۲۹ اسفند ۱۴۰۲
به روز شده در: ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۹
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۵۴۱۴۸۲
تعداد نظرات: ۴۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۰۸-۰۳-۱۳۹۶
کد ۵۴۱۴۸۲
انتشار: ۱۱:۴۸ - ۰۸-۰۳-۱۳۹۶
وزارت خارجه در این مدت چه کرده است. وزارت خارجه مسوول سرنوشت ایرانیان در خارج از کشور است. چرا این افراد تاکنون آزاد نشده اند.
عملیات نظامی ایران در سومالی، راه آزادسازی اسیران ایرانیعصرایران ؛ رضا غبیشاوی - شماری از شهروندان ایرانی در سومالی در اسارت به سر می برند.

آنها توسط دزدان دریایی سومالی در اب های بین المللی ربوده شده و به سومالی منتقل شده اند.

خانواده این افراد نیز با انتشار نامه سرگشاده ای خواستار تلاش مقامات ایرانی برای آزادی آنها هستند. 16 نفر از صیادان ایرانی در سال 1394 به اسارت دزدان دریایی سومالی در آمدند. 8 تن از آنها به دلیل شرایط سخت محیطی،  جان باخته اند و 8 نفر دیگر از شهروندان ایرانی هنوز زنده اند و با شرایط بد آنجا دست و پنجه نرم می کنند و همچنان در امید به آزادی به سر می برند.

در این باره می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- سومالی کشور بی ثبات و ناامن است و در وضعیت هرج و مرج به سر می برد. دولت مرکزی تقریبا تنها پایتخت را در کنترل خود دارد. گروه مسلح الشباب وابسته به القاعده نیز کنترل مناطقی از سومالی در دست دارد. سایر مناطق نیز در کنترل گروه های مسلح نامشخص ریز و درشت است. نیروهای نظامی بین المللی تشکیل شده توسط اتحادیه آفریقا نیز در خاک سومالی مستقر هستند و در حمایت از دولت سومالی در حال جنگ با گروه الشباب است.
 
2- وزارت خارجه در این مدت چه کرده است. وزارت خارجه مسوول سرنوشت ایرانیان در خارج از کشور است. چرا این افراد تاکنون آزاد نشده اند. چرا به لحاظ رسانه ای و دیپلماتیک شاهد هیچ اقدامی برای آزادی شهروندان ایرانی نیستیم؟

آنچنان سکوتی از سوی دستگاه های مسوول و در راس انها وزارت خارجه درباره اسرای ایرانی در سومالی برقرار است که گویی یا وزارت خارجه نداریم یا از اساس چنین افرادی اصلا وجود ندارند.

عملیات نظامی ایران در سومالی، راه آزادسازی اسیران ایرانی

هر نوع توجیهی هم برای ناتوانی در آزادی صیادان ایرانی از دست دزدان دریایی سومالی نیز ناموجه و عذر بدتر از گناه است.

3- دولت سومالی رابطه خود را با ایران قطع کرده است اما همچنان کانال ها و ارتباطاتی را می توان با دزدان دریایی برقرار کرد و زمینه ای را برای آزادی شهروندان ایرانی فراهم کرد. راه گفتگو قطعا همیشه وجود دارد اما باید پرسید آیا تاکنون مذاکرات و رایزنی بوده یا نه؟

4- به نظر می رسد با توجه به شرایط سومالی، بهترین کار دخالت نظامی از سوی نیروهای مسلح ایران در سومالی است چرا که وضعیت فعلی این کشور و گستره گسترده ناامنی و بی ثباتی شرایط این کشور را به گونه ای ساخته که نمی توان از دولت رسمی این کشور انتظار پیگیری را داشت.

نیروهای نظامی ایران می توانند با ورود به خاک سومالی شهروندان ایرانی را نجات دهند.

همچنین کشتی های جنگی سپاه و ارتش ایران نیز در نزدیکی باب المندب و دریای عدن حضور دارند و می توان از پشتیبانی آنها در این عملیات استفاده کرد البته این عملیات قطعا کم مخاطره نخواهد بود اما می توان با استفاده از تجربیات عملیات های فرامزی قبلی، خطرات و تلفات احتمالی این عملیات را به حداقل رساند.

