صفحه نخست

عصرايران دو

فیلم

ورزشی

بین الملل

فرهنگ و هنر

علم و دانش

گوناگون

صفحات داخلی

کد خبر ۳۳۷۸۰۰
تعداد نظرات: ۱۳۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۳ - 26 May 2014

فرجام دولت اصلاحات، عبرت دولت اعتدال شود/ لزوم تفکیک بین رأس و بدنه جریان دلواپس

استراتژی جریان دلواپس در عمل این بوده که خود را از منافع مادی قدرت فربه کند و حامیان مردمی اش را با ادبیات ایدئولوژیک در پشت سر خود داشته باشد.
عصرایران - این روزها ، "دلواپس ها" بحث روز کشور شده اند و بسیاری از مردم ،‌ وقتی دلواپسی های آنان را می شنوند ،‌ یاد ضرب المثل "میان ماه من تا ماه گردون ،‌ تفاوت از زمین تا آسمان است"‌ می افتند.

تردیدی نیست که دلواپسان امروز،‌ بر خلاف آنچه مدعی هستند، دلواپس عزت ملی و جایگاه بین المللی ایران و مسائلی نظیر این ها نیستند زیرا در 8 سال گذشته نه تنها در برابر تحقیر کشور و نابودی منافع ملی سکوت کردند،‌ بلکه بسیاری از همین ها، شرکای جرم آن سال ها هستند و باید جواب پس دهند نه این که امروز طلبکار باشند و با قیافه های حق بجانب، ادعای دلواپسی هم بکنند.

در این میان یک نکته را نباید فراموش کرد. وقتی این اوصاف را درباره دلواپسان به کار می بریم، ناظر به دلواپسانی است که در قدرت حضور داشتند و بعضاً هم هستند ولی در دولت جدید،‌ منافع شان یا از بین رفته یا به خطر افتاده است. مخصوصاً بخشی از آنان که به "کاسبان تحریم"‌ معروف اند، با نگرانی از توافقات بین المللی،‌ در صدد کارشکنی هستند.
اما نباید همه را به یک چوب راند و مردم عادی حامی ایرن جریان را نیز ذی نفعانی دانست که چون مواجب شان قطع شده،‌ علیه دولت شده اند! هر چند تعداد این افراد با توجه به نتیجه انتخابات، حدود 4 میلیون نفر نفر است و لذا در اقلیت هستند اما در عین حال، آنها هم بخشی از مردم ایران هستند که مواضع سیاسی خاص خود را دارند بی آن که همانند دلواپسان صاحب نفوذ، منافع شخصی داشته باشند.


همایش دلواپسان در بوشهر

نکته اینکه اگر جریان دلواپس می توانست به 4 میلیون نفر از مردم ایران نفع مستقیم برساند، حتماً می شد از آن به عنوان یک جریان با کفایت و با عُرضه یاد کرد که توانسته 4 میلیون نفر را تأمین کند! ولی واقعیت چیز دیگری است و استراتژی این جریان در عمل این بوده که خود را از منافع مادی قدرت فربه کند و حامیان مردمی اش را با ادبیات ایدئولوژیک در پشت سر خود داشته باشد.
بی گمان اگر حامیان مردمی این جریان که بسیاری شان افراد متدین و سالمی هستند، بدانند مدعیانی که در عیان چنین جلوه می کنند،‌ چه بهره مندی های مادی فراوانی را برای خود تدارک دیده اند و چه رانت های عجیب و غریبی را در پس پرده خورده اند، از آنان رویگردان می شوند.

بنابراین، انصاف ، منافع ملی و اصل هم میهن دوستی ایجاب می کند که در عین نقد کاسبان تحریم که امروز دلواپس شده اند،‌ دچار این انحراف نشویم که مردمی که از منظر فکری و سیاسی با آنها نزدیک هستند را نیز همانندشان بدانیم و همه را به یک چوب برانیم زیرا همان گونه که گفتیم، بدنه مردمی این جریان، صرفاً افکار اعلامی آنها را می پسندند و عمدتاً‌ هم در جریان پشت پرده های آنان و رانتخواری ها و منافع قطع شده شان نیستند.
انصاف نیست شهروندی که صرفاً از روی احساسات پاک دینی در همایش دلواپسان شرکت می کند را همانند کسی بدانیم که در پس پرده زد و بندها دارد و هنگامی که به این شهروند ساده دل می رسد، "نمایش تعهد" برایش اجرا می کند و او را می فریبد.

عدم تفکیک رأس و بدنه این جریان ،‌ به تحلیل اشتباه وضعیت جامعه می انجامد و در عین حال،‌ وحدت ملی را نیز به مخاطره می اندازد. فراموش نکنیم که یکی از اصول دموکراسی این است که اکثریت نباید در قبال اقلیت دچار دیکتاتوری شود و در مقابل نیز،‌ اقلیت باید در برابر رأی اکثریت تمکین کند.

