۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۵۲۷۷۴۹
تعداد نظرات: ۲۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۱ - ۱۶-۱۲-۱۳۹۵
کد ۵۲۷۷۴۹
انتشار: ۰۹:۰۱ - ۱۶-۱۲-۱۳۹۵
در گفت و گو با "عصر ایران"

سعید لیلاز: بدترین نوع اسراف و ریخت و پاش در سال‌های 84 تا 92 اتفاق افتاد

حرف های این روزهای من تلخ است و من شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور را نگران کننده می بینم...
عصر ایران؛"متاسفانه همگان شاهد بوده اند که ارائه اطلاعات و ادعاهای کذب و ایراد تهمت‌های ناروا به یک روال در بالاترین سطوح مدیریت کشور تبدیل گردیده و همواره از آن به عنوان بهانه ای برای توجیه تصمیمات نادرست و پوشاندن ضعف ها ، بی تدبیری ها و ناکارآمدی ها و بعضاً آسیب رساندن به منافع ملی استفاده شده است.

اینجانب در نیمه دوم سال 1392 طی نامه ای سرگشاده ، خواستار انجام مناظره ای تلویزیونی و شفاف شدم تا از رهگذر آن ، مسائل به طور مستند برای مردم بیان شود اما تکرار اتهامات ، تنها پاسخی بود که به افکار عمومی داده شد".

و "اینجانب" کسی نیست جز محمود احمدی نژاد، در نامه ای که این بار به مقصد داخل نوشته شد، خطاب به حسن روحانی می گوید: «صندوق توسعه ملی با 55 میلیارد دلار سرمایه و 32 میلیارد دلار موجودی و بانک مرکزی با حدود 108 میلیارد دلار ذخایر ارزی و حدود 22 میلیارد دلار طلب از محل فروش نفت، تحویل دولت فعلی شده است و باید معلوم شود که این درآمدهای کلان در کجا و چگونه هزینه شده است».

در رابطه با این ادعای رئیس جمهور سابق، سعید لیلاز در گفتگو با عصر ایران اظهار کرد: بدترین نوع اسراف و ریخت و پاشی که در تاریخ مکتوب اقتصاد ایران سابقه دارد، در سال های 84 تا 92 اتفاق افتاد. متوسط رشد اقتصادی ایران در این سال ها به کمتر از 2 درصد رسید.

استاد تاریخ اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: در رابطه با این ادعا، البته خود دولت باید جوابگو باشد نه من.

اما آنچه که مشخص است به نسبت داده، ستانده و نسبت منابعی که که ما به اقتصاد ایران تجهیز کردیم و پاسخ دریافتی و حاصلی که گرفتیم سال های 1384 تا 1392 که متوسط رشد اقتصادی ایران به کمتر از 2 درصد رسید و یکی از بدترین سال های همه تاریخ مکتوب اقتصادی ایران بوده است. یعنی علی رغم اینکه ما در سال 1390 بیش از 95 میلیارد دلار کالا و خدمات وارد ایران کردیم رشد اقتصادی ما فقط به 4 درصد رسید. در حالی که ما مجبور بودیم به ازای هر یک درصد رشد اقتصادی 25 میلیارد دلار در سال 90 کالا و خدمات دریافت کنیم همین الان و امسالی که من با شما صحبت می کنیم این 25 میلیارد دلار به 8 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است.

وی افزود : این عدد در سال 81 ، دو و نیم میلیارد دلار بوده است. یعنی بدترین نوع اسراف و ریخت و پاشی که در تاریخ ایران سابقه دارد حتی بدتر از 1350 و سال های 52 تا 56 ، بدون اینکه بخواهم اسم احمدی نژاد و دولتش را بیاورم در این سال ها اتفاق افتاده است. من معتقدم اگر این مناظره در یک محیط آرام و یک محیط کارشناسی انجام بگیرد خیلی مناظره خوبی خواهد بود.

