۳۱ فروردين ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۵
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۴۴۶۸۸۸
تعداد نظرات: ۵۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۰۶-۱۱-۱۳۹۴
کد ۴۴۶۸۸۸
انتشار: ۱۱:۰۰ - ۰۶-۱۱-۱۳۹۴

"برجام" و سیاست هوشمندانه درگیرسازی منافع کمپانی های آمریکایی در ایران

جعفر محمدی
عصر ایران - برجام، اندک اندک در حال نشان دادن اولین آثار مثبت خود در اقتصاد، سیاست و روابط خارجی ایران است: از تحریم های بانکی که یکی پس از دیگری لغو می شوند تا تاجران اروپایی فرش که بار دیگر روانه ایران شده اند و از تسریع تکمیل فازهای پارس جنوبی تا هواپیماهایی که قرار است از ایرباس بخریم و ... .
خبر جدید را نیز معاون شرکت جنرال الکتریک آمریکا که جزو برترین شرکت های آمریکایی است داده است: ما در حال مذاکره با ایران برای سرمایه گذاری در این کشور هستیم.

در این میان اما، جریان جمهوری خواهان تندرو در آمریکا، در صدد نابودی برجام هستند. یکی از علل مخالفت های جمهوریخواهان با برجام، انتخابات پیش روی آمریکاست اما مهم تر از آن، لابی های عربی و عبری هستند که با تک تک سناتورها و افراد ذی نفوذ رایزنی می کنند و به روش هایی، آنها را برای ضدیت با ایران "متقاعد و منتفع" می کنند.

داستان لابی با اعضای مجلس نمایندگان آمریکا را فیلم سینمایی "آبراهام لینکلن" - که اسکار2012 را هم گرفت - به خوبی روایت می کند. این فیلم، داستان مبارزه رئیس جمهور لینکلن با برده داری در آمریکا را به تصویر کشیده است که طی آن، مأمورانی از جانب وی سراغ اعضای مجلس می روند، به یکی پول می دهند، به دیگری پست و ... تا همراهی آنها را برای تصویب قانون لغو برده داری جلب کنند و نهایتاً هم چنین می شود.

اکنون نیز، در سطحی پیچیده تر و امروزی تر، روابطی مشابه بر کانون های تصمیم گیری آمریکا وجود دارد که البته از منطق اقتصادی حاکم بر دنیای سرمایه داری پیروی می کند.
در حال حاضر، کمپانی های بزرگ آمریکا به عنوان گردانندگان قدرتمندترین اقتصاد جهان، از مهم ترین و اثرگذارترین جریان ها در پروسه های تصمیم سازی ایالات متحده هستند. به عنوان مثال، وقتی کمپانی های آمریکایی درگیر پروژه های نفتی میلیاردها دلاری در عربستان هستند، طبیعتاً تمایل دارند روابط آمریکا و عربستان دچار تنش نشود و مثلاً کاخ سفید، ریاض را به خاطر جنایات جنگی در یمن، نکوهش نکند یا از سوی دیگر رقبای عربستان را تحت فشار قرار دهد.

لغو تحریم ها فرصت مناسبی فراهم کرده است تا ایران نیز بتواند از توانمندی های کمپانی های آمریکایی در توسعه اقتصاد خود استفاده کند. این، هم به نفع ایران است که می تواند از تکنولوژی های مدرن بهره ببرد و هم به نفع شرکت های آمریکایی است که سود مشروع خود را ببرند.

 بهره گیری از توان این شرکت ها در توسعه میدان های نفتی و گازی یا نوسازی صنایع کشور، مدرنیزاسیون کشاورزی، تجهیزات پزشکی و ... گذشته از آن که یک جهش اقتصادی و فنی در حوزه های مختلف برای ایران محسوب می شود، منافع کمپانی های آمریکایی را نیز درگیر ایران می کند.

