۰۹ فروردين ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۴
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۴۲۹۹۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۳ - ۲۹-۰۲-۱۳۸۷
کد ۴۲۹۹۵
انتشار: ۱۴:۳۳ - ۲۹-۰۲-۱۳۸۷
جعفر محمدی
چندی پیش، معاون حقوقی سازمان تربیت بدنی در انتقاد از کسانی که باشگاه پیروزی تهران را "پرسپولیس" می خوانند، آنها را متخلف خواند و حتی تصریح کرد که سایت رسمی این باشگاه نیز که از نام پرسپولیس استفاده می کند، تخلف کرده است.

از منظر حقوقی، البته حق با ایشان است زیرا آنچه در اسناد رسمی این باشگاه که متعلق به سازمان تربیت بدنی آمده، همان نام پیروزی است و نه نام پرسپولیس.

با این حال، فارغ از مباحث رسمی و حقوقی، مباحث طرح شده درباره نام این باشگاه پرطرفدار، و البته قهرمانی آن در لیگ برتر کشور، بهانه خوبی است برای ورود به یک بحث دامنه دار و مهم.

***
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357، حرکت بزرگی در کشور به راه افتاد که می توان نام آن را "نهضت تغییر نام" ها نامید.

بارزترین نمود این حرکت را می توان در تغییر نام بسیاری از خیابان ها و معابر عمومی و حتی نام برخی شهرها سراغ گرفت.

این حرکت، اما با دو نوع واکنش مردم مواجه شد: درباره نام هایی که به نوعی دارای بار منفی سیاسی نسبت به انقلاب مردم بودند، همراهی گسترده ای شکل گرفت و مثلا نام های شاه، ولیعهد، پهلوی، فرح، 24 اسفند (سالروز تولد رضاخان) و ... که بر روی میدان ها و خیابان ها و بلوارهای شهرهای مختلف گذاشته شده بودند، به نام های دیگری مثل ولی عصر (عج)، امام، هفت تیر، انقلاب، و ... تبدیل شدند و مردم نیز این تغییر را پذیرفتند و به عنوان مثال دیگر کسی به میدان انقلاب کنونی در تهران، میدان 24 اسفند نگفت. اما برخی نام ها که تغییر داده شدند، دارای هیچ گونه بار منفی نبودند و ذکر آنها هیچ ارتباطی به یک طرز تفکر خاص سیاسی یا رژیم پهلوی نداشت مثل بلوار گلبرگ که به نام جانبازان نامیده شد یا میدان نقش جهان اصفهان که به میدان امام خمینی تغییر عنوان یافت.

این تغییرها، برای مردم چندان قابل پذیرش نبود و اکنون، اکثر تهرانی ها، به جای بلوار جانبازان، از بلوار گلبرگ استفاده می کنند. در اصفهان نیز عبارت نقش جهان، بیش از نام امام خمینی برای میدان تاریخی این شهر به کار می رود. این در حالی است که مردم، نام امام خمینی را برای خیابان های جدید و نیز خیابان هایی که نام های منفی سیاسی داشته اند را پذیرا شده اند و به طور فراگیر به کار می برند.

چنین مساله ای درباره نام دو باشگاه فوتبال معروف تهران نیز صدق می کند.

باشگاه استقلال، قبل از انقلاب، "تاج" نام داشت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، که نه تاجی مانده بود و نه تختی و نه شاهی، افکار عمومی به راحتی پذیرفت که به جای "تاج" از کلمه "استقلال" استفاده کند ولی درباره نام پرسپولیس، این اتفاق رخ نداد، هر چند که نام جدیدی که برایش انتخاب کرده بودند، زیبا و با مسمی بود: پیروزی.

علت نیز کاملا مشخص است. پرسپولیس، نه تنها بار منفی ندارد بلکه بخشی از تاریخ و تمدن کهن ملت ایران است. پرسپولیس، نام دیگر "تخت جمشید" است و اتفاقا در جهان، این شاهکار تاریخی را بیش از آنکه به نام تخت جمشید بشناسند، "پرسپولیس" می شناسند.
البته در جریان تندروی های برخی افراد و گروهها در اوایل انقلاب، این تغییر نام چندان شگفت انگیز نبود.




