صفحه نخست

عصرايران دو

فیلم

ورزشی

بین الملل

فرهنگ و هنر

علم و دانش

گوناگون

صفحات داخلی

کد خبر ۳۵۰۲۳۶
تعداد نظرات: ۹۰ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۶ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - 12 August 2014
«به جهنم» در نگاهی متفاوت

روحانی، توهین نکرد، از اقناع منتقدان قطع امید کرد

آیا سهراب سپهری که می گوید: «به درک راه نبردیم به اکسیژن آب» قصد اهانت دارد یا منظور شاعر این است که «اشکالی ندارد» و به کار خود ادامه دهیم؟
•اشاره: این گفتار، موضع شخصی نویسنده است؛ موضع رسمی سایت در یادداشت "دریاره «به جهنم» روحانی " آمده است.
 
 مهرداد خدیر
– آیا سهراب سپهری که می گوید  به درک راه نبردیم به اکسیژن آب قصد اهانت دارد یا منظور شاعر این است که «اشکالی ندارد» و به کار خود ادامه دهیم؟

آیا از شنیدن ترانه علی عبدالمالکی با تکرار «خُب به دَرَک» احساس اهانت می کنید؟

اگر اهانت آمیز بود یکی از اپراتورهای تلفن همراه از آن به عنوان آهنگ پیشواز یا پیشباز خود استفاده نمی کرد:

می گی نیستم، قلبت خورده ترک، خُب به درک!
می گی نیستم، موندی تنها وتک، خُب به درک!

اگر پاسخ می دهید اینها عامیانه است از این غزل «سوفی صابری» چطور؟

سعی کردم که بمانی و بریدی، به درک
کارمان را به غم ورنج کشیدی، به درک

به جهنم که از این خانه فراری شده ای
عاشقت بودم، هرگزنشنیدی به درک

میوه کال غزل بودم و از بخت بدم
تو مرا هرگز از این شاخه نچیدی، به درک!

آیا رییس جمهور روحانی که گفته است:« یک عده شعار می دهند ولی بزدل سیاسی اند. هر وقت می خواهد مذاکره شود می گویند داریم می لرزیم. خوب! به جهنم، بروید یک جای گرم پیدا کنید» به خاطر «به جهنم» به منتقدان خود توهین کرده یا آن گونه که روزنامه کیهان در تیتر اول خود در روز سه شنبه آورده   آنان را «به جهنم دعوت کرده است»؟

پاسخ یقینا منفی است. حسن روحانی رییس جمهوری خطیب و مودب ایران به کسی و جریانی توهین نکرده بلکه از قانع کردن رقبا و منتقدان خود درباره صحت و ثمر بخشی و ضرورت مذاکرات هسته ای نا امید شده و از مردان دیپلماسی می خواهد بی توجه به این تضعیف روحیه این حرکت را ادامه دهند.

او به منتقدان توهین نکرده بلکه از آنان قطع امید کرده و به همراهان می گوید: دل قوی دارید.
روحانی هیچ کس را هم به جهنم دعوت و تهدید نکرده است. مگر مردی که به اسم و به رسم، روحانی است خدای ناخواسته دوزخ بان است که کسی را به جهنم فراخواند؟!

او که چندی پیش اجبار در بردن به بهشت را نیز نفی کرد چگونه می تواند «با دعوت منتقدان به جهنم از گفتمان اعتدال رونمایی کند»؟

موضوع بر سر دو درک ( فهم) متفاوت است. در نگاه مذهبی واژه «دَرَک» یاد آور آیه 145 سوره مبارکه نساء قرآن کریم است: « ان المنافقین فی الدّرَک الاسفل السافلین»- همانا که دو رویان در طبقه زیرین جهنم جای دارند.

اما و هزار اما در زبان فارسی و در اصلاح رایج وقتی می گوییم «به جهنم» یا « به درک» به این معنی است که « به رغم اصرار بسیار و اقامه دلایل متعدد از پذیرش موضوع یا قبول کاری توسط طرف مقابل ناامید می شویم» و برای این که پایان اصرار خود را اعلام کنیم می گوییم «به درک»!

