۰۹ فروردين ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۱
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۳۸۸۹۴
تعداد نظرات: ۲۰۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۱ - ۱۶-۰۳-۱۳۹۳
کد ۳۳۸۸۹۴
انتشار: ۰۰:۵۱ - ۱۶-۰۳-۱۳۹۳
محمدتقی فاضل میبدی در گفتگو با عصر ایران:
برویم آمار بگیریم تا ببینیم چه کسی باعث دین‌گریزی نسل جوان در جامعه ما می‌شود. یک سخنرانی آقای روحانی یا بسیاری از خطبه‌هایی که در نماز جمعه‌ها خوانده می‌شود؟
عصر ایران؛ هومان دوراندیش - دعوا بر سر نقش شلاق در رسیدن به بهشت، دعوایی تکراری اما جذاب در جامعه ایران است. کمتر کسی می‌تواند به این بحث بی‌اعتنا بماند. سخنان حسن روحانی درباره این موضوع در هفته گذشته، با واکنش تند دو تن از روحانیان تندسخن مواجه شد. احمد خاتمی و احمد علم‌الهدی به حسن روحانی تاختند که چرا گفته‌ای نباید مردم را با شلاق به بهشت برد. رئیس جمهور هم از در تقابل درآمد و در مجموع این پیام را به مخاطبانش رساند که این دو "احمد" نمایندگان خوبی برای "آیین احمدی" نیستند. ملت ایران هم این روزها مشغول استماع سخنان رئیس جمهور و ائمه جمعه است، به قصد اتّباع از قول حسن و احسن.
متن زیر گفتگوی عصرایران است با محمدتقی فاضل میبدی درباره اختلاف نظر حسن روحانی با احمد خاتمی و احمد علم الهدی.  

***

*در روزهای اخیر بحث داغ و غیر مستقیمی بین آقای روحانی و دو تن از ائمه جمعه درباره "نقش شلاق در رساندن مردم به بهشت" درگرفته و طرفین اختلاف، انتقادات تند و تیزی را متوجه یکدیگر می‌کنند. شما چه نظری درباره این آرای مختلف دارید؟

من بدون اینکه بخواهم از یک جریان سیاسی خاصی جانبداری کنم، باید بگویم سخنان آقای روحانی به دین و منطق نزدیک تر است تا حرف‌های آن بزرگوارانی که در مقابل رئیس جمهور موضع گرفته‌اند.

در دین اکراه و اجباری نیست. قرآن صریحاً چنین چیزی به ما می‌گوید. نمی‌توان گزاره‌های دینی را به مردم تحمیل کرد و یا مردم را تهدید کرد تا به عقیده‌ای معتقد شوند.
اعتقاد به دین یا ارزش‌های اخلاقی با ترس و تهدید در ذهن مردم جای نمی‌گیرد بلکه محصول تبلیغ و برهان و عقل و منطق است. این یک امر روشن است. اما درباره پاره‌ای شادی‌ها که عده‌ای از آقایان متاسفانه به نام دین با آن مخالفت می‌کنند، باید گفت که اسلام به سلامت روح و تن توصیه کرده است؛ برای اینکه مخاطب پیامبران انسان‌های سالم‌اند. سلامتی علاوه بر بعد جسمی، بعد روحی هم دارد. اگر کسی مخالف شادی مردم باشد، در واقع مردم را به سمت افسردگی سوق داده است؛ چرا که افسردگی مقابل شادی است.

نُرم جامعه این است که انسان‌ها شاداب باشند. علی ابن ابیطالب (ع) در نهج البلاغه، در توصیف عصر جاهلیت می‌فرماید مردم جامعه جاهلی از بس که افسرده بودند خواب از چشمشان گرفته شده بود و به جای سرمه در چشم، اشک در چشم داشتند. این حرف، حرف بزرگی است. یعنی علی (ع) جامعه حزن‌آلود را جامعه‌ جاهلی می‌داند. جامعه سالم جامعه‌ شاد است.

*اخیراً هم بحث موسیقی و رقص مطرح شد که این حرکات ریتمیک حرکاتی اضافی در مسیر رسیدن به بهشت است. یعنی منکری است که باید جوان‌ها را از آن نهی کرد.

من وارد جزئیات نمی‌شوم که کدام موسیقی حلال است و کدام حرام. من یک رای کلی دارم و آن اینکه، جامعه باید از افسردگی خارج شود. در دنیای امروز چرا محیط زیست این قدر مهم است؟ برای اینکه محیط زیست پاکیزه و سالم علاوه بر سلامتی جسم، سلامتی روح انسان را هم تامین می‌کند. چرا شهرداری‌ها دنبال توسعه فضای سبز و مراکز فرهنگی هستند؟ برای اینکه این توسعه در خدمت شادی انسان است و انسان هم به شادی نیاز دارد.
یکی از نیازهای روحی انسان، مواجهه با زیبایی است. نمی‌توان با زیبایی و هنر مخالف بود. هنر جزو تمدن بشر است؛ چه هنرهای تجسمی، چه خطاطی، چه سماع و ... شما چرا از آواز شجریان لذت می‌برید؟ برای اینکه انسان از صدای خوش خوشش می‌آید. بنابراین انسان به هنر نیاز دارد. هنر در جامعه باید توسعه پیدا کند.
رقص هم در بخشی از فرهنگ اسلام، یعنی در فرهنگ صوفیه، وجود داشته است. بحث سماع و حرکات موزون در تصوف پررنگ بوده است. در ادبیات ما هم رقص و سماع نقش قابل توجهی دارد. به قول مولوی: رقصی چنین میانه میدانم آرزوست. حافظ هم در اشعارش نظر مثبتی به رقص داشته است. مشکل ما این است که به همه چیز با دید جنسی می‌نگریم. ما به هر چیزی که نگاه جنسی داشته باشیم، آن چیز جور دیگری به نظر ما می‌رسد. مهم این است که بزرگان و عرفای ما به رقص و سماع نگاه جنسی نداشتند. حرام چیزی است که مقدمه بی‌عفتی عمومی در جامعه شود. مثلاً اگر دولت سیاستی را در پیش بگیرید که عده‌ای از فقر باعث بی‌عفتی عمومی شوند، آن سیاست و تصمیم دولت مصداق امر حرام می‌شود. یعنی سیاست دولت باعث فقر شده و فقر هم موجب بی‌عفتی عمومی شده است.

*برخی افراد هم می‌گویند بعضی روحانیان و مداحان، غالباً درس غمناکی به مردم می‌دهند. آیا با این انتقاد موافقید؟ اگر موافقید، چرا این وضع در جامعه ما وجود دارد که برخی از عناصر فرهنگی تاثیرگذار، مردم را بیشتر غمگین می‌خواهند تا شاد؟

حالا من نمی‌خواهم خیلی بدبین باشم اما به نظرم این گرایش بیشتر منشاء سیاسی دارد. در روایات ما گریه و عزاداری فقط برای امام حسین (ع) مستحب است. جریان کربلا یک جریان سمبلیک است و به دلیل نقشی که در مبارزه با ظلم دارد، گریه بر امام حسین مستحب قلمداد شده است. ما هیچ روایتی نداریم دال بر اینکه عزاداری در وفات سایر امامان و حتی عزاداری در وفات پیامبر را مستحب دانسته باشد. حضرت علی (ع) پنج سال حاکم بود ولی هیچ وقت در سالروز وفات پیامبر، مراسم عزا نگرفت. روایتی هم نگفت دال بر اینکه در سالروز فوت پیامبر، عزاداری کنید. پس معلوم می‌شود که اصل بر گریه نبوده است.

*پس توسعه عزاداری در جامعه ما، از کجا آمده است؟

 کسانی که با شادی مخالفت می‌کنند و خواستار غمگین بودن مردم هستند، نه مطالعات تاریخی دارند و نه اسلام را درست می‌شناسند. یکی نیمچه صدایی داشته و رفته مداح شده و شعرهایی هم فراهم می‌کند تا احساسات مردم را تحریک کند. به تدریج غمگینی ناشی از مداحی او، در جامعه جا می‌افتد. به هر حال اگر شما بخواهید مردم را به نام دین گریان و محزون کنید، روا نیست الا در عزاداری برای امام حسین(ع).

به نظر شما در این ده ماهی که دولت روحانی روی کار آمده، جامعه ایران چه فرقی با یکی دو سال قبل کرده است که برخی از روحانیان بلندپایه هشدار می‌دهند که گناه در جامعه رو به تزاید است؟

وقتی می‌گویم این حرفها منشا سیاسی دارد یعنی همین! زمانی هم که دولت آقای خاتمی بر سر کار بود، با بهانه‌های دیگری با آن دولت مبارزه می‌کردند. الان هم بخشی از این آقایان (و نه همه آنها) برای مبارزه با دولت روحانی، دنبال یک اهرم مذهبی می‌گردند. البته استفاده از اهرم‌ها مذهبی در دوران آقای خاتمی هم رایج بود. دائماً می‌گفتند موی خانم‌ها بیرون است و صدای موسیقی بلند شده. با این کارها از در مقابله با رقیب سیاسی درمی‌آمدند.

در جامعه ما رقابت سیاسی بر اساس عقلانیت و اخلاق نیست. یعنی من می‌‌خواهم رقیبم را از میدان به در کنم و برای این کار از هر وسیله و روشی استفاده می‌کنم.  الان هم برخی از سیاسیون برای اینکه با این دولت مخالفت کنند، در سخنان مقامات دولتی دقیق می‌شوند بلکه نکته‌ای برای کوبیدن دولت پیدا کنند. اگر دلشان برای دین می‌سوخت، آن زمانی که ثروت‌های مردم به اختلاس می‌رفت اعتراض می‌کردند.

