۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
به روز شده در: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۴
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۴۱۴۴۸
تعداد نظرات: ۷۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۹ - ۲۹-۰۳-۱۳۹۳
کد ۳۴۱۴۴۸
انتشار: ۱۱:۳۹ - ۲۹-۰۳-۱۳۹۳

"داعش" دغدغه مشترک ایران و آمریکا نیست

از نظر آمریکایی ها هزینه این بحران را باید ایرانی ها بپردازند، چون این خواسته همیشگی آنها بود که می گفتند نیروهای نظامی آمریکا در منطقه نباشد و حالا آمریکایی ها در عراق نیستند و ...
عصر ایران؛ مازیار آقازاده - اوضاع یک هفته گذشته در عراق برای بسیاری از ناظران بسیار غیر منتظره بود . سربرآوردن نیروهایی به شدت خشن و پیشروی سریع آنها در روزهای نخست غالب ناظران را غافلگیر کرد.

موضوع این نوشتار اما بررسی ریشه بحران ناشی از شورش گروه داعش به همراه برخی عناصر بعثی در عراق نیست.  بحث بر سر اینکه آیا دلیل این وضعیت  ناکارآمدی و سیاست های اشتباه دولت مالکی بوده است؟ یا توطئه ای منطقه ای یا فرامنطقه ای از جانب برخی دولت ها به منظور زیر کشیدن دولت مالکی از سریر قدرت و یا کاهش قدرت منطقه ای ایران و یا احتمالا تجزیه عراق و ... هم موضوع این نوشتار نیست.

موضوع این نوشتار به طور مختصر بررسی این موضوع است که آیا دو کشور ایران و آمریکا نگاه یا مسیری مشترک به منظور دفع خطر داعش در عراق ومنطقه قرار دارند یا نه؟ نویسنده بر این اعتقاد است که به رغم تحلیل ها و گزارش هایی که این روزها در رسانه ها درباره بحران  عراق منتشر می شود و بسیاری این بحران را دغدغه و فصل مشترک منافع آمریکا و ایران می دانند، این بحران بیشتر از اینکه برای آمریکایی ها دغدغه امنیتی باشد برای مقامات ایرانی مایه نگرانی است و از این رو مقامات آمریکایی تمایل چندانی برای ورود به این بحران بنا به دلایلی که در پی خواهد آمد، ندارند و شاید هم ترجیح دهند از وضعیت کنترل شده بحران به عنوان ابزاری برای امتیاز گیری از ایران یا مقابله با نفوذ ساختاری ایران در عراق برای رضایت خاطر برخی کشورهای عربی منطقه مخصوصا عربستان استفاده کنند.

برای باز کردن بیشتر موضوع باید کمی به گذشته برگشت و سیاست های منطقه ای ایران و آمریکا و نحوه تعامل این دو کشور در عراق را در یک دهه گذشته و پس از سقوط دولت صدام ، بررسی کرد.

ایران پس از سرنگونی رژیم صدام از شر یک دشمن منطقه ای که یک جنگ 8 ساله را بر او تحمیل کرده بود و یک ایدئولوژی پان عربیستی ضدایرانی داشت راحت شد و هر چند در سیاست اعلامی ایران ابراز نمی شد اما غالب تحلیلگران و ناظران می دانستند و می دانند که تهران برنده بزرگ تغییر رژیم عراق در یک دهه گذشته بوده است.

به عبارت دیگر دولت جورج بوش نو محافظه کار که به تندروی و نظامی گری شهره بود و در ظاهر سیاست " تغییر رژیم "را در ایران دنبال می کرد با حمله و دفع خطر از طالبان افغانستان و رژیم صدام در عراق ، دو دولت را که جزء دشمنان یا دستکم رقیبان متخاصم  منطقه ای جمهوری اسلامی ایران بودند به زیر  کشیده بود و در عوض دولت هایی در عراق و افغانستان به روی کار آمده بودند که نه تنها دشمنی سابق را با ایران دنبال نمی کردند بلکه بسیاری از مقامات دولت های جدید افغانستان و عراق سال ها به عنوان پناهندگان سیاسی در ایران اقامت گزیده و دارای پیوندهای نزدیکی با جمهوری اسلامی ایران بودند.

نکته دیگر اینکه ایران علی رغم احساس رضایت درونی از تغییر رژیم های طالبان و صدام ، سیاستی دو گانه را در قبال این دو کشور و حضور نیروهای آمریکایی در آنجا در پیش گرفت.
ایران از سویی در چارچوب دیپلماسی رسمی تلاش می کرد بهترین روابط را با دولت عراق و افغانستان برقرار سازد و روی مقامات آنها اعمال نفوذ داشته باشد و از طرف دیگر به شدت به دنبال خروج نیروهای آمریکایی از منطقه  و جلوگیری از دایمی شدن حضور نظامی آمریکا در این دو کشور و پیوند های نزدیک تر دو دولت همسایه با آمریکا بود. 

