۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۳
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۸۶۴۱۳۷
تعداد نظرات: ۷۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۹ - ۰۸-۰۸-۱۴۰۱
کد ۸۶۴۱۳۷
انتشار: ۱۳:۱۹ - ۰۸-۰۸-۱۴۰۱

آقای رئیس جمهور! در جریان حملات دیروز و دیشب به مراکز دانشگاهی هستید؟

آقای رئیس جمهور! در جریان حملات دیروز و دیشب به مراکز دانشگاهی هستید؟
درست در شرایطی که کشور نیاز به آرامش بیشتر دارد، بر خلاف نص صریح قانون، به دانشگاه ها و خوابگاه های دانشجویی حمله می شود و تعدادی از دانشجویان را با خود می برند.

عصر ایران - روز گذشته، بسیاری از دانشگاه های مهم کشور و خوابگاه های دانشجویی، صحنه اعتراضات دانشجویان بود. این که دانشجویان چه مطالباتی دارند که یک ماه است تجمع می کنند و شعار می دهند موضوع این بحث نیست و البته همه می دانند که موضوع از چه قرار است. از این رو بدون هر گونه قضاوتی درباره اصل اعتراضات، به موضوع مهم دیگری اشاره می کنیم.

خبرها وتصاویر منتشره نشان می دهد دیروز و دیشب، برخی از دانشگاه ها و خوابگاه های دانشجویی مورد حمله افراد موسوم به لباس شخصی واقع شده اند.

کمتر از یک ماه پیش دانشگاه شریف مورد حمله قرار گرفت و بعد از چند روز، مسوولان این دانشگاه طی بیانیه ای اعلام کردند که مقامات ارشد امنیتی پذیرفته اند که این حمله اشتباه بوده و غذرخواهی هم کرده اند. حال چه شده است که ماجرای دانشگاه شریف - که به خطا بودنش اذعان کرده اند - این بار به شکلی گسترده تر در سایر دانشگاه ها و خوابگاه های دانشجویی در تهران و برخی شهرها تکرار شده است؟!

مگر نه این است که طبق قانون، ورود افراد مسلح به مراکز دانشجویی ممنوع است؟ چرا این ممنوعیت قانونی به طور مستمر نادیده گرفته و حریم دانشگاه توسط افراد لباس شخصی ناامن می شود؟

وانگهی این افراد لباس شخصی کیستند که به هیچ قانون و محدودیتی پایبند نیستند؟ اساساً فلسفه لباس فرم برای نیروهای مسلح - اعم از نظامی و انتظامی - این است که  اگر پوشنده این لباس مثلاً کسی را دستگیر می کند، ناظران احساس نکنند کسی ربوده می شود بلکه بدانند که یک مامور پلیس در حال انجام وظیفه قانونی است و جای نگرانی ندارد.

حال اگر قرار باشد افرادی بدون لباس فرم رسمی، وارد دانشگاه شوند یا در معابر عمومی افراد را جلب و سوار خودروهای شخصی کنند و ببرند، چه تضمینی وجود دارد که افرادی هم با سوء استفاده از شرایط پدید آمده، تبهکاری ها و انتقام جویی های شخصی شان را شکل ندهند؟

بعد از ماجرای دانشگاه شریف، عقلای دستگاه های امنیتی و قضایی کوشیدند با آزادی دانشجویان، فضا را به سمت آرامش تدریجی هدایت کنند و همین دیروز نیز خبر آمد که آخرین بازداشتی های شریف نیز هر چند به قید وثیقه، آزاد شده اند. این رویکرد مثبت، اما گویا از سوی برخی جریان ها تحمل نمی شود و درست در شرایطی که کشور نیاز به آرامش بیشتر دارد، بر خلاف نص صریح قانون، به دانشگاه ها و خوابگاه های دانشجویی حمله می شود و تعدادی از دانشجویان را با خود می برند.

شاید  گفته شود که دانشجویان تجمع کرده و شعارهای تند می دادند. مگر نه این است که در یک و نیم ماه اخیر، زمین و زمان را پر کرده اند که بین اعتراض و اغتشاش فرق است؟ آیا دانشجویان در دانشگاه ها یا خوابگاه های خود اغتشاش کرده اند؟ بانک و کیوسک پلیس و ادارات دولتی و اموال عمومی و خصوصی را آتش زده اند؟ قمه کشیده یا شلیک کرده اند؟ بمبگذاری کرده اند؟ معلوم است که هیچ کدام از این کارها را نکرده اند و تنها شعار داده اند. اگر صرف شعار دادن را هم اغتشاش بدانند، پس چه چیزی اعتراض است؟
وانگهی اگر هم مورد امنیتی خاصی در دانشگاه وجود داشته باشد، این نیروی انتظامی است که می تواند با مجوز دادستانی و طی مراحل قانونی، وارد دانشگاه شود نه افراد لباس شخصی.