معروف است که در آن زمان، آیت الله خلخالی، عزم آن کرده بود که مجموعه تاریخی تخت جمشید را به عنوان نمادی از ستمشاهی تخریب کند ولی انقلابیون معتدل و عقل گرا، مانع از بروز این فاجعه بزرگ شدند و اینک، این اثر، در زمره آثاری است که ملت ایران بدان فخر می کند و دولت نیز برای نگهداری از آن و نیز معرفی اش در سطح جهان، بودجه جداگانه اختصاص می دهد.

در واقع، با حذف تندروی های اوایل انقلاب، حتی زمینه های سیاسی اولیه نیز برای تغییر نام پرسپولیس به پیروزی نیز از بین رفته است به گونه ای که اکثر قریب به اتفاق هواداران، بازیکنان ، کادر آن و حتی رقیبان این تیم، بدان پرسپولیس می گویند و جالب اینکه نشانی اینترنتی سایت رسمی این باشگاه نیز پرسپولیس است و نه پیروزی.

در جهان امروز، داشتن سابقه تاریخی و تمدنی، به عنوان یک امتیاز ارزشمند تلقی می شود و کشورهای تازه تاسیس و فاقد این پیشینه های تاریخی، همواره به دارندگان ریشه های تمدنی، غبطه می خورند و حتی بعضا درصدد تاریخ سازی برمی آیند تا این نقیصه بزرگ را جبران کنند. به عنوان مثال، هم اکنون، سالهاست که باستان شناسان اسراییلی، حتی صحراهای اردن را زیرورو می کنند تا بلکه کوزه شکسته ای، بقایای شهری یا اسکلتی پیدا کنند و آن را به گذشتگان شان منسوب کنند و پیشینه ای برای خود دست و پا نمایند.

اما در ایران، که آثار تاریخ و تمدن و فرهنگ در جای جای آن عیان است، قدر این پیشینه ارزشمند و کم نظیر، آن طور که باید، دانسته نمی شود که تغییر نام تاریخی "پرسپولیس" به"پیروزی"، تنها یکی از مصادیق این ادعاست.

وقتی این تیم، با نام پرسپولیس به کشورهای دیگر می رود یا نام آن به عنوان "پرسپولیس" در رسانه های بین المللی منتشر می شود، علاوه بر ابعاد خاص ورزشی، این پیام نیز به طور خودکار به جهانیان عرضه می شود که ایران، سرزمینی است متمدن، کهن و با پیشینه تاریخی که "پرسپولیس"، نمادی از آن به شمار می رود.

حال وقتی با یک نام می توانیم چنین تبلیغ بزرگ و رایگانی برای کشورمان انجام دهیم، چه دلیلی دارد که پا بر روی تاریخ مان بگذاریم و از بازگشت این تیم به نام اصلی اش، یعنی "پرسپولیس" دفاع نکنیم؟

مسوولان تربیت بدنی هم قطعا می دانند که هر نامی جز پرسپولیس ره این باشگاه نهاده شود، هیچ استقبالی از آن نمی شود زیرا دلیلی وجود ندارد که یک نام معتبر و شناخته شده تاریخی و حتی بین المللی، از یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین باشگاه های کشور، گرفته شود و نامی عمومی مثل پیروزی بر آن نهاده شود.

تغییر نام رسمی این باشگاه از پیروزی به پرسپولیس، نه تنها مطالبه قریب به اتفاق هواداران و بسیاری از مردم ایران است، بلکه دوگانگی موجود بین سازمان تربیت بدنی (که این باشگاه را پیروزی می خواند) و اکثر مردم (که آن را پرسپولیس می نامند)، نیز از بین می برد.

فراموش نکنیم اگر تاریخ شکوهند مان را به باد فراموشی بسپاریم یا آن را تخطئه کنیم، هرگز نخواهیم توانست ایران امروز را نیز پرشکوه و باصلابت بسازیم.

