۱۰ فروردين ۱۴۰۳
به روز شده در: ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۲
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۵۱۰۸۶۲
تعداد نظرات: ۱۴۰ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۲ - ۲۲-۰۹-۱۳۹۵
کد ۵۱۰۸۶۲
انتشار: ۱۲:۲۲ - ۲۲-۰۹-۱۳۹۵
این ها تا کی می خواهند جلوی جبران عقب افتادگی های کشور را بگیرند. یک روز می گویند نباید هواپیما بخریم، روز دیگر مانع از خرید کشتی می شوند...
عصر ایران؛ جعفر محمدی - با لغو تدریجی تحریم ها، ایران توانسته است سفارش ساخت 10 فروند کشتی کانتینری و نفتکش به کره جنوبی بدهد.
البته این، سفارشی جدید نیست  و سابقه آن به 8 سال قبل بازمی گردد که ضمن قرارداد با کره ای ها، بیش از 200 میلیون دلار نیز به عنوان پیش پرداخت به کره ای ها پرداخت شد؛ با این حال، به دلیل تشدید تحریم ها، پول های ایران در کره بلوکه شد و کشتی های موضوع قرارداد، ساخته نشدند.

در این میان، طرف کره ای این استدلال را مطرح کرد که با پیش پرداخت اخذ شده از ایران، بخشی از مقدمات کار را فراهم کرده بود ولی به دلیل شرایط سیاسی ایران، قرارداد تکمیل نشد و لذا پولی به ایران مسترد نمی شود.

اینک با قرارداد جدیدی که بسته شده است، نه تنها پول سوخت شده ایران احیا شده، بلکه باقی هزینه های ساخت نیز توسط طرف های خارجی فاینانس می شود. بدین ترتیب ایران، کشتی ها را بدون پرداخت وجه نقدی زائد بر همان پیش پرداخت به کشتی سازهای کره ای تحویل می گیرد و سپس باقی مانده وجه را با بانک ها به تدریج تسویه حساب می کند.

در چنین شرایطی، موجی علیه این قرارداد در کشور و از سوی یک جریان خاص آغاز شده است که چرا سفارش ساخت کشتی ها را به کشتی سازان داخلی نداده اید؟

در بدایت بحث، اگر واقعاً کشتی سازان ایران می توانند بر اساس تکنولوژی روز دنیا و نظیر صنعت کشتی سازی کره جنوبی می توانند تولید کشتی داشته باشند، قطعاً حق با منتقدان است، اما آیا چنین است و این، همه ماجراست؟

4 نکته درباره 10 کشتی: خودمان را گول نزنیم، اقتصاد شعار و تعارف ندارد
در این باره نکاتی چند قابل ذکر است:

1 - سیاسیون باید این را بفهمند که اقتصاد، الزامات خاص خود را دارد. شعار و تعارف هم در این علم جایی ندارد. بخش عمده ای از مشکلات کشور ما هم ریشه در این دارد که بسیاری از مسؤولان، کوشیده اند اقتصاد را با شعارگرایی و هیجان گرایی اداره کنند که نهایتاً معیشت مردم را به انواع گرفتاری ها دچار کرده اند.

فارغ از این تذکر، واقعیت تلخ این است که در دوران تحریم های هسته ای، اقتصاد ایران آسیب های زیادی دیده است. این تن زخمی نیازمند درمان سریع است. اگر امروز برای صادرات و واردات، نیاز فوری به کشتی داریم، باید آن را هر چه سریع تر تهیه کنیم. نمی توانیم و نباید به بهانه تولید داخلی، صنعت کشتیرانی کشور را دچار تعویق کنیم.

قطر را نگاه کنید: مقامات این کشور، وقتی شروع به اکتشاف یک میدان گازی جدید می کنند، همزمان با آن، تولید کشتی های حمل گاز (LNG) را سفارش می دهند تا چند سال بعد که گاز استخراج شد، کشتی هم آماده شده باشد.
آنها خوب می دانند که حتی یک روز تأخیر در صادرات، خسارت های مالی فراوان دارد و باز می دانند که هزینه کشتی ها، در جریان صادرات، جبران می شود.

اما در ایران چه؟ ما 8 سال پیش به این کشتی ها نیاز داشتیم و قطعاً در این سال ها نیازمان نیز بیشتر شده است. حال باید چه کنیم؟ آیا باید هر چه سریع تر در صدد جبران مافات و تامین نیازهایمان باشیم تا از رقبای منطقه ای عقب نیفتیم یا به فکر منافع یکی دو شرکت خاص باشیم و بازی های سیاسی مان را از سر بگیریم و منافع ملی مان را قربانی کنیم؟!

2 - خودمان را گول نزنیم. کشتی سازی ایران نمی تواند 10 کشتی سفارش داده شده به کره جنوبی را با همان کیفیت و سر موعد مقرر تحویل دهد. وانگهی، کره ای ها دیگر از ایران پول نقد نمی گیرند بلکه طبق عرف معاملات بین المللی، هزینه را بانک های خارجی تأمین می کنند و ایران بعد از تحویل کشتی ها، با بانک های طرف قرارداد، تسویه حساب می کند. ولی آیا برای تولید کشتی سازهای داخلی چنین شرایطی وجود دارد؟!

نباید قصه خودروسازی را در کشتی سازی تکرار کرد. سال هاست که به بهانه حمایت از تولیدات داخلی، انواع خودروهای بی کیفیت را به مردم ایران تحمیل کرده اند و گویا اینک می خواهند همان داستان را درباره کشتی تکرار کنند!
نتیجه نیز مشخص است: معطل شدن سیستم حمل و نقل دریایی در پیچ و خم کشتی سازی داخلی!
فقط کافی است بدانید که طبق اعلام کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران،  12 سال پیش سفارش ساخت 5 فروند کشتی به داخلی ها داده شده و 143 میلیون دلار نیز به آنها پرداخت شده است ولی هنوز که هنوز است، کشتی ها را تحویل نداده اند و معلوم نیست که الان با چه رویی دنبال قرارداد و پول جدید هستند؟!

آیا باید واردات و صادرات نفت و هزاران قلم کالا معطل چند شرکت کشتی سازی بماند؟ این ضررش بیشتر است یا ندادن پروژه به داخلی های بدقول؟!

3 - مديرعامل كشتي‌راني درياي خزر درباره این قرارداد می گوید: تيپ كشتي‌هايي كه در آن زمان به كره سفارش داده بوديم، اكنون ديگر به درد صنعت حمل‌ونقل ايران نمي‌خورد.

با این قرارداد، مقرر شده است که کشتی های مدرن تری برای ایران ساخته شود.

دقت کنید! صنعت کشتی سازی در این 8 سال به حدی متحول شده است که کشتی های 8 سال قبل، دیگر به درد نمی خورند. آیا واقعاً در سال های تحریم ، صنعت کشتی سازی ایران بروز شده است و می تواند کشتی های مدرن بسازد؟

اگر چنین است چرا هیچ کشوری به کشتی سازان ایران، سفارش های کلان کشتی سازی نمی دهد؟ اگر کشتی سازی ما ، واقعاً کشتی سازی است چرا باید چشم به راه رانت دولتی باشد؟ مگر همین کره ای ها از کشورهای مختلف جهان سفارش نمی گیرند؟!
خود را که نباید فریب دهیم!

4 - کسانی که امروز دولت را می کوبند که چرا با کره ای ها قرارداد خرید کشتی بسته است، به دو سؤال پاسخ دهند:
اگر این قرارداد بد است، چرا 8 سال پیش که دولت مطلوب منتقدان امروزی سر کار بود و قرار داد را با کره ای ها بست، این همه داد و قال راه نینداختند؟
سوال دوم این که چرا در همه این سال ها که بیش از 200 میلیون دلار از پول مردم ایران در کره جنوبی بلوکه شده بود، دم بر نمی آوردند ولی حالا که پول سوخته احیا شده و قرار است تبدیل به کشتی شود به ایران برگردد، صدایشان بلند شده است؟!
یک بام و دو هوا تا کی؟!
 این ها تا کی می خواهند جلوی جبران عقب افتادگی های کشور را بگیرند. یک روز می گویند نباید هواپیما بخریم، روز دیگر مانع از خرید کشتی می شوند، سال هاست که مردم ایران را از داشتن خودورهای معمولی دنیا محروم کرده اند، تلاش می کنند بیماران بیچاره ، صرفا با داروهای داخلی که بعضا بی کیفیت هستند روزگار سپری کنند و ... گو این که الگویشان کره شمالی است: کشوری با دیواری بلند پیرامونش، جدا از جهان و با مردمانی فقیر.
مردم ، اما بیدار هستند و این مهم ترین نقطه امید است.




ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۱۴۰
در انتظار بررسی: ۲۲۴
غیر قابل انتشار: ۱۳
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
17
736
خودمون برجامو بی فایده می کنیم.
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
عصر ایران عزیز!
برای یکبار هم شده نظر مخالفت رو چاپ کن! این بار دهمه که چاپ نمیکنی
من خود مهندس هستم همه میدانند که صنعت ایران بیشتر از طریق انتقال تکنولوژی چند دهه قبلیست... و کلیه تولیدات از قبیل صنایع نیروگاهی و کشتیرانی و از این قبیل نسبتا قدیمی است و متاسفانه پژوهش و نواوری خیلی کم است...
ولی این دلیل نمیشه که همین صنایع داخلی رو که حیاتشون فقط از سفارشات داخلیست نابود کنیم! کشور ما ممکن است با بدعهدی امریکا جند سال دیگر تحریم شود و ان وقت همین کشتی سازی هم با دستان خودمان نابود کردیم...
درستش اینه که به این فکر کنیم که چطور این شرکت ها رو به سمت پویایی و نواوری و رسیدن به تکنولوژی های بالاتر سوق دهیم!
ناشناس
| Germany |
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۳
سازمان تجارت جهانی 140 رسته شعلی در دنیا تعریف کرده از ساخت ذعال چوب تا نانو مدار گرد ماهواره ای ؛ ایران در 114 رسته مشغول به تولید است از لوازم خانگی و خودکار گرفته تا کشتی و هواپیما و گوشی موبایل ! کشور سوییس در 4 رسته فعالیت میکند: ساعت؛ شکلات؛ بانک و بیمه
در سال 2010 سازمان علمی فرهنگی ملل متحد رده بندی صاحبان علم و تکنولوژی جهانی رو منتشر کرد آمریکا به تنهایی 73 درصد در راس آمار با سر فصلهای بیو تکنولوژی و هوا فضا و متالوژی ... و 8 کشور صنعتی حدود 92 درصد تکنولوژی را تصاحب نموده اند و سهم ایران 2 ده هزارم !! آن هم در زمینه موسیقی بوده زیرا دو نفر که گویا جدیدا یکی از آنها به رحمت ایزدی رفته ، نوازنده دستگاه خاصی از موسیقی به تنهای در دنیا بوده اند. اگر عنایت داشته باشید تمام موادی که در اطراف ما هست یا وارداتی هستند یا با انتقال تکنولوژی امکان پذیر گشته اند یا با مهندسی معکوس تولید داخل شده اند!
این جدول به اساس نه بر اساس ارزشی مالی تکنولوژی بلکه بر اساس ردیف اسمی آنها تنظیم گردیده
حال خود قضاوت نمایید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۳
آقا محسن
داداش همین نسخه ای که شما داری برای کشتیرانی تجویز می کنی بیش از چهل ساله که در صنعت خودرو حاکمه به کجا رسیدیم ؟ چین با 8 سال سابقه خودروسازی داره رو دست خودروسازان بزرگ دنیا بلند میشه و سریعترین و باکیفیت ترین خودروی برقی جهان رو می سازه ما به کجا رسیدیم ؟ راهش این نیست، بلکه باید داخلی ها هم بپذیرند که باید در فضای رقابتی تلاش کنند نیاز مشتری رو بشناسند و با افزایش کیفیت و تامین خواست های منطقی مشتریان به بازار داخلی و خارجی دست یابند.
در ضمن اگر فرض کنیم این پروژه به داخلی ها سپرده بشه ضررو زیانی رو که تاخیر های کاملا مشهود و قطعی اینها ( طبق اعلام کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، 12 سال پیش سفارش ساخت 5 فروند کشتی به داخلی ها داده شده و 143 میلیون دلار نیز به آنها پرداخت شده است ولی هنوز که هنوز است، کشتی ها را تحویل نداده اند و معلوم نیست که الان با چه رویی دنبال قرارداد و پول جدید هستند؟!)به صادرات و واردات کشور وارد خواهد کرد چطوری باید جبران کنیم؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
21
598
احسنت ، سوای همه این ها تا همین الان که چند کشتی خارج شده از کشتی سازی داخلی؟؟
قرار بر انحصار خاص وقتی هس، بویی دیگری میاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
شاید اگر سفارش حداقل یک یا دو کشتی به مجموعه های داخلی در کنار سفارش به خارجی ها هم داده می شد، میشد قضاوت بهتری در مورد کم و کیف محصولات داخلی و خارجی در این حوزه هم کرد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
من مهندس کشتی سازی هستم در داخل کشتی های پیچیده تر از این سفارشات هم تولید شده
در خصوص اینکه اینکه در زمان بندی و کیفیت در داخل نمیتوان با خارجی ها رقابت کرد شکی نیست لطفا بفرمایید در کدام صنعت میتوان رقابت کرد؟ در قطار؟ هواپیما ؟ خودرو؟ تجهیزات پزشکی ؟ در کدام؟
آقا حرف ماها این است حداقل 2 فروند را به داخل اختصاص بدیم خب رکود در صنعت کشتی سازی را کی باید برطرف کند ؟
این همه فارغ التحصیل از دانشگاه کشور خارج میشود در کدام پروژه باید مشغول کار باشند؟
خیلی بی انصافید خیلی
حسين
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
شما مثل اينكه اين قسمت مطلب را نخوانديد:«طبق اعلام کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، 12 سال پیش سفارش ساخت 5 فروند کشتی به داخلی ها داده شده و 143 میلیون دلار نیز به آنها پرداخت شده است ولی هنوز که هنوز است، کشتی ها را تحویل نداده اند و معلوم نیست که الان با چه رویی دنبال قرارداد و پول جدید هستند؟!»
حالا باز هم مي گوييد 2 موردش را هم مي دادند به اين شركت داخلي؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
خوب از اون 12تای قبلی 2تاشو تحویل بدن با 10تای بقیه هم که صنعت کشتی سازی باید 5برابر از رکود خارج بشه
به سر تیتر توجه کن
خودمان را گول نزنیم
لطفا لطفا لطفا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
اگر راست میگن که میتونن مطابق استانداردهای جهانی کشتی تولید کنند خوب این گوی و این میدان بروند در یک مناقصه از صدها مناقصه بین المللی شرکت کنند و دوتا کشتی صادر کنند پس فقط میخوان از رانت استفاده کنند و سرنوشت کشتی ها رو مثل اتوبان شمال و سدهای پرهزینه کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
خالی نبند مهندس. ما هم 20 ساله تو صنعت داریم کار میکنیم.
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
جناب ناشناس کشتی ساز، خوب دوستان در کشتی سازی های داخلی میتونن کار رو با تحویل همون 12 فروند که پولش رو هم از جیب من و امثال من گرفتن شروع کنن.
هروقت تحویل دادن بیان دنبال قرارداد جدید.
احسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
در جواب اون دوستای که گفته بودن ای کاش تعدادی نیز به داخلی ها سفارش می شد باید عرض کنم دو فروند از 10 فروند قرار شده تو داخل کشور ولی با کمک کره ای ها ساخته بشه تا تکنولوژی ساخت کشتی های پیشرفته وارد کشور بشه
علي آ
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
من هم كارشناس ارشد كشتي سازي هستم. كار كاملا درستي انجام داده اند، تا فساد در اين كشور گسترده است هيچ كاري درست انجام نمي گيرد. هنوز توانايي مديريت ساخت كشتي را با قوانين دست و پاگير وضع شده نداريم.
با تجربه كسب شده قبلي قوانين را اصلاح كنند تا توان رقابت داشته باشند. در غير اينصورت جز تباهي سرمايه هاي ملي چيز ديگري كسب نخواهند نمود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۳
آقای مهندس کشتی سازی یعنی شما میفرمایید برای اینکه عده ای برن سرکار یه عده دیگه باید دردریا غرق بشن یا برای اینکه خودرو سازی ما بعد از قریب چهل سال قادر به ساخت اتئمبیل خوب بشه چند نفر دیگه باید کشته و معلول بشن حالا بگو کی بی انصافه
ناشناس
Spain
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
13
452
دمتون گرم.بخدا اشک تو چشام افتاد..آخه این حال و روز دیگه تاکی?!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
13
344
احسنت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
16
146
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
14
424
سلام
متن بسیار قوی و استدلالها استوار بود.
دستستون درد نکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
متن بسیار قوی؟؟!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
11
240
عالی بود . ممنون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
15
337
از کی ایران کشتی سازی داره که ما ندیدیم ؟؟!!!!!!حالا کوتاه بیاید فعلا یدونه خودرو تولید داخل داشته باشیم کشتی پیش کش!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
عزیزم پراید درست می کنند وقتی بارون بیاد تبدیل به کشتی میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
9
242
آفرین ، جانا سخن از زبان عقلا قوم ایرانیان می زنی دمت گرم . افسوس که ...........
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
9
242
داخلی ها خیلی کار بلد هستند کشتی بسازن و صادر کنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
8
182
=))) تحریم نشیم دوباره صلوااااااااااات
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
10
256
هزاران احسنت...هم جرات داشتی هم اراده و هم قلم....پیشونیتو میبوسم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
11
208
عالی بود احسنت احسنتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
12
394
مثل اینکه بخوای بنز بخری بعد یکی بیاد بگه باید بیای از من پراید بخری به قیمت همون بنز اگه نخری وطن فروش وخائنی
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
مثل اینکه نه !
دقیقا همینطوره الان
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
صد لایک
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
8
142
نقد که اصولی و حساب شده و متکی بر واقعیات (Facts) باشد، به دل و عقل می نشیند.
تلاش عصر ایران برای کنار گذاشتن شعارگرایی و شعارزدگی در جایی که واقعاً به آن نیازی نداریم ستودنی است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
12
100
عالی .روحانی مچکریم
پیمان
Saudi Arabia
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
9
118
فوق العادهبود.همه مخالفان و دلواپسانکوچکترین دلسوزی برای منافع مرددم بیچاره ندارند و فقط از نا اگاهی عموم سو استفادهمی کنند و با داد و قال و دیوار سفارت و برهم زدن سخنرانی ها سعی بر کرسی نشاندن حرفهای خود دارند ولی بدانند مردم کم کم در حال آگاه شدن هستند ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
من به آقای روحانی رای دادم و دلواپس نیستم ولی شغل من مهندسی کشتی سازیه اگر پروزه نداشته باشم چیکار باید بکنم ؟
کدام تولید صنعتی در کشور ما یارای مقابله با خارجی ها رو داره؟
شماها که بر این متن به به و چه چه میگید بفرمایید همه ی صنایع رو تعطیل کنیم و از خارج وارد کنیم بهتره اونوقت من کشتی سازم غمی ندارم دیگه با پول پراید میتونم تویوتا سوار شم
بفرماید جوابتان آرزوست
ناشناس
| Germany |
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
آقای مهندس کشتی ساز که فقط به فکر خودت و شغلت هستی ، شما بفرمایید اون کشتی هایی که چند صد ساله قرار تحویل بدید چی شد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
وقتی همه صنایع ما داره جان و مال و سرمایه و وقت و... این مردم را به باد میده چیکار باید کنیم. خودروسازی سالهاست داره حمایت میشه و میدونم هزاران نفر مشغول به کار هستن. به کجا رسید؟؟؟
