۳۰ فروردين ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۶
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۸۲۹۵۹
تعداد نظرات: ۵۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۹ - ۰۴-۱۲-۱۳۹۳
کد ۳۸۲۹۵۹
انتشار: ۱۲:۱۹ - ۰۴-۱۲-۱۳۹۳

یارانه و اقتصاد مرغ عشقی

اقتصاد یک علم است و هیچ تعارفی هم با کسی ندارد. یارانه نقدی اما، یک اقدام سیاسی بود که برخلاف نظر اقتصاددانان اجرا شد و اینک آثار زیانبار آن بر پیکرده اقتصاد ملی مشهود است. بیایید این بار، شجاعانه به جای سیاستمداران به حرف اقتصاددانان گوش کنیم.
عصرایران؛ سعید افشار - چندی پیش با یکی از دوستان صحبت می کردم، از همه جا حرف به میان آمد از جمله اینکه تعریف می کرد که در چند سال اخیر "مرغ عشق"ی خریده و پس از مدتی در قفس نگهداشتن، حال که درِ قفس و پنجره اتاق را باز می کند، پرنده آنقدر وفادار و قدردان شده که دیگر فرار نمی کند و دوباره به قفس بر می گردد ... و کلی تعریف و تمجید از مرغ عشق!

به ایشان گفتم: دوست عزیز! شما که برای این مرغ عشق تان خانه رایگان، آب و دانه رایگان و فراوان، بهداشت رایگان و بالاخره جفت زندگی هم فراهم کرده ای، کجا برود که این همه فراوانی نعمت داشته باشد؟ وانگهی کجا برود؟ این حیوان اصلاً نیاموخته که چگونه دنبال دانه و آب و مکان بگردد و کلاً ناتوان شده است؛ رفتن از این قفس همان و از بین رفتن همان!

یارانه و اقتصاد مرغ عشقی

زندگی در اقتصاد دولتی و یارانه ای دقیقا مصداق همین مثال است.
شهروند تربیت شده در اقتصاد دولتی و یارانه ای معمولا همان شخصیت مرغ عشق را پیدا می کند، نمی تواند کار مولد بکند، نه انگیزه ای برای تولید ثروت دارد و نه تلاش برای ادامه بهتر زندگی.

قصه پرداخت 45000 تومان ها هم در همین راستا می گنجد و چندی پیش هم سخنگوی دولت اعلام کرده که یارانه خارج نشین ها قطع خواهد شد، جالب است مگر ایرانیان مقیم خارج هم یارانه می گرفتند؟!

شاید به مذاق برخی خوش نیاید ولی واقعیت این است که پرداخت مقرری ماهانه علاوه بر اینکه اشتیاق کار مولد و تلاش کردن برای رسیدن به ترفیعات را از اکثریت مردم، به ویژه روستائیان می گیرد، باعث از بین رفتن عزت نفس و شخصیت انسانی می شود. شاید گفته شود که عده ای واقعاً نیازمند این یارانه اند. این سخن درستی است و می توان نیازمندان واقعی یارانه را حتی با رقم های حمایتی بالاتری تحت پوشش قرار داد ولی دهها میلیون ایرانی را حقوق بگیر دولت کردن، شاید از نظر فردی، شیرین جلوه کند ولی یک خسران جمعی است.

پیشنهاد می کنیم که ریاست محترم جمهوری، رئیس محترم مجلس و رئیس محترم قوه قضائیه هر سه نفر به اتفاق هم در تلویزیون ظاهر شوند (البته بدون مجری) و رو در رو با مردم صادقانه مشکلات کشور را بگویند و صادقانه اعلام دارند که توان مالی کشور محدود است.

اقتصاد یک علم است و هیچ تعارفی هم با کسی ندارد. یارانه نقدی اما، یک اقدام سیاسی بود که برخلاف نظر اقتصاددانان اجرا شد و اینک آثار زیانبار آن بر پیکرده اقتصاد ملی مشهود است. بیایید این بار، شجاعانه به جای سیاستمداران به حرف اقتصاددانان گوش کنیم.