حضرت علی (ع) که الگوی ما در حکومت کردن است، در نامه‌هایی که برای استانداران و فرماندارانش می‌نوشت بر روی چه چیزی حساس بود و انگشت می‌نهاد؟ حضرت نسبت به ثروت‌های عمومی جامعه حساس بود تا مبادا به یغما بروند و ناعادلانه بین ارباب قدرت تقسیم شوند. حضرت در هیچ یک از نامه‌هایش به فرماندارانش ننوشته است که چرا این یکی نماز نمی‌خواند و آن یکی بی‌حجاب است؟ بروید آن نامه‌ها را بخوانید تا ببینید چنین بوده است یا نه. من حاضرم با هر کسی در این خصوص وارد بحث و مناظره شوم.

شیوه علی (ع) چنان بود اما متاسفانه برخی از آقایان در جامعه ما حساس هستند که چرا رئیس جمهور گفته است که مردم را نمی‌توان با زور به بهشت برد. در همین جامعه امروز ما، آمار اعتیاد و طلاق و اعدام چشمگیر است. البته نمی‌خواهم بگویم چرا حکم اعدام اجرا می‌شود. می‌گویم چرا شرایط کلی جامعه ما باید به گونه‌ای باشد که این همه اعدام به عنوان مجازات جرائم در جامعه صورت گیرد. زمینه جرم از کجا فراهم شده است؟ از اقتصاد ناسالم و رانت و اختلاس. عده‌ای در جامعه ما به نام دین مردم را منحرف می‌کنند.

ده ها سال است که تمام تریبون‌های عمومی در اختیار بخش مهمی از روحانیت است. اگر بی‌دینی در جامعه ما رو به گسترش باشد، آیا واقعاً می‌توان گفت دلیلش روی کار آمدن دولت روحانی در ده ماه گذشته است؟ آیا واقعا رواج دین‌گریزی در جامعه ما محصول آن هشت سال زمامداری آقای خاتمی است؟ نه! این وضع منشا و دلایل دیگری دارد. اینکه آقای روحانی یک جمله بگوید مردم را به زور شلاق نمی‌توان به بهشت برد، مردم بی‌دین می‌شوند اما حرف‌های آن آقایی که می‌آید پشت تریبون و حمله می‌کند که این‌ها یک مشت کفار نجس هستند، مردم را دیندارتر می‌کند؟ این حرف دوم خطرناک است و دنیا را نه فقط به ما که به اسلام بدبین می‌کند. 

*احمد خاتمی و آقای علم الهدی از تریبون نماز جمعه به نقد سخنان آقای روحانی پرداختند. آیا این امر معنای خاصی دارد؟

به نظر من معنای سیاسی دارد.

*منظورم این است که این نقدها موضع نظام در قبال سخنان روحانی است؟

من اعتقادی ندارم که سخنان این آقایان موضع نظام است. ولی به هر حال نوعی موضع‌گیری است که در تریبون نظام پخش می‌شود. جهان خارج وقتی به این تقابل نگاه می‌نگرد، حرف‌های این آقایان را موضع نظام تلقی می‌کند. البته من چنین نظری ندارم؛ برای اینکه یقین دارم نگاه رهبری به مسائل این جور نیست. نگاه رهبری مثل نگاه احمد خاتمی و علم الهدی نیست. نگاه بخشی از مراجع قم هم مثل نگاه این آقایان نیست. اما دنیای خارج ممکن است موضع خطیب نماز جمعه را موضع نظام قلمداد کند.

*آقای علم الهدی روز جمعه گفتند شلاق که سهل است، با تمام قوا در برابر کسانی که مانع از رسیدن مردم به بهشت شوند، می‌ایستیم. اخیراً  هم گفتند در جنگ سایبری، خلاف شرع جایز می‌شود. درباره این سخنان چه نظری دارید؟

سوال من این است که اگر یک عده کارشناس تشخیص دادند که خود آقای علم الهدی عده‌ای از جوانان را دین‌گریز می‌کند و مانع از بهشت رفتن مردم می‌شود، چگونه باید با او برخورد کرد؟ من برای ایشان احترام قائلم ولی ما برویم آمار بگیریم تا ببینیم چه کسی باعث دین‌گریزی نسل جوان در جامعه ما می‌شود. یک سخنرانی آقای روحانی یا بسیاری از خطبه‌هایی که در نماز جمعه‌ها خوانده می‌شود؟

 این سوال من است. یعنی در موضع قضاوت نیستم. شما بروید از جوانان و دانشجویان سوال کنید تا معلوم شود آن حرف آقای روحانی جوانان ما را از دین دور کرده یا این حرف‌های آقای علم الهدی؟
بعضی از آقایان خیال می‌کنند هر چه بگویند، جامعه هم باید به آن حرف معتقد با‌شد؛ اما این طور نیست. اگر شما به شلاق زدن اعتقاد دارید، خیلی از آقایان چنین اعتقادی ندارند. این بحث‌ها را به طور جدلی نباید در خطبه‌های نماز جمعه مطرح کرد.

اصلا دین نباید از طریق جدل و شاخ و شانه کشیدن در جامعه جا بیفتد. این روشی که ما برای حفظ دین در پیش گرفته‌ایم، روشی بسیار شکست خورده و حتی دین‌ستیزانه است. یعنی خود این روش موجب فراری شدن جوانان ما از دین می‌شود.

*هر سال در اردیبهشت و خرداد که فصل گرما به تدریج از راه می‌رسد، بحث حجاب هم در جامعه داغ می‌شود. اصولگرایان منتقد می‌گویند دولت روحانی اهتمامی به حفظ حجاب زنان ندارد. شما چه می‌گویید؟

آیا در هشت سال گذشته، وضع حجاب در جامعه ما از نظر خود این آقایان خیلی خوب بوده است؟ من می‌گویم باید سنجش فایده و هزینه بکنیم. در این هشت سال اخیر، که این همه برای رعایت کامل حجاب هزینه کرده‌ایم، ماشین خریده‌ایم و مامور گذاشته‌ایم و گشت ارشاد راه انداخته‌ایم، حجاب در جامعه ما تقویت شده است؟ من خودم به ارزش اسلامی حجاب اعتقاد دارم ولی ما باید ببینیم که این روش‌ها حجاب را در جامعه پررنگ کرده یا کمرنگ. بالاخره ما دنبال نتیجه هستیم. اگر روشی جواب نداد، آیا باید آن روش را ادامه دهیم یا اینکه باید آن را عوض کنیم؟

*این آقایان می‌گویند این روش‌ها موضوعیت دارد نه طریقیت.

در اسلام فقط عبادات موضوعیت دارد. هدف یا ارزش موضوعیت دارد نه روش. اسلام جامعه عفیف می‌خواهد ولی عفاف در جامعه را با هر روشی نمی‌توان تامین کرد...ما باید مطالعه آماری کنیم تا ببینیم روش‌های کنونی‌مان برای رعایت حجاب در جامعه، درست است یا غلط. اگر مطالعه‌ای علمی به ما گفت این روش‌ها به تقویت حجاب در جامعه منجر شده، آن‌ها را ادامه دهیم ولی اگر دیدیم روش‌های ما نادرست و ناسودمند است، نباید آن‌ها را ادامه دهیم. داوری درباره مفید بودن روش‌ها منوط به کار عقلانی و علمی است. خود روش‌ها نیز قطعا باید علمی و عقلانی و تجربی باشند.

*پس می‌فرمایید نحوه تحقق عفاف در جامعه، خارج از حیطه کار فقهاست؟

فقیه رعایت حجاب را می‌خواهد اما اینکه حجاب با چه روشی باید محقق شود، کار فقیه نیست. فقیه می‌گوید ربا حرام است اما داوری درباره ربوی بودن رویه‌های بانک‌ها، کار کارشناس است نه فقیه. اینکه چه کار کنیم روش‌های بانک‌ها ربوی نباشد، باز هم مساله‌ای است در حوزه صلاحیت کارشناسان این موضوع. من می‌گویم ما باید حرف‌های برخی فقها را از حرف اسلام جدا کنیم. اسلام دنبال جامعه‌ای عفیف و سالم و شاد است. از نظر اسلام، دزدی و بی‌عفتی و تجاوز به عنف نباید در جامعه وجود داشته باشد. اینکه چگونه باید جلوی این امور را گرفت، در گرو زمان و مکان است. در صدر اسلام روش‌هایی برای ممانعت از این رذیلت‌ها لازم بود، 500 سال قبل روش‌هایی دیگر و اکنون هم روش‌هایی نوتَر. روش‌ها باید "زمان مند" و "مکان مند" باشند.   
 
