۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۰۱
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۶۶۹۲۹
تعداد نظرات: ۴۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۰۱-۰۹-۱۳۹۳
کد ۳۶۶۹۲۹
انتشار: ۱۰:۰۱ - ۰۱-۰۹-۱۳۹۳

«کافه گفت و گو»/ کتاب و کتابخوانی ...

چقدر کتاب می خوانید؟ ،کتاب در سبد خرید شما چه جایگاهی دارد؟، آخرین کتابی که خوانده اید چند وقت قبل بوده است؟
هفته ای که گذشت هفته کتاب و کتابخوانی بود و به همین مناسبت نشست های مختلفی در سطح شهر با حضور ناشران،شاعران ، نویسندگان ، علاقه مندان به کتاب و فرهنگ دوستان برگزار شد و در همین رابطه فراخوانی هم برای خرید کتاب در روز پنجشنبه آمده بود تا مردم در این روز به صورت نمادین کتاب بخرند.

در کافه امروز به این موضوع می پردازیم.

چقدر کتاب می خوانید؟

کتاب در سبد خرید شما چه جایگاهی دارد؟

آخرین کتابی که خوانده اید چند وقت قبل بوده است؟

کتابخانه شخصی دارید؟

علت کم شدن مطالعه کتاب در جامعه و کمرنگ شدن کتابخانه ها در خانه ها و خلوت شدن کتابخانه ها چیست؟

تا ساعت 14 منتظر نظرات شما هستیم.