بجای این با وارد کردن تکنولوژی روز همه افرادی که الان مشغول هستن میتونن وارد صنایع بروز شده بشن و کار کنن نه اینکه هنوز داریم پیکان وانت تولید میکینیم. تنها راه حل اینه که چند سالی با دنیا ارتباط قویتری داشته باشیم و خودمون رو بالا بکشیم. موضعی و کوتاه مدت حق با شماست ولی دراز مدت آنچه خواهد شد که برای خودرو اتفاق افتاده.
غارنشینی دستاوردی نخواهد داشت دوست عزیز
ساسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
ناشناس عزیز ۱۵:۳۰- ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
اگر متن رو خونده باشید، کاملا شفاف و واضح توضیح داده که نباید به خاطر منافع عده ای قلیل، منافع کل جامعه رو فدا کنیم.
خود شما از اینکه به اسم حمایت از تولید صنعت خودرو داخل ماشینهای مدل 1990 فرانسه رو با بدترین کیفیت و آلوده سازی زیاد به قیمت آخرین مدلهای روز اروپا بخرید راضی هستید؟
البته مستحضرید که تمام قطعه ها از چین میآد ... !!!
پ.ب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
با سلام بر شما مهندس عزیز و گرامی اگر دقت فرموده باشید اشاره شده بود که ضرورت و سرعت عاملیست جهت انجام سریعتر امور و مهندسان عزیز وطن عزیزمون ایران هم اگر در قراداد و سفارش قبلی داخلی سهیم هستند متعهد به انجام تعهد قبلیشون باشند واسه هممون بهتره. گرچه مشکل من و شما نیستم کسان دیگری هستند که هم گره بر کار شما میزنند و هم چوبی میشوند در لای چرخ اقتصاد مردم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
7
60
شرکتها و سازمانهایی که مدعی ساخت کشتی هستند، چرا از الگوی مپنا استفاده نمیکنند>
مپنا حدود 20 سال قبل سفارشهای ساخت نیروگاه در کشور را تجمیع نموده و با این اهرم از شرکتهای صاحب تکنولوژی درخواست نمود ضمن انعقاد قرارداد، انتقال تکنولوزی را نیز انجام دهند.
نتیجه اینست که مپنا یکی از شرکتها پیشرو در زمینه طراحی و ساخت داخل نمودن تجهیزات نیروگاه شده است. کاری که صنعت نفت با گذشت بیش از 100 سال، هنوز شیرهای ساده پتروشیمی و پالایشگاهی را نتوانسته ساخت داخل بنماید.
پاسخ ها
کوشا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
دوست عزیز کجا مپنا شرکت پیشرو در زمینه طراحی و ساخت نیروگاه و ساخت تجهیزات نیروگاهی شده ؟ مپنا در خرید و نصب نیروگاه پیشرو است اما در طراحی و ساخت مطلقا ، از سویی دیگر هیچ تجهیز نیروگاهی نظیر توربین ، ژنراتور ، انواع پمپ ها و فنها ، بویلر و متعلقات ، شیرآلات صنتعی در مپنا ساخته نمی شود.
ناشناس
| Germany |
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
جناب کوشا لطفا" دانش خودرادر مورد مپنا کامل کنید و تا آنجا که من خبر دارم شرکت مپنا پره های توربین،ژنراتور،توربین، ژنراتور، بویلر،.....و سیستم کنترل نیروگتهها را هم میسازد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
شما شغلت کشتی سازیست یا کشتی سازی خوانده اید؟
باید بین منافع بلند مدت کشور و نیازهای حال توازن ایجاد کرد
ناشناس
| Germany |
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۳
من خودم فازهای عسلویه ناظر کارفرما هستم! و واحد بخاری که مپنا نصب کرده تماما ساخت "macci" ایتالیاست!!! اینکه یه دیگ بخاره خدا بداد توربین و کمپروسور برسه...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۳
آقای ناشناس که ناظر کارفرما در عسلویه هستید، خودتان میدانید که این بویلر مربوط به سالها قبل است!!
لطفا بفرمایید در باره نیرو گاههای فارس، دماوند (تهران)، پره سر ، کازرون،سنندج، توس، شریعتی (مشهد)،گل گهر سیرجان، یزد، کهنوج، آبادان، بهبهان،شیروان،سبزوار، پرند( درحال ساخت)،سیرجان و ... تحقیق بفرمایید و تصدیق نمایید که تماما توسط مپنا طراحی و ساخته شده است.
مرتضی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
171
17
شمایی هم که این متن رو نوشتی پول و حقوقت تو اینه که اینجوری دفاع کنی و همچین چیزی بنویسی تا زندگیتو بگذرونی . . .
حرفی هم نیست . . .
توقعی هم نیست که همه یه جور فکر کنند . . .
اما مهم اینه که اگه جای مدیر عامل یا اصلا نه، جای کارگر کشتی سازی ایران بودی بازم اینجوری می نوشتی یا اینجوری فکر می کردی یا نه؟؟؟؟؟
تفکر شما همون تفکر آبگوشت بزباش و قرمه سبزی و مدیران خارجی هست و با این تفکر نمیشه مملکت رو اداره کرد بلکه مملکت رو میشه دو دستی به صاحبان سرمایه تقدیم کرد، اگه همچین تفکری در وزارت دفاع ما بود تا الان ده بار مملکت سقوط کرده بود و تجزیه شده بود، با این تفکر حتی ی کلاشینکف هم نمی تونستیم بسازیم . . . چه برسه به ساخت موشک و پهباد و غیره.
من نمیگم ور تا دور خودمون دیوار بکشیم و جواب سلام هیچکی رو ندیم اما جوری هم رفتار نکنیم که با التماس جواب سلاممون رو بدن
چه تضمینی هست که اینا اصلا کشتی رو بدن به ما و مصادره نشه یا اصلا مثل 8 سال پیش که پول خوردن و ی آبم روش (راستی اینا تو قراردادشون سود این 8 سال رو هم محاسبه کردند؟)
حرف زیاده دوست من . . .
اینارو نگفتم که تو کامنتا بزارید یا تایید بشه یا نشه، برام مهم نیست. فقط یه احساسی غلیان زد و گفتم که بگم این حرفارو شاید به دست نویسنده این متن برسه.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
آقا مرتضی کشور رو که نمیشه از دید کارگر یا مدیر عامل فلان شرکت اداره کرد منفعت ملی حرف اول می زنه چه به ضرر من باشه چه شما چه جعفر محمدی این که کشتی ساز ها پس از 12 سال کشتی تحویل ندن منفعت ملی رو به خطر نمی اندازه به نظرت؟؟؟؟
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
تو که احساساتت غلیان میزنه باید بدونی که تا رقابت نباشه پیشرفت هم نیست . صنعت خودرو انحصاری ما نمونه اش . اتفاقا این کار باعث میشه که صنایع ما هم برای بقای خود به فکر به روز رسانی خودشون از نظر علم و تکنیک بکنن و هم کمی هم به مشتریانشون احترام بذارن . البته اگه واقعا بخوان بمونن . وزارت دفاع واقعا به فکر ارتقا و به روز رسانی تکنولوژی هست که اینطور پیشرفت کرده میدونی چرا ؟ چون برای بقا به طور مستقیم بهش احساس نیاز میشد پس یک عزم راسخی پشتش بود که پیشرفت کنه ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
اصلا من شک ندارم که این تویی که واسه ساعتی چند هزار تومن خودت رو میفروشی !
مهدي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۳
شمايي كه به فكر چند هزار نفر كارگري كه در كشتي سازي كار ميكنند هستي به فكر ميليونها ايراني كه به خاطر نبود كشي از ميلياردها درلار درآمد محروم شدند هم هستي؟
بگذريم كه آن كارگر از اين سفره حمايت از توليد داخل ماهي 700-800 هزار تومن بهره مي بره و مديران رانتي و مادرزادي همان شركتها ميلياردها تومن!!!
ناشناس
Netherlands
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
78
25
با سلام
من به عنوان کسی که در صنعت کشتی سازی ایران کار می کنم به اطلاع تان می رسانم بخش زیادی از انتقادات شما قابل قبول و بخشی از آن هم کاملا غلطاست. این مقاله شما در مورد صنعت کشتی سازی از روی آگاهی نوشته نشده. صنعت کشتی سازی با صنایع دیگر قابل مقایسه نیست. ضمناً قابل ذکر است که کشتی سازی صنعت High Techبه شمار نمی آید که بگوییم که ظرف 8 سال چنان پیشرفت هایی صورت گرفته که کشتی های 8 سال پیش امروز بدرد نمی خورد که اگر این گونه باشد تمام ناوگان دریایی ایران که چیزی حدود 30 سال سن دارد باید از رده خارج شود. در واقع آن چیزی که سبب شده گفته شود آن سفارشات به مطابق روز نیست تغییراتی که در بازار حمل و نقل و همچنین مزیت های اقتصادی که نوع ناوگان می تواند داشته باشد است.
ضمناً کشتی سازی ایران توان ساخت شناور های بزرگ و اقیانوس پیما را دارد و نمونه آن نفت کش ساخت کشتی سازی صدراست که در شرایط تحریم ظرف 24 ماه ساخته و تحویل شد. و این نوع سفارشات ساخت می تواند برای حداقل 10 هزار نفر شغل ایجاد کند آن هم در مناطقی که محرومیت در آنها زیاد است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
این کشتی صدرا اصلا تحویل نشده و سالهاست بلا استفاده مانده.
همچنین کل قراداد 4 کشتی بوده که یکی به اب انداخته شده بعد 9 سال
ناشناس
Germany
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
5
83
تقاضای قرارداد ساخت هواپیما ندارند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
چرا. هسای اصفهان ادعای ساختش رو داشت. ولی با سقوط ایران 140 تعطیل شد.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
6
75
فقط میتونم بگم دمت گرم ایول با این مقالت گل کاشتیییییییییی
سپیده
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
3
71
فقط کافی است بدانید که طبق اعلام کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران،  12 سال پیش سفارش ساخت 5 فروند کشتی به داخلی ها داده شده و 143 میلیون دلار نیز به آنها پرداخت شده است ولی هنوز که هنوز است، کشتی ها را تحویل نداده اند و معلوم نیست که الان با چه رویی دنبال قرارداد و پول جدید هستند؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
8
30
خب بياييم در کنارش سفارش 10 فروند کشتي هم به توليدکنندگان داخلي بديم ببينيم آخرش کدام يک بهتر و سريعتر انجام مي دهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
خب قبلا به داخلی ها سفارش دادن ولی 12 ساله که کشتی رو تحویل ندادن این داخلی های کشتی ساز
عصر خوان
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
142
8
1- آنچه در یادداشت پیش‌روی خواهد آمد اگرچه در نگاه اول فقط یک «احتمال» است ولی این احتمال با استناد به برخی از شواهد و قرائن موجود پدید آمده است و‌ از آنجا که موضوع آن با آینده و سرنوشت کشور گره خورده است، نمی‌توان و نباید از کنار آن به آسانی عبور کرد و عواقب ناگواری را که در پی خواهد داشت، نادیده گرفت. شواهدی که به آن اشاره خواهیم کرد از یک توطئه خطرناک حکایت می‌کند که شناسنامه بیرونی دارد و یک جریان مرموز داخلی با نفوذ در برخی از مراکز تصمیم‌ساز و سیاست‌پرداز نظام، مأموریت اجرای آن را برعهده گرفته است. این احتمال، اگر به واقعیت نزدیک باشد- که اینگونه به نظر می‌رسد- هوشیاری و برخورد مشترک مردم و مسئولان با آن به اندازه‌ای ضروری است که نباید از امروز به فردا موکول شود. اما قبل از طرح موضوع، اشاره به این نکته لازم به نظر می‌رسد که به یقین رسانه‌های وابسته به جریان نفوذ از داخل و خارج کشور تلاش می‌کنند این هشدار را ناشی از «توهم توطئه» قلمداد کرده و به برخوردهای سیاسی و جناحی نسبت بدهند تا از میدان دید و توجه خارج شود که باید گفت؛ برفرض که حق با شما باشد و این هشدار را یک برخورد سیاسی و جناحی بدانید! ولی درباره مستندات و شواهدی که ارائه می‌شود چه می‌گوئید؟ خدا رحمت کند مرحوم احسان طبری را که وقتی به عنوان یکی از برجسته‌ترین نظریه‌پردازان اردوگاه جهانی مارکسیسم، زبان و قلم به نفی مارکسیسم گشود، رسانه‌های هردو بلوک غرب و شرق- آن روز- ادعا کردند جمهوری اسلامی ایران به او آمپولی تزریق کرده است که هر چه را به وی دیکته می‌شود، بر زبان می‌آورد! و مرحوم طبری در پاسخ گفته بود؛ بر فرض که چنین آمپولی وجود داشته باشد و به من نیز تزریق کرده باشند! ولی درباره استدلال‌ها و اسنادی که در نفی مارکسیسم ارائه می‌کنم چه می‌گوئید؟! آمپول که سند و استدلال تولید نمی‌کند!