این عملیات نظامی، جنگ یا حمله به سومالی یا اقدام علیه این کشور نیست بلکه منظور عملیات نظامی چندساعته و محدود ضدتروریستی با هماهنگی دولت سومالی خواهد بود.

به هنگام این عملیات می توان دولت سومالی، اتحادیه آفریقا، فرماندهی نیروهای نظامی اتحادیه آفریقا در سومالی و کشورهای عضو شورای امنیت را در جریان این عملیات نظامی قرار داد و از کمک و پشتیبانی آنها نیز استفاده کرد.

برخی البته این عملیات محدود و چند ساعته را با جنگ یا حمله نظامی به یک کشور خارجی مشابه می دانند که اینگونه نیست و این دو با هم متفاوت هستند.
برچسب ها: سومالی
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۴۶
در انتظار بررسی: ۲۰
غیر قابل انتشار: ۰
كوروش
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
23
53
اليته راه حل نظامي اخرين راه است
ابتدا بايد از طريق مبادي بين المللي پيگيري و رايزني جهت ازادي اين هموطنان زحمتكش فراموش شده مان ، بعمل ايد و سپس در صورت عدم تحقق ، راه حل نظامي بايد مورد نظر واقع شود و اقدام نمود
اليته بدون فوت وقت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
زین پس به جای کلمه وزارت خارجه بگویید :
"وزارت تعظیم و تکریم در برابر آمریکا و هم پیمانان "
نتیجه انتخاب نادرست همین است و بس ...
خود کرده را تدبیر نیست .....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
جون من فرض کن رییسی بود چیکار می تونست بکنه ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
حرفی که زدی درست ولی با توجه به دشمنان دیوانه ای مثل عربستان و اسرائیل در منطقه باید بیشتر محتاط بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
اگر قرار بود هر کشوری بتواند در کشور دیگر برای آزادی اتباع خود اقدام نظامی کند دیگر وزارت امور خارجه در کشورها برای چی بود!بیرون گود نشستن و گفتن لنگش کن راحت است.
مهران
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
42
56
مقاله خوبی بود عصر ایران و انتقاد به جایی بود اما خواهشا منتشر کن
انواع سکوت های وزارت امورخارجه در قضایای گوناگون
1- سکوت در برابر عدم دادن ویزا به نماینده ایران در سازمان ملل توسط آمریکا برای اولین بار در تاریخ
2- سکوت در برابر افغانستان زمانی که روی رود هیرمند سد زدن برخلاف قانون بین الملللی و خشک شدن دریاچه هامون
3- سکوت در برابر تعرض به دو نوجوان ایرانی در جده عربستان
4- سکوت در برابر کشته شدن عده ایرانی در حادثه سقوط جرثقیل در مکه
5 - سکوت در برابر کشته شدن 500 ایرانی و حتی عدم تحویل اجساد که با تهدید رهبر اجساد به ایران تحویل شد
6- سکوت در برابر کتک زدن مسافران ایرانی در ترکیه و تفتیش بدنی و برهنه کردن دو خانم در تفلیس
7- سکوت در برابر انواع توهین ها در حین مذاکرات هسته ای توسط طرف مقابل مثل وندی شرمن که گفت ذات و دی ان ای ایرانی ها فریبکارو تروریست است
و مباحث دیگر مثل ندادن ویزا به وزرای ایرانی برای رفتن به عربستان، درخواست افغانستان برای داشتن کارت سلامت توسط کسانی که از ایران می آیند ، توهین کشورهای ریزه میزه مثل جیبوتی و مالدیو و...
لطفا منتشر کن عصر ایران عزیز
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
خود کرده را تدبیر نیست. انتخاب ناصحیح
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
برادر عزیز سد بر روی هیرمند و خشک شدن هامون مربوط به چندین سال قبل است و نه در دوره فعلی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
14
79
دخالت نظامی در سومالی؟؟؟؟!!!!!!!!!
واقعا خیلی نابغه اید با این پیشنهاداتتون
میدونید دخالت نظامی توی کشوری که با ما قطع رابطه کرده عواقبش چیه؟؟میدونید چه تبعاتی میتونه داشته باشه؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
ظاهراً بعضی ها فکر کرده اند که اقدام نظامی در یک کشور دلبخواهی است که این دولت نمی خواهد آن را انجام دهد!
