۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۴۳۲۰۴۷
تعداد نظرات: ۶۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۲۶-۰۸-۱۳۹۴
کد ۴۳۲۰۴۷
انتشار: ۱۰:۱۹ - ۲۶-۰۸-۱۳۹۴

درباره آنان که مقابل سفارت فرانسه شمع افروختند و آنان که انتقاد کردند

در آموزه های روزنامه نگاری گفته می شود که هر چه یک رویداد، در فاصله جغرافیایی نزدیک تری رخ بدهد، اهمیت بیشتری دارد. از این رو، برای رسانه های غربی، از حیث "مجاورت"، انفجارهای پاریس، مهم تر از حوادث مشابه در نقاط دورتر دنیاست.
عصر ایران؛ جعفر محمدی - این روزها، رسانه ها و فضای مجازی پر شده است از انتقاد از کسانی که بعد از حملات تروریستی پاریس، به مقابل سفارت فرانسه در تهران رفته و با اهدای گل و روشن کردن شمع، با بازماندگان فاجعه تروریستی اخیر ابراز همدردی کرده اند.درباره آنان که مقابل سفارت فرانسه شمع افروختند و آنان که انتقاد کردند

خلاصه حرف منتقدان این است: چرا وقتی مردم سوریه ، عراق و لبنان بر اثر حملات تروریستی کشته می شوند، به مقابل سفارتخانه های این کشورها نمی روید و شمع و گل نمی برید ولی با کشته شدن فرانسوی ها، فوراً راهی سفارت این کشور می شوید و احساسات انسانی تان گل می کند؟!

در این باره یک نکته اساسی و بنیادین وجود دارد که هیچ انسانی نمی تواند آن را نادیده بگیرد مگر این که بدواً انسانیت خود را زیر پا بگذارد و آن، "تساوی حق همه انسان ها در اصل حیات" است. بنابراین ، یک لبنانی یا یک سوری همان قدر حق حیات دارد که یک فرانسوی یا یک آمریکایی؛ خون کسی هم رنگین تر از دیگری نیست.
از این رو، کشته شدن انسان ها در هر جای دنیا، به یک اندازه غم انگیز و محکوم است. بنابراین، یک انسان متعارف، می داند که فرد کشته شده در انفجار اخیر لبنان، به اندازه فردی که در پاریس کشته شد، اصل زندگی را دوست می داشته و هر دو ، مظلومانه از ادامه زندگی بازمانده اند.
این را ایرانی ها قاعدتاً باید بهتر از دیگران بدانند چرا که خود قربانی و رنج کشیده تروریسم هستند.

اما گذشته از این نگرش مبنایی به موضوع، نکاتی چند درباره موضوع صدر مطلب قابل تأمل است:

1 - این که چرا وقایع پاریس بیش از فجایع سوریه و لبنان و عراق مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است، چند علت دارد:
 الف) بخش اعظم نظام رسانه ای جهان در اختیار غربی هاست. در آموزه های روزنامه نگاری گفته می شود که هر چه یک رویداد، در فاصله جغرافیایی نزدیک تری رخ بدهد، اهمیت بیشتری دارد. از این رو، برای رسانه های غربی، از حیث "مجاورت"، انفجارهای پاریس، مهم تر از حوادث مشابه در نقاط دورتر دنیاست.
ضمن این که متأسفانه در بخش عمده ای از نظام اطلاع رسانی غرب، این دیدگاه نژاد پرستانه عملاً حاکم است که جان غربی ها، بسیار مهم تر از جان آسیایی ها و آفریقایی ها و سایرین است. همچنین نقش غیرقابل انکار جریان های قدرتمند صهیونیستی در رسانه های غربی را نیز نباید از یاد برد.



