۱۰ فروردين ۱۴۰۳
به روز شده در: ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۷۴۲۰۸۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۶ - ۲۲-۰۵-۱۳۹۹
کد ۷۴۲۰۸۱
انتشار: ۱۳:۱۶ - ۲۲-۰۵-۱۳۹۹
رهبر مخالفان: در برابر پلیس مقاومت نکنید و جان خود را در خطر نیندازند.

هزاران نفر در بلاروس به نتایج انتخابات ریاست جمهوری اعتراض کردند. حکومت بلاروس به ریاست جمهوری "الکساندر لوکاشنکو" که 26 سال بر مسند قدرت است، با خشونت به معترضان واکنش نشان داد و پس از این اتفاقات "سوتلانا تیخانوفسکایا" به عنوان نامزد اخیر ریاست‌جمهوری و رهبر معترضان کنونی به لیتوانی گریخت.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، سوتلانا تیخانوفسکایا رهبر مخالفان بلاروس اعلام کرد که پس از ادعای پیروزی "الکساندر لوکاشنکو" رئیس‌جمهور این کشور در انتخابات، برای نجات جان فرزندانش کشور را ترک کرده است.

یک معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری با یک وسیله مشتعل  در حال بالارفتن از پله‌های یک خودروی همگانی/ عکس: Agencja Gazeta/via REUTERS

ادامه سرکوب اعتراضات

تیخانوفسکایا 37 ساله و معلم سابق انگلیسی که پس از زندانی شدن همسرش وارد رقابت انتخابات ریاست جمهوری شده بود به کشور همسایه‌اش "لیتوانی" رفته است. او در پیامی از هم‌وطنانش خواست تا در برابر پلیس مقاومت نکنند و جان خودشان را در خطر نیندازند.

بی‌بی‌سی در این باره نوشت: وزیر خارجه لیتوانی روز سه‌شنبه ۱۱ اوت اعلام کرد که تیخانوفسکایا، پس از مراجعه به کمیسیون مرکزی انتخابات برای شکایت درباره انتخابات روز یکشنبه، به مدت "7 ساعت" در بازداشت بوده است.

وزیر خارجه لیتوانی با تایید سفر تیخانوفسکایا، می‌گوید که او در لیتوانی است و جایش امن است.

معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری شب سوم اعتراضات در مینسک پایتخت بلاروس/ عکس: رویترز

ادامه سرکوب اعتراضات

رویترز در گزارش دیگری نوشت: درگیری‌های بلاروس در عصر سه‌شنبه برای سومین شب متوالی نیز ادامه یافت. پلیس برای متفرق کردن معترضان همچنان از گلوله‌های پلاستیکی و گلوله‌های گاز اشک‌آور استفاده کرد.

معترضان لوکاشنکوی 65 ساله که برای 6 دور متوالی رئیس جمهور مانده است را به تقلب انتخاباتی متهم کرده‌اند.

قطعی اینترنت در بلاروس

در روز انتخابات ریاست جمهوری، اینترنت در بلاروس با اختلال مواجه شد. در روزهای بعد و هم‌زمان با اعتراضات خیابانی، اینترنت این کشور محدود یا از دسترس خارج شد.

گروه‌های معترض بلاروس در 2 شب گذشته تلاش کردند تا از پیام‌رسان تلگرام برای هماهنگی اقدامات خود استفاده کنند. با این وجود اینترنت وجود ندارد و آنها مقامات را به دلیل کندی و قطع نت سرزنش می‌کنند.

پلیس مینسک پایتخت بلاروس در سومین شب اعتراضات این کشور به نتایج انتخابات ریاست جمهوری عده‌ای را بازداشت کرد- بازداشت شدگان در نزدیکی محل کشته شدن یکی از معترضان در شب دوشنبه اعتراض کرده بودند/ عکس: رویترز

قطع اینترنت بلاروس

اینترنت موبایل نیز پس از آغاز درگیری پلیس و مخالفان در روز یکشنبه از دسترس خارج شد و معترضان لوکاشنکو را به تقلب برای برنده شدن چندباره در انتخابات متهم می‌کنند. در شب دوم درگیری‌های بلاروس یک نفر کشته شد.

دسترسی به اینترنت Wi-Fi (وای- فای) گاه به گاه و به صورت پراکنده اتفاق می‌افتد. مردم برای اتصال به اینترنت از وی‌پی‌ان و فیلترشکن‌ها استفاده می‌کنند. این در حالیست که  دسترسی به رسانه‌های اجتماعی و بسیاری از وب‌سایت‌ها همچنان وجود ندارد. لوکاشنکو تلاش مقامات برای مسدود کردن اینترنت را رد کرده است.

