۱۰ فروردين ۱۴۰۳
به روز شده در: ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۱۴۰۶۷
تعداد نظرات: ۴۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۷ - ۲۴-۰۲-۱۳۹۱
کد ۲۱۴۰۶۷
انتشار: ۱۵:۲۷ - ۲۴-۰۲-۱۳۹۱
از فضای مجازی تا استودیو خوانندگی
قرآنعصرایران - از مدتی پیش ، یک اقدام زشت اینترنتی در وهن مقدسات شیعه و مشخصاً اهانت به ساحت قدسی امام علی النقی هادی علیه السلام شکل گرفته است که با چاشنی شوخی و طنز ، مطالبی موهن درباره این امام را در فضای مجازی منتشر می کند.
اخیراً هم یک خواننده ، ترانه ای در این باب خوانده که آشکارا حرمت امام دهم شیعیان را نادیده گرفته است تا این جریان ضد فرهنگی و ضد دینی تکمیل شود!

این که حکم شارع مقدس در خصوص این افراد چیست ، امری است که در دایره اختیارات فقیهان و مجتهدان قرار دارد و از این رو ، فضاسازی رسانه ای با هدف تعیین تکلیف برای مراجع که باید فلان حکم را درباره فلان خواننده صادر کنند و نظایر این را اقدامی سازنده نمی دانیم و بر استقلال عمل مراجع عظام تقلید و حفظ حرمت آنها تأکید می کنیم.
به علاوه ، در ادامه همین سخن ، هر گونه اقدام فراقانونی و فرادینی ولو با احساسات مذهبی را نیز خلاف مصالح جامعه ایران و فرهنگ شیعه می دانیم و نسبت به هر حرکت خودسرانه در این خصوص هشدار می دهیم چه آن که اگر بی حرمتی های ناپسند و غیراخلاقی در فضای مجازی ، اقدامی اعلامی علیه فرهنگ تشیع است ، هر گونه حرکت احساس مدارانه و خارج از اصول شرعی و قانونی از این سو نیز می تواند رویکردی اعمالی علیه شیعه محسوب شود.

اما این دعوت به عقلانیت و منطق ، سخنی فقط با خودی ها نیست بلکه کسانی هم که با هر نیتی پا در این وادی گذاشته اند نیز مخاطب این سخن هستند.
البته با معاندان این جریان سخنی نیست ، خاصه آن که کانون هدایت این جریان در ریاض و در میان جریان های وهابی ضد شیعه است که در دشمنی با اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و پیروان آن بزرگواران ، سابقه ای دیرینه و ایدئولوژیک دارند.

اما بقیه افرادی که در قالب جریان ضد شیعی " وهابی-بهایی" نیستند ولی در این بازی قرار گرفته اند ، مورد عتاب و خطاب این نوشتار هستند.
گذشته از بحث دینی موضوع که دینداران بدان واقف اند ، آنچه می توان در این خصوص مطرح کرد این است که اهانت به مقدسات انسان ها ، هرگز رویکردی انسانی و منطبق با آموزه های دموکراسی خواهانه نیست.

این نکته را از آن جهت مطرح می کنیم که بسیاری از کسانی که در این وادی قرار گرفته اند ، همواره بر ارزش هایی چون دموکراسی و آزادی و حقوق بشر و ... تأکید می کنند و اصل این تأکیدات هم قطعاً محترم است.
اما همین افراد وقتی به فلان کمپین موهن در فضای مجازی می رسند که مقدسات ده ها میلیون انسان را نشانه گرفته ، بناگاه همه آن ارزش های ادعایی خود را فراموش می کنند و به موج توهین می پیوندند، حال با نوشتن مطلب یا ارسال مطالب موهن قبلی به دیگران!

جالب و البته تأسف بار اینجاست که اگر همین افراد خبردار شوند که در فلان گوشته دنیا ، مثلاً به مقدسات پیروان بودا ، توهین شده یا نماد تاریخی مردمانی در اسکاندیناوی یا مرشد فلان خانقاه و گروه درویشی در ایران ، مورد هتک حرمت قرار گرفته و مردم را آزرده خاطر کرده ، بر می آشوبند که چرا ارزش ها و مقدسات و نمادهای محترم مردم مورد اهانت قرار گرفته است ولی خودشان ، همان کار را در فضایی دیگر مرتکب می شوند تا مصداق "مرگ خوب است اما برای همسایه" شوند.