این سیاست ایران در قبال عراق و افغانستان - که در بحث کنونی بررسی عراق  منظور است – سبب شد تا فاز دوم سیاست تغییر رژیم بوش یعنی " دولت سازی" جدید در عراق ، با گشایش ها و  چالش هایی خاص مواجه باشد.

به عبارت دیگر تهران از سویی به دولت سازی در عراق کمک شایانی نمود و از سوی دیگر روابط ویژه و نزدیک تهران با برخی گروه های ضدآمریکایی در عراق سبب رنجش واشنگتن شد تا جایی که آمریکا ایران را به بازیگردانی اصلی شورش های متناوب شبه نظامیان صدری در عراق در فاصله سال های 2004 تا  2008 علیه نظامیان آمریکایی متهم کرد؛ اتهامی که ایران همواره آن را رد کرده است.

با تدابیری که دولت مالکی در پیش گرفت شورش میلیشیای شیعی در عراق علیه سربازان آمریکایی خوابانیده شد ، اما آمریکایی ها نیاز داشتند پس از کشته شدن نزدیک به 4500 نظامی خود در عراق از سال 2003 بدین سو، برای حفظ حضور خود در عراق پیمانی امنیتی با این کشور امضا کنند.

با خارج شدن بوش از کاخ سفید و جایگزینی اوباما ، رییس جمهور جدید آمریکا تمایل چندانی به حضور در عراق نداشت و حتی در ایام انتخابات وعده خروج نیروهای آمریکایی از عراق را داده بود. اصرار دولت واشنگتن به مالکی برای حفظ  بخشی از نیروهای نظامی آمریکا  در عراق در قالب امضای یک توافقنامه امنیتی بلند مدت در نهایت منجر به نتیجه نشد و  دولت مالکی از این کار خودداری کرد.

نا گفته پیداست که ایران مخالف امضای چنین پیمانی بود و خواستار خروج هر چه زودتر نیروهای آمریکایی از عراق بود و در نهایت فشارهای ایران به دولت عراق برای عدم امضای پیمان نظامی کارگر شد و اوباما نیز دو هفته مانده به سوت پایان سال 2011 ، نیروهای نظامی آمریکایی را از عراق خارج کرد تا در انتخابات سال 2012 به یکی از وعده های انتخاباتی سال 2008 خود به مردم آمریکا عمل کرده باشد.

پس از خروج نیروهای آمریکایی از عراق در ظاهر قضیه همه از این وضعیت راضی بودند. مقامات تهران شادمان از خروج نیروهای آمریکایی از مرزهای غربی شان بدون امضای یک پیمان بلند مدت برای حضور دایمی مزاحمان آمریکایی بودند و دولت اوباما هم طبیعتا به دلیل به انجام رساندن یک وعده انتخاباتی داده شده به مردم آمریکا و پایان یافتن سریال همه روزه کشتار  سرباز های آمریکایی در عراق و هزینه های گزاف جنگ عراق (بیش از 750 میلیارد دلار) خشنود و راضی بود و دولت مالکی نیز از اینکه می توانست ژست ملی گرایی و " عدم امضای پیمان ننگین حضور نظامیان خارجی در عراق " را بگیرد، احساس استقلال بیشتری  می کرد؛ البته در این میان مساله ای که ظاهرا فراموش شده بود این بود که "آینده ثبات عراق" با وجود خروج نیروهای آمریکایی و خلا امنیتی و شکاف های قومی این کشور چه خواهد شد؟

خروج نیروهای آمریکایی از عراق دقیقا مصادف بود با آغاز موجی از انقلاب های مردمی در بسیاری از کشورهای عربی خاورمیانه و شمال آفریقا که به " بهار عربی" معروف شد.
موج سقوط حکومت های تک نفره از تونس و مصر و لیبی آغاز شد وجرقه انقلاب ها به یمن و بحرین و سوریه رسید و اعتراضات و ناآرامی هایی نیز در دیگر کشورهای عربی به وقوع پیوست.

سوریه اما بدترین شرایط را به خود گرفت . جنگ داخلی گسترده در سوریه یک خلا امنیتی جدی در این کشور پدید آورد و ترکیب این وضعیت با خلا امنیتی ناشی از عدم حضور نظامی آمریکا در عراق وضعیتی بغرنج و نا متعین را در عراق و سوریه به عنوان دو متحد منطقه ای مهم ایران حاکم کرد.

لبنان به واسطه ساختار متفاوت سیاسی و اجتماعی و حضور مستقیم و موثر حزب الله در این کشور، تا حدود زیادی از این موج در امان ماند  حتی حزب الله در سال 2013 به دولت بشار اسد کمک کرد تا موازنه نظامی را در جنگ داخلی سوریه به نفع خود تغییر دهد، اما مناطقی از بخش های شرقی سوریه از  2013 بدین سو به دست گروه هایی تروریستی و به شدت تندرو همچون جبهه النصره و داعش افتاد و هم اکنون نیز این گروه ها کنترل مناطق شرقی سوریه را در دست دارند.

