صفحه نخست

عصرايران دو

فیلم

ورزشی

بین الملل

فرهنگ و هنر

علم و دانش

گوناگون

صفحات داخلی

کد خبر ۳۵۵۴۲۰
تعداد نظرات: ۲۶۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۹ - ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - 23 September 2014

مهم‌ترين مشكل كشور چيست؟

دکتر محمود سریع القلم
عصرایران - مهم ترین مشکل کشور چیست؟ این موضوعی است که دکتر محمود سریع القلم، استاد دانشگاه شهید بهشتی در یادداشتی برای عصرایران بدان پرداخته است که در زیر می آید:

به سه مورد زير، توجه فرماييد:

 .1 كشورهاي عربي حوزة خليج فارس حدود 2 تريليون دلار صندوق دخيرة ارزي (خارج از بودجه جاري خود) دارند كه در سال چند صد ميليارد دلار از طريق سرمايه‌گذاري در غرب و آسيا، براي اين كشورها و نسل‌هاي آتي آنها سود حاصل مي‌كند؛

.2 منطقه سي لي كان ولي (Silicon Valley) كه مهم‌ترين منطقه فن‌آوري جهان در شمال كاليفرنياست با جمعيتي معادل 6.828.617 نفر در ماه جاري، درآمد سرانة 63.288 دلار كه جزء بالاترين در جهان است را رقم زد؛

.3 چيني‌ها اخيراً موشك زمين به درياي 1100 كيلومتري (DF-21D) با هزينة 11 ميليون دلار با موفقيت آزمايش كردند.

معاني صريح و تلويحي اين تحولات عظيم در سطح همسايه‌هاي ما و در مقياس جهاني چيست؟ همة كشورها به فكر توسعه و افزايش توان‌مندي هستند حتي قطر با جمعيت 250 هزار نفري معادل يك محلة تهران. اعراب جنوب خليج فارس به‌تدريج در حال خريد روزافزون سهام شركت‌هاي نفتي بزرگ جهان هستند و اگر ما در آينده بخواهيم به‌منظور دستيابي به فن‌آوري نفت و گاز، با شركت‌هاي بزرگ جهان همكاري كنيم چه‌ بسا با دستور كار سياسي همسايگان سهامدار خود نيز روبرو شويم. آيا مي‌توان عنصر فن‌آوري و تكنيك را از فرآيند توليد ثروت و قدرت ناديده گرفت؟ چيني‌ها به دو دليل وارد عرصة جهاني شده‌اند: اول فروش كالا و خدمات و دسترسي به پول و ثروت و دوم همكاري‌هاي مربوط به دستيابي فن‌آوري. از قديم روس‌ها و چيني‌ها علاقة وافري به منطقة سي‌لي‌كان‌ولي داشته‌اند به‌طوريكه آمريكا، اين منطقه را از مناطق كليدي امنيت ملي خود تلقي مي‌كند.

آيا مي‌توان به جز افزايش توان‌مندي‌هاي اقتصادي، توليدي، مالي و فن‌آوري هدف ديگري براي يك كشور در اين منظومة موجود جهاني تصور كرد؟ هر هدف سياسي و هر افق فرهنگي كه يك كشور براي خود درنظر بگيرد، تابع توليد امكانات و ثروت است. وقتي روزنامه‌ها و رسانه‌ها را مطالعه مي‌كنيم، هر فردي، هر نهادي و هر جمعيتي، اشكالات كشور را از زاويه ديد و منافع خود مي‌بيند:‌ يكي مي‌گويد مهمترين مشكل، آلودگي هواي تهران است. ديگري اظهار مي‌دارد بالا بودن تعداد سارقان و معتادان مسئله اصلي ماست.

باز ديگري تصور مي‌كند كه مسئله اصلي ما ايرانيان، تحولات عراق است. آن طرف‌تر، مطرح می شود هدف اصلي زندگي ما ايرانيان تغییر جهت و ماهیت نظام بین المللی است. همينطور مسايل ديگر: فساد، رانت‌خواري، فرسوده بودن ناوگان هوايي، بوروكراسي ناكارآمد، جاده‌هاي ناامن، بنزين ناسالم، لبنيات آلوده، بحران کمبود آب، تعداد پرونده‌هاي قضايي، نبود امكانات براي عامه مردم براي رسيدگي به بهداشت دندان، رسانه‌هاي ضعيف و عمدتاً تبليغاتي و غيره
.

