای مهم کارخانه زدن و تولیداتشان را به آن کشور و کشورهای همسایه می فروشند.در ضمن بازار بسیارپرسود ایران هم مزید بر علت است. البته بدیهی است که آنها مواظب برندشان هم هستند و نظارت می کنند چون در صنعت به ویژه در اروپا و آمریکا برند مانند ناموس می ماند و به شدت مراقبش هستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
با نظر شما در پاسخ موافقم. منظور من هم همین است که وقتی اجازه ساخت محصول کیفی با نظارت دقیق و کامل به خودروساز معتبر داده نشود، نخواهد آمد.
تصور کنید مدیرعامل تویوتا بیاید ایران قرارداد بخواهد با شرکتهای... یا ... ببندد(همون دو تا معروفاش):
مدیر تویوتا: های
مدیر ایرانی: خوب بریم سر اصل مطلب
م.ت: وات؟
م. ا: چند میگیری بری کنار؟
م. ت: وات مینز؟
م. ا: یه چی میدیم برو کنار محصولت هم بزار اینجا ما قطعه از چین میاریم مفت تموم میکنیم 50-50> اوکی؟
م.ت:پس اعتبار و آبرو تویوتا چی میشه؟
م.ا: چی> ها> شوخی میکنی؟ پول. مانی ین!
م.ت: بعد یه مدت دیگه کسی نمیخره اینجوری که. بدبخت میشید که؟!
م.ا: به! شوما خیلی انگار سوسولیا. ما میرفوشیم. اونش با ما. بازار انحصاریه داداش.
م.ت: بیاید به آینده بیندیشید. به کیفیت به احترام به مشتری به تحقیقات...
م.ا: اینکاره نیستی داداش. به سلامت. نفر بعدی.
ممد جون اینا کیه میاری همون چین چونگ چان بگو بیاد از چین باش راحت باشیم یه سفرم بچه ها رو ببره چین یه 10% درصدم بیشتر نمیخواد. چه کاریه خو!؟؟
ماشیندار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
توی اروپا معروفه که میگن پول برای تعمیرات ندارم که ماشین فرانسوی بخرم شما به تولیدات ژاپنی نگاه کنین که همه میگن تعمیرکار بیچاره کن حالا که قراره مونتاژکار باشیم چرا برندهای بهتر از فرانسوی نیاریم به اینا نگاه کنین کیا هیوندا سوبارو سوزوکی تویوتا هوندا مزدا و .....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
0
35
عصر ایران شما میخوای کارخونه دوست و همسایه پژو را از ما جدا کنی چون چند وقت پیش مارو ول کرد رفت؟ دلواپسم میکنی!
شوخی کردم!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
1
41
اونوقت فقط به قرارداد ترکمانچای و گلستان گیر می دیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
1
33
فیات بارها اعلام کرده دوست داره یک خط تولید تو ایران داشته باشه. چرا با اون همکاری نمی کنند؟
فرانسوی ها از آمریکایی ها خیلی می ترسند. واسه همین همیشه یک قدم عقب تر از آمریکا و تو تحریم یک قدم جلوتر از آمریکا بودند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
1
47
چرا خودروسازان متعهد و مدیر کشورمان، پژوهش 405 و سمند و پراید را به اروپا صادر نمی کنند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
چون از رده خارج شده کسی قبول نمیکند
reza
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
0
21
با توجه به سابقه ای که از شرکتهایی خودمون سراغ داریم بعید است که چاره اندیشی در این زمینه صورت بگیرد.مگر اینکه اتفاق خاصی در این زمینه صورت گیرد.فقط امیدوارم این وسط مردم ضرر نکنند و مصالح و اولویتهای کشور در نظر گرفته شود
