۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۱
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۷۲۶۵۲۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۵ - ۱۴-۰۲-۱۳۹۹
کد ۷۲۶۵۲۳
انتشار: ۱۵:۳۵ - ۱۴-۰۲-۱۳۹۹
رپرتاژ آگهی

خواندنی‌های دوران سختی: کتاب‌هایی که در قرنطینگی بایدخواند

از داستان‌های پاندمیک یا همه‌گیری گرفته تا تاثیرات انزوا روی افراد، این فهرست شامل کتاب‌هایی است که ارزش خواندن در دوران قرنطینگی را دارند.

یک فهرست خواندنی خوب برای دوران خود قرنطینگی باید شامل چندین دسته‌بندی باشد. باید شماری از رمان‌های درخشان در رابطه با بیماری‌های همه‌گیر را که همه در مورد آن صحبت می‌کنند، بخوانید و برخی از رمان‌های مرتبط با تنهایی را نیز از دیده بگذرانید. همچنین باید بعضی از کتاب‌هایی که در گذشته خواندید را بازخوانی کنید، شعر بخوانید و کتاب‌هایی که درباره افراد متفکر، مفید و مهربان است را مطالعه کنید.

Station Eleven (ایستگاه یازدهم) اثر Emily St John Mandel

اگر کتاب ایستگاه یازدهم را بخوانید یا خوانده باشید نمی‌توانید به آن فکر نکنید. این رمان که در سال 2014 نوشته شده ماجراهایی بین روزهای اول یک بیماری همه‌گیر را که به تمدن بشری خاتمه می‌بخشد، بازگو می‌کند و همچنین دوران پسا بیماری که گروه‌های کوچکی از بازماندگان سعی می‌کنند، دنیای خود را بازسازی کنند در مقابل چشم خواننده قرار می‌دهد.

یک گروه از بازماندگان را شخصیت‌های پسا-آخرالزمانی شکسپیر تشکیل می‌دهد که به مناطق مختلف و دشت‌های وحشی کانادا سفر می‌کنند و در ازای دریافت غذا نمایشنامه‌های قدیمی را برای تماشاگران اجرا می‌کنند. درام اصلی این رمان درباره نبردهای خونین با اسلحه یا سلاخی انسان‌ها نیست، بلکه درباره شخصیت‌هایی است که عزیزان خود را از دست داده‌اند. آن‌ها مکررا به یکدیگر یادآوری می کنند: «بقا و زنده ماندن کافی نیست»، حتی بقا نیز به خودی خود هیچ ضمانتی ندارد. با این حال، این احساسات قابل قدر هستند.

اگر کتاب ایستگاه یازدهم را قبلا خوانده باشید، نویسنده این اثر در این ماه رمان جدیدی با نام: The Glass Hotel (هتل شیشه‌ای) نوشته است. این رمان درباره یک Ponzi جهانی است و زنی که در جریان داستان ناپدید می‌شود.

Serverance اثر Ling Ma

آیا به دنبال یک رمان با موضوع بیماری همه‌گیر هستید که در عین حال یک طنز تلخ از سرمایه‌داری جهانی نیز باشد؟ در Severance، این بیماری همه گیر با عنوان تب Shen شناخته می‌شود. این بیماری همه‌گیر در شهر Shenzen در کشور چین که مرکز تولیدات الکترونیک در دنیا است شکل گرفته و سپس از طریق بذرهای ریز قارچی در سراسر جهان شیوع یافته است. راوی این داستان Candace Chen است که در یک انتشاراتی در نیویورک کار می‌کند، و وظیفه او نظارت بر چاپ کتاب مقدس است. Candace یک انسان زبر و زرنگ است، زخم زبان‌های بسیاری می‌زند و پیش از این که دنیا به پایان برسد، هیچگونه اعتماد به نفسی ندارد. پیش از این که با یک تاکسی زرد از شهر نیویورک به بیابان‌ها بگریزد، او یکی از آخرین افراد بود که در منهتن توانسته زنده بماند. همانطور که Alison Willmore، منتقد فیلم در Vulture می‌نویسد: «همه ما باید Severance را بخوانیم، نه تنها به خاطر بیماری همه‌گیر و ماجراهای موازی درون آن، بلکه به خاطر زنده ماندن قهرمان آن که به مقاومت او در برابر نوستالژی‌های دوران بستگی دارد.»