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
-
۱۴:۴۷ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۹
2
13
اندیشه و قلمت پربار آقای محمدی . ای کاش تاریخ مان را قدر بدانیم.
ناشناس
UNITED ARAB EMIRATES
۱۵:۰۷ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۹
1
7
ای ول خوب گفتی. واقعا هم همینطوره.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۷ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۹
3
10
حرف دلم رو زدید واقعاا
من میگم حالا تاج مشکل داشت پرسپولیس چرا مشکل داره که اسمش عوض شد
این نشون میده بعضی ها با تاریخ کشورمون مشکل دارن
پرسپولیس هم زیباترین و شکلیترین هست و هم یاد اور تاریخ ما ایرانیا است
ناشناس
UNITED ARAB EMIRATES
۱۵:۱۲ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۹
2
9
احسن.....
ناشناس
-
۱۵:۱۲ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۹
1
9
انصافا گل گفتی چرا که پرسپولیس بیانگر تاریخ شکوهمند ایران است واین اسم هیچ ضرری به کسی نمی رساند
ناشناس
UNITED STATES
۱۵:۱۴ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۹
1
6
حرف قابل قبوليه!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۵ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۹
2
6
فقط پرسپولیس ، آن هم نه به خاطر یک تیم که به حرمت تاریخ و تمدن پر شکوهمان .
از سایت عصرایران که این بحث را به زیبایی و متانت هر چه تمام گشود ، ممنونم.
سهراب . آلمان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۰ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۹
1
3
تشكر از مطلب شما بسيار زيبا و از دل ما بود.
چرا مناظره اي در اين باره با افراد تندرو نمي گذاريد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۲ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۹
1
4
پیروزی نام قشنگیه ولی همون طور که در متن بالا هم امده ، یک نام عمومی است و مثلا در کشورهای عربی هم مترادف ان (النصر) را داریم ولی پرسپولیس نام خاص ایرانی هست و حاوی پیام های ایرانی و نشانگر عظمت ایران .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۸ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۹
1
3
با توجه به آرم و لگوي اين تيم محبوب چطور ميتوان نام پرسپوليس را تغيير داد.زنده و جاويد باد پرسپوليس قهرمان.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۹ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۹
1
5
ای ایران ای مرز پر گهر ...
عصرایران دوستت داریم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۱ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۹
0
2
من طرفدار تيم فوتبال پرسپوليس نيستم ولي كاملا با حرف شما موافقم و اميدوارم مسولين اقدام شايسته اي مطابق موارد مشابه مبذول دارند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۱ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۹
0
1
راست گفتي اي ول . من هميشه پيش خودم همينطور فكر مي كردم مگه پرسپوليس چه مشكلي داشته كه اسمش رو عوض كردند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۴ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۹
1
2
اين تيم متعلق به همه ملت ايران از شمال تا جنوب واز غرب تا شرق مي باشد نام ملي و ايراني پرسپوليس واقعا" زيبنده اين تيم است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۵ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۹
0
1
این انتقاد را کسانی می شنوند که درد وطن دارند و نگران تمدن ایرانی هستند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۹ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۹
0
4
قابل توجه تندرو هاي افراطي...قابل توجه كساني كه آنهمه تاريخ ايران برايشان اندازه پشيزي ارزش ندارد و اين بي حرمتي به مردم ايران زمين است. افسوس و صد افسوس
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۳ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۹
0
3
به عنوان یک استقلالی لذت میبرم تیمی قهرمان لیگ شد که نام آن در رسانه ها امروز یاد آور تاریخ درخشان و قدرتمند ایران است...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۶ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۹
0
4
با سلام اگه ميشه لطفا يك نظر سنجي بگذاريد ....من كه دلم نمياد بگم پيروزي...هرگز
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۹ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۹
0
1
بابا این بار حداقل پیام مرا هم بزار و از تو لیست سیاه بیار بیرون چقدر پیام گذاشتمولی بنا به مصالح سایتتون انرا نگذاشتید
حداقل یه نظر سنجی بگذارید تا مردم خودشان برای خودشان تصمیم بگیرند در مورد نام باشگاه پرافتخارشون