انسان قرن 21 ، قاعدتاً به حدی از شعور و درک اجتماعی رسیده که بداند در جهانی متکثر و در میان آدمیانی با عقاید مختلف و گاه مخالف زندگی می کند و اگر قرار باشد هر کس که تریبونی  - ولو در اندزه یک وبلاگ یا استودیویی برای خوانندگی - به دست آورد ، علیه مقدسات دیگران بگوید و بنویسد و بخواند ، سنگ روی سنگ بند نمی شود و خون پشت خون و جنگ پشت جنگ ، سرنوشت محتوم بشریت خواهد شد.

ما ، عقاید موجود در بسیاری از مذاهب و آیین ها را اساساً قبول نداریم کما این که آیینی مانند انتقال گناهان سالانه یهودیان به "بز" و رها کردنش در بیایان(scape goat) را به هیچ روی منطقی نمی دانیم و نمی پذیریم  ولی آیا حق داریم در جامعه یهودیان ، آنها را به خاطر این باور مذهبی مسخره کنیم یا پیامبرشان را مورد اهانت قرار دهیم؟! هرگز و هرگز !

کسانی که به خود اجازه می دهند به مقدسات دیگران توهین کنند ، لااقل ادعاهای مدرنی چون دموکراسی و حقوق بشر و ... نکنند و اعتراف کنند که انسان های نابالغی هستند که هنوز نتوانسته اند این نکته ساده را درک کنند که "یک «آدم» به مقدسات دیگران توهین نمی کند".
هم از روست که توهین کنندگان به ساحت امام علی النقی علیه السلام  نه فقط از منظر دینی محکوم هستند بلکه از نقطه نظر اخلاقی ، انسانی و ارزش های دموکراتیک نیز چنین رفتارهایی هرگز توجیه پذیر نیستند و قطعاً محکومند.

طبیعی است که در هر کشوری برخی افراد با نظام سیاسی آن مشکل داشته باشند و در ایران نیز چنین است اما برخی به آن اندازه قدرت تمییز و تشخیص ندارند که بفهمند ابراز اعتراض به نظام سیاسی ، مناسبتی با توهین به اعتقادات و باورهای مذهبی ده ها میلیون شیعه در سراسر جهان ندارد.

