۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۱۱۳۰۶
تعداد نظرات: ۵۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۶ - ۰۵-۰۲-۱۳۹۱
کد ۲۱۱۳۰۶
انتشار: ۱۶:۲۶ - ۰۵-۰۲-۱۳۹۱
بازخوانی نقش تهران و آنکار در تحولات جهان عرب: از همراهی تا تقابل

"بهار عربی" و هزینه هایی که ایران و ترکیه دادند

علی قادری
 عصرایران  - آغاز بهار عربی در خاورمیانه و شمال افریقا زمینه مناسبی برای تغییر معادلات قدرت را فراهم آورده است.فرار بن علی از تونس و سقوط مبارک در مصر کافی بود تا محور عربستان در منطقه به شدت متزلزل شده و امنیت اسراییل نیز بطور جدی مورد تهدید واقع گردد.در این سوی میدان ترکیه و ایران به عنوان دو قدرت اصلی منطقه ای آماده می شدند که در سایه این تغییرات،جایگاه خود را از نو تعریف کنند.
استقبال از سقوط نظام بن علی و دعوت از مبارک به استعفا از مقام ریاست جمهوری دو گام مشترکی بود که ترکیه و ایران در آغاز تحولات برداشتند با این تفاوت که به دلیل حساسیت های عربی نسبت به ایران و درنگ تهران در محاسبه تحولات ، استقبال ترک ها از این تغییرات عریان تر به نظر می رسید.

  تهران، با بکارگیری واژه"بیداری اسلامی"خوشحالی خویش را از این تحولات ابراز داشت.سقوط مبارک در مصر برای ایران به معنای خروج متحد استراتژیک عربستان از معادله و متزلزل شدن امنیت اسراییل بود.

ترکیه نیز امیدوار بود که نظام سیاسی آینده مصر و بازیگران فعال عرصه داخلی این کشور و بویژه اخوان المسلمین با الگو قرار دادن حزب عدالت و پیشرفت در راستای منافع آنکارا شکل بگیرد.

با آغاز تظاهرات و سپس درگیری های نظامی در لیبی،ترکیه پس از یک مکث کوتاه و دریافت ضمانت های لازم از سوی غرب نسبت به منافع نفتی سابقش در این کشور شمالی افریقا،به کاروان اسقاط قذافی پیوست.

اما در تهران هنوز هیچ عکس العمل جدی مشاهده نمی شد،استقبال از مطالبات مشروع مردم لیبی و در عین حال عدم حمایت از مداخله ناتو موضع رسمی جمهوری اسلامی در قبال این تحولات بود.با این حال جدی نبودن جایگاه لیبی در معادلات ایران از یک سوی و اهمیت روابط با ترکیه ، هیچگونه اختلافی میان تهران و آنکارا ایجاد نشد.

در سویی دیگر ، با وجود اینکه سقوط نظام آل خلیفه در بحرین و یا حداقل ایجاد تغییرات در ساختار قدرت در این کشور کوچک ، نفوذ عربستان سعودی در حوزه خلیج فارس را به نفع ایران کاهش می داد اما تهران به مخالفین شیعه بحرینی توصیه کرده بود که در شرایط کنونی خیزش اکثریت این کشور علیه خاندان حاکم زمینه لازم برای سوء استفاده برخی از کشورهای منطقه از شکاف تسنن-تشیع در فضای تحولات عربی را فراهم خواهد آورد.

بهار عربی

با این حال ، احزاب مخالف دولت در بحرین در 14 فوریه وارد میدان لوءلوء منامه شدند و به این ترتیب اعتراضات در این کشور آغاز شد.

با ورود نیروهای عربستان سعودی به بحرین و آغاز سرکوب مردم توسط نیروهای "سپر جزیره"، تهران به شدت این اقدام را محکوم کرد و نسبت به نتایج وخیم این اقدام به ریاض هشدار داد.

آنکارا در قبال تحولات بحرین ابتدا نسبت به بروز یک "عاشورای جدید" هشدار داد اما بعدا سکوت کرد و اندکی بعد با آغاز اولین روزهای تحولات سوریه در چرخشی کاملاً عیان ، عملاً در کنار نظام آل خلیفه و عربستان و در برابر اکثریت مردم بحرین ایستاد تا جاییکه که چندی پیش نخست وزیر ترکیه در جریان سفر به تهران و در مصاحبه با صدا و سیما مدعی شد که در بحرین هیچ خبری نیست!

