۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
به روز شده در: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۳
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۹۳۱۲۸۳
تعداد نظرات: ۶۸ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۱۱-۱۰-۱۴۰۲
کد ۹۳۱۲۸۳
انتشار: ۰۹:۵۳ - ۱۱-۱۰-۱۴۰۲
۱۰ نکته به بهانه خبر روزانه ۵۷۰ درخواست مهریه در ادارات ثبت در سال جاری

عملیات اجرایی علیه ضرب‌المثل فارسی: مهریه رو کی داده کی گرفته!

عملیات اجرایی علیه ضرب‌المثل فارسی: مهریه رو کی داده کی گرفته!
آیا گران شدن نجومی قیمت سکه طلا موجب افزایش درخواست مهریه شده؟ یعنی افراد خواسته‌اند دارایی نسیه را نقد کنند یا به عنوان حربه‌ای برای واداشتن به طلاق به کار رفته است؟

  عصر ایران؛ مهرداد خدیر- به گفته معاون سازمان ثبت اسناد از ابتدای امسال تا کنون ۱۶۰ هزار و ۲۵۰ فقره مهریه در حوزه اجراییه شعبه‌های سراسر ایران ثبت شده و از این تعداد به ۱۴۰ هزار و ۳۰۲ پرونده رسیدگی و مختومه شده است. این عدد یعنی هر روز ۵۷۰ خانم درخواست مهریه کرده‌اند و در واقع مهریه خود را از طریق اسناد مالکیت شوهر به اجرا گذاشته‌اند.

 این خبر معانی و مفاهیم دیگری هم دارد و بر برخی از آنها می‌توان درنگ کرد:

 ۱. هر ضرب‌المثلی درست نیست یا در همه زمان‌ها کاربرد ندارد و اگر هم زمانی داشته اکنون منسوخ شده است.  از جمله این ضرب المثل که «‌مهریه را کی داده کی گرفته» که برای تشویق و تشجیع داماد و خانواده او در جلسات بله برون یا نامزدی گفته می‌شود. چرا که همین خبر نشان می‌دهد مهریه را می‌توانند به اجرا بگذارند مگر این که شخص هیچ نداشته باشد و در این صورت باز هم بدهکار خواهد بود.

 ۲. در برخی از مناطق ایران رسم است که مهریه را نقدا دریافت یا همان اوایل پرداخت می‌کنند. این سنت البته همه جا رایج نیست. موافقان می‌گویند بهتر است تا نقدا و روز اول یا سال‌های اول پرداخت شود تا شخص از زیر دین بیرون بیاید و حربه‌ای هم در دست طرف مقابل نباشد. مخالفان اما معتقدند پرداخت نقد مهریه شایبه معامله تن در مقابل تمتع را به میان می‌آورد و دون شان زن است. ضمن این که عندالمطالبه است و تا نخواسته چرا باید بپردازند؟

 ۳. آیا گران شدن نجومی قیمت سکه طلا موجب افزایش درخواست مهریه شده؟ یعنی افراد خواسته‌اند دارایی بالقوه را بالفعل کنند یا به عنوان حربه‌ای برای واداشتن به طلاق به کار رفته است؟ چرا که اگر با فشار و اجبار باشد از علاقه مرد به ادامه زندگی می‌کاهد و راضی به طلاق می‌شود. هر یک از این گزاره‌ها محتمل است ولی نیاز به بررسی آماری دارد و دست‌کم از یک جمعیت مشخص باید پرسید انگیزه‌شان چیست؟ فشار آوردن به قصد طلاق یا این که حق خود را بستانند؟ همچنین نمی‌دانیم چند درصد بعد از دریافت مهریه هم به زندگی مشترک ادامه داده‌اند.

 ۴. زنان روشن‌فکر‌تر گمان می‌کنند چنانچه به مهریه کم رضایت دهند و به جای آن حقوق دیگر را مطالبه کنند مدرن‌تر‌ند. در عمل اما می‌بینند که هیچ ابزاری به اندازه مهریه کارآمدی ندارد. چه اگر واقعا بخواهند جدا شوند و چه وادار به ادامه زندگی کنند. به خاطر همین گرفتار نوعی تناقض شده‌اند. مهریه بالا و استفاده از آن در صورت تمایل به جدایی یا مهریه پایین و گرفتار شدن در قوانینی که به نفع مردان است یا خروج از زندگی مشترک بی هیچ اندوخته و سقوط آزاد به طبقات پایین‌تر اجتماعی و اقتصادی؟

 ۵. همان شرع و قانون که برای زنان محدودیت‌هایی را قایل شده ابزار یا دارایی مهریه را هم در اختیار زنان قرار داده و مادام که قوانین به جانب مردان بیشتر گرایش دارد برای زنان مخالف مهریه‌های سنگین هم چاره‌ای جز اتکا به آن باقی نمانده است. به همین خاطر مخالفان مهریه سنگین توجیه می‌کنند قصد ندارند آن را به اجرا بگذارند ولی به عنوان یک ابزار به کارشان می‌آید و بهتر از آن است که در دادگاه‌ها و در یک فرآیند طولانی و فرساینده بخواهند حق خود را بستانند.

 ۶. برخی وقتی به عیان می‌بینند بسیاری از طلاق‌های توافقی در ازای گذشت زن از مهریه به سرعت اتفاق افتاده و گرنه زن به سادگی نمی‌تواند درخواست طلاق خود را به جریان بیندازد یا با دریافت مهریه از چندرغاز حقوق ماهیانه رسته‌اند وسوسه می شوند. ماکیاولی می‌گوید آدمی ممکن است از خون پدر خود بگذرد ولی از مال خود نه! با همین نگاه مرد برای آن که بدهی خود به خاطر مهریه را نپردازد راضی به طلاق می‌شود و در غیر این صورت چه بسا نه.

 ۷. راه حل چیست؟ پسران بدانند مهریه دینی است بر گردن آنان و این ضرب‌المثل که کی داده و کی گرفته باطل شده است.  چون هم می‌دهند و هم می‌گیرند! این که کسانی شانه خالی کنند یا از عهده پرداخت برنیایند به این معنی نیست که اصل بدهی منتفی است. بنا بر این از ابتدا زیر بار تعهد سنگین نروند یا مثلا به جای قیمت سکه که حساب و کتاب ندارد می‌توانند معادل چند برابر آخرین حقوق دریافتی خود را تعیین کنند یا راه‌های دیگر. در هر صورت به موضوع به صورت واقعی نگاه کنند. اشتباه نکنیم. ازدواج در دنیای واقعی و بر بستر سنت اتفاق می‌افتد نه در خیال و رویا.

