۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
به روز شده در: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۴:۰۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۷۸۴۱۸
تعداد نظرات: ۲۹ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۶ - ۰۵-۱۱-۱۳۹۳
کد ۳۷۸۴۱۸
انتشار: ۱۰:۴۶ - ۰۵-۱۱-۱۳۹۳
تاملی بر سخنان بازیگر قدیمی

پروانه معصومی نوستالژی کدام گذشته را دارد؟

اسفناک این است که سازنده همان دو فیلمی که ایشان در سال های 1351 و 1356 در آنها بازی کرد و به شهرت رسید به جای این که در ایران فیلم بسازد به ناچار سرگرم پروژه هایی در دانشگاه استنفورد است.
پروانه معصومی نوستالژی کدام گذشته را دارد؟
عصر ایران؛ مهرداد خدیر- خانم پروانه معصومی بازیگر بازنشسته تلویزیون و سینما گفته است: «من وضعیت فعلی سینمای ایران را نسبت به گذشته بسیار اسفناک می بینم. متاسفانه آدم هایی در این سینما مشغول فعالیت اند که فکر می کنند مخاطبان شان از کمترین شعوری برخوردار نیستند.»

وی درعین حال این نکته را هم یادآور شده است که « وقوع انقلاب اسلامی توانست تعهد مرا نسبت به حضور در عرصه هنر ایران بیشتر کند و بعد از دریافت جایزه در دو سال ابتدایی جشنواره فیلم فجر این تعهد به مراتب بیشتر شد.»

به بهانه این اظهارات چند نکته گفتنی است:

1- خانم معصومی دقیقا مشخص نکرده از کدام «گذشته» صحبت می کند. چون این «گذشته» هم شامل فعالیت های سینمایی ایشان قبل از انقلاب (ایفای نقش در فیلم هایی چون رگبار و کلاغ – هر دو ساخته بهرام بیضایی – ونیزغریبه و مه، شهر قصه و بی تا) می شود و هم فیلم های بعد از انقلاب و دوران اوج سینمای ایران از میانه دهه 60 تا میانه دهه 70 که به خاطر برخی از آنها جایزه جشنواره فیلم فجر را نیز دریافت کرده است.

2- اگر منظور از این «گذشته» قبل از انقلاب است آیا ایشان سینمای فعلی را از قبل از انقلاب هم بسیار اسفناک تر می داند؟ اگر هم منظورسینمای دهه 60 است اتفاقا بسیاری از فیلم هایی که در سال های اخیر امکان نمایش نیافته اند ساخته همان کارگردانانی است که در آن دهه بسیار درخشیدند و اگر ابتذالی احساس می شود به سبب غیبت امثال بهرام بیضایی و کیانوش عیاری و واداشتن کسانی چون داریوش مهرجویی به ساخت آثاری فروتر ازسلیقه اوست حال آن که به خاطر این رخدادها بانگ اعتراضی از جانب ایشان بر نخاسته است.

3- سینمای ایران، اسفناک نیست. سیاست ها و اعمال فشارهای تحمیلی به آن اسفناک است. اسفناک این است که سازنده همان دو فیلمی که ایشان در سال های 1351 و 1356 در آنها بازی کرد و به شهرت رسید به جای این که در ایران فیلم بسازد به ناچار سرگرم پروژه هایی در دانشگاه استنفورد است. اسف یار این است که فیلم های هنری با دغدغه اجتماعی مجوز نمایش بگیرند و کسانی فیلم ها را نادیده مجال اکران ندهند. آیا از این بابت هم متاسف اند؟
 
 با این نگاه از خانم معصومی انتظار می رفت و می رود از کارگردان «رگبار» و «کلاغ» بگوید و آرزو کند پیرانه سر نیز در فیلم تازه ای از او بازی کند و اگر افسوسی می خورد و اسفی ابراز می کند از این حیث باشد.

4- خانم معصومی که در سال های پیش از انقلاب نیز در سینما حضور داشته و البته در هر فیلمی هم بازی نمی کرده بهتر ازدیگران می داند که سینمای ایران در سال های پس از انقلاب با پیش از آن قابل قیاس نیست. اما به صراحت از سینمای خاص دهه های 60 و 70 نمی گوید چون چهره های شاخص آن دوران همان کارگردانانی هستند که حامیان و مشوقان امروز ایشان مدام آنان را متهم می کنند.