برچسب ها: یارانه ، اقتصاد
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۵۳
در انتظار بررسی: ۳۷
غیر قابل انتشار: ۲
قلی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
15
123
یعنی این 45 تومن اینقدر تو زندگی ما اثرگذاره و همه مشکلات مارو حل می کنه؟
پاسخ ها
مصعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
این تحلیل ها از عصر ایران بعیده... یعنی 45 تومن باعث میشه جوونا دیگه دنبال کار نگردن ..! این حرف از بهترین خبرگزاری ایران، خجالت آوره!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
آقا "مصعود"
به والله سراغ دارم که کارگر موزائیک کار به کسی که اونو برده بود برای تعویض موزائیک های حیاطش، نیومد سر کار و گفت که یارانه خانواده ام رو گرفته ام و چند روزی کار نمی کنم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
برا شهریها شاید ولی برا روستا ها و شهرهای کوچک یارانه یک خانواده 6نفره میشه حدود سیصدهزارتومان که خودش خیلیه. الکی جو ندید.
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
چرا خیلی تاثیر داره، خیلی از کارگرا کمتر دنبال کار میرن و میگن با همین یارانه سر میکنیم مخصوصا در روستاها
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
36
92
با کلی از مردم که زندگیشان را با یارانه برنامه ریزی کرده اند می خواهید چکار کنید؟اگر راست می گید اول برای این مرغ عشق کار ایجاد کنید بعد اب ودانه اش را قطع کنید.
اگر راست می گید!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
مردمی که با یارانه برنامه ریزی کرده اند، همون فقرا هستند که باید یارانشون ادامه پیدا کنه. حرف نویسنده اینه که یارانه نباید عمومی باشه که حرف راستی هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
خلاصه کلام خراب کاری سیاستمدارها را تحمل کردیم باید منتظر شیرین کاری اقتصاد دان ها باشیم خدا به داد این ملت برسد.
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
4
115
برادر من کل امور جاری در مملکت ما عشقیست!! ... حالا کی میاد این وسط غصه اقتصاد مرغ عشقی رو بخوره.....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
6
52
کسی میتواند توضیح دهد چرا هنوز بعد از گذشت 5 سال از پرداخت یارانه هنوز افزایشی در آن داده نشده است؟
یا بایستی کاری درست صورت بگیرد و اگر توانایی آن را ندارید قبل از اجرا کمی فکر کنید. بقول نویسنده محترم اقتصاد با کسی تعارف ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
مشکل همین است که از اول این کار درست نبود. در خیلی از کشوره های اروپایی هم یارانه میدهند، اما به بیکاران و ... و در شرایط خاص. مبلغ بیشتری هم میدهند که برای اجاره مسکن حد اقلی و تغذیه و قبض ها برق و آب و ... کفایت میکند.
کنترل هم وجود دارد درصد بسیار کمی از آن استفاده میکنند.
این که یک نفر بیاید بگوید این حق شماست و از عقاید مردم سؤ استفاده کند بگوید پول امام زمان است، نامش عوام فریبی است. در دنیای اقتصاد، برای دیدن عواقب یک تصمیم باید مدتی بگذرد.
حال هم اگر تصمیم درستی بخواهد برای اقتصاد گرفته شود، سختی خواهد داشت و نتایج آن حد اقل بعد از چند سال روشن خواهد شد. خیلی از مردم ناراضی و دور عوام فریبی تکرار ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
27
31
آخه این هم شد نظریه!؟
همه چیز دو برابر کردن در مقابل 40 تومن پول دادن حالا این وردارن مکه همه چی دوباره ارزون میشه!!
آخه آدم 40 تومن بگیره دیگه نیازی نداره کار کنه!؟
منتشر کن اگه واقعاً مردمی هستی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
شما تشریف ببرید در روستاهای استان گلستان ، ببینید کارگر برای کشاورزی چقدر کم شده. خیلی ها با دریافت یارانه، از میزان کارشان کاسته اند. فصل برداشت گندم حتما سری بزنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
