۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۳۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۴۵۵۳۶
تعداد نظرات: ۱۱۶ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۲۲-۰۴-۱۳۹۳
کد ۳۴۵۵۳۶
انتشار: ۰۹:۴۵ - ۲۲-۰۴-۱۳۹۳

آقای رئیس جمهور! تکدر خاطر شما دردی از مردم دوا نمی کند

راهبرد خودروسازی ایران را تغییر دهید
عصرایران - در پی افزایش قیمت خودرو ، سخنگوی دولت گفته است: هیأت وزیران و رئیس جمهور مراتب تکدر خود را نسبت به افزایش قیمت خودرو اعلام کردند و امیدواریم بررسی مجدد نسبت به قیمت خودرو صورت گیرد، این قیمت برای دولت پذیرفتنی نیست.

این تمام آن چیزی است که دولت درباره خودرو اعلام کرده و البته در عمل ، اتفاق خاصی هم نیفتاده است.
واقعیت اما این است که تکدر خاطر رئیس جمهور و هیأت وزیران چیزی را عوض نمی کند. مهم تر این که مشکل اصلی خودرو در ایران ، نه قیمت آن که کیفیتش است و این که هنوز خودروهای از رده خارج شده قرن گذشته در ایران تولید می شوند!

آقای رئیس جمهور! تکدر خاطر شما دردی از مردم دوا نمی کند/ راهبرد خودروسازی ایران را تغییر دهید

با این اوصاف آنچه مسلم به نظر می رسد این است که در مسأله خودرو ، اساساً با یک صورت مسأله انحرافی مواجه هستیم که عبارت از قیمت خودروست و گویی تمام مشکلات این بخش،‌ در این خلاصه شده که مثلاً قیمت پراید یا پژو 405 چند باشد؟‌ و حال آن که اساس تولید این خودروها و نظایر آنها و کیفیت شان زیر سؤال است.

در این میان، نکته کلیدی و مهمی وجود دارد که نباید از آن غفلت کرد: اگر از منظر محاسبات اقتصادی به ماجرای خودرو در ایران بنگریم، اتفاقاً انتقاد خاصی به خودروسازان وارد نیست زیرا هر بنگاه اقتصادی به کمترین هزینه و بالاترین سود می اندیشد. بنابراین،‌ هر کسی که در رأس بنگاه های مهم خودروسازی بنشیند، بر اساس اصل پاسخگویی در برابر سهامداران، به وضعیت کنونی ادامه می دهد زیرا وقتی خودروهای از رده خارج، هنوز خواهان دارند و در شرایطی که واردات خودروهای خارجی با مانع تعرفه ها مواجه است و در وضعیت غیر رقابتی بازار ایران، چه نیازی به ریسک های هزینه زا وجود دارد؟
بنابراین آنچه خودروساز ایرانی انجام می دهد، منطبق با منطق بازار و اصل سود زایی بنگاه های اقتصادی است.

متهم اصلی در این ماجرا ،‌ دولت و مجلس است که متأسفانه بعضاً به خودروسازی به عنوان چاه نفت و رانت می نگرند! فقط کافی است نگاهی بیندازید به دهها هزار نفری که در سالهای گذشته با سفارش نماینده ها در خودروسازی ها و صنایع وابسته استخدام شدند - در حالی که اساساً نیازی به آنها نبود- یا به یاد آورید برخی پروژه های خودروسازی که در شهرهای مختلف ایران بدون توجیه اقتصادی راه اندازی شدند تا فلان هدف سیاسی محقق شود و البته مسائلی دیگر که بدان وارد نمی شویم.

دولت اگر می خواهد در بحث خودرو کاری از سر تدبیر و امید برای ملت انجام دهد، نیازی به تکدر خاطر نیست. حتی فشار بر خودروسازها و بررسی مجدد قیمت ها برای کاستن مثلاً 5 درصدی از قیمت ها هم درد مردم را دوا نمی کند. این کارها ،‌بیشتر یادآور اقدامان پوپولیستی محمود احمدی نژاد است که بعد از 8 سال ریاست جمهوری تازه می پرسید مگر پراید کیلویی چند است؟ و مردم هم برایش به به و چه چه می کردند و البته قیمت خودرو همچنان بالا می رفت بی آن که مقیاس سنجش آن ، کیلو باشد!

چاره کار در تغییر سیاست خودروسازی کشور است. نگاهی به وضعیت کنونی خودروسازی در ایران بیندازید؛ عمدتاً چه خودروهایی تولید می شوند؟
- خودروهای قدیمی کره جنوبی و فرانسوی که تکنولوژی آنها قدیمی و بعضاً متعلق به سال های پایانی قرن گذشته هستند،مانند پراید  و 405 ، تندر و ... ( هر چند با اندک تغییراتی ، اسم هایشان را هم عوض کنند).
- خودروهای برند داخلی که تکنولوژی روز را ندارند و وقتی به بازار می آیند سال های طولانی بدون تغییر و روزآمدی همچنان تولید می شوند؛مانند سمند و تیبا.
- خودروهای چینی که از نظر کیفیت حرفی برای گفتن ندارند.

کاملاً معلوم است که با تولید یا مونتاژ این محصولات ، آن هم در یک مقیاس کوچک کشوری ، نه خودروساز هستیم و نه خودروساز خواهیم شد. اصرار بر خودروساز بودن یا خودروساز شدن هم با چنین وضعیتی، یا جهالت است یا تجاهل.

با این حال ، نباید از یاد برد که در طول نیم قرن گذشته ،‌با صرف هزینه های گزاف، برخی زیر ساخت های صنعت خودروسازی در ایران فراهم شده است و علاوه بر خطوط تولید، هم نیروی انسانی قابلی در این عرصه تربیت شده ( از مدیریت تا نیروی کار) و هم دانش فنی نسبتاً مناسبی در کشور شکل گرفته است ( که به دلایل مختلف این توانمندی ها به خروجی مناسبی نرسیده اند).

با توجه به آنچه گفته شد، راه حل خروج از وضعیت کنونی در صنعت خودرو، نه تکدر خاطر است، نه بستن کارخانه خودروسازی داخلی و واردات محض و نه ادامه وضعیت اسفناک کنونی. راه حل نهایی ، رفتن به سمت خودروسازهای معتبر جهانی و شراکت با آنها برای تولید خودروهای روز در خطوط خودروسازی داخلی است.

