۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۷
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۸۴۲۶۱۴
تعداد نظرات: ۹۰ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۴ - ۱۱-۰۳-۱۴۰۱
کد ۸۴۲۶۱۴
انتشار: ۱۳:۴۴ - ۱۱-۰۳-۱۴۰۱
یک چهره - یک روایت

حسن ارسنجانی؛ معمار و معمای اصلاحات ارضی

حسن ارسنجانی؛ معمار و معمای اصلاحات ارضی
حسن ارسنجانی در 47 سالگی درگذشت و آن قدر زنده نماند تا ببیند اصلاحات ارضی نه تنها ایران را صنعتی نکرد که از زارع ایرانی کارگری ساخت که زمین خُرد را هم در مناسبات سرمایه‌داری از دست داد.

  عصر ایران؛ مهرداد خدیر- پنجاه‌و‌سومین سالگرد درگذشت حسن ارسنجانی که به معمار اصلاحات ارضی ایران شهرت یافت ولی قدر ندید و کنار گذاشته شد، بهانه‌ای است تا به نکاتی دربارۀ نقطۀ عطف تاریخ ایران که به اندازۀ اهمیت و تأثیر بسیار زیاد آن دربارۀ آن گفته و نوشته نشده اشاره شود.


  به جز سعید لیلاز که در تحقیقات دانشگاهی با دقت و تفصیل و در طول سال‌ها به موضوع اصلاحات ارضی و سلب اختیار از مالکان بزرگ در آغاز دهۀ 40 خورشیدی پرداخته و نیز مرحوم دکتر رضا نیازمند که در مصاحبه‌ای مفصل و خواندنی با مجلۀ «آینده‌نگر» جزییاتی را در این باره و عمدتا در انتقاد و کاملا فنی و تخصصی بیان داشته و البته خاطرات دکتر علی امینی که در دولت او این اتفاق افتاد و موارد پراکنده‌ای در اینجا و آنجا چندان که باید و شاید به این موضوع پرداخته نشده است. در حالی که می تواند موضوع پایان‌نامه‌های دانشگاهی در رشته‌های کشاورزی، تاریخ، صنعت و علوم سیاسی باشد.


   حال آن که بی‌تردید یکی از مهم‌ترین نقاط تاریخ ایران است که بر سیاست، اقتصاد، معیشت، کشاورزی و دیپلماسی و طبقات اجتماعی و ساختار توزیع ثروت و قدرت در ایران تأثیر گذاشت و فهم چرایی انقلاب 1357 و فاصله افتادن بین روحانیت غیر انقلابی با شاه نیز بدون بررسی این موضوع ممکن نیست و هنوز جا دارد موضوع سخنرانی‌ها و کنفرانس‌ها شود حالا نه در سالگرد درگذشت ارسنجانی که در بهمن ماه یا به هر بهانۀ دیگر.

   مجری این طرح و ایده‌پرداز اولیه روزنامه‌نگار و وکیلی بود به نام حسن ارسنجانی که به عضویت دولت علی امینی درآمد تا این پروژه را اجرا کند و کرد هر چند کاری که او انجام داد نه اصلاحات ارضی که انقلاب ارضی بود. بعدتر شاه به اشتهار و نفوذ او حسادت کرد و ابتدا نخست‌وزیر و سپس وزیر کشاورزی را کنار گذاشت تا به نام خود او ثبت شود  و اصلاحات ارضی را ذیل اصول 6 گانه‌ای بُرد که نام آن را «انقلاب سفید شاه و ملت» گذاشت.حسن ارسنجانی؛ معمار و معمای اصلاحات ارضی


  داستان از این قرار است که اواخر دهۀ 30 خورشیدی و در اوج نفوذ گفتمان چپ و بیم آمریکا از گشترش نفوذ اتحاد شوروی و از دست دادن متحدان خود در دنیا علی امینی سفیر ایران در واشینگتن بود.


  همسر او با ژاکلین کندی همسر زیباروی سناتور کندی دوست شد. دوستی‌یی چندان عمیق که به روابط خانوادگی این دو و به تبع رابطۀ نردیک سفیر و سناتور انجامید. هم سفیر و هم سناتور اما رؤیایی بزرگ تر داشتند: نخست‌وزیری و ریاست جمهوری.


  در یکی از همین ملاقات‌های خانوادگی و آن گونه که دکتر نیازمند نقل کرده سناتور کندی به دکتر امینی می‌گوید:

   «ایران، ظرفیت یک انقلاب دهقانی را دارد. از جمعیت 24 میلیونی ایران 15 میلیون کشاورزند یا با کشاورزی سر و کار دارند. بدون سر و سامان‌دادن به کشاورزری چگونه می‌خواهید از یک انقلاب دهقانی که به سلطۀ اتحاد شوروی بر ایران می‌انجامد، جلوگیری کنید؟ من نگران نفوذ شوروی از این طریقم.»


  امینی به فکر فرو رفت و گفت:

«‌مهم ترین نگرانی اعلیحضرت هم نفوذ شوروی‌هاست و هر کاری در این باره انجام می‌دهند». 

سناتور کندی هم پاسخ داد: اما این کار بزرگ به یک چهرۀ معتبر مثل شما نیاز دارد.


   اشارۀ او به نسب خانوادگی امینی بود  و از زبان خود او سوابق و نسبت خانودگی را دانسته بود که به مظفرالدین شاه قاجار می‌رسید و مهم‌تر این که نسبتی هم با دکتر محمد مصدق داشت که در آن زمان همچنان در احمد آباد در حصر بود.


   دکتر امینی به شوخی می‌گوید «اگر شما رییس جمهوری آمریکا شوید من هم نخست‌وزیر ایران می‌شوم.»

حسن ارسنجانی؛ معمار و معمای اصلاحات ارضی


    این شوخی اما خیلی زود جدی شد. چه، اندک زمانی بعدتر جان. اف. کندی به عنوان جوان‌ترین رییس جمهوری ایالات متحده به کاخ سفید راه یافت و با فشار او شاه ناچار شد به نخست‌وزیری علی امینی و انجام اصلاحات مورد نظر او تن دهد.

  (‌در سال 56 کارتر درصدد فشار مشابهی به شاه برای برکناری هویدا و روی کار آوردن نخست‌وزیری ملی بود. شاه اما به علم می گوید نه من شاه 15 سال پیش هستم نه کارتر بادام زمینی‌فروش مثل کندی اعتبار دارد. زیربار نمی‌رود و اگرچه هویدا را کنار می‌گذارد اما به جای آن که دولت را به یک سیاست‌مدار مورد قبول مردم و غرب بسپارد جمشید آموزگار تکنوکرات و غیر سیاسی را نخست‌وزیر می‌کند. کم نیستند کسانی که معتقدند اگر در تابستان 56 زیر بار انتخابات آزاد و نخست‌وزیر شدن چهره‌ای ملی رفته بود، سرنوشت او دیگر می شد.) 