در سال 2013 اعتراضاتی در مناطق شمال و شمال غرب عراق به ویژه الانبار علیه دولت مالکی به وضوع پیوست. معترضان که از گروه های اقلیت سنی بودند خواستار اعاده آنچه که حق خورده شده شان به دست دولت مالکی بودند، شدند اما دولت مالکی در برابر این اعتراضات مقاومت کرد و امتیازی به معترضان نداد.

از سوی دیگر خلا امنیتی ناشی از عدم پشتیبانی هوایی ارتش عراق در مناطق مرزی با سوریه دست گروه هایی چون داعش را برای جولان دادن در داخل عراق و نفوذ به داخل مناطقی چون استان نینوا و صلاح الدین و الانبار و حتی مناطقی چون فلوجه و..  باز گذاشت و در نهایت در اثر ترکیب نارضایتی های بخشی از اهل تسنن از دولت مالکی و خلا امنیتی ناشی از عدم حضور موثر ارتش و نیروهای امنیتی در مناطق ناآرام مرزی با سوریه ، بعثی ها نیز از فرصت موجود استفاده کرده و وارد معرکه شدند و شاخه های داخلی خفته خود در ارتش عراق و یا نظامیان بازنشسته شده بعثی در عراق برای به زیر کشیدن دولت مالکی به گروه داعش پیوستند و حالا شورشیان و تروریست ها برای تسخیر شهر بغداد لحظه شماری وبرنامه ریزی می کنند و عملاً کنترل ارتش عراق بر بخش های مهمی از مناطق شمالی این کشور از دست رفته است.

در ابتدای این نوشتار اشاره به این مساله شد که ایران و دولت اوباما از خروج نیروهای نظامی آمریکایی از عراق شادمان بودند؛ چون نه دیگر آمریکا بابت حضور نظامی در عراق مجبور به پرداخت هزینه بود و نه ایران مجبور بود حضور دهها هزار نظامی " شیطان بزرگ " را در مرزهای غربی خود به عنوان یک تهدید همیشگی امنیت ملی خود تحمل کند.

اما ماحصل این وضعیت برای عراق گران تمام شد. در واقع خروج نظامیان آمریکایی از عراق علاوه بر اینکه سبب ایجاد خلا امنیتی در عراق آن هم در بدترین شرایط منطقه ای (پس از وقوع موج انقلاب های عربی و جنگ داخلی در سوریه) شد، هزینه تامین امنیت عراق را بر عهده ایران گذاشت و ایران نیز به عنوان یک قدرت منطقه ای و کشوری که داعیه رهبری منطقه خاورمیانه را دارد از ایفای چنین نقشی استقبال کرد.

با وجود و حضور تهدید داعش هر چند در ظاهر همه چیز را به هم ریخته است و به نظر می رسد ایران و آمریکا بار دیگر به یکدیگر احساس نیاز کرده اند، اما آمریکایی ها پس از تحمل صدها میلیارد دلار هزینه و کشته شدن بیش از 5 هزار نظامی در اشغال نظامی عراق ، احساس می کنند گریبان خود را از این بحران و کلاف پیچیده تازه رها کرده اند و به نظر می رسد درباره حضور نظامی دوباره در عراق تردید های جدی دارند.

اما اگر شعله های آتش فتنه ای که عراق را بر گرفته بالاتر بگیرد چه؟ به نظر می رسد آمریکایی ها خود را از بحران عراق رها شده می بینند و معتقدند حتی اگر عراق وضعیتی مشابه سوریه به خود بگیرد ارزش مداخله نظامی ندارد.

آمریکایی ها در مورد سوریه نیز چنین سیاستی در پیش گرفته اند و دولت اوباما بر خلاف کشیدن چند باره خطوط قرمز پس از ماجرای مبهم استفاده از سلاح های شیمیایی در تابستان سال گذشته در سوریه حتی از حمله محدود به سوریه اجتناب کرد.

در مورد عراق نیز به نظر نمی رسد آمریکا میل و تمایل چندانی به مداخله داشته باشد مگر اینکه تهدیدی جدی منافع حیاتی واشنگتن را به خطر اندازد.

 از نظر آمریکایی ها هزینه این بحران را باید ایرانی ها بپردازند، چون این خواسته همیشگی آنها بود که می گفتند نیروهای نظامی آمریکا در منطقه نباشد و حالا آمریکایی ها در عراق نیستند و تهدیدی جدی علیه آنها متصور نیست و تنها نگرانی مساله اتباع و دیپلمات های آمریکایی در بغداد است که باید فکری برای آنها کرد تا در صورت اشغال احتمالی بغداد آسیبی به آنها نرسد.

