۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۷
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۳۸۰۶۹
تعداد نظرات: ۵۷ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۲ - ۰۲-۰۸-۱۳۹۱
کد ۲۳۸۰۶۹
انتشار: ۲۳:۱۲ - ۰۲-۰۸-۱۳۹۱
مجلسی ها زیر بار نروند

اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری یا پیش درآمد فاجعه سیاسی؟!

طبق این مصوبه درون کمیسیونی، کاندیداها برای اثبات این که رجل مذهبی هستند، باید امضای 25 نماینده مجلس خبرگان را دریافت کنند و برای اثبات رجل سیاسی بودنشان باید سراغ 100 نماینده مجلس بروند و از آنها تأییدیه بگیرند.
عصرایران ؛ جعفر محمدی - کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی ، طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات را تصویب کرده است که هر ناظر منصف و وطن دوستی را شگفت زده و متأثر می کند.

طبق این مصوبه درون کمیسیونی ، کاندیداها برای اثبات این که رجل مذهبی هستند ، باید امضای 25 نماینده مجلس خبرگان را دریافت کنند و برای اثبات رجل سیاسی بودنشان باید سراغ 100 نماینده مجلس بروند و از آنها تأییدیه بگیرند.

اگر این طرح به تصویب نهایی مجلس برسد ، آسیب های زیر قابل تصور خواهند بود:

1 - از آنجا که ترکیب سیاسی نمایندگان مجلس ، در دوره های مختلف ، متغیر است ، بسیار پیش می آید که یک جریان سیاسی در اکثریت و جریان رقیب در اقلیت مطلق باشد ، کما این که در همین مجلس کنونی ، اصولگرایان بخش اعظم مجلس را تشکیل می دهند و اصلاح طلبان ، بسیار انگشت شمارند.

در چنین وضعی ، کاندیدای طیف اقلیت ، در گرفتن امضا از مجلسی ها ، دچار مشکل و عملاً حذف می شود تا انتخابات با کاندیداهای مطلوب نمایندگان فراکسیون اکثریت و به صورت کاملاً یکسویه برگزار شود.
بدیهی است که حذف این چنینی کاندیدای رقیب ، معنایی جز شکستن کمر مردمسالاری نخواهد داشت.

در خصوص مجلس خبرگان نیز همین گونه است و امکان دارد کاندیدایی که از طیف سیاسی غیرحاکم بر خبرگان است ، به همین دلیل نتواند گواهی رجل مذهبی بودنش را از آنان بگیرد.

2 - فرض کنید شخصی رئیس جمهور است و در میانِ دوره ریاست جمهوری اش ، مجلس جدید ، مرکب از مخالفانش بر سر کار بیاید. در چنان صورتی ، مجلس جدید می تواند با عدم تأیید رجل سیاسی بودن او در انتخابات آتی، مانع از کاندیداتوری مجدد او شود و در واقع ، انتخاب مردم را محدود نماید.

مجلس

3 - اگر شرایطی پیش بیاید که به عللی مانند تشتت گروه ها و فراکسیون های سیاسی مجلس یا کش و قوس های جناحی و نظایر این ، صد نماینده همسو وجود نداشته باشند که مؤید کاندیداها باشند و کاندیداها نتوانند یکصد امضا را جمع کنند ، تکلیف چیست؟ آیا انتخابات باید تعطیل شود؟! توجه داشته باشیم که نمایندگان اجباری به امضای گواهی کاندیداها ندارند و نباید هم داشته باشند.
همچنین است در خصوص مجلس خبرگان.

4 - مجلس شورای اسلامی ، طبق قانون اساسی ، ناظر بر عملکرد رئیس جمهور است ولی صلاحیتی برای تأیید صلاحیت کاندیداها برای مجلس تعریف نشده است. تصویب این قانون ، نفی اصل تفکیک قوا و زمینه ساز دیکتاتوری پارلمانی است.
مجلس خبرگان هم در حوزه رهبری اعم از تعیین و نظارت بر عالی ترین مقام کشور ، صاحب صلاحیت است و اساساً کارهایش ربطی به حوزه ریاست جمهوری ندارد.