نه این که اصلا کار نکنن ولی مخصوصا در مناطق روستایی، بعضی ها کار کمتری می کنن و به جای تولید رو یارانه هاشون حساب کردن مخصوصا خانواده های پرجمعیت که یارانه بالایی می گیرن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
اگر درآمد کار کردن اینقدر کمه که ماهیی 40 هزار تومن باعث کار نکردن میشه ، شرم بر اون کارفرما و اقتصاد و دولتی که باعثش هستند
تو انگلیس بیمه بیکاری در حدود 1000 پونده یعنی 8 برابر حقوق کار کردن اینجا، باز هم کسی به خاطرش دست از کار نمی کشه ، چون کارکردن ارزش داره.
شمایی که اینجا نفست از جای گرم در میاد و فرمایشات می کنی ، راست میگی انصراف بده، موقع ثبت نام اول صفی و اینجا کارشناس اقتصاد
عسگر ازخوي
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
1
52
بنده كار فني ميكنم ومشترياني دارم كه هنگام دريافت يارانه اقدام به تعمير وسايل برقي خود ميكنند ديوانه اي سنگي در چاه انداخته حالا هزار عاقل ازبيرون اوردنش عاجز مانده اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
دیوانه رو ما بازییش میدیم.برو ببین تو این چند روز چه استقبالی ازش تو تبریز و قم کردن، عزیزدل برادر؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
27
35
نفس نویسنده از جای گرم در میاد. خیلی ها دارن با این پول گذران زندگی می کنند!
کاربر روزانه ی عصر ایران
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
11
60
من کاری به این حرف ها ندارم.کارمندم و هزار قرض و قسط دارم.با 91 تومنی که خودم و خانمم میگیریم حداقل بخشی از قبوض آب و برق و گاز رو که به بهانه های واهی هر چند ماه افزایش پیدا میکنند پرداخت میکنم.یارانه ما رو هم ندند افزایش قیمت آب و برق و گاز و بنزین و نون و... رو با چی جبران کنیم؟با بگم بگم احمدی نژاد یا کلید روحانی؟اصلا پول هدفمندی کجا رفت؟ما قشر متوسط کارمند و کارگر له شدیم.والله خجالت هم خوب چیزیه دوستان عصر ایران.بسه دیگه...
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
باهات موافقم
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
موافقیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
1
41
روستاییانی را می شناسم در چابهار 10 بچه قدو نیم قد ....بعد از یارانه دیگر شغلی ندارد و درامدش او را از درامد کم بی نیاز کرده است ...................صیادانی را می شناسم که بجای صیادی سهمیه سوختشان را می فروشند و سود انرا به مصرف ان برای صید ترجیح می دهند.............دولت هایی که از طریق مالیات بودجه گیری می کنند و مملکشان را اداره می کنند صاحبان اقتصاد برترند زیرا تشویقات اقتصادی انان با عدالت اجتماعی ناشی از توزیع شغل و کار و امکان تولید است نه از طریق توزیع پول و اسکناس ...........دولت باید امکانات شغلی و امکانات تولید بویژه امکانات تولید ات کشاورزی را جایگزین پول یارانه کند ....هر کسی توانست تولید کند یا کار افرینی کند باید یارانه تولید بگیرد ...و هر کسی نتوانست و فقط مصرف کرد باید مالیات به پردازد ..... بجای توزیع پول در جامعه ....باید انرا از میان مردم جمع اوری کرد و با ان پروژه های کار افرین بر پاکرد .......توزیع پول یارانه برای جلوگیری از هر رفتن یارانه هایی بود که مشکل مصرفگرایی جامعه را موجب شده بود و حالا این رویه مشکل دیگری ایجاد کرده ........گرانی ارز و تورم هرچند موجب تورم و گرانی می شود ولی در عوض موتور تولید را روشن می کند و شغل ایجاد می کند و از واردات به نفع تولید می کاهد ...جامعه ما نیاز دارد تا ارام ارام با گرانتر شدن یکنواخت ارز خارجی به تولید کالا و ثروت ایرانی رو بیاورد و از واردات کالاهای غیر ضروری بپرهیزد ..دولت باید این کار را به نحوی مدیریت کند تا ثروت ناشی از تورم از طریق کار آفرینی بین همه مردم کشور عادلانه توزیع شود و از تمرکز ثروت در یک جا و یک قشر جلوگیری شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
12
31
راست می گه ، مگه قبل از یارانه نمی توتنستیم زندگی کنیم؟
اتفاقا این یارانه ما رو وابسته به دولت کرده و این بدترین اتفاق ممکنه
پاسخ ها
ح.م