آيا با وجود صدها مؤسسه تحقيقاتي و هزاران محقق در كشور، تا بحال "درخت مسائل و مشكلات كشور" را ترسيم كرده‌ايم؟ آيا نبايد تقدم و تأخر مشكلات را طراحي كنيم؟ اگر افزايش توان‌مندي را به‌عنوان كليدي‌ترين هدف كشور بپذيريم، مشكلات و موانع تحقق چنين هدف كانوني كدام است؟ امروز چینی ها در بازارهای مالی آمریکا حضوری فعال دارند. امروز تحولات سياسي خاورميانه به سمتي مي‌رود كه سرنوشت جريان‌ها و كشورهاي شمال آفريقا و خاورميانه و حتي پاكستان و افغانستان با امكانات مالي كشورهاي عربي خليج فارس تعيين خواهدشد. قدرت و تأثيرگذاري وزارت خزانه‌داري آمريكا امروز با وزارت دفاع آن كشور هم‌طرازي مي‌كند. در تحولات اخير مربوط به اوكراين، ظرفيت‌هاي فكري و سياسي خانم مرکل صدراعظم آلمان نه تنها 6200 شرکت آلمانی بلکه مجموعه اتحادیه اروپا را در رابطه با تحريم‌هاي روسيه، اقناع كرد. در جهان امروز، اقناع سياسي و اقناع فرهنگي، به پشتوانه قدرت اقتصادي نياز دارد.

در كشور ما، تعداد همايش‌ها بسيار فراوان است. معمولاً، مسئولان در دو ـ سه ساعت اول حضور دارند. همايش‌ها بعضاً دو روز و حتي سه روز برگزار مي‌شوند. اگر بخاطر بياوريم در اواخر دهة 60 و اوايل 70، تنها يك فصلنامه تخصصي در متون سياسي و اقتصادي در كشور وجود داشت. اما امروز نزديك به سيصد فصلنامه در اين موضوعات در كشور توليد و منتشر مي‌شود. علي رغم رشد كمي در اين‌گونه ادبيات و متون، آيا ما هرم علت و معلولي مشكلات كشور را توانسته‌ايم طراحي كنيم؟

مشكل 1 و 2 و 3 كشور كدامند؟ طبعاً نمي‌توان گفت كشور 245 مشكل دارد زيرا كه مجموعه مشكلات در يك شبكة علت و معلولي معنا پيدا مي‌كنند. نمي‌توان در هر سخنراني، مشكل يك كشور را تغيير داد و يا به تناسب مخاطبان، اولويت‌هاي جامعه را تنظيم نمود. منطقي نخواهد بود كه بعضي معلول‌ها را مشكلات اصلي بدانيم و يا 20 اولويت مساوي داشته باشيم. كشورداري و حكمراني مطلوب به يك نظام فهم دقيق مسايل، علت‌ها و معلول‌ها، هرم مشكلات و طراحي درخت اولويت‌ها نياز دارد. اتاق فكر بررسي ماتريس مسايل كشور كجاست؟ بخشی ديدن مسايل كشور، غرق شدن در حل و فصل مسايل يك سازمان و ناديده‌گرفتن كل سيستم اجتماعي ـ سياسي ـ اقتصادي ـ فرهنگي ـ خارجي، ما را همچنان مشغول بحث‌هاي بديهي، كلي با حواشي فراوان كرده و خواهد كرد. اگر با نگاه سيستمي و منظومه‌وار به كل مسايل ايران ننگريم، نمي‌توانيم مشكلات را و 1 و 2 و 3 كشور را تشخيص دهيم
.