در چنان وضعیتی، دو اتفاق مهم رخ خواهد داد: کمپانی های ذی نفوذ آمریکایی، نه به خاطر ایران که برای حفظ منافع مادی خودشان، برای حفظ برجام تلاش خواهند کرد و از سوی دیگر، اثر لابی های ضدایرانی که از سوی عربستان و اسرائیل تغذیه می شوند، کاهش خواهد یافت و این، به نفع جمهوری اسلامی ایران است.

سیاست، شناخت واقعیت ها و بازی کردن در زمین واقعیت هاست. زیرکی - که به روایت معصوم(ع) از صفات مؤمن است - ایجاب می کند که در دوران جدید ایران، پیچیده تر، زیرکانه تر و عاقلانه تر عمل کنیم.

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۵۱
در انتظار بررسی: ۲۷
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
6
219
احسنت
پاسخ ها
سروش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
این چاکر گفتن ها برای رابطه با دولتی کارساز است که سیاسی فکر نکند مثل چین، نه دولت آمریکا که از اساس سیاسی است اصلا اهمیتی نمی دهد دیگران درباره رابطه صمیمانه اش با دیکتاتورهای عربستان چه می گویند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
عزیزم گویا سنگین زدی- مگه نمی دونی تحریمای ثانویه فقط لغو شدن. تحریمای اولیه هنوز باقی اند. اون وقت چجوری شرکت های آمریکایی می تونن تو ایران بیان
شرف داشته باش و منتشر کن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
به نظر شما دولتی هم داریم که سیاسی فکر نکند؟
لابد از نظر شما روابط سیاسی با چین از اثرات معنوی ایران است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
مرگ بر امریکا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
می گویند شخصی کناردریا نشسته بود وکاسه ای کوچک ماست دردستش وبا یک قاشق چای خوری هریک ساعت یک قاشق نیمه پرماست رادردریا می ریخت وآنرایک ساعت هم می زد ،کسی پرسید چه می کنی ؟جواب داد دوغ درست می کنم !آن کس پرسید مگر می شود با یک کاسه ماست دریای دوغ درست شود؟؟شخص جواب داد اگر بشود !چه شود!وحال داستان اقتصاد ماست ومانمی دانیم که آمریکا با چین سالی بیش از 1500 میلیارد دلارمبادله تجاری دارد وآلمان نیز با چین سالیانه بیش از 800 میلیارد دلار وغیرو وما چقدر وخوش خیالی مااز خود بسیاربسیار بزرگ بینی درتمام زمینه ها مایه می گیردوهمین مطلب باعث می شود که سرنخ تمام امور جهانی ازدستمان خارج می شود زیرا خودمان رامحورعالم وآدم می دانیم ودربحر خیال سیر وسلوک می کنیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
به نطر میرسد این" احسنت" را خود نویسنده به عنوان اولین کامنت به خودش می فرسته.
مهری
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
دیگه دورن مرگ بر این و آن گذشته بهتره کمی عاقلانه تر فکر کنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
2
115
كه اين موضوع مخالف منافع لابي هاي مشابه طرفدار چين و انزوا و انحصار در ايران است
پاسخ ها
سروش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
وقت کردی دوخط از سیاستهای دولت آمریکا را مطالعه کن و با چین مقایسه کن.
سیروس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
اتفاقا در پاسخ به سروش عزیز باید بگوئیم سیاستهای آمریکا بسیار پر سروصدا ولی قابل تغییر و قابل مدیریت است اما با کشورهای کمونیستی و خوی بشدت بی رحم و استکباری و زیاده طلب آنها اصلا راهکاری برای تعامل وجود ندارد اگر کمی در عرصه تجارت بین المللی با این دو بخش کار کرده بودید به این دریافت میرسیدید که تعامل با چین و روسیه چه کار خطرناک و بشدت بد عاقبتی است .
سید علی موسوی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
0
52
ایرباس هم اضافه کنید کشور فرانسه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
1
66
سیاست مطرح شده به نظر حقیر از عواید حداقلی این ارتباط هست و متاسفانه برخی لابی های پول و قدرت بدون درک صحیح و تنها با رفتارهای کبک گونه هر نوع برقراری ارتباطی را در فضای نفوذ و با هدف تسلط آمریکایی های تعبیر می کنند. به امید روزی که همه جناح ها این قدر هوشمند باشند.
احمد عرب رحيمي
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
2
53