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
آرزو میکنم دیگر مردم ایران به آدمهای بی برنامه برای تصدی هیچ منصبی رای ندهند هرچه ایرانی واقتصادی ایران میکشد از دست آدمهای پوپولیستی مثل دکتر جان است که متاسفانه عده ای از مردم تنبل وتن پرور هم به خاطر سود جویی ورانت خواری دنبال آن هستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
5
28
شما اول هر روز بنزین و برق و ... گرون نکن یارانه پیشکش خودت و ...
این چندرغاز فقط بهانه ای شده که هر روز چیزی گران بشه و بعد بگیئ داریم هدفمند می کنیم قیمت بنزین دیگه داره از جهانیشم بالا می زنه باز هدفمند نشده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
من با نظر شما کاملاً موافقم. والا این 45 تومن فقط بهانه ای شد برای گرونی های نه یکباره بلکه چندباره.
عصر ایران عزیر تو هم اگه میخوای بکوبی یکی به نعل بکوب یکی به میخ. این یارانه خوب بهانه ای شده به خدا.
ما همه حاضریم یارانه نگیریم ولی از اون طرف همه چیز باید برگرده به حالت سابق. این ممکنه؟؟؟؟
دیگه داریم به سمتی می ریم که برای هر یک sms باید 10 ریال اضافه (مالیات) بدیم. پس فردا میکن برای هر یه تماس باید فلان قدر مالیات بدید. کمر ملت خم شده شما اومدی به 45 تومن گیر میدی که مردم قشر متوسط و شهری جامعه باید 150 200 تومن دیگه بزارن روش تا بتونن فیش آب و برق و گازشون رو بدن. این پول یارانه کدوم خانواده ای رو تونسته تو یک ماه سیر کنه که نان آور خانواده دست از کار هم بکشه تازه.
والا الان تو شهرها نه یک نفر بلکه چند نفر تو هر خانواده دارن کار می کنن تا از پس زندگی بر بیان. کی گفته یارانه باعث تنبلی و کار نکردن مردم شده؟؟؟ حرف میزنی با دلیل و مدرک حرف بزن تو رو خدا...
نظرم رو منتشر کن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
13
16
دوستان محترم 45500 را در 7000000 ضرب کنید بر 3400 تقسیم کنید بر حسب دلار بدست میآید. حال ببینید این مبلغ هر ماه چطور بدون هدف توزیع میشود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
4
28
یارانه دولتی به شدت علیه دموکراسی است در همه جای دنیا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
0
36
اتفاقا این مرغ عشقی که شما دارین میگین مردم نیستن بلکه آقایونه دولتمردن ، وقتی میبینن هرکاری میخوان میکنن و مردم حرف نمیزنن بجای اینکه زندگی مردم رو بهتر کنن دارن بدترش میکنن و از جاشونم تکون نمیخورن ، همین یارانه قرار بود زندگی مردم رو درست کنه ولی ماشالله همه رو بدبخت کرده رفته !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
6
17
آقای نویسنده شما از طرف خودت صحبت کن!
مردم با ماهی 45 اشلوق! کار رو کنار نمی گذارند!!
ولی این پول وقتی جمع می شه پول زیادی می شه که هیچ اقتصاددانی حاضر نیست اونو در رایگان در اختیار دیگران قرار بده!
اما یادمون نرفته که این پول مجانی نیست و در ازاش مردم حداقل 500% تورم رو تحمل می کنند! می فهی آقای اقتصاد دان؟! 500 %! و همون پولو با گذاشتن مقداری دیگه از جیبشون بابت قبوض مختلف به دولت برمی گردونند!
بازهم خودتونو بزنید به نفهمی!!!
مردم احمق نیستند !!
پاسخ ها
امید
| China |
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
تند نرو دوست عزیز
خودت جواب خودت رو دادی. اون 45 هزار تومان پولی نیست اما وقتی جمع بشه و در یک ساختار درست استفاده بشه منافع بسیار بیشتری رو می تونه به هر یک از افراد جامعه برسونه. ضمن اینکه مانع از افزایش تورم هم میشه
این که دیگه قیل و قال نداره!
فريد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
1
13
از كجا معلوم كه يارانه ها پرداخت نمي كردند همه جمع ميشد يكي ديگه همه را مي برد مثل همون چندين هزار ميليارد دلارها ؟
صادق
Seychelles
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
1
14
اگر یارانه دادن کار غلطی است ( که هست ) تمام گرونی هایی که بر اساس آن اتفاق افتادند را هم باید غلط دونست و حذف کرد تا مردم هم یارانه رو به دولت ببخشن .