اگر مجموعة مشكلات كشور را يكجا ببينيم، بنظر مي‌رسد كانون ماهوي اين مسايل در ناكارآمدي است. از خراب‌شدن آسفالت يك هفته پس از تكميل گرفته تا تأخير پروازها، از نرخ دو رقمي تورم گرفته تا اول بودن ايران در فرار مغزها، از كشته شدن 22 هزار نفر در جاده‌ها گرفته تا وضعيت درياچه اروميه و سایر تالاب ها و رودخانه ها از رتبه بسيار پايين فضاي كسب و كار در ايران گرفته تا بيكاري 65 درصد از زنان تحصيل‌كرده، از سقوط مكرر هواپيماها گرفته تا تعداد محدود روز های هوای پاک در شهر ها. مجدداً تكرار مي‌كنم: اتاق فكر بررسي ماتريس مسايل كشور كجاست؟ آيا ما در مديريت كشور به تئوري سيستم‌ها قائل هستيم؟ هر چند تمامي خلقت تابع تئوري سيستم‌هاست.

بر اساس همين منطق، اگر ريشه مشكلات را در ناكارآمدي بدانيم كه صدها مصداق مي‌توانيم براي آن مطرح كنيم، پس بايد بپرسيم علت‌العلل ناكارآمدي ايران در كدام عنصر و عامل قابل جستجوست؟ علمي و منطقي است كه در اتاق فكر كانوني كشور، پاسخ‌هاي متعددي به اين سئوال داده شود. طي 26 سال گذشته، به يك پاسخ در رابطه با اين سئوال، پايبندي علمي و استدلالي داشته‌ام: علت‌العلل ناكارآمدي در ايران، فقدان ارتباطات بين‌المللي است.
اگر ما در حد تركيه با جهان ارتباط داشتيم، تخصص را گرامي مي‌داشتيم و به يك نفر، بیش از ده حكم اجرايي نمي‌داديم.
اگر ارتباطات جدي بين‌المللي داشتيم، سريع آلودگي هواي تهران، ايمني جاده‌ها، ترافيك شهري، نظام اداري و دهها مورد را مجبور مي‌شديم حل و فصل كنيم.
اگر ارتباطات وسيع بين‌المللي داشتيم، نمي‌توانستيم نرخ دو رقمي تورم را براي دهه‌ها حفظ كنيم.
اگر بين‌المللي بوديم، در دانشگاههاي ما، از اساتید کره ای و ژاپنی گرفته تا محققان مصری و برزیلی حضور پيدا مي‌كردند، تدريس مي‌كردند، آموزش مي‌دادند و مي‌آموختند و افراد دانشگاهی در داخل کشور، خود را محك مي‌زدند.
اگر بين‌المللي بوديم، قبول نمي‌كرديم درصد قابل توجهي از مردم ايران از اتومبيل پرايد استفاده كنند.
اگر بين‌المللي عمل مي‌كرديم، روبروي شاخص ارزي ايران در صرافي‌هاي خارجي، معادل های بسیار ضعیف را نمي‌ديديم
.

منظور از بين‌المللي‌شدن چيست؟ سه اصل است:‌ رقابت، كيفيت و استاندارد. تصور نكنيد كه مقصود تعامل صرفاً با غرب است. يكي از بهترين مصاديق براي فهم بين‌المللي‌شدن، كشور كره جنوبي است. هم پيشرفت خارق‌العاده‌اي كرده‌اند و بدون منابع طبيعي نزديك به يك تريليون دلار توليد ناخالص داخلي دارند. هم زبان و فرهنگ و ادبيات خود را حفظ كرده‌اند و هم مي‌توانند با سيستمي رقابتي و جهاني كه بپا كرده‌اند، همساية شمالي خود را تهديد اقتصادي كنند. كرة شمالي نگران بازشدن است چون تضادهاي دروني آن برملا مي‌شود و نظمي كه ايجاد كرده‌اند را متزلزل مي‌كند.

آيا من و شما مي‌توانيم سه نفر از مقامات كره جنوبي را نام ببريم. احتمالاً خير. چون كره جنوبي سيستم است و نه فرد. اما همين كه در جهان گفته مي‌شد ونزوئلا يا ليبي، همه مي‌دانستند نام كدام افراد را بايد مطرح كنند. اول شرط توسعه‌يافتگي اين است كه همه بپذيرند، سيستم‌سازي مبناي تحول است و افراد صرفاً سيستم را مديريت مي‌كنند. مباني پيشرفت و فرآيندهاي تحول كيفي در حد عمومي و سهل‌الوصول شده‌اند و مصاديق آن در آسيا و آمريكاي لاتين پيدا مي‌شود كه مي‌شود آنها را در گوگل جستجو كرد و نيازي به اين همه جلسه، همايش، سخنراني، ميزگرد، صدها سايت و جدول‌هاي نافرجام نيست. بنظر مي‌رسد از اوايل سلطنت ناصرالدين شاه تاكنون در كشور ما بحث مي‌شود كه پيشرفت خوب است يا بد.