برچسب ها: کافه گفت و گو ، کتاب
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۴۴
در انتظار بررسی: ۱۹
غیر قابل انتشار: ۲
2014
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
1
19
من عاشق کتابم ولی متاسفانه تا به حال وبسایت جامعی رو ندیدم تا سبکهای مختلف هنر نویسندگی و یا معرفی و نقد کتابها و یا پیشنهاد های معتبر داشته باشه. خیلی خوب میشه در این زمینه کار بیشتری صورت بگیره.
از قیمت کتاب که دیگه نگم بهتره. از سال 90 تا به حال قیمتها چند برابر شده. حیف
ایلخان
-
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
9
14
وقتی کتابها به زبان مادری فرد نوشته نشده نباشد و با الفبای بسیار مشکل (موارد ذظ ز ض ت ط صور مختلف غ و ...) نگارش شده باشد در جامعه ای که متوسط سواد آن در حد پنجم ابتدایی است باعث میشود تا رویکرد به مقوله کتاب و کتابخوانی چندان مثبت نباشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
2
19
مشكلات معيشتي موجود در زندگي مان اكثراً زمان و حوصله مان را ازبين مي برد ، با قيمتهاي گزاف و گاهي با ترجمه هاي ضعيف و چاپ اشتباه حروفي و با سانسور زياد علاقه جهت تهيه و مطالعه كتاب هاي جديد از بين ميرود.
یاسر
Belgium
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
1
29
موضوع اصلی این است که مردم واقعا نمی دانند چه کتابی باید بخوانند و برای چه باید بخوانند و تا زمانی که به این فهم نرسیم تبلیغات و برگزاری نمایشگاه و غیره کمتر نتیجه خواهد داشت.
چه بسیار کتاب که در خانه ها و کتابخانه ها خاک می خورند
پاسخ ها
آزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
باهات موافقم. افرادی که در جریانهای به خصوصی وارد می شوند اهل کتابند و غیر از اونها کتابخوانی رواج ندارد.یعنی هدف اون افراد مشخصه و بقیه هدفی ندارند. باید به آدمها کمک کرد تا هدف برای کتابخوانی پیدا کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
0
16
سلام
من هر روز دستکم یک ساعت کتاب می خوانم. قبلا به بهانه این که وقت ندارم نمی خواندم ولی بعد دیدم که این یک خود فریبی است و می توان در اتوبوس، در مواقعی که منتظر هستیم، به جای نگاه کردن به برنامه های بی فایده تلویزیون ، قبل از خواب و ... کتاب خواند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
0
24
قیمت یه پیتزا ، حدود 15 هزار تومنه
اونو به راحتی می خریم ولی می گیم کتاب گرونه!!!
من روزی نیم ساعت الی یک ساعت کتاب غیر درسی می خونم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
آفرین به فرهنگ شما. دقیقا همینه. مردم از لباسی که مد شده نمیگذرن، از تکلف در مهمانی ها نمیگذرن. از هفته ای دوبار مسافرت شمال نمیگذرن ولی به کتاب میرسن یاد گرونی و کار زیاد میفتن! من از شکمم میزنم هر ماه اما از اینترنت (اگثر تحقیقاتم با اینترنت هست) و کتاب نمیگذرم.شاید ۵ ساله کفش نو نخریدم اما اطلاعاتم و سوادم هر روز بیشتر میشه و این مهمه برام.
ناشناس
| Sweden |
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
من معتقدم نباید ایراد و تقصیری رو متوجه مردم بدونیم . این وظیفه وزارت فرهنگ است که جریان فکری جامعه رو به سمت ایده های نو هدایت بکند .
ایده هایی که متناسب با نیاز جامعه باشد .
اگر کتاب تبدیل شد به نیاز ؛ مردم کتاب خواهند خرید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
2
14
يك پيشنهاد براي ناشناس محترم 10:20 داشتم ، لطفا براي اينكه به چشمهايتان آسيب نرسد در هنگام حركت مطالعه نفرمائيد.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
0
13
به باور بنده یکی از تفاوت های اصلی میان جوامع توسعه یافته و توسعه نیافته میزان مطالعه در آنهاست. مطالعه بهترین ابزار است برای وادار کردن مردم به تحلیل و تفکر و اتخاذ تصمیم درست. در همۀ جوامع کسانی هستند که درکشان از متوسط جامعه بالاتر است و باعث پیشرفت جامعه می شوند و مطمئنا در این قشر سرانه مطالعه بالاتر است. اما اگر در جامعه ای سرانه مطالعه پایین باشد، سطحی نگری رایج می شود و جامعه زود راهش را گم می کند.