5 - وظیفه تطبیق وضعیت کاندیداها با شرایط مندرج در قانون اساسی ، از جمله رجل مذهبی و سیاسی بودن کاندیداها ، با شورای نگهبان است و این شورا با امکانات و نیروهایی که دارد می تواند در باره کاندیداها تحقیق کند و مصادیق را تشخیص دهد و تأیید یا رد نماید. این در حالی است که از یک عضو مجلس خبرگان یا شورای اسلامی که نماینده یک شهر یا منطقه خاص است ، نمی توان چنین انتظاری را در تشخیص درست داشت.
و اساساً مگر نمایندگان صاحب چه صلاحیتی هستند که برای کاندیداها ، تعیین تکلیف کنند؟!

6 - هر چند قاعدتاً هر نماینده ای می تواند گواهی بیش از یک کاندیدا را امضا کند ، ولی قابل تصور است که بر اساس تصمیمات سیاسی و فراکسیونی ، عمده آنها تنها یک کاندیدا را تأیید کنند و بدین ترتیب ، تعداد کاندیداها بسیار بسیار محدود شود .
تازه ، همین تعداد انگشت شمار ، باید وارد فاز بعدی یعنی بررسی صلاحیت در شورای نگهبان شوند! (... دیگر چه می ماند از کاندیداها؟!)

7 - دادن صلاحیت امضای گواهی کاندیداها به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، زمینه ساز معامله گری ها و بده بستان های سیاسی و شخصی است ، به ویژه اگر زمان امضا گرفتن ها ، مصادف با اواخر دوره نمایندگی مجلسیان باشد!

8 - گذراندن پوست کاندیداها از دباغخانه نماینده ها ، باعث می شود فقط کسانی که در میان مجلسی ها نفوذ و آشنای شخصی و سیاسی دارند ، بتوانند امضا جمع کنند و بقیه که ای بسا ممکن است توانمندتر هم باشند ، پشت درهای کاندیداتوری می مانند و بدین ترتیب ، کشور از وجود نیروهایی که می توانند منشأ اثر باشند ، محروم می ماند.

البته نقدهای دیگری نیز می توان بر این بند از مصوبه وارد ساخت ولی به نظر می رسد مهم ترین شان همین 8 نکته ای باشد که ذکر شد و اگر قرار است این طرح ، قانون شود ، همان بهتر که انتخاب رئیس جمهور را هم صادقانه و رسماً به مجلس بدهند!