اعتقاد به كشور و آينده كشور و آينده مردم ايران باعث خواهد شد تا از مباحث نظري عبور كرده و به راهبردها و سياست‌هاي جهان‌شمول و محك‌خورده جهاني روي‌ آوريم و مانع از بروز بحران‌هاي جديد شويم. اگر اين‌گونه تصميم‌گيري‌ها و چرخش‌ها صورت نپذيرد، متأسفانه با قواعد علمي مي‌توان نتيجه گرفت ايران با يك فرآيند افول پايدار روبرو خواهدشد. مسئله ما ناكارآمدي است و راه‌حل آن بين‌المللي‌شدن است. سيستم، ترتب، تخصص، كيفيت، رقابت و استاندارد منحصراً در سايه روابط گسترده بين‌المللي قابل تحقق است. ملتي كه ثروت دارد، مي‌تواند فرهنگ و ارزش‌هاي خود را نيز حفظ كند. ملتي كه ثروت دارد مي‌تواند استقلال و حاكميت سياسي خود را حفظ كند و حكومتي كه توليد ثروت را براي عامه مردم خود تسهيل مي‌كند به مهم‌ترين منبع مشروعيت‌يابي سياسي نيز دسترسي پيدا مي‌كند
.

در برابر هر آنچه گفته شد اما يك نقطه باقي ماند. در كشور ما بيش از صدها سايت و تنها در شهر تهران 37 روزنامه به اطلاع‌رساني، تحليل و تبليغ مشغولند. در اين آشفته بازار خبر و تحليل و تبليغ، فهم دقيق، علمي، سيستماتيك و منصفانه مسايل ايران كار سهلي نيست. در بسیاری از مواقع، مزاج، تعصب، احساس، حسادت، كينه‌توزي، تحريف، بزرگ‌نمايي، سياه‌نمايي در خبر و تحليل و تبليغ و ترويج همه در هم مطرح مي‌شوند. تميز صواب از ناصواب بسيار مشكل است. تمیز تواضع از تزویر که بعضا با هم آمیخته می شوند، کار هر کسی نیست. بدون ترديد هستند روزنامه‌ها و سايت‌هايي كه دغدغة كشور و مردم ايران را دارند و به جامعه معيار و آگاهي مي‌دهند. در عين حال، خلأ تحليل علمي، بي‌طرف، سيستم‌وار و آينده‌نگرانه مشاهده مي‌شود.

در متدلوژي علوم انساني، كارآمدترين و دقيق‌ترين روش فهم يك پديده، مقايسة آن با پديده‌هاي مشابه است. شايد براي دستيابي به يك تحليل علمي، سيستماتيك، واقع‌بينانه و منصفانه از مسايل كشور، مقايسه آن با شاخص‌هاي كشورهايي مانند تركيه، امارات، كره جنوبي، سنگاپور، مالزي و اندونزي مناسب‌ترين روش باشد
.