***
عصرایران - با سلام
از این که ما را در عدم انتشار برخی نظرات درک می کنید ، ممنونیم و البته عذرخواهی می کنیم.
با پیشنهاد شما برای انجام یک نظر سنجی موافقیم و در اسرع وقت این پیشنهاد را عملی می کنیم .
از تماس تان سپاسگزاریم .
تحریریه عصرایران

***
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۰ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۹
2
1
پیشنهاد می کنم مسئولین محترم در جهت حفظ ارزش های که معلوم نیست از کجا سر در آورده همین پیروزی را به بیروزی تغییر نام دهند تا شاید ارزش های که معلوم نیست از کجا سر در آوردن حفظ بشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۲ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۹
0
4
اگر هزاران نام دیگه برای پرسپولیس انتخاب کنند ما باز هم میگوییم زنده باد پرسپولیس . بهنام از مرودشت
ناشناس
-
۱۵:۵۴ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۹
8
0
سلام
باید خدمت دوستان عرض کنم که پرسپولیس اسم یونانی ان چیزی است که ما تخت جمشید می خوانیم. احتمالا اسکندر می گفته پرسپولیس. ولی قطعا ایرانیها چیز دیگری می گفته اند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۱ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۹
0
6
دوستی گفته است پرسپولیس اسم یونانیه .
این درست ولی اسم یونانی همین تخت جمشید خودمان هست به علاوه چه فرقی می کند کی به آن چی می گفته ؟ مهم اینه که الان در دنیا تخت جمشید رو به اسم پرسپولیس می شناسند .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۲ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۹
0
2
پرسپولیس نام زیبائی است تربیت بدنی خودش را خراب نکند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۴ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۹
0
3
با این بحث شما کاملا موافقم.ما برای نظر مردم باید احترام بگذاریم. مگر الان حاضر نیستیم بیشترین هزینه را صرف کنیم تا اعراب نام خلیج همیشه فارس را خلیج عربی نگویند ؟ چرا؟ بخاطر اینکه این نام ابا و اجدادی ایرانیان است و بس .چرا ؟مگه نام پرسپولیس چه مشکلی برای این آقایان ایجاد میکنه ؟ مگه دیروز 120هزار تماشاگر این کار رو نکردند؟ به هر حال چه خوب است محترمانه این مسئله رو حل کنیم تا ..........
از نظر ما که پرسپولیس است همینطور که خلیج همیشه فارس خواهد ماند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۳ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۹
3
2
تخت جمشيد هم بد نيست...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۰ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۹
3
1
باغت آباد
ناشناس
-
۱۶:۳۰ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۹
0
3
به نظر من با دستور و بخشنامه نمی شه اسم یه تیم رو عوض کرد. این تیم متعلق به هوادارایه اون هست و اون اسمی که هوادارایه تیم برای تشویق تیمشون از اون استفاده می کنند اسم واقعی تیم هست.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۲ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۹
1
2
واقعا" مطلب مهمی را یادآوری کردید اگر ما میخواهیم که فیلمهایی مانند 300را علیه کشورمان نسازند باید به گذشته خودمان اهمیت بیشتر ی بدهیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۲ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۹
0
3
باسلام بجاي تغيير بي دليل نام پر معناي پرسپوليس ، بهتر است به فكر رفع مشكلات اين تيم بزرگ و مردمي باشيم و با تغيير نام دردي در عمل دوا نميشود .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۴۲ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۹
0
4
جاويدان پرسپوليس قهرمان .خار چشم دشمنان .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۴۶ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۹
0
3
بسيار عالي بود . واقعا" ممنون از اين نحو تفكر و انديشه و نوشتار.
ناشناس
JAPAN
۱۷:۰۳ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۹
1
0
lotfan az in akhbar beishtar bezarein tajzeih wa tahleiltan wagaan be del meinsheineh
zendeh bad yad perspolis
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۴ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۹
0
2