و اما پایان این نوشتار سخنی است یا رئیس جمهور؛ آقای سید ابراهیم رئیسی! آیا در جریان آنچه روز هفتم آبان در دانشگاه ها گذشت هستید؟ اگر نیستید که عذر بدتر از گناه است و اگر هستید، به عنوان رئیس جمهور همه ملت ایران و نه رئیس جمهور کسانی که به شما رای داده اند، در این باره به طور شفاف و با ادبیاتی قابل فهم برای همه، موضع گیری کنید،  دستور رسیدگی صادر کنید و البته اجرای رسیدگی را به همان لباس شخصی ها محول نکنید، آسیب های وارد شده به دانشجویان را جبران و زمینه آزادی بازداشتی ها را فراهم کنید و نیز به عنوان نفر دوم کشور، دیگر نگذارید وارد مراکز دانشگاهی شوند و ناامنی را تشدید کنند.
باور بفرمایید آقای رئیس جمهور، کارهایی که اینان می کنند، اثر عکس دارد و فضا را ملتهب تر می کند.

راستی مگر بعد از ماجرای حمله به دانشگاه شریف خود شما نگفتید "هیچ شخصی مجاز به شکستن حرمت این فضای مقدس نیست" و مگر خودتان نگفتید "سازوکارهای داخل دانشگاه برای تأمین نظم و امنیت دانشگاه کفایت لازم را دارد و همگان باید به رعایت حریم دانشگاه پایبند باشند."؟ پس چه شد؟ یعنی حرف شما را هم نمی خوانند؟ یا قصه چیز دیگری است؟!

 این اتفاقات دارد در دولت شما رخ می دهد؛ حواس تان هست آقای رئیس جمهور؟!

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۷۳
در انتظار بررسی: ۳۳۶
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
30
361
مطلبی خیرخواهانه نوشتید. واقعا این کارها مانند بنزین روی آتش است و دانشجویان و مردم را خشمکین تر می کند. ای کاش مطلب شما را بخوانند و عمل کنند تا آرامش برگردد. لباس شخصی ها همیشه باعث تشدید بدبینی به نظام شده اند.
آقای رییسی حواستون هست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
بابک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
لباس شخصی ها از کشور دیگری می آیند؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
38
322
سپاس از عصرایران
من 5 سال سابقه حضور در جبهه دارم و تا حالا هم هیچ استفاده ای از این بابت نداشته ام و هنوز هم حامی نظام جمهوری اسلامی هستم که برای تثبیتش جانباز هم شده ام و دوست دارم اصلاح بشه و بمونه. خواستم بگم من با این سابقه و رویکرد، واقعا حضور لباس شخصی ها رو درک نمیکنم و اونا رو مضر به حال نظام می دونم ولی چرا یه عده از مسوولان هنوز نفهمیدن که اینا دارن به اصل نظام و سرمایه اعتماد عمومی مردم به نظام تبر میزنن متعجبم. چرا کاری می کنید که من حزب اللهی واقعی در برابر فرزندانم که می پرسن آیا برای این وضعیت انقلاب کردی و جنگیدی و جانباز شدی، سرم رو بندازم پایین و تو خلوت خودم اشک بریزم؟ نکنید این کارها رو. نکنید برادران من، دارید اشتباه می رید و نقض غرض می کنید
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
29
354
کدام دین و مذهب
کدام مسلک و آیین
کدام اندیشه و تفکر
کدام قانون و بخشنامه
و کدام ..................
اجازه چنین حرمت شکنی را افراد می دهد؟
مسئولین بزرگوار خفته
ما نه در عصرحجر هستیم و
نه در عهد قجر.
بخدا قسم سخت در اشتباه هستید.
لطفا بسر عقل بیایید.
از مردم گفتن
از شما نشنیدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
19
296
آقای رییس جمهور!!! چی بگیم که بشه منتشر کرد؟
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
25
278
مشکل اصلی دوستان تفاوت گفته و عمل است، رئیس جمهورتان هم درشت و دهان پر کن حرف میزند اما در عمل ....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
568
55
هر موقع قانون حجاب رعایت کردید ما هم بقیه قانون رعایت میکنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
هر وقت شما و همفكرانتان در مورد منكرات ديگه مثل اختلاس و دزدي و.... يقه چاك كرديد و رگ گردنتان متورم شد حجاب هم رعايت ميشه هر وقت با فيلتر شكن در فضاي اينترنتي كه خودتان فيلتر مي كنيد حضور نداشتيد و قانون رو رعايت كرديد ما هم حجاب را رعايت مي كنيم هر وقت به قانون آزادي تجمعات احترام گذاشتيد ما هم به قانون حجاب احترام ميذاريم بازم بگم خوابزده؟!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
برات متاسفم
بابک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
ظاهرا هنوز بحث سر این هست که قانون هست یا نه؟ در دین به چه صورت ذکر شده...... از نظر شما مثل اینکه کاملا مشخص و معلومه
فاطمه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
من خودم محجبه و چادری ام از دوم راهنمایی تا الان که چهل و شش سالمه چادر سر کردم با این وجود آقا یا خانم عزیز این همه اعتراض و ناراحتی فقط بخاطر این نیست که عده ای نمی‌خواهند حجاب داشته باشند نه بیشتر بخاطر اقتصاد ویران مملکته بخاطر بی اعتمادی به ملته به خاطر اینه که خود قانون گذار قانون را زیر پایش گذاشته. حتی حرفهای رهبری عزیز را هم زیر پا می‌زارن.... .پس حرف اضافی نزن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
بالاخره روزي مي رسد كه تو گستاخ هم برابر اين مردم زانو بزني
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
شمایی که به عدم تمکین از قانون اعتراف میکنید هم نمی توانید از مخالفین خود قانونمداری را طلب کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
حجاب رو رعایت میکنیم هر وقت که
جلوی اختلاس رو گرفتید
فاصله طبقاتی رو کم کردی
اجازه دسترسی آزاد به اطلاعات رو دادید
امنیت فرهنگی و اخلاقی و داخلی ایجاد کردید
ربا رو از بانکها برداشتید
نان در آرامش خوردن رو برای مردم ایجاد کردید
حقوق های نجومی رو جمع کردید
تحصیل رو برای مردم راحت کردید(رانت و سهمیه و ... )
.
.
.
دست از وضع قوانینی که خودتونم میدونید قابل اجرا نیست برداشتید.
و در آخر به گفته های پیامبر رحمت عمل کردید و از خودتون حرف جعلی و خرافه از قول ائمه بیان نکردید