نكته بسيار تامل برانگيزي توسط نگارنده محترم مطرح شده كه مصداق عيني آن را مي توان در كشور امارات عربي متحده مشاهده كرد (چرا باوجود انقلابه اي متعدد و پياپي به نام بهار عربي در كشورهاي اسلامي تا كنون يك ترقه و يا يك تظاهرات مسالمت آميز هم در كشور امارات بر عليه حاكمان آن كشور رخ نداده است ) اين نكته دقيقاً همان مصداق حفاظت از منافع كلان اقتصادي است كه توسط كمپاني هاي صاحب نام غربي در اين كشور سرمايه گذاري شده و اين كشور را به عنوان يك كشور مطرح اقتصادي ظرف سه دهه با اين حد از رشد سياسي ، اجتماعي و اقتصادي رسانده است .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
9
69
برای همین بهتر بود از بویینگ هواپیما می خریدیم. نه از ایرباس
پاسخ ها
فریبرز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
اتفاقا" من موافق نیستم. چونکه همین موضوع باعث میشود مدیران بویینگ دم دفتر اوباما چادر زده و او را بازخواست کنند که چرا باعث شده ملیاردها دلار فروش هماپیماهای مسافربری را از دست بدهند. در امریکا شرکت و کارخانه های بزرگ و بانکها در کنترل ریاست جمهور و مجلس و سنا هستند از طریق پولی که برای انتخاتباتشان خرج میکنند. بنظر حقیر همین حرکت هوشمندانه ایران باعث خواهد شد لابی های صهیونیست و سعودی نفوذشان علیه ایران در کنگره امریکا کم شود. بعلاوه ایرباس هم کمتر از بویینگ نیست (به هیچ وجه) و خیلی شرکت های هواپیمایی امریکایی از ایرباس استفاده میکنند. هردوی این هواپیما ها بتوسط اینترنشنال کانگلامورت ها ساخته شده و هر قسمت آنها علاوه بر امریکا در کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی ساخته میشود. حتی بویینگ .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
خرید هواپیما از فرانسه هم در راستای همان منافع ماست. چون فرانسه به برجام راضی نمیشد و با این حربه و درگیر کردن منافعش راضی شد
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
هواپیما و کالاهای استراژیک و بسیار مهم ریسک بردار نیستن! به محض اینکه امریکا تحریم شخصی هم بکنه میتونه بویینگ با ما یکدفعه قطع رابطه کنه و دستمون بمونه توی پوست گردو! برای همین ایرباس ریسک کمتری داره.باید روی کالاهای غیراستراتژیک ریسک کرد
ناشناس
Germany
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
2
68
در هر صورت کشور از انزوای سیاسی و اقتصادی خارج شده و باید از مسولین دولت سپاسگزار بود.
سراج
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
0
10
اباما بهترين فرصت براي ايرنيان است چون سعودي ها و عرب خليج هميشه فارس اباما را تاريخ منقضي ميدانند وبه او رشوه نمي دهند. سعودي ها بنيان گذار ايران هراسي است و ظيفه بندر سلطان و پسر سلمان دادن رشوه به سناتور هاي آمريكايي و كشور هاي اروپايي است . 20 سال است كه حنجره من پاره شده كه دشمن ايران وهابي هاست .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
104
9
این حرفهای ساده چیست که منتشر میکنید. مصر نمونه بهترین رابطه با امریکا را داشت اما وقتی شرایط برای امریکا اقتضا کرد براحتی به تغییر حکومت تن دادند و نوکر چهل ساله را براحتی کنار زدند. در مصر امریکا هیچ مشکلی با حکومت نداشت اما در ایران با این همه مسئله و مشکل چگونه ممکن است حامی حکومت شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
امتیازاتو بشمار ...
عزیز اباد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
برادر من مصر که جیر خوار آمریکاست ! هر سال دولت امریکا چند میلیارد دلار به اون کمک میکنه اون که مصداق رابطه قوی نیسا امریکا داره پول میده به مصر که بتونه اوضاع اسراییل رو کنترل کنه ! ولی اگه ایران با کمپانی های آمریکایی مشارکت کنه نا خواسته سیاسیون امریکا مجبورند شرایط خاص و استراتژیک ایران رو بپذیرند و کم کم ایران بجای دشمن تبدیل به یک رقیب می شه مثل چین روسیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
عزیز جان! قرار نیست مثل مصر نوکر مآبانه در برابر آمریکا رفتار کنیم! کافی است یک دهم همین رابطه ای که با روسیه و چین داریم با آمریکا هم داشته باشیم . . .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
مصر نفت داشت؟ معدن داشت ؟ چي غير از صنعت توريست داشت؟