بنزین و آب و برق و گاز و تلفن و دلار و اقلام خوراکی و بویژه نان
فلفلی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
0
10
جدای همه این حرف ها، اون تیکه "بدون مجری" داخل پرانتز رو خیلی خوب اومدی، متشکرم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
0
17
مارو بگو از دریافت یارانه یکسال است انصراف دادیم بعد حضرات به خارج نشینان یارانه میدادند !
اونموقع خیلی ها به من گفتند اشتباه میکنی این مملکت با ژاپن فرق داره این حرکات توش جز پشیمونی نیست !
حالا دیدم راست میگفتند!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
0
10
این "بدون مجری" رو خیلی خوب اومدی!
نیما
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
0
3
با سلام
اقتصاد و سیاست دو جزء لاینفک در تمام ملل می باشد.و در هر دوره ای یکی از آنها بر دیگری میچربد و دومی رازبقای دیگری می شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
0
3
شناسایی افراد غیر نیازمند اصلا مشکل نیست. دولت جرات نداره که یارانه ها رو قطع کنه. میترسه رای نداره. سیاستهای پوپولیستی رو ما ایرانیها بیشتر جواب می ده. افسوس-
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
4
5
کلام نویسنده کاملا به حق و به جاست و احسن به کسانی که از قدرت تحلیل بالایی برخوردارند اکثریت مردم قشر متوسط هستند و این مبلغ نیز در زندگی ایشان می تواند اثراتی داشته باشد ولی قدرت اندیشه کجا رفته یعنی آیا همین مقدار جزیی باعث می شه که ما از فکر کردن راجع به اثرات جبران ناپذیر اون پرهیز کنیم این گول زدن خودمونه فقط وقتی که اسم یارانه میاد به فکر پرداخت قبضهای آب و برق بیفتیم همین می شه البته نویسنده محترم باید این موضوع رو مد نظر داشته باشند که انتخاب مردم در این زمینه هیچ نقشی نداره فرضا ما نخواهیم که از فردا به اسم یارانه افزایش قیمت داشته باشیم یا هر چیز دیگه یا نخواهیم که این سیاست در جامعه اجرا بشه آیا واقعا ما تعیین کننده هستیم
نه مسلما ما نیستیم گرچه ایشان راهکار به روسای سه قوه داده اند امیدواریم که کارگر افتد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
0
9
توي همه دنيا افرادي هستند كه از دولت مقرري و بيكاري مي گيرند براي اينكه كسي از گرسنگي تن به هر هر كاري ندهد الان يارانه براي زنان بي سرپرست يا بد سرپرست ضروري است كه براي لقمه اي نان دست به هر كاري نزنند ولي بنده فردي را مي شناسم كه صاحب خانه ميلياردي در يكي از مناطق بالاي شهر است و فرزندانش همه صاحب خانه هستند ،،،هنوز مجردند ،،ولي يارانه مي گيرد و حرص زيادي هم براي اين چندرغاز مي زند ،،يارانه مسلما مال اين فرد نيست ،،،ببينيد در كشور فنلاند جريمه ٥درصد درامد و يا حقوق فرد است يعني كسي كه با بنز از چراغ قرمز رد ميشود با كسي كه با وانت از چراغ عبور مي كند يكسان نيست ،،صد هزار تومن براي يك مسافر كش و يا پيك موتوري ابرو است ولي براي يك فرد ثروت مند پشيزي نيست عدالت اين طوري محقق مي شود .
مک ازتهران
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
2
7
باتشکرازسایت وزین عصرایران//نویسنده محترم به موضوع بسیارمهم ودربهترین زمان ممکن که فصل بررسی بودجه سال 94میباشداشاره کرده است ..ایا بهترنیست این اعتبار صرف آموزش فنی وحرفه ای بشود//آیا صلاح نیست این اعتبار دراستانهای محروم صرف احداث مجتمع های کشت وصنعت بشود//آیابه مصلحت کشورنیست که این پول مستقیما دربهداشت ودرمان مردم مصرف شودویا صرف ایجاد کارگاههای کوچک صنایع روستایی//قالیبافی وگلیم بافی وده ها طرح عام المنفعه اشتغالزای دیگربشود؟ وقت آن رسیده است که عاقلانه فکرکنیم واحساسات راکناربگذاریم وعاقلانه هم عمل کنیم ...متشکرم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