ب) برای رسانه های غیر غربی نیز که در جغرافیایی دور از فرانسه فعال هستند، حادثه پاریس از آن منظر اهمیت خبری داشت که نسبت به حوادث مشابه در عراق و لبنان و سوریه و افغانستان، "نادرتر" بود. اگر زمانی، پاریس نیز به حال و روز سوریه درآید و هر روز شاهد انفجار بمب و کشت و کشتار شود، قطعاً هر روز اخبار آن در صدر رسانه ها قرار نمی گیرد.
ضمن این که حوادث اخیر پاریس، فراتر از یک حادثه تفسیر می شود و می تواند پیامدهای وسیعی داشته باشد و آثار آن، خاورمیانه را نیز دربر بگیرد.

2 - کسانی که از بر افروزندگان شمع در برابر سفارت فرانسه انتقاد می کنند و به آنها می گویند چرا چند روز قبل که در بیروت انفجار تروریستی رخ داد، چرا به سفارت لبنان گل و شمع نبردید؟ به این سؤال پاسخ دهند که چرا خودشان این کار را نکردند؟ اگر واقعاً برای تان مهم بود، خودتان باید برای ابراز همدردی، به سفارت لبنان می رفتید نه این که خودتان نروید و بعد بر دیگران خرده بگیرید که چرا نرفتید؟!
وانگهی اگر قرار باشد که برای حوادث مشابه منطقه، شمع و گل جلوی سفارتخانه های عراق و سوریه و لبنان ببرند که باید مدام در برابر این سفارتخانه ها باشند!

3 - انفجار بیروت را چه کسانی انجام دادند؟ کشتارهای عراق و فجایع سوریه را چه افراد رقم می زنند؟ مگر جز این است که یک عده مسلمان که قرائتی افراطی و غلط از دین دارند این جنایات را مرتکب می شوند؟ به هزار تأسف باید گفت که مسلمانان درگیر یک جنگ داخلی شده اند.
حال وقتی همان بخش افراط گرا و جنایتکار از مدعیان مسلمانی، دست به کشتار غیرمسلمانان در پاریس یا هر نقطه دیگر جهان می زند، اتفاقی که در جهان رخ می دهد این است که افکار عمومی، این جنایت ها را صرفاً متوجه یک گروه تروریستی تندرو -که در بین اکثر مسلمانان هم جایگاهی ندارد- نمی داند بلکه آن را به پای همه مسلمانان می نویسد.

اینجاست که کارهایی مانند محکوم کردن داعش و بردن و گل و شمع به مقابل سفارت فرانسه و ابراز همدردی و حتی اشک ریختن برای قربانیان، گذشته از مسائل انسانی، این پیام را به دنیا می دهد که بین ما و داعش، فاصله هست. آنها از اسلام دیگری دم می زنند که ما قبولش نداریم. اسلام ما، اسلام رحمانی است که در آن، آزار رساندن به یک مورچه هم ممنوع است چه رسد کشتار انسان های بی گناه.

به بیان دیگر، در لبنان، مسلمان مسلمان را کشت (هر چند که ما قاتلان را دور از اسلام واقعی می دانیم) ولی در پاریس، مسلمان، غیر مسلمان را کشت و باید مسلمانان، برای حفظ آبروی خود کاری می کردند.
بنابراین، حتی اگر از منظر اصولگرایانه و اسلام دوستانه هم به ماجرا بنگریم، آنان که مقابل سفارت فرانسه رفتند و ابراز همدردی کردند، علاوه بر آن که کاری انسانی کردند، این پیام را به دنیا دادند که فرق قائل شوید میان اسلام و مسلمانی ما با اسلام و مسلمانی جنایتکاران داعش.
آیا این اقدام ارزنده، مستوجب این همه توهین است که عده ای به راه انداخته اند؟