ابراهیم
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
0
26
دوستان تا زمانی که این صنعت به صورت انحصاری دست چندتا شرکت ویا افراد خاصی باشه صنعت خودرو کشور ما بهتر از این نمیشه چون رقابت تو بازار خودرو نیست فقط انحصاریه
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
0
41
اینهمه پولی که صرف خودروسازی میشه به بهانه ایجاد شغل!!! اگه صرف نفت و پتروشیمی میشد همونقدر شغل ایجاد میکرد به علاوه اینکه ارزش افزوده زیادی هم داشت و منابع ما رو امثال قطر و کویت و امارات به یغما نمیبردن... متاسفانه تنها چیزی که بهش فکر نمیشه منافع ملی و مردمه. فقط این وسط به اسم مردم یه رانت عظیمی ایجاد کردن که هم تو تولید و هم تو واردات پول هزاران میلیاردی به جیب بزنن! جوری که پول واردات دارو رو هم خرج وارد کردن ماشین اخرین مدل کنن. خدا باعث و بانی هاش رو لعنت کنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
0
20
اینها اگر دنبال مصرف کمتر سوخت بودن٬ اگر دنبال اصطحلاک کمتر بودن٬ دنبال زیبایی بیشتر شهر بودن٬ دنبال تعهد بیشتر شرکت تولید کننده بودن٬ خلاصه اگر دنبال هر کمپانی ای بودن که محصولاتش برای کشور و مصرف کنندگان بهتر باشه٬
دیگه با پژو سیتروین قرارداد نمی بستن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
با نظرت موافقم غیر از اون قسمت اصطحلاک که کلا غلطه و استهلاک درسته.
شهرام
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
0
24
همانطور که بارها گفته شده صنعت خودرو کره جنوبی با ایران شروع کرده ما کجا اونا کجا لا اقل اگر توان خودرو ساز شدن ندارید این همه حق الناس گردن خودتان نگذارید مردم اصلاً از اوضاع خودروسازی راضی نیستند اگر بحث اشتغالزائی نبود باید این صنعت که به فکر جان و مال مردم نیست در ایران تعطیل میشد
پاسخ ها
ناصر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
شهرام جان بحث اشتغال یک راه برای انحراف افکار مردم هست .کجا گفته شده شما اشتغالزایی کن بعد مردم را به کشتن بده !
امت حزب الله
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
0
18
بهتره بزرگان مملکت نگاهی به تاریخچه صنعت خودرو ایران بیندازند و ببینند که در طی بیش از چند دهه فقط به فکر سود خود بودن و توجه ای به مشتری نداشتن چه بلایی سر صنعت خودرو آورده است اگر هم می گویند خودرو فقط ملی چرا بزرگان در مراسمات خود از خودروی ملی استفاده نمی کنند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
0
21
راستی با این مطالب یاد بعضی واژه ها می افتم: استعمار، قاجار، دولت مردان، فساد و ...
كارشناس صنعت خودرو
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
1
35
من خودم تو اين صنعت مشغول به كار هستم .خيلي شفاف بگم صنعت خودرو سازي ايران بايستي كاملاً برچيده بشه .ما خودرو ساز نيستيم و اشتباهي وارد اين صنعت شديم.دودشم فقط تو چشم مردم بيچاره البته از قشر كارمند و كارگر داره مي ره.به جاي صنعت خودرو مي تونيم فقط در صنعت قطعه سازي ، پتروشيمي ، كشاورزي و صنايع وابسته به اون فعاليت كنيم و موفق باشيم.