5- با همه این اوصاف، سینمای ایران هنوز نجیب ترین سینمای دنیاست و توصیف این سینمای نجیب با واژه هایی چون «اسفناک» بیش از آن که حمل بر انتقاد از رواج پاره ای فیلم ها در آن باشد به اغراض سیاسی نسبت داده می شود. تناقض ماجرا در این است که در یک دوره خاص فیلم هایی سخیف با لعاب ارزشی رواج یافت ولی هیچ یک از جانب امثال این خانم و رسانه های حامی ایشان با انتقاد مواجه نشده اند.

نمی خواهیم بگوییم ابراز تاسف نکنند. چرا که حق هر کسی است که از موضوعی متاسف باشد خاصه حوزه ای که به آن تعلق داشته است.

این ابراز تاسف می تواند به خاطر گذار عمر باشد یا دور شدن از کانون توجه کارگردانان یا هر علت دیگر اما اظهار تاسف از میدان داریِ کارگردانان میان مایه به جای چهره های شاخص یک بحث است و خواسته یا ناخواسته سوژه ای به مخالفان سیاست های فرهنگی دادن بحثی است دیگر.


                                فیلم جدی و متفاوت «عصبانی نیستم» ساخته «درمیشیان» به رغم دریافت مجوز اجازه نمایش نیافت

پروانه معصومی نوستالژی کدام گذشته را دارد؟

     
خوب است این بازیگر درباره فیلم هایی که جلوی اکران آنها گرفته شد نیز نظر دهد. آیا آنان نیز مخاطبان خود را فاقد شعور کافی می دانستند؟ نمی شود که این بازیگر قدیمی از یک طرف در اردوگاه مخالفان اکران فیلم هایی هنری با احترام به شعور مخاطب از این دست قرار داشته باشد و از جانب دیگر از سخیف بودن برخی فیلم ها گله کند. اگر ایشان نگران احترام به شعور مردم است چرا بیشترین توجه و بزرگ نمایی درباره سخنان او از جانب کسانی است که به جای شعور مردم تصمیم می گیرند و علیه فیلم های متفاوت با علایق خودشان فاسازی می کنند؟

کاش این بازیگر قدیمی که اکنون دور از پایتخت و در روستایی در استانی شمالی روزگار می گذرانند به این پرسش پاسخ دهند که اگر امروز امکان ایفای نقش فراهم شود ترجیح می دهند در فیلمی از بهرام بیضایی بازی کنند یا مثلا مسعود ده نمکی؟ اگر اولی، چرا از فراهم نیامدن امکان حضور او ابراز تاسف نمی کنند و اگر دومی چرا وضعیت سینمای ایران را «بسیار اسف بار» می دانند؟
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۶۲
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iraq
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
110
442
احسنت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
97
341
عالي
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
406
162
مزخرف بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
69
473
خودتو به کوچه علی چپ نزن عصرایران.
حرف ایشان کاملا مشخص است که چه معنی می دهد و فارغ از پیشینه ایشان و امثال ایشان و تهیه کنندگان و کارگردانان و ... و صدالبته امثال خود شما در قبل و بعد از انقلاب، وضعیت سینمای ایران اسفناک است.
این را از حجم مخاطبین و نظرات اهالی سینما کاملا می توان فهمید.
وضع سینمای ایران اسفناک است چون علی رغم نجابتی که شما به آن نسبت می دهید (کاری به مسائل پشت پرده که هر از چندگاهی سر از گوشی های مردم و شبکه های اجتماعی در می آورند نداریم) مردم به ازای هر فیلم ایرانی 10 تا فیلم و سریال خارجی نگاه می کنند.
سینمای ایران اسفناک است چون فقط نجابت دارد اما فیلمنامه درست و حسابی و سوژه درست و حسابی و ... هیچکدام را ندارد. سینمای ایران مخاطب درست و حسابی از نظر تعداد هم ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
دوست عزیز، عصر ایران نگفته است که اسفناک نیست، بلکه اسفناک بودن نسبت به گذشته را در سخن خانم معصومی نقد نموده است .
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
آفرین، دقیقا به نکته درستی اشاره کردید. من هم با مطلب عصر ایران مخالفم. وضع فعلی سینمای ایران از دوران قبل از انقلاب هم بدتر شده.
پوریا
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
دوست عزیز فیلم با "فیلنامه درست و حسابی" و "سوژه درست و حسابی" رو کی باید بسازه؟