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۲۰۴
در انتظار بررسی: ۵۳
غیر قابل انتشار: ۳۱۵
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
55
1310
جای چنین بزرگوارانی (محمدتقی فاضل میبدی) در جامعه خالی است. ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
درود بر انسان حق گو
رضا
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
عالم دینی به این میگن...
hadad
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
احسنت به این نظرات روشنی بخش. باید با نظرات متقن و مستند اسلام را از مظلومیت و خرافات پاکیزه نمود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
بعد از خواندن این گفت و گو از ته دل گفتم: خدایا شکرت که اسلامی چنین زیبا و پرشکوه را ارزانی ام داشته ای.
سوادکوه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
خدا شما را حفظ کند و نقش شما و امثال شما باید در کشور پررنگ تر باشد
نيما
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
43
1067
نظراتش جالب ودرست است
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
گریه پیامبر (ص) در کنار قبر مادرشان پس از گذشت چندین سال‏

سالهابود که پیامبر (ص)، مادرى مهربان را از دست داده بود و اینک آن حضرت به رسالت الهى برانگیخته شده و بر سراسر شبه جزیره عربستان حاکم گردیده بود. ایشان روزى به زیارت مادر رفته و در کنار قبر مادرشان آمنه چنان گریه مى‏کنند که همراهان ایشان نیز در گریه با ایشان هم صدا مى‏شوند.
«زار النبى قبر أمه فبکى و بکى من حوله».
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
هزارتا مثبت...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
حسین آقای عزیز، گریه بر مزار مادر مقوله ای است جدا از اسلام، همانگونه که ممکن است یک مسیحی یا یهودی هم برای مادرش اشک بریزد.این موردی که شما گفتی ارتباطی با بحث آقای فاضل میبدی ندارد.
جمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
سلام پسر خوب مطالب رو خوب بخوان گفته حضرت علي به عنوان حاكم برنامه عمومي كه جزء فرهنگ مردم بشود براي وفات حضرت رسول نداشته . خوب احوالات شخصي فرق مي كند حالا پيامبر براي مادرش مراسم عمومي از طرف حكومت اعلام كرده ؟؟ يا خير ؟؟ پس منتقد عزيز دقت كن از جاده منحرف نشي
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
عالی بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
62
25
آقای میبدی نظرات معتدل تر شما برای من فابل احترامه، ولی این ها مسئله اصلی نیست. شماها فکر می کنید اگر "روش" درست بکار گرفته بشه، "همه" به "راهی" که مد نظر شماست خواهند آمد. تا وقتی به این واقعیت تلخ تمکین نکنید که همه مثل هم فکر نمیکنن و شاید از "اصل" با شما مخالف باشند، صورت مسئله رو درست متوجه نشدید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
12
240
يني عالي سخن كفته هااااا...دمش كرم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
5
58
خیلی جالب بود
پیام
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
9
247
بسیار کامل و جامع بود. راستگویی نایاب شده امروز. درود بر محمد تقی فاضل میبدی
حميد
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
5
258
اين نظر ايشان در مورد اينكه از جوانان بپرسيد سخنان كداميك از آقايان روحاني يا خاتمي وعلم الهدي مردم را دين گريز تر ميكند بسيار جالب است،بهتر است يك نظرسنجي در اين مورد برگزار كنيد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
5
297
من که شخصا با شنیدن نظرات حضراتی که نماز جمعه سخرانی می کنند کاملا از دین ناامید می شم. یعنی شدم خیلی وقته!
ولی وقتی آقای روحانی داشت توی کنفرانس مطبوعاتی بعد از انتخابات صحبت می کرد یاد خاتمی افتادم که زمانی که رئیس جمهور بود ادب و وقوارش باعث علاقه ی من به دین می شد. دلم برای اسلام تنگ شد :'(