مراقب باشید مردم رو دشمن نبینید وگرنه براتون همون دشمن میشه یه روزی!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
353
67
زر نزن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
زر رو كه تو ميزني
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
تو اما تا دلت میخواد زر بزن بیشعور
محمد
| Germany |
۱۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
خب تو زر بزن!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
جواب ابلهان خاموشیست
saed
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
دوست عزیز شما که تحمل جواب و تعامل وگفتگو رو ندارید، یه گوشه ای ساکت بشین ونظرات بقیه رو بخون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
واقعا ممنون که هر بار با ادبیات تون یادآوری میکنید که شما از چه قماشی هستید؟!!!!
چون گاهی یادمان میرفت و فکر میکردیم شما دلسوزید ولی دقیقا دشمن هستید و بس!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
24
221
احسنت
اما کو گوش شنوا در این ایام
محمود
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
31
109
بله . البته
ایشون همیشه پیگیر دستوراتی که صادر میکنند هستند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
البته ایشان فقط دستور صادر می کنن، بقیه اش به ایشان ربطی ندارد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
نا شناس درسته.ولی حداقلش ایشون صبح جمعه از همه چیز با خبر نمیشن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
11
120
با کی هستی !!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
15
236
متاسفانه دولت انقلابی ومجلس انقلابی هیچ کدام وعده‌هایی که دادن هیچ کدام حاصل نشد هرروز گرانی بیشتر شده قدرت خرید کمتر شده چون باکمترین رای مردم انتخاب شدن باید به خواسته جوانان برسن نه اینکه لباس شخصی ها به همه حمله کنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
19
270
انگار رییس جمهور مفقود شده و خبری ازش نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
15
200
در‌خانه اگر کس است یک حرف بس است
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
374
78
خب البته این دانشجویان هم ول کن نیستند
بیش تر از یک ماهه باهاشون مدارا میکنند اگر برخورد نشه تا آخر سال قراره ادامه بدهند بعد دیگران و لیدرهای آموزش دیده هم از بیرون تحریک میکنن
ضمنا خودم دانشگاهی هستم تجمعات دانشجویی را از نزدیک دیدم . بخدا خودشونم نمیدوننن چی میخوان . بچه های دبیرستانی پارسال هستند در اوج جوانی دوست دارند هیجان داشته باشن سوت و کف میزنن ولی دیگیری میوه آن را میچیند
خیلی هم از اسم دانشجو بهره نبرید . این قشر دانشجو هنوز دست چپ و راستشم نمیشناسه . به عنوان یک مدرس : وقتی گوشیش سر کلاس زنگ میخوره مثل ..... سرشو میندازه پایین و میره بیرون تلفنشو جواب میده
کوچکترین آداب دانشجو بودن را نمیدونن کوچکترین آداب و ادب را ندارند
کدام دانشجو
پاسخ ها
ایرانی
| United Arab Emirates |
۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
این حرفتون رو قبول دارم که بعضی از دانشجوها از انور بوم افتادن . اما اینو قبول ندارم که خودشونم نمیدونن چی میخوان ؟! من به عنوان یک پدر میدونم که فرزندم چه میخواد و چرا سوت و کف میزنه !!! اون میگه بابا نمیخام مثل تو ؟!؟! تو فلاکت و ناامیدی زندگی کنم !!! میخام هرچی که هست بشه یا پیش بیاد اما اینی که الان هست نباشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
کاملا میدونند چی میخواند چشم برهم زدنی 4 سال میگذرد نه شغلی دارند نه چشم انداز روشنی دارند نه امیدی به زندگی مانده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
میدونید برای چی ول کن نیستن ؟ چون هیچ تغییری نمیبینن ! چون میبینن در روی همون پاشنه میچرخه ! چون می بینن مرغ آقایون یه پا داره !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
به کدام خواسته معترضان تا امروز پاسخ داده شده است؟ شما حتی به اعتراض می گویید اغتشاش، چطور می خواهید حلش کنید؟ از کدام مماشات صحبت می کنید که تا الان خبر و فیلمهایش پخش و دیده نشده باشد؟ بنده به شخصه عواملی مثل نرخ وحشتناک بیکاری، دروغگویی بسیارمسئولان، بی ارج و قرب بودن دانش و علم، مسئول شدن افراد نالایق، افزایش سرسام آور فقر، رشد مهاجرت، اجاره بها و قیمت کمرشکن خرید مسکن و درنهایت آزادی های اندک اجتماعی را منشا حوادث اخیر می بینم، حالا شما هی خودتان را به راه دیگر بزنید. در آخر هم اینکه این دانش آموزان و دانشجویان، ثمره 4 دهه تربیت همین سیستم و آموزش و صداوسیما و...هستند. نکند میخواهید بگویید همه چیز عالی بوده است و ناگهان موجوداتی عجیب در کشور ما ظاهر شده اند و نه شمای معلم در آن سهمی دارید و نه آموزش پرورش و نه بقیه ارکان اداره مملکت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
مگر کجا درس خوانده؟ اینها که از کره مریخ نیامدند در آموزش و پروش این نظام درس خوانده اند و به دانشگاه آمدند. به چه کسی پس می دهید؟ چه کسانی را سرزنش می کنید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
اگر دانشجو هنوز دست چپ و راستشم نمیشناسه . و وقتی گوشیش سر کلاس زنگ میخوره مثل ..... سرشو میندازه پایین و میره بیرون تلفنشو جواب میده به دلیل وجود اساتید ..... مثل شما هست که با رانت به این پست رسیدی و نه لیاقت علمی
دانشجوی دکترا IT
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
در عجبم از این اظهار نظر یک مدرس دانشگاه که هنوز نمی‌داند هر واکنش جامعه بدون کنش اتفاق نمی افتاد. کنش را مسئولان استارت زدند و موتور این اعتراضات را دانشجویان و سپس الباقی روشن نگه میدارند.