یاد بگیریم که در جهان معاصر ، باید بدون توهین به همدیگر و با احترام به باورها ، دین ، زبان ، موطن ، قومیت و ... دیگران زندگی کرد.
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۴۱
در انتظار بررسی: ۳۲۰
غیر قابل انتشار: ۴۳
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
132
328
احسنت مقاله مناسبی بود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
53
347
چرا اينقدر دير؟
به نظر من اين مساله بايد به دست كارشناسان به دقت بررسي بشه، متاسفانه چند هزار نفر در اون صفحه عضو شدند بايد ببينيم حكومت اسلامي ما چه كاري انجام داده كه اين بلا بر سر ملتش اومده؟ همونطور كه بارها اشاره شده بسياري از اين اقدامات به خاطر لجبازي با نظام بوده، از بي حجاب شدن در خارج از كشور تا بد حجاب شدن در داخل كشور و توهين به مقدسات.
همونطور كه شما هم اشاره كرديد متاسفانه بسياري از افرادي كه داعيه دفاع از اسلام و ائمه رو دارن در سايت ها و وبلاگ هاشون و يا سايتهايي كه آهنگ مذكور رو قرار دادن، اقدام به فحاشي و مقابله به مثل كردن، شكي نيست كه اين اقدام اين خواننده مذموم هست ولي لطفاً ماجراي پيامبر اسلام و فردي كه خاكستر بر سر ايشان مي ريخت و يا فحاشي به امام كاظم (ع) و ... رو بياد بيارد، بعداً اقدام كنيد.
به نظر من نظام بايد به طور عملي حقانيت خود و اسلام رو به جوانان نشون بده. در حقيقت رفتار و عملكرد حاكمان هست كه افراد رو به ايشان خوشبين و بد بين مي كند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
51
780
همه حرفهای شما درست، ولی در ایران خودمون مراجع رسمی و دولتی بارها به ادیان دیگر توهین کرده اند و شما به راحتی از آنها گذشتید. فقط یک مثال که اخیرا رخ داد کار آقای کوچک زاده در یهودی خواندن طرف بود (به گونه ای که گویا یهودی بودن مایه ننگ است و یا توهین، مانند حیوان خواندن طرف) این فقط یک مثال کوچکش بود.
ندا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
60
598
آفرین عصرایران.خیلی خوبه که عقل مدارانه با همه مسایل برخورد میکنی.ولی در مملکتی که حتی وقتی در خیابان راه میروی اختیار لباس پوشیدنت رو نداری و گروهی هر طور بخواهند به خصوصئ ترین وجوه زندگئ تو توهین میکنند دیگه نمیشه حرف از دموکراسی زد.این مسایلی که پیش می آید انعکاس اعمال اشتباه خود ماست.
ناشناس
MALAYSIA
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
73
132
دمت گرم!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
28
505
علت اصلی اینه که سیاست ما (درست یا غلط) با دین ما در هم آمیخته ... مخصوصا توی این چند سال اخیر ... تشخیصش سخت که نه غیر ممکن شده ...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
23
391
با نظر شما كاملا موافقم فقط كاش مينوشتيد چرا جوانهاي همين مرزو بوم همين شريعت از دين و دين مداري گريزان شده اند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
126
58
جامع، كامل و مانع بود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
116
76
عالی بود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
45
274
متاسفانه هر کس به نوعی داره ریشه اسلام را میزند یکی در لباس دین یکی هم اینجوری...
آریا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
13
484
باید قبول کنیم که یکی از دلایل عمده این موج، بعضی از سیاستهای فرهنگی چند ساله اخیر و مومن نماها و حتی روحانیونی است که به نام اسلام و تشیع،سخنهای نابجا رانده اند و حقها ضایع کرده اند و به هر فرد یا گرایش مخالف با خود توهین نموده اند و اتهام کفر بر او زده اند.هرچند که بالشخصه،هرگونه توهین به هر دین و آیینی را نمی پذیرم.
امیدوارم منتشر کنید
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
72
94
عصر ایران جان
کشته مرده ی این نوشته های منطقیت هستم :)
مثل همیشه عالی
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
303
88
کاملا موافقم، کافیه شب یه سر به چت رم ها بزنین یا تو همین فیسبوک یه بار بشینین کامنت هارو بخونین میتونین ببینین که چطور مقدساتمون شده ملعبه دست چند نفر بی وجدان، البته اینا خودشون عروسک بعضیان، این مسئله رو کافیه ریشه یابی کنین اونوقت براحتی میتونین بفهمین که از کجا آب میخوره و سود این توهینها تو جیب کیا میره،