البته الان دوستان دلواپس می گن: اسلام آمریکایی نمی خواهیم!
فکر کنم اگر خود رسول الله هم بیاد محبت و رفتار خوبش باعث بشه دلواپسان بهش بگن مسلمان آمریکایی!
پاسخ ها
محمد حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
اقا پس چی فکر کردی؟ میگن وقتی حضرت مهدی (عج)ظهور میکنه خیلی از علمای وقت میگن کافره و دین جدید اورده یعنی اینقدر تا قبل از اون دین را تفسیر میکنند تا از اصلش اینقدر دور میشه.
من حق میدم که از دین ناامید بشید ولی باید بدونید که حرفای فلان شیخ حرف رسول الله نیس
این وسط اسلام هم مظلوم واقع شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
5
137
اینجوری نمیشه! باید "کتاب" حق شهروندی ایجاد بشه و با جزئیات ذکر بشه مردم چه حق و حقوقی دارند! که غیر قابل تغییر باشه. بطور مثال صریحاً ذکر بشه خانم ها دارند لاک بزنند و هیچ کس حق نداره این قانون رو تغییر بده و یا برای اون جریمه نقدی تعیین کنه. خوب این یک نمونه مشکلی بوده که ما چند سال پیش داشتیم. تا وقتی قوانین ما از تریبون نماز جمعه و بصورت شفاهی تغییر می کنه، امید به هیچ نتیجه گیری نیست.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
5
160
حرف های تنها روحانی هست که تا آخر خوندم و لذت بردم من شاگرد داداش ایشان بودم در دانشگاه ایشون هم واقعا عالی بودند.خدا حفظشون کنند.
ناشناس
Canada
۰۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
6
194
سه چهار جمله کلیدی وحکیمانه در سخنان ایشان بود که اگر همانها را درک کنیم مشکلات حله.
1: سخنان آقای روحانی به دین و منطق نزدیک تر است تا حرف‌های آن بزرگوارانی که در مقابل رئیس جمهور موضع گرفته‌اند.
2:در دین اکراه و اجباری نیست. قرآن صریحاً چنین چیزی به ما می‌گوید. نمی‌توان گزاره‌های دینی را به مردم تحمیل کرد.
3: اگر کسی مخالف شادی مردم باشد، در واقع مردم را به سمت افسردگی سوق داده است؛ چرا که افسردگی مقابل شادی است و نُرم جامعه این است که انسان‌ها شاداب باشند.
4: علی ابن ابیطالب (ع) در نهج البلاغه، در توصیف عصر جاهلیت می‌فرماید مردم جامعه جاهلی از بس که افسرده بودند خواب از چشمشان گرفته شده بود و به جای سرمه در چشم، اشک در چشم داشتند.یعنی علی (ع) جامعه حزن‌آلود را جامعه‌ جاهلی می‌داند.
همه این حرفهای حکمت آمیز را میگی حالا اونی که خواب نیست بلکه عامدانه بخاطر منافعش ونه اسلام خودشو به خواب زده میدونه میاد چی میگه:
مردم ما موقعی شادند که ببینند در جامعه احکام اسلام اجرا میشه(که البته هم میدانند منظورشان از اجرای احکام اسلام مثل جلوگیری از ربا واعتیاد وفساداقتصادی وبیکاری واین چیزها نیست بلکه همه میدانیم منظورشان چیست!!!!!!)
مشکل مردم وکشور ما درحال حاضر با اشخاصی میباشد که خواب نیستند که انسان با نصیحت وحکمت بیدارشان کند بلکه خودرا به خواب زده اند.
پاسخ ها
احسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
همان طور که قبلاً در جراید مختلف گفته شده افرادی که در مقابل روحانی قرار دارند به دو دسته تقسیم میشوند : 1-افرادی که خواب هستند 2-افرادی که خود را به خواب زدند،گرو ه اول را براحتی میتواتن بیدار کرد و انها را با ادله عقلی و منطقی به راه راست هدایت نمود ولی گروه دوم را هرکاری کنی نمیتوان بیدار نمود زیرا این گروه تصورشان از بیداری نابودیشان میباشد.
احمد
Germany
۰۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
6
134
با نظراتش موافقم
محمد
Germany
۰۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
5
146
کسانی که با شادی مخالفت می‌کنند و خواستار غمگین بودن مردم هستند، نه مطالعات تاریخی دارند و نه اسلام را درست می‌شناسند.(سیاسی بازی)...محمدتقی فاضل میبدی واقعا مرده، به این میگن تحلیل...واقعا زد رو دستت عصر ایران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
5
40
براي خودم و همه ي دوستان كه حواسمون جمع باشه:
"عده‌ای در جامعه ما به نام دین مردم را منحرف می‌کنند"
اسلام به ذات خود ندارد عيبي
هر عيبي كه هست از مسلماني ماست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
هر عیبی که هست از نامسلمانان منفعت طلب به نام مسلمانی است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
5
113
حرف حساب!
جوان ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
5
137
گفتگوی زیبا و کاملی بود..و البته اولین بار بود که صحبت های یک روحانی را تا آخر خوندم.
ایلقار
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
4
109
احسنت آقای میبدی.....
حقوقدان
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
154
17
جناب آقای میبدی حتما توجه دارند که وجود یک نظام حقوقی خنثی ناممکن است. هر حکومتی در دنیا مردم را به زور به یک سمتی می برد. طبیعت حکومت چنین است. بنابراین مسئله دقیقا این است که حکومت باید مردم را به کدام سو ببرد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
6
78
بسیار خوب بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
5
85
درود!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
5
108
سلام . ممنون. در ضمن اضافه فرمایید که پوشیدن رنگ سیاه از نظر اسلام کراهت دارد! و نعلین هرچه زردتر باشد ثوابش بیشتر!
مشکل جامعه ما این است که در هر رشته و فن، متخصصین زیادی داریم اما اکثریت آن ها منفعل هستند و فقط عده کمی صحبت می کنند، مقاله می نویسند و... آن وقت همه فکر می کنند نظر آن اقلیت فعال = نظر آن علم و فن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
4
103
احسنت - چرا به چنین اندیشمندانی اجازه ارشاد مردم نمی دهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
خب برود ارشاد کند.
امین
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
3
79
انصافا زیبا و لذت بخش بود
ناشناس
Thailand
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
3
22
احسنت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
14
92
من که با خواندن این گفت و گو عاشق اسلام شدم و برای اولین بار در 4 سال گذشته نماز خواندم. اعتراف می کنم که از دین زده شده بودم که مقصرش هم اونایی بودن که دین رو وارونه جلوه داده بودن. وقتی این مطالب رو خوندم ناخودآگاه اشک تو چشمم جمع شد. خدایی کی جوابگوی این هم دین گریزی جوانانی امثال من هست که ته دلمون اسلام و پیامبر امامانمون رو دوست داریم.
ممنون عصرایران و ممنون آقای میبدی عزیز
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
4
81
من خودم اهل سنتم.نماز جمعه هم همیشه میرم.سخرانیهاش شاید تا 1ساعت طول میکشید.خیلی از جوونا پاشیدیم رفتیم یه مسجد دیگه و به سخنرانش گفتیم ما میخوایم سخنرانی ها نهایت 1ربع باشه.چون خودمون وقتی در یک مسئله دینی کنجکاو میشیم میریم دنبالش لزومی نداره 1ساعت ظهر جمعه منبر بشینیم.قبول کرد . داره جمعیتش میره بالا.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
5
102
من فکر نمی کردم همچین آدمهای روشنفکری وجود داشته باشن . اینها واقعا کجان ؟ چرا از این ادمها بیشتر استفاده نمیشه؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
3
21
احسنت حاج آقا
mohsen
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
55
6
اصلا این اقا چکارست که شما باهاش مصاحبه کردید صرفا چون از عقاید شما حمایت کرده زدید تیتر اول !!!!!!
این اقا رسما کل عزاداریهای که انجام میشه رو برد زیر سوال ....
هادی لر
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
5
93
والله من یه جوان دانشجو هستم و معتقد. حرف های این بزرگوار من را معتقد تر به اسلام میکند ولی وقتی آقایان احمد حرف میزنند در برابر اطرافیان لایکم(بی اعتقاد) کم می آورم!!!!!
آرمان
United States of America
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
3
19
دروووووووود بر شما. دروووود.
اصغر
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
3
21
درود خدا بر شما باد ، تقاضا داریم برای رضای خدا ، در صورت امکان بیشتر روشنگری کنید و فکر مردم را آرام کنید
محمد
United States of America
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
5
19
من اهل نمازم به قیامت اعتقاد دارم و دوست دارم به بهشت بروم .تحت فشار شرایط دروغ هم می گویم و ریا هم می کنم ،بدبین هم که شده ام و اگر فقر و نداری بیش ازین آزارم دهد ممکن است از دیوار مردم هم بالا بروم.بهشتم چه می شود.چرا؟
محمد
Hong Kong
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
4
11
هر چه بیشتر باز نشر اینگونه نظرات منطقی ومستدل ،باعث به افول رفتن سخنان بی محتوا و پر سر و صدای خودشیفگان می شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
4
55
ما که داریم میمیریم از شادی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
4
66
عالی بود عالییی
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
4
17
سلام ودورود
حقا که فاضل هستید..حقیقتا چهره ی رحمانی دین جذاب و با منطق و الگو میباشد...حتما از این دست مصاحبه ها بزارید لازم است حداقل در مقابل تندروها و غوغا سارلان...باشند افرادی که به دور از هیا هو نظر و چهره واقعی دین را به جوانان این مرز و بوم نشان دهند....والعاقبه للمتقین
یه ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
4
65
بسیار زیبا و پسندیده.........
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
107
19
از کجا معلوم اگه خودش هم پست ومقام پیدا می کرد باز همین حرفا رو میزد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
4
52
متشكرم
مهیار
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
4
85
در این جامعه اقلیتی هستند که حتی با کنسرت مجوز دار هم مخالفت می کنند و می خواهند مردم هر 12 ماه سال در اشک و آه و ماتم باشند نگاهی اجمالی به آمار سازمانهای بین المللی در مورد شاد بودن کشورها گویای محزون بودن مردم کشور ماست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
3
62
خیلی خوشم اومد نقطه نظرات قشر کثیری از جامعه رو مطرح کردند، و این که اسلام واقعی جاذبه دارد نه به این صورت که دافعه بر انگیز است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
3
62
نکته ی ظریفی رو مطرح کردن و اون این که
حضرت علی به مسائل اقتصادی خیلی حساس بودند و این قدر به بحث حجاب گیر ندادند
بهروز
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
3
53
احسنت واقعا لذت بردم از خواندن نظرات ایشان
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
3
57
نظرات ایشان منطقی و قابل توجه است
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
3
12
چقدر جای امثال ایشان در خطبه های جمعه خالیست
رضا
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
3
56
جانا سخن از زبان ما میگویی...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
3
54
بحث عزاداری بسیار جالب بود.
عصرایران خواهشا از وجود امثال آقای میبدی برای روشنگری مسائل دینی بیشتر استفاده کنید.
طاها
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
3
54
خیلی دیدگاه جالبی دارند به نظر من اکثر جوانان را می توان با این نظرات با حجاب آشتی داد.
یه ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
3
14
بسیار زیبا و پسندیده.........
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
3
16
موافقم
ناشناس
Canada
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
4
8
بابا ول کنید این حرفای در حد فقط همون حرف را
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
35
5
سلام حرف های آقای میبدی دربعضی مواردعجیبه !!مگرما روایت صحیح ومتواترنداریم که حضرت امام رضا ع وقتی قصد حرکت به مرو کردند خویشان خود را گردآوردند و گفتند برای من گریه کنید وقتی گفتند گریه برای مسافرشگون ندارد فرمودند برای مسافری گریه کنید که برگشت ندارد یا این که بنظرایشان حکومت مسئولیتی در مورد حجاب ندارد!!!مگربی حجابی منکر نیست؟ودولت وظیفه نهی از منکر و فراهم آوردن زمینه معروف ندارد؟و..... جناب فاضل شما روحانی و رجل دین هستید چرا تا این حد به عفت عمومی بی توجهید؟؟!
بنده خدا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
4
16
همه قبول داریم اما شادی به صورت غربی نباشه چون هیچ سنخیتی با فرهنگ ایرانی
واسلامی ما ندارد
یکمسلمان
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
4
49