تا وقتی اینگونه با این مطالبات برخورد شود فقط دارید نفرت کشت میکنیم که میوه ای جز وحشت ندارد
خسته
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
جناب مثلا استاد ( چون این دید سخیف وتحقیر آمیز نسبت به دانشجویان از سوی یک استاد واقعی ممکن نیست) ، شعار زیبای زن زندگی آزادی که عصاره خواست چندین ساله مردم ایران ، زاده همین دانشجویان و جوانانی که شما میگید دست چپ راست تشخیص نمیدن ، اگر متوجه نمی شید: مردم حفظ کرامت زن رو می خوان ، مردم یک زندگی با عزت و عادی می خوان ، مردم آزادی و احترام به حق انتخاب شون رو می خوان ، چیزی که تو قاموس شما و هم فکر هاتون نمی گنجه ، باهاشون مدارا شده؟ مگه داعشی هستن که اگر نکشیدشون مدارا باشه؟
همش تهدید به برخورد ، همش ربط دادن به بیرون و .... وقتی طرز تفکر مثلا استاد در این حد باشه معلوم که دانشجو ارزش و احترامی براش قائل نیست ، و گر نه همین دانشجو کف زمین میشینه که صدای استاد شفیعی کدکنی رو بشنوه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
اگر دانشجو نمیدونه به قول شما “چی میخواد“
حاصل 18 تا 20 سال تحصیل در مکتب و اجبار خانه شماست
فکر نمیکنید باید به حرفهای دلسوزان گوش میکردید تا الان چنین چیزی رو نبینید؟!!!!
بهلول
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
18
219
واقعیتها عیان است و مردم چشمانشان باز و آگاه . این آقای رئیس جمهور هم هیچ نگوید بهتر است .
مهست
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
18
157
آقایون عصر ایران همه چیز مثل روز روشنه . نیازی به تحلیل نیست . جواب همه اینا پیش راننده تاکسی هاست میگی نه عصر برگشتی خونه ازشون بپرس !!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
222
56
شما مبلغ یا مدافع هرج و مرج و ایجاد جنگ داخلی هستید؟
وظیفه دانشجو چیست؟ این بدعت نادرست که از ابتدای تاسیس دانشگاه در ایران گذاشته شد و دانشجویان به جستن دانش به دنبال مطرح کردن خود به عنوان رهبر یا استیواردشیپ سیاسی بوده اند، بنای نامیمونی است که پیامد نهایی آن ،توزیع مدارک تخصصی بدون پشتوانه در میان افراد بیسواد بوده است. متروپل و هزاران پروژه یابس دیگر، سدهای غیراصولی، آسیب به محیط زیستف هواپیماهای آنتونف ایران 140، خودروهای طراحی شده برای کشتن آدمها، پزشکان و دندانپزشکان بیسواد، صنعت دارویی فشل و ... دست آورد این نگرش کودکانه است که دانشجو اول باید سیاسی باشد.
چرا دانشجو و استاد دانشگاه ما تا این حد بیسواد و فشل هستند؟
من رتبه برتر کنکور هستم و در دهه 60 پزشکی خوانده ام و آنهم با تمام توان و در میان گروهی نابغه و اساتید برجسته. الان که دانشجویان پزشکی را میبینم و اینکه میبینم حتی مطالب در سطح دیپلم را هم نمیدانند مرا متاثر و عصابانی میکند.
اداره کشور به دستان این بیسوادان متوهم سپرده شده است؛ همانهایی که فکر میکنند با ارائه ریز نمرات دانشگاه شریف میتوانند در MIT یا CalTech پذیرش بگیرند.
شما نگران کشور نیستید، خبرنگار هم نیستید. به قول گل آقا" عوام کالانعام" هستید.
کدام کشور توسعه یافته ای را میشناسید که دانشجویش کف خیابان ول باشد؟
برای نمونه با یک Survey تلفنی از دانشجویان گروه های مختلف چند پرسش علمی ساده بپرسید: از آنها بخواهید متر، سرعت، شتاب، زمان، غلظت را تعریف کنند. گشتاور را تعریف کنند. خواهید دید که بیسوادی چه بیدادی میکنند. کار به جایی رسیده که طلبه ها هم سواد کافی ندارند. دخالت در سیاست یک حق عمومی است و نه مختص دانشجو نیست.
خیابان و سنگ پرانی و فحاشی و توهیت به ارکان یک کشور-ملت هیچ توجیهی عقلانی، علمی یا عرفی ندارد و فقط کشور را به عقب میبرد.
شما و سایر سایتهای خبری موافق یا مخالف و خارج نشینهای ترنشنال و بی بی سی فارسی و من و تو، همگی بیسواد و فاقد دیدگاه Wholistic هستید ولی گستاخید و مینویسید.
سخن چمران را به خاطر بسپارید:
می گویند تقوا از تخصص لازم تر است، آ نرا می پذیرم،اما می گویم: آنکس که تخصص ندارد و کاری را می پذیرد، بی تقواست.
عصر ایران