و اما درباره احتمال مورد اشاره گفتنی است که؛

2- نیم نگاهی به مشکلات مردم که طی سه سال و چند ماه گذشته با آن روبرو بوده و همه‌روزه نیز بردامنه آن افزوده شده است بیندازید. وجود بسیاری از این مشکلات طبیعی نیست ولی یک جریان مرموز که در برخی از مراکز تصمیم‌ساز و سیاست‌پرداز نظام نفوذ کرده است، نه فقط اقدام مؤثری برای برطرف کردن مشکلات مورد اشاره انجام نمی‌دهد، بلکه پیدایش و افزایش دامنه آن را طبیعی و عادی نیز معرفی می‌کند! به عنوان مثال، بیکاری، رکود، افزایش لگام گسیخته قیمت‌ها، قاچاق، تحریم‌ها، فساد اقتصادی، تعطیلی نزدیک به 60 درصد کارگاه‌های تولیدی و برخی از کارخانجات بزرگ صنعتی و... عرصه را بر توده‌های مردم که صاحبان اصلی انقلاب و نظام هستند همه روزه تنگ‌تر می‌کند و در همان حال، جریان مرموز مورد اشاره که برخی از افراد آن سابقه وطن‌فروشی در فتنه آمریکایی- اسرائیلی 88 را در کارنامه خود دارند و در بخش‌هایی از مراکز تصمیم‌ساز نظام خزیده‌اند نه فقط به هیچ یک از راه‌حل‌های مؤثر و تجربه شده برای مقابله با این مشکلات و ناهنجاری‌ها توجهی نمی‌کنند بلکه هر انتقادی را در مخالفت با دولت معرفی کرده و منتقدان را با انواع تهمت‌ها و ناسزاها می‌نوازند! قاچاق کالا تولیدکنندگان داخلی را به ورشکستگی کشانده، کارگاه‌ها و کارخانه‌ها را از رمق انداخته ولی از یکسو شاهد اقدام موثری برای مقابله با این پدیده پلشت نیستیم و از سوی دیگر واردات بی‌رویه اقلام غیرضروری نیز بر دامنه آن افزوده است. واردات دسته‌بیل، سنگ‌پا، شانه، گیره، گل‌وبرگ مصنوعی، آب پنیر، آدامس، خاک اره، خلال چوب کبریت، مداد تراش، جوراب، شامپو، عینک آفتابی، قرقره و... از جمله اقلام وارداتی هستند که از سوی گمرک اعلام شده است. کدامیک از این اقلام در کشور تولید نمی‌شود؟ در حالی که عدم اشتغال به اذعان رئیس‌جمهور محترم یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی است که مردم با آن روبرو هستند، جریان یاد شده با خیال راحت و به گونه‌ای که انگار چنین مشکلی وجود خارجی ندارد، اصرار دارد که تمامی پروژه‌ها و پیمان‌ها و سفارشات ریز و درشت را به خارجی‌ها بسپارد. کترینگ قطارهای مسافربری (تهیه غذا برای مسافران) را به یک شرکت اتریشی واگذار می‌کند، ساخت آزاد راه شمال را با تاکید بر معماری اسلامی! به یک شرکت ایتالیایی می‌سپارد، با انعقاد قراردادهای کلان، شرکت خودروسازی پژو سیتروئن را که در حال ورشکستگی بود نجات می‌دهد و کارکنان اعتصابی آن را به کار بازمی‌گرداند. در حالی که کارخانجات کشتی‌سازی کشورمان با تخصص برجسته و تجربه مثال‌زدنی در حال ورشکستگی است، سفارش ساخت 10 کشتی را به کره‌جنوبی می‌دهد. دیروز فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) که از عقد این قرارداد به شدت متعجب شده بود، از رئیس‌جمهور خواست که این قرارداد را لغو کند و گفت؛ ما در صنعت کشتی‌سازی شرکت‌های بزرگی مثل صدرا را داریم که تجربه ساخت اقیانوس‌پیمای 113 هزار تنی «افراماکس» را در 22 ماه در کارنامه خود دارد. سردار عبداللهی می‌افزاید؛ ما حاضریم با ایجاد کنسرسیومی از شرکت‌های داخلی چون صدرا و ایزائیکو و... این قرارداد را برای ساخت 10 فروند کشتی اجرا کنیم. از سوی دیگر حمید رضائیان مدیرعامل بزرگترین مجتمع کشتی‌سازی با شنیدن این خبر نمی‌تواند از گریه خود در مقابل خبرنگاران خودداری کند و می‌گوید؛ در حالی که 5300 کارگر و مهندس این مجتمع بیکار مانده‌اند و توان بالایی در ساخت کشتی و تعمیر سکوها و دکل‌های نفتی دارند، چرا باید ساخت 10 کشتی به کره‌جنوبی سپرده شود!