The Great Believers اثر ربکا مکای

این رمان در مورد پیامدهای طولانی زخم و از دست دادن عزیزان است. ماجرا در ابتدای همه‌گیری بیماری ایدز در میان گروهی از همجنسگرایانی روی می‌دهد که در شیکاگو زندگی می‌کنند. این رمان دو داستان را به صورت موازی روایت می‌کند. یکی از این داستان‌ها که در سال 1985 روی داده درباره یک متخصص جوان رشته هنر به نام Yale Tisheman است که دوست خود را در اثر ایدز از دست می‌دهد و دیگری نیز در سال 2015 روی داده است. Fiona که برادر خود را در نتیجه ابتلا به ایدز در سال 1985 از دست داده است شروع به جست‌وجوی دختر مفقود شده برادرش می‌کند تا مرحمی برای غم و اندوه فراموش نشده او باشد. این رمان گیرایی و سرعت بسیار بالایی دارد و بهترین انتخاب برای روزهای بلند مدت قرنطینگی است. من به شخصه این کتاب را تک و تنها در خانه خود خواندم و نه تنها خود و تنهایی را به فراموشی سپردم، بلکه نمی‌توانستم حتی آن را روی زمین بگذارم.

The old Drift اثر Namwali Serpell

این حماسه چند نسلی زندگی در هم تنیده شده سه خانواده زیمباوه‌ای (سیاه، سفید و قهوه‌ای) را برای بیش از یک قرن، از اواخر قرن نوزدهم تا عصر حاضر بازگو می‌کند. این نوشته یک کتاب بزرگ و خیره‌کننده است که جاه طلبی و طنز Serpell در آن از همان صفحه اول بر شما غلبه خواهد کرد. این رمان درباره یک بیماری همه‌گیر نیست، اما اپیدمی ایدز داستان‌های نسل بعدی را شکل می‌دهد. به طور کلی این رمان داستان نبردهای مختلف با نیروهای بیرونی است که بحران‌های همه‌گیر فعلی ما را نیز شامل می‌شود: استعمار، فناوری، رمز و رازهای مختلف، ایده‌های اروپایی، ایده‌های آفریقایی و ...

The Power اثر Naomi Alderman

در این رمان که پرفروش‌ترین رمان سال 2016 نیز محسوب می‌شود، زنان و دختران قدرتی به دست می‌آورند که با استفاده از دست‌های خود دیگران- به ویژه مردان- را به بیماری‌های مختلف مبتلا کنند. این اتفاق ارتباط مستقیمی با همه‌گیری ندارد اما قابلیت مشابهی در آن با بیماری‌های همه‌گیر وجود دارد؛ از جمله ایجاد ثبات و ساخت دوباره جامعه. البته این رمان زیاد هم آرامش بخش نیست. زنانی که این کار را انجام می‌دهند عموما در پاسخ به خشونت‌های هولناک از جمله خشونت جنسی دست به چنین کاری می‌زنند. بنابراین این رمان در واقع وقایع درد و وحشتی است که به زنان در سرتاسر جهان تحمیل شده و البته این درد و وحشت همچنان نیز رو به افزایش است.

The Doomsday Book اثر Connie Willis

این رمان توسط یکی از معروف‌ترین نویسندگان داستان‌های علمی تخیلی آمریکا در سال 1992 نوشته شده است. داستان درباره یک دانشجوی فارغ‌التحصیل است که جزئی از یک تیم تحقیقاتی است و پیرامون تاریخچه سفر انسان در زمان در دانشگاه آکسفورد کار می‌کند. او به یک سفر در قرون وسطی فرستاده می‌شود و در میانه بیماری همه‌گیر طاعون سیاه سر در می‌آورد. در عین حال، یک اپیدمی دیگر نیز در اواسط قرن بیست و یکم در انگلستان در حال شیوع است. آیا محققان مسافر زمان دنیای معاصر خود را آلوده کرده‌اند؟

Years of Wonders اثر Geraldine Brooks

آیا به دنبال یک کتاب ساده و کلاسیک از داستان‌های تاریخی هستید؟ آیا شخصیت زن قابل اعتماد این داستان هم به بیماری طاعون مبتلا می‌شود؟ پرفروش‌ترین رمان Brooks که آن را در سال 2001 نوشته است، داستان خدمتکار جوانی را از سال 1666 روایت می‌کند که در تلاش است در دهکده کوچک محل زندگی‌اش در انگلستان زنده بماند.