چه پرسپولیس چه پیروزی آنچه که مهمه اینه که در حال حاضر با این همه ثروت ایران زمین چرا اینقدر دچار فقر اقتصادی هستیم و از همه بدتر چرا در قرن 21 اینقدر دچار فقر فرهنگی هستیم ...
ناشناس
-
۱۷:۲۹ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۹
0
2
با درود بر شما و تمام دوستانی که نظرشان را ابراز کرده اند. در پاسخ به دوستی که به درستی به یونانی بودن نام پرسپولیس اشاره کرده اند باید بگویم که : آری دوست گرامی، پارسه نام اصلی تخت جمشید است و پرسپولیس همانگونه که شما فرموده اید عنوانی یونانی است. اما قرنهاست که از این عنوان برای اشاره به گذشته پر از سرافرازی این سرزمین خدایی و سالهاست که برای اشاره به یکی از پرافتخار ترین تیمهای قاره و بی شک پر طرفدار ترین تیم کشور استفاده می شود و به نظر نگارنده نیازی به انگشت گذاشتن بر این واقعیت احساس نمی شود. آنچه مهم است تکیه بر هویت سراپا ملی این عناوین است خواه پرسپولیس یا تخت جمشید یا پرسه و نه پیروزی که بخودی خود عنوانی نیک اما خالی از بار معنایی است که ایرانیان بدان ببالند و جهانیان ما را سرفراز به آن بدانند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۳۱ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۹
0
2
نمي دونم تا حالا به كشورهاي روسيه و چين سفر كرديد يا نه . اونجا تمام آثار تاريخي و كاخها مرمت شده اند و خيلي از اين آثار مال قرن 15 و 16 ميلادي است و تبليغات زيادي هم از اين آثار ميشه و درآمد هنگفت و جالبه من تاحالا قدمت آثار تاريخي ايران رو توي هيچ كشوري نديدم اما دريغ كه برعكس در كشور ما هيچ تلاشي براي حفظ و مرمت اين آثار و كسب درآمد از آنها و تبليغ گسترده صورت نمي گيره.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۵۰ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۹
0
1
همانگونه كه پرسپوليس متعلق به همه ايرانه و همه جاي ايران طرفدار داره و نام ايراني و پر افتخاري هم داره پيشنهاد مي كنم سازمان تربيت بدني به احترام همه ايرانيان طرفدار استقلال نام استقلال را هم كه در همه جاي ايران طرفدار داره به پارسه يا پاسارگاد يا اسامي مشابه اينا تغيير بده . سرفراز باد ايران و ايراني
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۵۳ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۹
0
1
عصر ايران سلام
خواهشمنداست هرچه سريعتر نظرسنجي دراين مورد را آماده نمائيد.ح-م
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۰۵ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۹
3
0
از ديدن اين متن خيلي تعجب كردم درسته تخت جمشيد باعث افتخار ماست ولي يك مسئله بسار مهم رو فراموش كرديد پرسپوليس ناميه كه يوناني ها براي اينجا انتخاب كردند اسكندر كسي كه تخت جمشيد رو با همه عظمتش ويران كرد اينجا رو پرسپوليس ناميد شما آيا واقعا اسمي كه يك جنايت كار براي اينجا گذاشته بشه اسم رسمي يك تيم محبوب ايراني پس ايران دوستي و دشمن ستيزي يعني چي؟ كجا رفت؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۲۶ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۹
0
1
پرسپولیس میلیونها طرفدار دارد و دو نفر نمی توانند نام آنرا به پیروزی تغییر دهند
ناشناس
-
۱۹:۳۰ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۹
0
0
زنده باد ایران - زنده باد پرسپولیس -زنده باد تاریخ پرشکوهمان و پاینده باد تیم استقلال و آفرین بر عصر ایران بنده یک پرسپولیسی هستم ولی امسال استقلال دو حرکت قهرمانانه انجام داد و اون دفاع از رقیب دیرینه خود بود
ناشناس
KUWAIT
۱۹:۳۳ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۹
0
1
ما برای مقابله با اسم هایی که عربها برای تحقیر ما استفاده میکنند باید از نام های غرور آمیز بیشتر استفاده کنیم نه اینکه از اونا کم کنیم !!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۵۵ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۹
0
1
وقتی ماخودمان از تاریخمان فرار می کنیم چطور انتظار داریم آمریکایها بجای فیلم 300 فیلمی در رابطه باشکوه وعظمت تمدن ایران زمین بسازند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۵۹ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۹
0
0
من شديدا با شما موافقم. به قول فوتبالي‌ها دمت گرم مرد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۰۵ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۹
