۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۵
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۵۱۱۸۱۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۸ - ۲۸-۰۹-۱۳۹۵
کد ۵۱۱۸۱۸
انتشار: ۰۷:۰۸ - ۲۸-۰۹-۱۳۹۵

گردشگري روستايي و توسعه اقتصادي

روزنامه آفرینش نوشت:

هميشه گفته‌ايم جلوي ضرر را از هر كجا بگيري منفعت است.

اما درمورد بسياري از مشكلات و كاستي‌هاي موجود در بخش‌ها و سازمان‌هاي مختلف، كاملا برعكس آن عمل مي‌كنيم و اتفاقا اجازه مي‌دهيم تا حدّ ممكن از ناحيه آن اشتباه مديريتي و عملكردي، متضرر بشويم.

يكي از اين موارد، توجه واقعي و اساسي به مقوله گردشگري و به‌خصوص گردشگري روستايي است كه مي‌تواند نقش مهمي در عرصه اقتصادي ايران ايفا كند.

با توجه به مشكلاتي كه اينك، مناطق روستايي ما با آنها مواجه هستند كه در صدر آنها مي‌توان از خشكسالي و وابستگي به حيطه خاصي مثل كشاورزي نام برد، نيازمند اين هستيم كه منبع درآمدي روستاها را از كشاورزي و مانند آن، به سمت منابع ديگري سوق دهيم.

يكي از اين منابع، كه هرگز توجه كافي به آن نشده، حوزه گردشگري است.

بسياري از روستاهاي ما، كه از قضا، داراي قابليت‌ها و جاذبه‌هاي فراوان طبيعي، تاريخي و... مي‌باشند، در حالي هر ساله، شاهد مهاجرت روستاييان و خالي از سكنه شدن، هستند كه مي‌شد با بهره‌گيري از پتانسيل گردشگري نهفته در اين مناطق و توسعه توريسم روستايي، يك منبع درآمدي تازه براي ساكنان اين مناطق ايجاد كرد تا روستاهاي مزبور، به جاي خالي از سكنه شدن، در جهت ماندگاري جمعيت و پويايي بيشتر حركت كنند و به علاوه، رونق گردشگري روستايي، بتواند ايران را در عرصه گردشگري كه امروز يكي از مهمترين منابع درآمدي و اقتصادي بسياري از كشورهاست، به جايگاه قابل قبولي برساند.

ولي با وجود تاثيري كه امروز، گردشگري و اقتصاد متكي بر آن، در رشد كشورها دارد، به نظر مي‌رسد هنوز هم به اين مقوله، به صورت يك فعاليت اقتصادي كاملا جدي و اثرگذار كه مي‌تواند تا حد زيادي، جايگزين اقتصاد تك‌قطبي مبتني بر كشاورزي باشد، نگريسته نمي‌شود.

توسعه توريسم روستايي، دستاوردها و نتايج خوبي را چه در عرصه روستايي و چه در سطح كشوري، به دنبال خواهد آورد كه به عنوان نمونه مي‌توان از به فروش رفتن محصولات سنتي و صنايع دستي خاص روستاهايي نام برد كه بسياري از آنها امروز به دليل نداشتن مشتري و خريدار، در معرض فراموشي و گم شدن در دل تاريخ هستند. حال آن كه توسعه توريسم روستايي مي‌تواند بازار فروش اين گونه كالاها را كه از ارزش هنري و تاريخي نيز براي ما برخوردارند، متحول سازد و از حالت ركود درآورد.

اين انتظار از سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، و همه دست‌اندركاران اين حيطه مي‌رود كه با تلاش در جهت رفع موانع پيش پاي توسعه توريسم روستايي، براي تبديل روستاهاي داراي قابليت گردشگري به مناطق گردشگرپذير و استفاده بهينه از پتانسيل و جاذبه‌هاي گردشگري مغفول‌مانده در اين مناطق، بكوشند.
برچسب ها: گردشگری
ارسال به دوستان
روایت سخنگوی انجمن سینماداران از یک رکورد شکنی بایدن قانون کمک ۹۵ میلیارد دلاری برای ارسال سلاح به اوکراین و اسرائیل را امضا کرد ماجرای خودکشی در اداره ورزش و جوانان ابهر چه بود؟ رئیس جمهور ونزوئلا : دوستی ما با ایران واقعی و راهبردی است و نه سیاسی و موقت/ آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند کسب ۱۰ مدال در روز نخست برای ووشوکاران ایران شکست استقلال در دیدار دوستانه غوغای دوربین گوشی پی70 هواوی / سامسونگ و اپل گرفتار شدند (فیلم) حضور یک ایرانی در تیم ملی والیبال ژاپن! درگذشت فوتبالیست سابق ایرانجوان در حین بازی با پیشکسوتان استقلال ۲۷.۳ سالگی میانگین سن مادران ایرانی در تولد اولین فرزند؛ پدر ۳۲.۱ سالگی کشف سکه‌های دوره اشکانی از مسافر قطار مسئولیت فنی تیم تراکتور موقتا در برعهده دستیار یحیی سفر مخفیانه روسای ستاد مشترک ارتش اسرائیل و شاباک به مصر حمله پهپاد های اوکراین به ۲ انبار نفت روسیه کمک فوری/ حال این دو مادر بیمار خوب نیست
وبگردی