با سلام
ضمن سپاس از نقدتان
1 - این که وضع علمی دانشگاه های ما این گونه است که می فرمایید و درست هم می فرمایید، اساساً محصول همین مدیریتی است که مردم و از جمله جوانان دانشجو بدان اعتراض دارند. وقتی با نگاه جناحی دانشگاه چیدمان می شود و افراد نه بر اساس شایستگی های علمی که بر اساس معیارهای سیاسی و ایدئولوژیک عهده دار مدیریت و تدریس در دانشگاه می شوند، نتیجه می شود سیل فارغ التحصیلان کم دانش. آنانی هم که دانش و سوادی دارند به جای آن که جذب شوند، چنان دفع می شوند که به جای جای دنیا پراکنده می شوند.

آیا این وضعیت اعتراض ندارد؟ و چه جایی محق تر از دانشگاه برای اعتراض؟

2 - هیچ ایرانی که حتی به اندازه سرسوزنی میهنش را دوست بدارد و ذره ای شرف داشته باشد، نمی تواند مروج هرج و مرج وجنگ داخلی باشد. ما نیز همانند شما نگران همین هرج و مرج و برادر کشی هستیم. به هم کمک کنیم برای جلوگیری از چنین وضع فاجعه باری.

3 - همان گونه که فرمودید، اعتراض حقی است عمومی. اگر بگوییم دانشجو باید درس بخواند و اعتراض نکند، مانند آن است که بگوییم پزشک طبابت کند و اعتراض نکند، نانوا نانش را بپزد و اعتراض نکند، راننده براند و اعتراض نکند، کار استاد هم تدریس است و نه اعتراض و وطیفه مبل ساز هم ساختن مبل خوب است و نه اعتراض... اگر این گونه باشد چگونه می فرمایید اعتراض حقی عمومی است؟

4  - ما هم مانند شما در دانشگاه های همین کشور درس خوانده ایم و بعضا با رتبه های برتر و تک رقمی و از این بابت بر خلاف شما، فخری برای فروش نداریم. ما نه عوام کالانعام که شهروندان عادی این مملکتیم که نگران ایران مان هستیم. حتما شما هم هستید و چون عین ما فکر نمی کنید، ما به شما جسارت و توهین نمی کنیم و شما را "عوام کالانعام و گستاخ و بی سواد" نمی خوانیم وبه شما و باورهایتان احترام می گذاریم و در عین حال، چون به ادعای خودتان پزشک هستید، شما را به صبوری بیشتر فرا می خوانیم چون به هر حال با بیماران و سلامتی انسان ها سر و کار دارید و اگر با همین ادبیات که در برابر یک نوشته عادی موضعگیری کرده اید با بیماران تان هم برخورد کنید، اصلا خوب نیست.

5 - این که در کشورهای توسعه یافته، داشجویان به قول شما در کف خیابان ها ول نیستند، علتش این است که مدیریت جوامع شان مبتنی بر نظر اکثریت است پس اساساً نیازی نیست به این به قول شما ول شدن ها!

برایتان بهترین ها را آرزو می کنیم.

پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
عجب فرافکنی منافقانه ای!!
با گزینش، سهمیه، پارتی بازی، مدیریت هیئتی و هزار دوز و کلک دیگر برای نشاندن دارودسته خود بر مصادر کشور، کشور را ته دره فساد، فقر، تبعیض، تحریم و هزار فلاکت دیگر کشیده و دانشگاه را تهی از دانش کرده اید اکنون میگویید چرا اینگونه است؟!!!
سبحان الله از این همه گستاخی و پررویی!!
درضمن مگر گوش شنوایی هست تا با زبان نرم و آدمیزاد حرف ملت شنیده شود؟!!
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
"استیواردشیپ سیاسی"، "Survey تلفنی"، "دیدگاه Wholistic"، "عوام کالانعام"، "بیسوادان متوهم"، ...
اگر نتیجه داشتن رتبه برتر کنکور و تحصیل در رشته پزشکی با تمام توان و در میان گروهی نابغه و اساتید برجسته، این بوده که این همه توهین کنند و شما و سایر سایتهای خبری موافق یا مخالف و خارج نشینهای ترنشنال و بی بی سی فارسی و من و تو، "همگی بیسواد" و فاقد دیدگاه Wholistic و گستاخ بخوانند، این تحصیل به چه دردی می خورد؟ ایشان حتی اسمشون رو هم ننوشته اند تا بیشتر با این پزشک فرهیخته آشنا شویم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
سپاس از پاسخ محترمانه در عین حال کوبنده عصر ایران
به عنوان یک عامه مردم این جناب پزشک هم حق اظهارنظر دارن ولی امیدوارم طبابت شان مانند علم سیاست و جامعه شناسی شان نباشد هرچند با این ادبیات باید گفت ادب مرد به ز دولت اوست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
این مدیریتی که میفرمایید حاصل همون رای مردمه و اتفاقا شما از 24 سالش که دولت های کاملا لیبرال سر کار بودن نهایت دفاع رو میکنید...
ناشناس
| Poland |
۲۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
آیا دلیل بی سوادی دانشجویان غیر از بی انگیزگی آنها ناشی از بی اعتمادی به رعایت عدالت در استخدام ها، نبود فرصت های شغلی برابر و نبود چشم انداز کاری مناسب بعد از فارغ التحصیلی است؟ چه کسی باعث و بانی این بی میلی و ناامیدی است؟ رسانه ها یا حکومت؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
سخن چمران را به خاطر بسپارید:
می گویند تقوا از تخصص لازم تر است، آ نرا می پذیرم،اما می گویم: آنکس که تخصص ندارد و کاری را می پذیرد، بی تقواست.