پاسخ ها
NASRI
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
با سلام.جدا شما حرف منو زدین .این دقیقا چکیده همه ی بحث هایی هست که دوستان کردن و بهترین جواب واسه مقاله بالا و همه ی دوستانی که نظر دادن.جواب درست همینه.بحثهای دیگه حاشیه ست
محمد
Netherlands
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
0
28
دورد بر ایران و ایرانی ، ما خیلی هامون جوری بار اومدیم یا بار آوردنمون که لیاقت سوار شدن ماشین خوب رو نداریم، جز مردانی از سرزمین پارس که میلیارد میلیارد از اجداداشون بهشون نعمت پولدار شدن رسیده بدون هیچ رانتخواری زمین خواری و مال بیت المال رو خوردن ، ما همون آدمایی هستم که قریب به 40 سال سوار پیکان شدیم و سال به سال در اون خلاقیت هم به خرج میدادیم و ...، حالا هم که پژو سوار شدیم، پژوی که سال های خیلی دور دوستان خارجیمون سوار میشدن رو سوار میشیم اون خارجی هایی که فقط 2 سال سوار این ماشین شدن ،ودوستانی هم این وسط هستن "" که خیلی خیلی کاره هستن و از این آهن پاره های بی کیفیت دنیا پول به جیب زدند با اندکی گناه برای اون دنیاشون چون با جون خیلی ها بازی کردند که خیلی چیز مهمی نیست"" که ادعای رقابت با ماشین هایی روز دنیا میکنن که کاش حرف نمیزدند و همون تنها با جون مردم بازی میکردند و نظر نمیدادند، تا کی ایرانی باید خوار خفیف بشه چرا من ایرانی با پولی دارم باید سوار ماشین ایرنی یا چینی بشم که با پولش میتونم یه ماشین خارجی با کیفیت تر سوار بشم، اخ که ادم وقتی این چیز ها و خیلی چیز های دیگه رو میبینه و نمیتونه حرفی بزنه ننگش میگیره که بگه من ایرانی هستم ولی هستیم چه میشه کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
آفرین. خوب گفتی
سپهر
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
0
35
آن اندازه که ما خود را فریب می دهیم و گمراه می کنیم، هیچ دشمنی نمی تواند ...
پاسخ ها
محمد
| Netherlands |
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
دقیقا همینه :-(
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
1
16
كشور ما با در اختيار داشتن منابع معدني و طبيعي فراوان متاسفانه راهبرد و استراتژي مشخصي براي استفاده از اين همه نعمت ندارد. صنعت خودروسازي دنيا در حال حاضر به صنعتي تبديل شده است كه به تحقيق و توسعه اهميت فراواني مي دهند ولي در ايران چون بازار انحصاري در اختيار دو شركت ايران خودرو و وسايپا نيست و هر سازي كه بزنند دولت و ملت با آن مي رقصند نيازي به هزينه كرد در اين مورد نمي بينند. مگر در حد تغييرات ظاهري . و براي شركتي كه هر چه بسازد بفروش مي رود و تهديد متوجه آن نيست براي چه بدنبال تغيير كالا و خط كالا و .. باشد. بهترين كار تعطيل كردن صنعت خودرو سازي و استفاه از پتانسيل انها در ساير بخش هاي صنعتي ، كشاورزي و نفت است.
ناشناس
Kazakhstan
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
0
23
خدا كنه ايران خودرو وسايپا تعطيل بشه بخدا نه از روي كج فهمي يا بدذاتي
فقط به اين دليل كه اين همه صاحبان قلم مهندسان معلمان فرهنگيان دكتر وهمه وهمه از محصولات مزخرف اين دوشركت استفاده مي كنند كه مصرف كننده رو به هيچ مي گيرن مثل كارگراشون كه به هيچ گرفته مي شن كي ميخواد درست بشه امان متخصصين بريده شد بس داد زدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
0
17
صنعت خودروسازی ایران!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
0
20
زمانی که خودمان با هم صادق نیستیم چه انتظاری داریم فلان خدرو ساز خارجی که هزاران کیلومتر از ما دور به فکر ما باشه نه به فکر جیبش
خیانت هایی که ما بهم کردیم خیلی فراتر از دیگران هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
0
13