نتیجه دیگر این عدم تفکیک، اشتباه محاسباتی در قدرت سنجی رقیب و نهایتاً غرور بی جاست. اگر این گونه پنداشته شود که همه مخالفان دولت، گروهی دلواپس منافع شخصی شان هستند که از کاسبی تحریم بازمانده اند،‌ دیر نخواهد بود روزی که شکست انتخاباتی ،دامنگیر جریان اعتدال شود و کشور بار دیگر به دست تندروها بیفتد.

تجربه 2 خرداد را مرور کنید که بعد از آن رأی تاریخی خاتمی - که از آرای روحانی هم بیشتر بود - برندگان سیاسی و رسانه ای انتخابات با چه دیده تحقیر آمیزی بازندگان را می نگریستد و هر که ساز مخالف می زد را با این جمله معروف می نواختند که "مگر پیام دوم خرداد را نگرفته ای؟!"
نتیجه غرور اصلاح طلبان در آن سال ها این شد که پس از 8 سال ریاست جمهوری خاتمی ،‌ کشور دو دستی تقدیم فردی به نام محمود احمدی نژاد شد تا به مدت 8 سال، کشور را منهدم کند و خرابه ای تحویل نفر بعدی دهد به گونه که رئیس جمهور بعد از او ، ماه ها بعد از تحویل ریاست جمهوری بگوید که هنوز در حال آوار برداری هستیم.

مبارزه جدی با رئوس جریان دلواپس که عمدتاً نگران منافع خودشان هستند ،‌ افشای چهره واقعی آنها که نه اصولگرا هستند و نه اصلاح طلب، بلکه "فرصت طلب" اند،‌ مهار جدی گروه فشار و در همان حال ، محترم شمردن بدنه مخالفان دولت و نادیده نگرفتن آنها ، راهبردی است که دولت و حامیانش باید عمیقاً بدان پایبند باشند و الّا همه مخالفان را به یک چشم دیدن و تحقیرشان کردن ،‌همان بلایی را سر دولت اعتدال خواهد آورد که بر سر دولت اصلاحات آورد.