توماس فرید من در یادداشت اخیر خود در روزنامه نیویورک تایمز آمریکا به ظرافت به این نکته اشاره کرده است : "ایران از ما می خواست در عراق نباشیم دولت اوباما هم با خروج نظامیان آمریکا از عراق این خواسته را استجابت کرد و حالا ما نیرویی در عراق نداریم و باید ایران به عنوان کشوری که داعیه هژمونی بر منطقه خاورمیانه دارد این بحران را حل کند."
برچسب ها: داعش ، ایران ، آمریکا ، عراق
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۷۳
در انتظار بررسی: ۶۱
غیر قابل انتشار: ۷۳
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
500
161
نقش آمريكا در تشكيل داعش چي جناب مفسر!!؟ پول عربستان و حمايت غرمستقيم آمريكا!
پاسخ ها
فرامرز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
این مقاله فارغ از تبلیغات صداوسیما و ... نوشته شده و مقاله ای جدی در حد متخصصین سیاسی و امنیتی است و به درد شما نمی خورد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
آقاي فرامرز پاسخ درخوري داده اند.
اينكه هر اتفاقي نا خوشايندي مرتبط با غرب باشد نسخه اي نخ نماست ناشناس محترم 12:02 .
بی طرف
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
از اینکه صدا و سیما در برخی موارد منصف نیست، شکی نیست ولی کمکهای سعودی و تشکیل هسته اولیه داعش از جریانات سوریه رو هم نمی شه نادیده گرفت....
عقاب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
ببینید وقتی کشوری به کشور دیگه حمله میکنه، و زیر ساخت هاش رو خراب میکنه و پولشو میگیره، باید همه مسئولیتش رو هم در نظر بگیره و این حرفای امریکایی در اصل فرار کردن از مسئولیته!
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
جان!!!!
متخصصین سیاسی امنیتی؟؟
حاجی حمایت عربستان اسراییل و نئوکانها و بخصوص ژنرال پترائوس از داعش امری واضح است و به جز صداو سیما محافل خبری و سیاسی غربی نیز ترویج میکنند پس این قد ساده نظر ندهید.
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
فرامرز جان شما اگه خاطرات جاسوس ها انگلیسی در قرون گذشته رو بخونی پی به برنامه ریزی بلند مدت قدرت ها برای ایجاد نا امنی می بری.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
فرامرزم یه متخصص سیاسیه!!! کار خداستااا
عرفان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
آفا فرامرز درست می فرمایند. شما برای پیدا کردن پاسخ سوال هایتان به صدا سیما رجوع کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
فرامرز عالی گفتی
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
هزینه باز سازی لبنان و سوریه کم بود حالا باید هزینه باز سازی عراق را هم ملت ایران باید بپردازند. والا ما که راضی نیستیم. چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
فرامرز عالی بود
سيد مجيد حسيني ازنوجاني
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
داعش= دلار + اسرائيل + عربستان + شيطان بزرگ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
دوست من شما بهتره برای رسیدن به جواب مورد نظرت شبکه های صدا و سیما رو بیشتر ببینی
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
حمید جان!
شما راضی نباش ولی ما راضی هستیم که هر چه می شود هزینه کنیم ولی امنیت داشته باشیم.
این منطق فارغ از تبلیغات بی بی سی و صدای آمریکاست.لطفا در حد متخصصین سیاسی و امنیتی نظر بدهید و این نظرات بی مبنایتان را برای امثال برنامه های نوبت شما نگه دارید.
با تشکر و احترام
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
با فرامرز موافق هستم. در ضمن باید این نکته را نیز در نظر داشت که داعش داره از حمایتهای عربستان استفاده میکنه ولی این آشوب در واقع به چالش کشیدن منافع ایران در عراق توسط عربستان هست.
آمریکا هم نمیخواد خودش رو درگیر کنه. به نظرم برنده این جنگ نقش مهم و استراتژیکی رو در آینده خاورمیانه بازی میکنه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
16
268
خدا بخیر گرداند که اگر تدبیر نکنیم کلیه هزینه های منطقه را بر گردن ما خواهند انداخت !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Spain |
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
من‌فکر‌میکنم‌علیرغم‌اختلاف‌نظرهای‌داخلی‌ولی‌خوشبختانه‌درسیاست‌خارجی‌خوب‌عمل‌شده‌وایران‌باوجود‌شیعیان‌عراق‌بیشترین‌بهره‌برداری‌را‌از‌این‌جریان‌میکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
شما نگران نباش.غرب آسیا با تدبیرهای دولت ایران می گردد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