  دختران هم بدانند هر چند مهریه ابزاری است تا از آنان در مقابل قوانینی که به سود زنان نیست حمایت کند ولی همین امر خیلی‌ از مردان را هم از ازدواج فراری داده است و چه بسا اصرار بر تعیین مهریه بالا فرصت تشکیل خانواده را از آنان سلب کند. ضمن این که نمی‌توان در پوشش و تحصیلات و کار بیرون مدرن بود و به مهریه که رسید مثل مادربزرگ شان فکر کنند!


۸. در این که مهریه دینی است بر گردن مرد تردیدی نیست و دریافت آن از طریق ثبت اسناد یک بحث است و به زندان انداختن شخص موضوعی دیگر و مشخص نیست چگونه در نظام اسلامی این اتفاق می‌افتد. جوانی از سر نادانی زیر بار مهریه‌ای هنگفت و خارج از توان رفته یا خیال کرده لفظی است و جامه واقعیت نمی‌پوشد و حالا به عنوان بدهکار باید به زندان بیفتد تا بپردازد. وقتی  گفته می‌شود در شرع -مگر در موارد بسیار معدود- زندان نداریم زندانی کردن به خاطر مهریه چه توجیهی دارد؟

 ۹. عاشق پیشگانی که زیر بار هر وصلتی می‌روند یا به گمان این که اگر داماد فلان کس شوند می‌توانند طبقه اجتماعی خود را تغییر دهند و از مواهب زندگی جدید بهره ببرند زیر بار مهریه‌های غیر معقول می‌روند غافل از این که شوربختانه باید اذعان کرد هدف برخی از ازدواج‌ها از ابتدا طلاق است! هم مهریه‌ای دریافت می‌کنند هم زندگی مستقلی راه می‌اندازند. قبح طلاق در جامعه ایرانی ریخته و این را باید باور کنند و بر خلاف ضرب‌المثلی دیگر قرار نیست همه با لباس سفید بروند و با لباس سفید خارج شوند!

۱۰. این خبر هم می‌تواند نشانه‌ای باشد بر این که مدعی‌ترین جامعه دنیا در توجه و علاقه به امور معنوی شاید مادی‌ترین مردم جهان شده باشد و این به لطف سیاست هایی است که با شعار معنویت جامعه را به شدت مادی و پول‌زده کرده و البته از تبعات تورم بالا هم هست که به جز دو سال بعد از برجام همواره گریبان اقتصاد ایران را گرفته و همین تازگی اعلام شد به ۴۴ درصد رسیده و به خاطر نیم واحد درصد نسبت به سال قبل خودشان برای خودشان هورا کشیدند!

   تورم بالا مثل موریانه اخلاق و مناسبات عاطفی را از درون جویده و اگرچه مدعیان قطار پیشرفت انکار می‌کنند اما شاید این اعداد آنها را به خود آورد و کاش اعلام کنندگان اعشار اعداد را بردارند تا بهتر و ساده تر درک شود چه خبر است و از سخنان تکراری و کلیشه‌ای دست بردارند و به توصیه های نخبگان توجه کنند.

   جدای موضوعات اقتصادی مادام که قوانین اصلاح نشود برای زنان این انگاره وجود خواهد داشت که چاره‌ای جز تاکید بر مهریه نیست.

  قوانین را با اتکا به مصلحت و تجارب بشری می‌توان اصلاح کرد تا دختران ناگزیر از تاکید بر تعیین مهریه‌های بالا نباشند. همان‌گونه که بر خلاف خوانش‌های سطحی قانون دریافت مهریه به نرخ روز سال‌ها قبل تصویب شد می‌توان با نگاه به روز‌تر و با بهره از اجتهاد قوانین دیگر را هم اصلاح کرد تا دو طرف بی‌بیم خسران‌های بعدی به خانه بخت بروند و خوش‌بختی را به گونه ای دیگر جست‌و‌ جو کنند. یادمان باشد نزد نیاکان ما ازدواج هم‌تنی و هم‌روانی بود.

