صفحه نخست

عصرايران دو

فیلم

ورزشی

بین الملل

فرهنگ و هنر

علم و دانش

گوناگون

صفحات داخلی

کد خبر ۱۱۷۳۱۰۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۳ - ۰۵ تير ۱۴۰۵ - 26 June 2026

تنش آبی در ۹ شهر و ۲۷ روستای خراسان جنوبی

مشترکانی که مصرف آب خود را نسبت به سال گذشته حداقل ۲۰ درصد کاهش دهند، مشمول ۲۰ درصد تخفیف در تعرفه آب‌بها خواهند شد و افرادی که از تجهیزات کاهنده مصرف استفاده کنند نیز از تخفیف ۳۰ درصدی بهره‌مند می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: اکنون ۹ شهر و ۲۷ مجتمع آبرسانی استان با تنش آبی مواجه هستند که باید بیش از گذشته در زمینه مدیریت مصرف آب صرفه جویی داشته باشیم.

حسین توکلی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: شهرهای بیرجند، قاین، نهبندان، طبس، خوسف، شوسف، اسدیه، سرایان و سربیشه در وضعیت تنش آبی قرار دارند و در این میان وضعیت شهرهای بیرجند، نهبندان، خوسف و اسدیه به دلیل شاخص‌های تنش، حادتر از سایر نقاط است.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین راهبرد این شرکت تمرکز بر اصلاح و توسعه شبکه‌های توزیع و خطوط انتقال فرسوده است، افزود: بخش قابل توجهی از هدررفت آب ناشی از قدمت زیرساخت‌هاست که به دلیل کمبود اعتبارات تاکنون به طور کامل عملیاتی نشده است؛ برای نوسازی بیش از یک هزار کیلومتر از شبکه‌های اولویت‌دار، نیازمند تامین ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: در مجتمع آبرسانی «فخرود» به عنوان یکی از کانون‌های تحت تنش، اقدامات ضربتی آغاز و چاه جدید وارد مدار شد و عملیات تعویض سه کیلومتر از خطوط فرسوده انتقال برای پایداری وضعیت آب مشترکین کلید خورده است.

توکلی در خصوص وضعیت تامین طبس اظهارکرد: با اقدامات صورت گرفته، طبس از وضعیت بحرانی سال گذشته خارج شده است؛ هرچند همچنان شاهد تنش آبی در این منطقه هستیم اما شرایط به‌مراتب مدیریت‌شده‌تر است.

وی با بیان اینکه متوسط هدررفت آب در استان حدود ۳۸ درصد است، تصریح کرد: کاهش حتی چند درصد از این میزان می‌تواند منجر به صرفه‌جویی میلیون‌ها مترمکعب آب در سال شود.

توکلی افزود: برای مدیریت شرایط بحران، تقویت ذخیره‌سازی اضطراری، آماده‌سازی ناوگان آبرسانی سیار و استفاده از پساب تصفیه‌شده برای مصارف غیرشرب از برنامه‌های جدی این شرکت است.

وی از آغاز پویش ۲۰ درصدی کاهش مصرف آب خبر داد و گفت: مدیریت مصرف باید به یک فرهنگ پایدار تبدیل شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اظهار کرد: با وجود مجوز افزایش حدود ۴۰ درصدی هزینه‌های زیرساختی در کشور، شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی تصمیم گرفته است در سال ۱۴۰۵ هیچ افزایشی در حق انشعاب آب و فاضلاب در بخش شهری و روستایی اعمال نکند.

توکلی افزود: مشترکانی که مصرف آب خود را نسبت به سال گذشته حداقل ۲۰ درصد کاهش دهند، مشمول ۲۰ درصد تخفیف در تعرفه آب‌بها خواهند شد و افرادی که از تجهیزات کاهنده مصرف استفاده کنند نیز از تخفیف ۳۰ درصدی بهره‌مند می‌شوند.

وی با تاکید بر نقش کلیدی بانوان در مدیریت مصرف آب خانواده، از شهروندان خواست برای پشت سر گذاشتن تابستان پیش‌رو، راهکارهای ساده اما موثر از جمله کاهش مدت زمان استحمام به کمتر از پنج دقیقه، استفاده از سایبان برای کولرهای آبی جهت کاهش مصرف آب و برق، بهره‌گیری کامل از ظرفیت ماشین ظرفشویی و پرهیز از شست‌وشوی حیاط با آب شرب و گزارش به‌موقع ترکیدگی لوله و نشتی‌ها از طریق سامانه ۱۲۲ را اجرایی کنند.

وی ادامه داد: پایداری این خدمات در شرایط خشکسالی جز با مشارکت فعال مردم و مدیریت هوشمند منابع میسر نخواهد بود.

اکنون ۸۰۰ هزار نفر در ۳۱ شهر و بیش از هزار روستای استان تحت پوشش خدمات آبرسانی شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی هستند که میزان پوشش شهری ۹۸ درصد و روستایی ۸۶ درصد گزارش شده است.

ارسال به تلگرام