این موضعگیری ترکیه بسیار شبیه موضعی بود که آنکارا در قبال تحولات یمن از خود نشان داد.سیاست غیر فعال ترکیه نسبت به آنچه که در بحرین و یمن می گذشت به معنای عدم عبور آنکارا از خطوط قرمز عربستان سعودی در حوزه جنوبی خلیج فارس بود.

ایستگاه سوریه، آغاز اختلافات جدی میان ایران و ترکیه بود؛ اختلافاتی که منجر به تیره شدن روابط دو کشور شد.
ایران آشکارا اعلام کرد که با وجود حمایت از مطالبات مشروع سیاسی و اقتصادی مردم سوریه از نظام این کشور حمایت می کند و ترکیه ابتدا با فشار بر بشار اسد و سپس دعوت او به استعفا در کنار عربستان سعودی و قطر ایستاد.

سیاست های آنکار در برابر دمشق تا آنجا پیش رفت که دولت ترکیه با تشکیل "شورای ملی سوریه" در استانبول و حمایت لجستیکی-اطلاعاتی از شبه نظامیان وابسته به این شورا موسوم به "ارتش آزاد" از دخالت نظامی بین المللی برای اسقاط نظام در سوریه پشتیبانی نمود.
 
جمع بندی

برای ارزیابی نهایی جایگاه ایران و ترکیه در بهار عربی و تاثیرات آن بر روابط دو جانبه باید دو فرضیه اساسی را بویژه در خاورمیانه مورد توجه قرار داد:

1- با وجود اینکه نظام های سیاسی در خاورمیانه عربی عمدتا دیکتاتور مآبانه بوده و با تکیه بر ارتش ، دستگاه امنیتی و پشتیبانی های خارجی به حیات خویش ادامه داده اند اما با این حال نمی توان شرایط داخلی(شرایط اولیه) این کشورها را در فضای بهار عربی یکسان ارزیابی کرد چرا که تفاوت های پایه ای در این شرایط وجود دارد.

2- دو محور اساسی مدت ها پیش در معادلات قدرت در خاورمیانه شکل گرفته اند که به اختصار تحت عنوان محور ایران و محور عربستان شناخته می شوند.

این دو محور همواره در خاورمیانه در حال رقابت با یکدیگر بوده و در تحولات ناشی از بهار عربی در حال تغییر میزان قدرت ، تاثیر گذاری و قابلیت توسعه هستند.

با تشکیل دولت عراق توسط متحدین ایران در عراق و سقوط دولت حریری در لبنان و تشکیل دولت توسط حزب الله و احزاب مؤتلف با آن،منطقه با پیشروی محور ایران و عقب نشینی محور عربستان به استقبال بهار عربی رفت.

3- ترکیه پس از به قدرت رسیدن حزب عدالت و پیشرفت و تا قبل از آغاز تحولات عربی دارای روابط خوبی با همه کشورهای منطقه بود که این روابط در سایه استراتژی معروف سیاست خارجی آنکار موسوم به"صفر سازی بحران ها" و ایستادن در مسافت مساوی میان طرف های اختلاف بدست آمده بود.

به این ترتیب پیش از آغاز تحولات عربی جایگاه ترکیه در افکار عمومی عربی بهتر از جایگاه عمومی ایران و حتی عربستان سعودی بود.

با چنین شرایط منطقه ای توفان تحولات در کشورهای عربی آغاز شد. موسم بهار عربی را باید پایان استراتژی "صفر سازی بحران ها" دانست چرا که در حال حاضر،ترکیه خود را به عنوان یک طرف دعوا مطرح کرده است چرا که در لیبی و سوریه،این کشور عملا وارد جنگ با دولت مرکزی شد.

آنکارا در همه این ماه ها ادعا کرده که در جدال میان مردم و حکومت های دیکتاتور،در کنار مردم ایستاده است که بحرین و یمن مثال های نقض این ادعای ترکیه هستند.
ترکیه بر مبنای منافع ملی خویش در عملیات نظامی برای اسقاط قذافی مشارکت کرد و دولتمردان این کشور بر مبنای قرائت خویش از منافع ملی ترکیه در تلاش برای اسقاط بشار اسد با غرب و عربستان سعودی هم قطار شدند.

اتخاذ سیاست های خارجی بر مبنای منافع ملی "منطقی ترین اقدام"ی است که یک دولت می تواند انجام دهد اما اشتباه در خواندن صحنه بازی می تواند نتایج فاجعه باری در تامین منافع حیاتی به همراه داشته باشد.