این به معنی آن نیست که طرف مقابل را در جهنم و در آتش سوزان بخواهید. تنها یک اصطلاح است؛ نه کمتر و نه بیشتر.

به جهنم به معنی «برو به جهنم» هم نیست کما این که رییس جمهور پس از «به جهنم» می گوید «بروید یک جای گرم پیدا کنید». در حالی که جهنم سوزان است و از جای گرم بسیار بسیار آتشین تر! اصطلاحی است که از سر نومیدی و اعلام پایان مباحثه و محاجه و مجادله و هر واژه دیگر از این دست در باب مفاعله به کار می رود.

همان گونه که افغان ها به جای « اشتباه می کنید» می گویند «غلط می کنید» و قصد توهین ندارند ودر گویش تهرانی به بچه هایی که زیاده ازحد بی تابی می کنند «نحس» گفته می شود بی آن که معنی منفی نحس از نحوست مد نظر باشد در اینجا هم «به درک» یا «به جهنم» یعنی دیگر وقت خود را صرف قانع کردن شما نمی کنیم ؛ این جدل بی فایده است و تمام!

پس حسن روحانی نه عصبانی شده نه به کسی یا جریانی توهین کرده است. اوالبته در یک جمع رسمی اصطلاحی غیر رسمی را به کار برده است. چه بسا خود منتقدان هنگامی که از فرزند خود می خواهند کاری انجام دهند و در برابر اصرار، تنها انکار می شنوند همین لفظ را به کار می برند تا به بحث خاتمه دهند.

ملاحظه می فرمایید نه آن گونه که برخی استنباط کرده اند نه کسی به دوزخ فراخوانده شده که «بهشت سازان» را مگرمی توان به جهنم فراخواند و نه آن سان که نماینده جبهه پایداری گفته قابل قیاس با گفته شاه در 40 سال قبل است که «هر که نمی خواهد عضو حزب رستاخیز شود گذرنامه اش را بگیرد و از این مملکت برود». 

این «به جهنم» از جنس همان «به جهنم» ها و «به درک» گفتن هایی است که در مکالمات عادی و هنگامی که اصرار بر قبول موضوع و موضعی بی فایده می نماید و احساس می شود «نرود میخ آهنین بر سنگ» بر زبان جاری می شود.

نویسنده این سطور به یاد ندارد خود در نوشته ای این لفظ را به کار برده باشد، در گفتار غیر رسمی شاید. اما هیچ یک سبب نمی شود از زبان یک ناصح رییس جمهوری را که خود با هزار امید بر سر کار آورده ایم اندرز دهیم و بگوییم این را بگو و این را نگو. مشکل ما با محمود احمدی نژاد نیز تنها نوع گفتن او نبود. خود او بود که هرگز و با هیچ معیاری شایسته این جایگاه نبود واگر به صورت تصنعی می کوشید سخنان بهداشتی تری بر زبان آورد بازهم اصل موضوع تفاوتی نمی کرد هر چند که از کوزه همان برون تراود که در اوست.

یادمان باشد اگر روحانی این سخن را از سر خستگی هم گفته باشد شاید حق دارد. یادمان باشد او و یاران او در یک سال گذشته در حال آوار برداری بوده اند و از آوار برداران نمی توان انتظار داشت غبار کلمات را بزدایند. اگر هم غباری بر سخن اخیر او نشسته باشد غبار آوار است...


