۳۰ فروردين ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۵:۲۵
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۴۶۱۴۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۴ - ۲۵-۰۹-۱۳۹۱
کد ۲۴۶۱۴۷
انتشار: ۱۸:۱۴ - ۲۵-۰۹-۱۳۹۱

شیر غنی شده به دست مردم نمی‌رسد/ 80 درصد مردم کمبود ویتامین D دارند

وی مصرف خودسرانه قرص ویتامین D را مناسب نداست و گفت: رواج مصرف مکمل‌ها و قرص کلیسم را شاهد هستیم اما مصرف این مکملها حتماً باید بر اساس آزمایش انجام شده و تجویز پزشک باشد.

رئیس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت اعلام کرد: طبق مطالعات جدید 80 درصد مردم در همه سنین با کمبود ویتامین D مواجه هستند که این کمبود بیشتر متوجه زنان است. شیر غنی شده با این ویتامین نیز در دسترس مردم نیست.

زهرا عبداللهی در حاشیه اجلاس معاونان بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور افزود: 10 سال پیش تحقیقی در زمینه وضعیت ویتامین D انجام شد که مشخص شد در همه گروه‌ها کمبود این ویتامین وجود دارد اما در مطالعات جدید شدت آن در زنان و حتی در مردان نگران کننده است.
 
وی علت کمبود ویتامین D را منابع غذایی دانست که این ویتامین را کم دارند و افزود: محصولات غنی‌ شده با ویتامین D در کشور کم است و همچنین به دلیل آلودگی هوا نور مستقیم آفتاب وجود ندارد.
 
عبداللهی تصریح کرد: هم‌اکنون تمام کشورها شیر غنی شده با ویتامین D را مصرف می‌کنند و ما برای کنترل این کمبود راهی به جز غنی شدن لبنیات نداریم تاکنون طرح‌های پایلوت موفق بوده و به کارخانجات مجوز داده شده است.
 
رئیس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت ادامه داد: اما در این زمینه حمایت‌ها باید کامل شود و شیر غنی شده با قیمت مناسب به مردم ارائه شود چرا که اگر گران باشد مردم نمی‌توانند از آن استفاده کنند.
 
وی مصرف خودسرانه قرص ویتامین D را مناسب نداست و گفت: رواج مصرف مکمل‌ها و قرص کلیسم را شاهد هستیم اما مصرف این مکملها حتماً باید بر اساس آزمایش انجام شده و تجویز پزشک باشد.
 
عبداللهی در خصوص نمک‌های ید‌دار تصفیه نشده گفت: افزودن ید به نمک در دستور کار کارخانجات قرار گرفته چرا که تنها راه برای پیشگیری از مشکل کمبود ید مصرف نمک یددار تصفیه شده است.
 
وی افزود: نمک‌هایی که ید کافی ندارند بر اساس سیاست وزارت بهداشت فاقد اعتبار است و حتماً باید مقداری مشخصی ید به غذای مردم اضافه شود.
 
وی گفت: به دلیل اینکه منابع غذایی حاوی ید در کشور موجود نیست و خاک و آب کشور از ید فقیر است تنها راه، مصرف نمک یددار تصفیه شده است.
 
رئیس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت افزود: با مصرف این نمک‌ها شیوع گواتر در کشور در سال 68 از 68 درصد به 5 درصد در زمان فعلی کاهش یافته است.
 
وی ادامه داد: نمک‌های تصفیه نشده ناخالصی‌هایی مانند شن و ماسه داشته و حتی حاوی فلزات سنگین هستند و اختلالا کبدی، گوارشی و کلیوی را افزایش می‌دهد و اگر فلزات سنگین داشته باشند سرطان‌زا خواهد بود.
ارسال به دوستان
وبگردی