   باری، امینی نخست وزیر می شود با این شرط که نه تنها اصلاحات ارضی را عملیاتی کند که فضای سیاسی هم باز شود و تا اندازه‌ای هم موفق به این کار شد به گونه‌ای که 8 سال پس از سقوط دولت ملی مصدق به هواداران جبهۀ ملی اجازه داده شد در جلالیه (پارک لالۀ کنونی) میتینگ برگزار کنند و چهره‌های به نسبت متفاوت وزیر شدند.


   به گونه‌ای که بر خلاف اسلاف خود سه چهرۀ خارج از مناسبات دربار را هم وارد کابینه کرد: نورالدین الموتی از 53 نفر مشهور که دورۀ رضا‌شاه به اتهام فعالیت‌های کمونیستی مورد غضب و آزار بودند وزیر دادگستری شد و محمد درخشش رییس باشگاه مهرگان که تظاهرات اعتراضی معلمان علیه دولت شریف‌امامی را سامان داده بود و در جریان آن دکتر خانعلی با گلولۀ رییس کلانتری بهارستان کشته شد به وزارت آموزش و پرورش رسید.


  با نگاه بدبینانه البته برخی معتقدند شریف‌امامی یک ماسون انگلیسی بود و آمریکایی‌ها به دنبال امینی بودند و قتل معلم معترض برای پایان کار دولت او بود.


  سومین وزیر متفاوت اما همین حسن ارسنجانی بود که در 40 سالگی یک کارنامۀ متنوع سیاسی پشت سر داشت. از مقاله در روزنامه‌ها با نام مستعار شیخ حسن محلاتی (چون پدرش روحانی بود) تا تأسیس حزب آزادی در 1324 همراه ملک الشعرای بهار و احمد علی سپهر مورخ‌الدوله و البته یک سال بعد همکاری با قوام‌السلطنه در حزب دموکرات و در دولت حاج علی رزم‌آرا هم مشاور نخست‌وزیر.


   ارسنجانی که در سال 1338 طرح اصلاحات ارضی را تهیه کرده بود، دو سال بعد همان را در مقام وزیر کشاورزی به اجرا گذاشت و در 15 بهمن همان سال گفت «‌اگر اصلاحات ارضی جُرم است من این جرم را مرتکب می‌شوم تا 15 میلیون جمعیت ایران را نجات دهم».


  نطق‌های او چنان تند بود که نخست وزیر از معینیان رییس رادیو خواست پخش نشود چون با عبارت «دهقانان عزیز، مالکان جنایتکار» شروع می‌کرد.


   برای آن که به شایعۀ نفوذ آمریکایی‌ها در وزارت کشاورزی خاتمه دهد همۀ مشاوران آمریکایی را نیز اخراج کرد چرا که وقتی آمریکا در سطحی چون کندی حامی دولت مجری اصلاحات ارضی بود به این مشاوران نیاز نداشت.


   در غیاب نقشه‌برداری مدرن معیار تقسیم و واگذاری را نسق های زارعان قرار داد و اقدام به فروش و اجاره و تقسیم میان مالک و زارع کرد.


   نخست‌وزیر از او خواست از املاک اجدادی خود او در گیلان شروع کند اما ارسنجانی در اسفند 40 ازمراغه شروع کرد.


    چندی که گذشت رشتۀ کار از دست شاه خارج شده بود. چاره را در این دید که روانۀ آمریکا شود و از شکاف بین امینی با کندی بر سر مطالبۀ وام بهره ببرد و به او اطمینان دهد کاری را که از امینی خواسته شخص شاه با یک دولت دیگر هم می‌تواند انجام دهد.


   در بازگشت اعتماد به نفس پیدا کرده بود و امینی را کنار گذاشت چون نمی‌خواست ملی‌ها و نام و خاطرۀ مصدق تکرار شود. اشتباهی که 15 سال بعد به آن پی برد.


   دنبال رجل استخوان خرد کرده نبود. غلام و چاکر می‌خواست و اسدالله علم بهترین گزینه بود و برای آن که آمریکایی‌ها حساس نشوند از او خواست ارسنجانی ابقا شود تا گمان نکنند اصلاحات ارضی متوقف می‌شود و باز آمریکا نگران وقوع انقلاب دهقانی در ایران بشود.


   ارسنجانی روی ابرها بود و گمان می‌کرد در دورۀ بعدی کندی می تواند نخست‌وزیر شود غافل از آن که به تعبیر حافظ:


دیدی آن قهقهۀ کبک خرامان حافظ
که ز سرپنجۀ شاهین قضا غافل بود؟


  شاهین قضا همان تیری بود که بر جان. اف. کندی در دالاس نشست و با مرگ کندی خاطر شاه هم از فشارهای آمریکا آسوده شد.


   ارسنجانی که روزنامه‌نگار و دنیا دیده بود در سفر به ایتالیا از وزارت کشاورزی استعفا کرد و همان جا سفیر شد؛ سفارتی که البته بیش از 15 ماه نپایید و بعد با آن که می توانست بماند اما ترجیح داد به ایران بازگردد و به وکالت بپردازد و البته روزنامه‌نگاری را از سر نگرفت تا 11 خرداد 1348 در حالی که تنها 47 سال داشت، درگذشت.

حسن ارسنجانی؛ معمار و معمای اصلاحات ارضی


   می توان گفت شاه به 4دلیل زیر بار اصلاحات ارضی رفت:

 نخست به خاطر فشار شخص رییس جمهوری آمریکا و ترس خود شاه از بروزانقلاب دهقانی. دوم تصور ارتباط مالکان بزرگ با روحانیت سنتی. تا آیت‌الله بروجردی زنده بود جرأت نداشت سراغ موضوعاتی برود که صدای مراجع و روحانیون درمی آمد. با درگذشت مرجع متنفذ اما موقع را مغتنم شمرد تا به نفوذ هر دو گروه پایان دهد.


   سوم هم این که شاه می‌خواست ایران صنعتی شود و به کشاورزی علاقه نداشت. به همین خاطر به سرعت به صنایع میدان داد و دهۀ 40 را می توان دوران اوج صنعت در ایران دانست که البته در پی واردات گسترده در دهۀ 50 و کنارگذاشتن مجریان اصلی طرح مانند دکتر عالی خانی و دکتر نیازمند و فوران درآمدهای نفتی در دهۀ 50 ادامه نیافت.