ارسال به تلگرام
انتشار یافته: ۹۰
در انتظار بررسی: ۱۳۴
غیر قابل انتشار: ۰
علی
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
آقا مهرداد چرا خودتو خسته میکنی فکر میکنی اونهایی که دارند اعتراض میکنند متوجه معنی کلمه ها نیستند ؟ خودشونو به ندونستن زدند .
نریمان
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
گاهی لازم است که در جواب کسانی که خودشان را بی مخ نشان داده اند مانند خودشان صحبت کرد. البته فقط گاهی !!!
فرزانه
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
من با حرف اقای روحانی موافق نبودم. ولی اینام دیگه شلوغش کردن! اولا به به جهنم برید نبوده! بعدم ایشون از صنف یا فرد یا گروه خاصی نامبرده؟ گفته روزنامه فلان یا فلان نماینده مجلس؟ یه عده خودشون می دونن چی کاره ان، پنبه دزد دست به ریشش می کشه! وگر شاید منظورشون کارشکنای ضد انقلاب بوده، به اینا چرا برخورده؟ یه بنده خدایی اومد مجلس، به اسم و به صراحت به اینا توهین کرد، انقد که الان دارن داد و بیداد می کنن، اونموقع نکردن! دیگه آدم شرافت و عزت خودشم با خط سیاسی اش کم و زیاد کنه، باعث تاسفه
ناشناس
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
تیمرسانه ای دولت فعال باشد و واقعیت ها را برای عموم مردم تبیین کند
مردم کوچه و بازار اعتقادی به آوار برداری و ... ندارند فقط می گویند اینهم کاری نکرد
علی
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
من واقعا موندیم جراید معلوم حال که این کلمه "به جهنم" را بزرگش کردن اون موقع که دکتر احمدی نژاد با حرف زدن نابخردانه ی خود واسه ایران تحریم و قطع نامه میخرید کجا بودن!!!
واقعا چرا ساکت بودن! واقعا چرا!
ناشناس
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
اگر بكار بردن اين كلمات كه در ادبيات محاوره اي ما عمري چند صد ساله دارد مفهوم بي ادبي استنباط شود پس در مورد مثنوي معنوي چه بايد گفت !اصولا كلمات به خودي خود مفهوم خاصي را القا نمي نمايند .كاربرد كلمات در جمله و يا در يك گفتار است كه مفهوم واقعي آن بروز ميابد.
علی
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
من واقعا موندیم جراید معلوم حال که این کلمه "به جهنم" را بزرگش کردن اون موقع که دکتر احمدی نژاد با حرف زدن نابخردانه ی خود واسه ایران تحریم و قطع نامه میخرید کجا بودن!!!
واقعا چرا ساکت بودن! واقعا چرا!
ناشناس
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
... این سخن بسیار بجا بود و البته که پر واضح است رئیس جمهور محترم نیز قصد بی حرمتی نداشت، اما ای کاش این چهره دوست داشتنی عصبانی نمیشد و گزک دست این عده بهانه جو نمیداد...
برا نمونه عرض میکنم که آیا تا به حال دیدی آقای هاشمی جایی در خصوص کشوری و یاطیفی یا شخصی اینگونه تند و عصبانی حرف بزنه ؟! همین او که بهترین کارشناس سیاست و بزرگترین و دقیقترین منتقد صهیونیست هاست !
ناشناس
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
نویسنده محترم لطفا اینقدر آسمان ریسمان نکنید.
اگر آقای روحانی این جملات را فقط نوشته بودند و لحن گفتاری ایشان نبود، آنوقت استدلال (بافی) شما شاید راه به جایی میبرد.