آنکارا تصور می کرد که دمشق به زودی شبیه قاهره خواهد شد و با حمایت های سیاسی غرب و حمایت های مالی عربی سناریوی لیبی در شام تکرار خواهد شد،غافل از اینکه "شام سرزمین دیگری است". بیش از یک سال از بحران سوریه می گذرد و فارغ از غم و شادی مخالفان و حامیان اسد ، او هنوز بر مسند قدرت است ، هر چند زخم خورده و مغضوب!

از دلایل اساسی اشتباه دولت ترکیه در بازی خوانی سوریه می توان به عدم پیش بینی موضعگیری محکم روسیه و چین در حمایت از سوریه،عدم شناخت دقیق از گروه های مخالف دولت،خوش بینی مفرط از همراهی همه طایفه سنی علیه بشار اسد،پیش بینی نادرست از مشارکت فراگیر کردها و ارزیابی نادرست از میزان وفاداری ارتش سوریه به نظام اشاره کرد.

از سوی دیگر سازمان امنیت و اطلاعات ترکیه(میت) آگاهی لازم از ترتیبات امنیتی خاورمیانه و بافت منطقه ای آن ندارد.آنکار برخلاف تهران و ریاض فاقد این شناخت است و بهمین دلیل  مأموران اطلاعاتی ترکیه به سادگی در شمال سوریه بازداشت می شوند و یا...!

در این سوی بازی با وجود اینکه حمایت آشکار تهران از نظام بشار اسد بر مبنای منافع جمهوری اسلامی بود و سقوط بشار منجر به عقب نشینی تهران از بسیاری از پرونده های منطقه ای و بین المللی مانند پرونده هسته ای و یا امنیت صدور انرژی و ... می شد اما این حمایت آشکار باعث تیره شدن روابط ایران با بسیاری از کشورهای عربی شد، به ویژه این حمایت باعث آزردگی جریان های اسلامی گشته که در حال روی کار آمدن در برخی از این کشورها هستند.

از این رو به جرأت می توان گفت که در طول دهه گذشته جایگاه ایران در افکار عمومی کشورهای عربی تا این اندازه دچار آسیب نشده،هر چند باید اعتراف کرد که رابطه ایران اساسا با حکومت های عربی هیچگاه خوب نبوده است.

با این حال تهران امیدوار است که با روشن تر شدن پرونده آینده سیاسی مصر و روی کار آمدن رئیس جمهوری دورتر از محور عربستان،حلقه به دور "دشمن اصلی" تنگ تر شود.در هر صورت نباید فراموش کرد که مساله اصلی دنیای عرب و بحران ریشه ای آنها قضیه فلسطین است و جایگاه دولت هایی مثل ایران و ترکیه در کشورهای عربی در نهایت در رابطه با این موضوع سنجیده خواهد شد. همه نگاه ها در تهران،آنکارا و ریاض اکنون متوجه قاهره و انتخابات ریاست جمهوری پیش روست... روزهای تعیین کننده ای در راه است!
 


ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۵۲
در انتظار بررسی: ۱۶
غیر قابل انتشار: ۲۶
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۵
29
173
یادداشت بسیار خوبی بود. به تحلیل گر آن تبریک میگویم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۵
از معدود تحلیل هایی است که در آن تعصب و پیشداوری ندیدم. ممنون از عصرایران . به همین روش خود ادامه دهید . مردم حقیقت را می خواهند نه جوسازی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۵
هزینه های ایران و ترکیه برای اعراب ؛ نکته قابل تاملی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۵
پر بیراه نگفته
بماند
| Germany |
۰۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۶
خداییش تحلیل فوق العاده ای بود.
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۵
13
149
به نظر من تو دنيا روي تنها كسي كه نميشه حساب كرد همين کشورهای عرب هستند........ نمك ميخورند ونمكدان ميشكنند....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۶
روسيه رو فراموش كردي
جاشوي بندري
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۵
22
192
تركيه ميخواد جاي ايران رو تو منطقه بگيره بايدمثل ايران پول خرج كنه يعني بشه حاتم طايي دنياي عرب
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۵
کدوم پول؟!
مهدي
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۶
كدوم پول؟؟؟؟؟؟؟؟؟پول من وتو كه تو كشورهاي فقير عربي وافريقايي خرج ميشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۶
اگر به پول بود امروز بايد قطر و عريستان و امارات قدرتمند باشند نه ايران و تركيه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۵
9
97
ایران و عربستان در دهه های گذشته بازیگران اصلی و عمده منطقه بودند. ترکیه برغم دارا بودن قدمت تاریخی فوق العاده ، در دهه های اخیر متوجه داخل بوده است و از قواعد بازی منطقه ای دور افتاده . به همین دلیل تجربه بازی منطقه ای را مانند ایران و عربستان ندارد. اما به نظر می رسد با داشتن سیاستمداران زیرکی مانند اوغلو ، در میان مدت بتواند نقش منطقه ای خود را به دست اورد به شرط ان که در محاسبات کنونی خودمحتاط باشد که البته این احتیاط گری را در ماه های اخیر از کف داده و ازسیاست هوشمندانه "تنش صفر با همسایه ها" دور شده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۵
نکته ظریفی رو گفتی ناشناس
Fariborz
| China |
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۵
Movafegham
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۵
بله واقعا نکته خوبی بود
شاید تنها مسئله ای که در مقاله بهش پرداخته نشده بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۶
داوود اوغلو! اوغلو یعنی پسر! داوود اوغلو یعنی پسر داوود اسم ایشان احمد و فامیلشان داووداوغلو است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۶
ترکيه قدمت تاريخيش کجا بود اخه؟ اين کشور کردستانش از ايران جدا شده يک سري از مناطقش هم از ارمنستان قبرس و يونان کل قدمتش هم به اندازه قدمت مشروطه تو ايران نيست
کریم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۶
ترکیه به این خاطر مشهور شد که جلوی اسراییل ایستاد
اما وقتی جاپاش محکم شد دوباره شدند عین دو برادر.
یک سیاست دورو.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۶
تركيه رو ايران در موضوع هسته اي و غزه وارد بازي كرد و حالا در مرد سوريه عربستان اونو تو بازي نگه داشته بعد از قضيه سوريه يا بايد بازيكن عربستان باشه يا از ايران دلجويي كنه يا به حاشيه بره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۷
ترکیه وارث 800 ساله عثمانی هست!
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۷
قدمت تاریخی فوق العاده؟
این کشور در زمان ایران باستان در دوره هخامنشیان کل کشورشان،در دوره ساسانیان و اشکانیان هم نیمی از آن جز ایران بود و تنها دوران درخشان آن عثمانی بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۵
5
50
هر چند همه تحلیل رو قبول ندارم ولی در مجموع بین تحلیل هایی که این روزها درباره بهار عربی هست این یکی خوب بود چون نقبی به منافع ملی خودمون زده بود و یه سری از واقعیت ها رو هر چند گذرا گفته بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۵
