۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر ۴۴۳۵۲۶
تعداد نظرات: ۳۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۵ - ۲۱-۱۰-۱۳۹۴
کد ۴۴۳۵۲۶
انتشار: ۱۰:۰۵ - ۲۱-۱۰-۱۳۹۴

همزمانی "تنش زدایی با غرب" و "تنش زایی کشورهای عربی" ؛ فرصتی تاریخی برای سیاست خارجی ایران

روابط ایران و کشورهای عربی، جاده دو طرفه ای بوده که از سمت ایران، همواره حسن نیت، کمک، همراهی و اغماض به سمت آنها می رفته و از سمت مقابل، دشمنی و سوء استفاده و خیانت آمده است.
عصر ایران - وقایع اخیر که در روابط ایران و کشورهای عربی رخ داده، بار دیگر لزوم بازاندیشی در نحوه تعامل با کشورهای عربی به رخ کشیده است.

بعد از انقلاب اسلامی در ایران، گسترش روابط با کشورهای اسلامی، یکی از اصول سیاست کشورمان شد و از آنجا که بخش عمده ای از کشورهای عربی و اسلامی با یکدیگر همپوشانی دارند، ارتقای روابط با ممالک عربی نیز رخ داد.
در تمام این سال ها، جمهوری اسلامی به طور جدی خود را در کنار کشورهای عربی قرار داد و با "برادر" خواندن آنها، متحمل بخشی از هزینه های جهان عرب نیز شد. از جمله در قضیه فلسطین، ایران در کنار اعراب قرار گرفت و حتی بعد از این که کشورهای عربی، یکی پس از دیگری از این ماجرا عقب نشستند، ایران پای آرمان فلسطین ایستاد.

همزمانی

ایران در کشورهای فقیر عربی نیز سرمایه گذاری های متعددی انجام داد و از کمک به فقرای کومور گرفته تا احداث ساختمان پارلمان جیبوتی و هزاران اقدام دیگر را در کارنامه روابطش با اعراب ثبت کرد.

در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران نیز برغم آن که عمده کشورهای عربی در کنار صدام ایستادند و از نیروی جنگجو گرفته تا کمک های مالی و تسلیحاتی و اطلاعاتی در اختیار عراق قرار دادند، اما بعد از جنگ، جمهوری اسلامی به روابط حسنه، حتی با کشورهایی که اتباع شان مستقیماً در جبهه های جنگ علیه ایران می جنگیدند، ادامه داد.

در این میان، مهم ترین برندگان تنش بین ایران و غرب و تحریم های دامنه دار علیه ایران که در دهه گذشته به اوج خود رسید، برخی کشورهای عربی بودند که هم میلیاردها دلار (که حجمش غیر قابل محاسبه است) سود اقتصادی بردند (مشخصاً امارات و عربستان) و هم توانستند خلأ ایران در سیاست خاورمیانه ای غرب را پر کنند و سطح روابط بین المللی شان را به طور جهشی، ارتقا دهند و سری بین سرها درآورند.

در واقع، روابط ایران و کشورهای عربی در تمام این سال ها، جاده دو طرفه ای بوده که از سمت ایران، همواره حسن نیت، کمک، همراهی و اغماض به سمت آنها می رفته و از سمت مقابل، دشمنی و سوء استفاده و خیانت آمده است و این روند ، البته همچنان ادامه دارد. تنها کشور عربی که حتی در زمان جنگ 8 ساله در کنار ایران ایستاد و تغییر موضع نداد، سوریه بود که البته در همان زمان هم از ایران منتفع بود و الان نیز با کمک های مستقیم ایران، توانسته در برابر تروریست ها بایستد.

واقعیت این است که هر انسان عاقلی، بعد از گزیده شدن دوباره و چندین باره از یک سوراخ، باید در اندیشه بازبینی باشد و امروز ، هر چند با تأخیر بسیار، زمان این بازنگری است.
کار چندان سختی نیست. سیاست عرصه بده و بستان است و کافی است تصمیم سازان کشور بنشینند و ببینند در این قریب به 4 دهه، در تعامل با کشورهای عربی، چه داده ایم و چه گرفته ایم؟!