بسیار منطقی و قابل تامل بود
عباس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
3
20
عزیزان : توجه داشته باشید که همین صنعت باصطلاح خودرو سازی و در واقع مونتاژکاری تحت نامهای ایران خودرو و سایپا و پارس خودرو و..... با داشتن دهها هزار کارگر و کارمند و مهندس و تکنسین و .... نه تنها با لبخند ژوکوند( بقول یکی از کاربران بالا) بلکه با التماس و بوق و کرنا در پی پژو و امثالهم هستند و خواهند بود. زیرا مجبورند باین قشر عظیم نان برسانند. نمیتوانند یک شبه درش راببندند و به این همه نانخور بگویند بروید بسلامت! صنعت مونتاژ از قدیم الایام یک پروژه استثماری و استعماری بوده که متاسفانه در این مملکت دیگر جا افتاده و ریشه دوانده . در همین ایران خودرو قوم و خویش نزدیکی دارم که مهندس بلند پایه است که دوره دیده اروپا هم هست و در خارج از محیط کار هم با چند نفر از دوستان خود شرکتی تاسیس کرده اندو چند سال پیش یک برنامه نرم افزاری نوشتند که برای اتوماسیون کردن بخش مهمی از امور کارخانه ایران خود رو بسیار کا رساز بود . بردند و به مدیران بالا دستی دادند و آزمایش شد و معلوم شد با بکار بردن این نرم افزار و یک هزینه جنبی حدود 40 میلیون تومانی میتوان انرا بجای 345 کارگر و تکنسین و3 مهندس بکار برد. و در نتیجه هر سال باندازه بهای 220دستگاه خودرو صرفه جویی خواهد شد! (یعنی با پول امروز میشود سالی 7 میلیارد تومان صرفه جویی. این در حالی بود که با تعمیم ان نرم افزار در امر مشابه صرفه جویی سالیانه به بیش از 110 میلیارد تومان میرسیده. میدانید مدیران محترم چکار کردند ؟ نرم افزار را با قیمت خوبی از بچه ها خریدند ( با حق امتیاز کامل آن) و گذاشتند در گاو صندوق محرمانه شا ن وقول گرفتند که دیگر اقایان از این خلاقیت های ناجور نکنند! میپرسید چرا؟ چون میگویند ما نمیتوانیم اینهمه نیروی خودمان را اخراج کنیم و از نان خوردن بیندازیم! خیلی خم بی حساب نمیگویند. صنعت ما همین است . فقط دکان نان دادن به یک عده. هیچکس هم یارا و جرات و حوصله دست زدن بترکیبش را ندارد! حالا چطور میخواهیم به پژو اخم کنیم و برایش شرط و شروط بگذاریم؟ نه جانم .خانه از پای بست.......
پاسخ ها
احسان
| Canada |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
مشکلات از این دست تو همه صنایع ما هست، من تو صنعت نفت و گاز هستم و می بینم. ولی هیچ ارتباطی نداره که همین ایران خودرو مونتاژ کار و بی کفایت بیاد خودرو تویوتا سال مونتاژ کنه یا پژو سال 1980. با اون خودرو هم می تونه به کارگراش نون برسونه. فقط هوا هم سالم می مونه. همونطور که بسیاری از دوستان گفتن مشکل فقط در رانت و منافع شخصیه. من یکی دارم با گوشت و پوست و استخوانم تو صنعت نفت اینو میبینم. اتفاقا جالبه بدونید میلیارد ها یورو میدن به شرکتی که هیچ کاری نکرده، ولی عزیزان مدیر برای کم کردن هزینه های شرکت ، اومدن از افزایش حقوق کارمندها زدن. که کل افزایش حقوق در سال به یک میلیارد هم نمی رسید. به بالادستیشون گفتن فلانقدر صرفه جوئی کردیم!!!!
هییییی !!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
1
16
اگر منافع شخصی اجازه بدهد منافع ملی و مردمی احیاء خواهد شدریشه قرارداد با پژو باید در سودهای کلان اشخاص بررسی شود نه چیز دیگر
ناشناس
Australia
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
0
21
عصر ایران ،خوب همین مقالات را منتشر می کنی که عده ای دلواپس می شوند!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
0
6
سلام
به نظر من در حال حاضر بهترین استراتژی پیش روی دولت پس زدن پژو و آغاز همکاری با خودرو سازان آمریکایی (بهترین انتخاب جنرال موتورز ) است.
چنانچه دولت این کار را انجام دهد با یک تیر دو نشان زده است.