خدا به این علمای واقع بین طول عمر بدهد تا نگذارند بعضی ها برای رسیدن به مقاصد سیاسی خود اسلام را وسیله قرار دهند دور از این مسائل در حال حاضر ما بیشتر از هر چیز به اتحاد نیاز داریم تا دشمن از متحد ویکی شدن ما وحشت کند همان سلاحی که امام (ره)برای مبارزه وشکست دشمن از آن استفاده کرد قطعا از همه ما بهتر مسائل را میفهمید به نظر من تریبون نماز جمعه جای ایراد نظرات شخصی نیست سخنانی که دشمن بتواند از آنها علیه ملت ومملکت ما استفاده کند
میلاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
192
8
ایشون بی سوادی بیش نیست...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
آقا میلاد این همه استدلال آورده و تو یک کلمه می گی "بی سواد"؟
خب بشین و منطقی نقد کن نه این که توهین کنی
ناشناس
| Iraq |
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
تو هم بیشعوری بیش نیستی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
همین منفی ها کافیه برای بعضی ها!
کیان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
همین منفی ها از صد تا فحش واسه طرف بدتره , مگه نه آقا میلاد شکمواپس
ناشناس
| Germany |
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
آقاي ميلاد حرف حق جواب نداره شما هم جوابي نداشتي بنويسي به ناچار نوشتي بي سواد!!!
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
92
14
عالم بی عمل به چه ماند ؟
به زنبور بی عسل
طهماسبي
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
4
56
خداوند جناب ميبدي را حفظ نمايد.و عالمان جاهل و جاهلان مقدس ماب را نيز به راه راست هدايت فرموده و آقايان خاتمي روحاني هاشمي و خميني و...... كليه دينداران آزاده را در پناه خود محافظت فرمايد.با سپاس از شما زحمتكشان عرصه اطلاع رساني و روشنگري
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
4
50
بسیارعالی و پرمحتوا
khwv
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
4
50
چنین روحانیون می توانند بر دین خدمت کنند
مستضعف
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
4
40
جوانان این مملکت هم مسلمانند اما در عصر ارتباطات ، دین را آنگونه که برخی روحانیون سنتی تبلیغ می‌کنند ، نمی‌بینند ، چاره چیست ؟ باید به راهی رفت که روحانیون سنتی تندرو می‌روند یا باید در نگرشها ، رفتارها و ... که با شرائط دنیای امروز همخوانی ندارد تجدید نظر کرد ؟ شاید اتخاذ راهکاری که حاصل اندیشه‌های روحانیون نوگرا و اساتید جامعه‌شناسی و امور تربیتی است بتواند در این زمینه راهگشا باشد .
اسدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
3
49
عطراسلام واقعی ازسخنان آقای میبدی برمی آید...
تحليلگر
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
4
80
اينو به برادر ضرغامي بگيد كه انگار 365 روز سال صدا و سيماي ايشون عزا دار است !!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
5
69
تقریبا یک سوم ایام سال شده ایام عزاداری.
ثابتی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
3
46
طیب الله انفسکم یا شیخ...
زینب
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
2
56
ای کاش نظرایشان هم مثل حرف علم الهدی به گوش مردم میرسید
ناشناس
Kazakhstan
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
3
41
من به عنوان يك جوان به دور از مسائل سياسي و اقتصادي و نظامي با اسلام در زمان رئيس جمهوري اين آقا (روحاني )بيشتر آشنا مي شوم چون تهديد و ترس كمتر است دوست دارم بيشتر از قران و اسلام بدانم و تلاش كنم در زندگي شخصي ام آن را وارد كنم
هابیل
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
5
49
واقعا یک سوال اساسی ایشون خیلی خوب بود وجای تامل برای بعضیا داشت:
((این سوال من است. یعنی در موضع قضاوت نیستم. شما بروید از جوانان و دانشجویان سوال کنید تا معلوم شود آن حرف آقای روحانی جوانان ما را از دین دور کرده یا این حرف‌های آقای علم الهدی؟))
احسنت خیلی سوال درستیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
درستی یه مطلب به تعداد پیروانش نیست! به جامعیتشه
حرفهای جوون فریب زدن که سخت نیست
nasim
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
3
41
بسیار عالی و بجا بود.شما رو بخدا به داد دل مردم برسید..بعضی تندورها دنیا و آخرت مردم رو جهنم میکنند برای منافع خودشون!دیگه بهشتی نمونده.بابا یکی به اینا بگه ملت از دست همین مثلا دلسوزان و دلواپسان دین! از دین و وطن خودشون فراری شدن.اینو من نمی گم آمار مهاجرت وپناهندگی ایرانیا میگه.خلاصه حناشون دیگه برای مردم رنگی نداره همه میدونن بعضی عزاداری هاشون از کجا آب میخوره...!
ناشناس
Australia
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
34
28
با احترام، نمی توان شاد بود و نرقصید؟ در روایات آورده شده است می توان رقص دختر و پسر نامحرم را به تماشا نشست و شاد بود؟ بنده اصلاح طلبم و مسلمان. حکومت نیز جمهوری اسلامی و به آن معتقدم. ولی اصلاح طلب بودن به معنای بی دین و لاقید بودن نیست. برخی دوستان اشتباه فهمیده اند. سوالم منطقی است.
دانیال
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
3
35
عجب تحلیلی زنده باد نویسنده فقط با این حرکت می تونم تشکر کنم +++
مرتضی
United States of America
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
140
21
الله اکبر در روایات ما عزاداری و گریه فقط برای امام حسین مستحب شمرده شده نه سایر اهل بیت؟! آیا این ادعا نشان دهنده اطلاع بسیار کم شما از احادیث معصومین و کلمات بزرگان طائفه شیعه نیست؟! صرفا جهت اطلاع: دو محدث بزرگ شیعه یعنی مرحوم شیخ کلینی در کتاب شریف کافی و مرحوم شیخ طوسی در کتاب امالی از امام صادق علیه السلام نقل میکنند: ((نفس المهموم لظلمنا تسبیح و همه لنا عبادة)) یعنی حتی یک آه حزن آلود در مصائب ما اهل بیت تسبیح خدا و غصه خوردن و غمگین شدن در اینباره عبادت خداست!! روایات یکی و دو تا نیست باشد که خود تتبع کنید از چنین اظهاراتی که قلب شیعیان اهل بیت را به درد می آورد خودداری کنید! ضمن آنکه فارغ از روایات کدام شیعه است که در برابر سیل عظیم ستمهایی که بر اولیای بر حق خدا رفته است غمگین نشده و روزهایی از سال را به بزرگداشت مقام آن ذوات مقدسه اختصاص نده!! خدایا به تو پناه می آورم از دنیا و غفلتهایی که حواله آدمی میکند...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
آقا مرتضای عزیز
حزن برای اهل که شما به درستی بدان اشاره فرموده اید، با این که مدام در جامعه عزاداری راه بیندازند فرق می کنه و آقای میبدی هم همین مورد اخیر را گفته است. به دلیل این که تفکیک نکرده اید ، با عرض معذرت به کامنت شما منفی می دهم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
کسی نگفته به ائمه بی احترامی بشه خدای ناکرده بلکه حرف بر سر اینه که جامعه رو نباید مغموم کرد بلکه برای حفظ دین ، باید جامعه ای شاد و پرتوان داشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
دوست عزیز
معنی سخنان آقای میبدی آن نیست که شما استنباط کرده اید
شما مجازی که کل سال هم محزون باشی به قصد قربت
اما اینکه چنین نسخه ای را به شکل اجتماعی تجویز کنی مورد اشکال است
هر کس علی قدر معرفتش به دین عمل میکند
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
89
18
اینکه من موافق برخی اصولگراها و بخصوص دلواپسا نیستم و بنوعی تندروی عملی رو در رفتار و کردارشون می بینم دلیل بر این نمیشه که حرفای محمدتقی فاضل میبدی هم درست باشه. روایتی داریم از امام معصوم که می فرمایند شیعیان از طینت ما سرشته شده اند در شادی ما مسرور و در حزن ما اندوهگینند . پس معلوم میشه یا فاضل میبدی اینو ندیده و یا... در ضمن پس از رحلت پیامبر حضرت زهرا زیر درخت نخلی که محل بیت الاحزان بود میرفت و گریه و عزاداری میکرد و حضرت علی پس از حضرت رسول و دوران کودتای 25 ساله خلفا... اسلام دین اعتداله عزاداری به جای خودش و شادی به جای خودش نه حرف تندورهای دلواپس و نه فاضل میبدی واپسگرا!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
آفرین درست گفتی علیرضا
حضرت فاطمه زهرا(س) در عزای پدر مکرم شان، دستجات عزاداری راه نمی انداخت بلکه خود در بیت الاحزان به یادش می گریست. حرف میبدی هم همینه که در عین حال که باید با حزن آل الله محزون بود نیازی به مغموم کردن کل جامعه نیست.بنابریاین برداشت شما اشتباه است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
با پاسخ دوست ناشناس 22:03 موافقم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
کاملا درسته ولی انگار آقای فاضل میبدی تا حالا این احادیث رو ندیده یا چیزه دیگری یا افکار اصلاح طلبی خیلی روش تاثیر گذاشته .
جناب فاضل میبدی هر کسِ دیگری این را نداند شما که بهتر می دانی صیغه حدیث بالا جمع هست و نه مفرد و به تمام ائمه اطهار و معصومین بر می گردد ونه خاصّ امام حسین علیه السلام باشد!
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
2
36
متین و مستند. واقعا بعضی از این آقایان که با فریاد می خواهند مردم را به سعادت برسانند بیشتر از هر عامل دیگری باعث رویگردانی نسل جوان از دین هستند. نتیجه اش هم سیل جوانانی است که اصولا کمتر به چیزی اعتقاد دارند . در نوه و نتیجه های اقایان هم از این نوجوانان و جوانان کم نیستند.
علی
Germany
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
95
8
یه چند قسمت از نظراتشون کلا خلاف اسلامه ! بیشتر به نظرم برای محبوبیت بین نسل جوان اینطوری حرف زدن. بدعت گذاشتن تو یه جا در دین. شگفت آور بود. کلا جریانات اصلاح طلبی بلا استثنا دین رو به شیوه دلخواه تفسیر میکنند نه به شکلی که هست. ولی یه قیمتهایی رو کاملا حق رو گفتند. آقای خاتمی و علم الهدی یه نمه تند میرن. البته این به ضرر خودشون و به نفع بدخواهانشون هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
این بنده خدا چه نیازی به محبوبیت داره
نه کاندیداست و نه نماینده مجلس
یه روحانیه که داره قرائت دوست داشتنی از دین اسلام می ده.چرا به همه اتهام می زنید؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
124
5
آقای فاضل اولا شما لطف بفرمایید دایه دار نسل جوان نباشید چرا که ماهر چه میکشیم ا ز بی خردی شماهاست
دوما مگر غیر از این است که حرفهای سیاسی باید در نماز جمعه زده شود شما بهتر است اعتقادات خود را زیر سوال ببرید نه نحوه عملکرد آقایان خاتمی و علم الهدی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
ناشناس جان! شما بیا داعیه دار نشل جوان باش و همین جوانان باقی مانده را از هم از دین بیزار کن.
بابا کی می خواهید بفهمید اسلام دین رحمت است؟
ناشناس
| Iraq |
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
این چه تصویریه که تو و امثال تو از خداوند ساختید؟ خداوند پر از رحمت و زیبایی است نه خوف و ترس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
1
52
با تشکر فراوان از این مرد شجاع وبزرگ در جامعه ای که عذه زیادی این نانها را می خورند از این که ما را اینگونه روشن کرد سپاسگزارم
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
1
44
درود بر حاج اقا فاضل
محمد
France
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
1
40
جای امید واریست که دربین روحانیون هستند افراد روشنفکری که اسلام را را ازدیدگاه تنگ نظرانه خود مطرح نمیکنند و واقعیات را هم درنظر میگیرند غیر از آیه لا اکراه فی الدین درآیه ای دیگر آمده لکم دینکم ولی الدین اشاره دارد که پیامبر به مخالفین اش فرمود من راه خودم که راه هدایت است میروم واگرشما آنرا قبول ندارید شما هم راه خودتان را بروید اجباری دراین امر وجود ندارد البته این امر از نظر عقیدتی است که مختص برنامه پیامبران بوده ولی برای ارتکاب جرم وجنایت روش دیگری وجود دارد که امروزه به عنوان قانون درهرکشوری به انحای مختلف اجرا میشود
سلام
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
1
45
روحانیت ما می بایست اینگونه سخن بگویند، و در این سطح فکری باشند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
1
45
واقعا حرف دل ما را زد زنده باشی
ناشناس
Germany
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
4
48
کاش یک سوال دیگر هم از ایشان میپرسیدند که مگر نشانه عفیف بودن حجاب است یعنی هرکس بی حجاب باشد عفیف
نیست? این توهین خیلی بزرگی است ۰ یعنی تمام مادران و خواهران ما که قبل از انقلاب بی حجاب بودند عفیف نبودند? واقعا خجالت آوره۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
1
40
درود بر شرفت مرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
137
9
میبدی :در روایات ما گریه و عزاداری فقط برای امام حسین (ع) مستحب است نه برای سایر ائمه.!!!!!!!!!!