ولی مسئولین نه تنها کنار نمیکشن و چهار دست و پا به آن چسبیده اند
بلکه از ورود فقط کمی متخصص تر از خود هم وحشت دارند وگرنه حاصل این نبود که میبینیم!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
با جمله آخر این پزشک پی می بریم که در این کشور یه با تقوا منصبدار نمی شود !همه با ریش و شعار و ریا بالا می روند !
ضمنا اگر اندکی انصاف می داشتند ! این قدر فخر فروشی و توهین نمی کردند !

در خاتمه ما اگر معترضیم عمده ترین دلیلش مایوس شدن از صداقت در منصبداران است !!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
1
15
این رفتار واقعا قابل تصور نیست، این حجم از خشونت چه توجیهی داره؟ مگه میشه این همه اتفاق افتاد و نادیده گرفته بشه یا انکار بشه؟ صدها فیلم در اینترنت وجود داره، تورو خدا یکی کاری بکنه
دانشجوب
Netherlands
۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
0
9
آقای دکتر14:16 من بشما رای میدهم.تشریف بیاورید به من هم علوم لازمه را تدریس بفرمایید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
0
37
آقا یا خانم ناشناس 14:16
قبل از معرفی، ادبیات شما در نوشته تان معرف کامل سواد و شخصیت شما هست.
شمایی که ظاهراً تعریف متر،شتاب، سرعت، غلظت ، توان، ولتاژ، ریشتر، و ... را بخوبی میدانید، لطفاً کمی هم در مورد حقوق شهروندی بخوانید و بدانید . خواهشاً در کنار تعریف هایی که میدانید تعریف، عدالت، نابرابری، تبعیض ، اقتصاد، تورم، رانت،فساد ،شاخص فلاکت، ارزش پول ملی ، فرار سرمایه، فرار نخبگان،آقا زاده،آزادی بیان، آزادی پس از بیان، ظلم، طلاق، طلاق عاطفی، کودک همسری، کودک آزاری، خودکشی، اعتیاد، بی آبی، ریزگرد، آلودگی، بنزین آلوده، محیط زیست....
بخوانید و یاد بگیرید.
در منتقدان و متعرضان امروز هم ، از همه نوع افراد وجود دارد ، از استاد بسیار باسواد دانشگاه که حتما تعریف جرم و شتاب را میداند هست تا فرد بی سواد،
نوشته شما فقط باعث عصبانیت هست، و تحریک کننده امثال منِ منتقد که هنوز کف خیابان را ندیده ایم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
16
12
آقایان عصر ایران! یادتون هست که چند روز قبل در نقد توئیت آقای مطهری نوشتید:انتقاد او از فحاشی های رکیک برخی دانشجویان، وارد است. البته که وسط دعوا، حلوا خیرات نمی کنند...
الان هم در برابر نقد شما عرض می کنیم : البته که وسط دعوا، حلوا خیرات نمی کنند!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
0
32
رییسی کی و کجا برای اعتراض تجمع کنیم؟ چرا جواب نمیدی تکلیف ما چیست به جوانان چه بگیم؟
رییسی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
2
31
عصر ایران قشنگ نوشتید چنین قلمی سزاوار ستایش است بخدا
و آن دوستی که خود را پزشک نامید جز لفاظی و بازی با کلمات هیچی نداشت
اگر دقت بیشتر کنید در ی مشت کلمات پارادوکسیکال خود گرفتار است....
آنها به جای حل و یا راه حل سالهاست که پاک کردن صورت مسله مشغولند...
می گویند بیایید منطقی حرف بزنیم اما هر چه ما گفتیم!!!!!!!
به قول شیخ اجل
اگر نادان می دانست نادان است که نادان نبود!!
سپاس
آزاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
0
19
ای بابا
دلت خوشه حاجی
کو گوش شنوا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
0
11
متن ناشناس 14/16اولا شما نقدی طولانی کردی از نویسنده و نه نظام ترست چیه که اسمت را ننوشتی دوم بایستی بدانی شیوه حکمرانی درست باشه تادانشجو و دانش اموز و سایر اقشار مردم از خیابانها برند سر کار و زندگی شما یا مشکلات کشور را نمیبینید یا انکار و دنبال مقصر نمیگردی تاختی به مقاله ای روشنگرانه و پیشنهادی سازنده پس شما دنبال اصلاح نیستی بلکه ادامه روند اشتباه حال اگر عاقلانه بیاندیشیم اصلاح اقتصاد نبود فساد سیستماتیک اجتماع عادی .... همه بر میگرده به عملکرد نهادهای تصمیم گیر دولت مجلس قضاییه عزت زیاد
محمد
Germany
۱۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
0
17
در هر جامعه ای دانشجویان بعنوان قشر تحصیل کرده و پر انرژی و خواهان پیشرفت، برآیند خواسته های آن جامعه هستند،