اگر ایران خودرو و سایپا به جای تولید مکرر یک یا چند محصولات قدیمی خودروسازان خارجی، با همان خودروسازها یا دیگر برندهای معتبر، شراکت کنند و خط تولیدشان را به تولید همزمان محصولات روز آنان اختصاص دهند،‌ هم دانش فنی به ایران منتقل می شود ،‌هم مردم ایران خودروهای با کیفیت سوار می شوند و هم ایران تبدیل به تولیدکننده و صادر کننده منطقه ای خودروسازان بزرگ دنیا می شود. بدین گونه که فلان شرکت خودروسازی معتبر، بازار خاورمیانه و آسیای میانه ای خود را از طریق محصولات تولید شده در ایران پوشش می دهد و سودش نیز بین آن شرکت و ایران تقسیم می شود. این الگویی است که درکشورهایی مانند هند و چین با موفقیت انجام شده و جواب داده است.

این وضعیت باعث می شود از بابت واردات خودرو نیز نگرانی کمتری به وجود آید و علاوه بر تولیدات مشترک در ایران، خودروهای دیگر نیز بتوانند با تعرفه منصفانه وارد کشور شوند و فضای رقابت واقعی شکل بگیرد.
همچنین به دلیل انتقال تکنولوژی به کشور ، اگر سیاست تولید برندهای داخلی همچنان پابرجا باشد، می توان در این زمینه هم موفق تر وضعیت کنونی عمل کرد.

با این راهبرد،‌ نه تنها کارخانه های داخلی تعطیل نمی شوند،‌ بلکه به دلیل آن که بازاری فراتر از ایران می یابند،‌ پر رونق تر، پر اشتغال تر، پر سود تر و بروز تر هم می شوند.
البته واضح است که محقق شدن این وضعیت، نیازمند بهبود نسبی وضعیت بین المللی ایران است ولی در عین حال ،‌ به هیچ عنوان سخت هم نیست زیرا از یک سو زیر ساخت های مناسبی در ایران برای تبدیل به شریک خودروسازان جهانی برای بازار منطقه ای وجود دارد و از سوی دیگر ، در بازار رقابتی خودرو در جهان، خیلی از خودروسازها تمایل جدی به این همکاری پرسود و برد - برد با ایران دارند.

این ،‌ راه حل نهایی خودروسازی در ایران است و الا باید همچنان سال ها و سال ها با اوضاع اسفناک کنونی سر کرد و دل به قدیمی های اروپا و کره بست یا به فرسوده های صفرکیلومتر چینی خوش بود!
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۱۱۶
در انتظار بررسی: ۲۷۶
غیر قابل انتشار: ۱۰
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
8
1108
واقعا تاسف اوره که خود دولت قدرت برخورد با زیر مجموعه خودشو نداره
کاری به این دولت و اون دولت هم نداره
متاسفانه اوضاع خیلی خرابتر از این حرفاست
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
نقد بالا منصفانه بود من کارشناس خودروسازی هستم و قبلا هم در این باره کامنت گذاشته ام ام باز هم می گویم راه حل نهایی مساله خودروسازی عبارت است از:
1- بهبود کامل و همیشگی روابط بین الملی
2-خصوصی سازی واقعی خودرو سازی
3- شروع کار با همکاری خودروسازان معتبر خارجی
4- و سرانجام حذف تدریجی و زمانبدی شده ومنطقی تعرفه واردات
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
گوش اگر گوش دولت و ناله اگر ناله ماست... صد البته آنچه به جایی نرسد فریاد است...
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
آخه خودروسازان در اصل زيرمجموعه جاي ديگه اي هستند . ياد قانون کاهش تعرفه واردات خودرو 4 ، 5 سال پيش افتادم .
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
بسياري از هزينه هاي سربار و مشابه اينها را خودروسازان خارجي كه مي خواهند درا يران شراكت كنند و قيمت رقابتي در دنيارا داشته باشند نمي پذيرند مشكل اساسي اين چيزهاست كه خيلي از نيروهاي پرسنلي و هزينه هاي بي مورد در خودروسازي كشورمان وجود دارد كه در هيچ كجاي دنيا وجود ندارد
با با از ريشه خراب است
بايد خصوصي سازي واقعي صورت گيرد و بهبود فضاي كسب و كار به معناي واقعي در كشور ايجاد شود
موانع بني اسرائيلي و ... از سر راه سرمايه گذار و توليد كننده بايد برداشته شود و .....
ولي كي معلوم نيست
فقط آقايان مكدر شوند و بسسسسسسس
سپیده نجفی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
به امید خدا و دعای مردم عزیز

ان شالله هر چه زود تر قوطی های حلبی روغن نباتی که تبدیل به پراید شده اند و گاری 40 سال پیش فرانسه که تبدیل به پژو 405 شده است همه جمع اوری شوند و تبدیل به تویوتا و هیوندای و نیسان و سوبارو و ...شود

الهی امین
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
به نظر شما این امکان وجود داره که دولت با خودش برخورد کنه؟
وقتی بزرگترین شرکت های خودروسازی ما دولتی هستند پس باید منتظر افزایش قیمت بیش تر از این هم بود
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
این قدرت را دارد
چطور دولت قبلی یک جوان بی تجربه را یک شبه کرد رئیس سایپا
sadegh
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
عصر ایران خواهشا پیگیر این موضوع باشید...من بارها خواستم ماشین بگیرم ولی هربار پولی را پس انداز می کردم قیمت ها تغییر می کرد.خدااااااااااا
علي
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
كارشناس محترم آيا هزينه هاي جانبي خودروها را لحاظ كرده ايد( مانند عوارض ....) كه مثلاً در داخل Aريال ودرخارج A/3ريال فروخته ميشود.
هرچند اظهارنظرم ثبت نمي شود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
17
190
چه عجب !
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
8
397
راه حل نهایی ، رفتن به سمت خودروسازهای معتبر جهانی و شراکت با آنها برای تولید خودروهای روز در خطوط خودروسازی داخلی است.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
امكان استفاده از خط توليد خودروسازي هاي داخل بدون ايجاد تغييرات اساسي در آنها براي توليد پرتيراژ خودروهاي مدرن و به روز وجود ندارد.
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
راه حل نهايي آزاد سازي ورود خودرو هاي خارجي به داخل و ايجاد فضاي رقابتي براي خودرو سازهاي داخلي است تا خوذرو سازان خودرو توليد كنن نه خودروووو
ali
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
7
328
واقعا دست مریزاد حرف دل همه مردم ایرانو زدی عصر ایران
کاش آقای رییس جمهور این پیام به دستشان برسد .
نقی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
4
345
مرگ یکبار شیون یکبار. تعرفه واردات را بردارند. خودروسازی داخلی باید از این خواب خرگوشی بیدار شود. یا خودش را بالا می کشد یا نابود می شود و خیال همه راحت می شود. کره ای ها سالها بعد از ما شروع کردند ولی ببینید الان کجا هستند؟ چون در عرصه خودروسازی، شفاف رقابت کردند
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
تنهاراه گذشتن از اين مشكل وخيلي از مشكلهاي ديگر داشتن يك رايطه شفاف با دنياي خارج است .آنوقت است كه همه شركتهاي بزرگ ومطرح دنيا براي اين بازار بزرگ وتشنه سرودست مي شكنند.
سجاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
4
254
مدیرعامل سابق ایرانخودرو در پایان برنامه مناظره در پاسخ به این سوال که صنعت خودروسازی ایران کی درست میشه عنوان کرد تا زمانی که این صنعت دولتی است هرگز درست نمیشه.