---------------------------

  • عصر ایران: اگر در بیان نظرات -اعم از تایید یا نقد و مخالفت- به صورت مشخص به بند یا بندی از نکات ۱۰ گانه متن اشاره شود این بحث برای مخاطبان مفیدتر خواهد بود تا این که مثلا شخص نویسنده مخاطب قرار گیرد یا به صورت کلی همه موارد تایید یا نفی شود.
  • چنانچه نکته دیگری هم مد نظر باشد بحث را غنی‌تر می‌کند و از آن بیشتر اگر دیدگاه‌های تخصصی جامعه شناسی یا حقوقی هم طرح شود یا تجربه شخصی را هم بیان کنند.
برچسب ها: مهریه ، حقوق زنان ، طلاق
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۶۸
در انتظار بررسی: ۴۶
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
7
40
کدام قانون به نفع مردان هست اخر همه چیز به نفع زن هست ان دو خطی که مثلا شرع اجازه کار یا خروج از خانه را با اجازه مرد قرار داده چند نفر اصلا مقید به ان هستند هیچ . متاسفانه با همین حربه ها اکثزیت مردان تحت ظلم قرار گرفته اند قانون مهریه مناسب این زمان نیست که زنان قدرت برتر را دارند.
مرضیه
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
7
17
بحث دیگری که در تعیین مهریه از طرف زن هست ولی اشاره مستقیم به آن سخت است این است که معمولا هرچه در طول زندگی بدست می آید به نام مرد خریداری می‌شود و درصورت فوت مرد ، ارث زن از اموالی که با هم بدست آورده اند بسیار کم است
مهریه بدهی ای است که میتواند قبل از تقسیم ارث از اموال مرد گرفته شود و اطمینان خاطری برای زن میشود.
ما این مورد را در خانواده داشتیم و اگر مهریه نبود عملا خانم هیچ چیزی جز چندرغازی که بیمه می‌دهد برای زندگی نداشت ولی با بدهی مهریه توانست خانه ای که در آن زندگی میکردند را برای خودش حفظ کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
بجای حل موضوعی که مطح کردید بیشتر گریز نمودید به مهریه ، سفسته کردید این نوع مثلا منطق اصلا قابل قبول نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
2
28
مگر میشود یک انسان را بخاطر ازدواج و شرط و شروط آن به زندان انداخت ؟! بجز ایران در کچا اینچنین است ؟ با این قانون علاوه براینکه ازدواج کاهشی شده آمار خشونت خانگی نیز افزایشی شده و طلاق نیز صعودی .
وقتی یک موضوعی اینقدر جنبه های اشکار و پنهان منفی دارد چرا نباید منتفی و یا اصلاح گردد.
چرا از تجربه دنیا استفاده نمیشود . مگر زندگی مشترک نام ندارد خب دارایی پس از ازدواج را نصف کنند موقع طلاق . این چه منطق و فلسفه ای است که یکی بدهکار و یکی طلبکار باشد . اینهمه طلا بخریدن و هزینه های مختلف برعهده داماد چیست و این مهریه دیگر چیست ؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
5
17
من با موارد عینی که برخورد داشتم _در خانواده خودم_ دیدم که چطور زن با حربه تهدید وصول مهریه و درنهایت با وصول مهریه و بعدش طلاق زندگی خودش و دیگران را خراب می کند.در مقیاس چند یا صد یا هزاران مورد اخذ مهریه و طلاق فکر می کنید چه اتفاقی میفتد؟ فروپاشی خانوار و فروپاشی بافت منسجم یک جامعه.قانونگذار باید فکر دیگری برای مهریه بندیشد.و اخذ مهریه را به شرایط خاصی محدود کند.شاید یکی از دلایل گرانی سکه همین مهریه ها باشد.در اسلام ذکر شده که مرد باید در ازای ازدواج با زن مورد نظر چیزی (مال یا پول) به زن بدهد و هیچ متن اسلام ننوشته زن ارث نداشته آبا و اجدادیش را از مرد فلک زده که در جوانی خواسته خانواده ای تشکیل بدهد بخواهد.متاسفانه با تشدید تورم درخواستهای مهریه بیشتر شده و به مشکلات اجتماعی افزوده است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
3
21
قانون مهریه باید عوض شود. به هیچ وجه با شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی امروزه تناسب و مطابقت ندارد. یکی از مهم ترین دلایل کاهش ازدواج همین موضوع است. تمامی موارد اشاره شده در متن صحیح است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
6
22
مهریه رو باید بکنن ۱۴ سکه تا از حالت تجاری بودن خارج بشه، اینجوری اگر زنی ازدواج میکنه دیگه فقط بخاطر پسره هست نه پولش.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
1
25
نکته خوبی که در متن هست و زنان ایران باید تکلیفشون رو باهاش روشن کنند : ( ضمن این که نمی‌توان در پوشش و تحصیلات و کار بیرون مدرن بود و به مهریه که رسید مثل مادربزرگ شان فکر کنند! ) .
بجای مهریه بهتر است بعد از ازدواج همه دارایی هایی که در طول زندگی مشترک هر کدام از طرفین به دست میاورند بصورت مساوی در آن پول و سرمایه سهیم باشند . حق طلاق هم برابر .
ن،ا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
0
2
درموردگزینه ۹افرادی که فکرمی کنندباپولداروصلت کنند،بایدبدانندآوازدهل ازدورشنیدن خوش است،کسی که بیشترجمع کرده ،پول رابیشتردوست دارد وازدست دادن چیزی که بیشتردوست دارندسخت تراست،ولی بحث جایگاه اجتماعی چیزدیگری است،افرادی که درخانواده های شناخته شده هستندبرای پدرومادر به خوبی شناخته شده ونسب خود احترام قائل هستند وکارهایی که افراد دون انجام می دهند مرتکب نمی شوند،وآبروی خانواده برایشان مهم است،ازآنجایی که کسانی که وضعیت مادی بهتری دارند محدودیت کمتری درازدواج دارند،لزوما"نه همیشه این افراددرخانواده هایی پیدا میشوند که رفاه بیشتری دارند،نیازانسان راکوچک می کند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
9
8
بنده به 3 نکته اشاره می کنم:
1-"""""مدعی‌ترین جامعه دنیا در توجه و علاقه به امور معنوی""""" من یادم نمی آید جامعه ایرانی چنین ادعایی داشته باشد. ادعای مسئولین بعضاً بوده که از سطح فهم و درکشان آگاهی داریم.
2-در بند 4 به """""خروج از زندگی مشترک بی هیچ اندوخته"""" اشاره کردید. شرایطی که زنان شاغل باشند را در نظر نگرفتید.
3-حکم الله به قیمت خون باید اجرا شود. چه قصاص، چه حجاب، چه مهریه، چه جهاد و ... . بهترین کار به نظرم همان اخذ مهریه در بدو نکاح است. اینکه در بند 2 گفتید مخالفین آن را تن در برابر تمتع می دانند هم بی مبناست. اگر الان بگیرند تن در برابر تمتع است ولی اگر 2 سال دیگر بگیرند تن در برابر تمتع نیست؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
4
6
این واقعیت در بسیاری از خانواده های ایرانی وجود دارد که زنان خانه دار و فاقد هرگونه پشتوانه مالی هستند. و این هم به این صورت نیست که همه خانم ها برای تلکه کردن مردان کیسه دوخته باشند. زنان ایرانی زنانی بسیار کم توقع و سازگار هستند و این را آقایانی گفته اند که مهاجرت کرده و به هیچ عنوان نتوانسته اند با پارتنر خارجی دوام بیارند چون برخلاف اینجا که زن شهروند درجه دو است در کشورهای دیگر زنان بخصوص بچه ها حق و حقوق مشخصی دارند. حالا قانونگذار تنها ابزاری که برای زن ایرانی گذاشته همین مهریه می باشد. و دریافت مهریه هم در حال حاضر گذشتن از هفت خوان رستم هست و کم هستند خانم هایی که راحت و بی دردسر مهریه را دریافت کنند.
عباس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
0
9
عرض ادب واحترام .پیشنهاد میکنم بررسی اجمالی در خصوص فرهنگ وراهکارمهریه در برخی از سایرجوامع وکشور های مطرح (هم سنتی و هم پیشرفته ) انجام تا موجب بیشترروشن شدن اذهان شود.
Parsa
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
4
20
من خودم دوبار ازدواج کردم، مجموع زمان بودن با همسرهام 4 ماه بوده ولی الان باید تا آخر عمرم سکه پرداخت کنم چون هر دوتاشون ابتدای زندگی مهریه رو اجرا گذاشتن. این رو با چه منطقی میشه پذیرفت؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
اشتباه اول قابل توجیه هست ولی آخه مرد حسابی جرا اشتباه دوم ....!!!!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
شما دقیقا مصداق بارز عاقلی هستی که از یک سوراخ دوبار گزیده شدی!!
به همین دلیل هم اقای خدیر میفرماید که ضرب المثل ها معنی خود را از دست داده اند
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
چند درصد دراین دو مورد ازدواج ناموق خودتو مقصر میدونی؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
12
6
در روایات هست که یکی از اقسام دزدی این است که کسی از ابتدا قصد دادن مهریه همسرش را نداشته باشد. من یک بار مهریه همسرم را به زور راضی اش کردم که بگیرد و دو برابر دادم. بعد از سالها دوباره هدیه ای بزرگ بدستم رسید که آن را نیز مهریه تقدیم کردم. از مال حلال. آن مهریه برای همسرم یکی از با برکت ترین و پاک ترین اموال خواهدبود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
2
17
مورد 7 واقعا درست است. من به خاطر مهریه بالا حاضر به ازدواج نخواهم شد، مگر اینکه با فردی بر سر مهریه پایین توافق کنم. پیشتر تجربه خواستگاری از دختری را داشته ام، که تنها به خاطر اینکه خانواده دختر مهریه بالا طلب می‌کردند نافرجام ماند.
به سایر پسران پیشنهاد می کنم که به اندازه توان مالی خود مهریه را بپذیرند. و در همان اوایل آشنایی پیش از ازدواج بحث مهریه را مطرح کنند تا قبل از اینکه وابستگی عاطفی شکل بگیرد، تکلیف خودشان را مشخص کنند، که نه مجبور شوند به خاطر وابستگی شکل گرفته زیر بار مهریه بروند، و نه بالعکس؛ به خاطر نپذیرفتن مهریه بالا احساسات افراد را جریحه دار کنند.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
19
2
فقر و فساد و تبعیض،
احمدی نژاد به پا خیز
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
0
10
شما که خیلی وقته که کامنتها رو توی سایتتون نمی گذارید، این دو بند آخر خبر چه معنی داره؟؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
0
2
چطور در همه مراحل زندگی به قرآن رجوع می کنید وهمه حقوق زن با قرآن محاسبه میشه ولی به مهریه میرسه همتون مشکل دارید
فقط مطابق قرآن عمل کنید عندالمطالبه
محمد جواد حکاک
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
3
5
باسلام‌،
بجای مهریه های سنگین که امکان وصول آن کاری است بسار طاقت فرسا، پیشنهاد می‌شود همان ابتدا در شروط ضمن عقد امتیازاتی رو برای زوجه در نظر بگیرند. ازجمله:اعطای وکالت تعیین محل زندگی مشترک از جانب زوج به زوجه، اعطای وکالت ادامه تحصیل تا هر مقطع واشتغال بکار از جانب زوج به زوجه، اعطای وکالت اخذ مجوز خروج از کشور ( پاسپورت) ونیز خروج از کشور دفعات متعدد جانب زوج به زوجه. اعطای وکالت سرپرستی فرزندان بدون تشریفات اداری قضایی از جانب زوج به زوجه. اعطای وکالت بلاعزل در مطلقه نمودن خود یا همان حق طلاق از جانب زوج به زوجه ودرنهایت شرط تنصیف مساوی اموال فی مابین زوج وزوجه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
4
12
راهکار اینست که هرچی بعد ازدواج اضافه شد بایستی با توافق و اجازه هردو طرف به نام یکی ثبت و در نهایت در صورت جدایی حتی اگر اسناد منقول و غیر منقول به نام یکی از زوجین باشد بایستی همگی نصف نصف شده و به هردوطرف تعلق گیرد.