وقتی بزرگان سینمای ما خانه‌نشین و غربت‌نشین شدن و این عرصه جولانگاه امثال ده‌نمکی‌ها شده، وقتی کار از ممیزی وزارت ارشاد هم گذشته و فیلم‌های تولید شده‌ی مجوزدار و رسمی و قانونی مملکت که صلاحیت کارگردان و بازیگر و فیلنامه از قبل تأیید شده هم اجازه‌ی اکران پیدا نمی‌کنن، توقع‌تون اینه که کی براتون فیلم "درست و حسابی" بسازه؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
148
101
سخن از دل ما میگویی عصر ایران...
مجید عباسی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
95
286
این خانم راست گفته وحق داره شاید شما هم از هنرپیشه های بی هنری مثل گلزار وشاکردوستها حمایت میکنید
کاربر
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
51
214
تحلیل نویسنده محترم از اون تحلیل هاست...
با این نوع تحلیل کردن میشه همه چی رو زیر سوال برد.
اصلا خوشم نیومد
پاسخ ها
محمد
| Germany |
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
این تحلیل از باب اتقاد نبوده . بلکه خود آقای خدیر با نظر خانم معصومی موافق اند. فقط واژه اسفناک رو باید برای جای دیگه ای غیر از سینما بکاربرد کمااینکه به نظر بنده انتقاد خانم معصومی هم به همان فشارهای بیرونی بر سینما بوده.
طاها
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
کاملا مشخصه اقای خدیر چی گفتن. اینجوری که من فهمیدم ایشون به اسفناک بودن سینمای ایران اعتقاد دارن ولی مشکل و دلیلشو جای دیگه میدونن
omid
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
10
119
اگر نگاه به سینماهای ورشکسته و بدون تماشاگر بندازی متوجه میشوی حق با چه کسی است/
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
35
138
برای خودت مناسف باش نه خانم معصومی و بیضایی و ....
لابد این هنرپیشه های دماغ عمل کرده و هزار تا عمل کرده از نظر شما نماد معصومیت سینمای ایران هستند!!!!!
Tahereh
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
95
42
بسيار عالي و به جا بود عصر ايران عزيز ممنون
بنده خدا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
10
88
بنده با صحبتهای ایشان در خصوص اسفناکی هنر سینما در ایران کنونی صد در صد موافقم چون الان خیلی ها دلقک هستند تا هنرپیشه کسی که با این همه معضلات و مشکلات اجتماعی پیش روی مردم میاد در فیلم کمدی مزخرف که هیچ پیام مثبتی ندارد. هنرپیشه ای که به خودش اجازه میده تو هر فیلم مسخره ای بازی کنه صرف اینکه مردم را بخنداند هنرپیشه نیست دلقکه. سوای فیلم های تلویزیونی که صرف طنزند که البته اکثرشان حاوی پیام های زیبا و تامل برانگیزی هم هستند.
ali
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
24
24
جناب ناشناس حدود12سطر ازتحلیل خوب انتقاد کردی معلوم است که به دقت متوجه نشدی .
دلیل اسفناک بودن سینما گفته شد .یکی ازآنها مجوز ندادن به اکران فیلمهایی است که ازنظر اجتمایی به نظربعضی ها خوشایندنیست.تحلیل خوبی بود جناب مهردادخدیر.
محمد ازاصفهان
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
1
38
ازبعضي جهات اسفناك است اما آيا باكنارگشيدن درست مي شود به فيلمهاي عياري بيضايي و.....اجازه نمايش داده نشد ومردم روي آوردند به فيلمها وسريالهاي آبكي ومزخرف تركيه صورت مسئله پاك شد مردم هم سرگرم شدند ديگر چه مي خواهيم ..........افسوس
صالح
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
92
9
سینمای ایران از نظر محتوا هنوز جز بهترین ها است چرا که آلوده سکس وخشونت نشده است
وحید
Netherlands
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
3
32
به نظر نیت نگارنده این مقاله یا انتقاد از وضعیت فعلی سینما بوده و دنبال بهانه میگشته و حرف های خانم معصومی رو بهانه شروع مقاله کرده یا از خود خانم معصومی خوشش نمیومده و دنبال حرفی بوده که روش نقد بنویسه!