0
0
فقط از توان ططري كرمانشاهي بر ميايد كه پيروزي راتبديل به پرسپوليس كندبيخودي خودتان راخسته نكنيد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۲۸ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۹
0
0
کاش گوش شنوایی هم پیدا بشه تا حرف دل ما رو که از زبون عصر ایران منتشر شده رو بشنوه ، واقعا کو گوش شنوا
ناشناس
DENMARK
۲۰:۳۰ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۹
1
0
وقتی در استادیوم آزادی یکصد هزار نفر فریاد پیروزی - پیروزی سر دادند آن وقت آقایان اسم این تیم را بگذارند پیروزی .
از سایت عصرایران بدلیل اینکه حرف دل ما را می گوید ممنون هستم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۳۷ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۹
0
0
پرسپولیس به نوعی هویت ملی ایران و نشانگر قدمت تاریخی کشورمان است چه بهتر که با استفاده این نام آوازه تاریخ خودمان را به گوش جهانیان برسانیم تا جهان به خاطر دین ما - ما را با اعراب اشتباه نگیرند و بدانند ما مسلمانانی هستیم که کشورمان از قدمت تاریخی عظیم و فرهنگی جدا از فرهنگ اعراب داریم
کشور ما در شرایطی هست که دشمنان تاریخ و تمدن ما می خواهند با اسامی جعلی مثل خلیج عربی ما را از تاریخ وتمدنمان جدا کنند پس ما نباید با دست خود آب در آسیاب دشمن بریزیم و در جهت میل آنها عمل کنیم.
با تشکر از مطلب مفیدی که درج کردید می خواستم از شما خواهش کنم تا به نتیجه رسیدن هدفمان( که همانا تغییر رسمی نام پرسپولیس به جای پیروزی )
این جریان را دنبال کنید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۴۸ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۹
0
0
مقایسه خوبی بود بین تاج و پرسپولیس و تغییر برخی نامهای اماکن عمومی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۳۳ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۹
1
0
گوش اگر گوش تو ناله اگر ناله ماست انچه به جايي نرسد فرياد است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۲۵ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۹
1
0
nabayad esme perpolid avaz mishod
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۳۰ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۹
1
0
من از سال گذشته با مطلبی درباره روز بزرگداشت کوروش که در عصرایران چاپ شده بود و جایی لینک شده بود عصرایران را شناختم و مشتری آن شدم و خوشحالم که عصرایران بین سایت های خبری مطرح داخل ایران تنها سایتی است که به تاریخ و تمدن کهن ایران بها می دهد و به آن می پردازد در حالی که بقیه مشغول سیاست بازی صرف هستند . امیدوارم عصرایران همان طور که نام ایران را بر خود دارد ‌در پاسداشت تمدن ایران عزیز نیز موفق باشد .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۳۶ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۹
1
0
منم موافقم
یه نظر سنجی بزارید
مطمئن باشید خیلی ها نظرشون رو میگن
خواهش من اینه
یه نظر سنجی در این مورد بزارید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۱۵ - ۱۳۸۷/۰۲/۳۰
1
0
با سلام محض اطلاع خوانندگان پرسپوليس به زبان يوناني يعني شهر پارسه كه همون پارسه خودمون يعني تخت جمشيد كه كه الان در تمام دنيا به پرسپوليس معروفه پس عشق است پرسپوليس
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۱۶ - ۱۳۸۷/۰۲/۳۰
1
0
ـــــــ خواهش می کنم یک نظر سنجی در سایت عصرایران انجام دهید . حتما مردم مشارکت معناداری در این نظر سنجی خواهند داشت .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۲۲ - ۱۳۸۷/۰۲/۳۰
1
0
عصرایران تا وقتی که در خدمت ایران و تمدن ایران هستی دوستت خواهیم داشت .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۴۹ - ۱۳۸۷/۰۲/۳۰
1
0
تاریخ و تمدن ایران پر از افتخار است و وظیفه ما زنده نگه داشتن آنها
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۰۵ - ۱۳۸۷/۰۲/۳۰
1
0
سلام. نظرسنجي خيلي خوبه. اما ايا مسئولين اين نظررسنجي را مي بينند!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۰۶ - ۱۳۸۷/۰۲/۳۰
1
0
بنده با قسمت تغییر نام ها با این مطلب موافقم و مسئولین هم باید در اینباره درست اقدام کنند .
مکان هایی که از نظر اسمی مشکلی ندارند رو الکی عومض نکنند