ناشناس
Netherlands
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
25
23
غربی ها منتظرند تا چنین اقدامی از طرف ایران صورت بگیره تا ایران را به عنوان متجاوز مطرح کنند و ... میدانیم که سر نخ همه ی این تروریست های دزد سومالیایی در دست انگلیسه و مرکز هدایت و رهبری آنها خود انگلیسه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
میدانی؟؟؟......جون من چند تا مقاله خوندی......چند سال تحقیق کردی؟.......نشستی زیر لحاف از خودت تحلیل در می کنی!!
ناشناس
| Germany |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
کی به کیه. من می گم دست ژاپنه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
4
33
اگر سومالي با يك كشور ديگه پيمان نظامي داشته باشه كه درگير جنگ ميشيم متوجهي؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
ظاهراً دوستان هوس جنگ با آفریقا را کرده اند!
ABBAS
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
8
47
البته از رسانه وزینی مثل عصر ایران در انتشار چینین تحلیلی واقعا بعید است . درست است که عده ای از هم وطنان در کشوری دیگر در بندندو آن کشور هم نظام و قاعده خاصی ندارد ولی تهاجم به خاک هر کشوری ولو مقصر و متخاصم ، مستلزم شرایط خاص بین المللی است بخصوص کشور ایران که شرایط خاص خود را در جامعه بین الملل دارد . کافیست یک گلوله از طرف نظامیان ما در آن کشور شلیک شود مطمئن باشید کشورهایی مثل عربستان و آمریکا از آن پیراهن عثمان خواهند ساخت . پس راه حل نظامی اصلا نباید دردستور کار قرار گیرد.
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
29
8
ایول . بدنیست یه کم ماجراجویی . من موافقم . برو تا بریم جنگ
ابراهیم
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
18
11
عالیه ، حتی فرصتیه برای آزمایش توان نظامی ، سومالی که الان دولت نداره و مطمئآ اگه عملیات با سرعت و برنامه ریزی انجام بشه به جزء اعتراض لفظی ، با هیچ تهدید جدی مواجه نمیشیم ، حتی وجهه نظامی و اقتدارمون بیشتر میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
اگه شکست خوردیم شما می خوای هزینه ی عملیاتو بدی ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
اگه تو کشور ملوک الطوایفی سومالی نتونیم از جان ایرانی دفاع کنیم ، پس تو بقیه کشورها که دیگه هیچ ، ایراندوستی با ترس و زبونی هیچ وجه مشترکی ندارد
خرزوخان
Germany
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
26
13
خخخخخخخ
برجامو عشقه اینارو ولش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
20
14
نفرمایید بابا
این دولت یک دولت دیپلماسی و گفتگوست
خودشون و طرفدارانشون هم معتقدند که با گفتگو میشه هر مشکلی رو حل کرد مثلا کرباسچی گفته که با داعش هم میشه مذاکره کرد!!!!!!!!!!!!
خب برن با دزدان مذاکره و گفتگو کنند.
ناشناس
Australia
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
18
6
منم موافق عملیات هستم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
4
14
و بعد از آن به عنوان متجاوز شناخته شویم ؟
چه فرقی بین ما و امریکا وجود خواهد داشت ؟
درباره باج دادن به آن دزدان دریایی هم فکر کنم که کم کاری می شود وگرنه دزدان دریایی باج گیرانی حرفه ای هستند ،
اگر اراده ای در پرداخت دلار ببینند لحظه ای برای معامله درنگ نمی کنند
خبازي مقدم خويي
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
8
17
اين همام سومالي نيست كه قرار بود دوست ما در زمان احمدي نژاد باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
قاطی کردی!!! او سودان بود... مجید جان .. دلبندم!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
7
16
عصر ایران ! عجیبه که تو انتقاد منتشر می کنی!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