ارسال به تلگرام
انتشار یافته: ۲۶۳
در انتظار بررسی: ۲۷۰
غیر قابل انتشار: ۳۶
دور از وطن
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
شاید مشکل " ناکارآمدی " زمانی حل شود که به قلم " کارآمدان " اجازه عمل داده شود ولی هرگز این مهم میسر نخواهد شد زیرا سایه ناکارامدان کوچک ، بزرگ شده...
ما راه آنها را می بندیم ، آنها راه ما را می بندند ، امید رهایی نیست ، وقتی همه دیواریم ...
ناشناس
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
نظر جناب اقای دکتر بسیار عالی و علمی است ،
حمید
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
دکتر کشور ما یک مشکل دارد و بس کار بزرگ دست انسان کوچک وکار کوچک دست انسانهای بزرگ اما اگر در اوین وامریکا نباشد
ناشناس
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
وقتی آقای دکتر صحبت از مشکل می کنند منظور مشکل چه کسانی است مثلا چیزی که برای من مشکل است برای کسی دیگر مشکل نیست مثلا مهاجرت نخبگان و جوانان از کشور ممکن است برای افراد مهاجر سخت و مشکل باشد اما از طرف دیگر باعث باز شدن جا برای عده ای دیگر می شود و از نظر آنان این امر موهبت است
lمحمد اسماعیلی
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
پاسخی برای آقای سریع‌القلم
http://www.tasnimnews.com/Home/Single/511846
دیبا
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
مشکل اصلی کشور (( وجود پول مفت نفت است تمام مشکلات را مطرح کنید تا آخر با بررسی به این علت می رسید)) تااین پول مفت است بله فقط به نیمه پر نگاه می کنیم.یا سمینارهای انچنانی برپا میکنیم.اساتید عزیز دانشگاه فقط مقاله می نویسند و جزوه چاپ می کنند.از اسفالت ریزی بد نمی هراسیم چون دوباره آنرا می ریزیم.مدیر با سواد و کارا را نمی خواهیم چون مدیران هرکاری بکنند ظاهر آنرا با پولمان شستشو می دهیم. هزینه پروژه های آزمایش و خطا را می دهیم. با وجود کوههای بلند اطراف تهران دکل برج میلاد را می سازیم. به ارتباطات بین المللی این مقاله کاری نداریم چون پول گزران زندگی در این حد را داریم.به فوتبالیست های عزیزمان می بخشیم. به افراد بی کفایت بورسیه ادامه تحصیل می دهیم چون پول هست و نیازی به بهترین ، احساس نمی کنیم.دانشگاههای مان مانند بنگاه اقتصادی است که یک عده از آنجا حقوق گرفته و تعداد افراد شاغل را بالا می بریم. چون مفت بدست می آید قدر آنرا ندانسته و چنینن میکنیم . بدون بررسی اقتصادی و جامع و بررسی توان علمی و تکنولوژیمان درصدد ساخت کشتي و هواپیما و فضا پیما و... هستیم . چون اگر نشود خوب نمیشود. چیزی تغییر نمی کند.و.......
یک مسئله دیگر هست که باید آنرا اذعان داشت که گفتن ایراد نسبت به راهکار بسیار بسیار آسان است
ابوذر
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
من می خواستم یک تحلیلی بدهم چرا بعضی ها با فرار مغزها مخالفند ما اگر بتوانیم هر چه بیشتر افرادی را از مملکت و سیستم فراری دهیم جا برای بقیه بیشتر باز می شود
ناشناس
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
جناب دکتر فقط خواستن توجیه کنند که روابط بین المللی خوب است ولی نه از فرهنگ گفته اند نه از این طرف مقابل که کشورهای استثمارگر بیکار ننشسته اند که یک کشوری که سرمایه طبیعی دارد پیشرفت صنعتی هم داشته باشد.
پاسخ ها
محمد جواد
| |
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
دقت نکردی دیگه !!!
دکتر اشاره کردن ک فرهنگ و سیاست روی شانه های اقتصاد ایستادن....
خلاصش اینه .......بی پول ک باشی دقیقا هیچی نیستی ...
مرگ بر استعمار
| |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
ياد دايي جان ناپلئون افتادم، كار كار انگليسه، خوبه گفته منظورم غرب نيست. ارتباطات با همه كشورهاي پيشرفته مثل كره جنوبي. درثاني اين پنبه رو در بيار اگه ما پيشرفت كنيم والله و به الله به هيچ كس برنمي‌خوره مثل مالزي و تركيه كه هم اسلامي و هم پيشرفته هستند. اين حرفها ديگه نخ نما شده كه نمي‌گذارند.
اباذر
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
سلام و تشكر
1- براي يافتن يافتن درخت مسايل ايران چه باید کرد؟
2-برای اینکه بین المللی شویم چه باید بکنیم؟
3-برای اینکه ثروت افرینی کنیم راهکار کدام است؟
ناشناس
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
بعضی ها بزرگترین مشکل را نوشته اند مثل بیکاری یا کمبود آب اما منظور دکتر از درخت مشکلات بزرگترین مشکل نیست منظورش این است که کدام مشکل پیامدش مشکلات دیگر است مثلا پیامد اعتیاد طلاق است و اعتیاد پیامد ضعف فرهنگی و فراهم بودن مواد و افسردگی و بیکاری است و بیکاری پیامد نبودن رشد اقتصادی است نبودن رشد اقتصادی محصول فرار سرمایه ها و مغزها و نداشتن برنامه اقتصادی است نداشتن برنامه اقتصادی به دلیل ناکارامدی و ضعف دولتهای پیشین و کنونی است و....
علی
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
واقعا دست مرزاد دکتر جان اما افسوس از گوش شنوا ما ناکارامدی مدیریت درکشور داریم وبس
رضا
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
سلام