لطفا یکبار به عنوان یک ایرانی به صحبتهای ایشان و لحن استفاده شده با دقت بیشتر گوش کنید.
جوان
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
اصلا نقد جالبی نبود
محسن
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
این نوشته خیلی بیشتر به دل نشست.تشکر
محسن
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
این نوشته خیلی بیشتر به دل نشست.تشکر
ناشناس
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
عذر بدتر از گناه روحانی باید همچنان محبوب بماند،با اجتناب از عصبانیت و ادبیات بد وحفظ عفت کلام چون
ایرانیان همیشه با ادب ، فرهنگساز و مخالف را تحمل می کردند.در انتقادسازنده از روحانی حمایت کنیم و سوژه بدست مخالفان او ندهیم .
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
به جهنم که حرف های روحانی ناراحتتون کرد آقای کاسب تحریم
ناشناس
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
سی و پنج سال گفتند آمریکا و غرب بد است ما هیچ نگفتیم . چهار سال اجازه بدهند و غر نزنند و اظهار نظر مفت نکنند تا نتیجه را ببینند . به فرض که نتیجه نداد اتفاقی نیفتاده . مگه ما سی و پنج سال اونها رو تحمل نکردیم. مگه ما تو این مدت غر زدیم که حالا اونها غر می زنند . به جهنم گفتن روحانی همین معنا را دارد .
ناشناس
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
مطلب بسیار خوبی در دفاع از اظهارات روحانی بود؛ باز هم حوزه اطلاع رسانی و رسانه های دولت، از سایت های طرفدار روحانی ضعیف تر عمل کردند
واقع مطلب
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
این ادبیات توهین نرم برای مقابله با هتاکان بود که سرنوشت رای مردم به مانند دولت خاتمی به دست نا اهلان نیافتد. دنبال توجیه و زیباسازی آن نروید. کاربایسته ای بود هر چند تلخ
ناشناس
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
... این سخن بسیار بجا بود و البته که پر واضح است رئیس جمهور محترم نیز قصد بی حرمتی نداشت، اما ای کاش این چهره دوست داشتنی عصبانی نمیشد و گزک دست این عده بهانه جو نمیداد...
برا نمونه عرض میکنم که آیا تا به حال دیدی آقای هاشمی جایی در خصوص کشوری و یاطیفی یا شخصی اینگونه تند و عصبانی حرف بزنه ؟! همین او که بهترین کارشناس سیاست و بزرگترین و دقیقترین منتقد صهیونیست هاست !
ناشناس
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
آقاي روحاني مردي شريف ونماينده عموم ملت است تحمل ايشان بسيار بالاست وتا كي قرار است يك عده اي انگشت شمار بر ملت با هوچي گري نظرات خود را تحميل نمايند والبته سخنان ايشان بسيار به جا ودلنشين بود
علی خورشیدی
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
روحانی مچکریم
ناشناس
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
سخنان آقای دکتر روحانی فقط ترجمه این آیه از قران کریم بود"هَاأَنتُمْ أُوْلاء تُحِبُّونَهُمْ وَلاَ یُحِبُّونَکُمْ وَتُؤْمِنُونَ بِالْکِتَابِ کُلِّهِ وَإِذَا لَقُوکُمْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ عَضُّواْ عَلَیْکُمُ الأَنَامِلَ مِنَ الْغَیْظِ قُلْ مُوتُواْ بِغَیْظِکُمْ إِنَّ اللّهَ عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ

آگاه باشید این شمائید که آنان را دوست می دارید ولی آنان شما را دوست نمی دارند. و شما به همه کتاب ها [ی آسمانی] ایمان دارید [ولی آنها به کتاب شما ایمان ندارند] و هنگامی که با شما برخورد می کنند می گویند: ایمان آورده ایم، و چون به خلوت می روند از شدّت خشم سر انگشتان را بر ضدّ شما به دندان می گزند. بگو: به خشم خود بمیرید. همانا خدا به آنچه در درون سینه هاست داناست.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
شرمنده دوستان اشتباه منفی زدم
ناشناس
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
درود بر روحانی
ناشناس
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
جانا سخن از زبان ما میگویی
فرشته
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
حرفهای روحانی کاملا درست و به جابود راستش من که نفرت دارم ازکسانی که مدام مثل مردی که درکارتون گالیور میگفت(( من میدونم موفق نمی شیم )) .بس کنید دیگه صبرداشته باشید واجازه دهید کشور مسیرانتخاب شده را طی کند .
ناشناس
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
جناب روحانی بعد از آن همه هجوه گری و سنگ اندازی گروه خاص که منافعشان در نابودی کشور است ، بهتر و مؤدب تر از آن نمی توانست ، دلخوری خود و دولت و کسانی که به ابیشان رای داده اند و دلسوز کشور هستند، به آن گروه اندک اعلام کند.
خوزستانی
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
دکتر روحانی؟ خدا قوت. هر حرفی زدی حق مطلب را ادا کردی. بی چون و چرا و توجیه پذیرای حرفتان هستیم.
ناشناس
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
احسنت... عجب نقد زیبا،صحیح، درست و منصفانه ای بود...
لپ کلام همین بود که فرمودید.. ممنونیم..
ناشناس
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
وقتی همچین متنی را می خوانی آدم احساس می کند طرفداران آقای روحانی گیج شده اند و برای همین به هر چیزی دست می زنند. قضیه ساده است. ایشان به منتقدین توهین کردند. بهترین کار معذرت خواهیست.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۰۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
جالبه ! یعنی حساسیت ادبی و گفتاری منتقدان رئیس جمهور این قدر افزایش پیدا کرده ؟! بازم درود بر دولت تدبیر و امید که اخلاقیاتی که هشت سال به یغما رفته بود رو تو این یه سال احیا کرد.
سارا
| |
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
نه این که در 8 سال قبل بابت هر توهین، انبوه عذر خواهی روانه سایت ها و خبر گذاریها و رادیو تلویزیون می شد ؟!تو اون 8 سال منقدین هیچ چیزی نداشتن حتی احترام ،چی شده که ورق برگشته الان منقدین صاحب احترام شدن؟! بد نبود تو اون 8 سال هم از اقای رییس جمهور وقت با همین طرز فکر عذر خواهی از منقدین رو می خواسنین نه حمایت شون می کردین
محمد
| |
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
معذرت خواهی نکنند اینقد مذاکره کنند تا دلواپسان بدانند چند مرده حلاجند
ناشناس
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
قطعا توهین در مرام شخصیتی مثل روحانی نیست ولی آنهایی که دل این مرد را بدرد میاورند باید بدانند که جایگاهی بین مردم ندارند و بجای تشنج ایجاد کردن بفکر اسایش ملت و کشور باشند .
محمد
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
سخنت بجا ومنطقی بود
امادلواپسانی که با منطق سروکاری ندارن سوژه خوبی یافته انداز آقای حسینیان گرفته تا روزنامه کیهان وهم گروه هایشان
جای تاسف است که بعد از 35 گذشت ازانقلاب بلدیم با واژه ها بازی کنیم و با نام انتقادقصد سر به نیستی رقیب را آرزو نماییم کاری که گروه پایداری پیشه خود ساخته است
ناشناس
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
مرحوم جلال آل احمد می گفت وقتی چیزی نیاز به توضیح دارد حتما مشکلی در کارش هست.
اشراق
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
با فاسدین و بدکاره اصلا نبایستی صحبت کرد اقای روحانی بایستی خیلی وقت پیش به اینها می گفت به جهنم که راه ما را قبول نداری مذاکره را قبول نداره مگر ما برای تو مذاکره می کنیم برای مردم است به درک که تو فاسد قبول نداری تو بایستی در زندان باشی و یا اعدام گردی
ناشناس
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
توجیه نکنید معنای اعتدال را دریافتیم یاد مناظره پارسال افتادم که محسن رضایی به روحانی گفت(من فقط یک سوال از شما پرسیدم اینجور عصبانی میشی.خدارحم کنه به این ملت اگه شما رئیس جمهورشون بشی)
ناشناس
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
این نماینده‌ها انگار که نمایندگیِ ملت دیگه‌ای را میکنند، نه ملتی‌ که خشمگین از فساد دولت قبلی‌ به روحانی رای داد!!! مردم ایران اگر کاری را انجام می‌دهید، تا آخر انجام دهید!در انتخابات مجلس به اسامی نماینده گانی که هر هفته علیه دولت اقدام میکنند توجه داشت باشید!
پاسخ ها
سارا
| |
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