121
24
از کرامات شیخ ما این است شیره را خورد و گفت شیرین است !!! یک تحلیل آبکی دیگر !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۵
شما تحلیل غیر آبکی داری بگو. کی می خواهیم یاد بگیریم که نقد باید مستند باشه
کجای این تحلیل مشکل داره؟ اگه مشکل داره بگو ما هم بدونیم اگر هم همین طوری و من باب تیکه اومدن و دور هم بودن داری کامنت می ذاری که هیچ.
از دوستان می خوام که کامنت ها رو فرصتی برای تعمیق مباحث کنن نه باری به هر جهت بودن هر چند که می دونم خیلی از کامنت ها هم منتشر نمی شه که البته قابل درکه!!!
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۵
فکر کنم ایشون منظورشون اینه که بدیهیات تو مقاله هست
و اگرم به نظر شما اینطوره امروزه همین بدیهیات هم از زبان کسی گفته نمیشه
ناشناس
United States of America
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۵
73
54
واقعیت اینه که ترکیه در حال حاضر موج سواری میکنه و در دراز مدت در مرزهای خودش با چالشهای فزاینده ای روبرو میشه.
بازی باز هم در دستان ایران وعربستان خواهد بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۵
8
25
این نوشتار بیان مهندسی معکوس اخبار است و تحلیل نیست تلفیق امور بدیهی و برداشتهای شخصی و اخبار که تحلیل نمیشه
رضا
United States of America
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۵
7
32
فکر نمیکنم با تیز هوشی که آقای اوغلو دارد در خواندن صحنه سوریه اشتباه کرده باشد. بلکه فکر میکنم با یک برنامه سیاسی این تصمیمات را در قبال سوریه گرفته باشد. یا شاید فشاری از خارج برای این تصمیم گیری بر او وارد شده باشد. تصمیم گیری او در قبال سوریه بسیار عجیب است باید بیشتر دقت شود تا علت این تصمیمات روشن گردد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۶
کسی که پیرو حزب باده! و هر روز یک حرفی می زنه و فردا یه چیز دیگه برعکسش میگه، هر صفتی رو میشه برای بیان شخصیتش بکار برد ولی «تیزهوش» اصلا بهش نمیاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۶
داوود اوغلو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۶
استفاده از اغلو صحیح نیست. مثل اینکه یکی فامیلیش حسن نژاد است و یکی بهش بگه نژاد!!!
درستش داووداغلو هستش.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۵
4
40
هیچ گربه ای برای رضای خدا موش نمیگیره فقط این را میدانم کشورهای عربی قابل اعتماد نیستند حتی لبنان وسوریه. ترکیه هم به دنبال منافع ملتش است...
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۵
9
65
دوست عزیز .ناشناس
آقا ایران اصلا رستم اصلا اورست .
وضعیت معیشتی مردم ترکیه بدون نفت کجا .وضعیت معیشتی مردم نجیب ایران کجا . دلخوشیم که بقیه بگن ماشاالله ؟
ي
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۵
33
16
سياست يكي به نعل زدن و يكي به میخ تركيه در مقابله با اسراييل و تقابل با سوريه كه در خط مقدم مقابله با اسراييل است حاكي ازنفاق در برخورد تركيه در مسايل منطقه اي است كه البته به دامنگير شدن بحران در أينده سياست تركيه خواهد بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۵
11
84
متاسفانه خیلی وقته که بازی از دست ایران خارج شده دوست عزیز
ایران حتی نتونست ازقیام اکثریت بحرین دفاع محکمی بکنه
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۵:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۶
دلیلش اینه که سیاست خارجی ما در هیاهو و شعار خلاصه میشه و خیلی وقتها چون این شعارها حساب شده نیست نتیجه معکوس داره. مشکلات داخلی ایران در 2-3 سال گذشته هم افکار عمومی ملتهای عرب را که روشهای ما را دنبال میکردند دچار سرخوردگی کرد بخصوص اونهائی راهم که بکمک حمایهای مالی پشتیبان خودمون کرده بودیم کم کم از دست دادیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۶
دوست عزیز
درمورد بحرین باید این رو درنظربگیرید که ورود ایران به قول شما محکم بهترین بهانه رو به آل خلیفه میده تا تحول بحرین رو خارجی جلوه بده بهترین کمک به بحرین اینه که ایران آشکارا ومستقیم ازمخالفین حمایت نکنه بلکه غیرمستقیم پشتیبانی نماید هم به نفع انقلابیون بحرین است هم ایران