تحرکات اخیر کشورهای عربی علیه ایران، از جمله صدور قطعنامه ضدایرانی توسط اتحادیه عرب (که حتی عراق هم که با نیروی ایران در برابر داعش دوام آورده به آن رأی مثبت داد!) و نیز قطع رابطه چند کشور عربی با ایران، بیش از آن که ریشه در دلایل اعلامی آنها داشته باشد، از یک ترس جدی نشأت می گیرد و آن، روند رو به بهبود روابط ایران و غرب در پی برجام است.
سیاستمداران عرب، به ویژه در منطقه خاورمیانه می دانند که اگر کشورهایشان ارج و قربی در سال های گذشته در بین کشورهای غربی پیدا کرده اند، به خاطر "وضعیت خاص" روابط ایران و غرب است و اگر روابط عادی شود، جای بازی آنها، در حاشیه است و نه در متن.

شرایط حاضر ، یعنی همزمانی "روند تنش زدایی با غرب" و "تنش زایی کشورهای عربی" فرصت مناسب و کاتالیزوری است تا رویکردهای نوین سیاست خارجی ایران، در قالب راهبرد اصولی"عزت،حکمت و مصلحت" تدوین شود و انرژی سیاست خارجی، بیش از حد نیاز ، صرف کشورهای عربی نشود و معطوف به کشورهای "موجه"ی شود که می توان با آنها روابط متعادل و سودمندانه داشت.
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۳۱
در انتظار بررسی: ۱۷۴
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
49
397
بعد از رفع تحریم ها ایران باید با سرعت و شذت زیاد تولید نفت رو افزایش بده و حتی به خود امریکا هم نفت صادر کند تا اهمیت عربستان برای امریکا بخاطر تولید نفت کم بشه از اونطرف هم باید شعارها و سیاست های ضد امریکایی رو کاهش بدیم و روابط اقتصادی و سیاسی رو با غرب و بخصوص امریکا گسترش بدیم تا باز هم اهمیت عربستان برای امریکا و غرب کمتر شود. باید در توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با غرب و امریکا تا اونجا پیش بریم که مانند عربستان سالی چند میلیارد دلار از امریکا اسلحه و تجهیزات نظامی بخریم اونوقت هست که عربستان بطور کامل منزوی خواهد شد و اهمیتش رو برای امریکا از دست خواهد داد یعنی ما از نظر تولید نفت و خرید اسلحه از امریکا باید جای عربستان رو در منطقه بگیریم. هر چقدر روابط اقتصادی و سیاسی ایران با غرب و آمریکا گسترش پیدا کند عربستان سعودی بیشتر منزوی خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
به غیر از خرید اسلحه با بقیش موافقم
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
به نظر من شما کمی تند رفتید
در همین موارد هم باید با احتیاط و درایت پیش رفت وگرنه از اون ور بوم خواهیم افتاد
مهندس نفت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
دوست من،مجموع نفت ایران،چندان نفت مرغوبی در دنیا محسوب نمی شود و مشتریان خاص خود را دارد.بنابراین آمریکا از ایران نفت نخواهد خرید.خریداران سنتی نفت ایران کشورهای هند،سری لانکا،ایتالیا،ژاپن،کره جنوبی،چین و چند کشور دیگر هستند که پالایشگاههایشان با این نفت همخوانی دارد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
مخالفم. ایران همچنان باید استقلال خودش را حفظ کند و از نزدیکی بیش از حد به آمریکا و البته روسیه و چین بپرهیزد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
14
411
آفرین عصر ایران
همین فلسطین که ما این همه هزینه بابت آن متحمل میشویم، وقتی صدام حسین اعدام شد عزای عمومی اعلام کرد و صدام رو که دستش به هزاران شهید گلگون کفن این دیار آغشته است رو شهید نامید.
واقعا وقت تجدید نظر است به شرطی که خائنین بگذارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
مثلا میخوای تو قضیه فلسطین تجدید نظر کنیم؟ تو قضیه لبنان چی؟ سوریه چی؟ داعش چی؟
میخوای از الان با داعش هم رفیق شیم؟
یه کم منطقی باشید.
یعقوب
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
22
294
تحلیل خوبی بود ما هزینه های گزافی به خاطر عربها پرداختیم . من یک مسئله را روشن کنم به غیر از حزب الله لبنان و قسمتی از عراق که شیعه هستند هر چی هزینه کنیم باختیم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
حتی برادر شیخ نمر هم ایران را محکوم کرد
مهران
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
8
219
وحشتناک درست و منطقی بود تحلیل شما .