متاسفانه دربارۀ جامعۀ ایران به نظر می رسد کمبود مطالعه و سطحی نگری فراگیر شده است. اینکه یک جمله یک روز به نام شریعتی دست به دست می شود، فردا به نام کوروش و روز دیگر به نام کس دیگر نشانه سطحی نگری است.
البته این نکته را هم نباید از قلم انداخت که خواننده های سایت های وزینی چون عصر ایران را نمی توان در ردۀ کم مطالعه ها قرار داد، اما متاسفانه این گونه افراد درصد بالایی از جامعه را تشکیل نمی دهند.
کتابداران
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
2
10
کتاب ، کتابخانه، کتابدار سه واژه مظلوم در ایران هستند.
متاسفانه نهاد کتابخانه های عمومی کشور به دلیلل کمبود بودجه و اعتبارات فاقد کاریی و سرویس دهی مناسب به مردم هستند.در این بین 6 هزار کتابدار کتابخانه به دلیل عدح حقوق و مزایای شغلی به عنوان سربازان جنگ نرم انگیزه کاری شان پایین بوده است.ایا با حقوق700 هزار توامن با مدرک فوق لیسانس چکار کرد
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
0
15
من به مقتضای شغلم که پژوهشی است هر روز مطالعه تخصصی به مدت زمان ساعت کاری ام دارم.
در منزل و اوقات فراغت در زمینه های زندگی، خانواده ، مدیریت، اقتصاد، بورس، روانشناسی برنامه ریزی و مطالعه می کنم.
خرید کتاب و روزنامه جز سبد ماهانه مخارج من است و برعکس تفکر اطرافیان اصلا به این کار به مثابه حیف و میل اموال نگاه نمی کنم.
آخرین کتاب مورد مطالعه در ماه آبانماه رمان کوری اثر ساراماگو است.
کتابخانه شخصی بزرگی دارم و از سرمایه های مهم زندگی و دلخوشیهای من است.
علت کمرنگی مطاله در جامعه ایرانی:
1- روزمرگی جامعه به مشکلات رنگارنگ 2- پر رنگ بودن عوامل موثر غیر مطالعاتی در کسب و کار 3- غیر کارشناسی بودن فرهنگ سازی مطالعاتی 4- تحمیل کتابهای با عدم جذابیت و کارآمدی در طول دوران تحصیلی به دانش آموزان و دانشجویان 5- عدم آموزش سبک زندگی کردن به مردم 6- عدم آموزش تفکر به مردم 7- بی سیاستی در فرهنگ سازی چه توسط والدین و چه توسط جامعه آموزشی و رسانه ای(فرهنگ سازی در قالب خلاقیت، هنر، روانشناسانه و.. انجام نمی گیرد) در کل فرهنگ سازی خشک و به طور مستقیم تحمیل می شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
حمیدجان مطالبت عالی بود
البته متاسفانه به اندازه کافی در جامعه انگیزه برای خواندن کتابهای درسی وجود ندارد. غیردرسی که جای خود دارد البته ایراد بزرگ ما این است که دانایی ارزش نیس. در گفتگوهای دوستانه یا خانوادگی و بحث مدل ماشین و متراژ خانه و طرح لباس جایی برای صحبتهای برخاسته از مطالعه نیست. پس مطالعه فقط وقتی انجام میشود که کسی دنبال اقناع درونی خود باشد
اما مهمترین دلیل را شاید باید در دیکته کردن موضوع مطالعه دانست که یا تعبیر خواب است یا فهیمه رحیمی یا مذهب و تازه آنهم نه ادیان و مذاهب....
ماکان
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
1
5
من مدرسه میرم بیشتر سروکارم با کتب درسی و کمک درسی هست چیزی که بیشتر از همه نظرم رو جلب میکنه اینه که قیمت کتاب های کنکور بسیار بالا رفته و 4 سال پیش بود 5500 امسال من خریدم 33000 . کتاب شیمی ...
محمد
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
0
8
راستش، همونطور که دوستان هم گفتند، هر ایرانی، از کارگر گرفته تا دکتر و مهندس و وکیل وزیرش، روزی 45 دقیقه وقت خالی در روز دارند،
نمیگم توی قطار مترو اینا،
15 دقیقه قبل خواب شب،
15 دقیقه بعد ناهار که همه استراحت میکنند تا غذاشون هضم شه،
15 دقیقه هم در طول روز، اونی که ماشین داره، توی ترافیک هایی که گاها بیش از 15 دقیقه یه جا ثابتند، یا اونایی که صبر میکنند تا مترو بیاد،
و خیلی از این 15 دقیقه ها که ما حسابشون نمیاریم.
در مورد قیمت هم، چند روش هست،
یکی که کی گفته حتما باید کتاب خریداری شه
هر خانواده ای یه کتاب میتونه بخره وبعد از خونده شدنش به یکی دیگه قرض بده و همینطور کتابا به چرخه یا بره از کتاب خانه بگیره
ناشناس
Sweden
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
0
6
چقدر کتاب می خوانید؟
روزی بیشتر از 10 ساعت ( دانشجو تحصیلات تکمیلی و محقق هستم ) اوقات فراغتم هم با کتاب پر میشه