و پایان سخن این که ای کاش، بشر به حدی از بلوغ برسد که بداند نباید همدیگر را بکشد و ای کاش روزی انسان ها برای تبریک اعیاد و روزهای ملی و نظایر این ها، گل به سفارتخانه های همدیگر ببرند نه برای همدردی با قربانیان قتل و جنایت!
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۶۶
در انتظار بررسی: ۳۱۸
غیر قابل انتشار: ۰
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
161
495
ايولا درست و به حق توشتيد.
پاسخ ها
هادی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
مخالفم ، چون خودم جلوی در هیچ سفارتی نمیرم اما انتقاد دارم به اونایی که اگر اهل این کارا هستن چرا جلوی سفارت لبنان نرفتن شاید چون ویزای شینگن نداره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
همین فرانسه نبود که در برجام چوب لای چرخ می کرد ؟
سید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
نقد بجای بود ولی چرا نگفتی که این گروه مسلمان را خودشان درست کرده اند یعنی یک نفر بمبی ساخته که در خانه سازنده منفجر شده پس چرا باید جامعه روشفکر اروپایی و متمدنی که بعضی از ما به همین دلیل آنها را الگو قرار داده ایم همه مسلمانان را مقصر بدانند . مگر نمی دانند که آتش از کبریت خودشان هست ، مگر متمدن نیستن که اینجوری رفتار می کنند.
سروش
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
91
221
بنده خودم تنها به دیده ترحم به کسانیکه جلو درب سفارت ناله و زاری کردن نگاه می کنیم و اصلا هیچ انتقادی نسبت به آنها ندارم هرکس مطابق جهان بینی اش زندگی می کند. دلیلی نمی بینم به آنها انتقاد کنیم اگر به دلیل کارشان مطمئن هستند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
54
213
قبلا" هم نظر دادم نمايش داده نشد. جدا از اينكه كشور هاي غربي چه واكنشي به وقايع خاور ميانه و اروپا و آمريكا دارند روي صحبتم با كساني است كه معترض به تجمع عده اي اندك در مقابل سفارت فرانسه بود . اگه اين نوع همدلي خوبه پس چرا معترضين محترم خودشون نميرن جلوي سفارت عراق و افغانستان و سوريه و ... و فقط از همين 200 ، 300 نفر انتظار دارن كه برن جلو اون سفارتخانه ها . كلا حرف زياد ميشه زد ولي كو عمل .
بهزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
71
193
زیبا بود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
420
130
تحلیل بی محتوایی بود لطفا در انتشار مقالات تامل بیشتر بنمایید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
شما لطف کنید یک تحلیل پر محتوا بنویسید تا بقیه استفاده کنند
مسعود
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
اتفاقا بسیار مهم بود این مقاله....

ما باید با هر وسیله ای که شده نشون بدیم داعش ربطی به مسلمونا ندره...

سریع محکوم کردن و ابراز همدردی یکی از این ابزاراست....