  چهارم این که دوست داشت سوار این موج شود و انقلاب سفید برپا کند.


   با این همه چون این گفتار دربارۀ حسن ارسنجانی است و نه اصلاحات ارضی نه می توان به بیان دیدگاه های مختلف دربارۀ این اقدام پرداخت و نه از آن نگفت چون نام حسن ارسنجانی با اصلاحات ارضی گره خورده و بی‌شک مشهورترین وزیر کشاورزی تاریخ معاصر است البته اگر به آقای عیسی کلانتری برنخورد!


  او می‌گفت «هیچ شریعتی اجازه نمی دهد یک نفر مشروع یا نامشروع مالک 100 روستا و 50 ده باشد و عدۀ زیادی زارع و اسیر و بردۀ او باشند و در بدترین شرایط زندگی کنند.»


   اصلاحات ارضی و واگذاری زمین به زارعان از مواردی بود که شاه همواره به آن افتخار می‌کرد خاصه این که خاطر او از امکان هر شورش دهقانی آسوده شد و بعدتر به فکر تقسیم سود ویژه بین کارگران افتاد که البته این دومی چندان فراگیر و محسوس نبود و امکان هر انقلابی را منتفی می‌دانست و این را نمی دانست از همان جایی ضربه می‌خورد که تصور می‌کرد نقطۀ قوت اوست: از طبقۀ متوسط.


   پای طبقۀ متوسط به اروپا باز شده بود و به دنبال حق انتخاب سیاسی بود و اگرچه کشاورزان و روستاییان مشارکت فعال در انقلاب 57 نداشتند اما پس از پیروزی انقلاب و در پی شروع جنگ و هر چه از شمار رزمندگان شهری کاسته شد نقش روستاییان فزونی گرفت و اگر در تعداد شهیدان انقلاب (بالغ بر 2500 نفر) اکثریت با طبقات شهری است در میان شهیدان جنگ ( بالغ بر 300 هزار تن) اکثریت با طبقات روستایی است و به مرور بستگان آنان به عرصه های مدیریتی راه یافتند.


   حسن ارسنجانی آن قدر زنده نماند تا ببیند اصلاحات ارضی نه تنها ایران را صنعتی نکرد که از زارع ایرانی کارگری ساخت که زمین خُرد را هم در مناسبات سرمایه‌داری از دست داد. دکتر نیازمند معتقد بود مهم ترین خسران اصلاحات ارضی را در آب باید جُست چون خان ها با همۀ مظالم خود با میرآب‌هایی که می‌گماشتند به آب توجه ویژه داشتند و ولو به خاطر منافع خود اما مراقب مصرف آب بودند.


   تنها دستاورد ملموس انقلاب ارضی ارسنجانی شاید این بود که زارعین را از حاشیه به متن آورد و مجال ارتقای شماری از آنان را فراهم ساخت در حالی که در ساختار ارباب رعیتی اساساَ رعایا به بازی گرفته نمی‌شدند.