ماجرای قراردادهای نفتی نیز حال و هوای مشابهی دارد که شرح آن به درازا می‌کشد و درباره برجام - که اکنون دست‌اندرکاران آن نیز اعتراف می‌کنند دستاورد آن تقریبا هیچ بوده است - پیش‌از این گزارش‌هایی داشته‌ایم و از تکرار آن پرهیز می‌کنیم. چرا که امروزه معلوم شده است تمامی آن بزرگنمایی‌های قبلی نظیر آفتاب تابان! معجزه قرن! فتح الفتوح! و... فقط آرزوهای بر‌باد‌رفته دولت محترم بوده و کلاه‌گشادی که برخی از مشاوران بر سر ملت گذارده بودند و سه سال و چند ماه از فرصت و امکانات مردم و نظام را دود کرده‌اند و به هوا فرستاده‌اند و همین چند روز پیش بود که اعتراف کردند، برای عبور از سد افکار عمومی برجام را بزک می‌کرده‌اند! و...

3- اکنون به ماجرای خطرناکی که در آغاز به عنوان یک احتمال از آن یاد کردیم و موضوع اصلی یادداشت پیش‌روی است بازمی‌گردیم و این پرسش را پیش می‌کشیم که کدام انسان عاقل و برخوردار از کمترین هوش و درک اجتماعی - و نه الزاما اقتصادی - می‌تواند باور کند که تمامی این بی‌توجهی‌ها به حل مشکلات مردم طبیعی! و عادی بوده و هست؟! و چگونه می‌توان پذیرفت که برخی از مسئولان با وجود اطلاع از راه‌کارهای موثر و تجربه شده نه فقط دست به کمترین اقدامی برای مقابله با معضلات مورد اشاره نزده‌اند، بلکه آشکارا بر دامنه آن نیز افزوده‌اند؟! و کوتاه سخن آن که؛ آیا نباید تردید کرد که بی‌توجهی به مشکلات مردم و دامن زدن به آن عمدی بوده و جریان خزنده و مرموز یاد شده از این مشکل‌آفرینی عمدی انگیزه خاصی داشته و هدف مشخصی را دنبال می‌کند؟! اگر مشکل‌آفرینی این جریان خزنده و نفوذی را عمدی بدانیم که شواهد فراوانی از عمدی بودن آن حکایت می‌کند، سؤال بعدی آن است که چرا؟! بخوانید!

4- این یک قاعده شناخته شده و یک اصل پذیرفته شده است که هرگاه مردم با مشکلات پی‌در‌پی روبرو شوند و در همان حال شاهد بی‌توجهی مسئولان در مقابله با آن مشکلات باشند به طور طبیعی دو برداشت در ذهن و اندیشه آنان شکل می‌گیرد. اول آن که مسئولان و دست‌اندرکاران نمی‌توانند با مشکلات مقابله کنند و دوم این که؛ نمی‌خواهند مشکلات را از سر راه بردارند، و در هر دو حالت نتیجه یکسان است و آن، این که، مسئولان و دست‌اندرکاران موجود، باید کنار گذارده شوند.

حالا به نکته مورد نظر نزدیک شده‌ایم و پرسش بعدی می‌تواند به گره‌گشایی از ماجرا کمک کند. پرسش این است که آیا جریان خزنده مورد اشاره از اصل و قاعده یاد شده بی‌خبر است و نمی‌داند که نتیجه مشکل‌آفرینی برای مردم، سلب اعتماد آنان و احساس نیاز شدید به برکناری دست‌اندرکاران مشکل‌آفرین است؟ پاسخ این پرسش به یقین منفی است و نمی‌توان باور کرد آنان که عمداً مشکل می‌آفرینند از بی‌اعتباری خود نزد مردم و افکار عمومی بی‌خبرند، بنابراین سؤال بعدی آن است که این جریان خزنده چرا علی‌رغم آگاهی از این نتیجه، کماکان به مشکل‌آفرینی ادامه می‌دهد؟! هدف اصلی جریان نفوذی را دقیقا در همین نقطه باید جست‌وجو کرد. بخوانید!

5- جریان نفوذ اگرچه با حاشیه‌سازی‌های پی‌درپی تلاش می‌کند افکار عمومی را از مسائل اصلی دور کند و مثلا به جلوگیری از اجرای فلان کنسرت و یا لغو سخنرانی فلان نماینده مجلس و دهها مسئله دم‌دستی دیگر بکشاند ولی پرتاب این نارنجک‌های دودزا و بمب‌های صوتی از نوع اقدامات پیرامونی و برای خالی نبودن عریضه است! مأموریت جریان خزنده نفوذ، انکار مشکلات نیست بلکه استفاده از تاکتیک «غرق مصنوعی» است. در این تاکتیک که پیش از این هم مروری گذرا بر آن داشته‌ایم و آمریکایی‌ها در زندان گوانتانامو و انگلیسی‌ها در زندان ابوغریب از آن استفاده کرده‌اند، زندانی را در حالتی قرار می‌دهند که احساس می‌کند تا چند لحظه دیگر، غرق می‌شود. در این حالت که زندانی همه راه‌ها را به روی خود بسته می‌بیند، زندانبان، آنچه را که در پی آن است به عنوان تنها راه نجات پیش‌روی او می‌گذارد و زندانی برای نجات از غرق شدن به آن چنگ می‌زند! توضیح آن که، جریان خزنده با افزایش عمدی مشکلات تلاش می‌کند مردم را به این تصور و تلقی برساند که همه راه‌ها به روی آنان بسته است و آینده‌ای تاریک و آکنده از مشکلات پی‌در‌پی در انتظار آنهاست. یعنی دقیقا، چیزی شبیه همان غرق مصنوعی! در این حالت است که تسلیم در مقابل آمریکا و تن دادن به خواسته‌های دشمن را به عنوان «کلید» این قفل بسته معرفی می‌کند! به بیان دیگر، همه مشکلات را ناشی از اصرار و پافشاری ملت و نظام بر اصول و مبانی اسلام و انقلاب قلمداد می‌کند و البته فقط آن بخش از اصول و مبانی که مانع غارتگری حریف و باعث ذلت‌ و بردگی ملت است و نه اصول و مبانی دیگری که با سلطه دشمن کاری ندارد. به قول «گری سیک» مشاور امنیتی اسبق آمریکا؛ ما با نماز و روزه مردم ایران کاری نداریم، آنقدر نماز بخوانند و تسبیح بگردانند که پیشانی و نوک انگشتانشان ضخیم شود. آنچه با آن مخالفیم تکیه آنان بر عقایدی است که مانع همراهی ایران با آمریکا - بخوانید بردگی و ذلت و تن دادن به غارتگری آمریکا- است، نظیر آنچه در رژیم طاغوت بود.

این قصه اگرچه سر دراز دارد و باز هم به ابعاد دیگری از آن خواهیم پرداخت ولی کوتاه سخن آن که جریان مرموز و نفوذ کرده در برخی از مراکز تصمیم‌ساز و سیاست‌پرداز نظام، پروژه آمریکایی- اسرائیلی تسلیم ایران و مردم این مرز و بوم به آمریکا را دنبال می‌کند و این، دقیقا همان وطن‌فروشی است که در فتنه آمریکایی - اسرائیلی 88 در پی آن بود و ناکام ماند.

گفتنی است کیهان در آن مقطع نیز چندماه قبل از شکل‌گیری فتنه، ضمن مقایسه فرمول کودتاهای مخملی با حرکت جریان فتنه، تمامی مراحل بعدی فتنه، نظیر انتخاب رنگ، تشکیل کمیته صیانت از انتخابات و... را قبل از وقوع پیش‌بینی و اعلام کرده و خبر داده بود که انتخابات فقط یک بهانه است و فتنه‌گران براندازی نظام را دنبال می‌کنند. به عنوان مثال در تیتر اول کیهان چهارشنبه 20 خرداد 88 - 3 روز قبل از انتخابات - آمده بود «این هشدار را جدی بگیرید؛ آخرین پرده سناریوی افراطیون، آشوب پس از شکست» است و... آن هنگام نیز برخی از افراد موجه و دلسوز به کیهان خرده می‌گرفتند که البته بعد از شروع فتنه به اشتباه خود پی بردند و تعدادی از آنان، پوزش خواستند.