سالهاست که داریم داد میزنیم این جماعت هرگز با ما دوست نخواهند شد .
حکایت ضرب المثل گاز گرفتن دست عسلی شخصی است در دهان قدر نشناس
ساهاست که به خاطر همین جماعت ناسپاس چه هزینه ها که نکردیم
نتیجه ؟؟؟؟؟؟؟
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
3
111
احسنت
یه ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
6
208
به نام خدا
دوستی با کشور های عربی چیزی جز بدبختی برای ملت ایران نداشته است .
همیشه پول ملت مظلوم ایران در کشور هایی عربی که مسئولان، آنها را مستضعف میخوانند هدر رفته است . حال آنکه مردم این کشور ها حتی از رفاه بیشتری در مقایسه با اکثریت ملت ایران برخوردارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Poland |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
البته قطعا دوستی خوبه، نباید کاسه داغ تر از آش شد!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
11
47
راه حق همیشه حق است حتی اگر تو تنها رهرو آن باشی و باطل همیشه باطل است حتی اگر همه جهان جز تو رهرو آن باشد.سابقا به قول شما که میگویید داشتن روابط خاص با غرب با عث سری در سرها درآوردن میشود ما با این انگلیس روابط خوبی داشتبم ولی همین کشور به اتفاق روسیه زمانی که مورگان شوستر در حال اصلاحات دامنه دار تو ایران بود با روسبه همکاری کرد تا با تهدید به حمله نظامی ایشون از ایران اخراج بشه وافراد خودشون بیان فقط خون ملت بمکن جهان سوم واقعی کشوری که به جای تکیه به ظرفیت های خودش به این به اصطلاح ابر قدرت های جهان امروز تکیه بکند مثل عربستان....قوت افرنگ به علم وفن است علم و فن را ای جوان شوخ و شنگ مغز میباید نه ملبوس فرنگ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
77
1
کومور کشور عربی نیست.تو اینترنت سرچ کنید.
عصر ایران با سلام
کومور، عضو اتحادیه عرب است.
 در لینک سایت اتحادیه عرب، سومین کشور را ملاحظه بفرمایید
http://www.arableagueonline.org/hello-world/#more-1

همچنین مراجعه بفرمایید به ویکی پدیا در این لینک:
https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D8%AA%D8%AD%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D9%87_%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C_%D8%B9%D8%B1%D8%A8