اگر تقسیم قدرت و تسهیم قدرت در آن جامعه درست انجام شده باشد دانشجویان پس از اتمام تحصیل می‌توانند جذب احزاب سیاسی شده و کار سیاسی انجام دهند و خواسته های طرفدارانش ن رو در چارچوب قانون پیگیری کنند،
اما اگر دانشجو بفهمد که بیرون از دانشگاه هیچ جایگاهی ندارد و هیچ تریبونی ندارد و هیچ سهمی در قدرت ندارد طبیعی‌ست که اینطوری می شود که در ایران هر از چندگاهی به هر بهانه ای دانشگاه و دانشجو ملتهب شوند و...
بعدشم سرکوب پشت سرکوب
خیزش پشت خیزش
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
2
8
عذر ميخواهم. به اشتباه نظر مثبت ثبت كردم. متن نقد عصر ايران را قبول دارم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
1
10
متن عالی و بحقی بود. فقط ای کاش جمله رضایت رای دهندگان را نمی گفتید چون من هم به ایشان رای دادم ولی هرگز با برخوردهایی که با دانشجویان می شود موافق نیستم.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
0
24
سلا
در جواب آن هموطنی که میفرماید چرا دانشجویان و جوانان اعتراض میکنند اول اینکه ما بزرگترها هم به این وضعیت اعتراض داریم ولی چون نان آور چند تن هستیم و خسته دیگر رمقی برایمان نمانده عمر ما با جنگ و تحریم و گذشت این جوانها نمیخواهند آینده شان مثل ما و حتی بد تر از ما باشه دیگر اینکه اگر راننده اتوبوسی خوب رانندگی کند مسافرانش یا در حال مطالعه و یا با آرامش در حال خواب هستند ولی اگر بد رانندگی کند حتما صدای اعتراض مسافرها بلند میشه این صدای اعتراض مردم نتیجه بد رانندگی کردن راننده های ایران هست
سينا
Canada
۱۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
0
20
در پاسخ فردى که دانشجويان را بى سواد قلمداد کردند
بله اين اتفاق از زمانى افتاد که دست به پاکسازى دانشگاهها زديد و صد ها استاد کاردان را اخراج کرديد و فارغ التحصيلان خودى را جايگزين آنها نموديد ... چه مى شود کرد از کوزه همان برون تراود که در اوست وقتى خميره اش را نداشتى و نمى توانى در حوزه تکنيک و تخصص عرضه اندام کنى و اين مى شود نتيجه تاسف آور بر و بچه هاى مظلوم اين کشور که مى توانستند بهترين باشند اما به يمن بريز و بپاش هاى مسئولان و دلسوزى شان به غير و بودجه مثقالى براى مراکز علمى گذاشتن ماحصل کار دانشگاه ها اين مى شود که شما اعتراض مى کنيد و من هم به آن اعتراض دارم اما چکنيم که شما و مسئولان کيسه را از بالا محکم گرفته ايد ولى ته آن سوراخ است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
30
5
با سلام و احترام. در دانشجویی سر شوریده ای داشتم. و اکنون که به دانشجویان نگاه میکنم از آینده کشور نا امید می شوم. ای کاش یک دانشجو پیدا میشد که به پایین بودن سرانه جی دی پی کشور اعتراض داشت. و یا به سیاست قیمت کذاری دستوری و یا نرخ بالای تورم. دانشجوی ما هیچ چیز از مشکلات اصلی کشور نمی داند. و خواسته اش در حد سلف مختلط وایین است. تماما با صحبتهای ناشناس ۱۴:۱۶ موافقم و توجیهات شمارا نوعی جوزدگی میدانم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
34
5
این را بدانید اگر شوری نگهبان ایندفعه غربگرا ها را تایید کند انوقت ما بیرون میریزیم
علی تهرانی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
14
3
مزخرف
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
3
18
اگه میخواهید به جواب سوالاتتان برسید یه سر به نظرات افراطیون خبرگزاری فارس بزنید البته به جواب غم‌ باری می رسید..
ناشناس
Germany
۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
2
26
آقا ممکنه بفرمائید لباس شخصی یعنی چی ؟ مگر نیروی انتظامی مسئول تامین امنیت مردم نیست ؟ با سوء استفاده از لباس شخصی خدا می داند که چه جنایت هائی در پستوها نمی شود ، این نحوه اداره کشور را از کجا الگو برداری کردیم ؟ یا کدام ذهن بیماری چنین طرحی را جا انداخته ؟ چرا هیچ قوه عاقله ای به این خطای فاحش خاتمه نمی دهد ؟
اسد
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
1
21
پدرم سالها تو جبهه به صورت داوطلبانه در برابر بعثی ها از وطن دفاع کرده و عاشق این مرزو بوم هستیم ولی متأسفانه یه عده ار مسؤلان واقعا دارن تبر به ریشه این مملکت ميزنن ... تو رو خدا حرمت ها رو نشکنید به هر کسی میدان ندهید که مردم و نامید بکنند از هر کی بپرسی از این رفتار ها خسته ن ... به خدا ما کشورمون دوست داریم و اجازه نمیدیم بیگانگان به کشور ما به چشم طمع نگاه کنن با مردم مدارا بکنید