دیگه دادگاه رفتن و مهریه و جهیزیه و... نباشد.

جالبه خانواده دختر ادعا میکنن اینکه جوونی دخترم رفته و... همه چی مطالبه میکنن از مهریه و نفقه و جهیزیه و...

مثلا مرد جوونی و... نداشته درصورتیکه جوون بدبخت جهیزیه هام نو کرده و...دوباره خریده و بایستی تاوان همه چی بده

شده منبع درامد برای برخی خانمها
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
2
12
کلاهبرداری در زمان عقد را یادتان رفته بنویسید. زمان تعیین مهریه من که 2500 سکه بود بزرگان دو طرف گفتند مهریه جنبه احترام دارد و مهریه بیشتر احترام بیشتر و بحث گرفتن و تعهد نیست. الان قانون چیز دیگری می گوید ، باید بدهی. هیچ اشاره ای به شرایط بحث و شهود در قانون نیست و قانون درباره کلاهبرداری نظری ندارد. میگید نه، از یک قاضی بپرسید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
0
6
در مورد گارانتی درسته. گارانتی رو کی داده کی گرفته.
رها
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
20
11
سلام چرا همه بر علیه یک حق قانونی زنان خبر می نویسید؟ تا حالا به دادگاه ها مراجعه کردید که متوجه شید یک زن برای درخواست مهریه اش چقدر باید اسیر بشه؟ از قوانین خبر دارید که یک مرد با هزار ترفند و چند صد بار اعتراض به حکم قاضی می تونه از زیر بار پرداخت مهریه شونه خالی کنه و هزینه وکیل برای زن برای هر بار اعتراض مرد چند برابر بالا میره؟ چطور مردان باید یه زندگی عادی داشته باشند اما یه زن بعد از طلاق بدون هیچ پشتوانه باید چیکار کنه؟ به کجا پناه ببره؟ با این حجم از گرونی و تورم باید چطور زندگی رو بچرخونه. خوبه که توی این قضیه منصفانه عمل کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
بحث در اصل مهریه می باشد...
عصر ایران اصل مهریه را نمی توان نفی کرد ولی می توان محدود و سمبلیک کرد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
آفرین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
الان مثل عهد بوق نیس که زنان ودختران از پشت کوه اومده باشن اگر طلاق بگیرن جامعه نگاه بد داشته باشه یا از خانواده رونده بشن و بی پناه باشن
موقعیت و فرصت تحصیل و شغل برای بانوان اگر بیشتر از اقایون نباشد کمتر نیس .منتها مهریه شده ابزار دختران برای تحت فشار قرار دادن پسران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
12
9
قانونی بگذارند که مهریه فقط عندالاستطاعه باشد و عندالمطالبه به کل حذف گردد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
7
17
جناب خدیر عزیز و گرامی
از بزرگترین اساتید حقوقدان که می شناسید بپرسید قوانین به نفع مردان است یا زنان؟
بنده بعنوان یک دانشجوی حقوق عرض میکنم و پرسیده ام از اساتید، قوانین کاملا به نفع زنان است، در بحث حضانت، در بحث حق حبس، در بحث طلاق و اجرت المثل و ...
برایند قوانین به نفع زنان است و اینکه چندین جا نوشته اید قوانین به نفع مردان است نیاز به بازنگری دارد.
عباس از بستان آباد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
0
12
براحتی میشه از قوانین کشورهای مجاور از قبیل ترکیه، ارمنستان، آذربایجان و ... در این خصوص اقتباس کرد... در حقیقت در این کشورها چیزی به نام مهریه وجود ندارد. بلکه لازمه ثبت ازدواج چیزی دیگری هست.
به نظر من دختر و پسرهای تحصیل کرده و شاغل می توانند مثل این کشورها و کشورهای دیگری اساس را برای نصف دارایی ها بعد از زندگی مشترک بنا نهند. البته در کشور ما این قانون خیلی سخت هست پیاده بشه. به نظر من این قوانین نانوشته را خودم مردم بایستی شروع کنند تا فرهنگ سازی بشه و دولت ها هم پس از مدت مدیدی این مجبورند این فرهنگ را به قانون تبدیل کنند. والاسلام.
عصر ایران با شرع نباید مغایر باشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
3
3
پیشنهاد طرح جدید برای مهریه و نیز الزام به بازنگری در میزان مهریه های سنگین قبلی براساس مصوبات قانونی جدید می تواند راه گشا باشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
0
14
به عنوان یک مشاور حقوقی روزی به شخصی گفتم چطور زیر دین 512 سکه رفتی گفت زمانی که من این را پذیرفتم سکه هفتصد تومان بود و حقوق من 960 تومان الان حقوقم 9میلیون است و سکه سی میلیون . این مصیبت را وضعیت اقتصادی بر سر من آورده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
4
11
مشکل اینجاست که قانون ما مهریه و نفقه را وظیفه مرد میداند و بلافاصله اموال و خود وی را بازداشت میکند. اما در مقابل تنها وظیفه زن (تمیکن) هیچ راه پیگیری وجود ندارد. زن ناشزه برای خودش میگردد و مهریه را میگیرد و خرج میکند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
5
2
کاشکی مهریه با این شرایط در کشور تنها عندالاستطاعه بود تا عندالمطالبه
عصر ایران فارسی آن. عند المطالبه یعنی هر گاه [زن] خواست و عند الاستطاعه یعنی هر گاه [مرد] توانست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
شدنی نیست چون در کشوری هستیم که درآمد‌ها و دارایی‌ها و سرمایه‌ها شفاف نیست و گاهی مردی یک یا چندین خانه دارد که کسی روحش هم خبر ندارد!
در چنین مواردی چطور قاضی بفهمد مرد استطاعت دارد یا خیر ...
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
0
3
با سلام .بسیار عالی فقط نکته مغفول مانده در نکته 7وپیشنهاد جناب خدیر مبنی بر پیشنهاد چند برابر آخرین حقوق به عنوان مهریه .تورم شدید وغیر اقتصادی بودن آن است که پیشنهاد را از طرف زن غیرمنطقی مینمایاند واقعیت این است که افزایش قیمت سکه هم تابعی از تورم است.ودیگر اینکه بیاییم ببینیم آمار طلاق در دیگر کشورها در مقایسه با ما چگونه است وببینیم در کشورهایی که از خانواده وزندگی های پایدارتری برخوردارند.چه عواملی باعث این قوام ودوام خانواده ها در آن کشورها شده
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
1
3
کاش اعلام کنندگان{طلاق} اعشار اعداد را بردارند تا بهتر و ساده تر درک شود چه خبر است.... واقعن اعشار خواندن کار سختی است در این مملکت!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
4
11
بعضی دخترها هم کاسب شده اند و یک راه دزدی قانونی هم برایشان درست شده، تمام!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
4
10
مهریه مربوط به زمانی بود که زنان شاغل نبودند و امکان درامدی نداشتند
نا الان که بعضا هم زودتر از پسران وارد بازار کار میشوند و گاها درامد بیشتری نیز دارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
اگر بچه دار بشوند معمولا تمام بار مسئولیت به عهده مادر است و حتی مادر از کار اخراج می شود. زحمت خانه و بزرگ کردن بچه ها با مادر است و پس از طلاق بچه را از مادر می گیرند و شغلش را هم ازدست داده بفرمایید با این ضربه های روحی چگونه زندگی کند؟
تاریخ
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
3
4
بعنوان کسی که با پرونده های حقوقی و حل وفصل دعاوی خانواده سروکار دارم چند نکته بسیار مهم را عنوان می کنم:
1- در دعاوی یی که تابه حال من داشته ام بدون استثنا خانم ها مقصر بودند. جای تاسف دارد.

2- با افزایش افسار گسیخته قیمت ها با توجه به فشاری که روی رییس خانواده برای تامین معاش به وجود آمده است، عده ای از خانم ها توان این تحمل را از دست داده و با مطالبه مهریه و انتقال هبه های خود به نام اقوام، فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند.

در حقیقت فقط مهاجرت به خارج مساله حیاتی امروز نیست بلکه گسسته شدن پیوندهای بی شمار خانوادگی نوعی مهاجرت درونی است که با شدت زیاد در حال انجام است.

این استحاله سبب شکل گرفتن هرج و مرج جنسی و بی بند و باری های وحشتناکی خواهد شد. زیرا [ممکن است برخی از] همسرانی که از هم جدا می‌شوند تمایل خود را به ازدواج و تشکیل خانواده از دست بدهند و برای تامین نیازهای جنسی شان -که طبیعی هم هست -به رفتارهای پر خطر روی آورده و به شدت آن در جامعه می افزایند.