نا شناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۶
3
25
با سلام وخسته نباشید به دوستان متاسفانه ما فقط تا حد حرف زدن میریم جلو ولی دیگران با عمل کردن پیشرفت می کنن من بچه ی تبریز هستم هیچ وقت یادم نمیره ده پانزده سال پیش ماشین های باری ترکیه وقتی از اینجا رد میشدن تو جاده ترافیک سنگینی بوجود می اومد ولی حالا چی وقتی تو جاده بهترین ترانزیتو میبینی مال ترکیه است من خودم چند ماهی در ترکیه کار کردم از نزدیک با فرهنگ ترکیه اشنا هستم اونها طرز فکرشونو تغییر دادن الان خیلی سطح بالا فکر میکنن هم از نظر کاری و هم از نظر اجتماعی و به حرفها یشون عمل می کنن ولی تو کشور ما اینطور نیست همه چیز در حد حرف باقی میمونه چون خیلی از حرفها کارشناسی نیست مثل 1000متر زمین برای هر ایرانی .1میلیون تومان برای هر کس که بچه دار بشه وووو.... متاسفانه ایران با یک دیبلماسی غلط هر چه که رشته بودن پشم کرد
دکترحاتمی:پزشک ومدرس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۶
2
24
نکات جالبی بود،ایران برای قوی بودن بایدمشکلات داخلی خودرابخصوص درحوزه حقوق بشرحل کند.ترکیه بازیگری خوبی دارد.
..........
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۶
4
30
ما اين چند ساله آنقدر منزوي شديم كه ديگه پلي پشت سرمان سالم باقي نگذاشته ايم و هيچ اعتباري در جامعه جهاني نداريم.حتي نزد افغانها
m
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۶
6
6
نکته مهمی که اکثریت تحلیل گران و کارشناسان ایران از آن غافل هستند :
1 - تاکتیک و تنکیک های اقتضائی بازی دهندگان جهانی برای حفظ منافع موجود و کسب منافع بیشتر در مراودات خود با کشورهای دیگر بکارمیگیرند .
2 - کشورهایی مثل ایران ، ترکیه ، عربستان و ... که هرکدام اهدافی متفاوت با هم دارند بزرگترین بازیخورده های این سیستم در خاورمیانه و جهان اسلام هستند .
3 - کارشناسان ما در تحصیلات تکمیلی تمامی فرمولها و مشق هایی را که اساتید بازی دهنده جهانی برایشان دیکته کرده اند در تحلیل ها و تصمیماتشان بکارمیبرند .
4 - باید واقعیت ها را آنگونه که هستند دید ! نه آنگونه که به ما نشان میدهد یا آنگونه که خیل میکنیم !
5 - واقعیتی که در تمامی ملل ـ بخصوص ملتهای خاورمیانه از ایران گرفته تا ترکیه ، بحرین ، مصر ، عربستان و ... حتی اسرائیل و هند و ... ـ کشورهای درحال توسعه مشاهده میشود این است که :
الف ) با وجود رسانه های قوی و قدرت القاعات رسانه ها میل و اشتیاق به زندگی بهتر آنگونه به به خورد افکار ملت هدف داده میشود روز به روز بیشتر میشود و روئیای زندگی بهتری را در سایه تغییر حاکمان خود در سر می پرورانند .
ب ) وجود اضلاع قدرت در بین همین ملتها ـ نیروی انسانی با استعداد و جوان ، منابع انرژی و کانی ، شرایط سرزمینی ، دانش و فنآوری نوین در دسترس و ... ـ مانع توافق قدرتهای موجود و چپاولگران جهانی با پیشرفت و توسعه و رفاه و وفاق این ملتها با خود و حاکمانشان بوده و خواهد بود .
ج ) آنچه مهم است درس گرفتن از تاریخ و اطاعت از تعالیم الهی و سیره انبیاء الهی میباشد که قسط و عدل الهی از تعریف خداست نه از تخیلات و تفکرات ما باشد .
بد نیست حاکمان برای سود خودشان هم که شده فرمان امام علی به مالک اشتر را مطالعه کرده و سرمشق خود قرار دهند تا هم خیری رسانده باشند و هم خیری ببرند !
پاسخ ها
جم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
با m موافقم به این دلیل که:
تحلیل های ما از شنیده های ما منتج میشه. و یک تحلیلگر سیاسی خوب تحلیلگریه که می تونه حرکات سیاسی کشورها رو در یک قالب کلی (مثل صفحه شطرنج) بررسی کنه
اما...
متاسفانه در 99.9% تحلیل های سیاسی به این مسأله توجه نمیشه که حرکت کلی کشورهای پیشرفته برای توسعه فرهنگ مصرف گرایی در کشور ضعیف تره
بنابر این همه رسانه های کشور پیشرفته در راستای این هدف حرکت می کنن و البته حرکات اجتماعی هم در نتیجه استفاده از رسانه ها به وجود میاد
پس به نظر من همه کشورهای غیر پیشرفته در نگاه کلی بازیخورده تحولات منطقه ای و جهانی هستن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۶
4
2
انصافا خودت فهمیدی چی گفتی یه تیتر خوب زدی به رفتی سراغ از یه گل بهار نمی شه مشت نمونه خرواره موش تو سوراخ نمیره ا!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۶