همينطور يه چيزي نگيم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
قرار نیست آمریکا حامی حکومت ایران شود. آمریکا به فکر حفظ منافع خود خواهد بود. و تا زمانی که منافعش در گرو حمایت از برجام باشد از آن حمایت می کند. این مقاله هم می گوید کاری کنیم که منافع مالی آمریکایی ها در گرو پا برجا بودن برجام باشد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
آقای محترم
مصر نمونه ایست صحیح!
نمونه های دیگر از قرار زیر است:
ترکیه، مالزی، کره جنوبی، سنگاپور، شیلی و مکزیک
نوع تعامل بسیار مهم است!
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
دوست عزیز هدف جذب سرمایه شرکت های بزرگ هستش که در نتیجه آماده بودن بستر انجام میشه. در مصر انقلاب مردمی صورت گرفت اگر جلوی انقلاب مردمی گرفته بشه یعنی حمایت؟؟؟ حمایت دولتها بایستی از مردم کشور صورت بگیره نه حکومت یا فردی خاص. خواهشا از داده های خداوندی استفاده کرده و کمی تعقل کنید
محمد علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
با این آقا موافقم . این حرفها واقعا خیلی ساده تر و بی مایه تر از اونه که تو پیشونی عصر ایران منتشر بشه .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
12
0
عصري جون هرجور شده ميخاي با آمريكا آشتيمون بديا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
3
4
میدانم که منتشر نمی کند ولی من باب اطلاع عرض میکنم که برخی از نویسمدگان طوری مینویسند که انگار تحریمهای آمریکا از عهد دقیانوس بوده و امروز برداشته شده است و یک جهش عظیم روی خواهد داد در حالیکه این تحریمها مربوط به سه چهار سال پیش است و اگر به روابط ایران و آمریکا قبل از چهار سال پیش نگاه کنیم چندان درخشان نبود که حالا با لغو تحریمها به درخشش دوباره برسد بنابراین ایجاد امید کاذب همانند عوامل ایجاد تحریم میتواند مخرب باشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
1
12
پرواز مستقیم چه شود.تبریز تگزاس_تهران نیویورک_اصفهان کالیفرنیا.... وای خدایا حلش کن ! من می خوام دکترام رو برم امریکا!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
0
8
دقیقا به همین خاطره که باید پای بویینگ را به شکل گسترده به صنایع همواییمان باز کنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
0
6
یعنی میشه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
13
1
واقعا درگیر کردن کمپانی های آمریکایی سیاست هوشمندانه است یا وابستگی بیشتر؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
کاملاً هوشمندانه. آمریکا باید منافعش در گرو صلح و ثبات در ایران باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
1
14
کاملا صحیح است. باید به طریقی این کار انجام گردد. باید آمریکا در ایران درگیر شود
نیما
Canada
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
4
1
در مورد انتخابات بیشتر بنویسید. فعلا اولویت با انتخاباته با سیاست خارجی .
salehi
Netherlands
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
0
11
با سلام٬ به نظر بنده حالا وقت اینکه ایران سعی کنه بهترین و مدرنترین شرکتهای دنیا را وارد ایران عزیزمن کنه وزمینی ساخته با کیفترین وسایل در هر زمینه در کشور فراهم بشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
9
1
واقعا فکر کردید تحلیلگرید آیا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
9
1
جنابعالي در خواب مقاله مي نويسيد. خودنان را سريعاً به دبير خانه كتاب گينس معرفي فرماييد.