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۹۰
در انتظار بررسی: ۱۷
غیر قابل انتشار: ۰
HAMID
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
98
13
این اقا جز یهودیان مارانوس (مخفی) بوده و اتفاقا بشدت علیه منافع کشاورزی مملکت کار کرده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
88
22
و عامل بدبختی ایران مرگ کشاورزی و حتی صنعت ایران شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
کدامین کشاورزی؟ نظام ارباب رعیتی را پدران ما بخوبی بیاد دارند. اگر با حکومت پهلوی مخالفید عیبی ندارد، ولی بزرگترین اقدام درازاد سازی روستاییان از بند اربابها را چه کسی شروع کرد. مگر اصلاحات ارزی زمین‌ها را زیر کشت خارج کرد؟ خیر. همان زمین‌ها تحت کشت باقی ماند، ولی برای کشاورزان.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
اصلاحات ارضی در ایران سال ۲۴ در آذربایجان شروع شد ولی همین پهلوی به کمک اربابان با وحشی گری و توحش فراوان آن را دو باره به آغوش اربابان برگرداند.
قبل از این کار دستوری از سوی کندی و پوپولیستی آذربایجان سیلوی گندم شد ولی بعد چه شد.
دقیقا همین اربابان به خاطر منافع خودشان به کشاورزی نظم می دادند. حتی بعضی ها در حال صنعتی کردن مناطق تحت نفوذشان بودند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
زمین ها تحت کشت باقی ماند؟ شوخی میکنی؟ زمبن هارو به صورت قسطی داد به کشاورزا (انگار مال پدرش بوده) و همین باعث شد کشاورزایی که نمیتونستن از پس قسطش بر بیان کوچ کنن به حلبی آباد ها و زمین ها هم همه شوره زار شدن...
تا کی دروغ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
24
96
اصلاحات ارضی کار بزرگی بود که انجام شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
حال ما نفهمیدیم که نویسنده این مقاله مخالفه یا موافق. ولی کار این اقا بسیار خوب بوده است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
به هيچ عنوان! تمام زمين هاي بزرگ رو تكه تكه كرد كه بعد از مدتي براي مالك آن سودي به همراه نداشت و آواره شهرها شد و اگر هم دوام آورد الان داره به قيمت هاي گزاف همون زمين هاي كشاورزي تكه تكه رو مي فروشه. يعني كشاورزي براي مملكت باقي نموند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
ولی به بدترین روش ممکن
ناشناس
Spain
۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
7
37
دهه 40 را بخاطر ندارم ولی ابتدای دهه 50 دهه خوبی بود.پدرمرحومم خانه وماشین خرید درحالیکه میتونست باپولی که بخشی رو از بانک وام گرفت زمینی اندازه سه برابر اونو بخره ونخرید.جالب اینکه توسند منگوله دار ملکی ما زده بود اراضی قلهک درحالیکه خانه ما تا قلهک فعلی سه کیلومتر فاصله داشت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
آره چون نفت از بشکه ای یک دلار شده بود بیست دلار (معادل بیش از ۳۲۰ دلار امروز) و میزان صادرات نفت از روزی کمتر از ۳ میلیون بشکه دهه ۴۰ رسیده بود به بیش از ۵ میلیون بشکه
و البته جمعیت هم ۳۰ میلیون
ناشناس
| Austria |
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
تبلیغ یخچال هوور آمریکایی.تبلیغ ماشین لباسشویی ویرلپولwhirlpool . تبلیغ لوازم آرایشی وبهداشتی مثل نیوه آ nivea .تبلیغ کانادادرای و پپسی کولا.تلویزیون آرتی آی و شاب لورنس.جوراب استارلایت.کفش بلا.کفش ملی.باتری ری او واک. وهزارتا چیز دیگه
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
نمردیم و فهمیدیم ۲۰ دلار ۴۰ سال پیش معادل ۳۲۰ دلار امروزه.فدرال رزرو آمریکا هنگ کرد ههه
ناشناس
| France |
۰۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
ناشناس عزیز 15.20اولا این تبلیغ ها تاز مانی بود که این کالاهای باکیفیت مشابه اش در ایران ان زمان نبود.چرا که بعد ها همین برندهااقدام به تاسیس کارخانه در ایران واقدام به انتقال تکنولوژی میکردند.مثل همین یخچالهای فیلکو.که در کنار برند های ایرانی ارج وازمایش وفضای رقابت سالم تجاری.به کار خود ادامه میدادند یا خودرو های جیپ شهباز وسیمرغ وبسیاری از برندهای معتبر وصاحب نام تجاری
ناشناس
Czechia
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
5
59
اینکه تاریخ را بعد از رخ دادن حوادث نقد کنیم راحت است ، اما این ماجرا درس بزرگی هم به ما می دهد ، اینکه برنامه ها و اصلاحات بزرگ ، بسیار مشکل تر و پیچیده تر از آن هستند که بخواهیم به راحتی برای آنها نسخه بپیچیم .
اصلاحات ارضی محسنات دیگری هم داشت ،
اینکه قدرت خوانین را به طور کامل از بین برد .
رضاخان اسلحه را از آنها گرفت و پسرش پول و قدرتشان را .
مقایسه کنید وضعیت فعلی ایران را با عراق و افغانستان ،
هر مشکلی که داشته باشیم حداقل خیالمان از جنگ سالاران و قدرتمندان محلی راحت است .
مشکلی که عراق با عشیره های عرب و رهبران کردستان عراق دارد.
افغانستان هم که هر گروهی هزاران تفنگچی در استخدام خود دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
در حقیقت دیکتاتوری خوشون رو تحکیم کردند و الیگارشی مخصوص خودشونو بوجود آوردند.
این کار رو مشروطه داشت انجام می داد.
آشنا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
3
64
من ساکن تاکستان - استان قزوین می باشم بومی های شهرم هرچه دارند از زمان اصلاحات اراضی هر کشاورز بصورت اقساطی مالک 6.5 هکتار زمین شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
خوب اونجا زمین زیاد بوده
خیلی از جاهای ایران نیم جریب (۵۰۰ متر) زمین هم به کشاورز نرسید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
چیزی مثل یارانه و سهام عدالت احمدی نژاد بود.
در کل یارانه خوب بود ولی چون بد اجرا شد به ضرر کشور شد
یک عده ای اوایل خیلی پول خوبی نصیبشون شد ولی بعدا دیدیم چی شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
5
65
خدااورا رحمت کند که حداقل کاری که کردولوناچیز، کشاورزان
رامالک دسترنج خودشان کرد واززیرسلطه خوانین زورگوومالکین ظالم نجات داد چون ماکه الان 70سالمونه این مظالم خوانین ومالکان ظالم وناحق اون دوران لمس کردیم
که همه درسترنج یکساله کشاورزان میبردند، وچیزی برایشان
نمیگذاشتند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
54
19
بزرگترین اشتباه تاریخی که هم باعث به هم ریخته شدن ساختار اجتماعی شد و هم رشد نامتقارن اقتصادی و نهایتا به هم ریختگی سیاسی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
این کار باید انجام می شد
خیای زودتر
اما نه به دستور کندی
نه به صورت پوپولیستی
و نه بدون برنامه دقیق
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
5
61
همین گه 15 میلیون بقول شما از حاشیه بهمتن آمدند شروع به تحصیل کردند از بردگی رهایی یافتند کم نعمتی بود؟
در ضمن صنعتی شدن کشور در دهه 50 متوقف نشد بلکه صنایع بزرگتری ور حال فعالسازی بودند از نیروگاه اتمی بوشهر تا معادن سرچشمه فولادهای اصفهان و اهواز تا ....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
5
30
عالی آقای خدیر. چه خوب پیوند میزنید اقتصاد را به سیاست. دیروز را به امروز. لذت بردم و کلی به اطلاعاتم اضافه شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
3
19
سپاس. متن خوبی بود گرچه خیلی جزئیات مغفول ماند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
4
9
شاید بهترین کار این بود که زمینهای را در غالب تعاونی با سهم مشخص هر کس در غالب آن واگذار می کردند که در آن صورت از خرد شدن زمین‌ها جلوگیری می شد
چراکه با خرد شدن زمینهای کشاورزی به قطعات کوچک عملا بهره وری کشاورزی از کشت تا برداشت به دلیل نامناسب بودن اندازه زمین و امکان نداشتن سیاستهای کشاورزی (از نظر نوع کشت, میزان کشت و ..) بر خلاف کشورهای پیشرو که در زمینهای با قطعات بزرگ کشاورزی دارند, از بین رفت
پاسخ ها
Hadi
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
این کار انجام گرفت و شرکتهای سهامی زراعی تشکیل شد که سهامداران آن زارعین بودند و و با سرمایه گذاری دولت و مهندسین کشاورزی که حقوق خود را از دولت دریافت ولی برای شرکت فعالیت می کردند ، از زمینه ای خرد اراضی شرکت هایی در مرودشت ، جیرفت ، ساری و نقاط دیگر با اراضی بوجود آمد که در سطح کشور از کشت و آبیاری مکانیزه کاملا بروز بوده و زارعین با توجه به درآمد شرکت سهم خود را می گرفتند ولی متاسفانه این شرکتها پس از ۵۷ اراضی آنها دو باره بین زارعین تقسیم و امانات شرکت بمرور زمان از بین رفت
ناشناس
United States of America
۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
0
3
نه اندیشمندان دانشگاه دیده ایرانی ، نمی دانستند که اقدامات آنها نیاز به پیش نیازهایی دارند که باید ابتدا انها را انجام دهند .اولین پیش نیاز ، اربین بردن عقب ماندگی تاریخی فرهنگی بود‌. باید مجریان توسعه را آموزش و تعلیم می دادند .مجریانی که باید پاک دست ، میهن دوست و وارسته باشند . باید نیازهای دهقانان را بعداز اصلاحات ارضی ، تشخیص و با ایجاد نهادها ، دهقانان صاحب زمین را تشویق به افزایش تولید می کرد و فرهنگ کار ایجاد می‌کرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
23
2
اصلاحات ارضی معامله ای سیاسی بود که در آن کشاورزی ایران قربانی مطامع سیاستمداران شد و یکپارچگی اراضی کشور از میان رفت
ناشناس
Turkey
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
18
2
با تشکر از مطلب همیشه آموزنده استاد خدیر تاریخ نشان داد اصلاحات ارضی به صورتی که اجراشد باعث بدبختی ایران وایرانی شد طرح دکتر مصدق بهتر بود که در آمد قسمتی مال کشاورز ومالک شود قسمتی هم صرف عمران روستا گردد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
2
22
به گفته پدر بزرگم قبل از اصلاحات ارضی رعیت حق کاشت هیچ چیزی را بدون تائید مالک نداشت حتی خانه های روستا در تملک مالک بود . بار ها اتفاق افتاده بود که مالک رعیت را به دلایل مختلف در زمستان اخراج می کرد حالا ببینید کشاورز چه زجری می کشید. داستان هایی تعریف می کنند که هیچ کدام از ما حتی تحمل شنیدمش و نداریم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
1
7
آنچه گفته شده نظریات نویسنده بوده اما من از زبان خود شاه تو فضای مجازی شنیدم مغایر در برخی موارد مخالف نظر نویسنده است در کل بگم انقلاب سفید در واقع نگین انگشتری است در تاریخ میدرخشد.
عصر ایران