گفتنی است در مصوبه کمیسیون شوراها ، نقاط ضعف دیگری نیز وجود دارد که عنداللزوم به آنها نیز خواهیم پرداخت.
امیدواریم نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، زیر بار تصویب این اصلاحیه غیر مصلحانه نروند و کشور را با خسرانی دیگر مواجه نکنند.
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۵۷
در انتظار بررسی: ۲۲۶
غیر قابل انتشار: ۳۹
ali
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
6
557
الفاتحه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
مع الصلوات
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
6
362
موافقم با این نکات مطرح شده. به نظرم این قانون در مجلس رای نیاورد بهتر است
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
4
355
در واقع نقض حقوق شهر وندي است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
4
463
یک ایده بکر:
خود نماینده ها یک رئییس جمهور انتخاب کنن بعد به مردم بگن بیان بهش رای بدین!!
خدایا مجلس ما داریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
255
49
نگران نباش
تو شورای نگهبان رد میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
اتفاقا بر عکس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
مطمئن نیستم رد بشه
فرهاد
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
8
401
شورای نگهبان بس نبود که این داستان هم بهش اضافه شد؟!!! یکی به من بگه انتخابات آزاد معنیش چیه؟ بذارید مردم خودشون تصمیم بگیرن، حالا نتیجه هر شخصی که می خواد باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
آخه یه بحثی هم هست. مثلا اگه یکی دوباره مثل احمدی نژاد انتخاب بشه که بدبخت میشیم که! مردم ایران نباید حق انتخاب داشته باشن به نظر من.
عصر ایران جان مادرت چاپ کن!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
6
224
هردم از این باغ...!!!
سعيد
Netherlands
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
5
187
هر دم از اين باغ برى مى رسد
رهگذر
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
6
251
این طرح فاجعه آمیزه و باعث حذف جناح مخالف میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
مگه جناح مخالفیم مونده برادر؟
احمدرضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
5
245
احسنت کاملآ موافقم با نظر شما - با قانون جدید فقط زمینه سازی دیکتاتوری پارلمانی فراهم می شود و عملآ قدرت انتخاب مردم که لازمه هر حکومت مرد سالاری است کم می شود.
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
3
157
این طرح ممکنه باعث بشه 4 سال رییس جمهوری نباشه! یعنی هیچ کاندیدی رای اعتماد نگیره :D عجب...
بنده خدا
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
2
157
یک موضوع دیگر. نماینده ها باید خودشان رجل سیاسی بودن خودشان را برای دوره بعد تأیید کنند و این عملا منجر به تکرار هر دوره مجلس خواهد شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
3
197
يعني دائم يك عده خاصي به همديگه نون قرض بدن يعني نظارت قانوني بادهوا و نظارت پارتي بازي و رانت سياسي ok .
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
2
91
آفرین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
3
236
چرا کسی در این کشور جلوی این غضنفرهای سیاسی را نمی گیرد ؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
3
187
واقعا طرح مسخره ای است
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
3
177
وای به حال ما پس مردم کجا قرار دارند
بعداز اینکه همه تایید کردند آنوقت مردم باید انتخاب کنند این دیگر رئیس جمهور نمی شود بیشتر به انتساب شبیه است رئیس جمهور کسی است که با رای مستقیم مردم انتخاب شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
2
132
آیا در این قانون هیچ گونه تعریف، ملاک و معیاری برای رجل سیاسی بودن یا رجل مذهبی بودن هم تعریف شده؟ یک نماینده مجلس شورای اسلامی یا شورای نگهبان بر چه اساس و معیاری رجل سیاسی بودن یا رجل مذهبی بودن کاندیدا را تعیین می کند؟ حتما با معیار سلایق و علایق شخصی این تشخیص صورت خواهد گرفت. اصولا در این اواخر به دلایل کاملا حزبی و جناحی سران قوا و مسئولین کشور به شکل محسوسی در وظایف و مسئولیتهای یکدیگر دخالت می کنند و نتیجه این امر وضعیت رقت بار اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کنونی می باشد. علیرغم اینکه به ظاهر همه مسئولین و سران سه قوه دم از احترام به یکدیگر و احترام به نص صریح قانون می زنند ولی در عمل دائما در حال چنگ و دندان نشان دادن به یکدیگر و به رخ کشیدن قدرت و نفوذ خود به سایرین هستند. در این میان مردم هم هر روز باید منتظر یک قانون و مصوبه و یا اظهار نظر جنجالی یکی از حضرات باشند تا سوژه سرگرمی و بحث و جدل را برای خود فراهم نمایند.