برای این همکاری نیاز است که کانالهای بانکی آزاد و خودرو های با کیفیت آمریکایی وارد بازار ایران و خاور میانه شوند.
ناشناس
United States of America
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
0
14
تویوتا و هوندا بیشترین فروش رو توی بازار آمریکا دارن. هم ارزون هستن و هم با کیفیت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
0
8
مطمئن باشيد پژو نمی گذارد پای هيچ شرکتی به ايران باز شود زدبند در ايران زياد است..................تا قيامت هم وضع درست نمی شود
فرهاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
0
7
خداييش اين ديگه دل وا پسي داره اگه توجهي به اون نشه
سینا
Singapore
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
0
15
عصر ایران من یه سوال دارم ... من اگه نخوام بعد از ٣۵ سال حمایت از خودرو سازه داخلی باقی عمرمو هم از این صنعته مرده حمایت کنم و دیگه نخوام چند برابر پوله ماشین بدم .باید کیو ببینم ؟؟ باید به کی اعتراض کنم ؟؟ اقا ما حقه اعتراضه سیاسی نداریم اشکال نداره .. اعتراضه اقتصادیم نمی تونیم بکنیم ؟؟؟ راهه مسالمت امیز و قانونی شو به من بگو . میشه از وزارت کشور تقاضای راهپیمایی کرد و یک میلیون نفر بیان و حرفشونو بزنن ... من نمی خوام تا آخره عمرم حسرته یه پرایده اشغالو بخورم ... نمی خوام کلاهه به این بزرگی سرمون بزارنو ما هم هیچ اعتراضی نداشته باشیم .. لطفا منتشر کن :-( مرسی
خوزستانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
0
25
خودرویی که مرگ نداره تویوتاست همیشه با دوام و کم مصرفه و در اقلیم گرم و کویری ایران جواب داده چرا ناز پژوی ورشکسته رو میخورید تازه ژاپنی ها پیشنهاد جایگزینی با ماشینای فرسوده ما رو هم دادن البته به فرهنگ ایران هم احترام خاصی قائلند بطوریکه یکی از ماشیناشون رو فکر کنم شرکت نیسان باشه گذاشته قشقایی یا شرکت مزدا که با احترام به اهورا مزدا اسم این شرکت را قرار داده.
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
0
8
درود بر نویسنده
انشاالله مسئولین عبرت بگیرند
ناشناس
China
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
0
8
مدیریت می خواهد این سخن وگرنه همین است وهمین خواهد بود ولی بدانید حیف است ما بهترینهارو سوارنشیم وفقط عکس ش و ببینیم
ناشناس
China
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
0
11
مدیریت می خواهد این سخن وگرنه همین است وهمین خواهد بود ولی بدانید حیف است ما بهترینهارو سوارنشیم وفقط عکس ش و ببینیم
خوزستانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
1
10
خودرویی که مرگ نداره تویوتاست همیشه با دوام و کم مصرفه و در اقلیم گرم و کویری ایران جواب داده چرا ناز پژوی ورشکسته رو میخورید تازه ژاپنی ها پیشنهاد جایگزینی با ماشینای فرسوده ما رو هم دادن البته به فرهنگ ایران هم احترام خاصی قائلند بطوریکه یکی از ماشیناشون رو فکر کنم شرکت نیسان باشه گذاشته قشقایی یا شرکت مزدا که با احترام به اهورا مزدا اسم این شرکت را قرار داده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
0
7
آقا دلواپسم!!