عبرت نگرفتن از تاریخ ، آن هم تاریخی که در کتاب ها نخوانده ایم ، بلکه خود به وجودش آورده ایم، نه نشان از "تدبیر" خواهد داشت و نه "امید"ی در دل آن جوانه خواهد زد.
ارسال به تلگرام
انتشار یافته: ۱۳۱
در انتظار بررسی: ۱۷۰
غیر قابل انتشار: ۴۰
ناشناس
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
تحلیلهای سایتتون رو دوست دارم. برقرار باشید
ناشناس
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
این کاسبان تحریم معرفی شوند و به شدت با آنها برخورد شود
ناشناس
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
عصر ایران عزیز با مطالب و دیدگاهتون موافقم ولی به شخصه معتقدم دولت روحانی هرچند با اقتدار تر از دولت خاتمی است اما در نهایت در برابر کلیه خواسته های تندروها سرخم می کند، چون کلیه راهکارهای حمایت مردمی در برابر تندروها بسته شده و در حقیقت ارتباط دولت با مردم و بالعکس رفته رفته قطع می شود و امکان حمایتی وجود نخواهد داشت
نبي
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
دلواپسين دروغ گو اگر شما غم انقلاب را داريد چرا با كارهايتان رهبر انقلاب را اذيت ميكنيد
اشنا
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
عصری جون بابا مگه چه شده عدهای گفتند دلواپسیم تو عصبانی شدی اینها 4 میلیون نیستند و حداقل 24 میلیونند چون از یازانه ها ناراحتی زور نزن بگو کمند میگی نه مردانه و الله وکیلی تو سایتت نظر سنجی کن راجع به عملکرد دولت اگه دیدی 20 درصد بیشتر بودن اونموقع راحت بخواب البته منتشر نمیکنی چون واقعیته
این عکس رو با استقبال از ریس جمهور تو ایلام و هرمزگان مقایسه کن بعد بگو عصری ( داری تموم میشی )
پاسخ ها
ناشناس
| |
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
اون موقعی که مردم رو می ارن توی خیابان می گن به مردم توهین شده حالا می گن استقبال کمه . بالاخره یه حرفی هست ولی اینکه مردم رو بکشه توی خیابان بخاطر یه نامه و ... کار زشتیه که دولت قبلی می کرد
ناشناس
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
زدی تو خال !!مواظب خودتم باش دست کردی تو لونه زنبور!!!!!
ناشناس
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
شکمواپسان ناراحت شدن انگار...
سینا
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
عقبه جریان دلواپسی مردمی متدین پاک اما فریب خورده اند.مردمی که فریب قلم ناصواب برخی را خورده اند که به حربه ی دین و اسلام و اهل بیت و ولایت تصویر ی از سایرین ارائه می دهند که گویی خاتمی یا روحانی دشمن اهل بیت اند.دشمن نظام اند و قصد خیانت دارند.
باید این افراد متدین را آگاه کرد همین
ناشناس
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
نظرات را تقریبا خوندم، چیزی که مشخصه اینه که دولت قبل صدمه جدی به این کشور زده، واین دولت کار زیادی داره تا کشور را برگردونه به حالت قبل (که البته حالت قبل هم خوب نبود) و نباید انتظار معجزه داشت
ولی بیایم منصف باشیم شرایط را در نظر بگیریم کمک کنیم تا کشورمون دوباره جون بگیره، گروه های مخالف دولت نقد بکنن ولی سنگ نندازن، این خوبه که دلواپسان از هر گروهی چند وقت یکبار جمع بشن و نگرانی هاشون را بگن، همدیگه را خراب، مسخره یا تحقیر نکنیم به نظرات هم احترام بگذاریم
ناشناس
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
آنقدر دلواپس باشید تا دلواپس دانتان پاره شود. دارم با ادبیات رئیس جمهور محبوب دلواپسان می نویسم پس بر من خرده نگیرند.
مهدي
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
كاملا با فرمايشات نويسنده محترم موافقم. براي ابادي و سر افرازي كشور موافق و مخالف بايد در كنار هم باشيم. بهترين راه هم رسوا كردن كاسبان تحريم و برملا كردن جريانات مالي و منافعشان از قبل تا كنون است. اگر اين مهم اجرا شود 4 ميليون دنباله رو سران دلواپسان (كاسبان تحريم) خود به خود به آغوش ملت بر ميگردند
حسن
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
به نکته خوبی اشاره کردید ولی بدانید این گروه در این دوره انتخابات کاندیدای بسیار ضعیفی را انتخاب کرند این هم به خاطر غرور احمقانه شان بود اگر عاقلانه عمل می کردند به نظر من تعداد آرائ بسیار بالاتر بود درعین حال چهارمیلیون یعنی یک سوم رای رئیس جمهور منتخب و این کف طرفداران اجتماعی این گروه است به علاوه آرائ کاندیداهایی که از نظر فکری به این گروه نزدیک هستند و این یعنی یک هشدار به رئیس جمهوری که فقط با 250 هزار اختلاف رای آورده است.
ناشناس
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
وچقدر کم هستید درمقابل اراده خداومردم
احسان
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
من خودم یکی از منتقدین دولت قبل هستم. ولی اینطور که شما اصلاح طلبان دچار غرور شدید اصلا سرانجام خوبی براتون نمیبینم. درسته حافظه تاریخی مردم ایران خیلی کوتاهه ولی یه کم فکر بکنن طوفان رانت خواری و باند بازی و مال مردم خواری در دوران اصلاحات به یادشون میاد.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
احسنت!
ناشناس
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
خواهش مي كنم به اين نقدها و افشاگري ها ادامه دهيد و مردم ساده اي كه از روي ناآگاهي از جريان دلواپس حمايت مي كنند را آگاه سازيد
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
شما هم از روی ناآگاهی از دکتر روحانی حمایت می کنید؟!
ناشناس
| |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
"ساده" و "نا آگاه" رو اونها هم میتونن به شما بگن. پس بذارید حرمت ها حفظ بشه
امیر
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
اون برادر دلواپسمون چرا تا دیده عکس می گیرن، کاغذ گرفته جلو صورتش؟! خدای نکرده نکنه بخاطر معذورات یا منافع خاصی در این همایش شرکت کرده؟!
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
اگر بخاطر منافه بود که میذاشت عکسش رو بگیرن که!
ناشناس
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
این قسمت خوب امدی فردی به نام احمدی نژاد در هشت سال کشور منهدم کرد البته من معتقدم کار اون اقا خیلی فراتر از منهدم کردن بود کشور پودر کرد
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
بالاخره تا چند وقت دیگه باید بگیم احمدی نژاد این کار رو کرد و این کار رو نکرد؟ روحانی دوره اش تموم شد و رفت و ما هنوز داریم می گیم ...
ناشناس
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
... عصر ایران رای دهندگان به جلیلی رو که 4 ملیون نفر بودند یک طرف گذاشتند و بقیه رو یک طرف مگر رای دهندگان به قالیباف به گفتمان شما رای دادند؟ روحانی 51 درصد رای آورد ولی گفتمانی که 8 سال بر این کشور حاکم بود 66 درصد.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
از نظر علمی فقط میشه گفت روحانی 51 درصد رای آورده. بقیه آدم ها ممکنه هر نظری داشته باشن
علي
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
بخدا عالي بود نمشه هيچي گفت بجز اينكه بگيم واقعا مخلصتونيم يك دنيا
ناشناس
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
گهی زین به پشت و گهی پشت به زین