یعنی انتظار داشتید عین سخنان شاه در فضای مجازی را می نوشتیم؟ نیاز به این کار و منبع قرار دادن فضای مجازی نیست. کتابی به نام انقلاب سفید به نام محمد رضا شاه پهلوی در سال های پیش از انقلاب منتشر شد. به آن کتاب می توانید مراجعه کنید. ولی این متن دربارۀ انقلاب سفید و حتی اصلاحات ارضی نیست. دربارۀ مجری آن وزیر وقت کشاورزی است. همچنان مخاطبان را به مطالعۀ مصاحبۀ اشاره شده در متن ارجاع می دهیم. اگر در آرشیو بیابیم یا از همکاران دریافت کنیم خود به مناسبتی منتشر خواهیم کرد.

ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
2
21
فیلم دوازده سال بردگی را ببنید. عین همین فیلم در قبل از اصلاحات ارضی در ایران بوده است. پدران ما همگی به خاطر دارند که اربابان با کمک برخی چقدر ظالم بودند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
2
14
سپاس از نویسنده
و نکته قابل تأمل کسانی که سرکار بوده اند همه متخصص و دانش اندوخته واقعی بوده اند نه مثل فقط دارای مدرک.
رضا
Germany
۱۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
1
11
نقش پهلوی دوم و حمایت او از اصلاحات ارضی چه شد؟
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
24
4
اولین اصلاحات ارضی در ایران، در سال 1324 و در دوره یکساله حکومت فرقه دموکرات آذربایجان صورت گرفت.
اینکه به این مورد اشاره نمیکنید خود گویای نیت و هدف و عدم صداقت تاریخی شماست. هر چه قدر هم تلاش کنید نام و خدمات و افتخارات اون یک سال رو نمیتونید از ذهن آذربایجانیها حذف کنید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
0
11
آقای خدیر عزیز
سیاستهای اقتصادی امنیتی گذشته باعث شده تا الان یه کمی روی پا ایستاده ایم.
وگرنه خیلی وقت پیش نابود شده بودیم.
از کوزه همان تراود که در اوست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
3
1
نتیجه گیری ضعیف بود جناب خدیر عزیر!!
عصر ایران

با احترام و سپاس از توجه شما نویسنده یادآور می‌شود: مطلب، نتیجه گیری ندارد.  نتیجه مربوط به روش مورد علاقۀ کتاب‌های آیین نگارش دبیرستان‌هاست که به جای پرورش خلاقیت بچه‌ها بر فرم اصرار دارند و برای نوشته سه قسمت مقدمه و بدنه و نتیجه در نظر می‌‌گیرند.


جستار یا essay به عنوان فرم نوشتاری رسانه‌ای، مقاله نیست که صغرا - کبرا یا مقدمه - نتیجه داشته باشد.

پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
درست میگه تنها دستاورد به متن آوردن کشاورز نبود. از زیر یوغ مالک رها شد. ارزش و هویت هم پیدا کرد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
چه ربطی به آبین نگارش دبیرستان دارد؟
بحث ونتیجه گیری قسمت تقریباً لاینفک انواع مقاله در تمام دنیاست.
هرچند قبول دارم متون ژورنال لزوما از این روش تبعیت نمی کنند.
در ضمن به اعتقاد بنده پاراگراف آخر:
«تنها دستاورد ملموس انقلاب ارضی ارسنجانی شاید این بود که زارعین را از حاشیه به متن آورد و مجال ارتقای شماری از آنان را فراهم ساخت در حالی که در ساختار ارباب رعیتی اساساَ رعایا به بازی گرفته نمی‌شدند.»
تا حد زیادی پیام مورد نظر نویسنده است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
22
4
بزرگترین اشتباه بود کشاورزی ایران رو ازبین برد در مناطق زیادی از ایران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
19
3
تو دهات ما معتقد بودن زمینی که به زور از ارباب گرفته بشه و به دیگری واگذار بشه حرامه.
برای همین کسی استقبال نکرد/
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
چقدر زیرکانه پاسخ دادی .آفرین
عصر ایران سپاس. پاسخ ها به قصد اعلام زیرکی نیست. برای گفت و گوی متقابل و مشارکت دادن دیگران است وگرنه نیاز نویسنده به مخاطب مثل ماهی به آب است و از یکایک کسانی که می خوانند و بخشی از آنها نظر هم می دهند ولو در نقد و مخالفت بی نهایت سپاس گزاریم. همه ما در هر چه اختلاف داشته باشیم در دغدغه های اجتماعی و اکتفا نکردن به خودمان مشترکیم.
ستار
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
17
1
مطلب تاریخی خوبی بود.متاسفانه اصلاحات ارضی باعث خرد شدن زمین ها و فقر کشاورزان و هجوم بعدی انها به حاشیه شهرها شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
2
13
خداوند دروغگویان و انسانهای هزار چهره را دوست ندارد در نهایت حقیقت روشن خواهد شد
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
38
3
امیدوارم ارسنجانی گور به گور بشه با شاه کثیف که تمام ایران را با اصلاحات اراضی کشاورزی نابود کردن . از جمله پدر من و خانواده من را که از زمین داران و کشاورزان بودیم نابود شدیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
احتمالا مالک بودید که به ضررتان بوده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
الآنم هیچ تجهیزاتی به کشاورز نمی‌دن. برید از ژاپن یاد بگیرید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
11
2
الان هم بیشترین اختلافات و دعاوی مربوط به اصلاحات ارضی است ، شاید طرح خوبی بوده اما تبعات ناگواری برای کشاورزی هم داشته استذ، زمین ها چنان خرد و کوچک شده که ارزس کشاورزی کردن ندارد البته بعد از انقلاب هم کار درستی در زمینه کشاورزی نشده است
مهران
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
0
8
هرچند مزایا و شاید معایب طرح بسیار بزرگی مانند اصلاحات اراضی به توضیح و تفسیر بسیار بیشتری نیاز دارد ولی نویسنده محترم بسیار خوب توانسته است هر چند مجمل به نکات پیدا و نهان این طرح اشاره نماید و از این نوع مقالات ارزنده میتواند نکات بسیار مهمی را در مورد اقدامات قبل از انقلاب 57 آشکار نماید.
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
1
17
خدارحمتش کنه،
زارع شش بندکربال
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
1
23
اصلاحات ارضی بزرگترین خدمتی بود که به روستائیان وکشاورزان شده است ولی متاسفانه با سدسازی های بی رویه بعد از انقلاب کشاورزی نابود شد روستاها که ریشه های اقتصادی شهرها و کلانشهر ها بودند خالی از سکنه و نابود شدند
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
1
10
به لحاظ فنی و از دیدگاه علم اقتصاد کشاورزی خرد شدن مالکیت اراضی و تفکیک زمین از جهت ایجاد مدیریت کلان و سرمایه گذاری و حفظ آب و خاک و رعایت اصول علمی نظیر آیش و تناوب زراعی کار غلطی بوده . هرچند که حکومت وقت سعی کرد با ایجاد شرکت های سهامی زراعی دو مرتبه به نوعی مدیریت کلان را به مزارع و روستاها ببرد ولی به دلایلی که از حوصله این نوشته خارج است موفق نشد.
ولی از بعد اجتماعی و فرهنگی بدون شک مالکیت کشاورزان بر دسترنج خودشان و زمینشان بدون شک اقدامی بسیار ارزشمند بوده است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
19
1
یک قطعه زمین کشاورزی 500 متری دارم. مشتری نیست.میخوام دو تا 250 متری کنم بفروشم. نمیخرید. دیگه کوچکتر از این نمیشه!

