۰۹ فروردين ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۵
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۵۱۱۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۵ - ۲۷-۰۹-۱۳۹۵
کد ۵۱۱۷۵۴
انتشار: ۱۴:۲۵ - ۲۷-۰۹-۱۳۹۵
در 15 سال اخیر در افغانستان به صورت متوسط سالانه 48 مورد خشونت علیه خبرنگاران به ثبت رسیده است.
نهاد بازار رسانه های افغانستان اعلام کرد که در سال جاری میلادی، 15 خبرنگار از جمله یک خبرنگار خارجی در این کشور کشته شدند.

به گزارش ایرنا، «حامد پویا» رئیس این نهاد روز شنبه در نشست خبری در کابل به خبرنگاران گفت که 500 مورد خشونت علیه خبرنگاران در سال 2016 ثبت شده است.

وی هشدار داد که اگر روند خشونت در برابر خبرنگاران اینگونه ادامه یابد، سال 2017 میلادی بدترین سال برای خبرنگاران خواهد بود.

وی از دولت افغانستان و نهادهای امنیتی خواست که در باره تامین امنیت خبرنگاران جدی تر عمل و پرونده های خشونت علیه آنان را نیز بطور جدی تعقیب کنند.

«رحیم الله سمندر» رئیس انجمن روزنامه نگاران آزاد افغانستان نیز وضعیت امنیتی و خشونت علیه خبرنگاران را نگران کننده خواند و گفت که خشونت در برابر خبرنگاران چهار برابر افزایش یافته است.

وی گفت که کشته شدن «نصیراحمد مدثر» مسئول «رادیو پیغام ملی» نشان می دهد که پلیس به تامین امنیت جان خبرنگاران اهمیت نمی دهد.

سمندرپیگیری نشدن پرونده های قتل و خشونت علیه خبرنگاران را علت اصلی افزایش ناامنی علیه خبرنگاران دانست و از دولت خواست به این پرونده ها رسیدگی و عاملان آن را مجازات کند.

«صدیق الله توحیدی» رئیس بنیاد رسانه های آزاد افغانستان (نی) نیز پیشتر اعلام کرده که خشونت ‌ها علیه خبرنگاران از سوی گروه‌ های تروریستی، افراد وابسته به دولت، افراد زورگو و مسلح غیرمسئول و همچنین بخش خصوصی اعمال می شود.

وی گفته بود که در 15 سال اخیر در افغانستان به صورت متوسط سالانه 48 مورد خشونت علیه خبرنگاران به ثبت رسیده اما آمارهای امسال تکان دهنده است.

وی با بیان اینکه وضعیت خبرنگاران و رسانه‌ها در افغانستان رو به وخامت بوده است از جامعه جهانی و دولت افغانستان خواسته بود تا در این باره توجه جدی تری داشته باشند.

کمیته مصئونیت خبرنگاران افغان نیز پیش سال 2016 را خونین ‌ترین سال برای خبرنگاران افغانستان عنوان کردبود.
برچسب ها: افغانستان ، خبرنگار
ارسال به دوستان
وبگردی