عجله نکن دوباره نوبت شما میشه که باید جواب پس بدین
البته اگه مغلطه نکنین و تو خیابان اردو کشی نکنین
این دولتی که من می بینم تا همین 4 سال اینقدر گند بالا بیاره که روی احمدی نژادها رو سفید کنه
خدا وکیلی نمی دونم چرا شما همش دارین تلقین می کنین همه چی آروم! !!
1- قیمت دلار 3300
2- اقتصاد تولید عمران همه چه خوابیده
3- طرح تحول درمان یه دروغ محض
4- گرانی بیدادگر
5- تمام حامل های انرژی گرون کردند بدون افزایش یک ریال به یارانه ها
6- با هزار ترفند و منت مردم مجبور به انصراف از یارانه کردند
و با هزار دروغ دیگه همین چندرغاز رو مرحله به مرحله حذف می کنن
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
حرفت رو قبول دارم ولی لحنت رو نه
رضا خان
| |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
دوست عزیز بهتره مقایسه ای بکنی با دولت قبل تا ببینی روی قبلی ها ال الابد سیاه خواهد ماند.
1- قیمت دلار از 700 تومان به 4000 تومان افزایش یافت
2- اگه واقعا خبر داشتی میفهمیدی که اکثر کارگاه های عمرای در کشور پس از یک وقفه ی 4 ساله دوباره شروع به کار کردن.
3-یه سر به درمانگاه ها بزنی میبینی که همه چیزو دروغ میبینی ولی واقعیت هم وجود داره
4-گرانی ای که از آن دم میزنی مربوط به همین 9 ماه این دولت است یا فاجعه ی اقتصادی ای که از دولت قبل به ارث رسیده؟
5- حامل های انرژی خیلی زود تر از این باید گران میشدند که رئیس جمهور قبلی جرات انجام این کار را نیافت. در ضمت پیشنهاد میدم بروید در مورد فلسفه ی یارانه مطالعه کنید تا سطحی نگری نکنید و سطحی نظر ندهید.
6- هیچ ترفند و دروغی نبود. و هیچ اجباری هم در کار نبود. شما در فهم کلمات هم مشکل دارید. بهتر است بروید ادبیات هم بخونید تا فرق اختیاری و اجباری را هم متوجه شوید.
ناشناس
| |
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
کلنگ گرانی هایی مثل حامل های انرژی در زمان محمود خان زده شده و آن را تبدیل به قانون کرده اند و اگر دولت انجام ندهد می گویید بی قانونی کرده
ناشناس
| |
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
دوست عزیز؛ فارغ از هرگونه دخالتی در نظرتان، جمله ابتدایی را به اشتباه عرض نموده اید.
در واقع، اینگونه رواج یافته است.
اصل جمله: گهی زین به پشت و گهی "پشتِ زین"
باتشکر...
ناشناس
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
آقاي روحاني 18ميليون راي مستقيم و18 ميليون راي كساني را دارد كه راي ندادند بنابراين ايشان داراي 36 ميليون راي يعني بالاي 85درصد مردم پشت ايشان هستن همچنين از دلواپسان نبايد هراسيد چون آنان خواسته يا نا خواسته كشور را به پرتگاه مي برند.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
آقا اینجوری بخوای حساب کنی که مشتری می شیم اساسی! بابا کم واقه بینی هم واسه پوست بد نیست ها!
ناشناس
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
کاملا" منطقی و براساس واقعیات موجود در جامعه ایران ، ولی در نظر داشته باشیم در چارچوب این تعامل دموکراتیک با اقلیت عدول از اصول جایی ندارد .
ناشناس
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
نتیجه غرور اصلاح طلبان در آن سال ها این شد که پس از 8 سال ریاست جمهوری خاتمی ،‌ کشور دو دستی تقدیم فردی به نام محمود احمدی نژاد شد تا به مدت 8 سال، کشور را منهدم کند و خرابه ای تحویل نفر بعدی دهد به گونه که رئیس جمهور بعد از او ، ماه ها بعد از تحویل ریاست جمهوری بگوید که هنوز در حال آوار برداری هستیم.

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!...
ناشناس
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
كاملا موافقم.
ايراني غيور
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
قطعاً با ديدگاه شما كه بسيار عالمانه به روشنگرانه به تجزيه و تحليل شكل گيري و ماهيت ذاتي اين افراد نگاه عميقي داشتيد بسيار در خور تامل است موافقم ؛ ولي تريبونهايي كه مانند(صدا وسيما ؛ كرسي هاي مجلس و ... ) واز اين دست پايگاهها سنگرهايي براي اين افراد ساخته كه از آنجا هرحرف ناصوابي و تحمت وناروايي را به اين دولت و ملت تحميل كنند !!
ناشناس
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
پسر عجب جمعیتی وای !!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
به حرف نگاه کنید و نه به گوینده حرف
ناشناس
| |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
په نه په! می خواستی 51 درصد باشن؟!
ناشناس
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
اينها كاري از پيش نميبرند اگر در صحنه باشيم و بي تفاوت نباشيم
ناشناس
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
واقعیت این است که آن 4میلیون نفر چون مردمی ارزشی هستند از روی ایمان دنباله روی میکنند و بالقوه توان بسیار بالایی دارند. با افشای پشت پرده فرصت طلبان چه بسا دولت بتواند از حمایت قاطع و سازنده این 4 میلیون هم برخوردار شود. کما اینکه یکی از وظایف دولت آگاهی مردم است.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
کی گفته فقط 4 میلیون دلواپس داریم. یه سری به سایت های اصولگرا بزن تا حرف اونها رو هم بشنوی. پربیراه نمیگن
ناشناس
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
رانت خواری سردستگان+ جهل مرکب حامیان استوانه های این جریانند
ناشناس
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
سلام