مقاله خوبی بود.
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
موافقم
مساله این نیست که چرا عده ای به سفارت لبنان نرفته اند یا ...
مساله این هست که باید بصورت ذهنی بدونیم فرقی بین انسان ها نیست. این چیزی که شما بصورت فرض در نظر گرفته اید اگه برای همه باشه قبول ولی کمی اینکار بوی غربزدگی و نژادپرستی و ... میده. درغیر اینصورت (که کاملا هم میتونه شخصی باشه) بسیار کار قشنگی بوده این همدردی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
85
165
ای ولا داری عصر ایران و آقای جعفر محمدی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
74
151
بسيار زيبا
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
67
128
ای ولا داری عصر ایران و آقای جعفر محمدی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
64
122
سپاس از نوشتار زيبايتان
نقی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
56
152
حتی اگر مثلا فرانسویها برای جانباختگان ما در منی، عکس العملی نشان ندادند و همیشه از روی تفرعون، نگاه از بالا به پایین به ما آسیایی ها دارند ولی باز هم ما تابع فرهنگ غنی خودمان هستیم که روز سیاه دیگر انسانها، روز خوشحالی ما نیست و از مصیبت آنها ناراحتیم.
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
76
47
اساس مقاله شما صحیح است. نفس این عمل خوب است.
اما در جامعه ما به خصوص تحصیلکرده و شهری، همسایه همسایه ما، بهتر از همسایه ما است! کمی فکر کنید حتما به نتایج خوبی می رسید
ناشناس
United States
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
60
88
آفرین جواب عالی بهشون دادی با همش موافقم
ناشناس
United States
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
57
102
بعضی وقتها اینقدر قشنگ مینویسی عصر ایران
ناشناس
Germany
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
60
135
متن بسیار عالی ای بود عصر ایران. کسانی که جلوی سفارت فرانسه گل گذاشتند که مامور گل گذاشتن جلوی سفارت ها نیستند که بر آنها خرده بگیریم چرا جلوی سفارت لبنان گل نگذاشته اند؟! منتقدین این حرکت زیبا در حوادث بعدی که امیدوارم هیچگاه روی ندهند، جلوی سفارت کشورهای مربوط گل بگذارند و همدردی کنند نه اینکه علیه حرکت انسانی دیگران موضع بگیرند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
135
65
با احترام به نظر نویسنده معتقدم استدلالتون درست نیست. چون کسی توقع نداره هر روز بریم سفارت سوریه و لبنان همدردی کنیم ولی "حتی یه بار هم نرفتیم"
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
عوضش به لبنان و سوریه پول و سلاح و مشاوره نظامی دادیم و عملا خودمون درگیر شدیم و برای فرانسویها شمع روشن کردیم و بنوعی از قاتلین اعلام تبری کردیم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
می خواستی بری. کسی نگفته بود نرو.
king
United States
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
50
82
احسنت عصر ایران عزیز.جانا سخن از دل ما میگویی.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
47
83
بنازم به این قلم !!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
44
87
تحلیل بسیار منطقی و واقع گرایانه ،
سبحانی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
50
74
کاملا موافقم. تحلیل جالبی بود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
139
53
نظراتت سفسطه است
خودت هم میدونی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
معلومه که وقتی چیزی در چنته نداری بگی، اینجوری بی ربط جواب می دی.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
44
71
عصر ایران ایوا... داری خیلی تفسیرت قشنگ بود به دل نشست
sina
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
44
70
در مقابل چننی تحلیل منطقی حرفی برای گفتن نمی ماند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