ایا بهتر نیست این پول صرف یکی دونفر بشود ایا بهتر نیست 4-5 نفر این پول را اختلاس بفرمایند با عناوینی نظیر عمران ، اشتغال ...؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
2
7
در این که یارانه باعث شده بخشی از مردم دست از کار و تلاش بیشتر بردارند و عزت نفس و شأن مردم را پایین آورده و چند پیامده منفی دیگر را موجب شده است شکی نیست. اما چه تضمینی است که اگر مردم انصراف دادند، این بودجه یارانه مورد دستبرد مفسدین و متخلسین اقتصادی (دزدان بیت المال) قرار نگیرد و صرف رفاه عمومی و توسعه اقتصادی شود؟.
فرزاد
Germany
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
2
6
مگه یارانه چقدره پول رفت وبرگشت با تاکسی که میشه 1500 تومان یارانه برابر است با هزینه تاکسی درماه
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
1
1
در رابطه با جمله اول ، این اقتصاد غرب نیست که فرو پاشیده این علم اقتصاد که فرو پاشیده(پروفسور ژوزف استگلیتس برنده نوبل اقتصاد)
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
0
5
اگر دولت 2 تا اقتصادي داشت خوب بود،مثلا معاون اول بايد اقتصادي،باشه
نادر
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
0
1
گرسنگي دين ايمان نميشناسد اول مشكلات معيشتي اين افراد نجيب را فراهم كنيد بعد انتظار همكاري وامنيت داشته باشيد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
1
2
این حرفها چرت است اول دولت قیمت حاملها را برگرداند به قیمت اولیه ودلار را به هزار تومان بعد یارانه را حذف کند
به جای ان به دولت فشار بیاورید که چطور با دلار 1000تو مان هم 455000وبا دلار 35000هم یارانه 455000
sun
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
0
2
ما سالها بدون یارانه زندگی کردیم با قیمتهای متعادل وموادغذایی فراوان ومیوه که به وفور بود وهم ارزان حالا همه چی رو برگردونید سرجاش یارانتونو قطع کنید برای شما که همه چی منطقیه
محمد
Netherlands
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
1
3
بنزین از قیمت جهانی داره میزنه بالاتر قیمت برق 20درصد گران میشود نان 30درصد گران شد و... با یه حساب سرانگشتی میشه فهمید که دولت حتی ازاین 45000تومن استفاده کرده و مدام قیمت هارو افزایش میدن سودم بردن حالا همینو هم قطع کنن آیا قیمت تعدیل میشه خیر فقط مردم میمونند و این تورم بی شاخ دم و حقوقی که کفاف زندگی رونمیده
غلام علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
3
3
با سلام
اول مقاله خیلی خوب اومدین که اقتصاد علم هست و با هیچ چیز شوخی نداره، واقعا که گل گفتین. ولی بقیه تحلیل از عصر ایران بعید بود. یعنی 45000 تومن روی بهره وری اثر منفی داشته؟ خیلی حرف جالبی هست.
اگه میشه نویسنده محترم بگن منظورشون چه گروه و طبقه ای بوده و بر اساس مشاهده چند نفر این تئوری کولاک رو بیان کردند.
با تشکر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
4
1
این دردی است که درمانش دست های احمدی نژاد را می طلبد
دو سال بعد خواهیم دید همین کسانی که اینجا پست گذاشته اند همه دوباره به احمدی نژاد رای خواهند داد
واقعا دولت روحانی بدون برنامه جلو آمد
این هم شد نتیجه اش
اگه احمدی نژاد دوسال آخر دولتش آماربازی کرد
حسن آقا دوسال اول دولتش دارد آمار بازی می کند واین یعنی دور بعد قطعا رای نخواهد آورد
حقیقت تلخ ...
علی امیدوار
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
0
5
یارانه نقدی به همه یعنی
1- ما خیلی خیلی پولداریم
2- بحث عدالت وحمایت آقشار خاص هم نیست
3- تنها انگیزه هم صرفه جویی در مصرف بنزین وبرق ومانند آن بود که با توجه به فرهنگ فعلی حاکم بر ایران ( مصرف گرا ترین کشوری که من دیدم) وزیر ساختهای پرمصرف جهان در نوع ساختمان وخودرو و اداره یعنی نزدیک به هیچ
4- ودر نهایت پیدا کنید عقل سلیم در حد ساده ونه کارشناسی در میان تصویب کنندگان...
وبگردی