قال الصادق (ع):نفس المهموم لظلمنا تسبيح و همه لنا عبادة و كتمان سرنا جهاد فى سبيل الله. ثم قال ابو عبد الله (ع): يجب ان يكتب هذا الحديث بالذهب.


امام صادق (ع) فرمود: نفس كسى كه به خاطر مظلوميت ما اندوهگين شود، تسبيح است و اندوهش براى ما، عبادت است و پوشاندن راز ما جهاد در راه خداست. سپس امام صادق (ع) افزود: اين حديث را بايد با طلا نوشت! (امالى شيخ مفيد، ص 338)


با دیدن مطالب این مردک میبدی یاد سامری و گوساله اش افتادم.
پاسخ ها
مصطفی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
من منفی دادم ؛ نه نعوذ بالله به روایت امام صادق علیه الصلاه و السلام که به دو دلیل:
1- جمله آخر که بی ادبانه و دور از تعالیم همان امامی است که ایشان بدان استناد کرده اند.
2- به خاطر خلط مبحث چون موضوع صحبت های آقای میبدی، عزاداری به معنای متعارفی است که امروزه رواج پیدا کرده ولی روایت آقا امام صادق علیه الصلاه و السلام درباره حزن برای حزن ائمه است نه راه اندازی دستجات عزاداری در هر مناسبتی که فرمود: مومن ، اندوهش را در دل نگاه می دارد و شادی اش را نمایان می کند: المومن بشره فی وجهه و حزنه فی قلبه. (امام علی علیه الصلاه و السلام)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
من هم با مصطفی هم نظرم و به همان دو دلیل منفی دادم
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
بی تربیت ادب تو ملومه چقدر با خدایی متاسفم برات.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
پاسخ مصطفی ارزنده و حق بود
سپاس
ناشناس
| Iraq |
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
مردک خودتی
ناشناس
| Australia |
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
چرا این برادر یا خواهر ناشناس فقط یحزنون لحزننا را چسبیده اند و یفرحون لفرحنا را از یاد برده اند مگر شادی اهل بیت نیاز به دهه گرفتن ندارد؟
روح اله
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
2
41
احسنت بر نظرات آقای میبدی.ما که در جایی از قرآن هم ندیدیم که باید مردم را باجبار فرستاد بهشت.در مورد کافران گفته که آنها را رها میکنیم تا بر عذابشان بیافزایند.به پیامبر هم میفرماید که ای پیامبر تو تنها بشارت دهنده و انذار کننده ای نه اجبار کننده.اگر از روی اجبار بود خدا خودش این کار رو میکرد...گاهی باید فکر کرد که آیا وقتی امام زمان (ع) هم بیاید باز با اجبار مردم را به اسلام و احکام آن هدایت میکند یا با منطق و نشان دادن راه و هموار کردن راه سعادت.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
39
7
بايد ديد كه ايشان در مسند قدرت نيز حاضرند اين نظريات را ابراز كنند و يا به قول حافظ بزرگ :
واعظان كين جلوه در مهراب و منبر مي كنند
چون به خلوت مي روند آن كار ديگر مي كنند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
تعلیق نکن ، به حرفهاش نگاه کن ببین درسته یا نه
ابرانسان
United States of America
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
3
33
میبد دیار انسان هایی خردگرا و عقل محور است. باید بدانیم که آزادی است که آزادگی می آورد و انتخاب آزادانه است که شعور و درک انتخاب های درست را برای عقل فراهم میکند. راه سعادت انتخاب آزادانه در کنار تبلیغ چیزهای صحیح است.
کامیاب
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
3
36
واقعییت به قشر روحانیت امیدوار شدم فکر نمی کردم اینجور تفکرات هم در بین باشن ...
سيدفريد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
2
25
ايكاش مسئولين دين و مملكت ما چشم اندازي به نظرات و آراء مردم داشته باشند تا ما هم بسوي پيشرفت قدمي بگذاريم.
اصغر پورصالح
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
62
3
جامعه یک میحط عمومی است .اگر در یک جامعه رفتارهای غربی بی حجابی مورد پسند واقع نمیگردد وبراساس اصل رای بیشتر مردم لذا بدون بحث های مذهبی باید از بی حجابی بشکل غربی ممانعت بعمل اید و این در دست قوه مجریه است لذا ادرس های غلط دادن درست نیست و دغدغه دین مردم را نداشته باشید صحیح نیست .بحث دین نیست بحث این ایست که هروئین نباید در جامعه توزیع شود .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
مباحث فکری رو نمیشه با هرویین و اینا مقایسه کرد . جلوی هرویین رو با مامور و تفنگ و اعدام میشه گرفت ولی جلوی فکر رو نمیشه گرفت. اگر با زور می شد جلوی فکر را گرفت ، دین محمد(ص) این گونه عالمگیر نمی شد و خوش نمی درخشید.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
2
38
جانا سخن از زبان ما میگویی. کاش به روحانیونی با این دیدگاه ها هم تریبون داده شود تا نظرات خود را بیان کنندو مردم خود انتخاب کنند به مصداق ایه شریف"فبشربالعباد الذین یسمعون القول فیتبعون احسنه"
علی
United States of America
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
84
6
یعنی گریه برای حضرت زهرا ثوابی ندارد ؟ از کجا در اوردی این مطالبو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
چرا دقت نمی فرمایید؟ بحث گریه بر خانم فاطمه زهرا (س) نیست بحث اجتماعی است که نباید جامعه را مدام مغموم کرد و الا جان و روح مان فدای زهرای صدیقه(س)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
چرا این برداشتهای افراطی را میکنید
این هم نکتهء جالبی است که بدترین برداشت ممکن را از سخن نواندیشان میکنند
ایمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
هنوز هم مطلب را نگرفتی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
2
37
دیدگاه جالبی بود...اگر آقایون همشون چنین نگرشهایی می داشتند اسلام خیلی لذت بخشتر از این چیزی که هست میشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
2
36
خدا خیر عطا کند به هر کس به حل مشکلات جامعه کمک می کند
پاسخ ها
پریرخ هاشمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
ناشناس بالا نوشته : خدا خیر عطا کند به هر کس به حل مشکلات جامعه کمک می کند "
یکی منفی داده . خنده دار نیست واقعا :)))))
یوسف زاده
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
4
30
واقعا جناب محمد تقی فاضل میبدی یک عارف و روشن فکر دینی می باشد، باید قدر چنین شخصیت هایی را دانست...
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
92
3
نظرات ایشان کاملا جانبدارانه و سیاسی است. خدا شفا دهد.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
و همچنین شماها رو
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
70
6
البته حاج آقا بدنیست شادی راهم تعریف کنیدچراکه برخی ها فعلی را که تمامی مراجع در حرام بودن آن اتفاق نظر دارند شادی خواندند و تایید نمودند وازبرخورد با آن ابراز تاسف نمودند البته توضیح ندادنداگر این شادی ها مجازاست چرا درب کابارهها را بستنذ و کساتیکه دل مردم را شاد مینمودند آواره کردند
پاسخ ها
محمد حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
چند نفر یه کلیپ ساختند اونقدر تو بوق و کرنا کردید که دنیا با خبر شد.تا قبل از اون چند نفر دیده بودند؟ شما که شیخی نمیدونی آبرو بردن از اون افراد و نشر و تبلیغ کلیپشون در اون ابعاد هم خودش گناهی بزرگتر بود؟
ضمن این که مگر در اسلام فقط موضوع عفاف و حجاب اومده؟ در مورد فساد اقتصادی - دو رویی و نفاق - بی عدالتی و ... چیزی نیومده؟ وقتی جوان میبینه که دزد و راهزن را ول کردند و گیر میدن به حجاب معلومه موضوع را سیاسی برداشت میکنه و بعد از هر برخودی که باش میکنید بدتر از قبل میکنه.یکی باید خود شماها را ارشاد کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
واقعا برات متاسفم که وقتی اسم شادی می شنوی یاد کاباره می افتی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
3
40
ایشان با بیانی شیوا نظراتش را اعلام کردند اما کو گوش شنوا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
39
10
عصر ایران عزیز این را هم باید بگی که : شادی هم باید از راههای درست باشه ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
کاملا درسته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
1
40
درود بر آقای فاضل میبدی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
6
31
ببخشید ایشون کجا هستند که فقط میشه این نظرات رو در رسانه اینترنتی دید، چراتاحالاایشون رو از رسانه ملی ندیدیم؟ نکنه برای ورود به صدا و سیما ویزای مخصوص میدن؟ رسانه خداراشکر ملی هست و همه میتونن ازش استفاده کنن،مثل برنامه سمت خدا، دیدین که!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
مطمئنی همه می تونن ازش استفاده کنن .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
درست رسانه ملی ولی کاملا گزینشی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
رسانه ملی که برهمگان مشخص شده میلی عمل میکند چطور تابحال شما متوجه این مهم نشدین؟
