علی الزیدی، نخستوزیر عراق، اعلام کرد: روابط بغداد و واشنگتن در آستانه ورود به مرحلهای جدید قرار دارد و با پایان مأموریت ائتلاف بینالمللی ضد داعش، همکاریهای دو کشور از حوزه نظامی به مشارکت اقتصادی گسترده تغییر خواهد کرد.
به گزارش فرارو به نقل از خبرگزاری عراق (INA)، الزیدی افزود: «رابطه با ایالات متحده از یک مشارکت نظامی به یک مشارکت اقتصادی تبدیل خواهد شد.»
وی همچنین با اشاره به روند خروج نیروهای آمریکایی از عراق افزود: «پس از خروج تمام نیروهای آمریکایی، هیچ توجیه یا نیازی برای مقاومت در عراق وجود نخواهد داشت.»
اظهارات نخستوزیر عراق در حالی مطرح میشود که او قرار است ماه آینده به آمریکا سفر کند تا درباره گسترش همکاریهای اقتصادی میان دو کشور با مقامهای آمریکایی گفتوگو کند.
بغداد و واشنگتن در ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۴ توافق کرده بودند که مأموریت ائتلاف بینالمللی به رهبری آمریکا علیه گروه داعش در دو مرحله پایان یابد.
مرحله نخست این توافق که در ژانویه سال جاری به پایان رسید، شامل خاتمه مأموریت نظامی ائتلاف در عراق، خروج نیروها، تحویل پایگاههای نظامی و انتقال همکاریها به چارچوبی دوجانبه برای حمایت از نیروهای عراقی و حفظ فشار بر داعش بود.
بر اساس توافق دو کشور، مرحله دوم تا سپتامبر آینده ادامه خواهد داشت و طی آن، ائتلاف بینالمللی عملیات خود در سوریه را از برخی پایگاههای مستقر در عراق دنبال خواهد کرد.
نخستوزیر عراق در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع سلاح گروههای مسلح در این کشور پرداخت و اعلام کرد که بخش عمدهای از گروهها روند تحویل سلاحهای خود به دولت عراق را آغاز کردهاند.
این اظهارات در حالی بیان میشود که سخنگوی ارتش عراق سوم ژوئن از تشکیل کمیتهای ویژه برای قرار دادن تمامی سلاحها تحت کنترل انحصاری دولت خبر داده بود.
دولت عراق در ماههای اخیر تلاش کرده است با محدود کردن سلاح به نهادهای رسمی، ساختارهای امنیتی کشور را تقویت کرده، ثبات داخلی را افزایش دهد و از تأثیرات احتمالی تنشهای منطقهای بر امنیت عراق جلوگیری کند.