28
233
آفرين تحليلي عالي بود.
سین شین
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
15
249
خلاصه یک تحلیل واقعی و فارغ از تئوری ها دایی جان ناپلئونی ما در سایت های ایرانی دیدیم. تحلیل منصفانه و بجایی بود و امیدوارم کشور ما نقشش را خوب بازی کند و موفق به مهار این بحران شود.
ناشناس
United States of America
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
147
49
مگه این داعشیا چن نفرن که یه دولت نمیتونه از پسشون بر بیاد
از کجا اومدن ؟ تو عراق بودن؟
چن تا بمب بزنن تو مقرشون نابودشون کنن
واقعا نمیشه؟
هر چی هست زیر سر ترکیه س
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
کلا عادت کردین بدون عقل حرف بزنین ها. ترکیه این وسط چیکارست؟ تقصیر هیشکی نیست، این ها مسلمونای افراطی هستن. بهتره مقاله دکتر زیباکلام رو در مورد داعش بخونین و اینقدر خیالبافی نکنین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
وعربستان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
نه برادر مقصر اصلی نوری مالکی هست
سیاست داشتن رو بلد نبود
ناشناس
United States of America
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
17
193
کاملا درسته همین الان هم ایران مدام میگه امریکا چه در افغانستان چه در عراق نیرو نداشته باشه
ایا منصفانه قضاوت کنیم اگر در عراق امریکایی ها حضور داشتن اینقدر راحت استان از دست میدادن؟ دست یه مشت جوجه تروریست یا خائن های ارتشی می افتاد؟
داعش بیشتر باید برای ما دغدغه باشه چون اکثر جمعیت ایران شیعه هستن و این گروه ها عقل تو کله ندارن شیعه میکشن میگن میرن بهشت منطق حالیشون نیست و تروریست واقعی هستن ...
پاسخ ها
دوستدار خاتمی
| France |
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
دوست عزیز همین طالبان سرکش رو آمریکا برای مقابله با شوروی در افغانستان به وجود آورد . ابوبکر البغدادی رو هم غربیها از زندان خارج کرده و باعث به وجود آمدن داعش شدند
peace lover
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
40
14
شما چقدر ساده به مسئله نگاه میکنید!
شک نکنید که با حضور آمریکایی ها وضعیت بدتر از این می بود. تجربه های قبلی حضور امریکایی ها در افغانستان و عراق این رو نشون داده. کما اینکه این شکاف بین شیعه و سنی که گروه هایی مثل داعش بر اون تکیه میکنند خواست امریکا هم هست چرا که منافع امریکا حکم میکنه این اختلاف همیشه وجود داشته باشه یعنی بدشون نخواهد بود و کما اینکه دامن هم خواهند زد بر از این دست وقایع در منطقه. به نظر مسئولیت ایران خیلی سنگینه اونم در مقابل این اعراب، امیدوارم عراق بتونه نقض موثر ایران رو در این قضایا به خوبی درک کنه و از کمک ایران بتونه استفاده کنه.
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
167
58
بله داعش و دیگر وحشی ها دغدغه مشترک نیستند چون اینها رو خود آمریکا و به وجود آوردند .
پاسخ ها
nasri
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
دقیقا مصیبت الان ازگور ادمای مثل شما که همیشه توهم دوژمن دارین بلند میشه.شما مثل همون خر. پیرمرد و نوه ی اون هستین.فقط هم ببحث وجود امریکا توی عراق نیست.در مورد مذاکرات هسته ای هم معلوم نیست طرف مردم هستین یا عامل ................
مهاجر
| Australia |
۰۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
نظر شما کاملا درست است اما بسیار خام. من یک دانشجوی دکترای مکانیک خارج از کشور هستم و به خاطر دوری ، بسیار نسبت به ایران نگران هستم. نظر بنده هم در اینجا صرفا بر مبنای مطالعاتی است که انجام دادم نه طرفداری از هیچ جناح تفکری.
درست است. در جریان اصلاحات دولت افغانستان در دهه هشتاد میلادی (ایجاد حکومت دموکراتیک، دادن حق تحصیل و کار به زنان، ایجاد دولت مرکزی بر مبنای انتخابات، ایجاد ارتش یکپارچه و ...) شوروی که از روی کار آمدن چنین سیستمی در افغانستان بسیار احساس خطر میکرد و آن را مخالف مصالح خود میدید، چندین بار به نخست وزیر افغانستان هشدار داد که گسترش این سیستم را متوقف کند. اما وی زیر بار نرفت و این باعث حمله نظامی گسترده شوروی به افغانستان شد. از آن طرف اما مجاهدین افغان در مقابل شوروی ایستادگی کردند. و اینجا بود که آمریکا برای جلوگیری از سیطره تفکری و نظامی شوروی بر افغانستان ، ابزار و هنر جنگ را در اختیار مجاهدین افغان قرار داد و این باعث دفع خطر شوروی شد. این که در ادامه این گروه دچار تفرق داخلی شدند و بخشی از آنها بعدها به طالبان و القاعده تغییر نام دادند و چه ها که نکردند به نظر بنده تنها به عهده آمریکا نیست.