متاسفانه پیوند ثروت و قدرت سیاسی در ایران شکل گرفته و هیچ کسب و کاری با این وضعیت صرفه اقتصادی نخواهد داشت
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
12
224
بنام خدا
مردم همه این فیلمها رو از حفظند ، یه موقع رای شما کم نشه آقای روحانی ، از مردم طرفداری کن !!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
4
169
حرف دل ملت رو زدی عصری جان.
حاجوی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
3
193
وقتی همه خودروسازیها دولتی است مکدر بودن لازم نیست .
سعید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
20
143
صنعت خوردرو سازی مثل تمام صنایع پول ساز ما خارج از دست دولت و توسط مافیای پول و قدرت اداره میشه و نه دولت و نه مجلس کاری هم از دستشون بر نمیاد. تا وقتی که رانت و فساد اداری وجود داره همین آش و همین کاسه س
فرزاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
6
162
عصر ایران
فرمایش شما کاملا متین
اما خودروسازان ما از تولید این مدلهای منسوخ شده، بدلیل اینکه نمونه خارجی آن تولید نمی شود، سود سرشاری را نصیب خود می کنند
اگر محصولات روز دنیا را در ایران تولید کنند، چون قیمت مشابه خارجی آن مشخص است، طبعا مشتری ایرانی آن را مقایسه می کند، که چرا تولید داخل گرانتر از مشابه خارجی است
چون در کشور ما فساد اداری و رانت بیداد می کند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
3
138
این طوری که رییس جمهور ویا وزرای مربوطه برخورد میکنند ادم فکر میکند خودروسازی دست مافیایی دارد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
4
113
مرسی عصر ایران ، ولی کو گوش شنوا !!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
2
114
چرا وقتي خودروسازها توانشون در همين حد كه پرايد بشه 20 ميليون ، مردم بايد قرباني بشن ؟
چرا خودرو وارد نمي كنيم ؟
مجید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
0
90
جداً برای این دولتمردان متأسفم که تا این اندازه به فکر منافع خودشون هستند و به هیچ وجه منافع این ملت خوب رو در نظر نمی گیرند وای بر آن کسانی که می توانند مانع این همه زور و بشوند ولی سکوت می کنند چگونه در اون دنیا پاسخگو هستید که فکر نکنم حتی برای ریا هم به روز رستاخیز اعتقادی داشته باشید
ناشناس
UNITED STATES
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
0
64
کی به فکره
محمد93
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
1
134
پرایدم ماشینه شد 20 میلیون بابا واردات باید آزاد گردد چرا نمیشه
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
واردات هم آزاد بشه خودروی زیر 70 میلیون نخواهیم داشت !
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
3
124
دولت در هرحال دنبال سرکیسه کردن مردم است حالا به هرطریق
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
خدا شاهد است در شرایط فعلی غیبت مطبوعات ازاد و احزاب آزاد این حرف شما عین حقیقت است
محمودعلوي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
0
113
اينكه بعد از گران شدن رييس دولت
بگويد كه مكدر شده اين چندان جالب نیست
مشهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
5
96
اگر می خواهند مسولین خودروسازی ایران را متحول نمایند بایستی کمی هزینه نمایند آن هم چند استا بنا و چندکامیون سیمان شن و ماسه و آجر می باشد تادرب این دو کارخانه فرقان سازی را گل بگیرند و مردم را از این فرقان های غیر استاندار و آدم کش راحت نمایند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
13
43
خیر! راه حل نهایی این هست که دولت و مجلس دست از سر خودروسازی بردارند و بگذارند بازار عرضه و تقاضا خودش در مورد قیمت و کیفیت خودرو تصمیم بگیرد.
چیزی که تو داری میگی همون "راه حل های اعتیاد آور هست "
آره بعد از 15 سال بنز تولید کردن دوباره به این مشکل میرسیم که چرا بنز 15 سال پیش داره تولید میشه
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
3
38
مگر دسته دولت که تعرفه واردات را بردارد...
بروید اصول مزیت رقابتی پورتر رو مطالعه کنید بدیهی ترین اصول علمی است که کشورهای تولید کننده کالا باید دارای آن باشند:
1- منابع اولیه تولید را در اختیار داشته باشند
2- در نظر گرفتن نیاز بازار داخلی
3- استراتژی، ساختار و فضای رقابتی مناسب
4- صنایع مرتبط و حمایت کننده در داخل وجود داشته باشد
ما این شرایط رو نداریم برای تولید خودرو
باید در صنایع پتروشیمی و مرتبط با نفت سرمایه گذاری کنیم
پاسخ ها
مهرداد
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
کاملاً موافقم ، ولی در ایران کدام یک از اصول اقتصاد رعایت می شه ......... فقط اقتصاد شخصی بعضی ها
110
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
1
93
می گویند ناصرالدین شاه رفت گشتی در مملکت زد وامد در روبروی ائینه تمام قد ایستاد دستی بر محاسن خود کشید و گفت "همه چیزمان به همه چیزمان می اید" برادر همین است چه چیز درست است که خودرو درست باشد و اخرش باید گفت "کیلوئی چند"؟
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
0
53
صدها چراغ داریم و بیراهه میرویم . مردم به صورت غیر مستقیم با خرید خودرو حقوق نیروی تورمی مشغول به کار در شرکت های خودرو سازی را می دهند . کاهش نیرو ، اختصاص خط تولید خودروهای بی کیفیت فعلی به مشارکت با خودروسازان به روز دنیا ، خروج از انحصار گرایی و ایجاد زمینه رقابت با تسهیل نمودن ورود خودرو به کشور راهکار مناسب برای کاهش قیمت خودرو می باشد .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
3
119
اگر اينقدر كه دولت از خودروسازها حمايت كرده از كشاورزي حمايت كرده بود الان مملكت چه وضعي داشت؟
پاسخ ها
مهرداد
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
آخ قربون دهنت . گل گفتی .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
6
44