سهیل
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
6
156
مساله شرط سنی بین 45 تا 75 را هم از قلم انداختید که عملا در دوره آتی ریاست جمهوری ، شرایط حضوری افرادی چون هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری را غیر ممکن می سازد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
2
164
از تمامی آنهایی که قلم بدست دارند عاجزانه تقاضا داریم جلو این فاجعه را بکیرند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
2
217
از کوزه برون همان تراود که در اوست/ از این مجلس انتظار بیشتر نداشته باشین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
2
137
وکیل بر سر شاخ و بن می برد .
آقای وکیل با وجدان ، شما نماینده مردمید نه نماینده حزب و گروه .
خدا عاقبت همه را به خیر کند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
2
221
پيش بسوي حذف كامل مردم......
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
1
152
عجب!!!! همین یکی رو کم داشتیم که الحمدالله جور شد!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
1
130
كار از محكم كاري عيب نمي كنه.
چهار ميخه بشه بهتره.
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
1
184
سلام
این خودش یک کودتای است علیه مردم سالاری
واقعا فاجعه است خیلی ممنون از شما که زودتر از بقیه به این موضوع مهم پرداختید .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
2
100
هر دم از این باغ بری می رسد - تازه تر از تازه تری میرسد
سامان
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
1
147
واقعاً جای تأسف دارد که یا از این طرف می افتیم یا از آن طرف. دیکتاتوری همیشه از جایی آغاز می شود که مردم در ضعف قرار دارند و برخی احزاب در صدر قدرت! مگر هیتلر از یک حزب خاص و باتأیید اعضا نبود که بر مردم نمایش داده شد. اگر این قانون تصویب شود الفاتحه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
19
68
چرا انتخابات را مانند خیلی کشورهای دیگر پایه ای تر برگزار نکنیم
یعنی مراکز اجرایی که با مردم ارتباط مستقیم دارد را با رای مردم انتخاب شوند مثل شورای شهر که مردم انتخاب می کنند در مرحله بعد شهرداریها بعد از آن فرمانداری و استانداری. بعدها میتوانیم رییس جمهور را از بین شهرداران و فرمانداران و وزرا و نمایندگان با سابقه که بارها از آزمون انتخاب مردم عبور کرده اند انتخاب نمود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
شما بهتر بود قانون اساسی را می نوشتید. یک چیز دیگری در می آمد! همه اینها بر خلاف قانون اساسی است.
شاهسون
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
1
115
بابا مجلسي ها و زد وبند سياسي؟!عصر ايران زبونتو گاز بگير ......
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
0
137
این ایده های ناب !!! رو از کجاشون در میارن اینا. بابا شما راه رو اشتباه میرین نماینده ها!
حامد
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
2
88
هر دم از اين باغ بري ميرسد
تازه تر از تازه تري ميرسد
بايد منتظر قوانين جديدتري هم باشيم .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
0
38
صبر داشته باشين. فقط صد سال اولش سخت است
سرباز دهه60
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
0
89
مثلااگرآقاي خاتمي بخوادكانديداي رياست جمهوري بشه بايدتاييديه رجل مذهبي بودنش راازآقاي سيداحمد خاتمي ورجل سياسي بودنش راازآقاي رسايي وكوچكزاده وحسينيان وحدادو...بگيرد ؟
ناشناس
Germany
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
0
57
مارا از مرگ مي ترسانند كه به تب راضي بشيم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
0
62
این جناب محمدی هم بعضی وقت ها غیب میگه!
مثل این می ماند که من پای درخت همسایه نفت بریزم و بعد شما بیایید داد بزنید آقا آقاااااا اگر نفت بریزی درخت خشک می شود ، پدر جان قصد این مجلس دقیقا همین مواردی است که شما به عنوان مضرات نام بردی!...
AliMT
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
0
48
این ایده رو از بعضی از کشور های دیگه مثل آلمان کپی کردند

