صفحه نخست

عصرايران دو

فیلم

ورزشی

بین الملل

فرهنگ و هنر

علم و دانش

گوناگون

صفحات داخلی

کد خبر ۱۱۷۱۹۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۳۱ خرداد ۱۴۰۵ - 21 June 2026

تقدیر فرهنگستان زبان و ادب فارسی از رئیس جمهور تاجیکستان

خط، چهرۀ مکتوب زبان است و آموزش الفبای نیاکان در تاجیکستان را می‌توان اقدامی مبارک برای «رونمایی» و «چهره‌گشایی» از صورت زیبای عروس زبان فارسی در تاجیکستان دانست.

وزارت معارف جمهوری تاجیکستان از این پس درس الفبا و متن نیاکان را با هدف توجه به زبان فارسی و آموزش درست آن به دانش‌آموزان، آموزش خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان در نامه‌ای به رئیس جمهور تاجیکستان با تقدیر از این اقدامِ امامعلی رحمان، دستوری وی را زمینه‌ساز تحکیم هویّت ملی مردم تاجیکستان و خرسندی مدرم ایران دانست.

در متن نامۀ رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، خطاب به امامعلی رحمان آمده است: «‌خبر صدور دستور جناب‌عالی به وزارت معارف جمهوری تاجیکستان مبنی بر تقویت درس «الفبا و متن نیاکان» در مدارس تاجیکستان باعث خوشحالی و سرافرازی همۀ دوستداران جمهوری تاجیکستان در سراسر جهان شد. پیش از این نیز انتشار کتاب ارزشمند «زبان ملت» و اقدام برای ترویج شاهنامه‌خوانی و بسیاری فعالیتهای دیگر که همه با هدایت جناب‌عالی صورت گرفته است، تحسین‌برانگیز بوده است و اینک می‌توان گفت تأکید و توجه ریاست محترم جمهوری تاجیکستان به آموزش گسترده‌تر و مؤثرتر الفبای نیاکان می‌تواند مکمل و مؤید اقدامات قبلی باشد.

خط، چهرۀ مکتوب زبان است و آموزش الفبای نیاکان در تاجیکستان را می‌توان اقدامی مبارک برای «رونمایی» و «چهره‌گشایی» از صورت زیبای عروس زبان فارسی در تاجیکستان دانست. بی‌گمان آشنا شدن و تسلط یافتن فرزندان برومند تاجیک با الفبای نیاکان در تحکیم هویت ملی ملت بزرگ و بزرگوار تاجیکستان تأثیری عمیق و ماندگار خواهد داشت. اینجانب اتخاذ این رویکرد مبارک و افتخارآفرین را از سوی «فرهنگستان زبان و ادب فارسی» و «بنیاد سعدی» در جمهوری اسلامی ایران به جناب‌عالی تبریک می‌گویم و برای ملت تاجیکستان که دلبستۀ هویت ملی خویش هستتند آرزوی سربلندی دارم.»

ارسال به تلگرام