The Training Commission اثر Ingrid Burrington و Brendan Byrne

این رمان نخستین بار در سال 2019 به صورت مجموعه‌ای از نامه‌های الکترونیکی (Email) منتشر شده بود. این نوشته که در قالب یک داستان تخیلی نگاشته شده جزو سریع‌ترین کاوش‌هایی است که تلاقی میان منطقه Silicon Valley، امنیت ملی و صنعت روزنامه‌نگاری رو به فروپاشی را نشان می‌دهد. شخصیت اصلی این داستان یک فریلنسر است. برادر بزرگ‌تر او که یک روزنامه‌نگار معروف حوزه جنایی است در جریان جنگ داخلی آمریکا (که به آن طوفان ملی گفته می‌شود) در Facebook Live به قتل می‌رسد. این داستان مربوط به یک بیماری همه‌گیر نیست، اما چشم‌انداز بسیار نزدیک آن به آینده ویژگی‌هایی دارد که برای شما بسیار آشنا خواهند بود. این کتاب را می‌توانید به صورت آنلاین هم بخوانید.

جین ایر اثر شارلوت برونته

پیش از آقای Rochester جذاب و دلگرم کننده و پیش از اینکه شخصیت داستان، جین ایر چیزی در اتاق زیر شیروانی بفهمد از یک اپیدمی در مدرسه شبانه دختران جان سالم به در برده بود. در این کتاب شاهد حرص و طمع، بی‌کفایتی و بی‌رحمی افرادی خواهید بود که یک مدرسه شبانه روزی دخترانه را اداره می‌کنند و شخصیت اصلی داستان را در معرض خطر قرار داده‌اند. این موضوع شخصیت جین و چشم‌انداز اصلی داستان را شکل می‌دهد. جین ایر به مراتب از داستان عاشقانه گوتیک که او را معروف کرده بزرگ‌تر و عجیب‌تر است و قدرت نفوذ کلام او نیز بیشتر است. اگر با کسی دیگر در قرنطینه به سر می‌برید، این کتاب را با صدای بلند بخوانید.

اتاق اثر اما دانهو

رمان یادشده را یک پسر بچه پنج ساله روایت می‌کند که به همراه مادرش در اتاقی کوچک با حالتی اسیر مانند زندگی می‌کند. این اتاق برای او همانند تمام جهان است و هر آنچه که در آن دیده می‌شود برای او عناصری از دنیا است: تخت‌خواب، قاشق مورد علاقه، نقاشی‌هایی که مادرش برای او می‌کشد و ... . عشق و خلاقیتی که مادرش برای ایجاد یک زندگی خوب در این اتاق به او نشان می‌دهد، همانند لحظاتی است که ما در این روزها تجربه می‌کنیم.

Real Life اثر BrandonTaylor

تنهایی، بیگانگی، بی‌اعتمادی. علمی که عملی است با علمی که تئوریک است تفاوت‌های بسیاری دارد. مضمون رمان Taylor که زندگی یک دانشجوی فارغ‌التحصیل سیاه پوست را در یک دانشگاه عمدتا سفید پوست دنبال می‌کند، در رابطه با مقاومت در جریان یک بیماری همه گیر است. هرچند در این رمان خبری از جنگ با زامبی‌ها نیست و تنها شاهد یک آزمایش مبهم خواهید بود.

My Side of the Mountain اثر Jean Graighead George

این کتاب کلاسیک که برای ژانر کودک در سال 1959 نوشته شده داستان پسری را روایت می‌کند که از خانه فرار کرده و یاد می‌گیرد که چگونه به تنهایی در کوه‌های Catskill زندگی کند. او برای خود در زیر یک درخت خانه‌ای می‌سازد. او ماهی‌گیری را فرا می‌گیرد و قلاب می‌سازد. تنهایی او در بسیاری از موارد مهارت‌بخش، سالم و خلاقانه است. یک داستان فانتزی از فراری هوشمندانه و نوعی نگاه به زندگی در انزوا اما رضایت‌بخش، (هرچند ممکن است تعداد بسیار کمی از لذت‌های شخصیت داستان را بتوانید در آپارتمان خود تجربه کنید.)

طاعون اثر آلبر کامو

شاید فکر کنید که این رمان کوتاه تنها به خاطر نام آن، طاعون در فهرست کتاب‌های متمرکز بر بیماری‌های همه‌گیر قرار گرفته است. اما دلیل حضور این کتاب در فهرست فراتر از این موارد است: من به طاعون به عنوان یک راهنمای غیرمنتظره برای خود مراقبتی نگاه می‌کنم. کامو به ما یادآور می‌شود که حتی در بدترین و فاجعه‌آمیزترین شرایط هم می‌توان نفسی راحت کشید. پس به راحتی برو استخر و شنا کن! البته منظورم این است که شما نمی‌توانید شنا کنید، چون در قرنطینه هستید، پس به موجودگراها گوش کنید: دوش بگیرید!

Meditation in an Emergency اثر Frank O'Hara

مجموعه‌ای از اشعاری که نیاز خواهید داشت. تیتر اشعار را بخوانید: «من کمترین مشکلات را دارم. تنها چیزی که می‌خواهم، یک عشق بی‌حد و مرز است.»