شاه با اصلاحات ارضی، هم خودش و هم کشاورزی ایران را اویران کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
0
14
سوال ؟
اگر اصلاحات ارضی یک پروژه و پروسه معیوب بوده و نظام مالکیت رو بهم ریخته پس چرا بعد از 60 سال از اجرای آن، همان اسناد مالکیت اصلاحات ارضی همچنان معتبره و ملاک صدور سند مالکیت برای زارعین و دارندگان زمین هست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
آب ریخته رو نمی شه جمع کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
11
1
سلام اصلاحات اراضی فاقد حدود وثغور و بیشتر به نفع ارباب زادگان وایادی ایشان بوده است چرا که که به بهانه اصلاحات وجوه هنگفتی از کشاورزان دریافت وبه جیب خود زدند و برای خود شان املاک و کارخانه در جاهای مختلف خریداری میکردند. به جای همین پول و باج دادن به ارباب و خان محل می‌توانستن بهترین ممالک شهری را در اختیار بگیرند که ارزش ریالی در زمان حال به میلیارد ها می‌رسید و از این سند فوق باز اربابان نهایت استفاده را بردند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
0
15
پدرم همیشه میگفت: اصلاحات ارضی بزرگترین خدمتی بود به کشاورزان و روستاییان شد. کاری که سایه ظلم و جور اربابها و ملاکین را از سر مردم کوتاه کرد.
در خصوص خرد شدن زمینهای کشاورزی هم توجه داشته باشبد اون زمان هم زمینهای کشاورزی بصورت یکپارچه کاشت نمیشده، هر قسمتی در اختیار یه کشاورز یا همان رعیت بوده، با اجرای اصلاحات ارضی فقط نحوه تسهیم عایدی کشت تغییر کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
شما ببنید که ورثه با زمین ها چیکار کردند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
0
10
شما چطور و براساس چه مستنداتی از ضمیر پنهان شاه باخبر شدید که به ارسنجانی حسادت کرده ؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
همین رو بگو
حقیقت
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
14
5
اصلاحات ارضی در واقع اولین بار توسط مرحوم پیشه وری در مناطق آزربایحان اجرا شد و بعداً حکومت منحوس پهلوی تقلید بدون مطالعه و غلطی از این اصلاحات داشتند
ارش
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
0
10
اصلاحات ارضی خوبی هاش بیشتر از بدی هاش بود بردگی در روستاها توسط ملاکین بزرگ از بین رفت .اگر شاه به موازات اصلاحات اقتصادی و..اصلا حات سیاسی ارام هم انجام می داد و مانند ملییون و نهضت ازادی را به میدان می اورد شاید نسل ما انقلاب نمی کرد
ناشناس
United States of America
۲۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
2
2
اگر شاه حماقت نمی کرد و دکتر امینی کماکان نخست وزیر می ماند و شاه و نخست وزیر طبق قانون اساسی کار میکردند و یا بعدها در دادگاه مرحوم بازرگان حرف بازرگان را فهمیده بود ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
0
0
من نتونستم بفهمم منظورتون چیه؟! منظورتون اینه که اصلاحات و انقلاب سفید بد بوده؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
0
5
دهقان بدبخت و مالکان جنایتکار، حرف درستی بوده است از ابتدا تا الان... هلدینگ ها و کشت و صنعت ها الان نقش مالکان جنایتکار را بازی می کنند و دهقانان خرده مالک هم که هنوز بدبخت روزگارت و همچنان خواهند بود... خرده مالکی جنایت علیه تولید و رفاه زارع است و مالک سرمایه داری هم جنایت علیه دهقان و اخلاق و انسانیت و حقوق بشر... من راه میانه ای یافته ام که چون مختص خویش است از انتشار آن معذورم... می‌توان طی چند دهه بهترین مدل را پیاده کرد...
امینی و ارسنجانی بانی اصلاحات ارضی نبودند بلکه اصلاحات ارضی در ایران محصول اصل چهار ترومن هست و اینا فقط مجریان عالی بودند... اینم بگم که سوء تفاهم پیش نیاد... بعد انقلاب هم هیچ دولتی جسارت و جرأت حل بن بست جنایت خرده مالکی و بزرگ مالکی سرمایه داری را نداشته است. کشاورزی اصل فراموش شده این 43 سال بوده است. کشاورزی فقط اداره می‌شود و نه مدیریت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
5
1
خیلی از کشاورزهایی که صاحب زمین شدن چون آب و توان کشت نداشتند مجبور شدن به شهرها مهاجرت کنند ضمنا اگز خانی پسر داشت میتونست زمین هاشو به نام اونها بزنه اگه جزییات رو بدونید میفهمین که این کار در کل به ضرر طبقه متوسط و اقتصاد و تولید کشاورزی شد این هم صرفا جهت تبلیغات شاه برای خارج شدن از اعتراضات مدنی بود و عجولانه و ناقص اجرا شد در اصلیت طرح خوب بود ولی مجریان ناتوان و فاسد بودن و شاید کمتر از ۱۰ درصد از کشاورزها منافع بردتد
موسوی
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
0
7
در انقلاب سفید فقط اصلاحات ارضی نبود. سپاه دانش و سپاه بهداشت و خصوصا رای دادن زنان هم بود.
عصر ایران