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
37
8
برات متاسفم عصر ایران هیچ وقت نخواستی حقیقت رو ببینی .بازی با عبارات و جملات رو هم خوب بلدی . اگه امنیت نباشه میخوای خونه عمه ت دفتر بزنی بنویسی اخه تا کی باید منتظر بشیم و انتقادات تند ستون نویساتون رو تحمل کنیم .بی ادبی و تو هین و اغتشاش جواب محکم میخواد که باید داده بشه . والسلام .
ناشناس
Poland
۲۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
4
28
نتیجه یکدست شدن جامعه با فیلترهای گسترده شورای نگهبان در سال های 98 و 1400 منجر به ایجاد مجلس و دولت غیر مستقل و هماهنگ با حکومت شده است که نه صدای مردم کف خیابان را می شنوند و نه اهمیتی برای آن قائل هستند !!!
جانباز ۷۰ درصد
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
1
29
بنده جانباز ۷۰ درصد هستم با ۴۰ ماه سابقه جبهه داوطلبانه
تو این مدت شاهد اتفاقات زیادی بوده ام.
از فحش رکیک معترضین تا فحش رکیک نیروهای امنیتی و بسیجی ها
از برخورد وحشیانه نیروهای ضدشورش تا عصبانیت معترضین.
متاسفانه اینقدر شرایط امنیتی شده که تا چند نفر یه جمع میشند باتوم و ساچمه است تو سر تا پاشون فرود میاد و اصابت میکنه.
افراد زیادی در خیابان ها حجاب خود را کنار گذاشته اند‌
الان هاشمی گلپایگانی دبیر ستاد امر به معروف و شریعتمداری و حسن عباسی و رائفی پور کجا هستند.
چرا باید مردم به سختی زندگی کنند و عده ای مثل همین هاشمی گلپایگانی تو مخ مردم باشند.
رتبه ۵ آزمون ارشد و هیات علمی دانشگاه
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
45
19
دانشجویی که در میشکنه، سنگ میزنه، فحش رکیک جنسی میده علنا که مستحق شلاق هست از نظر قانون، باید بهش آزادی داد و ولش کرد؟؟؟ هر موقع دانشجویان قوانین رو رعایت کرده اند نیازی به حضوری پلیس و لباس شخصی نبوده و نیست... به عنوان استاد دانشگاه میگم که اینهایی که می‌بینید اینکارها رو میکنند، دانشجویان نخبه نیستن بلکه وازده های سیستم آموزش هستن، یعنی چون کرونا رفته و آموزش حضوری شده و اینها تو کرونا با تقلب تو آزمون مجازی نمره میگرفتن و الان کشش ندارن که تو آموزش و امتحان حضوری نمره بگیرند، میان شلوغ میکنند که به هر قیمتی شده آموزش دوباره مجازی بشه و تا آخر دوره همون طوری ادامه بدن... تو دانشگاه های خوب مثل شریف که من سه مقطع اونجا خواندم دانشجوی خوب اصلا دنبال این داستانها نیست، فقط میخواد نمره خوب بگیره و بره سر کار یا اپلای کنه بره خارج. انرژیش رو هدر یک تجمع سیاسی چند ساعته هم نمیکنه چه برسه به این کارها!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
8
37
درود بر شرفتون ك حتي با اينكه همين چند خط هم ميتونه براتون دردسر ساز بشه ولي نوشتيد و پشت دانشجوها در اومديد
وزارت بهداشت: زیر بار صدور مجوز به سیگارهای الکترونیک نمی‌رویم رئیسی : غربی ها ، آفریقا را برای خودشان می‌خواهند اما ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان مردمی که تلویزیون نمی‌بینند و سریال هایی که دیده نمی‌شود! لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه توقیف شد / کنسرسیوم توسعه ریلی: کارکنان راه آهن در اقدامی عجیب لکوموتیو را از قطار جدا کرده و آن را با خود بردند هشدار جدی عربستان درباره حج دولت انتقالی هائیتی در بحبوحه آشوب باندهای خلافکار آغاز به کار کرد سردار رادان : چشم مردم وقتی به بی حیایی عادت کند، آرام آرام غیرت گرفته می شود/ ما باید از مادران آینده صیانت کنیم حضور پررنگ چری در نمایشگاه خودرو پکن (فیلم) هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو پکن: نمایش به روز ترین محصولات خودرویی جهان در چین (+گزارش تصویری) حضور اکسید در نمایشگاه خودرو پکن 2024 چه رسم زیبایی داشتند بازاری‌های قدیمی! (فیلم) اونتادور SVJ ؛ این لامبورگینی طبیعت گرمی دارد! (فیلم و عکس) مقام ارشد حماس : اگر کشور فلسطین تشکیل شود سلاح‌ها را زمین می‌گذاریم و به یک حزب سیاسی تبدیل خواهیم شد یکی از نایاب ترین مدل های بسیار سریع مرسدس بنز (+فیلم و عکس)
وبگردی