متن پیشگیرانه، واقع بینانه و خردمندانه ای بود،
ممنونم
کرامت
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
یک مورد از رانت خواری دلواپس ها را به عنوان سایت خبری اعلام کن ! امان از قلم ......
سر مقاله روزنامه کیهان امروز دوشنبه 93/3/5در مورد شما صادق است .
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
توهین به دلواپس ها کار بسیار غلط و به دور از انسانیته. بابا یعنی یه نفر توی این کشور اجازه نداره بگه من نگران آینده کشورم هستم؟ اصلا آقا فرض کنید ایشون طرفدار دولت قبل باشه یا نباشه. چه ربطی به موضوع داره؟! حرفش رو گوش کن
ناشناس
| |
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
ای وای ، برادر حسین خودتی؟
ناشناس
| |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
عصر ایران مستقل بمان
ناشناس
| |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
این هم یک مورد رانتخواری
تحویل بگیر آقای کرامت
http://www.asriran.com/fa/news/337720
ناشناس
| |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
جزئیات تکان دهنده بورسیه غیرقانونی 3 هزار نفر در دولت احمدی نژاد / پرونده 235 نفر بدون درج معدل
از میان این افراد معدل کارشناسی 228 نفر کمتر از 14 بوده که این رقم براساس آیین نامه ها می بایست بالای 14 باشد.
امید
| |
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
یک مورد؟ خخخ شوخی نکن برادر من، بگو روزی رو یادت میاد که یه شاهکار جدید رو نشده باشه؟ :)
ناشناس
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
روحانی دوست داریم
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
روحانی عزیز، دوستت داریم و نگرانتیم. دلواپس مملکت و رئیس جمهورمون هستیم. آقای روحانی ما شما رو دوست خودمون می دونیم، امیدوارم شما هم همین حس رو داشته باشی
ناشناس
| |
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
روحانی حواست رو بیشتر جمع کن. یه حرفایی پشت سر وزارت صنایعت هست که امیدوارم درست نباشه
رسول
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
مرسی. مقاله عالی بود.
زهرا
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
شريعتمداري ها ،كوچك زاده ها و رسايي ها بدانند از اين دلواپسي ها آبي برايشان گرم نمي شود. مردم بيدارند و 18 ميليون راي آنها نشان از آگاهي و شعور آنهايي دارند كه ديگر نمي خواهند مملكتشان به دست نااهلان و نامردمان بيفتد.حناي ژست هاي ايدئولوژيكي ديگر رنگي ندارد تا كي با دين سر مردم را كلاه مي گذارند.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
چند تا دلواپس از اساتید دانشگاه تهران برات نام ببرم تا باور کنی که همه شون از طرفدارای احمدی نژاد نبودند. لیستشون رو که اونوری ها منتشر کرده اند. یه سرچ بزنی میبینی
ناشناس
| |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
یعنی اون هایی که به روحانی رای ندادند ناآگاه هستند؟! شما الآن معیار آگاهی تشریف دارید؟!
زهرا
| |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
آول اينكه همه اساتيد قرار نيست يه نظر داشته باشن.اينكه كسي استاد دانشگاه تهرانه دليل نميشه كه حتما نظرات اصلاح طلبي داشته باشه.واژه دلواپسي واژه ايه كه آدمو ياد تندروها ميندازه. تندروهايي كه فكر ميكنن مذاكره با آمريكا حرامه و دلواپس اينن كه نكنه يه وقت مملكت كمي از تحريم ها رها بشه.احتمالا اين دلواپس ها تا حالا كارشون به بيمارستان نيفتاده يا اونقدر رانت و پارتي دارن كه درك نكنن.اما من كه مادرم 35رو روزه پيش به خاطر سرطان از دست دادم ديدم كه تحريم ها چه بلايي سر مريضا اورده.يه انسان واقعي،مومن و مسلمون به جاي دلواپسي براي مذاكره با آمريكا بايد دلواپس مردم اين مملكت باشه.
زهرا
| |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
احتمالا اونهايي كه 5 سال پيش به احمدي نژاد راي دادن آگاه هستن!!! اينو بگم خوبه راضي ميشين....
سیاوش
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
دلواپس ها فقط پنج میلیون نفر نیستند. بنده خودم دوستان زیادی دارم که توی باند احمدی نژاد نبودند، به جلیلی هم رای ندادند، الآن هم شدیدا دلواپسند! این رویکرد شما مثل اینه که اصولگراها بگن چون مهاجرانی و ... پناهنده شدند، پس همه اصلاح طلب ها جیره خور اونوری ها هستند. اینجوری حکم کلی دادن خیلی راحت و بسیار پر اشکاله!
پاسخ ها
رضا خان
| |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
الکی میگهههههههههههههه
ناشناس
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
احسنتتتتتتتتتتتتتت.كيف كردم به مولا
حسن
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
چه غم بزرگی از چهره شان میباره !
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
خدا نکنه که هیچ ایرانی ای غمگین باشه. نگرانی واژه بهتریه! باور کن کسانی که توی اون عکس ها هستند برادر و پدر شما و بنده هستند پس به ناراحتیشون راضی نباش
ناشناس
| |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
امیدوارم همه از شادی همدیگه خوشحال بشیم و از ناراحتی همدیگه ناراحت!
ناشناس
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
بابا يكي آب بريزه روي عصر ايران. يواش تحليل كن. انگار خيلي سوختي. بابا نظر مگه آزاد نيست!
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
نظر آزاده ولی نظر داریم تا نظر. همونطور که دانشجو داریم تا دانشجو! مردم داریم تا مردم! منافع ملی داریم تا منافع ملی! اصلاح طلبان کلا دیکشنری شون رو بر اساس دلشون تحلیل می کنند و نه واقعیت های سیاسی جهان
ناشناس
| |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
داد نزن عصری جون. یواش!
محمد مجذوب
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
احسنت که حرف دل من را زدی دقیقا این دولت داره از زاویه ای میخوره که اصلاحات خورد به خدا چند وقت بود که من دلم میخواست این مطلب را به نحوی به گوش دولت برسونم ولی خدا راشکر شما پیش دستی کردی واینجا خوب به این مطلب پرداختی امیدوارم دولتمردا ببینند وبهوش باشند که از یک سوارخ دوبار گزیده نشوند امیدوارم .ودرضمن ازشما دوستان گرامی هم خواهش میکنم به این موضوع خوب بپردازید چون بد جور نقطه ضعف پیدا کرده اند بخصوص باید دولت حواسش بیشتر به قشر کم سواد وفقیر واللخصوص روستاییها باشه که یک وقت دوباره کار دستمان ندهند وباید بنحوی اینگروه که کم هم نیستند راضی باشند.
ومطلب دیگه اینکه شما امار دلواپسان را با قشر ضعیف یکی نگیرید دلواپسان شاید 4ملیون باشند ولی قشر پایین دست بالای 20ملیون هست شک نکن پس تا دیر نشده باید برای این حداقل 20ملیون هم کاری کرد
ليلا
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
بسيار عالي بود و بجا