نظر نویسنده کاملاً درسته. ولی ای کاش راجع به تمام صنایع کشور همین دید رو می داشتیم. مشکل اینجاست که اگر تعرفه هر نوع محصول وارداتی برداشته بشه هیچ صنعت و تولیدی در ایران باقی نمی مونه. از پارچه و لباس بگیرید تا سرامیک و لوازم خانگی و فولاد و هر آنچه که می تونید فکرش رو بکنید. در همه زمینه های صنعتی ، چند کشور خارجی وجود دارند که توانایی تولید محصول فوق العاده با کیفیت ولی فوق العاده ارزانتر از محصول ایرانی دارند. فقط تعرفه است که باعث می شه گرونتر به دست مردم برسه. جو حاکم برای خودرو محصول رفتار پوپولیستی دولتهاست که از خودرو به عنوان ابزار استفاده می کنند. وگرنه وضع خرابتر از این حرفاست
پاسخ ها
احسان
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
برعکس شما تا جائی که من خبر دارم ، تمام محصولات داخلی مثل کشاورزی رو با واردات بی رویه نابود کردند، نساجی رو نابود کردند، همه رو با واردات اجناس چینی نابود کردند غیر از خودرو. تازه اون محصولات خودشون کامل بودند و نیاز چندانی به بروز رسانی و دریافت علم روز نداشتند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
0
61
روحانی حتما بخواند مقاله رو براش پست کنید
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
چشم
حسن روحانی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
سلام ، بنده این متن را خواندم و مجددا مکدر شدم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
0
52
خيلي خيلي قشنگ گفتيد تو را بخدا دل مردم خون شد از دست خودروسازهاي ايراني هر چه بنويسيد بخدا كم باز هم بنويسيد باز هم مكطلب بزنيد.....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
0
51
شرکت های خودرو سازی امتحان خود را پس داده اند این شرکت ها سی و پنج سال هستند که ضرر ده هستند و تنها کاری که می کنند مونتاژ است و عملاً ورشکسته هستند بهتر است جمع شوند و لا اقل شرکت های معتبر بیان اینجا مونتاژ کنند که محصول با کیفیت دست مردم بدند واقعاً با این آشغال های متحرک که دست مردم می دهند همه رو خسته کردند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
0
80
ملت ایران از این بابت سه دسته هستند. دست اول که خودرو ندارند و جزو بازی نیستند. دست دوم پول دارند و خودرو خارجی سوار می شوند و این گروه هم جزو بازی نیستند. دست آخر قشر متوسط تا ضعیف هستند که مخاطب اصلی خودرو سازها هستند. این قشر باید پراید را بالای 20 میلیون بخرند، در تصادفات بمیرند، در 405 بسوزند و خلاصه له شوند تا چرخ صنعت خودرو بچرخد. چاهی که اگر چه آب ندارد برای خیلی ها نان دارد.
حامد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
90
17
عصر ایران، نباید خودروی تندر را کنار پراید و پژو می‌نشاندی!
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
چرا؟چون شما تندر داري؟تندر چي داره؟قيافه؟آسايش؟استهلاك كم؟سمند بهتره!
ناشناس
| UNITED STATES |
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
تندر هم مثل پراید فقط به درد درون شهر میخوره.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
1
60
حذف تعرفه واردات خودرو تنها راه حل مشکل هست.
حمیدرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
0
32
کاش این مطالب و پیشنهادهای خوب توی روزنامه ها هم نوشته بشن و منتشر بشن. درسته که مردم همینو میخوان، ولی باید راه حل ها رو هم بدونن تا فشار عمومی به دولت زیاد بشه و این کارها رو انجام بده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
0
41
با شما هم عقیده ام با تکدر خاطر چیزی درست نمیشه ،باید اقدام عملی صورت بگیره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
3
14
ناظران بين المللي بايد به اين مشكل رسيدگي كنند
توكلي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
31
13
مطلب شما بر پايه توجه به مؤلفه هاي اقتصادي در توليد خودرو نوشته نشده است و در هر تحليلي موارد زير بايد مورد توجه قرار گيرند:
1- توليد خودروي سواري در ايران مزيت نسبي ندارد اما توليد خودروي باري و اتوبوس در ايران مزيت نسبي و توجيه اقتصادي دارد.
2- دانش فني طراحي خودروي سواري و باري در ايران وجود ندارد و هم اكنون تنها در زمينه مونتاژ داراي مزيت نسبي هستيم.
3- خودروسازان بزرگ دنيا امروزه براي توليد خودروهاي روز از تكنولوژي هاي سرمايه بر استفاده مي كنند در حاليكه شيوه توليد خودرو در ايران كاربر است، به همين دليل امكان استفاده از خط توليد خودروسازي هاي داخل بدون ايجاد تغييرات اساسي در آنها براي توليد پرتيراژ خودروهاي مدرن و به روز وجود ندارد.
4- دخالت دولت در صنعت خودروسازي مانع اصلي ورود خودروسازهاي بزرگ دنيا به ايران مي باشد،اين دخالت در همه زمينه ها از جمله ايجاد موانع تعرفه اي و غيرتعرفه اي مي باشد.
5- وجود تحريم هاي اقتصادي عليه ايران مانع اصلي قيمت گذاري صحيح و دقيق و واقعي است و تا زماني كه تحريمها وجود دارند بخش عمده اي از مشكلات صنعت خودرو پابرجا خواهد بود زيرا اين صنعت، وابسته به خارج است و البته نفس اين وابستگي هم مذموم نيست.
6- شكل گيري رقابت در توليد خودروهاي داخلي در شرايط فعلي غيرممكن است و اتفاقا در حال حاضر بايد خودروسازان داخلي با نظارت دولت از طريق ايجاد كارتل، هزينه هاي خود را كاهش دهند.
7- بهترين روش براي گسترش و پيشرفت صنعت خودورسازي در ايران حركت به سمت استفاده از مزيت هاي نسبي است و بدون آن توليد هيچ محصولي بهينه و به صرفه نخواهد بود و اگر دولت اصرار دارد كه به خودرو به عنوان يك كالاي استراتژيك نگاه كند و توليد آنرا ضروري فرض كند بايد مزيت هاي نسبي براي توليد آن را فراهم كند كه شامل مؤلفه هايي چون سرمايه ارزان،نيروي متخصص و حرفه اي،كارگر ارزان، تعرفه و ماليات كم و مواد اوليه و انرژي سهل الوصول و ارزان و البته ايجاد بستر مناسب توليد خودرو مي باشد كه علي رغم تصور عموم هنوز در ايران وجود ندارند.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
خوب مطالب کتابی را کپی کردید
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
0
60
به نظر بنده دولت به ازای هر درصد افزایش قیمت به همان میزان تعرفه واردات را کاهش دهد تا رقابت در این صنعت شکل بگیرد
omid
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
0
26