ولی اصل قانون اونها با این چیزی که اینا مطرح کردند خیلی فرق داره .. تو کشور های دیگه امضا گرفتن از احزاب و سیاسیون کشور ملاک است نه اینکه صرفا نماینده یا مجلس خبرگان امضا کنه!

با این طرحی که نماینده های ما دادند ( که احتمالا از بالا رای میاره ) قطعا به نوع دیگری از دیکتاتوری هم خواهیم رسید
freedem
United States of America
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
1
42
پيييييييييييييش به سوي دمكراسي
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
0
59
با اين حساب حتي پيامبران هم كه در 40 سالگي لياقت نمايندگي خداوند رو روي زمين داشتن از نظر مجلس صلاحيت دريافت نميكنن.
saeed
Germany
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
50
5
با سلام
با تایید مذهبی بودن موافقم ،ولی همه توی ایران سیاسی هستن. نیازی به تایید نداره.
Amir Ahmadi
Qatar
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
0
60
با سلام. صادقانه و دلسوزانه عرض کنم مگرصلاحیت های علمی وعملی همه نمایندگان مجلس، حقیقی و واقعیست؟ نمایندگان درکارخودهم که نمایندگیست موفق نیستند چه رسدبه اینکه بخواهند برای رییس جمهوری تعیین صلاحیت کنند. این همه خطوط موازی در مملکت کافی نیست؟
وقتی یک نماینده، برای ورود به مجلس میلیاردها تومان خرج می کند، چگونه می تواندسرنوشت دیگران را رقم بزند.باید برای این طرح مجلس، عزاداری کرد.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
2
47
این قانون باعث میشه رئیس جمهور وامدار نمایندگان مجلس باشه یعنی دیکتاتوری
پرهام
Germany
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
1
63
خوب با جمهوری مشکل دارین بگین دیگه این کارا چبه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
1
62
اين طرح خيانت به مردم است بايد طراحان آن محاكمه شوند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
9
38
مگه اینهای که مثلا خودمون انتخاب کردیم چه گلی به سرمون زدن نمونه اش فرار مغزها ، افزایش طلاق افزایش اعتیاد افزایش بیکاری افزایش تورم افزایش اختلاسهای میلیاردی افزایش فحشا افزایش خودکشی عدم امنیت خدای کی به فکر این ملت هست مجلس که نگو شده جای یه عده ای که وقتی پولشون کم میاد میگن قرعه بندازید یه وزیر استیضاح کنیم بعد وزیر برای بقا نماینده ها رو یه جورای راضی میکنن . تا حالا از این رئیس جمهور ها کدامشون به وعده هاش عمل کرد که رئیس جمهور آینده بخواد عمل کنه
معین
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
2
47
باسلام اگراین طرح به تصویب برسد رای مردم دیگر معنی نداره مردم عقل وشعور دارند درک سیاسیشون خیلی از آقایونی که این فکرو می کنند بالاتراست چراازمردم نظر خواهی نمی شه
ناشناس
United States of America
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
1
65
این یعنی دیکتاتوری پس چرا انقلاب کردیم!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
1
48
به جای تقویت واقعی احزاب و تولید رجل سیاسی در بستر احزاب به دنیال ترویج باندبازی هستند. مایه تاسف است.
کارشناس روابط بین الملل
-
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
1
26
این امضا برای رجل سیاسی بودن فقط تو کشور ما مطرح نیست بکله دارن ادا ی کشورهای دیگه رو در میارن البته اونجا حساب و کتابش فرق می کنه
توضحیاتش باشه سر فرصت که در کدوم کشورها همچین قانونی هست
عبدالله
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
0
37
معقولترش این بود که بجای خبرگان ومجلس شورای اسلامی کاندیداتور ریاست جمهوری از اقتصاددانان . از اساتید علوم سیاسی .فرهنگی . اجتماعی امضاء میگرفت بنظر میرسد این امر زمینه سازی برای حذف انتخابات ریاست جمهوری وپارامانی کردن ان است
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
7
33
عجب طرح خوبی پس من رئیس جمهور میشم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
0
32
به نظر شما پس کی این اصلاح را انجام داده؟ آیا فقط وضعیت ترکیب فعلی مجلس را در نظر گرفته؟
آیا انسان واقعا «اختیار» دارد؟ اسپینوزا پاسخ می‌دهد هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه های اول کنکور از ایران / عزا می گیرم وقتی می بینم مردم ما خود را با کشورهای منطقه مقایسه می کنند نه اروپا بزرگداشت «فرانتس کافکا» در جشنواره کارلوی واری ۱۵ کشور قدرتمند جهان اسلام بر اساس مولفه های نظامی و اقتصادی بازار سیاه مهاجرت با ویزای جعلی جزییات حکم اعدام توماج صالحی؛ احتمال عفو و تخفیف امضای تفاهم نامه امنیتی میان ایران و روسیه کارت بانکی این شش بانک حذف می‌شوند بروزرسانی های اساسی واتساپ در راه است وزیر علوم : کنکوری‌ها اضطراب نداشته باشند/ فرصت جبران وجود دارد نشست اضطراری در تل آویو درباره احتمال بازداشت نتانیاهو موتورسیکلت وسپا منصوری با نام موناکو ادیشن رونمایی شد (+عکس) استعفای ناگهانی فرمانده یگان « اشباح » ارتش اسرائیل مسیرهایی که ایران را دور می‌زنند(اینفوگرافی) چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟
وبگردی