42
67
متن بسیار جالب و منطقی بود . ممنون
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
39
82
انفجار در عراق و سوریه چیزی است که هر روز تکرار می شود و برای مردم این کشور ها عادی شده . و ما هم همیشه با اونها در غمهایشان شریکیم ایا می شود هر روز به جلو سفرت این کشور ها شد و ابراز همدردی کرد .
پاسخ ها
hadi
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
يك بار كه ميشه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
109
58
واقعا چرت پرت نوشته اید خسته نباشید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
48
63
متن خوبی بود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
91
63
یک بار هم شمع میبردند جلوی سفارت لبنان بد نبود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
شما شمع ببريد جلوي سفارت لبنان به جاي ايرادي گرفتن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
می بردند نه می بردم!!! عادت کردیم دستور بدیم بقیه عمل کنند!!!
mohammad
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
101
65
برای اولین با با شما مخالفم. به نوعی دارید فرافکنی میکنید.
ناشناس
-
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
21
67
و پایان سخن این که ای کاش، بشر به حدی از بلوغ برسد کار خوب خوب است ....
esi
-
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
36
72
وانگهی اگر قرار باشد که برای حوادث مشابه منطقه، شمع و گل جلوی سفارتخانه های عراق و سوریه و لبنان ببرند که باید مدام در برابر این سفارتخانه ها باشند!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
24
29
یک سوال
وقتی گروهک منافقین توی ایران مردم بی گناه رو میکشن فرانسوی ها جلوی سفارت ایران در پاریس گل میذارن یا به سرکرده های منافقین پناهندگی میدن؟
هادی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
17
23
بعضیا علاقه دارن باکلاس غمگین بشن به من و شما ربطی داره؟
دوست ندارن واسه کشته های منا شمع روشن کنن اما برای کشته های پاریس چرا
king
United States
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
20
41
احسنت عصر ایران عزیز.جانا سخن از دل ما میگویی.
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
23
45
آقای جعفر محمدی بسیار عالی ممنون از مقاله کامل و زیبای شما
امير
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
51
31
اگر به روحيه كساني كه رفتند توجه كنيد متوجه نوعي خود كم بيني در مقابل غربي ها مي شويد. آن ها را فرهنگ برتر مي دانند. اصلا توجه ندارند كه داعش در فضاي فرهنگي آ نها بوجود آمده و بيشتر هم مسلمان كشي كرده . لذا اين تجمع قابل تقدير نيست قابل افسوس خوردن است
مهدی
Australia
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
14
37
بمن با تحلیل شما موافقم، چون مثه خیلی از تحلیلهای دیگه همه جانبه و بدون غرض ورزی هست، ولی فک میکنم جان کلام منتقدین به این حرکت صرفا این نیست که چرا مقابل سفارت فرانسه تجمع شده و مقابل سفارت لبنان نشده، برداشت من این هست که مشکل از اونجایی نشات میگیره که ما دچار یه استاندارد دوگانه تو زندگیمون هستیم، بعضیا همونطور که شما استدلال کردید تو نکته اول میگن که این اتفاقا تو غرب کمتر میوفته، من نمیخوام بحث رو صرفا از نگاه مسلمون بودن یا نبودن ببینم و حرفی از عراق و سوریه بزنم، ولی فقط تصور کنید این اتفاق تو گابن یا جاماییکا یا اکوادور یا یه کشوری که مسافرت بهش کلاس نداشت میوفتاد، بعد مردم ما همون عزیزانی که جلوی سفارت فرانسه تجمع کردن چیکار میکردن؟ عکس پروفایلشون رو به پرچم گابن تفییر میدادن؟ مگه صدها انسان (من نمیگم صرفا مسلمون) تو میانمار ذبح نشدن؟ کی ازشون حرفی زد؟ چرا؟ طبیعیست چون برا ما میانمار کلاس نداره! ولی فرانسه داره، نفس حرکت همدردی خیلی خیلی پسندیده هست بخصوص بر اساس سومین نکته ای که اینجا مطرح کردید، ولی کاش همیشه مهربون و به فکر انسانیت باشیم. کاش این استاندارد دوگانه رو از همه قسمتهای زندگیمون حذف کنیم. با سپاس
