صفحه نخست

عصرايران دو

فیلم

ورزشی

بین الملل

فرهنگ و هنر

علم و دانش

گوناگون

صفحات داخلی

کد خبر ۱۱۷۲۲۲۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۶ - ۰۱ تير ۱۴۰۵ - 22 June 2026

نگاهی به برج ۴۲؛ نماد معماری مدرن در قلب انگلیس (+عکس)

برج نت‌وست که امروزه با نام «تاور ۴۲» شناخته می‌شود، به عنوان نخستین آسمان‌خراش واقعی در مرکز مالی لندن، برای یک دهه بلندترین ساختمان بریتانیا بود. این سازه ۱۸۳ متری که در سال ۱۹۸۰ تکمیل شد، نقطه عطفی در تغییر نمای شهر و نمادی از مدرنیته در لندن است.

عصر ایران - برج نت‌وست (NatWest Tower) که امروزه به نام «تاور ۴۲» (Tower 42) شناخته می‌شود، بیش از یک دهه بلندترین ساختمان بریتانیا بود و توانست سیمای شهر لندن را برای همیشه تغییر دهد. این سازه که در سال ۱۹۸۰ به پایان رسید، نخستین آسمان‌خراش واقعی در منطقه تجاری لندن محسوب می‌شد. این برج با ارتفاع ۱۸۳ متر از خیابان «اولد براد»، محدودیت‌های ارتفاعی تاریخی لندن را در هم شکست و جایگاه این شهر را به عنوان یک مرکز مالی مدرن تثبیت کرد.

مهندسی جسورانه و طراحی خاص

این برج توسط معمار سوئیسی-بریتانیایی، ریچارد سایفرت، طراحی شد. یکی از ویژگی‌های جالب این ساختمان که از سطح خیابان قابل مشاهده نیست، شکل پلان طبقات آن است که لوگوی سه‌گانه نت‌وست را در اطراف هسته مرکزی تشکیل می‌دهد. از نظر فنی، این برج یک شاهکار مهندسی بود؛ ۴۲ طبقه اداری به صورت کنسولی از یک هسته مرکزی بتنی عظیم آویزان شده بودند که در زمان خود، آن را به بلندترین ساختمان کنسولی جهان تبدیل کرد.

از نت‌وست تا تاور ۴۲

اگرچه طراحی این برج قدرت ساختاری خیره‌کننده‌ای به آن بخشیده بود، اما این محدودیت‌ها باعث شد تا فضاهای بزرگ و یکپارچه معاملاتی که بانک‌ها در دهه ۱۹۸۰ به آن نیاز داشتند، به راحتی قابل تأمین نباشد. این ساختمان در بمب‌گذاری سال ۱۹۹۳ بیشاپس‌گیت دچار آسیب‌های جدی شد که منجر به بازسازی گسترده آن گشت. پس از خروج بانک نت‌وست، این برج در سال ۱۹۹۷ به «تاور ۴۲» تغییر نام داد و امروزه همچنان به عنوان یادآور لحظه‌ای است که لندن پذیرای آسمان‌خراش‌ها شد.

ارسال به تلگرام