مقالاتی که از دانشمند معاصر بزرگ جناب اقای پروفسور محمود سریع القلم می گذارید عالی است. لذت بردم.حتما از ایشان درخواست کنید بیشتر بنویسند تا جامعه اگاه تر و توانمند تر شده و در اینده شاهد ایرانی اباد تر باشیم
ناشناس
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
به این دارم فکرمیکنم کشورهای عربی مثل عربستان وقطروامارات و...اگه نفت وگاز ویا عربستان خانه ی خدارونداشته بود الان بدبخت بود اما چیکارکنم من به عنوان یک ایرانی تاموثرباشم سوال من اینه؟؟؟؟
ثانی
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
هاجر جان
هر چه سعی می کنم حرفت رو باور کنم ، برام سخته . چون فکر می کنم حرفات از رویِ مصلحتِ ایمانی نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۰۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
مصلحت ایمانی هم یه اصطلاح جدیده؟! این دیگه کی اختراع شد؟
عباس
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
بالای 100نفر کامنت برای مقاله آقای دکتر گداشتند تنها وتنها وتنها یک نفر از آقای دکتر راه حل خواست بقیه یا تائید کردند یا تکذیب . فکر میکنین مشکل ما ایرانی ها کجاس؟
پاسخ ها
ناشناس
| |
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
اینکه همه خودشون رو در همه زمینه ها به خصوص سیاست متخصص و حرفه ای میدونن.البته بهتره انقدر از واژه ی< ما ایرانی ها>برای گفتن یه ایراد استفاده نکنیم.مد شده و این اعتماد به نفس ما ایرانی ها رو کم میکنه.این تذکر رو اول به خودم میدم
علی
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
درود فراوان بر استاد ارجمند این را باید گفت که دکتر سریع القلم به معنای واقعی آدم علمی و متخصصی هستند و من خواهشی که از کاربران عزیز دارم اینست که اینجور مطالب را در جاهای مختلف منتشر کنند که دوستداران پیشرفت ایران عزیز مطلع شوند این را هم بگوییم من امروز بعد از خواندن این یاداشت این مسئله برایم یاداور شد که که اگر ما امروز به این وضعیت بد اقتصادی ، فرهنگی و... افتادیم بخاطر این بود اتاق فکر برنامه ریزی 70 میلیون نفر حضراتی مثل دولتمردان در 8 سال گذشته بودیم واقعا باید به حال خودمان گریه کنیم حالا دیگر نمی خواهم از نمایندگان بزگوار مجلس مانند.... بگویم
نجف شفیعی
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
این مطالب درواقع هدف آن آگاهی دادن به مردم وجلب توجه مسولین که هرکدام برای ادامه ریاست خود بخشی ازکشور را مثل ارث پدری قبضه کروه وول کن نیست تنها راه نجات ایران این است که دل از شهرت خود بکنیم وسیستمی کار کنیم وافرادی مثل دکتر سریع القلم رابها بدهیم ودنبال قهرمان پروری نباشیم
مورمور
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
جناب دکتر ؛ علت‌العلل همه‌ی عقب‌ماندگی‌های اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی این مملکت فساد گسترده‌ایست که در زوایای پنهان و آشکار آن رخنه کرده است و متأسفانه اراده‌ای نیز برای مبارزه با آن یافت می‌نشود!! بسیاری از مطالبی که فرمودید منطقی و متین است اما به ابزار و فناوریهای نوین نیاز دارددر حالیکه مبارزه با فساد نیازمند ابزار خاصی نیست و اگر هم باشد همه را بحمداله در اختیار داریم فقط اراده‌ای نیست و قاطعیتی !! که امیدوارم خدای متعال به متولیان مبارزه با فساد در ایران عطا فرمایند .