ناشناس
Sweden
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
0
11
اروپا کسی پژو سوار نمیشه، حتی خود فرانسویها هم پژو رو ماشین آشغالی میدونن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
0
4
اين مساله با يك مقاله و دو مقاله به جايي نمي رسد بايد موجي از مقالات و مستند ها و گزارشها و مناظره ها راه بيفتد تا اين طرز فكر در جامعه شكل بگيرد و هم نخبگان جامعه و هم توده مردم كه مشتريان اصلي خودرو ها هستند و هم بخش صادرات ايران جدا و عميقا به اين فكر بيفتند و در نهايت تقاضاي جديدي در كشور شكل بگيرد تا غولهايي مثل ايران خودرو را هم به تكاپو بندازد...در كنارش دولت بايد فضاي رقابتي هم از طريق واردات خودرو ايجاد كند...مردم بايد گزينه هاي مختلف داشته باشند...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
1
6
بايد پيشنهاد جايگزيني خودروهاي فرسوده و ماشين هاي هيبريد را با جديت دنبال كنند ....ايران مي تواند در آينده مركز توليد ماشينهاي هيبريد در دنيا باشد...اگر قرار به سرمايه گذاري است به سمتي پيش برويم كه بكر ست و آينده دنيا در دستش است و محيط زيست را هم حفظ مي كند...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
0
7
عصر ايران از اين دست مقالات راجع به وضعيت قطارها و شبكه حمل و نقل ريلي عصر رضاخان هم بنويس...خيلي ما در اين زمينه عقبيم....هم در قطار مسافري و هم باري...قشنگ 100 سال عقبيم
ضد استعمار
Spain
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
0
10
سیاست شرکت فرانسوی پژو در ایران یادآور سیاست های استعماری دول اروپائی در دو قرن گذشته منتها در ابعاد صنعت خودرو است.اجبار مصرف کننده بینوای ایرانی در خرید محصولات از رده خارج و بی کیفیت، فقط به سود فرانسویها و عده ای سودجوی داخلی بوده است.با نگاهی به تاریخ استعمار در گذشته ایران شرایط فعالیت فرانسویها در صنعت پر سود خودرو یادآور قراردادهای تحقیر آمیز گذشته های نچندان دور دول اروپائی با ایران است.آیا سزاوار نیست ایرانیان در قرن 21 و در سایه انقلاب بزرگ اسلامی تجربیات تلخ قرون 18 و 19 میلادی را تکرار نکنند؟آیا ایرانیان همچنان باید از دست استعمارگران در رنج باشند؟
برديا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
0
10
شما و ما حرف بزنيم و مقاله بنويسيم و کامنت بگذاريم هيچ خللي در تصميم گيري مسئولين امر نخواهد گذاشت آنها کار خود را ميکنند و جيب خود را پر ميکنند و برايشان اصلا مهم نيست چه بر سر مردم و اقتصاد و محيط زيست و آينده کشور بيايد !!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
0
9
هر وقت دولت شركت هاي بزرگ را به صاحبان اصليش و يا مردم و يا بخش خصوصي سپرد آنوقت منافع افراد خاص تبديل به منافع عامه مردم ميشود .
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
1
10
متاسفانه اینها تصورات ماست. اصل این است:
خودروسازی داخلی= منافع شخصی+اشتغال زایی ظاهری+تحقق ظاهری شعار ما می توانیم+ سیاست فروش سوخت+ نابودی رقیب
خودرو سازی خارجی= منافع ملی+اشتغال زایی بلندمدت+بروز توانایی واقعی+سیاست عدم وابستگی به سوخت+حفظ جان مردم+ رقابت سالم و سازنده جهانی
علي رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
1
10
عصر ايران عزيز سلام ما مردم ايران چه گناهي كرديم كه بايد خودروهاي بنجل سوار شويم ما مي خواهيم مثل مردم دنيا اتومبيل هاي ايمن ، شيك مانند فورد ، كرايسلر ، شورلت ،GMC
Aode ، پونتياك ، كامارو ، شورلت گروت ، دوج سوار شويم مگر ما آدم نيستيم كه بخاطر يه مشت كارگر خودرو سازي داخلي جان و زندگيمونه بخطر بندازيم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
0
6