بله، این مطلب دربارۀ انقلاب سفید و حتی اصلاحات ارضی نیست. دربارۀ یک کاراکتر تأثیر گذار سیاسی به نام حسن ارسنجانی است و اشاره شده که اصلاحات ارضی به عنوان یکی از اصول انقلاب سفید مطرح شد و همان طور که شما هم اشاره کرده اید 5 اصل دیگر هم داشت و هر سال اصول تازه ای به آن افزوده می شد.

ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
1
9
اصلاحات ارضی از کارهای بزرگ و ماندگار بود و کشاورزان را از بردگی آزاد کرد.
علی نظری
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
5
2
به نظر من به عنوان یک کارشناس کشاورزی و توسعه روستايی اصلاحات ارضی دو ضربه بزرگ به توسعه ایران زد که هیچوقت جبران نخواهد شد:
اول اینکه نظام بهره برداری کشاورزی ایران را نابود کرد چون قبل از اصلاحات ارضی با اینکه کشاو‌رزی ایران از ابزار مدرن مکانیزاسیون هنوز بهرۀ چندانی نبرده بود ولی ما در اغلب محصولات، صادر کننده بودیم. به عبارت دیگر قطعات زمین خُرد نشده بود و از اراضی شیب‌دار به درستی استفاده می شد.

دوم اینکه منابع طبیعی در اختیار مالکین بخش خصوص بود و هنوز ملی نشده بودند و هیچ کس بدون اجازه مالک نه حق شکار داشت نه حق بریدن درمان و نه استفاده بی رویه از مراتع و چه بسا بعضی از خوانین بر سر جلوگیری از ورود به قلمرو خود کشته می شدند.

لذا اگر به آمار و ارقام منابع طبیعی و محیط زیست قبل و بعد از اصلاحات ارضی مراجعه کنیم صحت آن تأیید می شود. در همه کشور ها ثابت شده دولت نگهبان خوبی برای منابع طبیعی و محبط زیست نبوده
عصر ایران

ممنون. یک نظر تخصصی دیگر. یک جا «بریدن درمان» آمده که احتمالا مشکل تایپی است. جاهای دیگر اصلاح شد. این را خودتان اصلاح کنید یا توضیح دهید تا به انتقال مفهوم آسیب نزند. 

حمید
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
0
0
جناب خدیر این تحلیل از شما بعید بود.
عصر ایران پاسخ نویسنده: دوست عزیز، کاش بگویید فلان جمله در بند سوم یا چهارم با آن یا این مؤلفۀ تاریخی سازگار نیست یا در این یا آن مقاله خواندم که مثلا مرحوم ارسنجانی از فلان جا خط می گرفت. به اطلاعات تاریخی هم بیفزاییم نه این که انتظار داشته باشیم آنچه را خودمان در ذهن داریم نویسنده تکرار یا بیان کند. هدف طرح موضوع و بحث به بهانۀ آن است. ضمن این که دقیقا مشخص نمی شود با کدام بخش مخالف اید؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
0
2
از این که نظرات مختلف را منتشر میکنید و به بعضیها هم پاسخ میدهید سپاسگزارم. من از نظرها هم کلی چیز یاد گرفتم.
عصر ایران سپاس از شما.
محمد رضا - م
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
0
2
دوستان، توصیه میکنم متن را با نگاه سیاسی بخوانند. چند نکته ی بسیار مهم سیاسی داره. تخصص اصلی نویسنده همینه. یه بار کاری به بخش های کشاورزیش نداشته باشین. بشخصه به چند تا سوآل مهم و کلیدی من پاسخ دادن.
ناشناس
France
۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
0
4
اصلاحات ارضی اگر چه در اجرا با مشکلات غیر قابل پیش بینی مثل تفکیک زمین های بزرگ کشاورزی به قطعات کوچک غیر اقتصادی ویا عدم امکان خرید ماشین آلات کشاورزی از طرف خرده مالکان ویا ضعف آموزش کشاورزی مدرن ووو اما دولت وقت با پی بردن به این مشکلات اقدام با تاسیس شرکت های سهامی زراعی بزرگی مثل کشت وصنعت هفت تپه و یا کشت وصنعت جوین در بیشتر نقاط مستعد کشور کرد. سپاهیان دانش وترویج نیز در آموزش کشاورزان نقش مهمی ایفا کردند. اما مهم ترین اثر ماندگار این اصلاحات همان رهاندن روستاییان از جور وستم خوانین محلی بود که خود را مالک کشاورز و زن وبچه او می دانستند.قدیمی ها کاملا به یاد دارند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
0
7
نویسنده ظاهرا از وابستگاه ملاکین سابق بوده. براساس قانون اصلاحات ارضی شاه 145000 هکتار از زمین سرداران، امرای کشوری و تیول سلطنتی را به مردم واگذار کرد.این قانون قصد داشت اراضی اوقافی را از اختیار طبقه خاص خارج کرده و در اختیار عموم قرار دهد که مخالفت شد و این تنها مورد عدم اکمال این قانون بود.قانون اصلاحات ارضی یکی از متقن ترین قوانین تاریخ ایران است. بعد از انقلاب شورای نگهبان 10 سال این قانون را معطل گذاشت ولی در این 10 سال نتوانست یک ویرگولی به آن اضافه و یا کم کند و دوباره برای اجرا ابلاغ کرد.
عصر ایران کاش بودیم! ممنون از توضیحات شما.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
0
2
بدون درک موقعیت سیاسی و زمانی برهه اجرای قانون اصلاحات ارضی این تحلیل ها بدرد نمی خوره. ...تحلیل های مربوط به اندازه اراضی، امروزه مطرح هست و در نبود ماشین آلات و شخم زنی با گاو و اسب هیچگونه اهمیتی نداشت. سعی کنیم با لحاظ اجماع رویدادها و موقعیت های زمانی تحلیل کنیم. کارهای امثال آقای ارسنجانی و عبداله ریاضی رئیس مجلس وقت خیلی قابل ستایش هست هر چند ممکن است کاستی های جزیی داشته باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
نگفت موقعیت زمانی رو درک نکنیم که. داره یه اتفاق تاریخی رو توضیح میده. به گاو و اسب چه ربطی داره آخه
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
0
5
یک نکته که فکر می کنم در نوشته های آقای خدیر خوندم. این که شاه ذاتا آدم شادی نبود و بسیار کم و معدود در عکس ها می خنده و جالبه که در عکس های مربوط به تحویل اسناد به کشاورزها بسیار خندان ه که با عکس های دیگر او تفاوت داره. معلومه از این کار خیلی خوشحاله که آدم گاهی شک می کنه نکنه افکار سوسیالیستی داشته؟ درسته آقای خدیر؟
عصر ایران