گفت وگوی معترضان با پلیس در مینسک پایتخت بلاروس- معترضان در نزدیکی محل کشته شدن یکی از همفکران خود در تظاهرات روز دوشنبه، اجتماع کردند/ عکس: رویترز

بلاروس تظاهرات

الکساندر 42 ساله یکی از معترضان در مینسک پایتخت بلاروس گفت که برای 2 روز متوالی هیچ مقاله خبری یا رسانه اجتماعی را نخوانده است.

وی افزود: من نمی‌توانم هیچ خبری را بخوانم و واقعا از هیچی چیزی خبر ندارم.

او افزود: دوشنبه با تصور پایان یافتن اعتراضات در مینسک به خانه رفتم. اما در مناطق مختلفی از شهر درگیری‌هایی بین پلیس و معترضان وجود داشت. برخی از معترضان با ایجاد موانع و ساخت سنگر همچنان در خیابان‌ها اعتراض کردند و پلیس نیز برای متفرق کردن آنها از گاز اشک آور و گلوله‌های پلاستیکی استفاده کرد.

توئیتر در روز دوشنبه اعلام کرد که خدماتش پس از انتخابات در بلاروس مسدود شده است.

ابزارهای ضد سانسور

لوکاشنکو "نیرو و گروه‌های خارجی" را به دلیل قطع نت سرزنش کرده و گفته است که آنها خواهان ایجاد نارضاینی عمومی در کشورش هستند.

 نیروهای پلیس روز سه‌شنبه در مینسک پایتخت بلاروس یک معترض را دستگیر کردند-معترضان در نزدیکی محل کشته شدن یکی از همفکران خود در تظاهرات روز دوشنبه اجتماع کردند/ عکس: رویترز

بلروس قطع اینترنت

پیام‌رسان تلگرام که به صورت پراکنده و از طریق "وای- فای" در دسترس است اعلام کرده "ابزار ضد سانسورش" را در این منطقه فعال کرده است اما این سرویس نیز بسیار ناپایدار است زیرا اینترنت در اکثر مواقع کاملا قطع می‌شود و وجود ندارد.

چندین گروه معترض در تلگرام تلاش کردند تا تیم‌های پزشکی را برای به محل حضور معترضان هدایت کنند.

یک گروه تلگرامی به نام "نکستا" (Nexta) با پوشش اخبار و جزئیات اعتراضات و نمایش ده‌ها فیلم اعتراضی از زمان اعتراضات تا کنون بیش از صدها هزار فالوئر به دست آورد و محبوب شد.

شاهدان عینی از آرامتر شدن فضای اعتراضات در شهر مینسک در روز سه‌شنبه گفته‌اند.

برخی از معترضان نیز تلاش کردند در روز سه‌شنبه در محل کشته شدن یکی از همفکران خود تجمع کرده و در آنجا گل قرار دهند. 

________________________________________________

بیشتر بخوانید:

*سرکوب اعتراضات بلاروس (+عکس)/ رئیس‌جمهور: مخالفان "گوسفند" هستند

*بلاروس؛ اتحاد سه زن علیه آخرین دیکتاتور اروپا

*بازداشت 3000 معترض به نتایج انتخابات در بلاروس

ارسال به دوستان
فواید ورزش شنا که از آن ها بی خبر بودید پژوهشی جدید: مغز انسان درحال بزرگ‌ترشدن است از «صید ارواح» چه می‌دانید؟ چگونه اقدام به رفع بلاک در اینستاگرام کنیم؟ چه عواملی سبب شکست رژیم غذایی می‌شوند؟ راز کثیف نادیده؛ دستان ما چگونه بیماری‌ها را انتقال می‌دهند؟ قبل از خواب آب ننوشید اعتیاد به گوشی را با ابزارهای دیجیتال سلامت شکست دهید معنای واقعی زندگی روستایی در روستای یاستی‌قلعه ماهنشان (+عکس) گوشت این پرنده برای مصرف روزانه هیچ هورمون خطرناکی ندارد / شش برابر میگو هم فسفر دارد تمام اقداماتی که قبل سفر با خودرو شخصی باید انجام دهید واکنش یک روحانی به دعوت از "کاظم صدیقی" برای سخنرانی در مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق (ع): دهن‌کجی به مردم عاقبت خوشی ندارد! انتخابات آمریکا و یک بازی خراب کن جدی به نام "رابرت کِنِدی" و معاونش خانم شاناهان! (+عکس) امام جمعه سابق لواسان: ساخت مسجد کار شهرداری نیست؛ شهرداری به وظایف اصلی خود بپردازد که درباره آن‌ها به غایت کم کاری می‌کند قتل ۲ نفر در آرامستان یاسوج/ دادستان: علت درگیری اختلاف شخصی دو خانواده بود
وبگردی