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
82
18
سلام آثای جعفر محمدی شما یک برده فکری غرب زده هستی و ایکاش از این کشور می رفتی در همانجا به شغل نوکری خود می پرداختی البته تو و امثال تو شخصیت اثر گذاری نیستید بودن و نبودن شما فرقی ندارد. اما بدان مملکت ما همیشه چوب روشنفکران غرب زده را خورده اما الان شرایط عوض شده در برابر هر 10ده برده فکری غرب زده یک آگاه مستثل فکری وجود دارد که آن ده فکر غرب زده را خنثی می کنه. آقای جعفر محمدی شما بازنده فکری خواهی بود.
مسعود مددی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
14
37
به نظرم علاوه بر دلایل بالا یکی از دلایل اینکه حادثه فرانسه بیشتر مورد توجه قرار گرفت اینه که کشتار در خاور میانه امری روزانه ست. ما هر روز شاهد عملیات های تروریستی مختلف در اینجا هستیم اما در فرانسه و پاریس به عنوان یک کشور و شهر با تمی لطیف و شاعرانه مواجهیم که برخوردش با مسایل تروریستی دور از ذهنه. به همین دلیل هم واکنش بیشتری رو با خودش داره.
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
48
27
این نوشتار تحلیل درستی نبود!!! نکته قابل تامل در اهدای گل و روشن کردن شمع و ابراز همدردی با بازماندگان فاجعه تروریستی اخیر در فرانسه توسط کسانی صورت گرفته که این افراد به نظرم حتی یکبار برای کشته شدگان مظلوم مسلمان در کشورهای سوریه ولبنان و فلسطین این کار رو نکردند!!! درسته که نیازی نیست برای هر حادثه تروریستی برای سفارت خانه های این کشورها گل برد و شمع روشن کرد ولی جای سوال هست که در برابر یک بار حادثه تروریستی فرانسه این کار انجام شد ولی ایا در برابر ده ها و صدها حادثه ترروریستی در سوریه و لبنان و فلسطین و . . . یکبار این کار از سوی این افراد انجام شد؟؟؟؟؟
ایا رئیس جمهور فرانسه برای 460 حاجی ایرانی که در مکه به شهادت رسیدند اظهار همدردی کرد ؟؟؟ در سفارت خانه کدام کشور اروپایی برای ما شمع روشن کردن و گل آوردن ؟؟؟؟ اینها چیزی نیست جز اینکه برخی از ما به ایرانی بودن خودمون و مسلمان بودن خودمون ایمان نداریم و ...
اسماعیل جعفری
United States
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
17
21
منطقی و بجا باید تنش زدایی کرد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
25
18
ولی من معتقدم اینا سفر یا خاطراتی از یا با فرانسوی ها داشتن که با لبنانی ها با سوری ها نداشتن احساس همدردی باهاشون داشتن
عاشق
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
55
26
عصرايران:"اگر واقعاً برای تان مهم بود، خودتان باید برای ابراز همدردی، به سفارت لبنان می رفتید نه این که خودتان نروید و بعد بر دیگران خرده بگیرید که چرا نرفتید؟!
وانگهی اگر قرار باشد که برای حوادث مشابه منطقه، شمع و گل جلوی سفارتخانه های عراق و سوریه و لبنان ببرند که باید مدام در برابر این سفارتخانه ها باشند!" و اما جواب :
اولا حوادث لبنان و عراق برايمان مهم است و گل و شمع نبردنمان به سفارت دليلي بر مهم نبودنشان نيست.
دوما انتقاد به آنهايي كه جلو سفارت فرانسه ظاهرا براي همدردي جمع شده بودند به اين دليل نيست كه خودمان نميرويم بلكه دلايل ديگري دارد.
ثالثا قرار نيست كه براي هر انفجار و .. برويم و جلو سفارت آن كشور دستمان شمع بگيريم.
كسي نگفت كه هر روز جلو سفارت لبنان جمع بشن چون روزهاي خاصي مثل روز قدس هست كه از مظلومان و ستمديدگان جهان مخصوصا فلسطين و لبنان حمايت مي شود ، موضوع حس انسان دوستي آنهايي است فقط براي فراسوي ها جريحه دار مي شه! آيا آنها در عمرشان براي ابراز همدردي با بازماندگان و آوارگان فلسطين و لبنان و ... حركتي انجام داده اند !!؟

