۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۶۳۰۳۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۳ - ۰۵-۱۱-۱۳۸۷
کد ۶۳۰۳۸
انتشار: ۱۶:۴۳ - ۰۵-۱۱-۱۳۸۷
در حاشیه نامه بسیج دانشجویی 8 دانشگاه معتبر کشور

بگذارید بسیج "مخلص" باقی بماند

ارائه امتیازات ویژه باعث می شود برخی افراد، نه از سر صدق نیت و خدمت که برای برخورداری از امتیازاتی مثل کسر خدمت سربازی یا استفاده از سهمیه های خاص راهی بسیج شوند و این امر، این نهاد مخلص را به هدفی برای فرصت طلبان و کسانی که به دنبال "امتیاز" هستند، تبدیل می کند.
عصرایران ؛ مصطفی بدرالسادات - روزگاری، بسیجی بودن در این کشور، یک فداکاری بود. بسیجی، کسی بود که برای دفاع از دین و میهن، کسب و کار و تحصیل و خانواده اش را وامی گذاشت، از زندگی بی خطر در شهر و روستایش می گذشت و به میانه آتش و باروت می رفت و نیک می دانست که اگر چه رفتنش به معرکه جنگ با اوست، اما هیچ تضمینی برای بازگشتش وجود ندارد و اگر هم بازگردد معلوم نیست دست و پا و چشم هایش را با خود بازگرداند یا نه!

در آن روزگار بسیجی بودن مترادف بود با جنگ با دشمن، جانبازی، اسارت و شهادت و از این رو، عضو بسیج شدن، مساوی بود با هزینه دادن.

درست به همین دلیل بود که بسیج نه در قالب یک سازمان نظامی یا شبه نظامی به معنای متعارفش، که یک تشکل مردمی، محبوب و دوست داشتنی تعریف شد و این، البته منطبق بر واقع بود چه آنکه اگر بسیج و بسیجیان دوران دفاع مقدس نبودند، محاسبات نظامی صدام در فتح یک هفته ای تهران، این چنین به خطا نمی رفت.

اینک اما، بسیجی بودن که روزگاری با هزینه دادن همسان بود، به سمت امتیاز گرفتن میل کرده است. این نکته ای است که بسیج دانشجویی هشت دانشگاه کشور (صنعتی شریف، تهران، امام صادق (ع)، امیرکبیر، بهشتی، علم و صنعت، علامه طباطبایی و خواجه نصیر) در نامه خود به سردار عزیز جعفری، فرمانده کل سپاه، بدان اشاره داشته اند.

بسیج دانشجویی این هشت دانشگاه، با اشاره به اینکه مجلس درصدد است مازاد 40 درصد سهمیه رزمندگان در مقاطع مختلف تحصیلات دانشگاهی را به بسیجیان فعال واگذار کند، در نامه خود آورده اند: « این مزایا و سهمیه ها تنها بهانه ای برای بهانه جویان که این روزها مشغول حمایت از جنایتکاران صهیونیست هستند، است و این یعنی بازی اضافه بر ملامت ملامتگران روی دوش فرزندان امام (ره) و رهبر "به فرض که با چنین سهمیه هایی افرادی به حضور در بسیج متمایل شوند آیا حضور چنین افراد منفعت طلب و سودجویی در نهاد مردمی بسیج که محل مجاهدان و عاشقان است، تنها موجب ناخالصی نهاد خالص شجره طیبه نمی شود؟فراموش نکنیم سخن رهبر عزیزمان را که حکیمانه فرمودند: "یکی از نیازها، گزینش افراد باصلاحیت در بخش های مختلف این تشکیلات بزرگ است. امام (رضوان الله تعالی علیه) همیشه به همه- از جمله به دانشجوها- توصیه می کردند که از نفوذی ها بپرهیزید.»

در واقع، آنچه در این نامه آمده است، آسیب شناسی مهمی است که عدم توجه به آن می تواند بسیج را از یک تشکل مردم نهاد و ایثارگر به سازمانی برای جذب امتیازات تبدیل کند که این اتفاق، قطعا نمی تواند در راستای اهداف بلندمدت بسیج به شمار رود.

البته در اینجا، تفکیک بین دو گروه ضروری است: گروه اول، رزمندگانی هستند که در طول هشت سال دفاع مقدس، بی هیچ چشمداشتی و حتی بدون اینکه بدانند ممکن است در آینده امتیازاتی بگیرند (چون حتی به زنده ماندن خودشان هم مطمئن نبودند) راهی جبهه ها شدند و شجاعانه برای وطن و دین جنگیدند و ما، امروز، حتی زندگی و نفس کشیدن هایمان را نیز بی هیچ تعارفی مدیون آنان هستیم.