و امروز هم تمامی شواهد و قرائن موجود که به برخی از آنها اشاره کردیم از توطئه جدیدی خبر می‌دهد که وطن‌فروشی گویاترین واژه برای معرفی آن است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
کلی گویی کرده ای بی آن که درد مردم را بگویی. جوابی هم برای مقاله نداشته ای
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
قربونت برم من حوصلم نشد بخونم تو چیطو حوصلت شد ایقد بنویسی آخه!!!!!
امید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
متاسفم که باید بگم با رفع تحریم ها کم کم بساط مفت خوری شما هم داره جمع میشه و این آه و ناله هاتون قابل درکه!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
این که سرمقاله کیهان عزیز است!!!!! لطفاً منبع را اعلام نمایید تا شرمنده برادر حسین نشید.
علیرضا
-
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
2
37
این احسنت احسنت ها دردی از هیچ کس دوا نمی کنه. مقالتون خوب بود، اما چقدر فکر می کنید تأثیرگذار باشه؟ اگه صرف از آگاهی دادن و اطلاع پیدا کردن مردم، این تیپ استدلال ها در لایه های بالا نفوذ و اثر می کرد و نتیجش رو می دیدیم، اون موقع باید گفت احسنت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
2
36
عالی بود احسنت احسنتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
5
35
درود بر قلم حاذق و استدلال منطقی نویسنده مقاله که درد جامعه کشتیرانی را به زیبایی بیان کرد.
تبارک الله
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
119
9
یعنی شدی پابوس و مجیزگوی خارجی ها عصر ایران...خاک توسر وطن فروشت....
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
پس حمایت از رانت خوارها میهن پرستی است/
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
1
60
گفتند لوازم خانگی خارجی نخرید داخلی رو حمایت کنید الان که جلوی جنش خارجی رو گرفتند قیمت لوازم خانگی داخلی رو دارند بالا میبرند
آزاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
1
44
زنده و پاینده باشید و ممنون که حرف دل مردمو میزنید به امید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
3
44
متن خوبی است اما فقط یک پاراگراف اشتباه بود
پاراگراف آخر
(مردم اما بیدار هستند و این مهم ترین نقطه امید است.)
احمدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
1
73
عصر ایران سیاه نمایی نکن کره جنوبی با این همه ادعاش نتونست وانت پراید بسازه ولی ما ساختیم پس کشتی پراید هم میسازیم!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۳
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
1
57
کشتی ساختن پیشکش! کدام قایق مدرن مطابق با تکنولوژی روز را ساخته اند؟
ژورنالیست
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
2
45
گیر ندین به یه سری مدیر کشتی ساز بیچاره ! اونا هم قراره نون زن و بچه شون رو تامین کنند ؛ مثل مدیران صنعت خودرو .
منتها اونا جلوی چشم مردم نیستن ...
همون خودرو ها جلو چشمون هستن بسه . .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
2
41
اون کسایی که معترضند فقط پول رو میبینن واسشون مملکت و مردم مهم نیست. خیلی میتونن برن صنعت خودرو رو شکوفا کنن
ودا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
1
36
واقعاً آفرین به غیرت نویسنده این متن. آدم دلش میخاد همه این حرفارو تو گوش همون منتقدا داد بزنه که کر بشن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
1
44
دوستان كشتى ساز ايرانى شما اگر توان دارى چرا براى كشورهاى خاورميانه و اسيا و اروپا كشتى نميسازى ؟ جواب اين سوال مردم رو بدهيد لطفا
آزاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
1
31
زنده و پاینده باشید و ممنون که حرف دل مردمو میزنید به امید
ناشناس
United States of America
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
7
21
بهتر بود میگفتین در ایران و با مشارکت طرف خارجی ساخته بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
1
42
تمام سازمانهای دولتی مثل سفره هستن و همه دارن میخورن. کسی کار نمیکنه.
ناشناس
Germany
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
2
45
کشور در پارس جنوبی خسارت سنگینی بخاطر این شعارهای سیاسی پرداخت کرده مردم اگر از این خسارت‌ها بااطلاع بشن برای بانیان این شعارها سنگین خواهدبود
ناشناس
France
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
1
47
تجربه 40 سال انحصار در صنعت خودروسازی خودش گویای همه چیز هست! اصولا رانت و انحصار رو به اسم منافع ملی توجیح می کنن، نتیجش هم می شه بعد از 50 سال هنوز پراید و 405 و وانت نیسان ساختن! صنعت کشتی سازی هم احتمالا کشتی هایی با تکنولوژی جنگ جهانی دوم تحویل خواهد داد!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
1
40
در مورد دارو واقعا ظلم و ستم به ما بيماران هست.واقعا داروهايي مثل آمپول كلگزان آمپول پرولوتون جلو ورود خارجيشو گرفتن و نمونه داخلي بسيار بي كيفيت با اثر درماني افتضاح و حتي عوارض زياد هست.خواهش ميكنم سلامت مردم رو با سياست پيوند نزنيد.ما بيماران كجاي دعواي سياسي شما هستيم و چي از برد و باخت شما عايدمون ميشه فقط زجر و بربختيش واسه ماست.
ایمان کوشکی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
1
33
حرف منطقی و عقلانی جواب ندارد. مردم هم بر اساس عقل و منطق واکنش نشان می دهند.
متنی که نوشتید صدای مردم ایران است. خدا همتون رو برای اسلام و ایران حفظ کنه
شهروند
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
1
28
ممنون خیلی مقاله خوبی بود.لطفا روی این موارد بیشتر روشنگری کنید.
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
1
37
یعنی درود بر نویسنده این متن هر کی این متنو میخوته از طرف من یه دمت گرم بگه بهش کیف کردم عالی بود
ناشناس
United States of America
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
1
53
هروقت صحبت از حمايت توليد ملي مي شود ، به ياد آنتونف هايي مي افتم كه به نام ايران 140 توليد شد و سه فروند از چهارتاي آن سقوط كرده و هزاران نفر را عزادار كردند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
اون هواپیماها تولید نشد، بلکه فقط مونتاژ cbu بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
1
34
ميگم هواپيما ها رو هم تو داخل بسازيم بهتر نيست ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
1
35
اون کسانیکه طی این سالها این هزینه هارو به مردم تحمیل کردن باید پاسخگو باشن در چه زمینه هایی به خود کفایی رسیدن و به چه قیمتی مگه در جهان امروز میشه درارو ببندیم و ارتباطی با دنیا نداشته باشیم کره شمالی و کوبا به کجا رسیدن؟
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
1
39
هر کی مردم رو اذیت میکنه.خدا نابودش کنه.یدونه ای عصرایران
ناشناس
China
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
0
41
واقعا مردم ايران بي دفاع هستن - خدايا خودت كمك كن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
0
40
این آقایان کشتی ساز قرابود سه کشتی هم برای ونزوئلا بسازند که سال ها قرارداد آن طول کشید و اتفاقی نیفتاد تا چاوز هم مرد.بهرحال پول نفت بیت المال برای عد ه ای شیرین بوده است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
1
35
درود بر تو عصر ایران
به امید روزی که از دست این دلواپسان پول پرست راحت بشیم
بابک
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
0
28
عالییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی
کیاراد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
0
45
لپ مطلب تو همین چند جمله است:
اگر چنین است چرا هیچ کشوری به کشتی سازان ایران، سفارش های کلان کشتی سازی نمی دهد؟ اگر کشتی سازی ما ، واقعاً کشتی سازی است چرا باید چشم به راه رانت دولتی باشد؟ مگر همین کره ای ها از کشورهای مختلف جهان سفارش نمی گیرند؟!
خود را که نباید فریب دهیم!
ناشناس
Netherlands
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
0
52
نظر مخالفان این قرارداد را به ساخت و مرمت تونل کندوان توسط .... که 8 سال و اندی طول کشید جلب می کنم که قرار بود شرکت ژاپنی با 1 میلیون دلار طی یکسال این پروژه را تحویل دهد که .... طی 8 سال و بالغ بر چندین میلیون دلار کار را با مهندسی و مشکلات زیاد ناقص به پایان برد. جسارتا
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
0
42
مدتی قبل برنامه مستندی میداد که روند پیشرفت کشور کره جنوبی و ایرانو تو صنعت خودرو بررسی میکرد با مستندات میگفت برا بوجود آمدن سمند در همون سالها 800 میلیارد تومن هزینه شده که وقتی به دلار اون زمان تبدیل میکرد میشد امتیاز یه خط تولید یه کمپانی خودرو سازی رو خریداری نمود. داستان کشتی سازی هم مثل همینه
علی
-
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
1
38
متن بسیار عالی وبا استدلال قوی بود.
ناشناس
Iraq
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
72
7
همین کارا رو میکنند که نرخ بیکاری به باتری حدش بعد انقلاب رسیده .
دولت روحانی خوب داره مشکلات اقتصادی وبیکاری کشورهای دیگه رو برای سرپا نگه داشتن برجام حل میکنه . احسنت .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
0
50
پیشنهاد میکنم دوستان معترض که توانایی ساخت همچین کشتی هایی رو دارند ناو بسازند.
بابک
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
1
16
شاید منطقی تر باشه یه جوینت ونچر از کشتی رانی ایران و هیوندایی در داخل تشکیل بشه و کشتی ها در داخل کشور با هدایت مستقیم هیوندایی به عنوان هد کنسرسیوم ساخته شوند. مشابه فاز 6-7-8 پارس شمالی که توسط شرکت تویو ژاپن به عنوان هد کنسرسیوم و پیمانکاران داخلی و خارجی مثل دایلم کره و جی-جی-سی ژاپن به شکل منحصر بفردی به بهره برداری رسید.
صمیم
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
0
35
داروهای بی کیفیت را با تمام باورم تایید میکنم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
0
39
کاش خود آقایان و خانواده هایشان سوار این لگنهای داخلی میشدند و ماشین خارجی نداشتن یا برای دارو و درمان به خارج نمیرفتند آنوقت میشد حرفشان را باور کرد
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
1
39
اقا بنده تو همین کشتیرانی مشغولم و بسیار متعهد به توانمندی داخلی ولی تو صنعت کشتی ماجرا فرق داره چرا این صنعت با توجه امکانات مورد نیاز برروی کشتی که فارق از یک بدنه است بسیار صنعت پیچیدهای است و سالها ما هنوز کار داریم تا این صنعت رو در سایزهای متنوع اون بومی سازی کنیم استدلال من شاید به بد قولی صنایع داخلی هم بر میگرده ببینید ما در اوج بازار حمل که نرخ اون برای هر صاحب کشتی وسوسه آور بود سفارش کشتی به صنایع داخلی دادیم که نتنها این شناور ها در آن بازار خوب ان زمان تحویل ما نشد بلکه حدود 12 سال تاخیر !!! در تحویل اونهم به ما ضرر بزرگی زد در کنار اون هم ما نتونستیم با اون کشتی در شرایط خوب بازار کالا حمل کنیم

کشتیرانی جمهوری اسلامی در طول 8 سال دفاع مقدس جبهه دوم بود و در طول سالیان تحریم بی رحمانه و ناعادلانه تو راس تمام تحریمها بود که ما به اون افتخار میکنیم .