مخصوصا جبهه پایداری و اقایان دلواپس کمیسیون آموزش
ناشناس
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
حرف حق تلخه برای دلواپسان
خبازي مقدم
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
هر كسي شايسته لقبي است كه به اوميدهند امام خميني ره لقب بت شكن گرفت زيرا شايسته ان بود رهبرانقلاب ولي فقيه هستند چون شخصيت ولايت دارند هستند كساني كه شايسته همان جهنم هستند اگراين اقايان نگران منافع اقتصادي خود نيستند ايا انها دلسوزتر از رهبري هستند با اقتضاي موقيعت كشور نرمش قهرمانانه را قبول ميكنند وافرادي كه دم از ولايي بودن ميزنند چرا ميلرزند هراسان هستند مگر به شجاعت ودرايت رهبر شك داريد كه شيعه تر از علي شده ايد واگر نمي هراسيد ازدست رفتن منافع خود چرا حرف رئيس جمهور شما را اتش ميزند اكثريت جامعه پشتيبان مذاكرات ودولت هستند چون به ولي امر خو دايمان دارند وسر در گرو فرمان ايشان دارند شماهم اگر دلسوز نظام ومردم هستيد اين گوي اين ميدان حرف رهبرحجت است بفرماييد بسم اله
بهنام
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
این نگاه متفاوت آنقدر سطح پایین نگارش شده که از عصر ایران انتظار چنین نگاه متفاوتی نمی رفت.
عباس
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
اين گفتار موضع من هم هست
محمد
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
زنده باد دکتر. گرچه به این نتیجه رسیدم احمدی نژاد طوری کشور رو نابود کرد که دیگه درست بشو نیست و روحانی و هر شخص دیگه ای هم قدرت اصلاح رو به خاطر مجموعه های قدرت ندارد، اما باید گفت با این افرادی که دلواپس منافع خودشون هستند باید اینگونه سخن گفت. صد در صد جایگاه این افراد جهنم است. چون به مردم و به اسلام خیانت کردند و میکنند. اینان حتی از دشمنان قسم خورده ایران هم بدتر هستند چون با پرچم اسلام ضربه به انقلاب میزنند. خدا لعنت کند افراطیون را.
پاسخ ها
سارا
| |
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
محمد جان
در این که این کشور بعد احمدی نژاد به این زودی ها درست نخواهد شد و درست شدنش هم به عمر من قد نخواهد داد با شما کاملا موافقم .از اقای روحانی هم بابت از خود گذشتگی شون برای تحویل گرفتن ایران خرابه متشکرم.
ناشناس
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
بسیار منطقی است
ناشناس
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
فکر کنم این دیدگاه منطقی ترین برداشت ممکن از گفته های رئیس جمهورمحبوبمون باشه!
ناشناس
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
آن قسمتی که گفت خداوند شما را ترسو و بزدل آفرید را چگونه می خواهید توجیه کنید و ماله بکشید؟
پاسخ ها
ناشناس
| |
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
مگه رو واقعیت هم میشه ماله کشید؟!!
ناشناس
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
از ایشون بعید این نحوه سخن گفتن. بهتر بود این جملات رو استفاده نمی کرد.
علی عسک
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
جناب روحانی حرف دل تمام طرفدارانش را زده است
این جماعت که منافعشان کم شده سخت نارااحت هستند و اصلا به منافع ملی و کشوری ذره ای فکر نمیکنند
ناشناس
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
حرف روحانی حرف دل اکثریت ملت بود.
ناشناس
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
سهراب سپهری خودش را هم مخاطب قرار داده است اگر نمیدانی بدان آقاجــــــــــــون !!!!!!
نوید
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
یک نکته لطفا نویسنده که مدعی هستند رییس جمهور از از اقناع منتقدان ناامید شده اند بفرمایند دولت اساسا چه حرکت های اقناعی قابل توجهی انجام داد؟ کدام همایش اقناعی، کدام مناظره، کدام پرسش و پاسخ تصویری یا مکتوب در این باره با منتقدان برگزار کرد که اکنون مدعی نا امیدی از اقناع هستید؟ کاش کمی از آمریکایی ها و وندی شرمن یاد می گرفتید که چگونه با صراحت ساعت ها در مقابل منتقدان می نشیند و در پخش زنده با آن ها بحث اقناعی می کند.
پاسخ ها
مهدی
| |
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
نرود میخ آهنین در سنگ ... شما دلواپس باش
ناشناس
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
با عرض معذرت توجیه نکنید لطفا اگر واقعا دوست دار موفقیت دولت هستید.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
من به عنوان یک حامی رییس جمهور، از اظهارات ایشان دفاع می‌کنم.
ناشناس
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
هرچند مدافع رئیس جمهور محبوب هستم.
اما این توجیه ها را کنار بگذارید
این آسمون ریسمون کردن ها درست نیست بیشتر باعث منفی شدن نگاه ها به سایت شما می شود
سیامک
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
متاسفم براتون
ناشناس
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
لرزیدن دلواپسان لرزان حکم پس لرزه بعد از زلزله (توافق‏)‏ رو داره