در همه جای دنیا سربازان وطن که در آزمون جنگ شرکت کرده اند، جایگاه رفیعی دارند و هم دولت و هم مردم می کوشند از آنان حمایت ویژه کنند چه آنکه قدر دانستن رشادت های آنان، بخشی از فرهنگسازی برای دفاع از میهن است که همه جوامع بدان نیاز دارند.

این مساله در ایران نیز باید همچنان مورد توجه باشد حتی اگر بعضا سوء استفاده هایی نیز از آن شود یا سوءتعبیرهایی نسبت بدان صورت گیرد.

اما گروه دوم  کسانی هستند که بعد از جنگ عضو بسیج شده اند، نه جنگی دیده اند، نه انفجار خمپاره 60 را در دوقدمی شان تجربه کرده اند، نه بمب خردل و اعصاب، شیمیایی شان کرده است، نه پایشان را روی مین جا گذاشته اند، نه طعم تلخ اسارت را چشیده اند و البته اینکه این اتفاقات برای آنان نمی افتد، جای خرسندی دارد چه آنکه به برکت بسیجیان و سپاهیان و ارتشیان سالهای جنگ اینک در فضای صلح به سر می بریم.از این رو، اگر عضو بسیج شدن در سالهای گذشته، اعزام به جبهه های جنگ را در پی داشت، امروز، خوشبختانه چنین پیامدی را ندارد و لذا صرف عضویت در بسیج یا فعالیت در آن نباید مستمسکی برای اعطای امتیازات ویژه باشد.
لذا نباید این دو گروه را همسان دانست ولو آن که در میان گروه دوم نیز انسان های فداکار و مخلص ، فراوان باشند.

نکته مهم در این میان آن است که ارائه مشوق ها و امتیازات ویژه باعث می شود برخی افراد، نه از سر صدق نیت و خدمت که برای برخورداری از امتیازاتی مثل کسر خدمت سربازی یا استفاده از سهمیه های خاص، راهی بسیج شوند و این امر، در زمانی نه چندان دراز، این نهاد مخلص را به هدفی برای فرصت طلبان و کسانی که به دنبال "امتیاز" هستند، تبدیل می کند و این نکته ای است که به روشنی در بیانیه بسیج دانشجویی هشت دانشگاه مطرح کشور بدان اشاره شده است.
در چنان صورتی ، کسانی هم که خالصانه و برای خدمت ، به بسیج می روند نیز با این انگ مواجه می شوند که شاید آنها هم در پی امتیازات خاص هستند و بدین ترتیب تر و خشک باهم می سوزد.

بسیجی واقعی، نه برای بهره مندی از امتیاز و سهمیه و کسر خدمت سربازی و مسایلی از این دست، که برای خدمت به جامعه و در راه خدا، قدم در این وادی می گذارد کما اینکه پیشکسوتان بسیج، چنین کردند و آن حماسه به یاد ماندنی را در هشت سال دفاع مقدس آفریدند.

حمایت از بسیج، اعطای امتیازات ویژه- که بعضا باعث بدبینی هایی هم می شود- نیست بلکه حمایت واقعی از این نهاد مردمی، حفظ "اخلاص" در مجموعه ای است که به تعبیر امام خمینی (ره) "لشکر مخلص خداست" و اگر روزی این اخلاص به مسایل مادی آمیخته شود، آنگاه باید نگران بود و بسیار هم نگران بود.
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۱۵ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۵
0
0
مثل هیئتی را میماند که سخنران متوسطی دارد چند مداح شلوغ کن و در نهایت شام (هیئت شلوغی میشود)