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
ملی بودن صدا و سیما را مدتها ی مدیدی است که فهمیدیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
4
34
سلام در تبلیغات دوره دهم ریاست جمهوری خبرنگاری از آقای احمدنژاد پرسیدند اگر شما رئیس جمهور شوید در خصوص بی حجابی در جامعه چه اقدامی میکنید . ایشان در پاسخ فرمودند این وظیفه دولت نیست . بلکه وظیفه ارشاد و نیروی انتظامی و حوزه ها میباشد . و هشت سال جامعه بدون نظارت بر عفاف و حجاب گذشت و کسی هم دادش درنیامد و الان در این برهه چند ماهه داد همه این آقایان که ساکت بودند درآمده است . سوال . این هشت سال گذشته کجا بودید که وضعیت حجاب به این مرحله رسیده و کسی هم نمی تواند کنترل کند .
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
3
37
چقدر خوبه که فرهنگ نقد و نقادی در جامعه زیاد بشه تا مردم بهترین کلام و نظریه رو بپذیرن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
4
33
احسنت.
مجید
Germany
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
91
5
با اهدای سلام
جناب آقای محمد تقی فاضل میبدی ضمن تسکر از بیانات حضرتعالی به اطلاع شما برسانم که شما مطالعات متون دینیتان خیلی کم است واز خیلی هم بیشتر .
لطفا آبروی روحانیت را با بی سوادی خود نبرید برای بند بند حرف هایتان حاضرم ساعت ها مناظره کنم
پاسخ ها
saeed
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
در هر صورت دوست عزیز سخنان ایشان به نظر منطقی می آید من هر زمان سخنان بعضی از این علمای نماز جمعه را می شنوم واقعا احساس بدی بهم دست میده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
هدیه ات رو کادو کن. شرمنده کردی واقعاًٌ راضی به زحمت نبودیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
به جای ادعای مناظره دو کلمه همین جا می نوشتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
از همین لحن بیانت معلومه که چقدر منطقی و با سوادی!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
با نظر ناشناس 22:13 موافقم. من کل کامنت‌ها رو خوندم تا یک نقد واقعی و منطقی ببینم ولی نبود. کاش همین جا چند نکته و اشکال وارده رو می‌گفتی تا ما هم متوجه ایراد بشیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
آره تو خوبی
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
بیسواد قلمدادنمودن دیگران برای افراد باسوادی مثل شما خوب نیست . آقای به اصطلاح مجید
سرباز
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
63
6
در کدام روایت آمده که گریه و عزاداری فقط برای امام حسین مسحب است؟
شیخ طوسی (قده) در «الخصال» از امیرالمومنین علیه‌السلام در حدیث اربعمائة نقل کرده که حضرت فرمود: «إنَّ الله تبارك وتعالى اطلّعَ إلى الأرض فاختارنا واختار لنا شيعة ينصروننا ويفرحون لفرحنا ويحزنون لحزننا ويبذلون أموالهم وأنفسهم فينا أولئك منّا وإلينا»
همانا خداوند متعال به زمین نگاه کرد و ما را برگزید، و برای ما شیعیانی برگزید که ما را یاری می‌کنند، از فرح ما فرحناک و از اندوه ما اندوهناک می‌گردند و مال و جان خویش را در راه ما فدا می‌کنند؛ آنان از ما هستند و به سوی ما راه می پیمایند.
وقتی ائمه محزون و عزادار هستند برای یکدیگر اقامه عزا می کنند مثل حضرت جواد و امام رضا علیه السلام!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
این روایات کاملا درست هستند و همه ما به عنوان شیعیان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، از حزن شان محزون و از شادی شان شاد می شویم ولی مطالب این گفت وگو ناظر به ابعاد اجتماعی آن بود نه به "حزن" که در لغت عربی به معنای غم و انده درونی است.خلاصه حرف فاضل میبدی اون طور که من فهمیدم، این بود که در جامعه نباید به اسم ائمه غم و اندوه را رواج داد بلکه دین اسلام دین رحمت و شاد بودن و انرژی و کار و تلاش و امید هم هست و نباید مدام در جامعه اسلامی عزاداری راه انداخت مخصوصا این که بعضی افراد متاسفانه از این مساله برای خود نان دانی ایجاد کرده اند و باعث می شوند جوانان از دین زده شوند.
به این خاطر به نظرت منفی می دهم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
موافق پاسخ ناشناس 22:17 هستم
علی اکبر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
شما هم مطلب را نگرفته اید عزیزم
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
87
7
این حرفهای مفت کجای روایات اومده تو کدوم کتاب معتبر؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
وقتی نمی دونی از کدوم کتاب معتبر گفته، چرا می گی حرف مفت؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
درست صحبت کن!!!
من
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
دقت کردین همه اینهایی که با حرفهای آقای میبدی مخلف بودن چقدر با ادب هستن؟خداییش؟؟!!!!
ارش
| Germany |
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
تو خودت مفتی جانم، ارزان!!!!
تو
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
با نظر من کاملا موافقم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
4
31
نظرات این بزرگوار حرف غالب جمعیت کشور است آیا کشور ما می خواهد جلوتر از قرآن حرکت کند مگر در قران نیامده که اجبار و اکراهی در دین نیست پس مردم را با عقایدشان احترام کنید و فقط با فرهنگ سازی آنها را آگاه کنید که به راه درست بروند هرگز بحث حجاب با زور و با گشت ارشاد درست نمی شود همانطور که تاکنون درست نشده حتی وضع بدتر و بدتر خواهد شد و با هر شخصی به بهانه حجاب برخورد شود آن شخص صد در صد ضد نظام و ضد اسلام می شود و تبدیل به آتش زیر خاکستری می گردد که یک روز زبانه می کشد... تا دیر نشده نشاط و شادی و کار و تولید را در جامعه زیاد کنید و امیدواری به کشور و جوانان برگردانید
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
73
5
بنظر شما در جامعه غرب که هیچ در شادی و ازادی نیست چرا افسردگی و خود کشی و به پوچی رسیدن زیاد است و این در حالی است که انها هیچ عزاداری ندارند ؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
دوست عزیز، صحبت از ترویج فرهنگ غرب نیست (به فرض صحیح دونستن مطلب شما). بلکه همه موافقیم که کشوری سالم و اسلامی حقیقی داشته باشیم... چیزی که محل اختلافه، روش برخورد با این قضیه س.
کاظم
| United States of America |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
فعلا که مردم ایران جزو افسرده ترین مردم جهان هستند نه مردم غرب
نظرم را بگذارید لطفا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
تا یکی یه حرفی میزنه میگید ببینید میخواید مثل غربیها بشید؟ کی گفته ما میخوایم مثل غربیها بشیم؟ اونها علی رغم نکات مثبت فراوانی که دارند نکات منفی هم زیاد دارند. قرارنیست وقتی شکل شادی درستی نداریم شادی ما به شکل اونا باشه. اگه کارشناسهای مذهبی بلدند شادی لذت بخش حلال رو معرفی کنن تا دنبال این جور شادیهای غربی نریم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
از میزان خودکشی و ناامیدی و افسردگی چون آمار درستی نمیدن در جامعه ما بیان نمیشه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
3
33
من احساس دو رو بودن نمیکنم اگر شما رو عالم خطاب کنم.
نیماm
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
3
39
کاش می شد در جامعه منطق را جای گزین زور کرد.
کاش می شد حرف حق را جایگزین حرف ناحق کرد.
کاش می شد عقل را جایگزین جهل کرد.
کاش می شد ................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
اقا دمت گرم
مسافر
United States of America
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
4
30
نظرات ایشان و درواقع اینگونه بینش ها انسان رابه یاداسلام پیامبر رحمةللعالمین وامامان بزرگوار می اندازد. حیف وصد حیف که درطول تاریخ اسلام همیشه صدای متحجرین بلندتر بوده است. به امید روزی که ندای اسلام توسط بزرگترین اصلاح گرعالم مهدی صاحب الزمان به گوش تمامی جهانیان برسد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
برای این که مردم اصولا خودشون هم مطالعه نمیکنن وگرنه جلوی این قشر متحجر را خیلی راحت میگرفتند از بس هم که بعضی از اینها خرافات را به اسم دین در جامعه رواج میدن!
دانشجوی فردوسی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
4
33
بسیار عالی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
4
32
احسنت
آماری
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
3
36
"ما باید مطالعه آماری کنیم تا ببینیم روش‌های کنونی‌مان برای رعایت حجاب در جامعه، درست است یا غلط. اگر مطالعه‌ای علمی به ما گفت این روش‌ها به تقویت حجاب در جامعه منجر شده، آن‌ها را ادامه دهیم ولی ............"