ممد
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
1
3
نه جای خوشحال داره نه ناراحتی جا جای هوشیاری است
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
0
7
کاملا موافقم احسنت
شهرام
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
0
7
از مرزي كه كالا عبور كند ديگر سرباز عبور نمي كند.
اهميت توسعه روابط اقتصادي با آمريكا در حال حاضر بسيار حائز اهميت است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
6
1
اگر مجددا نامردانه همه چیزو ول کردن،بهم ریختن و رفتن،اونوقت چی میشه؟
منصوريان
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
1
3
محمدي جان دمت گرم گل گفتي .
ناشناس
Saudi Arabia
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
2
5
این صدا وسیماست که باهر کشوری میخام رابطه داشته باشیم میگه بهتر نیست خودمون یسازیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
7
1
ساده انديشي محض اينه كه مافكر كنيم در رابطه اقتصادي با امريكا سود خواهيم برد.
كاش دولت به جاي اينقد عجله براي قراردادها(اكثرا وارداتي)كمي به فكر توليد در داخل بود.
رابطه چقد خوبه كارشناسي شده و بدون رانت باشه نه مثل ايران خودرو كه علارقم اعلام چندباره قراردادنبستن با پژو سريع باهاشون قرارداد بستن...
ناشناس
United States of America
۰۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
1
5
فقط یک سوال ساده از نگارنده این مقاله،شرکت پژو فرانسه چه میزان منابع در ایران داشت؟چرا زمان تحریم ها اولین شرکتی بود که با وجود ضرر های فروان باز به تحریم تن داد.
اخوی کشورهای اون ور توی تصمیمشون راسخ و یکی هستند حتی اگر به ضررشان باشد.مثل جناح های ما نیستند که برای کسب منافع کشور رو تا مرز بحران پیش ببرند.
ناشناس
Canada
۰۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
0
7
متاسفانه همين لابي عربي و عبري تو خود ايران هست و خوب هم كار مي كنند و اجازه نميدن شركتهاي امريكايي پاشون به ايران باز بشه!!!
سحر
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
1
6
آفرين به اين تحليل...منم موافقم كه براي حفظ اين سياست بهتر بود از بوينگ هواپيما ميخريديم..ولي كسي چه ميدونه..شايد يه جور تقسيم بندي باشه كه مثلا 100 از ايرباس 100بعدي هم بوينگ بخرن كه منافع اقتصادي همه طرفها تامين بشه و شايد هم توپولوف
وزرای خارجه ایران و الجزایر درباره تحولات منطقه گفتگو کردند خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد سی ان ان: هیچ آسیبی به پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است ادعای یک نشریه انگلیسی : بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است ۲ فوتی و ۴ مصدوم در حادثه اسکله پتروشیمی رازی امام جمعه یزد : دانشگاه و مدارس برای مقابله با بی‌حجابی پای کار بیایند اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب: با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد پیروزی ۳ بر ۲ شاگردان نکونام واکنش عباس صالحی به تذکر علنی به مسئولان بابت گشت ارشاد تخصیص بسته‌های غذایی به مادران دارای فرزند شیرخوار از امروز استقلال ۳ - شمس آذر ۲/ برد سخت آبی‌ها مقابل شاگردان دقیقی بررسی آخرین دستاورد‌های حوزه پایداری انرژی تاثیر صبحانه نخوردن و صبحانه ناسالم خوردن نجات جان ۲ کوهنورد گرفتار در دره «شیرز» کوهدشت شهردار منطقه ۱۱ تهران : برخی سازمان ها به آتش نشانی اجازه بازدید ایمنی نمی‌دهند
وبگردی