اين مقاله شما هم سر تا پا سفسته هست . با اين دست مقالات نگاه بي طرفانه عصر ايران زير سوال ميره.
پاسخ ها
دیکته
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
سفسطه این طوریه استاد عاشق!
این سفسته اشتباهه...برو ده بار بنویس تا خوب یادش بگیری
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
سفسته ...
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
65
26
آقاي محمدي خوب مي دانيد اينها همان هايي هستند كه شعار نه غزه نه لبنان جانم فداي ايران سر مي دادند پس الكلي صغري كبري ننويسيد وخود را به كوچه علي چپ نزنيد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
45
16
مرگ بر فرانسه .
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
25
25
مردم فرانسه قربانی جنایتی شدند که دولتشان مرتکب شد . و همین مردم در طول پنج سال جنگ سوریه ذره ای قدم در مخالفت با اقدام دولتشان برنداشتند .
در حالی که مردم لبنان نزدیک به چهل سال است که مظلومندو فقط قربانی وحشی گری پنهان اسراییل و غربند و ما نیز برای دفاع از مظلومیت آنها بارها و بارها چه در لبنان و چه در سوریه جنگیده ایم و به گل گذاشتن جلوی سفارت پز روشنفکری نداده ایم
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
19
29
ای کاش من هم خبردار می شدم می رفتم جلو سفارت فرانسه. حیف شد
محمد حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
25
22
اقای محمدی امیدوارم نظر من را به عنوان مخالف منتشر کنید:استدلال شما در مورد لبنان و سوریه و افغانستان درسه اما در مورد سقوط هواپیمای روسیه چی؟ چرا برای اون 300 نفر عزاداری نکردند؟هواپیما های روسیه هم هر هفته سقوط میکنه؟ منم به این حرکت تجمع مقابل سفارت فرانسه معترضم دلیلش هم اینه که فکر میکنم این کار به نوعی ظاهر سازی و دروغ گفتنه! (ما) ی واقعی همونه که هیچ عکس العملی به اتفاقات ناگوار جهانی نشون نمیده. اما یه (ما)ی دروغین هم هست که در مواقعی مثل حادثه پاریس و 11 سپتامبر که مورد توجه جهانی قرار میگیره حالا یا به خاطر جوگیر شدن یا همراه شدن با بقیه جوامع (مخصوصا جامعه اروپا که مورد توجه مردم ماست) میاد و چنین حرکتی انجام میده. مردمی که در طول روز به هموطن خودشون به خاطر مسائل جزئی مثل یک اشتباه در رانندگی به شدت پرخاش میکنند طبیعی به نظر نمیاد که برن جلو سفارت یک کشور دیگه و گریه زاری کنند!! بله این حرکت ها در همون جوامع غربی رسمه چون واقعا روحیه و اخلاقشون به همین شکله اما این جور رفتار ها از جنس رفتار های ما نیست.
قشقایی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
24
25
حالا لبنان و فلسطین و سوریه هر روز مردم بی گناه کشته می شوند و امری عادی شده برای شبه روشنفکران ما، اما ترکیه چی؟
توی ترکیه که هر روز انفجار نیست، همین یک ماه پیش 106 نفر در یک حمله تروریستی کشته شدند. چرا جلوی سفارت ترکیه گل نگذاشتید؟
پاسخ: چون همدردی با غربی ها پرستیژ بیشتری دارد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
10
26
همانطور که مردمی که رفته اند نمیتوانند به کسانی که نرفته اند خرده بگیرند چرا نیامدید؟ اون افرادی هم که نرفته اند نمیتوانند خرده بگیرند که چرا رفتید؟!
مقصود
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
11
40
هر کس عقاید خودش را دارد. اینها صلاح دانستند بروند جلوی سفارت فرانسه، آنها هم اگر خیلی دوست دارند خودشان جلوی سفارت عراق و سوریه و یمن و لبنان جمع شوند. خدا را شکر هم که کسی مانع آنها نمی شود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
6
28
بنی آدم اعضایی یک دیگرند
غلامرضاقهرمانی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
38
27
باعرض پوزش، توجیه نگارنده مقاله درباره روشن نکردن شمع برای لبنانی ها توسط سینه چاکان سفارت فرانسه، سبک بود.
هر آنچه باید درباره سامانه دفاع هوایی پاتریوت بدانید؛ موفقیت‌ها، شکست‌ها و آینده (+عکس) امید تازه برای مبتلایان به سرطان ریه پیشرفته با داروی جدید FDA طارمی با پاس گل طلایی، پورتو را به لیگ اروپا فرستاد (+فیلم) اسلوونی در ماه آینده فلسطین را به رسمیت می‌شناسد اختلال استرس پس از سانحه ۳ برابر خطر دندان قروچه را افزایش می‌دهد خواب خوب و رویا دیدن، کلید پاک کردن افکار منفی از ذهن ۱۵ ثروتمند آسیا در سال ۲۰۲۴؛ چین و هند خانه میلیاردرهای آسیایی رونالدو: آرسنال شانسی برای قهرمانی در لیگ برتر ندارد امباپه: آینده شگفت‌انگیزی در انتظار من است! بیانی: قهرمانی امسال استقلال متفاوت‌تر از قبل خواهد بود گوگل قابلیت‌های جدیدی برای مقابله با سرقت گوشی‌ های اندرویدی معرفی کرد سفیر واشنگتن در تل آویو : اسرائیل باید برای غزه پس از جنگ طرح داشته باشد بارندگی‌های اخیر کافی نیست؛ هشدار کارشناسان به ادامه بحران کمبود آب انتقاد صریح عارف از برخورد تند گشت ارشاد با زنان و افزایش سرقت های مسلحانه از منازل ورود خودروهای آفرود به پارک ملی لار ممنوع شد
وبگردی