ناشناس
UNITED STATES
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
19
465
قصد دفاع از کسی را ندارم اما گویا شما فراموش کردید که برخی برای ادامه ریاست شان چگونه از همین اسلام سوء استفاده می نمایند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
46
139
عصرایران عزیز با اینکه اکثر اهنگهای خواننده مورد خطاب شما را گوش میدهم و دوست دارم اما مطلب شما مثل همیشه درست و منطقی بود...مخصوصا این جمله:
" ابراز اعتراض به نظام سیاسی ، مناسبتی با توهین به اعتقادات و باورهای مذهبی ندارد "
پاسخ ها
ناشناس
| FINLAND |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
اما اگر ابراز اعتراض به نظام سیاسی رو برخی ابراز اعتراض به اسلام و خدا تفسیر کردند و به این ترتیب گوش معترض رو پیچیدند اونوقت تکلیف چیه؟ چطور میشه این دوتا رو از هم تفکیک کرد و در خطر نبود؟ من با توهین بمقدسات بشدت مخالفم اما ما خودمون شرایطی رو درست کردیم که بعضی از مسئولینمون میتونند نفس کشیدن معمولی رو حتی با استناد به قانون تفسیر خطرناکی ازش داشته باشند. قضیه کاریکاتور اون بابا که هنوز داغ داغه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
232
35
برادر برنامه خنده بازار تلویزیون هنرمند.مجری . کانالهای تلوبزیونی را مسخره می کند پس افرادی نتیجه می گیرند که می توان همه چیز را مسخره کرد ؟
لطفا کامنت را بگذارید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
20
308
کسی که فقط یک دین را میشناسد دین دار نیست.(ماکس مولر)
دین بدون علم کور است و علم بدون دین لنگ است.(انیشتین)
خوار نمودن هر آیین و نژادی به کوچک شدن خود ما خواهد انجامید .(ارد بزرگ)
پاسخ ها
آشنا
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
بسیار عالی، دستت درد نکند، گلچین کردی.
ناشناس
| GERMANY |
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
بدون سند و مدرک حرف نزن (من)
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
83
37
سلام
عالی بود . همیشه در جامعه افرادی که چهار چشمی از فرهنگ و اخلاق حراست میکنند. مستحق تقدیرنند.
ناشناس
MALAYSIA
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
15
260
ما با فشار بیجا خودمون اسباب بعضی از بی حرمتی هارو فراهم می کنیم.کار واقعا بدی انجام دادن ، اما این رفتار میتونه واکنشی نسبت به بی کیاستی تو مسائل فرهنگی هم باشه.وقتی کسی رو تو خیابون به خاطر حجابش خوردش میکنین ،اون هم از خورد کردن شما ابایی پیدا نمی کنه! حالا به هر وسیله ای.خودمون باید حرمت نگه داریم ...
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
مسئولان باعث شده اند که مردم مشکلات روانی پیدا کنند (طبق خبر شماره ۲۱۴۱۶۴، 34 درصد تهرانیها مشکلات روانی دارند). حالا این افراد زیان دیده هم جبران میکنند و خواهند کرد.
اشنا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
39
137
توهین به باور های دینی وفرهنگی هرملتی غیرقابل قبول است.
پاسخ ها
ناشناس
| FINLAND |
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
راست میگی؟ آیا میدونی که گفتمان رسمی گروه زیادی از مسئولین ما اینه که هر باور و مذهبی غیر از باورهای اونها شرکه؟ این رو در کتابهاشون و در خیلی از سخنرانیهاشون میشه پیدا کرد. وقتی پای توهین و خرد کردن دیگرون پیش میاد همه چیز کم کم قدوسیت خودش رو از دست میده. دیگرون هم با ما همینطور رفتار خواهند کرد، فرقی هم نمیکنه چه باورهای مذهبی ما باشه چه قومییت و زبان ما.
ابوذر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
268
80
واقعا عالی بود.
بعضیا فک میکنن به هر نحوی با اسلام مخالف باشند و ارزشهای آن را زیر پا بگذارند روشنفکر هستن....
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
بهت منفی میدم چون متن مقاله مختص اسلام نیست، به اعتقادهای دینی هر مردمی باید احترام گذاشت.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
18
109
بارها این روایت از امامان مختلف نقل شده که فلانی به امام دشنام داد اطرافیان امام خشمگین شدن و لی نحوه برخورد امام به گونه ای دیگر بود! الان هم به نظر می رسد که بیشتر جزو اصحاب امامان هستیم تا سیره و سلوک امامان را داشته باشیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