لذت بردم از نوشته تون
ali67
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
عجبا از دست اين قوم ندانم كار
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
عجبا از خوش خیالی دوستان سازشکار!
ناشناس
| |
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
توهین نکنید. خوبه اونها هم توهین بکنند. غوغاسالاری موقوف!
شهروند
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
بهترین پشتوانه اقای روحانی توکل بر خدا و پایگاه مردمی ست پس هرگز نباید هراسی به دل راه دهد
درویش
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
خیلی از این کاسبان تحریم که حالا دلواپس شده اند نماینده مجلسی هستن که سال آینده عمر آن به سر خواهد آمد. راه حذف این ها فقط و فقط روشنگری شما رسانه ها در خصوص آنهاست تا با رد صلاحیت آنها توسط مردم، با ورود به مجلس سنگ راه ملت نشوند.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
غرور بیجای اصلاح طلبان باز هم کار دستشون خواهد داد. بابا 51 درصد که دیگه این همه خط و نشون نداره!
ناشناس
| |
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
بهت قول میدم تا انتخابات مجلس خیلی از طرفدارای روحانی هم دلواپس خواهند شد. بذار کم کم داره گل کاری های اقتصادی جدید هم سبز میشه. مصاحبه های دکتر توکلی رو دنبال کنی به حرفم میرسی
ناشناس
| |
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
راه ملت یعنی راه اصلاح طلبی یا اصولگرایی؟ یا راه منافع ملی؟ بر اساس منافع ملی، امتیازهای داده شده به غرب در توافق ژنو دوزش بیشتر از اونی هست که ما به دست آوردیم. میگی نه، یه سر برو دانشگاهها، یه سر برو بازار، یه سر برو تره بار، یه سر برو بیمارستانها، یه سر برو ناصرخسرو، تا ببینی که آش هنوز هم بدجوری شوره!
ناشناس
| |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
از الان خط و نشون کشیدن بیخود توی جامعه تنش ایجاد میکنه. نکن این کار رو، خطر داره!
طالبي
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
اگر تحريمها برداشته بشود و دشمني با آمريكا كم بشود ديگه دلواپسان بيكار مي شوند و از كاسبي مي افتند
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
تعداد بسیار زیادی از دلواپسان آدم های مهم و کلیدی این مملکت و اساتید دانشگاه هستند. همه شون که دزد بیت المال نیستند.
ناشناس
| |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
طممئنی با آب شدن یخ روابط با امریکا، کاسب های جدیدی به وجود نمی آیند؟!
ناشناس
| |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
آقای طالبی، یه عده هم هستند که جیبشون از طریق رابطه با امریکا پرتر میشه. اونور قضیه رو هم ببین دوست بزرگوار
ناشناس
| |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
دلواپس درست و حسابی هم کم نداریم ها!
ناشناس
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
اینا دلواپس پست و مقامشون و جیب هستند
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
شما دلواپس چی ستی؟ شما هم جیره خوار روحانی هستی که ازش طرفداری میکنی؟ خوبه به شما هم اینطوری بگن؟
ناشناس
| |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
حقوق وکیل الدوله ای چنده؟
hosein60
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
"استراتژی این جریان در عمل این بوده که خود را از منافع مادی قدرت فربه کند و حامیان مردمی اش را با ادبیات ایدئولوژیک در پشت سر خود داشته باشد"
بسیار تحلیل درستی است ولی این را هم باید در نظر گرفت که این عزیزان از نعمت عقل برخوردارند ولی متاسفانه به آن وقعی نمی نهند و هم خود از روی احساس رفتار می کنند و هم اجازه می دهند جریان دلواپسان دروغین در جهت منافعشان از این احساسات سوء استفاده کنند . پس این عزیزان هم کم مقصر نیستند .
ناشناس
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
یه نفر به گوششان برساند!!!
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
همونطور که یه عده اینجا دارن با مثبت دادن به کامنت های همراستا با خودشون به هم ایول میگن، یه سری سایت هم اونا دارن که الآن یه عده دارن همین کار رو اونحا انجام میدن. مشکل اینه که این گروه ها با هم دیالوگ برقرار نمیکنند
ناشناس
| |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
لا يسمعون حديثاً
ناشناس