گذشته از اینها تجربه طلاق روی مجردها در خانواده های دارای طلاق اثر می گذارد و آنهایی را که توان اقتصادی دارند نیز از تشکیل خانواده گریزان می کند.

حتی در بعضی از موارد مرد به دنبال از بین بردن همسر خود است و با هدایت به مددکارهای اجتماعی و روان شناس های خانواده برحذر می داریم و متوجه تبعات آن می کنیم.

اگر نام فاجعه را در خصوص اتفاقات خانواده بخواهیم بدهیم خیلی دیر شده است و انتفاقی که دارد می افتد بسیار فراتر از فاجعه است. نمی دانم چه واژه ای مناسب است. تازه ما در بخشی که به نسبت قدیمی تر و سنتی تر هست کار می‌کنیم . قطعا باید در فضاهای بازتر و اعیانی اوضاع وخیم تر از اینها باشد. آنچه واضح و مبرهن است اینکه همه فعالیت های اجتماعی و اقتصادی در خدمت توسعه و تعمیق شاخص های فقر اعم از اقتصادی و فرهنگی قرار گرفته است. شما هیچ فعالیتی را در خلاف جهت یاد شده نمی توانید ارزیانی و مشاهده کنید.
ناشناس
Germany
۱۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
0
4
چرا قبح طلاق(=زشتی جدایی)ریخته است؟چون آدم ها را نمیتوان باچسب به هم چسباند وتوقع داشت باهم بمانند.یا یک عمر بسوزند وبسازند.یک رابطه یا درست است یانادرست است یا مسموم.در رابطه نادرست میشودبا کلاسهای ویژه ای مفاهیم مدنظر را به پسرودختر یادداد.در رابطه مسموم نمیشود کاری کردوجدایی تنها راه حل است.ازکجا بفهمیم رابطه مسموم است؟راه شناخت:وجود حس حسادت شدید.گمان خیانت بردن.اینکه دائم زیرنظر هستید.صداقت کافی نداشتن در مسائل زندگی.وغیره
عبدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
2
13
هیچ کشوری به غیر از ایران( حتی از ابتدای خلقت ) کسی را به خاطر مهریه زندانی نکرده است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
6
3
پیشنهادی که داشتم این است که برای مطالبه مهریه سقف تعیین شود و بیش از آن قابل مطالبه قانونی نباشد بهترین عدد هم به نظر من نرخ دیه یا به اصطلاح عوام پول خون یک انسان باشد. حالا کسی مهریه بیش تر تعیین کرد اشکالی ندارد اما مطالبه قانونی فقط تا پول دیه امکان پذیر باشد.
عصر ایران ظاهرا تعیین سقف مشکل شرعی دارد ولی برای اجرایی کردن و بر اساس مصلحت می توان سقف قرار داد.
سهراب از همدان
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
1
2
درود ،در راستای بند ۱۰ پیشنهاد میکنم مهریه برداشته شود ودر طول زندگی زن یا مرد هر دو حق درخواست طلاق بصورت مساوی داشته باشند ودر صورت طلاق تمام دارایی واموال منقول وغیر منقول واملاک ومستغلات که بعد از ازدواج زوج بدست آمده را بصورت مساوی بین طرفین تقسیم کنند و اگر مال واموالی نبود تا ازدواج مجدد زن ،حقوق دریافتی مرد مساوی با زن تقسیم شود واگر مرد پول ودرآمدی نداشت همانند زمانی که مرد توان مالی پرداخت مهریه نداشته وچیزی به زن تعلق نمیگیرد ،دولت مثل بیمه بیکاری تا شاغل شدن زن ویا ازدواج مجدد کمک هزینه کافی زندگی به زن بپردازد که البته این شکل آخر باید پس از تحقیق وراستی آزمایی برقرار گردد.
عصر ایران بر پایه گزاره های دینی مساوات و برابری به مفهوم مدرن کلمه قابل اجرا نیست اما بر اساس عدالت می توان اصلاحاتی اعمال کرد.
پاسخ ها
امیر محمدی
| Czechia |
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
سلام، در تمامی کشورها برای مهریه سقف تعیین شده و حقوق تکمیلی نظیر تنصیف اموال و .... در نظر گرفته شده است، حتی کشورهای اسلامی هم سقف تعیین کرده اند مثلا (به نقل از باشگاه خبرنگاران)؛ در عربستان، عرف مهریه ۱۴ هزار دلار در جمهوری آذربایجان، میانگین نرخ مهریه در حدود ۲۰۰۰ منات برآورد می‌شود. میانگین نرخ مهریه در میان اقوام مختلف کشور هند در حدود ۱۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار روپیه تعیین می‌شود. در ترکیه نیز نرخ مهریه به طور متوسط ۳۵ هزار لیر است. در مناطق مختلف چین در میان اقوام مختلف، نرخ مهریه حدود ۱۰۰ هزار یوان تخمین زده می‌شود. در عمان نرخ مهریه در حدود ۱۰ هزار ریال عمان است.
زندانی کردن افراد هم به دلیل نپرداختن مهریه شرعی نیست، اینجا برای فرار از شرع، سراغ کلک مرغابی می رویم و افراد را طبق مقررات ماده (۲) قانون اجرای محکومیت‌های مالی زندانی می کنیم.
فراموش نکنیم مطالبه مهریه علاوه بر زوجه برای وکلا و اداره ثبت و اجراییات هم نان دارد هر چه مبلغ بالاتر کمسیون بالاتر.
امیر محمدی کارشناس حقوقی
ناشناس
United States of America
۲۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
3
6
حسب تجربه خودم و دوستان و فامیل، به این نتیجه رسیدم که مهریه برای هر دو طرف بسیار بد است. مردی که به دلایل مختلفی (اعم از فشار فامیل، عشق به همسر، بی عقلی، یا هر دلیل دیگر) با اکراه تن به مهریه میدهد، در زندگی مدام زندگی را سیاه میکند. این زندگی نیست که یک نفر مدام باید زیر سایه بدهی باشد! ضمانت طلاق نگرفتند شاید باشد اما زندگی با ترس و زیر سایه ... چه ارزشی دارد؟ برای زن هم ارزش ندارد. بروید در زندگی های به طلاق نکشیده مصاحبه کنید تا بدانید بعضا چه زندگی با اکراهی دارند؟ مرد دعوا دارد و مهریه زن تهدید مخفی است.
کار درست را همان جوامع مترقی امروزی میکنند، همه چیز نصف/نصف و در صورت جدایی نصف دارایی مجموع دو نفر به هر کدام می‌رسد. بچه هم در کار باشد، اول تکلیف خرج و زندگی او مشخص میشود. این مترقی ترین است و اگر این باشد، زندگی ، واقعا زندگی است و طلاق جدایی است نه ظاهر و ریاکاری و امراه و طلاق عاطفی و ... .
عصر ایران البته اصل مهریه که شرعی است و باید باشد منظورتان مهریه بالاست قاعدتا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
اینجا ایران است . مرد همه چیز را به نام اقوامش می کند تا چیزی به زن خود ندهد
هادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
حسب تجربه خودتان احتمالا متوجه نشده اید که در جوامع مترقی!! امروزی ازدواج بسیار بسیار کم شده و به دلیل حذف حجاب و ایجاد روابط آزاد و فساد و تا حدی هم همین قانون مزخرف نصف/نصف خانواده فروپاشیده؟ مگر پتانسیل و توان دو طرف در درآمد زایی یکسان است که دارایی نصف شود
حسین گلشن
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
2
8
در روستای ما خانمی ۴۷ساله از شهر دیگری به عقد مرد مسنس ۶۵ساله درآمد با مهریه ۴۵۰ملیون تومان و ۱۲۰درخت سیب
یک هفته نزد پیرمرد ماند و به شهر خودش رفت رفتند دنبالش گفته بود که مهریه ام را بده تا خانه ای برای بچه هایم بخرم و با خیالت راحت بیام سر زندگی
پیرمرد قبول کرد پول را گرفت آمد و یک هفته بعد درختان را فروخت و رفت و دیگر نیامد و گفت طلاق میخواهم یعنی بدون دادگاه و با زبان نرم تمام مهریه و اموال پیرمرد را بالا کشید و رفت
بعد محقق شد زن با یک وکیل در ارتباط هست و این چندمین زرنگی اوست قانون باید برای این خلا مهریه فکری بکند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
12
5
ستایش از برجام که مطلقا هیچ عایدی نداشت در این مقاله خیلی مسخره بود. شما مخاطب را چی فرض کرده‌اید؟!
عصر ایران ستایش نیست. به گواه آمارها و نمودارها در دوسال بعد از برجام تورم تک رقمی شد. گاهی سرتان را از قطار پیشرفت با تورم 44 درصدی بیرون بیاورید و به پشت سر نگاهی بیندازید. اگر قرار بود اوضاع در تمام سال های قبل مثل سه چهار سال اخیر بود که هیچ کس صاحب خانه و خودرو نبود!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
اشتباهی مثبت زدم
شهرام گودرزی
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
1
10
در تآیید و تکمیل بند اول با موضوع "رنگ باختن بسیاری از ضرب‌المثل‌ها در جامعه امروزی" میتوان اشاره‌ای داشت به:
"بار کج به منزل نمیرسه"، در حالی به وفور مشاهده شده که بار کج تا کانادا رفته و به سلامت هم رسیده!
حامد
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
1
12
نمی‌توان در پوشش و تحصیلات و کار بیرون مدرن بود و به مهریه که رسید مثل مادربزرگ شان فکر کنند!