به عنوان یک دانش آموخته آمار میگویم : احححححححسنت
ali
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
6
35
درود بر اقای میبدی خواهشم اینست بقیه سایت ها ااین مصاحبه یا مقاله را انعکاس دهند برای افکار عمومی
علیرضافاندر از چالوس
United States of America
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
54
9
یاحق
در زمان پیک مسافرت مثل ایام نوروز تمامی مراجع نظارتی خصوصا بهداشتی و یا غیر ایام نوروز که برای سرکشی از رستوران ها و دیگر مراکز عرضه مواد غذایی بازدید به عمل می آورند وبا متخلفین برخورد میکنند آیا احدی دز اجتماع پیــــــــــــــــــــــــــــدا می شود که این عمل دولت و وزارت بهداشت را مــــــــــــــــذمــــــــــــــــــــت نماید؟
نتیجه میگیریم که ؛در جایی که برای جسم مردم که حداکثر مسمومیت ساده غذایی ودر بــــــــــــــــــــــــــــــــــــدترین فرض بستری شدن در بیمارستان را بدنبال دارد اینقدر حساسیت نشان میدهیم ودر موادی آن رستوران را میبندیم امـــــــــــــــــــــــــاچـــــــــــــــــرا در مواردی که یک مرکز با دادن خوراک مسموم قکــــــــــــــــــــــــــری وروحـــــــــــــــی گاهی یک نسل ـ ونه یک فرد ـ را به خطر می اندازد،اگــــــــــــــــــر کمک و تشویقش نمی کنیم باید با جوسازی او را از انجام وظیفه اش بازداریم؟!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
دوست عزیز در اینکه یک غذا فاسد باشد همه اعضای کره زمین با هم متفق القول هستند وتک تک اعضای جامعه از دولت انتظار جلوگیری ازتوزیع آنرا دارند فارغ از هر عقیده ومسلک وجنسیتی این چه ربطی به افکار وعقاید از نظر شما مسموم دارد که اولا همه اعضای جامعه در مصداقهایش هیچ اشتراکی ندارند وحداقل پنجاه درصد از اعضای جامعه در چیزهایی که مثلا شماآنرا افکارمسمومی میدانی با شماهم عقیده نیستند وبرعکس.من نمیدونم از این قیاسهای بی ربط چه نتیجه ای میخواهیم بگیریم.جلوگیری از انتشار غذا یا گوشت فاسد چه ربطی به تحمیل احکام دینی یا جلوگیری از انتشار یک نوشته ومطبوعه به بهانه جلوگیری از افکار مسموم دارد؟آنهم در زمانه ای که جلوگیری از انتشار یک فکر وعقیده ویا تحمیلهای اجباری بعضی چیزها بدلیل تعدد رسانه ها ومنابع در دنیا اثر معکوس به جای مفید بودن دارد.
ناشناس
| Denmark |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
در پاسخ به آقای علیرضا از چالوس:
١- اول اینکه به نظر من دو موضوع متفاوت سلامت روح و سلامت جسم را نمی توان به طور کامل با هم مقایسه کرد ولی از اونجا که شما این مقایسه رو انجام دادید من هم چند مطلب رو میخواستم به عرضتون برسونم
٢- اگر یک کارشناس بهداشت به علت نادانی بگوید که مصرف سبزیجات برای سلامتی مضر است به نظر شما ما باید اطاعت کنیم. موضوع اصلی این است که مواردی که مسموم کننده روح تشخیص داده شده از نظر بسیاری دیگر از کارشناسان حتی برای روح مفید است مثل موسیقی و یا جای گفتگو دارد. نمونه اش همین صحبت های آقای فاضل است که با استناد به رفتار امامان شیعه مطرح کردند . اینکه تنها عده ای کارشناس مجال صحبت دارند جای سوال است.
٣- اگر یک کارشناس به دلیل دشمنی شخصی غذای رستورانی را مسموم اعلام کند چه باید کرد.
٤- اگر یک کارشناس تنها با مسمویت غذایی در رستوران ها مشکل داشته باشد ولی با مسمویت دارویی در داروخانه ها به هر دلیلی مشکلی نداشته باشد, مردم در مورد آن کارشناس چه فکر می کنند . مثل آقایان که فقط با حجاب مشکل دارند ولی با کسانی که از فلان مفسد اقتصادی رشوه می گیرند مساله ای ندارند و هزاران مثال از این موارد ...
٥- اگر بر فرض محال , منع خوردن غذای یک رستوران از طرف یک کارشناس سبب شود که مردم بیشتر از غذای آن رستوران بخورند وظیفه یک کارشناس دلسوز چیست ؟
ناشناس
United States of America
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
4
13
اگر بقیه هم مثل ایشان به واقعیت دین آشنا بودند الان کشور غمگین نبودیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
6
48
با تشکر از شما. بنده مدتی بود درگیر اظهارات اقایان علم الهدی و خاتمی بودم و با خود می اندیشیدم اگر اسلام چنین خشن است پس ارزانی خودتان. که اظهارات شما باعث شد دوباره در این باره تجدید نظر کنم.
باران
United States of America
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
3
13
جا دارد یادی بشود از علامه جعفری که جه مهربان و وارسته وروشن بود.چند سالی است عمیقا جای خالی اشان را حس می کنم.کاش بودند روحشان شاد.
رضا كيا
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
5
12
شير مادرت حلالت
به خدا قسم اگر اين تفكرات درجامعه باشه ، دين جذابيتش به مردم نمايانده ميشه مخصوصا به جوانها
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
25
6
عصر ایران چرا فقط نظریات موافق گزارشتو نمایش میدی؟؟؟ایشان انگشت کوچیکه علماء هم نمیشود باید بیشتر درس بخواند.
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
4
11
چه فایده. این حرفا هم میاد و میره
reza
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
6
5
ایشون اصلا سیاسی حرف نزده!!!!!
حرف حق در شکم کلمات ناحق
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
5
15
نرود میخ آهنین در سنگ، برادر خودت را خسته میکنی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
2
13
دوستان مشکل اصلی جامعه ما افراط و تفریط رفتاری است. یا از از چپ میفتیم یا از راست!!! یا سیاه سیاه میشیم یا سفید سفید. این یه معضله!
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
30
1
بنده با سخنرانی حضرات آیات احمدین، به سمت اسلام متمایل شدم.
لطفا نام بنده را به لیست و آمار مربوطه اضافه نمایید.
با تشکر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
یا خدا قبلا چطور بودی...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
2
27
شاد بودن با گناه كردن فرق ميكند .
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
4
21
بسیارزیبا،متین وسنجیده بوده ای کاش گوش شنوایی وجود داشته باشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
3
26
لا اکراه فی الدین ...قد التبین الرشد من الغی
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
فمن یکفربالطاغوت...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
1
8
علم امروز یکی ازفاکترهای مهم جهت توسعه یک کشوررا نشات وشادابی میداند.
ناشناس
Denmark
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
0
7
در پاسخ به آقای علیرضا از چالوس:
١- اول اینکه به نظر من دو موضوع متفاوت سلامت روح و سلامت جسم را نمی توان به طور کامل با هم مقایسه کرد ولی از اونجا که شما این مقایسه رو انجام دادید من هم چند مطلب رو میخواستم به عرضتون برسونم
٢- اگر یک کارشناس بهداشت به علت نادانی بگوید که مصرف سبزیجات برای سلامتی مضر است به نظر شما ما باید اطاعت کنیم. موضوع اصلی این است که مواردی که مسموم کننده روح تشخیص داده شده از نظر بسیاری دیگر از کارشناسان حتی برای روح مفید است مثل موسیقی و یا جای گفتگو دارد. نمونه اش همین صحبت های آقای فاضل است که با استناد به رفتار امامان شیعه مطرح کردند . اینکه تنها عده ای کارشناس مجال صحبت دارند جای سوال است.
٣- اگر یک کارشناس به دلیل دشمنی شخصی غذای رستورانی را مسموم اعلام کند چه باید کرد.
٤- اگر یک کارشناس تنها با مسمویت غذایی در رستوران ها مشکل داشته باشد ولی با مسمویت دارویی در داروخانه ها به هر دلیلی مشکلی نداشته باشد, مردم در مورد آن کارشناس چه فکر می کنند . مثل آقایان که فقط با حجاب مشکل دارند ولی با کسانی که از فلان مفسد اقتصادی رشوه می گیرند مساله ای ندارند و هزاران مثال از این موارد ...
٥- اگر بر فرض محال , منع خوردن غذای یک رستوران از طرف یک کارشناس سبب شود که مردم بیشتر از غذای آن رستوران بخورند وظیفه یک کارشناس دلسوز چیست ؟
بهنام
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
7
3
قيافه اش كه حزن انگيز است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
3
11
يكي از دوستان ما حافظ قران است نماز هايش هميشه اول وقت ودر مسجد به جماعت است .خمس وزكاتش را ساليانه مي پردازد وهميشه در امور خير در حد توان كمك مي كند .ام اهل عزاداري وگريه وزاري نيست .آياايشان مسلمان نيست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iraq |
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
اتفاقا مسلمان واقعی اوست
رادمرد
Netherlands
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
13
3
مدیر محترم شماکه این مصاحبه بحث انگیز رادرج میکنید چرا فقط نظر برخی که دنبال ماهی گرفتن از اب گلالود هستند را درج مینمایید
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
1
12
در قران کریم در حدود چهل آیه تصریح شده که دوستان خدا نه غمگین و ناراحت میشن و نه ترسی برای آنان است."ان اولیاء الله لا خوف علیهم و لا هم یحزنون"اگه ملاک و قانون اساسی ما قرآنه پس باید شاد و سرزنده باشیم.و اگر حدیثی پیدا کردیم که منطبق با قران نیست پس اون حدیث جعلیه ...
ناشناس
Germany
۰۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
1
6
شما تا حالا کجا بودی برادر؟
نسیم
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
11
4
خیلی برات متاسفم حاج آقا..... خیلی عقبی خیلی....
باید حالیت بشه که این گریه ها اصلا انده نداره بلکه دل آدم رو صاف و شادی در دل چندبرابر میکنه فرق داره با گریه برای غم و غصه های عادی...
نریو سنگ
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
1
8
متأسفانه جاهلیت به یه زمان خاصی مربوط نمیشه جاهلیت تو خون یه سری از آدما در جریانه آدمایی که اگه همینجوری پیش برن تو همین زمونه دخترای بیچاره رو هم زنده به گور می کنن واقعا متأسفم و به این فکر می مکنم که اینا چه جوری میخوان جواب خدا رو بدن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
2
5
خداراشکرکه هنوز این آدما هستن وگرنه این قشرتندرو تا حالا پدرمردمو در آورده بودن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
2
6
خداراشکرکه هنوز این آدما هستن وگرنه این قشرتندرو تا حالا پدرمردمو در آورده بودن
امین
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
0
11
امام جمعه شهر ما می گوید: "بروید در آمریکا ببینید که فقر و بی سوادی در آنجا بیداد میکند، آن ها از بسیاری از امکاناتی که ما در ایران داریم بی بهره هستند"
انگار ما در جهانی غیر از جهان او زندگی می کنیم!!!
علي
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
2
12
به نظر بنده هم بيشترين ضربه به دين و اسلام همين افراد افراطي هستند كه براي منافع مادي خود يا حزبشون پاي دين و حجاب را وسط ميكشن و نميدونند كه بيشترين دين گريزي بخاطر رفتار و گفتار بي خردانه اينهاست
اگه دلتون به حال مملكت و مردم ميسوزه جلوي اين اختلاسهاي هزار ميلياردي بگرين كه مردم و كشور رو بدبخت كردين و اينقدر ما بايد بدبخت باشيم
مردم بيشتر از شما به فكر دين و اخرت خود هستن
ستاد انتخابات کشور: در روز انتخابات ۱۲۵۴ نفر دستگیر شدند / حدود ۱۲۰۰ نفر آن‌ها در پایان روز اخذ رأی، با اخذ تعهد یا وثیقه آزاد شدند شهادت ۴ نفر از نیروهای حزب‌الله توسط اسرائیل پلیس : مردم هنگام خرید خودشان رمز کارت را وارد کنند پیشنهاد یک استاد دانشگاه درباره حواشی ماجرای صدیقی و پسران: فهرست اموال 100 روحانی مشهور و آقازاده ها منتشر شود روسیه : تروریست‌ های کروکوس با اتباع اوکراینی در ارتباط بودند عکسی از چند جاعل امضا که درفضای مجازی مورد توجه قرار گرفته است روزانه یک میلیارد وعده غذایی در جهان دور ریخته می‌شود بازداشت ۲ پیمانکار و تعدادی از کارمندان شهرداری بندر امام (ره) انتقاد صریح رهبر معظم انقلاب از تخریب پوشش گیاهی به بهانه درست کردن هتل و حوزه علمیه: زمین خوارها در مناطق خوب شهر با شیوه های مشخص، ثروت عمومی را تبدیل می کنند به ثروت شخصی/ مسؤولین باید "عُرضه" به خرج دهند و برخورد قاطع کنند تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد یونیسف : خوابیدن در نوار غزه، مانند دراز کشیدن در تابوت است توقف مهمترین پروژه برق آبی در حال توسعه پاکستان پس از ترور مهندسان چینی روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد «صبح تبریز»؛ با یاد شهریار عدل محققان : تنها دو شب کم‌ خوابی می‌تواند باعث احساس پیری در شما شود
وبگردی