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
دلواپس خیانتیم ؟
می ترسیم در کتاب های تاریخ از یک میرزا آقا خان نوری دیگری بنویسند .
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
فکر نمی کنید نام برخی دولتمردان قبلی در ردیف میرزاآقاخان ها در تاریخ ثبت شده؟ چرا آن موقع دلواپس نبودید؟ تازه یادتان افتاد؟!
ناشناس
| |
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
اونی که رفته چنان درخشان کار کرد ! که عمرا کسی نام میرزا آقا خان رو یادش بمون چون همه یاد اونی که رفته می افتند
ناشناس
| |
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
خیانت نخواهد شد ولی خوش بینی افراطی به هر کشور بیگانه ای بسیار خطرناکه (چه امریکا و چه غیر امریکا)
ناشناس
| |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
وقتی احمدی نژاد با پول مردم فک وفامیلشو تو کشورهای خارج می چرخوند و بیمارهای بیچاره هم مجبور بودن داروهاشونو با چندبرابر قیمت از بازار سیاه بخرن کجا بودی دلواپس
ناشناس
| |
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
شما دوست عزیز اگر در احوال مملکت کمی تحقیق کنیدمی بینید که خیانت 8 سال گذشته به حدی بود که کل تاریخ ایران رو واکاوی کنید می بینید که به این میزان نبوده و روح آقامحمد خان به خاطر آقا محمود خان به آرامش ابدی رسید
ناشناس
| |
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
اول اسم "میرزا محمود هاله نوری" رو اضافه کنید بعدش دلواپس بشید.
ناشناس
| |
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
هاهاها میرزا محمود خان هاله نوری. بی نظیر بود
ناشناس
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
انصاف نیست شهروندی که صرفاً از روی احساسات پاک دینی در همایش دلواپسان شرکت می کند را همانند کسی بدانیم که در پس پرده زد و بندها دارد
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
هموطن نیز میتواند کمی به اطلاعات و واقعیتهای موجود پرداخته و فریب این جریانات موهوم را نخورد.
ناشناس
| |
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
خیلی از شهروندان هستند که بر اساس منطق در این همایش ها شرکت می کنند.
ناشناس
| |
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
آیا کسانی هم که در حمایت از دولت همایش برگزار می کنند زد و بند کرده اند. دوستان از آخرتتون نمیترسید که اینقدر راحت تهمت میزنید؟
ناشناس
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
حرف حق رو بايد شنيد
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
در این شکی نیست ولی مشکل اینه که هر کی خودش رو حق مطلق و بقیه رو باطل مطلق و خائن و مزدور و وطن فروش و جیره بگیر و ... میدونه. با "خودم به قربون خودم" مشکل حل نمیشه!
ناشناس
| |
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
معیار حق کیه؟ اونا و اینا؟
ناشناس
| |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
این که مشخصه! فقط معیار حق چیه؟ اسلام؟ جیب؟ رانت؟ بالاخره چی؟
مهدی
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
چرا اینقدر تعداد اینها زیاد است؟
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
همونطور که بسیاری از دلواپس ها طرفدار احمدی نژاد هستند، بسیاری هم هستند که طرفدار روحانی هستند ولی کم کم دارن دلواپس میشن. قضیه رانت چندین میلیون یورویی وزارت صنعت میتونه روی زنجانی ها رو سفید کنه! کاری نکنیم که بعدا بگیم کاش بیخودی از روحانی طرفداری نمیکردیم.
احسان
| |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
ما زمانی از خاتمی حمایت کامل کردیم و هیچ وقت نگفتیم کاش بی خودی حمایت نمی کردیم. چون بی خودی نبود. امروز هم مثل قدیم از روحانی حمایت می کنیم و پشیمان نمی شیم. چون از روی تدبیر به این نتیجه رسیدیم نه از روی مقاصد ایئولوژیک که بعدا بفهمیم این قبری که سرش گریه می کردیم ، توش خالی بوده. اگر هم روزی فهمیدیم که اشتباه کردیم ، اصلا جای پشیمانی نیست. امروز در این حد بلوغ فکری داشتیم و کاری که فکر می کردیم درسته رو انجام دادیم. مهم اینه که فکر کردیم، تدبیر کردیم، اندیشیدیم که از کی حمایت کنیم. کورکورانه نبوده، از روی احساسات نبوده، به گفته کسی نبوده. و اینها برای ما بسیار ارزشمنده و هیچ گاه جای پشیمانی نداره.
ناشناس
| |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