کتاب در سبد خرید شما چه جایگاهی دارد؟
در حال حاضر کتاب جدیدی نمی خرم و بیشتر از گوگل بوک و سایت های انلاین میخونم . قبلا شاید 20٪ درامدم رو صرف کتاب خریدن می کردم ولی الان ترجیح میدم از اینترنت استفاده کنم

آخرین کتابی که خوانده اید چند وقت قبل بوده است؟
همین دیشب !

کتابخانه شخصی دارید؟
بله . کتابخانه شخصی 250 کتاب( حدودا )
کتابخانه مجازی که حدود 25000 جلد کتاب هستش

علت کم شدن مطالعه کتاب در جامعه و کمرنگ شدن کتابخانه ها در خانه ها و خلوت شدن کتابخانه ها چیست؟

سوال اصلی شما به نظرم همینه .
شما باید در جامعه تون زمینه های فکری بوجود بیارید تا مردم برن دنبال جواب . وقتی سوالی بوجود نیاد مردم به دنبال جواب نمیرن .
این سوال هایی که ایجاد می شوند هم باید متناسب با نیاز های روزمره مردم باشند و نه سوالاتی که مربوط به مسایل بی ربط به جامعه و زندگی مدرن امروزیست
مردم باید احساس نیاز کنند .
و اینم در نظر بگیرید که انسان های موجوداتی مخیر آفریده شدند و وقتی براشون تعیین تکلیف میشه چی بخونن و چی نخونن مقاومت خواهند کرد . مثل وضعیتی که الان بوجود اومده
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
اصلاح می کنم اگه خود عصر انلاین ویرایش کنه که بهتر میشه:
این سوال هایی که ایجاد می شوند هم باید متناسب با نیاز های روزمره مردم باشند و نه سوالاتی که مربوط به مسایل بی ربط هستند . بلکه سوالاتی که مربوط به شرایط جامعه و زندگی مدرن امروزیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
3
1
کتاب خواندن خوبه ولی واقعا آدم وقت کم میاره توی این زندگی پرمشغله!!!
عباس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
6
2
کتابی با عنوان 365 روز با قران از اثار آقای قمشه ای قیمتی برابر با 40 هزار تومان هست، البته منکر تناسب قیمت با زحمات نویسنده نیستم اما برای بخش های زیادی از جامعه مثل من توانایی پرداخت این گونه هزینه ها وجود ندارد.
پاسخ ها
علی
| United States of America |
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
عباس آقای گل، اگر باور داشته باشی که فایده خوندن این کتاب بیشتر از 40 هزار تومان هست، در خریدنش تردید نمی‌کنی.
ناشناس
| Sweden |
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
دوست عزیز تا جایی که من میدونم یارانه خوبی برای کتاب های انتشارات معتبر مذهبی پرداخت میشه و معمولا قیمتهاشون هم پایین هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
دوبار پیتزا نخوری میخریش
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
سلام به علی آقا و دوست ناشناس: این کتاب ترکیبی ار ادبیات و قرآن میباشد و ناشر این کتاب صرفا مذهبی نمیباشد بلکه بیشتر در حوزه ادبیات میباشد.نکته دوم اینکه باور دارم بیشتر از 40 هزار تومان هست اما اگه این 40 هزار تومان را هزینه های جاریم کسر کنم مشکلاتی را پیدا خواهم کرد.
فرهاد
United States of America
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
0
9
من حداقل روزی سه ساعت مطالعه دارم حداقل ماهی دوتا کتاب رو میخرم .. آخرین کتابی که تموم کردم کتاب دمیان اثر هرمان هسه بود که همین هفته تموم شد ... من خودم 23 سالمه و دلیل بی علاقگی مردم به کتاب خوانی برای بزرگتر هامون اول اینکه فشار زندگی در جامعه ما بالاست .. چون کتاب خوانی نیاز به تمرکز و راحتی فکر و روان داره دوم اینکه فرهنگ کتاب خوانی در بین بزرگتر هامون وجود نداره یعنی مطالعه غیردرسی در بین پدر ها و مادر ها برای بچه شون یه جور مانع دیده میشه در برابر درس و تحصیل .

در بین جوان های ما هم کلا ارزش ها عوض شده من خودم به شخصه مورد تمسخر دوستام قرار می گیرم به دلیل کتاب خوانی ... شما ببینید که جوانان یک جامعه تا چه حد باید غرق در دنیای فانتزی خودشون بشن که حتی این ارزش در نظر اونا مسخره بیاد ...
علی شریعتی می گوید در زمانه جهل شعور خود جرم است .
متاسفانه جوانان ما از جوامع غربی فقط مد و تکنولوژی رو به عاریت گرفتن اونم بدون فرهنگ صحیح استفاده ... و فرهنگ های اجتماعی و فرهنگ مطالعه رفتار صحیح و کلی چیزای خوب جوامع غربی رو نادیده می گیرن و اصلا هم اطلاعی در این باره ندارن .
یک مسئله دیگه هم هست که در ایران چیزی به اسم تبلیغ کتاب وجود نداره اگر هم هست در حد خیلی خیلی جزئی ... اینه که عامه مردم اصلا نمیدونن امسال چه کتاب های خوبی منتشر شده چه کسانی این کتاب رو مطالعه کردن و در موردش چه نظر هایی دادن .. خیلی از کتاب هایی که منتشر میشه برای عامه مردمه و خیلی میتونه روی زندگی روز مره مردم تاثیر بزاره ولی به دلیل عدم تبلیغ صحیح مردم ازش بی خبرن ...