این عالی بود...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
20
3
بالا گرفتن مهریه سنتی پسندیده و شامل عرف جامعه ی ایرانی است که شماها از درک و فهمش عاجز هستید! پس بهتره آسمون ریسمون به هم نبافید!!
عرف رو هم با زور نمیشه عوض کرد چون حاصل سال های سال تجربه هست!
کلا مهریه بالا در جامعه ایرانی کار درستی است.
عصر ایران در متن هم اشاره شده که با مهریه بالا درصدد برقراری توازن و جبران کاستی های حقوقی اند و تنها جنبه مادی ندارد. ملاحظه می فرمایید که از درک ان عاجز نیستیم!
پاسخ ها
هادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
کاملا ناپسند است. اگر از بالا به قضیه نگاه کنید احتمالا متوجه خواهید شد معایب این قضیه بیشتر از محاسن ش هست.
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
3
4
بعضی هم با بالا بردن مهریه و عندالمطالبه نمودن مهریه برای خود کیسه دوخته اند
عصر ایران عندالمطالبه که همیشه بوده!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
0
5
زندان باید حذف بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
0
1
مهریه باید با نرخ تورم روز محاسبه شود ما چه می دانستیم سکه صد برابر نرخ تورم افزایش پیدا می کند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
0
7
در این جامعه هر کس زورش برسد به دیگری ظلم می کند . زن و مرد هم ندارد.
باید قوانین را درست کرد که کسی نتواند به دیگری اجحاف کند .
زن هم پس از طلاق باید بتواند زندگی کند. نمی شود که یک عمر در خانه شوهر مفت و مجانی زحمت بکشد و بعد که طلاقش دادند چه کند برود گدایی؟
ناشناس
Finland
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
5
1
دختر و پسرهای ایرانی واقعا خوشگل و خوش‌تیپ هستند براحتی می‌توانند از کشورهای اروپایی و آمریکا همسر پیدا کنند. اینطوری مسئله مهریه براحتی حل می‌شود.
مجیدجعفرزاده کسیانی از چایپاره
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
0
2
با درود
در حیرتم از اینکه آیا علمای دینی و جامعه شناسان و وکلا و ... با مشاهده عینی این همه معضلات اجتماعی ناشی از پیامدهای ازدواج و آمار بسیار بالای درخواست طلاق و مطالبه مهریه از سوی زنان در همان روزهای نخستین ازدواج در جامعه و عصری که معنویت دیگر رنگ باخته و مادیات تار و پود خانواده ها و جوامع را فرا گرفته،و ترس بی حد جوانان از ازدواج که منجر به تجرد هر 2 جنس جوامعه گردیده و این امر موجب گسترش به اصطلاح ازدواجهای «سفید»! و سایر ناهنجاری های اجتماعی شده است را نمی توانند برای یک بار حل بکنند؟!شما هم که اینقدر به (شرع) استناد می کنید ، آیا 1400 سال پیش مهریه های هنگفت اینچنینی بود یعنی؟! 200 تا 1000 سکه ؟!!!
واقعا مایه تاسف است که جامعه ایرانی دارد به لبه پرتگاه کامل اخلاقی رسیده ، اما 44 سال بعد از انقلاب مسئولین و دست اندر کاران عاجزند از حل یک معضل بزرگ اجتماعی!
همین
و
بس!
سجاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
0
3
با سلام
كتاب اسلام و مقتضيات زمان استاد مطهري به صراحت ميگه اسلام قابليت بروزرساني دارد قرار نيست همه قواعد و قانونها مربوط به 1400 سال پيش باشد جايي كه نياز باشد و با نظر فقها و علما مي تواند تغيير كند. مهريه مورد عجيبي هست . شخصا در حال پرداخت هستم . ميدانم تمامي كساني كه در زندان هستند به هيچ عنوان تن به پرداخت ندادند حتي حاضر به اعسار هم نشدند. حالا يا نداشتن و يا زندان را به پرداخت ترجيح دادند كه اكثرا هم قطعا شغل آزاد دارند. تقسيم دارايي يا استفاده از قوانين ديگر كشورها بهترين گزينه هست.تعداد دختران و خانمهايي كه به قصد مهريه ازدواج مي كنند بسيار كم هست . گزينه حق طلاق براي خانم به شرط كاهش مهريه گزينه مناسبي هست. در نهايت بهترين راه انتخاب مناسب هست و تعداد كم و زياد مهريه تاثيري در خوشبختي ندارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
2
1
مهریه به یورو محاسبه شود.
هادی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
3
6
در مورد اینکه قوانین به نفع مردان است به هیچ وجه موافق نیستم. اینکه یک مرد بدجنس پیدا بشود و از قوانین سوء استفاده کند در مورد زنان هم صادق است اما چطور شما به این نتیجه رسیده اید که قوانین به نفع مردان است؟