مثال آمریکا در این قضیه مثل کسی است که از یک آفت کش برای دفع یک علف هرز استفاده میکند و بعد خودش گرفتار آفتکش میشود. اما آمریکا با مبارزه با القاعده در افغانستان و اصلاح سیستم حکومتی در آنجا، اثبات کرد که در صدد حل مشکل طالبان است. به نظر بنده آمریکا در هر جایی که حس کند ممکن است روسیه دست اندازی بکند، سرمایه گذاری میکند و موید اکثریت جامعه این است که سیستم ایدئولوژیکی آمریکایی نرم تر و عقلانی تر از سیستم روسی است.
hmid
Netherlands
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
3
18
خبر تاسف باری است ,و بیشتر آنکه به ظاهر قضیه نباید نگاه کرد.
تمامی این جریانات ناشی از ثروت بیکرانی است که در منطقه خاورمیانه وجود دارد.
سیستم تک قطبی جهانی ,هرگز اجازه نمی دهد منطقه آرام بماند.
آیا فکر کردیم نفت تولیدی عراق کجا میرود ؟
آخرین خبر ,که بصورت افواهی در دنیا مطرح است ,حضور قاطع ناتو در منطقه و نظارت بر تولید و فروش نفت است .
چرا ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
37
15
آقای مفسر عزیز. انگار تحلیلهای کاخ سفید و یا موسسه های پژوهشی آمریکایی رو ترجمه کردید گذاشتید اینجا. آمریکا علی الظاهر از عراق خارج شده ولی تروریستهای داعش را که در خاک اردن آموزش داده جایگزین خود کرده است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
27
14
تحلیل جالب و زیبایی بود ولی یه خرده پای آریکا رو زیادی بیرون نشان میده. آمریکا بارها به طور رسمی اعلام کرد که به این گروه ها سلاح های سنگین و پیشرفته میده و آقای حسن روحانی بارها گفت که این کار ثبات منطقه رو بهم میزنه.
در واقع اگر کمک های آمریکا نبود داعش با این همه جولان هم نبود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
1
26
به دوستان توصیه میکنم کمی درباره ذخایر نفت شیل (shale oil) امریکا تحقیق کنند تا دلیل بی ارزش شدن نسبی خاورمیانه نزد امریکا رو بهتر متوجه بشن.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
شیل اویل و شیل گس بیشتر امری تبلیغاتیه تا واقعی غرب حالا حالاها به خاورمیانه محتاج است. بخصوص با کم شدن اهمین نفت از نقش عربستان کاسته میشه و ایران وقطر و روسیه و نیجریه به عنوان منابع گازی آینده مهم میشوند.با دقت میتوان دید این بحرانها درست بر سر لوله های ترانزیت گاز بهه اروپا قرار دارند. بحران بوکوحرام در نیجریه
بحران داعش و جنگ سوریه در عراق و سوریه که مسیر ترانزیت گاز ایران به اروپا است.
کلا هدف این بحرانها ایران است که بیشترین منابع هیدروکربنی انرژی جهان را داره و حکومتی ناسازگار با نظم جهانی امریکا محور
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
59
15
عصر ایران به عنوان صدای آمریکا در داخل کشور نقش ایفا می کنه . تحلیلی که در آن نقش آمریکا از متهم به شاکی تغییر داده میشه . تحلیلی که در اون از نقش پررنگ آمریکا در به وجود آوردن القاعده و متناسب اون داعش یادی نمیشه . تحلیلی که فقط ایرانی ها رو مقفصر میدونه و جوری به مخاطب میفهمونه آمریکایی ها ناجی اند و ایرانی ها یک ناجی رو از کشورهای منطقه بیرون کردند !!! تحلیل شما غلط ، احساسی ، بدون در نظر گرفتن واقعیات است . داعش گروهکی نیست که بخواهد تهدید به حساب بیاید . همانطور که در سوریه پیروز شده ایم در اینجا هم خواهیم شد ... امیدوارم اصلاح طلبان از عناصر تندرویی مانند نویسنده این تحلیل ( شما بخوانید اراجیف ) دوری کنند .
هدایت
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
3
37
مدت هاست امریکا ، افزایش هزینه حکومت جمهوری اسلامی در ایران در دستور کار خود قرار داده است
بلند پروازی ها مقامات تصمیم گیری در ایران به این موضوع دامن می زنند
غرب زمین گیر شدن اقتصادی ایران و افزایش هزینه حاشیه را برای جمهوری اسلامی در دستور کار امریکا وغرب است
همانند شوروی زمان برژنف
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
2
28
وقتی دولتی به فکرتمام اقشار جامعه ای نباشد ان ملت ناگزیر برای خود چاره ای می اندیشد.
ناشناس
United States of America
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
3
39
ببينيد سياستهاي غلط ما را به كجا كشانده ؟ مي تونستيم بدون دغدغه در اين منطقه براي خودمان زندكي كنيم بدون اينكه به كسي كاري داشته باشيم ماجراجويي سالهاي كذشته مردم را به كجا كشانده
علي
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
2
29