و به عنوان سخن آخر راهکار برای این معضل اینه که ما جوان ها برای نسل بعد بچه هامون رو از بچگی به مطالعه عادت بدیم تنها راه همینه .
مژگان
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
0
8
با وجود اينترنت به نظر ميرسه كتاب و كتاب خواني به شيوه سنتي خيلي كمرنگ شده شخصا اگر جلد كتاب را لمس نكنم و ارتباط نزديك با كتابم نداشته باشم احساس خوبي ندارم و از كتابخواني لذت نميبرم .
علی
United States of America
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
0
3
من از بچگی چون اطرافم پر از کتاب بود به دلیل نداشتن وسایل بازی آنچنانی سرم رو با کتاب گرم کردم. برای کتاب حتی حاضرم از پول غذا و لباسم هم بزنم چون می‌دونم فایده ای که به دست میاد خیلی بیشتر از قیمت روی جلد کتاب هست. کتابی رو که مجلات مرتبط معرفی کنند و به نظرم جالب باشه می‌خرم و می‌خونم (مگر این که مطالعه درسی این روند رو مختل کنه). کتابخونه شخصی هم به لطف خدا دارم.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
0
7
یه چیز دیگه!
به نظرم کتابخونه داشتن یا نداشتن مهم نیست ( هرچند دارم)
مهم اینه که آیا کتابای توش رو میخونیم یا نه؟؟!!
بعضیا فقط برا خوشگلی کتاب خونه دارن!!!
هر موقه کتاب خوبی به دستم بیاد میخونم
بعضی اوقات یه کتاب رو تو یه روز
بعضی اوقات تو یه ماه
ولی ماهی یه کتاب رو حداقل می خونم

به نظرم مردم کتاب رو بی ارزش میدونند!
فکر میکنند، هرکی کتاب میخونه باید آدم بی کلاسی باشه یا درس خون

توی نسل ما (جوونا ) کسی به کتاب خوندن افتخار نمیکنه، اتفاقا بر عکس،
کسی که کتاب میخونه، یا بیکار پنداشته میشه یا بی عرضه یا خر خون
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
افرین دوست من !
من یه معلمی داشتم که حرف جالبی میزد :
بلانسبت به کسی . اگر به خر هم کتاب بار بزنی می تونه ببره ! مهم خواندن کتاب هست و نه بار زدن و به خانه بردنش
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
0
5
حدود یک ساعت مطالعه دارم آخرین کتاب لطفا گوسفند نباشید
شما که غریبه نیستید از هوشنگ مرادی کرمانی
دکتر محمد لطفی زاده
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
4
2
بسمه تعالی. با اهداء سلام و احترام. متأسفانه در ایران قیمت چاپ و نشر کتاب روز به روز بیشتر شده و به همین دلیل ناشران به راحتی به دنبال نشر کتب نمی روند و تیراژ کتابها بسیار پایین آمده است.
عرصه اینترنت و کتابهای در قالب فایل های ورد و پی دی اف هم مزید بر علت شده تا کتاب چاپی به سبک قدیم کمتر مورد اقبال قرار گیرد.
نویسندگان ما هم متاسفانه بیشتر از آنکه به فکر تحقیق و تألیف باشند به فکر ترجمه آثار هستند.
کتبی که در اکثر کتابفروشی های با موضوعات ذیل روانشناسی دیده می شود با نهایت تأسف اغلب زمینه اسلامی ندارند و معلوم نیست چگونه با این کتب قرار است بهترین نتیجه حاصل گردد.
آخرین کتابی که من خوانده ام بخشی از کتاب لهوف سیدبن طاووس و بخشی از کتاب شرح عنوان بصری اثر آیت الله تحریری بوده است.
موفق باشید
دکتر محمد لطفی زاده
منبر اینترنتی
www.cmenbar.ir
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
سلام جناب اقای دکتر
من سک سری نقد به سخنان شما دارم
1- هدف کتاب خوانی است و نه شکل کاغذی و الکترونیکی آن
2-وقتی علوم فکری شما توانایی تولید ایده و فکر را ندارند پس نویسندگان مجبور به ترجمه می شوند که این به خودی خود خوب است و باعث رشد فکری می شود
3- آن 4 تا کتاب روانشناسی هم به نظر شما زیادی است ؟ شما کتاب بهتری بنویسید که مردم آن را بخرند . حذف رقیب کار رقت انگیزی است