ناشناس
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
مهمترین مشکل کشور نبود فرهنگ اصیل ایرانیست.فرهنگ فردوسی ،نبود فرهنگ دوستی/فرهنگ عشق/ فرهنگ نودوستی/فرهنگ رحم و مروت/فرهنگ مردانگی/فرهنگ ااحترام به طبیعت/فرهنگ عدالت/ فرهنگ کنجکاوی ونه مدرک پرستی/فرهنگ همکاری ونه رقابت/فرهنگ گروهی ونه فردی/.......اینها را میباستی به فرزندانمان بیاموزیم تا شاید نسل اینده دیگر مشکلات عدیده ما را نداشته باشند .امین.و شما عصر ایران برای یکبار هم که شده مردانگی کن و نظر بنده حقیر که بیش از شش سال است که خواننده شما میباشم را درج نمایید یا علی.
پدر
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
خواهشا یکنفر مزیت هایی که ما نسبت به مثلا ترکیه داریم ذکر کند تا من بتوانم سوال پسرم در این خصوص را بدهم!
ناصر علوی
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
جناب سریع القلم درود بر شما . من یکی از مهندسان شاغل در وزارت نفت هستم . سالهاست شاهد هستم مراحل تجزیه و تحلیل و ارزیابی و یافتن راهکار و تعیین هدف و تعیین راه های حل مشکل را که در حیطه وظیفه کارشناسان است توسط یک مدیر و به تتهایی توسط شخص مدیر انجام میگردد و سرمایه های ملی ما میلیون ها دلار ضایع میشود . این تنها آن بخشی است که من در حوزه کار خود میبینم . درود بر شما جناب سریع القلم . همیشه مقالات شما را به دقت مطالعه میکنم. درود بر شما .
ناشناس
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
آقاي نيمه پر ليوان
خداييش متوجه پيام مقاله شدي،
ناشناس
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
دكتر دوستت داريم. ولي مشكل ما حل شدني نيست. بايد بار ديگر از مورگان شوستر آمريكايي و نوز بلژيكي بخواهيم بيان ايران رو سروسامان بدهند.
ناشناس
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
تغییر سخت است ولی شدنی است
ناشناس
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
با سلام مطلب خوبي بود اما اي كاش جناب آقاي دكتر مي فرمودند كه چرا ما دچار فقدان ارتباطات بين المللي شده ايم و براي داشتن ارتباطات بين المللي و تعامل با جامعه جهاني چه بايد كرد؟
حسینی یگانه
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
احسنت اقای دکتر زیبا ظریف ومتین مسئولین محترم مطالعه ویاد بگیرند
ناشناس
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
سوء مدیریت، عدم طی سلسله مراتبی در کسب مدیریت، یعنی شخص اول پایین ترین رتبه ها رو داشته باشه و کم کم درجه اش بر اساس توانایی و لیاقتش بالا بره . یعنی در هر ارگان و اداره ای کسی که درجه و رتبه ی بالاتری داره حتما از افراد پایین دستش صلاحیت بیشتر ی داشته باشه و توانمند تر باشه. همچنین حقوق و مزایای بالاتری بهشون بدن تا اندازه ای که فساد اور نباشه.
مهرداد
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
ممنونم از دکتر سریع القلم