خودرو وسیله اضطراری و استفاده از اون تقریبا اجباریه. بازی با جان مردم به هیچ قیمتی قابل توجیه نیست.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
0
34
خود دولت متولی اول گرانی خودرو تو این مملکت است.
سعید
UNITED STATES
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
7
7
صنعت خوردرو سازی مثل تمام صنایع پول ساز ما خارج از دست دولت است
توكلي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
8
4
مطلب شما بر پايه توجه به مؤلفه هاي اقتصادي در توليد خودرو نوشته نشده است و در هر تحليلي موارد زير بايد مورد توجه قرار گيرند:
1- توليد خودروي سواري در ايران مزيت نسبي ندارد اما توليد خودروي باري و اتوبوس در ايران مزيت نسبي و توجيه اقتصادي دارد.
2- دانش فني طراحي خودروي سواري و باري در ايران وجود ندارد و هم اكنون تنها در زمينه مونتاژ داراي مزيت نسبي هستيم.
3- خودروسازان بزرگ دنيا امروزه براي توليد خودروهاي روز از تكنولوژي هاي سرمايه بر استفاده مي كنند در حاليكه شيوه توليد خودرو در ايران كاربر است، به همين دليل امكان استفاده از خط توليد خودروسازي هاي داخل بدون ايجاد تغييرات اساسي در آنها براي توليد پرتيراژ خودروهاي مدرن و به روز وجود ندارد.
4- دخالت دولت در صنعت خودروسازي مانع اصلي ورود خودروسازهاي بزرگ دنيا به ايران مي باشد،اين دخالت در همه زمينه ها از جمله ايجاد موانع تعرفه اي و غيرتعرفه اي مي باشد.
5- وجود تحريم هاي اقتصادي عليه ايران مانع اصلي قيمت گذاري صحيح و دقيق و واقعي است و تا زماني كه تحريمها وجود دارند بخش عمده اي از مشكلات صنعت خودرو پابرجا خواهد بود زيرا اين صنعت، وابسته به خارج است و البته نفس اين وابستگي هم مذموم نيست.
6- شكل گيري رقابت در توليد خودروهاي داخلي در شرايط فعلي غيرممكن است و اتفاقا در حال حاضر بايد خودروسازان داخلي با نظارت دولت از طريق ايجاد كارتل، هزينه هاي خود را كاهش دهند.
7- بهترين روش براي گسترش و پيشرفت صنعت خودورسازي در ايران حركت به سمت استفاده از مزيت هاي نسبي است و بدون آن توليد هيچ محصولي بهينه و به صرفه نخواهد بود و اگر دولت اصرار دارد كه به خودرو به عنوان يك كالاي استراتژيك نگاه كند و توليد آنرا ضروري فرض كند بايد مزيت هاي نسبي براي توليد آن را فراهم كند كه شامل مؤلفه هايي چون سرمايه ارزان،نيروي متخصص و حرفه اي،كارگر ارزان، تعرفه و ماليات كم و مواد اوليه و انرژي سهل الوصول و ارزان و البته ايجاد بستر مناسب توليد خودرو مي باشد كه علي رغم تصور عموم هنوز در ايران وجود ندارند.
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
2
45
با سلام
مگر این رانت در واردات خودرو نیست ؟
دیروز برای خودرو... آگهی فروش با قیمت 106 میلیون در روزنامه های صبح زده بودند.حال کسی پاسخ بدهد خودرو 14000 دلاری(43 میلون تومان) با چه تعرفه ای شده 106 میلیون.
اگه تعرفه 45% ملاک باشد که قیمت آن با دلار 3100 تومان می شود 63 میلیون حالا
فقط گیر به خودرو ساز بدهید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
1
18
دولت باید بصورت جدی با این مسئله برخورد کند...
با 20 میلیون تو ایران میتوان پراید سوار شد در صورتی که با همین پول میشه خودروهای روز اروپا رو سوار شد... مسئولین یکم جدیتر با خودروسازان برخورد کنند خواهشا...
امیدوارم دوباره کار رو به شورای رقابت یا همچین شوراهایی که از خود اختیاری ندارن نسپارند
ناشناس
UNITED STATES
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
1
62
ما راضی نیستیم اگه این دولت اسلامی هست!!! باید حق و ناس نکند حرام است که ماشینای آشغال بی کیفیت را مردم از سره مجبوری باید بخرند
مهران
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
1
72
سال 54 یک هیئت از کره جنوبی از خط تولید ایران خودرو در جاده مخصوص بازدید میکنن و همشون میگن کاش بشه یه روزی توی کشورشون یک همچین چیزی داشته باشن حالا بعد از سی و چند سال اونا کجا هستن و ما کجا هستیم خواهشا به این مسئله دقت کنید و یه ذره هم فکر کنید شاید ایراد از ما مردم باشه که همیشه هر اتفاقی افتاده فقط نقش تماشاگر را بازی کردیم!!!
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
مثلاً می خواستی غیر از تماشا چی کار کنی عنصر نامطلوب فریب خورده رسانه های بیگانه؟!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
3
45
تکدرت منو کشته اقای روحانی!!!!!!!!!!!!! واقعا باید تاسف خورد رئیس جمهور نمیتونه جلوی ظلم 2 خودروساز به مردم را بگیر.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
0
42
یک کارمند با حقوق 1 میلیون تومان در ماه تنها گزینه های بی کیفیت داخلی براش خودروهای مرگ یا همون پراید و پژو 405 می باشد.پیکانی که قرار بود سال 57 از رده خارج بشه رو تا سال 83 ادامه تولید دادند و ایران خودرو گاو شیرده اش رو از دست داد ولی سایپا همچنان پراید ( خودرو مرگ ) را در 20 مدل عرضه میکند و متوفیان این خودروها شهدای تکنولوژی عقب مانده داخلی هستند. کلیدسازی که نتونه قفل شورای رقابت رو باز یا عوض کنه کلیدساز نیست ...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
28
2
اين اظهار نظري كه شده چه ربطي به كاهش قيمت خودرو داشت .چه تضميني است كه بعد مشاركت با خودرو سازان خارجي قيمتها بياد پايين
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
0
19
درامدشون از خودرو سازی زیاده برای همین زبانا از خودرو سازی بد گفته میشه اما عملا حمایت میشه، کاش تعرفه ها برداشته بشه تا ماشین با کیفیت سوار بشیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
0
20
در اقدامی عجیب یکی از اهداف افزایش قیمت را کم کردن فاصله قیمت بازار و کارخانه اعلام کرده اند. هر انسانی که از اندک عقلی بهره برده باشد می داند که این روش دور باطلی ایجاد می کند که نتیجه آن دائماً به زیان مصرف کننده خواهد شد. علت ایجاد این فاصله کمبود تولید و عرضه است که با افزایش تولید یا واردات مشکل حل خواهد شد. و با تجربه 40 ساله تولید خودرو در کشور ادامه تحمیل خودروهای داخلی با توجه به کیفیت، قیمت، ایمنی و رفاه آنها توهین به جایگاه و شخصیت مردم ایران محسوب می شود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