تفسر قابل تقدير است ما در حاليكه امريكايي ها صدام و طالبان دو دشمن جدي ايران را نابود ميكردند شعار بر عليه أنها و حضورشان در منطقه ميداديم خسارات ناشي بنود تحليل واقعكرايانه به حد وصف است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
1
16
وقتی دولتی به فکرتمام اقشار جامعه ای نباشد ان ملت ناگزیر برای خود چاره ای می اندیشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
3
35
ايران مرتب ميگفت امريكا بايد از منطقه خارج بشه ما خودمان مي توانيم امنيت منطقه را حفظ كنيم حالا اين گوي و اين ميدان .اگه ميتونيد با داعش شروع كنيد
پاسخ ها
محمد حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
حرف شما رو قبول دارم ولی چرا خودت را از ایران جدا میکنی؟ چطور وقتی یه افتخاری به دست میاد تو هم جزو ایرانی ولی الان که وقت مشکل رسیده( ایران میگفت فلان حالا با داعش شروع کنید؟) شما کجایی هستی؟ من و شما هم مقصریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
0
13
اونها از بابت اتباعشون خیالشون راحته .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
2
19
امریکا نمیخواد ظاهرا کار خاصی کنه.چون از طرفی فشار عربستان و اسراییل رو داره از طرفی نمیخواد همه چی بنفع ایران تموم بشه
جلال
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
42
10
جناب نویسنده چرا این قدر خودت را به نادانی می زنی همه می دانند که داعش را خود آمریکا و غرب به وجود آورده است یا واقعا نادانی یا مزدور
کاوه
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
27
4
این چه مطلبی است که منتشر می کنید خروج امریکا از عراق به دلیل قولی بود که اوباما در هنگام فعالیتهای انتخاباتیش مطرح کرده بود و آن را عملی کرده بود نه به دلیل تمایل ایرانیها به خروج سربازان امریکایی
در ضمن مقایسه عراق با سوریه کار درستی نیست عراق دومین کشور نفت خیز دنیاست و امریکا و متحدانش از راه شرکتهای نفتی سود سرشاری به دست می آورند پس آن را به حال خود رها نمیکنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
34
2
اما اينطور بحث كردن درباره امنيت عراق دقيقا"‌مثل رفتار امريكايي ها و رفتار هاي ماكياوليستي آنهاست .
شايد داعش دغدغه مشترك ايران و امريكا نباشد ولي امنيت حرم اهل بيت دغدغه مشترك همه ايراني هاست
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
دغدغه من که نیست.
علي
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
4
19
احسنت بر آقازاده عزيز...تفسير وتحليل بسيار علمي و بدور از احساسات و عواطف بود...بسيار متشكريم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
24
19
یک کار عراق می تواند انجام دهد.
یک گروه به ظاهر داعش تشکیل دهد با همان لباس و تشکیلات . بعد اعلام کند که توانسته اند یکی از زرادخانه های عراق را تصرف کنند. سپس موشکها را علم کنند و مستقیم به ریاض و مکه و مدینه شلیک کنند.
البته مواظب اماکن مقدس باشند.
عربستان میشاشه تو خودش.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
در این بین چی به سر مردم غیر نظامی و بیگناه میاد؟
شما اسمتو گذاشتی مسلمون؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
5
17
تحلیل تقریبا جامعی بود
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
37
9
آمریکا کثیف تر از اونیه که فکرشو بکنی کی به تروریستها در سوریه دلار میداد آخه این که خیلی تابلوه.....
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
20
7
عصر ایران عزیز من نوشتم اینها رو آمریکا و آل سعود به وجود آوردند چرا آل سعودش حذف کردی ناقلا !
ادریس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
3
38
به نظر من جولان داعش در عراق حاصل کم خردی مالکی هستش
hossin
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
33
10
آمریکا از عراق دست برداشته مگه؟ داعش هم دست پرورده های آمریکا هستند که توسط آل سعود تغذیه میشن ساده انگاری هستش که بخوایم سیا و ام ای 6 رو پشت پرده این قضایا نبینیم . وهابیت رو به جان مسلمین انداختند تا اسرائیل به کار خودش مشغول باشه از نیل تا فرات رو دارن به دست مسلمان نما های وهابی داعش به اسرائیل تقدیم می کنند و ما هنوز در رویای ابرقدرتی آمریکا هستیم . فقر و فساد و آوارگی هدیه امریکا به مردم عراق بود نه امنیت .
آزاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
3
33
داعش ریشه در نگاه رادیکال مذهبی دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
ولی بعضی ها فکر می کنند ریشه در آمریکا داره.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
