فیلم بیشتر »»
کد خبر ۷۸۱۷۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۵ - ۰۹-۰۲-۱۴۰۰
کد ۷۸۱۷۱۶
انتشار: ۰۹:۲۵ - ۰۹-۰۲-۱۴۰۰
در یک مطالعه بررسی شد

تاثیر کرم حاوی عصاره چای سبز بر بهبود زگیل تناسلی

عصر ایران
زگیل‌های تناسلی اغلب در محل‌هایی که در حین رابطه جنسی تماس مستقیم دارند، به وجود می‌آید. این زگیل‌ها اگرچه تهدیدکننده حیات نیستند، ولی می‌توانند باعث مشکلات مهم، درد و مشکلات جنسی شوند.

پژوهشگران با انجام مطالعه‌ای تاثیر کرم حاوی عصاره چای سبز را بر بهبود ضایعات زگیل تناسلی بررسی کردند و دریافتند که تاثیر آن مشابه محلول پدوفیلین (یکی از درمان‌های رایج این بیماری) است.

به گزارش ایسنا، زگیل تناسلی یک عفونت شایع منتقل‌شونده جنسی است و باعث اختلال در کیفیت زندگی بیمار و سلامت جنسی او می‌شود. زگیل تناسی به ضایعات پوستی ثانویه گفته می‌شود که به دلیل آلودگی به ویروس HPV ایجاد می‌شوند. البته تمام موارد HPV باعث ایجاد زگیل تناسلی نمی‌شود و بسیاری از موارد آن بدون علامت است.

زگیل‌های تناسلی اغلب در محل‌هایی که در حین رابطه جنسی تماس مستقیم دارند، به وجود می‌آید. این زگیل‌ها اگرچه تهدیدکننده حیات نیستند، ولی می‌توانند باعث مشکلات مهم، درد و مشکلات جنسی شوند.

برای درمان زگیل تناسلی از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که در حال حاضر استفاده از پدوفیلین و کرایوتراپی، شایع‌ترین درمان‌ها هستند.  پماد سیتکاچین یا پماد عصاره برگ چای سبز نیز یکی از روش‌های درمان زگیل تناسلی است.

با توجه به شیوع زیاد زگیل تناسلی و کمبود مطالعات در خصوص تاثیر کرم حاوی عصاره چای سبز در ایران، پژوهشگران با انجام مطالعه‌ای به بررسی این موضوع پرداختند و اثرگذاری آن‌را با محلول پدوفیلین مقایسه کردند.

در این مطالعه کارآزمایی بالینی ۷۶ زن مبتلا به زگیل تناسلی مورد بررسی قرار گرفتند. افراد به دو گروه ۳۸ نفره تقسیم شدند و یک گروه سه بار در روز به مدت ۱۲ هفته کرم عصاره چای سبز استفاده کردند و گروه دیگر هفته‌ای یک‌بار به مدت ۱۲ هفته از محلول پدوفیلین استفاده کردند. هر دو هفته نیز بیماران مورد بررسی قرار می‌گرفتند.

مشاهدات این مطالعه نشان داد که تعداد و ابعاد ضایعات در هفته‌های چهار، شش و هشت پس از مداخله، نسبت به قبل از مداخله بین دو گروه مصرف کننده عصاره چای سبز و پدوفیلین معنی‌دار بود و در گروه پدوفیلین نتایج بهتری به دست آمد. البته بررسی‌های آماری نشان داد که این تفاوت از نظر آماری معنی‌دار نیست.

همچنین در هر دو گروه در پایان هفته ۱۰ بهبودی کامل از نظر تعداد و ابعاد ضایعات مشاهده شد.

پژوهشگران این تحقیق معتقدند: از آن‌جا که در این مطالعه میزان بهبودی ضایعات در گروه چای سبز با گروه پدوفیلین یکسان بود، با توجه به عوارض جانبی و مسمومیت بالای محلول پدوفیلین و همچنین پر هزینه بودن آن و عدم تمایل زنان به استفاده از داروهای شیمیایی، توصیه می‌شود از کرم عصاره چای سبز به عنوان جایگزین پدوفیلین برای بهبود ضایعات زگیل تناسلی استفاده شود.

در این مطالعه به دلیل طولانی شدن روند، بررسی در خصوص مدت زمان عود بیماری و پیگیری بیماران بهبود یافته انجام نشد. به همین خاطر پژوهشگران پیشنهاد می‌کنند مطالعات بیشتری در این خصوص انجام گیرد.

در انجام این مطالعه سیده زهره موسوی و ناهید گلمکانی؛ پژوهشگران گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «بررسی مقایسه‌ای تاثیر کرم حاوی عصاره چای سبز و محلول پدوفیلین بر روند کاهش ضایعات زگیل تناسلی» در مجله زنان،‌ مامایی و نازایی، زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی مشهد، منتشر شده است.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
برگزاری بازی تدارکاتی تیم ملی فوتبال با روسیه در فیفادی پیش‌رو قائم مقام وزیر کشور: بیش از ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار زائر در اربعین به عتبات عالیات مشرف شدند دستگیری متهم زن فراری پرونده قتل حمیدرضا رجب‌زاده در شمال کشور بقائی: آمریکا اعتیاد بیمارگونه به تحریم را جایگزین سیاست و عقلانیت کرده است رئیس جمهور کلمبیا وضعیت اضطراری اعلام کرد انفجار در پالایشگاه نفت در لیبی شمار زائران اربعین حسینی از مرز ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار نفر گذشت به صدا درآمدن آژیر هشدار در جاسک؛ فرمانداری از برگزاری مانور خبر داد تعویق مذاکرات لبنان و اسرائیل در پی تنش میان طرفین شناسایی ۱۰۱ مدیر متخلف مدرسه به دلیل دریافت وجه اجباری از والدین ترامپ لیست غرامت درخواستی از ایران را توسعه داد نجات معجزه‌آسای چهار مقنی از ته چاه‌های ساختمانی در قم تله پاتی عشق و مرگ در محله بهار (+صدا) میگ-۲۹ اوکراین سقوط کرد واکنش فدراسیون کشتی به قطعی مکرر برق در کمپ تیم‌های ملی / بدهی ۲۲ میلیاردی برق را گردن ما نیندازید