با تشکر از همراهی شما
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
239
18
حالا اگر همین اتفاق زمان احمدی نژاد بود ان را به پای بی تدبیری دولت می نوشتید که چرا رابطه را با اعراب خراب کرده است اما الان آن را فرصت می دانید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
مثل این که یادت رفته همان حامیان احمدی نژاد به سفارت عربستان حمله کردند... دست پیش می گیری اخوی؟!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
1
144
واقعیت این است که هر انسان عاقلی، بعد از گزیده شدن دوباره و چندین باره از یک سوراخ، باید در اندیشه بازبینی باشد و امروز ، هر چند با تأخیر بسیار، زمان این بازنگری است.
کار چندان سختی نیست. سیاست عرصه بده و بستان است و کافی است تصمیم سازان کشور بنشینند و ببینند در این قریب به 4 دهه، در تعامل با کشورهای عربی، چه داده ایم و چه گرفته ایم؟!
اینو توی کله مسوولان بکنید
كوروش
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
6
133
احسنت و ١٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠ لايك
البته هيچ فرقي نميكند و حزب الله هم فقط به منافعش فكر ميكند( البته بايد هر كشوري فقط به منافعش فكركند)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
همه به فکر منافع کشور شون هستند به جز ما....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
به خیال خودمون داریم از ارزشها و ارمانها دفاع میکنیم ....
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
1
77
با تشکر از نظر دهنده یک الحق که گل گفتی .
ممنونم عصر ایران
محمدرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
3
97
هرچند الان هم دیره ولی این اتفاق باید هر چه سریعتر بیافته، تا کی باید اونها مارو تحقیر کنند و ما باز هم بدون هیچ پاسخ عزتمندانه ای دست دوستی بسمت اونها دراز کنیم تا باز هم در اولین فرصت به ما خیانت کنند و در عرصه بین المللی تحقیرمان کنند و باز هم تکرار وتکرار واقعا تا کی باید ملت بزرگ ایران غرورشان لگد مال بشه تا کی باید از از بودجه مردم خودمان به اونها کمکهای بی حساب کنیم و در عوض در اولین فرصت بهمون خیانت کنند که نمونه هاش رو همهممون خوب میدونیم
تقی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
3
83
واقعا به ریشه مسئله پرداختید ،الان وقت تغییر استراتژی است.نزدیک چهل سال طول کشید تا ملت ایران بداند دوست و دشمن کیست.وقتی ملت بفهمد و هوشمندانه عمل کند حاکمان مجبورند به آن گردن نهند.ولی حاکمان نیز باید واقعیت را بپذیرندوالا کار پیش نمیرود.
ناشناس
Germany
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
2
83
یکی از جنبه هایی که میتونیم به عنوان برگه برده در دست داشته باشیم احیاء مناطق آزاد تجاری بسیار گسترده در خلیج همیشه فارسه و همچنین مرز ایران و ترکیه تا بتونیم تجارت عمارات و عربستان رو در این نقطه نابود کنیم.
جنبه دیگه اینکه که بر روی توریسم سرمایه گذاری هنگفت کنیم تا همه دنیا با فرهنگ ما و ما با فرهنگ آنها آشنا بشیم. در این دو حالت ما به اهداف خودمون خواهیم رسید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
46
30
"روند تنش زدایی با غرب" از کدام تنش زدائی حرف میزنید؟ایران تنها یک مسئله اش را با غرب به صورت نصف و نیمه حل کرده و آن هم مسئله هسته ای است بقیه مسائل هنوز لاینحل باقی مانده لطفا طوری ننویسید که مردم خیال کنند تمام مشکلات حل شده است و توقع نابجا در جامعه ایجاد شود ایران با غرب چندین دهه مشکل داشته و خواهد داشت با آمدن دو سه هیات اقتصادی این مشکلات حل نخواهد شد
آیدین
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
2
61
نماد جمهوری اسلامی می تواند برگ برنده ای دست ایران باشد برای بازی در دنیای سیاست. وقتی در منطقه ای زندگی میکنی که انسانهایی با جیپ پر از چول ولی مغز تهی و در زمان بربریت تام زندگی می کنند می توان وجه جمهوری اسلمی را با برند جمهوریت و اسلمیت در دنیا مطرح و از ان استفاده کرد. از نظر من داشتن رابطه با برزیل و ارژانتین در آن سوی دنیا بسیار پرسود تر از داشتن رابطه با عرب های حاشیه خلیج همیشه فارس است. در ای گیری سازمان ملل جمهوری دومینیکن هم یک رای دارد پرو هم یک رای دارد و عربستان هم یک رای. ارزش گذاری به هموطنان عرب داخل کشور بیش از پیش و تنش زدایی با کشورها مهم و بزرگ جهان و بی اعتنایی محض به کشور ها کوچک ، پولدار و تهی مغز اطراف ایران می تواند در اینده ایران را سر بلند کند. از رای عراق هم شوکه نشدم حقمان است.... عقرب نیش میزند حتی دوستش را
عباس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
2
76
تحلیل خوبی بود.اما به نظرم کشور عمان رو اید استثناء در نظر گرفت و حسن نیت متقابل ایران و عمان رو نباید فدای خصومت سایر کشورهای عربی نمود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
2
59
عصر ایران آیا سیاستمداران هم این مقاله ها و مقاله هایی از این دست رو می خونن؟؟؟ فکر نکنم!!!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
5
82
حرف حساب جواب نداره.تاریخ کشورهای عربی در مقابل ایران بجز خیانت هیچ چیزی نداره و توی این برهه از زمان هم بخوبی قابل رویته.نمونه بارزش عراقی که در هشت سال جنگ تحمیلی از قتل و غارت و تجاوز کم نزاشت و بعدش با کمکهای ایران بعنوان کشور دوست و برابر سرپا ایستاد و الان دوباره دست عسلی مارو گاز گرفت.آیا فهمیدن وقیح بودن و گربه صفت بودن کشورهای عربی کار سختیه برای مسئولان؟!!!!
آمریکا دشمن ایرانه،درست ولی بخدا اگه لطفو صافو سادگی و صداقتی که به اعراب داشتیم به آمریکا داشتیم الان قابل اتکاتر و قابل اعتمادتر بودن
امیدوارم منتشر کنی عصر ایران
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
با کاری که بر و بچه های خودسر کردند هر کشوری به محکومیت ایران رای نده خلاف تدبیر عمل کرده.
وبگردی