حالا اونهایی که میگن نباید کشتی خارجی خرید و از اوضاع نابسامان صنایع ساخت کشتی خبر ندارند باید بگند اگه باید صنایع داخلی رو حمایت کرد پس چرا ماشین زیر پاشون ساخت خارجه است .

دوستان تا زمانی که به قول رهبر بزرگوار درک درستی از مشکلات نداشته باشیم این قبیل حرکات نتنها صنایع داخلی ما رو حمایت نکرده بلکه اونها رو به یک صنعت بی حرکت پرتوقع تبدیل میکنه که عملا

قدرت رقابت ندارند و فقط با دنیای ارتباطات میخوان سفارش جذب کنند
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
1
26
عجب قلمی ، عجب مقاله ای ، دستمریزاد .لذت بردم . کپی نموده توی صد تا شبکه اجتماعی گذاشتم تا اذهان عمومی روشن بشه .
ناشناس
Germany
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
1
34
ورزشگاه یادگار امام تبریز نذاشتن از ترکیه چمن بیاد به اسم حمایت از تولید داخل الان این چمن که آوردن غیر قابل استفاده هست و دوباره باید آخر فصل یه چمن دیگه بیارن چقدر سرمایه هدر رفت چقدر مردم اذیت شدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
1
31
درود بر شرفت عصر ایران حرف حساب و گفتی
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
0
22
بسیار جالب و منطقی است .
ضمناً واقعیت اینست که بعضیها برای گرفتن پروژه به ترک مناقصه عادت کرده اند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
0
24
به ولله اون لنج های ساخت ماهیگیران جنوب پیشرفته تر از کشتی های ساخت داخل هست !
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
2
18
من یه تولید کننده هستم. به نظرم حرف شما از چند جهت درست است: ۱- پول سوخته برگردانده می شود ۲- همچنین کسانی که امروز گیر می دهند باید ۸ سال پیش گیر می دادند ۳- منافع ملی ایجاب می کند به خاطر سود دو شرکت کل منفعت ملی را خدشه دار نکنیم
اما قضاوت شما این است که خودت تولید کننده نیستی. البته منظورم این مورد خاص نیست ولی در کل تولید کننده نیاز به بها دادن دارد. در کشوری که تا الان متکی به فروش نفت بوده و واردات بالایی داشته برای اینکه تولیدات رونق بگیره باید حتی اگر ساخت داخل هزینه بر تر می شود یکبار این هزینه بشود و البته هر دفعه این هزینه باید کمتر شود و اولتیماتوم داده شود. در خصوص خودروهای داخل هم مشکل عدم رقابت آنها است. قرار نیست انحصاری وجود داشته باشد اما حمایت از تولید کننده باید انجام شود.
البته یه راه میانبر هم وجود دارد که تولیدات در کشور رونق بگیره و اونم جزب سرمایه گذار صاحب تکنولوژی برای تولید در ایران است. که با توجه به شرایط نابسامان و عدم ثبات اقتصادی و سنگ اندازی دلواپسان این کار هم خیلی نمیشه بهش امید داشت.
پاسخ ها
پویا
| United States of America |
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
بسیار مخالفم دادن رانت فقط سیستمی معلول و ناکارآمد و پر هزینه می سازد که هیچگاه از این مرحله عبور نخواهد کرد اما شفافیت در امور سیاسی و اقتصادی حکومت باید انجام بگیرد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
0
29
اگر ایران می توانست کشتی بسازد چرا در این مدت نساخت؟

در این مملکت قانون حاکم نیست وتا موقعی که چنین است نه تنها از پیشرفت اثری نیست بلکه مردم روی آسایش را نخواهند دید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
0
17
سلام مرسی عصرایران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
0
19
اونایی که اون اعتراضها رو کردند به دولت ، به فکر منافع سازمان و ارگان و پرسنل و شرکتهای خودشون هستند نه منافع ملی و این خیلی طبیعی هست ! بخش غیر طبیعی کار اونجاست که اینها خودشون رو مدافع منافع کشور فرض می کنند و قایم شدن پشت شعارهای ارزشی منافع اقتصادی خودشون رو جلو میبرند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
15
7
لطفا آدرس غلط نده این دولت است که مردم را از داشتن خودرهای روز دنیا محروم کرده چون درآمد گمرک و مالیات و ... به جیب دولت می رود و حاضر نیست ا ز تعرفه سنگین واردات خودرو چشم بپوشد.
ناشناس
China
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
1
19
راستي تويوتا لندكروز ساخت چه كشوري هستش - نكنه ساخت داخله !!!!
ناشناس
Germany
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
0
12
به نظر من سیاست درست در این زمینه این است که یک شرکت مشترک با کره تاسیس شود و کار به این شرکت مشترک واگذار گردد که با استفاده از تکنولوژی و کیفیت کره و با همکاری مهندسان ایرانی کشتیهای مورد نظر یا سفارشات جدید کشتی در این شرکت ساخته شود
کاری که کره ، چین و سایر کشورها برای دریافت تکنولوژی از اروپاو آمریکا در چندین سال قبل کردند و صنایع داخلی خودشون رو توانمند کردند در این حال جنس با کیفیت تحویل مشتری دادند
البته باید نظارت دقیق در نظر گرفته بشه تا این مدل به سرنوشت خودرو سازی منجر نشه وگرنه بهتره که کلا وارداتی باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
5
9
کارمند کشتیرانی هستم
تا جایی که که میدونم سفارش ساخت کشتی معلول مستقیم کشش بازار و کرایه حمل می باشد بزرگ ترین کمپانی های کشتی سازی هم در ایام رکود سفارشات خود را برای ساخت کشتی کنسل و کشتی های lay up خود را حتی با سن کم به قیمتی بسیار ارزان تر از خرید می فروشند .
کاملا مشابه بازار بورس که با پیش بینی(بله پیش بینی و حدس و گمان بر اساس شواهد موجود) اینده بازار اقدام به خرید یا فروش سهام می کنند
شرکتهای کشیرانی نیز با پیش بینی بازار 3تا 5 سال آینده باید دست به خرید بزنند.
خرید کشتی فله بر جدید در حالی که بسیاری از شناورهای ما در لنگرگاه بدلیل نبود بار و مشتتری خوابیده اند حماقت محض بوده.
لیکن برای محمولات کانتینری اوضاع فرق کرده و شرایط متعادلی وجود دارد .
امیدوارم این خرید ها جنبه کارشناسی داشته باشند نه صرفا به علت استفاده از پول های بلوکه شده ظاهرا حتی با وجود برجام براحتی امکان وارد کردن دلارهای بلوکه شده به ایران وجود ندارد و دولت سعی می کند با خرید خارجی و خرج کردن دلارها در همان کشوری که بلوکه شده اند ضعف برجام را پوشش دهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۳
نیاز به خرید این کشتی ها به 10 سال قبل بر می گردد و در این چند سال به علت تحریم، ما نتوانستیم کشتی ها مدنظر کشور را بخریم. و جهتی کشتی ها و نفتکش های موجود دچار استهلاک شدن و نیاز به جایگزینی ها به شدت احساس میشه.
پس با فرمایش شما مبنی بر اینکه « ظاهرا حتی با وجود برجام براحتی امکان وارد کردن دلارهای بلوکه شده به ایران وجود ندارد و دولت سعی می کند با خرید خارجی و خرج کردن دلارها در همان کشوری که بلوکه شده اند ضعف برجام را پوشش دهد »
کاملا مخالفم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
0
20
والا ما نمیتونیم پیکان وانت تولید کنیم اونوقت رفتیم دنبال ساخت کشتیه قاره پیما
حامد
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
0
23
البته آقایان خودشان داروی خارجی وماشین خارجی میخرند مرگ برای همسایه حق است
کامران
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
0
23
"مردم ، اما بیدار هستند و این مهم ترین نقطه امید است"
بیشتر مواقع به این موضوع حسابی شک میکنم !
سینا سعیدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
1
14
می دونم چاپ نمیکنید
ولی برا ی تکلیف خودم باز می نویسم