6
10
به نظر من ترکیه خوب میدونه که از نظر انرزی و منابع کاملا نسبت به ایران دستش بسته اس و داره نقش دلال رو بازی میکنه که پلی بشه برای انتقال و حق دلالیشو بگیره رو این حساب سعی میکنه برای همه زبون شیرین و قابل جذبی داشته باشه ولی ما نه نمیتونیم هر حرکتی رو منطقی و قابل تامل بدونیم چون ما هم قدرتشو داریم هم منابع و ثروت رو پس باید هواسمون باشه که میانجیگری هر کسی مثل اوغلو رو راحت نپذیریم بلکه بدون ترکیه و با منطق تفاهم با همه بدون نیاز به شخص ثالثی سیاست مقتدرانه همراه با انعطاف و عقل جمعی رو داشته باشیم
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۶
1
0
اگر خوب نگاه کنیم تمام کشورهای عربی به جز لبنان و عراق حکومتها به اسم جمهوری یا سلطنتی هستند تونس جمهری بود لیبی جمهوری بود مصر جمهوری بود یمن جمهوری بود سوریه هم همین طور این وسط اونها دشمن ایران بودند و حکومت سوریه دوست ایران و در تلاقی با منافع ایران بود مردم همه این کشورها بلند شدند در خصوص کشورهای مصر و تونس و یمن و بحرین چون حاکمان دوست غربی ها بودند از طرف ایران محکوم و از طرف غرب یا سکوت و یا پشت پرده پشتیبانی شدند لیبی که هیچ دوستی مداشت و لی ماهم سیاست خوبی در لیبی نداشتیم حتی نتوانستیم یک اعتراض کوچکی به این کشتار قذافی بکنیم اما سوریه دشمن غرب و دوست ایران خوب معلومه چی میشه ایران طرفدار و غربی ها و عربها دشمن اما آیا سوریه دارای نهاد های دموکراتیک است توجه کنید که حزب حاکم در آنجا حزب بعث و قدرت مانند حکومت سلطنتی از پدر به پسر منتقل شده از طرفی بزرگترین مخالف حکومت سوریه اخوان المسلمین آنجا است که رابطه نزدیکی با اخوان مصر دارد حال اگر اخوان المسلمین در مصر به قدرت برسد به نظر شما طرف حکومت سوریه و ایران را می گیرد یا طرف مخالفین! خوب روشن است پس می شود دوست اسرائیل ، نتیجه : به عربها و این انقلابات منطقه نمی توان دلخوش کرد همینها سفر ریاست محترم جمهور را به ابوموسی محکوم کردند و طرف حکام پست و پررو امارات را گرفتند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۶
1
0
در جهان اسلام مهم ترين عامل مبارزه با اسرائيل است تركيه هم از اين طريق يك دعواي دروغين با اسرائيل راه انداخت ولي پرده ها كنار خواهد رفت و دوستي آن ها بر ملا ميشه و اعتبار خودش رو ازدست ميده
ناشناس
Egypt
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۶
2
0
سلام من خودم در یکی از همین کشورهای عربی هستم و از نزدیک با مردم از قشرهای مختلف تماس دارم وجهه ایران خیلی خوب و رو به ارتقا است پیش مردم .موضوع سوریه کمی اثر داشته ولی نه ان قدر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۶
0
0
مشکل ترکیه اینه که میخواد بدون هزینه به یه سری نقشه های کمابیش نژاد پرستانه برسه.
امثال اون ادابازی های اجلاس داووس اولش خیلی جذاب بود ولی بعدا که ملت ها اراده مستحکمی پشت این قضیه ندیدن سرد شدن.
در منطقه یا باید با سلاح مسایل نژادی نفوذ پیدا کرد(کاری که عربستان میکنه) یا با مسایل اعتقادی( کاری که ایران و به نحو دیگه ای عربستان انجام میدن)
ترکیه هیچ کدومو نداره پس در دراز مدت شانسی هم نداره.
ضمن اینکه از قدیم گفتن شتر سواری دولا دولا نمیشه.اینا میخوان تمام بازیگر های منطقه ای و فرا منطقه ای رو یه جوری راضی نگه دارن ولی این هرچند جالب به نظر میرسه اما در عمل ممکن نیست.
payam
United States of America
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۶
8
0
این تازه به دوران رسیده از هول حلیم افتادن تو دیگ
ج و ف
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۷
2
1
مقاله و ادعا یش وا قعی به نظر می آمد
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۷
0
0
ما در بدترین شرایط سیاسی و اقتصادی وداخلی و خارجی /یکی از بازیگران مهم در منطقه هستیم وای به روزی که مشکلات حل بشه -وای به حال کسانی که ما رو به این حال انداختند -البته با این سیاستهای غلط داخلی و خارجی قطعا بازنده این بازیها خواهیم بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۷
1
8
جوجه را آخر پاییز می شمانرند. دو سال دیگه ببینید ترکیه چه شرایطی داره ، ما چه شرایطی داریم؟ من که فکر می کنم ترکها برنده خواهند بود. انشاء الله که اینط.ور نباشد.
وبگردی