مثلا میدان ستاد در شیراز تبدیل به میدان امام حسین (ع) شده ،،،، چه ضرورتی داره ؟؟؟؟ !!!! و کسی هم از این نام استفاده نمی کند و بنظر من اینکار مسئولین یک جور توهین ناخواسته به اهل بیت (ع) میشود
.
اما با این مطلب که میگوید :
"""" معروف است که در آن زمان، آیت الله خلخالی، عزم آن کرده بود که مجموعه تاریخی تخت جمشید را به عنوان نمادی از ستمشاهی تخریب کند ولی انقلابیون معتدل و عقل گرا، مانع از بروز این فاجعه بزرگ شدند """""

مخالف هستم چون هر عاقلی این مطلب خلاف واقع را بخوبی میتواند بفهمد که از ریشه این موضوع دروغ و ساختگی و در آن زمان شایعه ای برای تخریب این بزرگوار بوده است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۰۷ - ۱۳۸۷/۰۲/۳۰
1
1
همین کارا رو می کنیم که اسم خلیج فارس رو هم عوض می کنند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۶ - ۱۳۸۷/۰۲/۳۰
1
1
ممنون از این مطلب تقا ضا داریم نظر سنجی به عنوان اعتراض به مسئولین اعلام شود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۷ - ۱۳۸۷/۰۲/۳۰
1
1
دراين باره يك رفراندوم اينترنتي صورت دهيد مطمئنا مردم استقبال خواهند كرد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۱۵ - ۱۳۸۷/۰۲/۳۰
1
2
خواهشاً يك نظر سنجي ترتيب دهيد و نتيجه آن را به مسئولين انتقال دهيد تا براي هميشه نام ماندگار پرسپوليس بر باشگاه مردمي جاويد تر گردد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۵۰ - ۱۳۸۷/۰۲/۳۰
1
2
بهترين كار نظرخواهي از صاحبان اصلي تيم يعني مردم است. جرأت به خرج دهيد و نظرسنجي كنيد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۵۹ - ۱۳۸۷/۰۲/۳۰
2
46
آفرين به عصرايران و آفرين به جعفر محمدي, بالاخره يكي پيدا شد چيزي رو بگه كه موضوع ذهني تمام هوادارهاي پرسپوليس و همچنين تمام فوتبالي ها است. معاون حقوقي تربيت بدني و ديگر مسئولان تربيت بدني بايد بدانند كه اين تيم متعلق به ما يعني مردم است و نه متعلق به تربيت بدني و ماهم هميشه اين تيم را پرسپوليس صدا ميزنيم و پرسپوليس را تشويق ميكنيم و نه پيروزي را. تيمي به نام پيروزي از نظر ما وجود خارجي ندارد چون ما هواداران پرسپوليس هستيم كه ورزشگاه را پر ميكنيم. پس بهتر است بيشتر از اين با اعصاب هواداران بازي نكنند و آنها هم هوادار واقعي پرسپوليس باشند و نه بر ضد پرسپوليس.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۳۵ - ۱۳۸۷/۰۲/۳۰
1
2
آقای جعفر محمدی

مدیر مسوول محترم سایت عصرایران

از نگاه ملی شما به عنوان یک ایرانی لذت بردم . ای کاش سایر مدیران رسانه ها نیز دغدغه نام و شکوه ایران را داشتند .