یادداشت بسیار خوبی بود و جناب محمدی متن هاشون خوب هستند ولی کاش یه لطف یا شما یا این دولت میکرد و میگفت که پول پوله کاکا برادر یعنی تمام پروژه هایی که به شرکت داخلی داده شده و تعهدات را انجام نداده اند و به این سبک عادت کرده و معتاد شده اند و همه این اتش ها از گور این شرکت هاست
ناشناس
Netherlands
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
0
22
اگه داخلیها اینقدر که خودشان میگویند در رقابت با کشتی سازان بین المللی خوب هستند خب بروند در دنیا رقابت کنند و پروژه مهندسی بگیرند و تحویل دهند نه اینکه فقط دنبال گرفتن قراردادهای دولتی داخلی بصورت انحصاری باشند.
حمیدرضا
Saudi Arabia
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
28
3
اینکه بگیم سفارش کشتی و هواپیما رو بدید به خارجی ها شبیه اینه که وقتی مریض شدیم بگیم صبر کنیم پسرمون بزرگ شه دکتر شه خوبمون کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
چه مثال بی ربط ومسخره ای
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
0
12
بنده هم موافقم دستت دردنکنه
456
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
0
15
بهترین کار ممکن دادن سفارش به یک شرکت خارجی خوب به شرط انتقال دانش به داخل و همکاری با داخلی ها است. در مورد همه چیز کشتی خودرو ...
ناشناس
United States of America
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
0
27
مگر تحريم نعمت نبود ؟
پس چرا اثرات اين نمت را نمي بينيم ؟
طوري درباره كشتي هاي نفتكش صحبت مي كنند انگار قايق ماهيگيري است ،
همه صنعت كشور خوابيده ، كارخانه ها ورشكست شده ، مردم از گراني محصولات خارجي و بي كيفيتي توليد داخل شكايت دارند ، انوقت عده اي دوره افتاده اند كه چرا كشتي و هواپيما مي خريد
الف
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
0
32
سلام حوزه کاری بنده در زمینه کشتی نیست و در حوزه راه آهن هست. یه مثال بزنم خدمت دوستان از صنعت ریلی،
این سانحه چند وقت اخیر سمنان رو خاطرتون هست، همون که تعدادی انسان تبدیل به خاکستر شد، علت این سانحه رو هر کسی یه دلیلی عنوان میکنه اما علت این قضیه چی بود. یه شرکتی هست تو ایران که مدتی هست با راه آهن در حوزه علایم الکتیریکی فعالیت میکنه ...، چند سال که قرار بود خط بافق مشهد به علایم مجهز بشه شرکت روسی رو به لطایف الحیلی از مناقصه بیرون انداخته شد و این شرکت کار رو قرار شد انجام بده، این شرکت خط سمنان رو هم انجام داد، اما انجام دادنی،
سیستمی تحویل دادن که خطا بالایی داره، و متصدیان سیرو حرکت و لوکومتیوران ها بابت خطا های این سیستم مجبور میشن، زمان سیر رو از دست بدن و قطار ها با تاخیر زیادی به مقصد برسن.
در راه اهن بدلیل محدویت خطوط زمان توقف بسیار اهمیت داره و توسط رده های مختلف سازمانی کنترل و بازبینی میشه، لذا فشار روانی زیادی به راننده و کارکنان ترافیک و ctc و مرکز کنترل وارد میشود. بعد از استفاده از سیستم atc و مقرارت جدید، خرابی های دستگاه atc مثلا بومی تاثیر زیادی در بالا رفتن زمان توقف و فشار روانی بر روی کارکنان سیرو حرکت داشته، با وجود خرابی ها و خطا های بالا و اجبار به خاموش کردن این سیستم، میزان اهمیت و تاثیر گذاری این سیستم اتوماتیک در راه اهن کم شده، و ضریب اطمینان و اعتماد به این سیستم کم شد.
تا انجا که در سانحه سمنان مامور پس دیدن این خرابی و با توجه به مباحث تعویض شیفت، مجدد تصور میکند که سیستم خراب شده و برای جلوگیری از توقف دستور حرکت میدهد و میشود انچه که نباید
در مورد بحث کشتی و صنایع دیگر هم به همین صورت هست، ایا مجبوریم فرصت از دست بدهیم با شرکتی ها رانتی مرتبط با فلان نهاد فربه شود، ایا باید درامد حمل و نقل و کشتی رانی را فدای این منعفت برای کشور کنیم،
اگر ما کشتی ساز هستیم چرا در این 10 سال تحریم، این کشتی ها که برای کشور ضروری هم بود ساخته نشده یا سفارش داده نشده، احتمالا شرکتی های کشتی سازی داخلی میخواهند قرار داد را منعقد و دست دوم به خارجی ها منقل کنن؟؟؟؟؟
علی ای و حال ساخت داخل خوب است عالی است و ارزش است اما نه ساخت داخلی که سانحه سمنان را ایجاد کند، نه ساخت داخلی که زمان را بکشد، نه ساخت داخلی که داخلی سازی بشود واگذاری قرارداد دست دوم به خارجی ها....
موفق باشید
ناشناس
United States of America
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
1
27
سپاس از عصر ایران عزیز.کشور ما فدای بی سوادی و بی مغزی مسولین شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
0
15
شرکت داخلی هنوز. به تعهدات قردادی که در. سال ۲۰۰۲ و در زمان وزارت اقای جهانگیری در وزارت صنایع بسته شده است را انجام نداده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
0
28
خیلی ساده. بیابیم و سفارش یک فروند کشتی مشابه را با دو برابر قیمت کرها و 1.5 برابر زمان به طرف ایراآنتی بدهیم. در تست های کنترل کیفیت هم به کف قابل قبول اکتفا کنیم بر عکس معیارهایی کره ای ها را سختگیرانه اجرا کنیم. . بعد روند پیشرفت پروزه ها را مانیتور کنیم و صادقآنه به اطلاع عموم مردم برسانیم. شعار هم ندیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۳
1
8
آنهایی که مدعی کشتی سازی در داخل هستند هنوز بلد نیستند که یک جاده با استاندارد ضعیف بسازند نمونه اش اتوبان تهران تبریز که اگر ملاحظه کرده باشید در مناطق مختلفش بعد از اتمام تعمیرات کلی با هزینه های مضاعف وکلی ضرر به بیت المال انجام شده و نمونه های این چنین زیاد هستند چه برسد به کشتی سازی که اگر ساحل را ترک کرد در اعماق دریا خواهد بود.به قول واشاره هم وطنانیکه چندین مورد اشاره شده اگر توان اینکار دارید بروید در مناقضه های خارجی شرکت کنید نه از رانت داخلی که انهم بعد برنده شدن با پنجاه در صد ناقصه به شرکت دیکر واگذار شده وبه شرکت های دوم وسوم ودر آخر کشتی تبدیل به قایق شده ویا اصلا ساخته نخواهد شد با توجه به متون اشاره شده در نظریات بالا
روح الله
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۳
0
9
احسنت عالی بود
مام
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۳
0
13
اطلاع رسانی خوبی بود. اما چ فایده ک صداوسیمای کشور این موضوعات رو درست و حقیقت مطرح نمیکنه؟ و مردم عادی ک دسترسی به اینترنت ندارن یا سوادش رو. ب دروغهای گفته شده اعتماد میکنن. خدا ب نسل های بعد رحم کنه ازما که گذشتاطلاع رسانی خوبی
باباعلی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۳
0
7
بخدا قسم خود امریکا و اروپا هم با آنهمه تکنولوژی صنعت بالا هم سفارش تولیدات کشتی هاشو اکثرا به چین و کره داده است . چون ارزان است و کیفیت هم توسط موسسات بین المللی با استاندارد بالا کنترل میشه . دوما : کشتی سازی ایزوایکو کشتی کوچک کانتینری اراک را ظرف 18 سال با کلی ایراد در ساخت که سالها در کنار اسکله ماند ساخته است البته بیش از نصف عمر ان کشتی ظرف ساخت شده است و الان هم گرفتار هزار جور مشکل هستند . پس چرا میگویند بدهید ما بسازیم ؟ چرا معنی منافع ملی را به منافع یک کارخانه که با هزار مشکل مقررات دولتی گرفتار است گره میزنند ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۳
0
17
هيچ كشور صنعتي و پيشرفته اي در همه صنايع ورود نكرده حتي كشور هاي مثل آلمان . آمريكا . فرانسه سوئد
مثلا فرانسه در ضمينه هواپيما فعاليت ميكند ولي كشتي سازي نميكنه
يا سوئد در ضمينه ماشين هاي سنگين فعاليت ميكنه در هواپيماسازي و خودرو هاي تجاري و ماهواره و غيره ورود نكرده
آلمان در ضمينه خودرو فعاليت ميكنه
سويس در ساعت
اما كشور ما ما شالله در همه ضمينه هاي ميخواد كار كنه در هيچ كدومشم موفق نبوده
حتي يك خودرو ملي تاكنون نتوانسه بومي سازي كنه
كيفتشم كه دارزيم ميبينيم
واکنش یک روحانی به دعوت از "کاظم صدیقی" برای سخنرانی در مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق (ع): دهن‌کجی به مردم عاقبت خوشی ندارد! انتخابات آمریکا و یک بازی خراب کن جدی به نام "رابرت کِنِدی" و معاونش خانم شاناهان! (+عکس) امام جمعه سابق لواسان: ساخت مسجد کار شهرداری نیست؛ شهرداری به وظایف اصلی خود بپردازد که درباره آن‌ها به غایت کم کاری می‌کند قتل ۲ نفر در آرامستان یاسوج/ دادستان: علت درگیری اختلاف شخصی دو خانواده بود حمله موشکی حزب الله لبنان به مواضع نظامیان اسرائیل پارک قیطریه و مساجد اطراف (نقشه) آمریکا : به روسیه در رابطه با احتمال وقوع حمله تروریستی هشدار داده بودیم واکنش عجیب دختران بعد از دیدن شهاب حسینی (فیلم) کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود زاکانی مشکلات تهران را حل کرد و فقط مانده مسجدسازی در پارک ها / اگر در بوستان قیطریه فضای خالی دارید درخت بکارید سختگوی وزارت بهداشت : علت مرگ دکتر بخشی هنوز مشخص نیست یک شرکت در لرستان محکوم به استرداد ۵۷۲ هزار یورو شد کرمانشاه/ سقوط ۴ کولبر در محور مرزی پاوه توصیه‌های تغذیه‌ای برای کودکان در معرض اضافه وزن و چاقی دستور دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل برای رفع قطحی در غزه
وبگردی