سعید لیلاز: بدترین نوع اسراف و ریخت و پاش در سال‌های 84 و 92 اتفاق افتاد

لیلاز خاطر نشان کرد: اینکه خزانه خالی بوده یا پر پول، در اقتصاد ایران یک نوع بازی با کلمات و اعداد است و ما باید ببینیم چقدر منابع تزریق کرده، چه میزان ستانده داشتیم و در این وسط چه مقدار از بین رفته است. یعنی "چه به صورت حیف، اسراف یا بهره وری پایین و چه بصورت میل یا دزدی". همه این دو مورد در آن سال ها یعنی در دوره 84 تا 92 در تاریخ ایران بی سابقه بوده است. یعنی کوهی از درآمدهای نفتی، انبوهی از واردات، و جالب اینکه الان می گویند ما در کشور برای خارجی ها اشتغال ایجاد می کنیم همین دیروز در یکی از خبرگزاری های اصول گرا نوشته بود و این ها دروغ های بزرگ است.

وی ادامه داد: می گویند که؛ در حال حاضر مقدار واردات نسبت به اوج سال 1390 حداقل به میزان 25 تا 30 میلیارد دلار کمتر و رشد اقتصادی ما امسال تقریبا 70 درصد بیشتر از نقطه اوج 1390 است. بنابراین به موازات افزایش درآمدهای نفت در دوره 84 تا 92 بهره وری و انظباط مالی از اقتصاد بیرون رفته است. که پرنسیب من اجازه نمی دهد که بگویم تقصیر احمدی نژاد است و بلکه به نظرم این ساختار بدین نحو دیگر کارآیی ندارد.

این کارشناس اقتصاد سیاسی بیان کرد: من معتقد نیستم که احمدی نژاد مسئول مستقیم همه گرفتاری‌های ایران است، این یک نوع رد گم کردن است. و در حال حاضر ما به نهایت ناکارآمدی ساختاری رسیده‌ایم و این ساختار دیگر کار نمی کند.

وی اضافه کرد: به همین مجلس دهم نگاه کنید، مگر این مجلس دهم را آقای احمدی نژاد ایجاد کرده است. این مجلس یکی از بدترین عملکردها را در حوزه اقتصادی از خود نشان می دهد. نظارت استصوابی، نظام گزینشی مبتنی بر وفاداری نه کارآمدی نه شایسته سالاری و این ها دیگر کار نمی کند. این ماشین از کار افتاده و روحانی سعی می کند که بزک دوزک کند.

لیلاز ادامه داد: برچسب هایی که به اصلاح طلب ها می زنند چه دردی از ساختار دوا می کند از این ساختار برونداد حاصل نمی شود. در ساختار مبتلا به فساد گیردادن به بقایی و احمدی نژاد هم مشکلی را حل نمی کند. من می گویم که این ها مخلوقات یک جریان و داستان بودند و هستند. هر گاه در تاریخ ایران درآمدهای نفتی ما بالا رفته است به دلیل نوع حاکمیت، ریخت و پاش و اسراف زیاد شده است و این مساله نه احمدی نژاد می شناسد نه هویدا نه خاتمی نه هاشمی رفسنجانی نه میرحسین موسوی.

این تحلیل گر مسائل اقتصادی با اشاره به پیش بینی خود از این مساله در سال 84 گفت: من قبلا در مقاله ای در سال 84 تاکید و پیش بینی کرده بودم هر گاه درآمد نفتی در ایران زیاد شده، به دنبال آن فساد هم زیاد شده است، فارغ از اینکه چه جناح سیاسی در ایران حاکم بوده است. بنابراین نظرم این است که این دستگاه دیگر کار نمی کند و درنگ کردن روی محمود احمدی نژاد و دوستانش رد گم کردن و منحرف کردن اذهان است.

وی ادامه داد : اما این که شبکه بانکی ایران در حال فروپاشی است، تقصیر کیست؟ تامین اجتماعی ایران، نظام بهداشتی و درمانی ایران و نظام آموزشی ایران در حل فروپاشی استف مقصر کیست؟! وقتی شما نگاه می کنید درهمین دولت روحانی، حداکثر اصلاح طلبی که حکومت از آقای روحانی می پذیرد، آقای دانش آشتیانی است.

لیلاز با یادآوری این مساله که،«تا زمانی که سهم نفت در اقتصاد ایران به زیر 7/ 6 درصد درصد جی دی پی کاهش پیدا نکند، وضعیت بهبود پیدا نمی کند» افزود: یک ساختار سیاسی مثل هر موجود زنده دیگری باید بداند که مساله "کارآمدی" مساله مرگ و زندگی اش است وقتی به این جمع بندی رسید، شروع می کند به شایسته سالاری نه وفادار سالاری، وفادار سالاری دیگر کار نمی کند.