موید باشید
دکتر محمد لطفی زاده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
بسمه تعالی. با سلام و احترام. دوست ناشناس و محترم. ضمن تشکر از نقد شما چند نکته تقدیم می کنم :
1 - هدف حتماً کتابخوانی است حالا به هر شکل آن و با نظر شما موافقم. اما یک نکته باید در نظر داشت که شکل کتاب اینترنتی آسیب هایی در کنار خود دارد که دلیل آن ورود به عرصه مجازی است و شاید به قصد کتاب خواندن وارد فضای مجازی شوید اما دریافتی شما از اطلاعات مطابق نیاز یا خواسته شما نباشد در صورتی که در شکل سنتی اینگونه نبوده است.
2 - علوم فکری (انسانی) و تجربی حتماً توان تولید ایده و فکر دارند منتها عرض کرده بودم که وقتی هزینه این کار بالا می رود و مثلاً شما یک ایده ناب تولید می کنید و آنرا به صورت کتاب به جامعه عرضه می کنید و کتاب شما یا در فروش دچار مشکل می شود یا سود ناچیزی می کند و بعد می بینید برخی دیگر در جامعه با دلالی (حتی دلالی ورزشی) پول های کلان به جیب می زنند حتماً انگیزه کم می شود!
3 - کتاب روانشناسی اشکالی ندارد به نظرم من نظرم را ناقص مطرح کرده بودم. عرضم این بود که در کنار کتاب های روانشناسی کتبی عرضه می شوند (که عمداً نخواستم چون تبلیغ آنها می شود اسم ببرم) که متاسفانه کمترین قرابتی با فرهنگ اسلامی و ایرانی ما ندارند. این یک ایراد است و باید به آن فکر کرد. البته در مجموعه روانشناسی هم متاسفانه برخی (که تعداد آنها را نمی توان لزوماً دقیق بگویم) در تضاد با فرهنگ دینی قدم می بردارند که به نظر حقیر آن دسته از کتب روانشناختی مناسب ما نیستند.
موفق باشید
ناشناس
United States of America
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
0
7
کتاب و کتب‌خوانی کرکره‌اش پایین است!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
0
5
سلام. چند نکته به ذهنم میرسه عرض میکنم:
- بعنوان مثال برای درس تاریخ در مدارس. آموزش و پرورش فقط سرفصل تعیین کنه مثلا کلاس ۵ تاریخ اشکانیان. بعد معلم به دانش آموزها بگه تاریخ اشکانیان رو از هر منبعی دوست دارید بخونید بیاید کنفرانس بدید. این تاثیر خوبی داره که علاقه به کتاب غیر درسی نهادینه بشه از سن پایین.
- والدین بچه ها رو عادت بدن که کتاب هم میتونه تفریح باشه. وقتی از ۳ سالگی کودکمون میخوایم بهش جایزه بدیم یا ببریمش تفریح سریع میریم فست فود! دیگه فرهنگش میشه اما یه بار در ماه هم حداقل بعنوان تفریح و کادو با کتاب خوب آشناش کنیم.
- توجه به کتاب های داستانی و ادبیات خیلی مهمه. همه ما مخصوصا معلم های جامعه خوب درک کردن که ادبیات صحبت در جامعه خیلی تنزل پیدا کرده حتی نسل جدید تحصیل کرده هاشونم مثل بی سوادای قدیم دارن حرف میزنن تو کوچه و بازار...، غلط املایی در جوانان غوغا میکنه! اونوقت میگن فلان میلیون لیسانسیه داریم اما وقتی همین دیپلمه و لیسانسیه غلط املایی دارن اونم در هر خط دوتا، بی سواد حساب میشن نه باسواد! اینا خیلی خطرناکه.
- در مطالعه اینترنتی مراقب رعایت حقوق مولف باشیم. چه نویسنده ی ایرانی چه مترجم ایرانی که کلی وقت گذاشته تا درصد کمی از فروش بهش تقدیم بشه.
- کمی اولویت بندی یاد بگیریم و بهفرهنگ بها بدیم. آدم باسواد و با شخصیت آخر کار محبوبه و میمونه. یاد بگیریم بجای ارزش دادن بی جا به مد روز و هر ۶ هفته یه لباس خریدن، به نیازمون بسنده کنیم و خرج فرهنگ کنیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