پس بلرزید که بعد از توافق کاری از دستتون ساخته نیست
ناشناس
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
درود بر روحانی شیر دل
ناشناس
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
این ادبیات بارها در تریبونهای مختلف استفاده شده , چرا قبلا" به آن اعتراض نشده؟
سجاد
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
شلوغش میکنن ، وگرنه از ممه ای که حالا لولو بردش یا جایی که در اثر سوختگی باید آب ریخت روش موضوع زشت تری نبوده :)
پاسخ ها
نامفهوم
| |
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
دوست عزیز یادتان باشد روحانی را در هیچ موردی نباید با اخمدی نژاد مقایسه کنید که من این مقایسه را توهین به روحانی میدانم.اما اصلا روحانی با توجه به این تفاوتها بود که انتخاب شد که مردم دیگه این ادبیات را نشنوند.
مهدی
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
خدیر جان داری شبیه احسان محمدی میشی ها. من فکر میکردم اون از تو تاسی میگیره مثل اینکه برعکس شد
ناشناس
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
دفاع بد بدتر از حمله است . نگذارید ادبیات 8 ساله چندش آور برگردد
ناشناس
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
احسنت
ناشناس
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
عصر ایران ای زبان مردمی که 8 سال توسط دولتی تکرو به حاشیه رانده شدند. بعد از جملات دیروز ریاست جمهور محترم بدان آنکه به نامی از هیچ گروه و جبهه ای ببرند برخی به شدت آشفته شدند و طومار امضاء برای اعتراض جمع آوری کردند؟ چرا فردی با این سابقه مدیریتی و مبارزاتی 50 ساله این چنین مجبور می شود جمله ای را بیان کند؟ چرا آنها که به ناروا امروز بر ایشان تاختند خودشان را جای ایشان قرار ندادند که از دولت قبل جز فساد و اختلاس و جفا چیز دیگری را به ارث نبرده اند و هم فشار داخلی را بابت رفع مشکلات مردم دارند بر دوش می کشند و هم فشار خارجی از بحث هسته ای تا جنگ از فلسطین تا عراق که مستقیماً امنیت ما هدف است. باید به ایشان حق داد از این که می بینند رهبر فرزانه انقلاب می فرمایند از دولت حمایت کنید و آن افراد امضاء جمع کن به بیانات ایشان کوچکترین توجهی ندارند. اگر آن روز که به همگان تاختند و مهر پرت کردند جلوی آنها ایستادگی می شد امروز آنها اینقدر سنگ اندازی نمی کردند. درود بر این مرد بزرگ تاریخ در مورد خیرخواهی روحانی به نیکی یاد خواهد کرد.
رضا
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
روحاني دوست داريم
عمو عبداله
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
خداوکیلیاهل قلم خوب بلدند چطور قلم را بچرخانند. در تحلیل "درباره به جهنم روحانی" نوشتید که رئیس جمهور کار خوبی نکرد و ما هم بول کردیم
حال با یک قلم دیگر می نویسید توهینی نبوده و قطع امید بود.
با این حال درمورد نظر کیهان، خود آقای شریعتمداری هم می داند منظور از به جهنم، هیچ وقت دعوت به جهنم نبود و ایشان از روی عرض چنین تعبیری بکار بردند.
در نهایت، عصر ایران وقتی تحلیلی را منتشر می کند باید آن را موضع خود بداند نمی شود که کسی نظری بدهد و شما با آن مخالف باشید بعد انهتای خبر بنویسید موضع شخصی نویسنده بود.
ما هر چه عصر ایران منتشر کند موضع عصر ایران می دانیم.
بهرنگ
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
سخنرانی دیروز رئیس جمهور محترم بی نظیر بود، اون یه تعداد که ایشون اشاره می کردند به هیچ صراطی مستقیم نیستند!
ناشناس
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