سعید لیلاز در پایان گفت: حرف های این روزهای من تلخ است و من شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور را نگران کننده می بینم یکی از نگرانی های دیگرم این است که در بازی بقایی و روحانی بمانیم و ثبات ایران را از دست بدهیم و هیچ چیز به اندازه بی ثباتی ایران، ما را نمی ترساند.

برچسب ها: لیلاز
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۸
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
251
46
نميدونم چرا ميخوايد راي خودتون رو با تخريب ديگران به دست بياريد،واقعا جاي تاسف داره،
پاسخ ها
موافق نگرانی آقای لیلاز
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
به نام خدا
ناشناس محترم وضع مملکت خیلی خوبه هیچ مشکلی در اقتصاد و سیاست و گزینش و اجتماع و فرهنگ و ..... نداریم
الا به برکت الله ماشالله وضع خوبه.
شما تو توهم این جملات باش تا به وقتش متوجه خواهی شد.
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
تخریب کجا بوده؟ من مطمئنم که متن را نحوانده اید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
نتاسفم برات ناشناس.
ژورنالیست
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
8
161
افسوس و صد افسوس
دیگر انگیزه برای مردم و جامعه نمانده است .
کو آن امید و اخلاق و نشاط و آگاهی ؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
بد نيست به آمار خودكش هاي دم عيدي هم يه نگاه بيندازيد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
كو تدبير كو اميد
منتظری
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
133
28
خب چرا دست و پا میزنین...حرف شما درست اما دیگه مردم را ساده فرض نکنین بزارین تو انتخاب پیش رو مردم خودشون جوابتونو میدن....تو یا خبر نداری یا خودتو زدی به بی خبری....
مهران
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
81
18
آقای لیلاز با این حرف شما کاملا موافقم که باید بدون جنجال کار کارشناسی در این مورد صورت بگیرد اما به شرط انصاف بله میزان آورده و مصرف شده باید مشخص شود در این مورد با دو نظر مواجهیم یک میزان کارهای عمرانی چه دولتی بیشتر بوده دو چرا درآمد یک دولت بیشتر می شود سه شما از هرکس و در هر شهرستانی از ایران میخواهید بپرسید که میزان خدمات عمرانی و اجتماعی در چه دولتی بیشتر بوده و مطلب آخر من سواد اقتصادی مثل شما ندارم اما یه چیزی رو خوب میدونم وقتی قیمت نفت بالا میره قیمت تمامی اجناس و خدمات نیز بالا می رود و از آنجا که ما کشوری وارد کننده خدمات و تکنولوژی می باشیم بایستی بررسی کنیم که ارزش واقعی قیمت نفتی در کدام دولت بیشتر بوده موفق باشید
لطفا منتشر کن عصر ایران
پاسخ ها
ناامید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
مهران جان عزیز وقتی خدمات عمرانی با حداقل کیفیت انجام بشه یعنی حیف ومیل پول و بیت المال از جیب من و شما.
متاسفانه در اون دوران خیلی از این اتقافات افتاد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
13
56
احمدی نژاد از اسم نویسی منع شده حالا این نامه ها پرانی ها طبیعی است چرا ناراحت نباشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
3
43
ما آدماداریم زندگی میکنیم نمی دونم چرا ........
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
64
19
از یه استاد دانشگاه بعیده این حرفو بزنه که تا وقتی سهم نفت از درآمد ملی بالا باشه وضعیت بهبود پیدا نمیکنه! اگه مدیریت درست باشه، فروش نفت میتونه یه فرصت باشه نه یه تهدید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
87
24
این آقا رو من میشناسم دلش از ی جا دیگه پره اینجوری عقده پراکنی میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
قبول دارم. دلش از بی مسولیتی و بی کفایتی مسولین و ریخت و پاش های بیحد و حساب پره! آره راس گفتی دلش پره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
نیازی نبود بشناسیش یا نه. مهم این بود بفهمی چی گفته و چی میگه که انگار...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
شما تا حالا کی حرف حساب را گوش کرده اید که این بار دومش باشد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
88
19
متاسفم برای آقای لیلا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
برای خودت متاسف باش که نفهمیدی ایشان چی گفته!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
48
10
اگر این نگویید پس چه دارید که بگویید
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
6
54
همه افراد جامعه باید احساس خطر نخبه هارا جدی بگیرند و از افراد شایسته حمایت کنند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
منظورت ليلازه؟!!!
وبگردی