My Year of Rest and Relaxation اثر آتوسا مشفق

یک زن بیگانه که در نیویورک زندگی می‌کند تلاش دارد برای یکسال کامل بخوابد. این کتاب توسط منتقدان بسیاری تحسین شده است و در میان ساکنان نیویورک به محبوبیت بسیاری دست یافت. من به شخصه ترجیح می‌دهم که فرمول n + 1 را تا انتها پیش بروم، اما این کتاب را به اتمام نرسانم. هرچند بدون شک شما از آن لذت خواهید برد.

Something that may shock and discredit you اثر Daniel Mallory Ortberg

این مجموعه که بیشتر به مقاله شباهت دارد، توسط یکی از بنیان‌گذاران وب سایت فمینیستی The Toast تهیه شده و از نظر شخصیت و هوشیاری در رده‌های بالایی کتاب قرار دارد. Lord Byron! ، Evelyn Waugh! ، دختران طلایی! تعداد بسیار زیادی مقاله در این کتاب وجود دارد، یک مسابقه کشتی با سرنوشتی نامعین، خانواده و تبدیل شدن. مجموعه حاضر کتاب بسیار خوبی است که در دوران قرنطینه می‌توانید، بخوانید چرا که اگر در مکان عمومی این کتاب را بخوانید و در طول خواندن آن به گریه افتادید، نمی‌توانید به صورتتان دست بزنید.

دکامرون اثر جووانی بوکاتچو

این مجموعه پر جنب‌وجوش و عجیب و غریب که غالبا داستان کثیفی را در دل خود نگاه می‌دارد، نخستین بار در سال 1353 در ایتالیا منتشر شد. قالب اصلی داستان بوکاتچو، طاعون سیاه است. شخصیت‌های اصلی این داستان که شامل هفت زن و سه مرد می‌شود، برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری پاندمی به یک ویلا در خارج از فلورانس می‌روند. آن‌ها در جریان دو هفته‌ای که در قرنطینه هستند با گفتن داستان‌های مختلف با زمینه‌‌های متنوع روزانه اوقات خود را سپری می‌کنند. بعضی از این داستان‌ها را بد نیست که بخوانید. مثلا می‌توانید گروه چتی خود را به گروهی تصویری تغییر دهید و هریک از اعضا یکی از این داستان‌ها را بخواند.

 

ترجمه از: https://www.theguardian.com/books/2020/mar/15/books-to-read-while-quarantined-coronavirus

 

در دوران قرنطینه با خرید کتاب‌های مورد نیاز خود به صورت آنلاین بیشتر در خانه بمانید. با مراجعه به فروشگاه‌های آنلاین کتاب می‌توانید از خانه و تنها با لپ تاپ یا موبایلتان کتاب مورد نظر خود را از میان  از هزاران کتاب انتخاب کنید.

برچسب ها: کتابچی
ارسال به دوستان
دیدنی های امروز؛ از سالگرد نسل کشی ارامنه تا اعتراضات دانشجویی در آمریکا کشفی تازه و متفاوت از تصور پیشین درباره مرز میان مرگ و زندگی محروم‌ ترین و برخوردارترین استان‌ های کشور کدامند؟ جمیله علم‌الهدی، «بانوی اول ایران» در پاکستان! (+عکس) مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا (+جدول) بازگشت آخرین پادشاه مصر پس از ۷۲ سال غیبت (+عکس) عروس امام خمینی درگذشت؛ معصومه حائری که بود؟ جزئیات تذکر رهبری درباره گشت ارشاد جانشین فرمانده سپاه : عملیات «وعده صادق» صهیونیست ها را مضحکه تمام جهان کرد / دشمنان از هر راهی التماس کردند تا جمهوری اسلامی اقدامی نکند، اما در این عملیات تصمیم حیدری گرفته شد سرکوب اعتراضات دانشجویی حامیان فلسطین در دانشگاه های آمریکا با گارد ایالتی  (+عکس) رییس سازمان سنجش : برخی ابزارهای جاسوسی کنکور را در بدن کار گذاشتند رییس دانشگاه شاهد : باید بورسیه دانشجویان کشورهای جبهه مقاومت را در دستور کار خود قرار دهیم/ سال گذشته ۵۰ دانشجو از کشورهای مقاومت را بورسیه کردیم عبدالله گنجی : توماج صالحی حتما اعدام نمی شود / حکم اعدام هاشم آغاجری یادتان هست؟ پیام تحقیرآمیز اسیر اسرائیلی برای نتانیاهو : خجالت بکش واردات گوشت آفریقایی و تانزانیایی به ایران
وبگردی