به عنوان مثال خانم می تواند کار کند و درآمدش برای خودش خواهد بود. مرد نمی تواند به طور کلی جلوی کار کردن زن را بگیرد اما می تواند به طور غیرمستقیم اجازه خروج از منزل را به همسرش ندهد که بنابر این نتواند کار کند.

حالا شما چند مرد را دیده اید (چند درصد هستند به نظر شما) که به زنش اجازه خروج از منزل ندهد؟ حالا فرض کنید خانم رفته سر کار. بچه ها را چه کسی باید نگهداری کند؟

بر عهده مرد است که مثلا پرستار بگیرد و حقوقش را بدهد و یا مهدکودک بفرستد. یعنی خانم سر کار رفته و درآمد مستقلی کسب کرده و در ازای آن مخارج اضافه تری بر گردن آقا افتاده!

یا در خانه خانم موظف به کار کردن نیست و آقا اگر خیلی دلش خانه تمیز و مرتب یا غذای خوب می خواهد باید خودش کار کند یا کارگر بگیرد یا از بیرون تهیه کند.

تمام بار مالی بر عهده مرد است

در زندگی مشترک آقا فقط 3 حق دارد که از زن مطالبه کند
1 - هم بستری و تمکین (که فرض کنید زن تمکین نکند تازه آقا باید تشریف ببرد دادگاه و شکایت کند و ...)

2 - عدم خروج از منزل بدون اجازه (که بالا در موردش توضیح دادم و عرض شد بسیار به ندرت ممکن است این مورد توسط مردی استفاده شود)

3 - حفظ مالش توسط خانم (عدم هزینه مال شوهر بدون رضایت او که این هم واقعا کان لم یکن تلقی بشه بهتره!)

بعد شما میگی قوانین مردانه!

الان بسیاری از زنان تازه مسلمان به خاطر وظایف بسیار سبک خانم ها در فرهنگ اسلامی مسلمان میشن بعد شما معلوم نیست تو چه فضای تنفس می‌کنید؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
1
3
مجلس قانونی تصویب کند که حداکثر مقدار مهریه برای پسران فاقد دارایی حداکثر 14 سکه باشد و برای پسران دارای مال و منال حداکثر 100 سکه و اگر بعد از چندسال زندگی باهم مالی اندوختند نصف مال به زن تعلق گیرد
عصر ایران نمی توانند سقف بگذارند ولی قابلیت اجرا را می توانند.
كف و سقف اجاره مسکن تعيين خواهد شد بازگشت شفاف قبل از مرگ! بازماندگان امام‌زاده ابراهیم چه می‌گویند؟ «تنها ماشین آتش‌نشانی، آب داشت اما راننده نداشت» دیوار زرد با خوش‌شانسی فرو نریخت/ دورتموند به فینال اروپا رسید ۱۴ کار خطرناک که در بورس نباید انجام داد ساخت و ساز در پارک لاله متوقف شد اطلاعیه شماره 2 ستاد انتخابات کشور / اعلام زمان دقیق پایان تبلیغات انتخاباتی طرز تهیه دمنوش عناب ؛ خواص جوشانده عناب ؛ عوارض جانبی جوشانده عناب چیست؟ معین وزارت اقتصاد طالبان: در دوران جمهوریت «فساد» به فرهنگ تبدیل شده بود/ به عنوان فردی «شیعه» با صلاحیت کامل در ساختار امارت اسلامی مشغول هستم ساخت گونه ای جدید و بسیار خطرناک از ویروس ابولا توسط دانشمندان چینی طالبان: داعش از خاک پاکستان وارد افغانستان می‌شود رولز رویس لوکس‌ترین خودرو شاسی‌بلند دنیا را با الهام از آسمان‌خراش‌ها رونمایی کرد (+عکس) اصلاحات ، راه برون رفت از بحران مهاجرت سرمايه های انسانی زیباکلام : آقای زاکانی یک نظرسنجی برگزار کنید، اگر حتی ۱۵ درصد مردم با ساخت ساختمان وسط پارک‌ها موافق بودند، حق با شما روش دریافت وام های کسب و کار اعلام شد
وبگردی
نظرسنجی
دی سال گذشته، با وعده افزایش سرعت اینترنت، قیمت آن را 34 درصد افزایش دادند. منصفانه از تجربه خودتان درباره وضعیت سرعت اینترنت در این مدت بگویید.