من از طرفداران آقای روحانی هستم ولی خواهش میکنم از این استدلالها و ماله کشیهای "جوانفکری" دست بردارید. یه اشتباهی ایشون کردند و بهترین کار عذرخواهی است. من با منتقدین کاری ندارم. اونا تکلیفشون معلومه و امثال من اونها رو و ادبیاتشون رو میشناسیم ولی به روحانی عزیز رای دادیم که مثل اونا نباشه، همین!
ناشناس
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
آفرین
ناشناس
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
سلام و سپای مهردادخان
ناشناس
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
خدا انسان را آفرید انسان توجیه را!!!!!!
پاسخ ها
hatef
| |
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
شما هشت سال انحراف بي ادبي دروغ گوئي مخالفت با رهبر و خلاف شرع را توجيه كرديد حالا ما به جهم را . ناراحتي به جهنم
مهدی
| |
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
استاد توجیه احمدی نژاد
ناشناس
| |
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
و جبهه پایداری، احمدی نژاد را
asad
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
زیر پایه میز رو بگیرید نیفته
عامی
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
بنشین ، بفرما ، بتمرگ یک معنادارد کدام زیبا تر است به نظر شما ،مردم ادب را از که بیاموزند؟
پاسخ ها
مهران
| |
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
مگر ادب هم مونده که مردم بخوان اونا بیاموزن!!! کافیه یه نگاه تو جامعه بکنی کجا ادب میبینی ؟؟؟
ناشناس
| |
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
یادمه توی تبلیغات انتخاباتی سال 88 جمله "ادب مرد به ز دولت اوست" روی یک کاغذ سبز رنگ چاپ شده بود.
نکنه این تیپ حرف زدن از دید آقای رییس جمهور فقط برای احمدی نژاد و امثالهم بده ولی برای خودشون مشکلی نداره؟
نویسنده این مقاله فقط میخواد ماست مالی کنه.وگرنه ادب مرد به ز دولت اوست!!
مهدی
| |
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
از رییس جمهور قبلی یاد گرفتیم مثل لقمان
بابک
| |
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
از احمدی نژاد و رفقا
علینقی
| |
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
به این آقایان خیلی "بفرما" گقتند به جایی نرسید.
ناشناس
| |
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
از احمدی نژاد
ناشناس
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
به قول دوستان با کاسبان تحریم باید اینطوری حرف زد
ناشناس
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
اگر می گفت : به جهنم که مردم در تحریم هستند خوب بود !؟ مثل احمدی نژاد
پاسخ ها
ناشناس
| |
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
این که عصرایران در ابتدای مطلب تصریح کرده این مطلب نظر شخصی نویسنده است و در عین حال ، موضع رسمی خودش را در یادداشت جداگانه ای منتشر و شفاف سازی کرده ، نشانه حرفه ای بودن سایت هست که به عنوان یک همکار رسانه ای ، تحسین می کنم و امیدوارم همیشه مرزها این گونه گویا باشند.
با بهترین آرزوها برای مردم ایران
ناشناس
| |
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
خدا انسان را آفرید و انسان توجیه را به وجود آورد. در ادبیات ما پشت کوهی ها بزدل، به جهنم و امثالهم توهینه شاید اینجا معنی دیگه ای میده مثل عزیزم، فدا سرت و .... البته میدونم که این نظر هم مثل بقیه نظرام نمیذاری . چون بر خلاف آنچه خودت میگی، آنچه که تایید کننده حرف خودتون باشه را می گذاری.
تعداد کاراکترهای مجاز:1200