درد بر سر مدیریت نا کارای دولتی است سرنوشت خودرو سازها مثل دو باشگاه خصوصی فوتباله شما به صحبت های اخیر اقای طیب نیا توجه بفرماید ایشان که میگن نخبه است چه حمایت اشکاری از دو کمپانی ورشکسته کرده دو خودرو ساز که هردو هم ورشکسته واقعی هستند و طی سال ها حمایت کلان دولتی و از همه مهمتر بازار نسیه و نقد بزرگ وانحصاری کشوری که در اختیارشون گذاشتن دیگه چرا اجازه بدن کسی وارد حیطه انها بشه شما الان حتی تویوتا رو هم اگر وادار به وارد شدن در این بازار بکنید جلوش می ایستند اینها چند کمپانی خصوصی کوچک خودرو ساز رو به ورشکستگی رسودند مثل کیش خودرو که سیناد میزد تنظیم قیمت بازار دسته اینهاست اگر یک کمپانی دیگه خارجی در بازار ما بخواد وارد بشه حتما باید به اینا باج بده شما ببینید اینها بدهی های کلان به دولت دارن ولی دربشون بسته نمیشه یا دولت آنها رو برای فروش به بخش خصوصی واگذار نمی کنه چین خودرو سازیش خصوصی اگه پیشرفت نکنه باید درش رو ببنده و کارگر هاشو اخراج کنه شما دقت کنید چین با اون همه جمعیت نیاز به بازار کار بیشتر راده یا ما پس باید درد و مشگل ماجرا رو در جای دیگه دید که اگه بنویسم دیگه عصری ها متنم چاپ نمی کنن.....
ناشناس
France
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
0
12
نفرین خدا و مردم " مظلوم " ایران بر " خائنینی " که پشت سر این نوع قرارداد ها " استعماری " دشمنی مانند فرانسه هستند..!!
ما این " خبیثان " را می شناسیم و انشا...آنها را در" فرانسه وایران " روسوا می کنیم..وبه دادگاه میکشانیم..!!
ناشناس
United States of America
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
0
18
به نظزمن که ژاپنی ها انسانهای خوبی هستند پس چرا کارخانه تویوتا درایران احداث نمی شود ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
0
14
گشودن مجدد بازار ایران به سوی پژو ، دادن جایزه به آن است و نیز ارسال این پیام به بقیه ، که هر رفتاری خواستید با ما داشته باشید ، ما فراموش خواهیم کرد، خیال تان راحت!

جیگرم سوخت سر این جمله
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
1
6
بحث انتقال فناوری و سرمایه گذاری پژو در ایران که باعث سرریز دانش میشه خیلی مهمه و باید بهش توجه بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
0
15
من یک ادم بیطرف از نظر سیاسی نیستم من به این دولت رای دادم اما در دوران پس از انقلاب هر دولتی که روی کار امده مانند دولت اقای رفسنجانی و خاتمی و احمدی نژاد و تاکنون این دولت تنها چیزی که برایشان اهمیت نداشته سرو سامان دادن به وضعیت خودرو در کشور بوده است .خودرو سازان سایپا و ایران خودرو دولتی هستند و من همه مشکلات انها را از چشم دولتها میبینم و بس.
گهرخاني
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
0
15
پژو برند درجه 1 در اروپا نيست و هميشه ماشينهاي كم فروغش را در ايران توليد ميكند بيچاره ما مردم ايران بايد الان هم پژو 405 سوار بشيم كه صدي 12 تا ميسوزونه كه تو گورستانهاي ماشين اونها هم جا نداره - الان سازنده هاي مثل اسكودا - سئات در اروپا هستنند كه ماشينهاشون بسيار بهتر از پژوست چون از تكنولوژي آلمان بهره ميبرند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
0
18
اقا ميشه چند سالي هم آلمانها ماشين وارد کنند مرديم از اين ريخت پژو
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
2
15
ما فقط می تونیم مونتاژ کنیم و در بازار داخل بفروشیم چون در کار کردن خیلی تنبل و سست اراده ایم
hamed
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
1
15
مثلا سایپا و ایران خودرو که از خودمون هستند مثلا!!!! چه تاجی بر سرمون زدند که حالا اینطور از خودرو سازی خارجی اینطور توقع کنیم؟بیایید آقا بیایید هرکار هم دلتان خواست کنید خداقل خیالمان راحت است که خودروی خوب سوار میشیم
وبگردی