1
19
زمان حرف تموم شده. حرف بسه دیگه! زمان عمله!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
0
12
محدودیت همیشه برای قشر متوسط به پایین است به جای تکدر همانطوری که واردات مدلهای خاص خودرو آنهم با قیمتهای آنچنانی که فقط قشر خاصی از آن بهره مند می شوند آزاد باشد بسایر مدلها با گمرکی پایین نیز آزاد شود تا همگی بهره مند شوند .
به جای حفظ کار غیر مفید تعدادی کارگر با حداقل حقوق و تولید محصولی که حداقل سالیانه 20 هزار نفر را به دیار باقی می فرستد و جن برابر را محتاج مراقبتهای پزشکی با هزینه گزاف آنها را به کار قطعه سازی برای خودرو سازان خارجی با ارزش افزوده بالا تر بکار بگیرند و خودرو با کیفیت بالا به قیمت پایین تر وارد کنند .
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
0
9
با سلام و تشکر از متنتان ما هم همین انتظار را داریم دولتها کارشان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده است نه تعیین قیمت وقتی که حمایت های بیجای دولت ادامه دارد اساتید خودروساز ما چرا ناراحت باشند انواع قطعات چینی را وارد می کنند و می گویند قطعه ساز داریم و شغل ایجاد می کنیم چقدر مردم ایران باید زجر بکشند که ماشین نو تحویل می گیرند و خراب است و هیچکس جوابگو نیست جناب رییس جمهور فکر اساسی بکنید تا کی انحصار و ضرر مردم بیچاره
باقر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
0
9
تاکی مردم باید ضررهای جانی ومالی بابت خودروهای بک کیفیت داخلی که به علت سوءمدیریت خودروسازان باقیمتی چند برابر قیمت واقعی آنهارابپردازند اگر دولت حقیقتاً دلش به حال این ملت می سوزد تعرفه واردات خودروراحذف واجازه ورود خودروهای باکیفیت رابدهد .
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
0
11
خیلی جالب تمام بدنه دولت و مجلس هدفشون حمایت از خودروسازی هست در صورتی که همه جوره داره به مردم ، اقتصاد ، محیط زیست و ....... ضرر میزنه واینحا جای فکر و تامل هست که بجای حمایتهای عجیب و غریب و کاملا غیر منطقی و بدون هیچ توجیه اقتصادی به مسائل مهم تر و اساسی تر مانند بحران آب ، وضعیت نابسامان کشاورزی و کشاورزان شرایط بسیار بد کارخانه های صنعتی تعطیلی تقریبا روزانه بنگاههای اقتصادی اهمتی داده نمیشه در صورتی که در تمام دنیا اول توجیه اقتصادی و اهمیت موضوع را در نظر میگیرند و هیچ اقتصادی در دنیا به صورت دولتی ادراه نخواهد شد دنیای بدون رقابت معنی ندارد رقابت یعنی اصلاح اشتباهات و پیشرفت و متاسفم متاسفم و متاسفم که هیچ گاه به فکر کشورمان پیشرفتمان نبوده و نیستیم و فقط و فقط منافع شخصی را در نظر میگیریم
ali
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
0
15
وقتي وزير صنعت در رسانه هاي علنا از گرا شدن حمايت مي كنه اين ميشه عاقبتش راستي اگه وزير دولت قبل علنا حمايت مي كرد چه غوغايي به پا مي شد در ضمن وقتي احمدي ... مي گفت كيلو چند مردم به به نمي گفتند همه چيو مي دونستن همنطور كه الان مي گن مكدر شديم و مردم بازم به به نمي گن حاليشونه عصر ايران اين مسئولين هستن كه فكر مي كنن مردم هالو هستن
سامان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
0
10
احسنت برای این یادداشت که حرف دل بسیاری از ایرانیان است.
نکاهی به همین ترکیه بیاندازید، مقر اصلی تولید رنو آن هم آخرین مدل های آن و مصرف داخلی و صادرات است.
نگاهی به روسیه بیاندازید، از شورولت تا فولکس واگن تا آئودی در آنجا آخرین مدل های خود را تولید می کنند و به کشورهای حوزه مشترک المنافع صادر می کنند... علاوه بر آن محصولی داشتند به نام "نیوا" یک شبه جیپ که اساسا هیچ استانداردی نداشت، حالا با تغییر روی بدنه و موتور و اتاق با مشارکت شورولت خودرویی به نام "شورونیوا" تولید می کنند... یعنی به روز کردن و بهبود محصول بی کیفیت داخلی به بهترین شکل ممکن...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
2
20
خب بنده خدا نخر ... دوماه سوار ماشين نشدن تاحالا هيچكسو نكشته . اگر جنس بنجل و گران را نخريد ، توليد كننده مجبور ميشه فكري بكنه . خب حالا شما هم بيايد اين ماشينهاي آشغال رو از ماهها قبل پيش خريد كنيد . نتيجه همين ميشه ديگه ...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
0
23
جمع کنيد بساط توليد داخلي و خودروهاي ملي طراحي شده در خارج رو، اگه قرار بر استقلال و عدم وابستگي به خارح در توليد خودرو بود سي و چند سال براي خودکفائي کافي نبود؟ چه کشکي چه دوغي کدوم خود کفائي؟ ماشينهاي عهد بوق رو بزک ميکنين با چهارتا برچسب و مارک من درآوردي با قيمتهاي سرسام آور به ملت قالب ميکنيد بسه ديگه. اين همه تصادف و از دست رفتن مردم برا اين خودروهاي غير استاندارئد و بي کيفيت بس نيست؟
ساسان غرقی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
1
25
توجه توجه
دولت محترم ، نمایندگان عزیز
من 20 میلیون پول دارم و با 10 میلیون میتونم از پراید بهتر خودرو خارجی بخرم وارد کنم و 10 میلیون دیگه را سپرده کنم با سود بانکی ، ماهی حدود 185هزار تومان سود بگیرم و بنزین آزاد بزنم به نرخ بقول شما خلیج فارس . باز 100 درصد به نفع من میشه ، حالا ببین شما چطور با مردم مظلوم خودتان بواسطه چند تا شرکت خودرو ساز بی کیفیت مردم سوز هوا خراب کن برخورد میکنید .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
20
4
دولت قبل پول داشت کاری نکرد فعلا دولت کاری نمیتواند بکند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
0
14
شفافیت
عدم رانت خواری
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
0
18
تعرفه واردات خودرو باید کاهش یابد. با این کار ممکنه حدود 30 هزار کارگز بیکار شوند ولی 30 میلیون نفر از دست این خوردوهای بی کیفیت و خودروسازها راحت می شوند.
جواد جعفرلو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
1
6
دو تا پيشنهاد با علم به اينكه خودروسازي يكي از شاخص هاي توسعه اقتصادي هست
١- آزادسازي قيمت خودرو و سعي در شراكت با توليدكنندگان قدرتمند خارجي با هدف كاهش قيمت تمام شده