برایتان آرزوی موفقیت می کنم و امیدوارم تیغ فیلتر گلوی حق گویتان را نبرد انشاء الله .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۲۰ - ۱۳۸۷/۰۲/۳۱
1
2
با سلام از شما خواهش ميكنم يك نظر سنجي راجع به اسم اين باشگاه انجام بدهيد لطفا
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۰ - ۱۳۸۷/۰۲/۳۱
1
1
آقاي جعفر محمدي از مقاله بسيار خوبتان متشكرم با اميد به اينكه همه ايرانيان به ارزشهاي والاي خود بينديشند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۳۲ - ۱۳۸۷/۰۲/۳۱
1
1
اين موضوع تنها مربوط به تيم پرسپوليس نيست با نگاه به اسامي ساير تيم ها اسم هايي غير ورزشي ، ملي و نامتناسب مي بينيم كه نياز به يك همت عظيم در پالايش تمام اسامي تيم هاي ورزشي دارد . كاش در انتخاب نام يك تيم چارچوب هايي درست و اساسي بود تا در كنار نمايش هويت ايراني داراي وزن متناسب ورزشي هم مي بود . در صورت استفاده صحيح از كارشناس مربوط به هر موضوع نتيجه مطلوب حاصل مي گردد .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۰ - ۱۳۸۷/۰۳/۰۱
1
1
ایران جاوید ایرانی سرافراز پرچم سه رنگ...در اهتزاز
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۳۲ - ۱۳۸۷/۰۳/۰۴
1
2
پرسپوليس جزئي از فرهنگ ماست. هر چه قدر هم كه زور بزنند نمي تونند نظرشون رو به مردم تحميل كنند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۳۳ - ۱۳۸۷/۰۳/۰۴
1
2
سلام من فکر می کنم پرسپولیس خیلی نام ارزشمندی هستش باید از خداشونم باشه اسم به این زیبایی رو بذارن روی تیم فوتبالشون
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۳۶ - ۱۳۸۷/۰۳/۰۵
1
2
سخن چو ازدل برايد بردل نشيند پرسپوليس يادواره كهن تاريخ ايران وآرامگه ذهن ودل هر ايراني واقعيست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۸ - ۱۳۸۷/۰۳/۱۶
0
4
درودبرگرامی همدلان.
متاسفانه بعضی از مسولان ما به جای افتخار کردن به تاریخ ایران در پی تخریب آن هستند.
جاوید باپرسپولیس
جاوید باد ایران
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۱۷ - ۱۳۸۷/۰۳/۱۹
0
2
نظر بنده این هست که هر نویسنده و اصحاب مطبوعات که حرف دل مردم و گفتگوی میان مردم عادی کوچه بازار را منعکس نماید، این رسالت خودش را به جای آورده. شما الان حرف مردم را هر کجا که بیان کنید هم خدا از شما راضی خواهد بود و هم خلق خدا. اینجا هم خبرگزاری عصر ایران هم این نویسنده محترم یک کار مقدسی یک انجام وظیفه ی انسانی کردند. بنده به عنوان یک نماینده جامعه دانشگاهی کشور دست همه شما را می بوسم از حضرات تشکر می کنم. فارغ از مسائل خاص ورزشی این نکته حرف دل هر ایرانی بود در هر کجای جهان همانطور که از هر ایرانی بپرسید محال هست مخالفتی با نام خلیج فارس داشته باشد. خلیج فارس و پرسپولیس (پارسه) همواره پابرجا خواهد بود و در دل هر ایرانی مسلمان، مسیحی، زرتشتی و... نقطه ای خواهند بود برای اتحاد و انسجام ملی که مد نظر مقام رهبری عزیز ایران هم هست. ان شاء الله خداوند به همه ما این توفیق را بدهد که در راه رضای خدا و خدمت به خلق گام برداریم. سپاس و احترام
وبگردی