نگرانی و دلواپسی حتی کمش هم باید یررسی بشه. شاید اونا راست بگن
ناشناس
| |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
آقا احسان، خیلی ها هم با تدبیر و فکر و اندیشه به احمدی نژاد رای دادند. الآن اونا هم باید بگن ما به احمدی نژاد افتخار می کنیم؟! این لجبازی و غرور نیستش؟ آدمیزاد ممکنه عوض بشه، معیار حال فعلی هر کسی است
ناشناس
| |
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
انتظار داشتی عصر ایران یه عکس بدون غرض و مرض بذاره؟خوب اینو گذاشته که تو بگی چقدر کم اند
ناشناس
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
دلواپس ها تا میتوانند دلواپس باشند.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
ببین دردشون چیه. شاید راست بگن. کاش اونها هم به در دل این هشت سال گذشته گوش می کردند و همه رو به یه چوب نمیروندند
ناشناس
| |
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
کاش به نظراتشون گوش داده بشه وگرنه می ترسم بعداهمه مون دلواپس بشیم. شاید دارن راست میگن
ناشناس
| |
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
چند سال قبل هم همین حرف رو یه عده به سری استاد دانشگاه اونوری زدند و به دلواپسی هاشون گوش ندادند تا کشور به اینجا رسید. شما دیگه اون مسیر رو اتکرار نکنید لطفا
ناشناس
| |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
شما هم کلا بی خیالی طی کن! آش رو که با جاش بردند بیدارت می کنم. حالا لالا لالایی، لالا لالایی، ...
ناشناس
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
اقای روحانی فقط به مردم تکیه کنید از تندروها نترسید ... تو را خدا نترسید
پاسخ ها
شهروند
| |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
بهترین پشتوانه اقای روحانی توکل بر خدا و پایگاه مردمی ست پس هرگز نباید هراسی به دل راه دهد
ناشناس
| |
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
تندروهای هر دو طیف بر خلاف منافع ملی هستند. راه صحیح اسلام، همون راه اعتدال واقعیه (خیر الامور اوسطها)
ناشناس
| |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
ايكاش كمي دلواپس از دست رفتن فرهنگ اقتصاد، وجدان، و انسانيت ايران بودند!
ناشناس
| |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
حمایت رهبری از دکتر روحانی بسیار میتونه در مواقع حساس به داد ایشون برسه. کاش دکتر روحانی مثل همیشه در مسیر رهبری بمونند
ناشناس
| |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
آره آقای روحانی به همون دو میلیونی که برات از یارانه انصراف دادن تکیه کن و از هیچی نترس!
مسعود
| |
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
شما هم تندرو هستید صدای مخالف میخواهید خفه کنیید
ناشناس
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
اقا عالی بود
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
صدای بلند عصبانیت نویسنده از هشت سال گذشته گوشم رو کر کرد. تحلیل با فحش دادن فرق داره. عصری جون، منطقی باش
ناشناس
| |
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
باید مناظره برگزار بشه. توی همین عصر ایران. اینطور که هر کسی یه طرفه بره قاضی و راضی برگرده فقط وقت تلف کردنه
احسان
| |
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
در مورد ناشناس 12:09 و امثال اون باید بگم :
اینقدر بدم میاد از این اقلیت گماشته ای که از ترس منفی خوردن و عیان شدن اقلیت بودنشون میان در قسمت پاسخ کامنتها ، روده درازی میکنن !
عصر ایران خواهشا سیستم مثبت و منفی رو برای پاسخ ها هم فعال کن چون این قسمت شده پناهگاهی برای اقلیتهای شکمواپس !!!
ناشناس
| |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
چطور فریاد های عجز و نالمون از خیانت ها و حماقت ها رو نشنیدی از هشت سال گذشته ، کجا بودی برادر؟ غیر منطقی میگه که از هشتتون (چه غلط چه درست ) متنفره، ولی میخواد حتی مخالفاش رو (گرچه مخالف فکر میکنن)در کنارش داشته باشه؟
ناشناس
| |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
احسان جان توهین نکن. توهین از هر طرفی اشتباهه
ناشناس
| |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
احسان عزیز، لطفا کلاس سایت رو با توهین پایین نیار. نظر آزاده
ناشناس
| |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
احسان دکتر لطفا
تعداد کاراکترهای مجاز:1200