مشخص نکرده اید «درسته؟» ناظر به نکتۀ اول است یا پرسش آخر؟ دربارۀ گزارۀ اول بله. همین طور است. شاه به ندرت می خندید ولی در عکس های مربوط به تحویل اسناد خیلی خوش حال به نظر می رسد. دربارۀ جملۀ آخر بعضی ها چنین نظری دارند ولی این نظر با آن همه نفرت از اتحاد شوروی و کمونیست ها سازگار نیست. اما در این که به لیبرال دموکراسی علاقه نداشت تردیدی نیست.

ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
0
2
اون اتفاق خوب بود بعد از هزار سال دیگه هم کسی نمی نمی تونه ایرادی بگیره ، مثل مسکن مهر های احمدی نژاد ، که باعث شد سالیان متمادی قیمت ملک رشد نکنه و اکثر مردم صاحب خانه شوند ، کار خیر بقیه دولت ها چه بوده ، هیچی به جز گرانی و فقر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
0
4
اصلاحات اراضی خدمتی بی نظیر بود که خانواده خود ما را از از خاک بلند کرد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
0
1
اصلاحات اراضی نارضایتی مالکان بزرگ را در پی داشت ...
‌محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
0
4
اطلاعات غلط ندید به ملت ارباب رعیتی را برچید با این طرح و خود کشاورزان را صاحب زمین کرد تاریخ ثبت شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
0
4
یعنی زمین های که زمان اصلاحات به مردم بدبخت داده شد میخوایین بدین یه عده از خدا بیخبر راستی این ها یه زمینی برای کشاورزی دادن مردم شما چه کردین شما که مردم بدبخت کردین حتی به اسم منابع ملی وطبیعی دارین زمین مردم ازش میگیرین وبه کشاورز ظلم میکنین
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
0
2
اصلاحات ارضی مثل مسکن مهر خوب بود ولی انجام ان ناقض و با بی برنامه بود
کامیار
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
0
1
متن خوبی بود بسیاری از کسانی که نظر داده آند متاسفانه اصلا شرایط آن روز ایران ووضعیت اجتماعی روستاییان حتی قادر به تصورش هم نیستن.مثل اینکه ۴۰ سال پیش بخواهی برای عده‌ای در مورد مثلا چگونه در نرم افزار واتساپ اطلاعات مکانی یا لوکیشن بفرستیم صحبت کنیم.اصلاحات ارضی البته ناتمام ماند.شاید اگر یک گروه کارشناسی معتبر بی طرف وباسابقه اجرایی در اصلاحات در مورد نحوه اجرای اصلاحات ارضی نظر میداد شاید برخی به عمق اصلاحات اجتماعی پی می‌بردند. البته افراد مغرض را منظورم نیست
حام
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
0
3
اصلاحات ارضی به رغم سودمندی های بیشمارش، نظام طبقاتی را در ایران مخدوش کرد! اقدام خوبی بود که نتایج پیش بینی نشده بسیار بدی ببار اورد! به احتمال بسیار زیاد، اگر اصلاحات ارضی نمیشد، انقلاب نیز بوقوع نمی پیوست! در هفتاد سال اخیر، کشورهایی که نظام حکومتی شان تغییر کرده و اصلاحات ارضی و تغییرات سوسیالیستی در انها روی داده و هرم طبقاتی شان شکسته شده، در نهایت بدعاقبت شدند و گرفتار جنگ و جدال و منازعات شدید داخلی و بعضا سقوط نظام سیاسی گشتند؛ از قبیل عراق،سوریه، مصر، افغانستان و....به عکس در کشورهایی که تغییرات سوسیالیستی در آنها روی نداده، امروز دارای نظام های سیاسی پایدار و باثباتند؛ از قبیل اردن، ترکیه، عربستان، مراکش و.....
بی خانمان
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
0
2
...من اگر الان زنده آم وزندگی میکنم به برکت همان تقسیم اراضی ه روحت شاد آقای ارسنجان ی بزرگترین خدمت و به روستاییان کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
1
1
اصلاحات ارضی یا هر طرح دیگری دارای نقاط ضعف و قوت بوده. مشکل انجاست که باید این طرح در یک استان برای 10سال اجرا میشد و بعد از بررسی اشکالات ان طرح اصلاح میشد. بعد از اجرای طرح کشاورزی که توان مالی نداشت نمیتوانست بکارد. بعد از فوت یک نفر زمین ها خرد میشود و از لحاظ کشاورزی مقرون به صرفه نخواهد بود.امروز کشاورزی در زمین های بزرگ مقرون به صرفه است. زمین ها باید ملی میشد تا کسی نتواند انرا بفروشد. و اگر کسی میخواست پول سهام خود را از زمین میگرفت و نه انکه زمین را تقسیم کنند
جواد
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
0
1
مگر نمی‌گویید که شاه مستبد و دیکتاتور بود پس باید قبول کرد که این عمل به دستور خودش انجام شد پس نیازی به کنار گذاشتن افراد زیر دستش با دسیسه نبود
علی نظری
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
0
1
جناب استاد خدیر عزیز !
ممنون که نظرم را منعکس کردید بله درست فرمودید اشتباه تایپی بود به جای قطع درختان جنگلی قطع درمان تایپ شده بود. ممنون میشم اگه کامنت را ویرایش نمایید. همچنین بد نیست بدانید از حدود ۲۵ سال پیش مطالب شما را ابتدا در مجله امید جوان و بعدا در کانال تلگرامیتون و همچنین سایت وزین عصر ایران دنبال می کنم. من از شما بسیار آموخته ام و اکنون میز شاگرد شما در فضای مجازی هستم. سپاس استاد تنت سالم و عمرت دراز باد!
عصر ایران لطف دارید
وبگردی