٢- سوق دادن نيروي مازاد به سمت صنايع سودده نظير فولاد و نفت.
احسان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
2
33
نظر یک دلواپس :
1- خودرو های داخلی خیلی هم عالی هستند و کیفیتشون به مراتب از بنز و بی ام و و کل ماشین های دنیا بهتره. پژو تولید داخل حتی از پژو تولید خود فرانسه هم بهتره.
شما با این حرفاتون دارید ساه نمائی می کنید و از رو نفاق می خواهید صنعت خوردوسازی پیشرفته ما رو از بین ببرید. شما عامل اسرائیل هستید. شایدم از آمریکا پول گرفتید این حرفا رو می زنید!!!!
در ضمن این نظر شماره دو نداره. همون شماره یک براتون بسه.!!!
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
1
11
گوش اگر گوش دولت و ناله اگر ناله ماست... صد البته آنچه به جایی نرسد فریاد است
MOHSEN
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
1
23
متاسفانه نه تنها در رابطه با خودرو دولت آقای روحانی کار مفیدی انجام نداده و روال انحصار و تضییع حقوق مصرف کننده ایرانی برقراره ،بلکه اگه یه نگاهی به قبوض آب و برق و تلفن و گاز هم بندازین متوجه میشین که افزایش بیسابقه ای در هزینه های فوق انجام شده که بالاتر از درصدهای اعلامی هست و این در صورتیه که هر روز آمارهای کاهش تورم در صدر خبر های دولته، راستی فکر نکنید منی که این اظهار نظر رو میفرستم از طرفدارهای احمدی نژاد یا مخالفای دولت هستم
نه اتفا قا از موافقین و معتقد های به این دولت هستم لیکن دارم به این باور میرسم که رویه این دولت هم داره سر بریدن با پنبه میشه
حق پایدار
به امید رعایت واقعی حقوق مصرف کننده ها در ایران
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
0
6
تنها راه اصلاح خودروسازی ایران و بالا رفتن کیفیت آن خصوصی سازی و ایجاد رقابت با خودروسازان بین المللی است و آنچه تاکنون مسئولان غیر از این گفته اند همه برای رانت خواری خودشان بود و بس
محمود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
4
8
من بیش از 10 سال در صنعت خودرو کار کردم و هم اکنون حدود 3 سال است که در صنعت نفت و گاز وارد شده ام. به جرات می گویم اگر تمام ظرفیتهای خودرو سازی را به صنعت نفت و گاز اخصاص بدهیم باز هم کم می آوریم البته به شرط فعال سازی ظرفیتهای صنعت نفت و گاز و اتکا به توان داخلی.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
0
16
مزایای کم شدن تعرفه خودرو:
1- کاهش مصرف سوخت با ماشینهای کم مصرف و کاهش هزینه
2- کاهش تلفات جاده ای و در نتیجه کاهش هزینه
3- ایجاد حس رقابت در داخل و افزایش کیفیت ماشینهای داخلی
4- ایجاد اشتغال در زمینه نمایندگی، تعمیرات، خدمات پس از فروش و ... برای اتومبیلهای جدید
5- کسب رضایتمندی مردم توسط دولت و نظام
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
37
3
داداش این تقصیر پراید نیست که قیمتش 20 ملیونه، مقصر دلاره که قیمتش بالای 3000 تومنه وگرنه پراید قیمتش کمتر از 6000 دلاره که گمان نمی کنم قیمت بالائی باشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
0
27
معروف است که شخصی نان بسیار گرفته بود و به خانه میبرد دید یک فقیر از گرسنگی کنار خیابان نشسته و گریه میکند او هم نشست و خاطرش مکدر شد
فقیر گفت خوب یک نان بده درست میشود گفت حاضرم تا صبح اینجا کنارت بایستم و احساس تکدر کنم ولی ....
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
0
27
از سومین موتور پایه گاز سوز دنیا چه خبر؟؟؟؟؟!!!!
یادم میاد گوش دنیا رو کر کرده بودند که آآآآآآآی موتور پایه گاز سوز ساختیم!! تو دنیا سومیم. از بنز BMW آاودی و .... زدیم جلو
فقط دروغ..........
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
0
22
سلام.وقتی دولت سود یکهزار میلیارد تومانی سالانه از همین صنعت خودرو سازی نصیبش میشه برای چی تغیر ایجاد کنه.مثلا ریس جمهور یا نمایندگان مجلس که در شورای رقابت نماینده دارند از افزایش قیمت خبرنداشتند و نمایندگانش در شورای رقابت نظر مثبت دولت و مجلس را در شورا اعلام نکرده بودند.
بابايي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
3
27
اقاي دولت شما كه حرفت هيچ كجا خريدار ندارد چرا الكي به مردم وعده ميدهيد واي برحال اين ملت كه اميدشان به شماست هرروز بدتر از ديروز
عصرايران محترم شما كه نميخواهيد منتشر كنيد چرا بخش نظرات را گذاشتيد
سعید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
2
9
صنعت خوردرو سازی مثل تمام صنایع پول ساز ما خارج از دست دولت و توسط مافیای پول و قدرت اداره میشه و نه دولت و نه مجلس کاری هم از دستشون بر نمیاد. تا وقتی که رانت و فساد اداری وجود داره همین آش و همین کاسه س
مريم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
0
9
من با نظر نوسنده مبني بر راه اندازي خطوط خودروهاي روز دنيا در ايران كاملا مخالفم چون همين حالا هم خودرو هاي روز در ايران توليد ميشه مثل سوزوكي كيزاشي نيسان تيانا و.. ولي مشكل اصلي اينجاست كه خودروسازان ما به يك سود سرشار كه ناشي از توليد خودروهاي قديمي هست عادت كردند ر صورتيكه با راه اندازي خط توليد خودروهاي روز در كشور عملا بخش زيادي از اين سود از بين ميره و مشكل دقيقا همين جاست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
0
12
لطفا" برای تکمیل بزرگراه تهران شمال ، نیروگاه بوشهر ، ساختن ورزشگاههای جدید ، تکمیل فرودگاه امام و ... و.... بعد از گذشت 40 سال نیز راهکار ارائه فرمائید . با تشکر
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
1
16
بهترین راه شکست انحصار و رانت خواری موجود و برداشتن تعرفه واردات خودرو است تا خودروسازان پر مدعا به ارزش واقعی کالای تولیدی خود پی ببرند.
امیر صیامی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
0
5
قبل اینکه مطالب رو بخونم با خوندن تیتر عنوان مقصود رو گرفتم که درد ملت است .از نویسنده متشکرم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
0
13
اما یک نکته امروز صبح ساعت 10 سایت باز شد الان که ساعت یک است تقریبا تمامی فروشهای نقدی پارس تکمیل شده زیرا پس از گذشت یک ماه سود چند میلیونی به جیب ثبت نام کنند گان می رود وقتی بازار اینگونه سود آور است وقتی بازار اینگونه است مردم هم بی تقصیر نیستند
مولایی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
2
20
این خودروها قاتلین مردم ایران هستند! بله عدم امنیت خودرو ازیک طرف و آلوده کردن هوا بدلیل عدم کیفیت کافی هردومورد بصورت مستقیم وغیرمستقیم جان مردم رامی گیرند. چرا مابایددرسال 2014 میلادی 10.000 یورو بدیم و پژو 206 صنوق دار سواربشیم!لعنت به این صنعت که نون دونی خیلی ها ومایه عذاب یک ملت شده است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
0
18
خب این کارایی که شما گفتی انجام دادنش خیلی سخته. تا وقتی زندگی انگلی جواب میده کار کردن چرا؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
1
22
کاش زمین دست صالحان بود نه دست مدعیان
بهرام پناهی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
0
19
چرا در هر صنعتی ما خودکفا میشویم مردم مضرر ميشوند؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
0
17
بابا مراتب تکدر! مراتب تکدرتون رو عشق است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
0
27
ای تکدر, ای هلو, ای آلبالو, ای مراتب :)
مهران
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
1
17
چاره، آزاد سازی ورود خودرو با تعرفه 10 درصدی است که هر کارخانه ای کیفیت نداشته باشد برود به تاریخ!!!!
رامین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
0
11
آفرین ، بسیار متین و منطقی بود. تنها راه نجات شراکت با خودروسازان مطرح خارجی است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
1
12
صحبت شما را بايد با طلا نوشت ولي مافياي خودرو نمي گذاريد اين را بخواندي:

در زماني كه خودروسازان قادر به تهيه ارز مرجع و مبادله اي نبودند و براي تأمين ارز مورد نياز خودرو راهي بازار آزاد مي شدند. طبق گزارش کميسيسون اصل 90 مجلس واردات خودرو با ارز مرجع و فروش آن به نرخ ارز آزاد همزمان با كاهش تعرفه واردات خودرو از 90 درصد به 45 درصد باعث ايجاد حاشيه سود بالا و رانت زيادي در واردات خودرو شد.
طبق نظر كميسيون اصل نود متوسط رانت ايجاد شده از بابت اختلاف قيمت‌هاي مصوب و حاشيه بازار براي هر خودرو برابر 80 ميليون تومان و در مجموع 3.700 ميليارد تومان بوده كه اين مبلغ از يد بيت المال و مصرف كنندگان خارج و نصيب واردكنندگان و واسطه‌ها شد. البته در ‌خصوص اين سودهاي چندهزار ميليارد توماني كسي از افراد و گروه‌هايي که با چشم بستن بر حجم انبوه اشتغال ايجاد شده در صنعت ملي خودرو، صرفا در پي سودهاي سرشار واردات خودروهاي خارجي هستند، سئوال نكرد حقوق مصرف كننده چه مي‌شود؟ و اين سود نصيب چه كساني شده است؟ و بالاخره خودرو خارجي كيلويي چند؟
نكته تاسف بار اينكه به گفته مسئولان وقت وزارت بهداشت بخشي از ارز تخصيص يافته به خريد خودرو از محل ارز مرجع داروهاي حياتي مورد نياز بيماران تامين شده است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
13
25
با سلام کار به قیمت خودرو ندناریم آقای رییس جمهور اگه میشه جان خودت این آقای نوبخت رو عوض کن.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
1
10
آقایون این همه ساده نباشید دولت نمیخواهد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
0
1
گل گفتی
گنج داریوش سوم هخامنشی؛ گنجینه ای عظیم که هنوز پیدا نشده است نگاهی به شادترین کشورهای جهان از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۴ (+ اینفوگرافی) هوش اجتماعی مدیران چیست؟! لاغری در یک هفته ؛ نکات مهم برای کاهش وزن در یک هفته خودروهای مشهور با فروش غافلگیرکننده، از بیتل تا ماتیز و پژو 206 (+عکس) رگبار شدید باران از فردا شروع می شود اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای ۶ مرزبان در مرز افغانستان کاخ سفید: هنوز در خصوص دیدار بایدن و اردوغان برنامه‌ریزی نشده است انگلیس درصدد راه اندازی گنبد آهنین روسیه: هر سلاح اتمی‌ای وارد لهستان شود، آن را هدف مشروع تلقی می کنیم تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی دیدار مردم جنوب غرب تهران با رییسی (عکس) استعفای دیپلمات آمریکایی در اعتراض به جنگ غزه رئیسی: عملیات وعده صادق برای دوستان انقلاب اسلامی پیام همبستگی و برای دشمنان پیام مقاومت داشت فوتبال سری آ ایتالیا؛ برتری رم در یک دیدار عجیب
وبگردی