آره! اونم از ظریف و وزارت خارجه اش!!!! این هشتم عجایب جهان است!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
8
13
تحلیل گر محترم دلش واسه تحریم تنگ شده .
مردم اگه تحریم می خواستن به رییسی رای می دادن و ریش و قیچی رو می دادن دست امثال این تحلیل گر محترم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
6
14
واقعا از عصر ايران خيلي بعيده ايده دخالت نظامي را مطرح كرده است لابد صدهانفر بايد به كشتن بدن تا چند نفر رابتونندنجات بدن يانه تازه عواقب و تبعات جهاني آن بكنار
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
3
8
فیلم کاپیتان فیلیپس هم راجع به یه همچین موضوعیه . دزدای دریایی سومالیایی کشتی آمریکایی رو می دزدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
2
12
با مطمئن شدن از محل زندانیان و یک عملیات کاملا بی سروصدای چریکی موافقم. ولی با عملیات یا حرکتی که جنبه به رخ کشیدن قدرت ما باشد نه. چون ضررش از سودش بسیار بیشتر است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
3
12
دخالت نظامی در کشور دیگر؟
این چه پیشنهادیه که دادید؟
رفتنش شاید دست خودمون باشه ولی بیرون اومدنش قطعا دست خودمان نخواهد بود و تبعاتش نیز آسان و سهل نیست.
این قبیل مشاوره ها را زمان حمله صدام به کویت شاهد بودیم ....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
2
5
عصر ایران چرا نظرها رو سانسور می کنید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
وقتی اصلاح طلب ترین سایت نصف نظرا رو سانسور می کنه شما ببین وضع آزادی رو تو این مملکت .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
2
9
مگر اینکه ده نمکی و بچه های اخراجی بتونن عملیات نظامی انجام بدن و اونها را نجات بدن
ali
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
0
3
گستره گسترده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ جالب بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
1
12
رییس جمهور سومالی جواب سلام ما رو نمی ده می خوایم با هماهنگیش به کشورش حمله کنیم ؟!
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
2
2
عصر ایران از تو سپاسگذارم که با این نوشته ، فرصت بسیار مناسبی برای عقده گشایی برخی از هموطنانمان ایجاد کردی .
متاسفانه جغرافیای خوبی ندانم و نمیدانم فاصله زمینی و فاصله دریایی و فاصله هوایی تا سومالی چقدر است ؟
ضمن اینکه شاید دوستان بالا بدانند هموطه هایمان در کجای سومالی اسیرند . شاید هم بدانند مساحت سومالی چه اندازه است ؟
منکه نمیدانم و چون نمیدانم سعی میکنم دهان فرو بندم و گوش ها را بازتر کنم.
آقاصمدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
2
9
ماکه جاهای دیگه خدمت می کنیم لطفا مبالغ خواسته ی دزدان دریایی راپرداخت کنید هم انها آزاد میشوند هم واردجنگ نمیشیم ..هزینه ی جنگ هزاران برابربیشترازباج خواهی دزدان دریایی است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
4
11
آقا یعنی چی این حرفت
مگه میشه به خاطر دزدان دریایی سومالی و چند گروگان گیری کشور رو وارد درگیری نظامی اونم تو اون منطقه کرد؟
مثل اینکه فیلم هندی زیاد دیده این نویسنده محترم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
2
5
شما حالت خوبه مگه میشه به این راحتی با یک کشور وارد جنک شد اونم تو موقعیت الان که همه همسایگان دوست و دشمنمون به خونمون تشنه اند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
2
7
حاجی مگه پلی استیشنه؟ حالت خوبه؟ جو گرفتدت ها!

اصلا میدونی یک عملیات نظامی داخل یک کشور دیگه چقدر میتونه پیچیده باشه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
3
7
عصر ایران، از شما بعید است اینچنین نظرات احساسی را منتشر کنید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
7
6
عقلانیت آقا عقلانیت .... لبخند .... عین دلواپس ها حرف نزنید
وبگردی