به هر حال کاملا بی راه زده.
وقتی ایشون گفته الان وضع اسفناکه و گفته بعد از انقلاب تعهدش به سینما بیشتر شده، یعنی اون و اون کارگردانها مورد تایید ایشون بوده. و به گفته خود شما فیلمساز خوب یا نمیسازه یا اگه میسازه اکران نمیشه. پس الان وضع "اسفناکه"
وحید
Netherlands
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
2
11
به نظر نیت نگارنده این مقاله یا انتقاد از وضعیت فعلی سینما بوده و دنبال بهانه میگشته و حرف های خانم معصومی رو بهانه شروع مقاله کرده یا از خود خانم معصومی خوشش نمیومده و دنبال حرفی بوده که روش نقد بنویسه!
به هر حال کاملا بی راه زده.
وقتی ایشون گفته الان وضع اسفناکه و گفته بعد از انقلاب تعهدش به سینما بیشتر شده، یعنی اون و اون کارگردانها مورد تایید ایشون بوده. و به گفته خود شما فیلمساز خوب یا نمیسازه یا اگه میسازه اکران نمیشه. پس الان وضع "اسفناکه"
فريور
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
18
33
خانم معصومي فراموش كردند كه با سينماي بيضايي به شهرت رسيدند و بازيهاي خوبشان مديون كارگردان بزرگي مثل بيضايي است...بهرام بيضايي بود كه اين خانم را كشف كرد ولي بعدا، خانم معصومي اظهار نظر غير مودبانه ای نسبت به بيضايي داشتند، حق با نويسنده است، بالاخره اگر شما دلسوز سينما هستيد خانم معصومي چرا دائم سنگ سينماي ارزشي و معنا گرا را به سينه ميزنيد ولي از كارگردان بزرگي كه هويت بازيگري خود را مديون ايشان هستيد، سخني نمي گوييد.؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
0
3
يه نظرو دوبار منتشر ميكني اونوقت نظر مارو سانسور ميكني؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
0
3
ممنون عص ايران
ناشناس
Germany
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
1
3
احسنت: حافظ ار خصم خطا گفت نگيريم براو - ور به حق گفت.جدل باسخن حق نكنيم.
ناشناس
United States of America
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
0
6
با پرداختن به موضوع مسئله ای که ذره ای ارزش و اهمیت نداشت مهم جلوه دادید
یاسر
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
1
10
ده نمکی رو خوب اومدی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
0
3
اينكه سينما بهتر و نجيب تر از قبل شده حرفي نيست مشكل حال حاضر سينما و كلا فرهنگ ما اكنون دولتي شدن آن است و در سيستم دولتي ما همه مي خواهند كم كار كنند و بيشتر حقوق بگيرند خلاقيت و ارائه هنر مطرح نيست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
0
7
با نويسنده مقاله صددرصد موافقم.حقش بود خانم معصومي دلايل اسفناك بودن را برميشمردنداگرانصافي دارند.
معرفی 10 مورد از نژاد های خرگوش خانگی در دنیا (+عکس) خواص ریواس و فواید آب ریواس برای جوانسازی و لاغری + عوارض ۷ موجود زنده‌ای که می‌توانند سیارۀ ما را نجات دهند دوربین‌ های جدید راهنمایی رانندگی، داخل خودرو شما را می‌بینند (+عکس) عوارض پرخوری قبل خواب و بیماری های آن پیشنهاد اغواکننده به اسطوره فوتسال ایران برای تبلیغ برنج! وزیر کار : لایحه امنیت شغلی کارگران به مجلس می‌رود درگیری بزرگ در لیگ یونان: نتوانستند مربی را کنترل کنند! (+عکس) سریع‌ترین خودروهای رکوردشکن تاریخ، هواپیماهای بدون بال با سرعت 1000 کیلومتر (+عکس) گسترش اعتراضات دانشجویی حامی فلسطین از آمریکا به فرانسه رسانه عبری: جنگ غزه واردات خودرو را در اسرائیل فلج کرد کامبک بارسلونا مقابل والنسیا ۱۰ نفره با هت‌تریک لواندوفسکی احتمال صدور مخفیانه حکم بازداشت مقامات اسرائیل احتمال ریزش تونل برفی اشترانکوه در لرستان نماینده مهاباد: مجلس در مورد کاظم صدیقی سکوت کرد، در مورد چای دبش لاپوشانی / تعداد افراد زیر خط فقر دو برابر شده است
وبگردی