۰۹ فروردين ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۵
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۴۷۷۸۷۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۱۳-۰۴-۱۳۹۵
کد ۴۷۷۸۷۱
انتشار: ۱۱:۱۱ - ۱۳-۰۴-۱۳۹۵
منتقد سینما در گفت‎وگو با "عصرایران":
منتقد سینما معتقد است کمک گرفتن از دولت غلط است اما در این برهه باید به متولیان دولی گفت که سهمی از تولید سینمای کودک را برای خود قائل باشند و به احیای مجدد این جریان سینمایی کمک کنند؛ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بنیاد سینمایی فارابی در این زمینه باید پیشقدم باشند.
این روزها اگر از شما سوال کنند چه فیلم خوب و مناسبی در سینماها وجود دارد تا کودکان و نوجوانان را برای دیدن آن به سینماها ببریم، علامت سوال بزرگی در ذهن شما ایجاد می شود. در سال 1395 تاکنون فیلم قابل اعتنا و مناسبی که بتوان برای کودکان و نوجوانان به خانواده ها توصیه کرد نداشته ایم. رضا درستکار، فیلمساز و منتقد سینما معتقد است سینمای ایران نیازمند به روز شدن در ابعاد مختلف است.

درستکار به عصرایران گفت: در این سالها قدم بلندی برای احیای سینمای کودک برداشته نشده است و ریشه این مساله را باید در موارد مختلفی جستجو کرد.

وی با بیان اینکه به دلیل دخالت های متعدد، ریسک سرمایه گذاری در سینما بالا رفته است، افزود: به همین دلیل تهیه کننده و سرمایه گذار از به وجود آوردن مکانیزم روشن، به روز و فعال در زمینه تولیدات مختلف سینمایی دوری می کنند.

این منتقد سینما با اشاره به اینکه سیستمی که تشخیص دهد اکنون با شروع تابستان، سینمای ایران برای رفع اوقات فراغت کودکان و نوجوانان که در تعطیلات به سر می برند نیاز به فیلم های متناسب دارد به وجود نیامده است، تصریح کرد: سینمای ایران این روزها محل مناقشه‎ی اهل سیاست شده است و کمتر کسی به فکر حل مسائل و نگاه چند بعدی این چنینی است.

درستکار با تاکید بر اینکه سینمای ایران در بحث دانش تکنولوژیک هنوز کامل به روز نشده است، بیان کرد: سینمای کودک، حوزه خاص و ظریفی است که نیاز به دقت نظر بیشتر و به موازات آن سرمایه بیشتری دارد، اما مشاهده می شود به جای اینکه این عرصه محل حضور حرفه ای ها باشد، دستکم گرفته شده است و حضور بزرگان و کاربلدها کمتر دیده می شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در داخلِ خود جریان سینمای کودک حرکت اثرگذاری دیده نمی شود، افزود: چه در زمینه نوشتن و ایده پردازی و چه در زمینه تولید، حرکت رو به جلو و اثرگذاری مشاهده نمی شود و این مساله باعث می شود بازار این جریان نیز با اخلال مواجه شود و در ظاهر این تلقی به وجود آید که تقاضایی در کار نیست و مخاطبی برای این نوع سینما وجود ندارد.

عضو شورای مرکزی انجمن منتقدان سینمای ایران تصریح کرد: جریان سینمای کودک در دهه شصت به دلیل انفجار جمعیتی آن دوره و حضور پررنگ کودکان و نوجوانان، رشد قابل توجهی به خود دید که باعث شد فیلمهای خوبی نیز شکل گیرد اما اکنون نظام عرضه و تقاضا در این جریان سینمایی به کلی مخدوش و دگرگون شده است.

درستکار با بیان اینکه کمک گرفتن از دولت غلط است اما در این برهه باید به متولیان دولتی گفت که سهمی از تولید سینمای کودک را برای خود قائل باشند و به احیای مجدد این جریان سینمایی کمک کنند؛ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بنیاد سینمایی فارابی در این زمینه باید پیشقدم باشند.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد فرهنگ به عنوان یک مقوله ی مهم و کلیدی از زاویه نگاه تجملاتی و غیرضروری مسئولان خارج شود و دولت نیز آن را در اولویت برنامه های خود قرار دهد.
ارسال به دوستان
وبگردی