30
32
متن خوب بود اما مي تونست عميق تر باشه
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
35
88
وقتی بجای حمایت از موسیقی و هنرمند باعث ادامه کارشون تو زیر زمین می شیم و یه عده رو فراری می کنیم . به محض اینکه چند تا طرفدار پیدا می کنند نیازهاشون بالا می ره و مغرور هم که می شن . و از همه مهمتر هستند کسایی که زیر پاشون بشینن و با وعده وعید بخوان چنین کارهای رو بیرون بدن همین می شه ...
همین آدم اگه بهش بها داده می شد و تو همین ایران می خوند مطمئن باشین بجای توهین ، تعریف و مدح مقدسات می کرد .
کار دنیا اینجوریه دیگه ....
علیرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
120
51
برای تاکید گذاشتم:
جالب و البته تأسف بار اینجاست که اگر همین افراد خبردار شوند که در فلان گوشته دنیا ، مثلاً به مقدسات پیروان بودا ، توهین شده یا نماد تاریخی مردمانی در اسکاندیناوی یا مرشد فلان خانقاه و گروه درویشی در ایران ، مورد هتک حرمت قرار گرفته و مردم را آزرده خاطر کرده ، بر می آشوبند که چرا ارزش ها و مقدسات و نمادهای محترم مردم مورد اهانت قرار گرفته است ولی خودشان ، همان کار را در فضایی دیگر مرتکب می شوند تا مصداق "مرگ خوب است اما برای همسایه" شوند.
م ف
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
3
231
کسانی که اقدامات خود را به امام زمان منتسب می کنند ایا اهانت به ایشان نیست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
10
232
عصر ایران، شما که کامنت منو منتشر نمی کنی. لاقل درباره بقیه اهانت ها هم همین قدر حساس باش. وقتی به انسان توهین کنند، انگار به خدا توهین کردند. به توهین هایی که به انسان ها می شود در مملکت ما هم حساس باش
ناشناس
UNITED KINGDOM
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
115
33
دین هم عقلانیتی دارد که متاسفانه جوان های ما از آن بی خبرند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
7
238
وقتی رجال سیاسی به جای اتخاذ سیاست دینی رو به دین سیاسی آورده اند ،نتیجه ای بهتر از این رقم نخواهد خورد...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
8
258
ازقدیم بزرگان میگفتند که احترام مسجدو امامزاده در دست متولیان آنان است.اگرمسولین نظام وحکومت علی وار ومانندامامان وچهارده معصوم زندگی میکردند واسلام را آنطوریکه بود به مردم نشان میدادند هیچکس جرات بخود راه نمیداد که اهانتی به مقدسات مردم بکند پس این مسولین هستند که به مقدسات مردماهانت میکنند .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
6
155
درسته که توهین به عقاید دیگران کاری ناپسند است ولی باید در نظر داشت که چه بسترهایی آماده شده که امکان توهین به عقاید دیگران و میلیونها نفر به این شکل صورت می گیرد به نظر می رسد که باعث این بد اخلاقی ها رسانه و وابستگان حکومت هستند که به صورت افسار گریخته به دیگران توهین می کنند .
عاشق دیروز سردر گم امروز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
8
192
از مثبت و منفی های همینجا می توانید بفهید چه کردن با دین که اینقدر همه نسبت به ان بی تفاوت شدن خیلی از نظرات 3-4 هزار موافق یا مخالف داشت ریشه مشکلات چند تا جوان نیستن
مرتضی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
359
24
یکی میتونه بگه این منفی ها دیگه در مورد این مطلب چه معنایی داره
جز بیماری روانی و اخلاقی فکر کنم معنای دیگه ای نده
ehsan
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
19
148
اما به نظر میرسه باید حرکت غیراخلاقی این خواننده را یک زنگ خطر بدانیم ....چرا که خیلی از جوونا هنوز کلی سوال از دین اسلام تو ذهنشون هست و کسی جواب نداده که آخرش به یک نتیجه اشتباه می رسند و شاید یک فردی بشند مثل این آقا
که مشکلاتو با توهین به اعتقاداتی که واسش روشن نشده بیان میکنه

و این خطر وجود داره
چون من تو همسن های خودم خیلی از این موارد را میبینم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
22
92
من کار شاهین نجفی رو تایید نمی کنم اما فکر می کنم دزدی از بیت المال هم توهین به مقدسات هست! رانت خواری و رشوه گیری هم توهین به مقدسات هست! اهانت و افترا هم توهین به مقدسات هست! دروغ هم توهین به مقدسات هست!
وبگردی