30
6
این سیاست امریکا هست که وانمود کند نیروها امریکایی باید در عراق باشند وگرنه اینگونه میشه جون پیشتیبانی مالی و آموزشی این گروه خود امریکا کثیف می باشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
0
35
ما دوست داریم دشمن رو بزرگ ببینم ،و واقعیتها رو نبینم ،گروههایی ماننند دائش هرجایی ممکنه بوجود بیاد،یه کم جهل و نادانی می خواهد و سپس دنبال روی کردن از آدم های جاهل
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
اگه منظورت از دائش دائشه باهات موافقم. ولی اگه منظورت از دائش داعشه باهات مخالفم.
ناشناس
Germany
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
34
12
داعش دست پرورده آمریکاست و همجنین دیگر تروریست ها . ساده نباشید
Mahdi
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
40
15
اقا نظر من اینه هیچوقت نباید به امریکا اعتماد کرد احتمال 90% چوپان این حیوانات همین امریکا ست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
نظرت کاملا اشتباهه
طاهره
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
به احتمال صد در صد، چوپانشون آمریکاست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
2
5
سلام تحلیل جامع و کاملی بود،مرسی.
محمد
Kazakhstan
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
3
6
باسلام
قدری تامل کنیم
بوجود آمدن یکسری گروهای تندرو با یک سری افکار غیر انسانی غیر معقول و خشن باحمایتهای مالی فراوان و سلاحهای پیشرفته با پوشش رسانه ای قوی .
سکوت برخی مجامع حقوق بشری ، کسانی که فریاد وای اسفا حقوق بشر سر میدادند،کسانی که جایزه صلح نوبل دریافت کردند ،کسانی که قطعنامه حقوق بشری صادر می کردند در قبال این هجم کشتار مردم بی دفاع با فجیح ترین وضع
و ...
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
6
8
سلام دوستان بنظر من همه این آتیش ها از گور اسرائیل بلند میشه این یهودیهای مغرض را از یاد نبرید
ناشناس
Germany
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
1
5
در رای گیری عراق تمایل مردم به جناح خود مشخص شد پس پس بدنه اصلی مردم می توانند با ایجاد مقاومت های محلی و منطقه ای در کشور خود امنیت را به کشورشان باز گرداند. نقش ایران به غیر از عتبات که جایگاه خاص خود را دارد فقط هدایت شکیل گیری این نوع مقاومت های مردمی و رایزنی منطقه ای می تواند باشد.
ناشناس
Germany
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
5
8
اینکه نویسنده نقش امریکا را در سوریه را یک نقش خنثی آورده و به عنوان ناظر بی طرف آورده یا از سادگی و عدم شم سیاسی ایشان است یا از عناصر است که همیشه میخواهند امریکا به نوعی پاک جلوه دهند.
ایمان
United States of America
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
4
6
گزارش اف بی آی رو در مورد ابوبکر البغدادی بخونید در واشنگتن پست بخونید، بعد با حرفهای کلینتون در خصوص اینکه نمیداند منشا بحران داعش از کجاست؟!!! پی خواهید برد که آمریکا مدافع حقوق بشر نیست بلکه مدافع منافع خود در منطقه است. حضور یا عدم حضور آمریکا ضامن امنیت منطقه نخواهد بود، منافع آمریکا در بعضی مواقع با نامنی منطقه بیشتر سازکار است تا امنیت در خاورمیانه. واقعا جای سوال داره نویسنده این مقاله وقتی به بررسی روابط بین دو کشور در موضوعی خاص میپردازد، با نگاهی چند مجهولی چند وجهی به مساله بپردازد و نه تنها با برشی از واقعیت به مساله نگاه کند.
واریز ۲۰۰۰ میلیارد تومان عوارض آلایندگی به حساب شهرداری‌ها کاهش زمان سفر در پایتخت با تکمیل ۲۳ پروژه عمرانی اگر برفراز زمین‌لرزه پرواز کنید، چه اتفاقی می‌افتد؟ انتقادات تند روزنامه هم میهن از رئیس جمهور و وزیر کشور؛ گل بود به سبزه آراسته شد! عجیب اما باورنکردنی؛ قیمت انواع خودرو ۴۰ سال قبل را ببینید وضعیت هوای این شهر‌ها قهوه‌ای و خطرناک شد اعتراض عبدی به رئیسی: نمی‌شود سلطان سکه را در مدت کوتاه اعدام کنید اما نوبت به وزیرتان که رسید همه چیز غیرشفاف شود ارتش چین از توانایی‌های جدید خود در جنگ الکترونیک پرده برداشت رئیسی یکشنبه به پارس آباد سفر می‌کند دوچرخه سواری می‌تواند به پیشگیری از آرتروز زانو کمک کند مالیات نقل‌وانتقال خودرو صفر؛ هرآنچه باید بدانید مردان و زنان ایرانی سال گذشته در چند سالگی پدر و مادر شدند؟ این مدل خوابیدن احتمال سکته را افزایش می‌دهد سرمازیستی ؛ ماجرای واقعی مغز یک پزشک که شبیه فیلم های علمی تخیلی است! (+عکس) مدارس مشهد در نوبت عصر شنبه غیر حضوری شد
وبگردی