0
0
به نظر من به جاي كتاب فروشي ها فست وود به شكل كتاب درست شود تا مردم بخورن نه اينكه بخوانند. يا اينكه به مردم بگوئيم اصلاً كتاب خواندن چه فايده اي دارد وقتي دغدغه نان همه ي ما را سر كار گذاشته. به نظر من كتابخواني بسيار دمده و از مد افتاده است و سريال هاي زيباي تلويزيون و برنامه هاي تفريحي مثل صف قسط بانك يا صف تخمه فروشي و ... بهترو كارآمدتره . اينطور نيست ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
0
1
من خیلی اهل کتاب هستم به طوری که خانواده عقیده دارندکه کتاب را می خورم تا بخوانم! و به شدت هم علاقه به کتاب خوانی سنتی دارم یعنی ورق زدن کتاب و لمس آن. خیلی به فایل های اینترنی و استفاده از آی پد در این زمینه اعتقادی ندارم. آخرین کتابی هم که خواندم پولانسکی از زبان پولانسکی ترجمه آزاده اخلاقی بود. مشکل بزرگی که در این زمینه وجود دارد ترجمه بعضا ضعیف متن های غیر فارسی است. با جمله بندی های ضعیف که باعث سردرگمی خواننده می شود. کمتر نویسنده ایرانی هم از نوشتاری روان و ساده بهره می گیرد که هر فردی با هر سطح دانشی بتوانید از مطالب آن لذت ببرد و درکش کند. البته فاکتورهای متعددی را می توان برای کمرنگ شدن کتاب خوانی و کتاب خانه در جامعه بر شمرد، اما به نظر بنده این مسأله بر می گردد به تربیت خانواده و همینطور تبلیغاتی که در جامعه هست. در زمان حال بیشتر خانواده های جوان ترجیح می دهند به دست فرزندان خود یک آی پد بدهند که ساعت ها آنها را مشغول کند تا به کتاب خوانی آنها توجه کنند.
ایمان
Netherlands
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
0
1
من سعی میکنم هر ماه یه کتاب بخونم ولی با توجه به قبولی من در دانشگاه و همچنین شاغل بودن بنده یه کم برای من سخت شده آخرین کتابم تنهایی پر هیاهو از هرابال بود/ در مورد کتاب خوانی اینو میتونم بگم کتاب هایی خیلی خوبی با ترجمه خوب در کشو روجود داره که از صحافی خوبی هم دارند ولی متاسفانه کابخونه ها محلی هنوز کتاب های به روزر نمیارن یعنی فکر کنم حدود ده سال باشه که کتاب خونه محل ما حتی یک کتاب جدید هم اضافه نکرده به لیستش و فقط کتاب هایی که اومده همه اهدایی بوده
مسعود
Germany
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
0
2
به نظر من نحوه عرضه کتاب واطلاع رسانی هم مشکل دارد.یکی از روشهای رفع این مشکل ایجادغرفه های کتاب در فروشگاههای زنجیره ای و تشویق خرید کتاب در کنار مایحتاج زندگی شاید مفید باشد.
امیرخان
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
1
4
کتاب و روزنامه و مجلات باید ارزش خواندن و خریدن داشته باشد تا مردم بخرند و مطالعه کنند.برای چاپ بیش از 98 در صد کتابهای موجود در بازاردولت سوبسید میدهد، بعد خودش میخرد و در کتابخانه ها انبار میکند و دریغ ار یک مطالعه کننده. وقتی دولت تعیین کند که چه کتابی چاپ شود و چه کتابی چاپ نشود همین میشود. کسی سراغ کتاب و کتابخوانی دولتی نمیرود.چطور کتابهای کپی گرفته شده پیاده روها بیشتر کتابفروشی ها فروش دارد؟؟؟؟؟؟؟؟ در مورد فیلم و سریال و بیننده های شبکه های داخلی هم به همین منوال
عباس
Singapore
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
1
2
تا زمانی که مشکلات اقتصادی و نبود امنیت شغلی وجود دارد، نباید انتظار بهبود آمار کتابخوان ها را داشته باشیم!