یا هیئتی که سخنرانش خوب مداحش مخلص و اهل دل ولی شامی در کارنیست (این هیئت واقعی است )
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۴۹ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۵
0
0
این درد دل سالهای ماست که اجازه بدهید ارزش مدارها بخاطر ارزشها در صحنه بمانند. بنده از کسانی هستم که بخاطر نگرش خاصی که به مسائل دارم اعتقاد به بسیجی که حضرت امام (ره) موسس آن بود دارم ولی هرگز عضو رسمی آن نشده ام. امروز افراد زیادی را می توانم نام ببرم که برای بدست آوردن گروه در رتبه بندی اداری یا معافیت از خدمت و... عضو بسیج شده اند و به والله بار ها دیده ام که کوچکترین اعتقادی به آن ندارند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۰۸ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۵
0
0
Afarin
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۱۷ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۵
0
0
درد دل همه بسیجیان مخلص و فداکار است با این وعده وعیدها خدا عاقبت بسیج را بخیر کند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۵۹ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۵
0
0
این دانشجویان عزیز درست می گویند من هم موافق انها هستم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۴۰ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۵
0
0
حالا كه مي خواهند كنكور رو بردارند به اين فكر افتدند چرا سالهاي قبل چنين كار هايي نمي كردن اين آقايان مخلص
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۵۱ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۵
0
0
چجوری دلتون میاد این دو دسته رو با هم یکی کنید. یکی زندگیشو خانوادشو همه چیزو گذاشته رفته جبهه و جون و چشم و پاشو از دست داده. این یکی سالی 1 بار رفته اردو با کلی حال فوقش سالی دو بار هم رفته تظاهرات . اون وقت امتیازشون یکی باشه.
این تصمیم یه هدفی پشتشه که همه ملت خوب درک میکنن.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۲۸ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۵
0
0
واقعا بسیج دانشجویی حرف دل یاران امام زده است امیدواریم سپاه ان را جدی بگیرد وبه آن عمل کند . داراب فارس - رزمنده دفاع مقدس
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۴۹ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۶
0
0
با وجود سالها مطالعه در احوالات روحی بسیجیان زمان جنگ و افتخار به گوهرهای بی نظیر آن دوران، عضو رسمی بسیج نشدم چراکه می دیدم رفتار برخی اعضای این بسیج بسیار نسبت به بسیج زمان جنگ تفاوت دارد!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۵۰ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۶
0
0
اخلاص تنها در مادیات خلاصه نمی شود بلکه مهمتر و آنی تر از آن اخلاص در امر سیاست هم است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۱۱ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۶
0
0
آيافهميدن اين مسئله اين قدر سخت بود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۲۵ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۶
0
0
بسم الله الرحمن الرحيم
قل اعوذ برب الناس ،....
من شر الوسواس الخناس
الذي يوسوس في صدور الناس
من الجنه والناس
ناشناس
-
۱۱:۱۷ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۶
0
0
سلام
اين نظر واقعا به جا و درست است. امروزه برای بعضی ها بسيجي بودن معادل شده است با كسب رانت و فرصت طلبي! در حالي كه فرهنگ بسيج يعني گذشت و ايثار.
ناشناس
-
۱۱:۴۸ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۶
0
0
يالطيف
اخلاص، اخلاص، اخلاص چقدر عاشق را شبيه معشوق مي كند .
تا زماني كه براي مسائل اخروي امتيازهاي دنيايي بدهيم مشكلات ما در سازمانها و حتي جامعه نه تنها كاهش پيدا نمي كند بلكه افزايش نيز مي يابد .
اگر خواهان سلامت جامعه هستيم ، اجازه دهيم گرايش افراد به ارگانهايي همچون بسيج بنابر خواست دروني شخص باشد نه انگيزه هاي مادي و بيروني
و من الله التوفيق و عليه التكلان
ناشناس
-
۱۲:۰۱ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۶
0
0
احسنت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۷ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۶
0
0
باسلام
کاملا"بنده بامقاله عصرایران موافقم چون درعمل میبینم ازوقتی که به کسانی که درگردانهای بسیج وعاشوراعضومیشوند حداقل درادارات ووزارتخانه ها بعضا"برای کسب امتیازات وازجمله گرفتن گروه تشویقی است .کسانی که حتی شایدنمازنمی خوانند....بنده به وضوح شاهداین موضوع در سازمان خودمان که تازه یکی ازوزارتخانه های بعدازتاسیس انقلاب اسلامی است هستم .دیگه تکلیف سایروزارتخانه ها معلوم است .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۸ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۶
0
0
جانا سخن از زبان ما میگویی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۰ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۶
0
0
من هم افتخارم بسیجی بودن است اما پرونده ای دربسیج اداره یا محلات ندارم . نسل بعد از جنگ هستم ولی متنفرم از کسانی که در زمان گردنشان را ساتور نمی زده و در زیر پله ها قایم می شدند ولی حالا عضو گردان عاشورای ادارات هستند و گروه < ماموریت و غیره می گیرند . حرامشان باد و در قیامت شرمنده شهدا باشند . انشاا..
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۵ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۶
0
0
اي كاش كسر خدمت نظام وظيفه را هم را از امتيازات بسيج حذف كنند تا مشخص شود مخلصين واقعي نظام چه كساني هستند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۰ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۶
0
0
بنده چند سال عضو بسیج بودم ولی با دیدن همین مسائل که متاسفانه در آن کم نیست ترجیح دادم از آن خارج شوم.
وبگردی