امیر قدریان
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
0
1
کتاب...با هزینه های زیاد زندگی و قیمت بالای برخی کتب اصلا توان خریدن کتاب را ندارم با اینکه علاقه زیادی به مطالعه دارم!!!بشتر توان مالی خودم را برای خرید ماهنامه های اصلاحاتی که قیمت انها هم از 5000 به بالا هست میکنم ولی کیفیت مطالب انها هم رور به روز پایین می آید.پدرم هنوز هم کتابخانه خود را دارد وای چقدر کتاب هر روز جمعه با جمعه بازار کتاب می رفتیم و کلی کتاب خربد میکردیم ولی الان اصلا امکان خرید کتاب نیست...ولی جای خالی کتاب ها کاغذی با کتاب هاب پی دی اف پر میشود که رایگان و کپی در نت وجود دارد...راستی باید به آرامش فکری و وقت آزاد هم برای مطالعه باید اشاره کنم!!!که نیست.با تشکر از کافه گفتگو.....
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
0
2
به نظر من بایستی افراد جهت کتاب خواندن نیاز داشته باشند . همانطور که فرد برای خرید پوشاک خود وقت می گذارد چون به ان نیاز دارد و صدها مثال دیگر مانند غذا خوردن , بهداشت و... بایستی در زندگی و کار نیز نیاز به کتاب داشته باشد. فرهنگ شفاهی ما یکی از دلایلی است که نیازی به کتابخواندن کمتر ملاحظه میشود ... اگر هر فردی جهت توسعه و پیشرفت زندگی شخصی و کاری خود نیاز به کتاب خواندن را حس کند دیگر ان را فراموش نخواهد کرد. وقتی این تصور وجود دارد که نیازهای خود را از طریق صحبت و نگاه کردن به تلویزیون و شبکه های دیگر مجازی پیدا می کنم دیگر نیازی به کتاب یافت نمی شود .اگر قرار است کاری شود باید این اموزش به مردم داده شود که نیازهای خویش را به طور کامل از طریق رسانه های جمعی از قبیل تلویزیون / شبکه های اجتماعی / مطبوعات و.... نمیتوانند دریابند و ان شبکه ها انچه را که خود میپسندند ارائه می نمایند..به قول یک بزرگ غربی تلویزیون محصول اندیشه های دیگران است سعی به انچه که خود می اندیشی نگاه کن.
جواد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
1
2
سلام
من سعی میکنم ماهی یه کتاب بخونم البته پول ندارم که کتاب بخرم از کتابهای دیجیتال استفاده میکنم.
رضا نصری: احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهو از طرف دادگاه کیفری بین المللی / برای مبارزه با اسرائیل هم که شده از جنجال‌آفرینی بپرهیزید! خرافات عجیب ایرانیان دوران قاجار؛ از ناخن هدهد تا آش مخصوص شاه برای جلوگیری از وبا (+عکس) گنج داریوش سوم هخامنشی؛ گنجینه ای عظیم که هنوز پیدا نشده است نگاهی به شادترین کشورهای جهان از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۴ (+ اینفوگرافی) هوش اجتماعی مدیران چیست؟! لاغری در یک هفته ؛ نکات مهم برای کاهش وزن در یک هفته خودروهای مشهور با فروش غافلگیرکننده، از بیتل تا ماتیز و پژو 206 (+عکس) رگبار شدید باران از فردا شروع می شود اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای ۶ مرزبان در مرز افغانستان کاخ سفید: هنوز در خصوص دیدار بایدن و اردوغان برنامه‌ریزی نشده است انگلیس درصدد راه اندازی گنبد آهنین روسیه: هر سلاح اتمی‌ای وارد لهستان شود، آن را هدف مشروع تلقی می کنیم تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی دیدار مردم جنوب غرب تهران با رییسی (عکس) استعفای دیپلمات آمریکایی در اعتراض به جنگ غزه
وبگردی