از جمله اشکالات ما :

1. فقدان روش علمی بیان مسائل
2. فقدان منابع روزامد علمی
3. فاصله داشتن مسائل اصلی و فرعی بنحوی که ما هنوز نمیدانیم مساله اصلی مثلا فرهنگ و یا اقتصاد و یا قوه قضاییه ما چیه
4.سوگیریهای فراوان در تحقیقات دانشگاهی و غیر دانشگاهی به گونه ای که در یک موضوع نتایج ان کاملا متناقض هستند
5 . مثلا تو همین حوزه سیاسی یا روابط بین الملل ما ما چندتا کارشناس داریم که تحلیل و درک واق بینانه ای داشته باشن ما این همه استاد دانشگاه علوم سیاسی داریم و چند تاشون تونستن تحلیل درست از اوضاع خاور میانه بدن
....
سربلند باشی ایران من
ناشناس
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
چند تا مشکل داریم مثل بیکاری جوانان - با لارفتن امار طلاق - ازدیاد تحصیل کرده ها - گرانی و تورم و غیره اینها همه رو میشه تحمل کرد الا این شبکه ای اجتماعی ............. که مشکل حادی هستند
سعید
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
با تشکر از این نوشته عالی، ولی به نظر میرسد قدم اول این است که اساسا وجود مشکل را قبول کنیم و خودمان را در قله ها نبینیم!
ناشناس
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
واما افسوس که نسل ها پشت سرهم میایند و ما همچنان در اول خط مانده ایم
Ebrahim
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
استاد سريع القلم برداشت و خواندن بين خطوط را بر عهده خواننده گذاشته
زماني مي توانيم سيستم محور باشيم كه از شخص محوري عبور كنيم
شرط آن هم باور و عمل به تكثرگرايي است
اما توهم باور به اكسير نفت و مستي از بوي متعفن آن، ما را به ورطه شخص محوري و بي نيازي از ارتباط با جهان بيرون، انداخته است.
ناشناس
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
با سلام بسیار عالی است معلوم است بر عکس تعدادی از خوانندگان که اطلاع دقیقی از کنه مشکلات ندارند ایشان بسیار مطلع می باشند و شایعات را از واقعیات تشخیص می دهند
ناشناس
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
مشکلات کشور مشخص، راه حل ها هم مشخص. مسئله اصلی این است که ما خودمون نمی خواهیم تغییر کنیم و احساس میکنیم دیگران باید تغییر کنند. مثال: همه ما می دونیم که تهران با مشکل کمبود آب مواجه شده ولی با این همه هشدارها و خواهش ها، تهرانی ها فقط، دقت کنید فقط زحمت کشیدن 4 درصد مصرف آب رو پایین آوردند. دوستان کره جنوبی پیشرفت کردن چون تک تک مردم کشورش کمک کردن اما ما فقط بلدیم بگیم دیگران چیکار کنند. خودمون نه.....
احمد
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
اتاق فكر بررسي ماتريس مسايل كشور كجاست؟
فکر می‌کنم کلیدی‌ترین جمله استاد این سوال بود! به نظر می‌رسه ما فاقد این اتاق هستیم و یا اگر داریم، بیشتر اتاق فکر(های) خاص است. وگرنه چرا باید اولویت‌های کشور با تغییر دولت‌ها زیر و رو شود و در آخر هم امکان ارزیابی و قضاوت از بین برود؟
خدا نگهدار شما باشه استاد
ناشناس
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
افسوس كه إفرادي مثل دكتر سريع القلم مصدر أمور نيستند
ناشناس
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
عالی بود چرا از نظران این افراد درجامعه استفاده نمیشود اگر در ایران هر کسی با توجه به سواد و لیاقت تجربه خود سر جای خودش بنشیند ایران گلستان میشود
پاسخ ها
ناشناس
| |
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
خدایا اینجا همه متخصصین امور بین الملل هستند.وقتی من وشما اطلاعاتمون تو یه زمینه کمه هر کی هر چی گفت براش کف میزنیم.کافیه کمی با دیدگاه ما همسو باشه.
ناشناس
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
با سلام و احترام به استاد محمودسریع القلم و تشکر از مدیر محترم سایت عصرایران به خاطر انتشار مطالب ایشان و همچنین نشر بیطرفانه آرای موافق و مخالف . تا تمرینی برای همه باشد. با مطالب آقای سریع القلم همسویم مگر بند سوم که ساختن موشک های دور برد لزوما به مفهوم توسعه نیست . این بحث متعلق به زمان جنگ سرد بود. الان مگر سوییس موشک دارد ؟ این کشور حتی ارتش به مفهوم کلاسیک ندارد و در عوض داووس دارد که آینده جهان را تبیین میکند. البته بدیهی است که کسی مخالف توسعه نیروهای مسلح نیست اما مانند امریکا اول باید اقتصاد آزاد و پرقدرت داشته باشد و سپس توسعه نظامی. الان خیلی از کشورها موشک های اتمی دارند ولی نمیدانند که چکارش بکنند مانند اکراین یا بلوروس که پس از اضمحلال شوروی با کمک امریکا و همکاری روسیه آنها انتقال و نابود کردند . در جواب دوستی که به نویسنده گفته بودند که چه باید کرد تا کشور این برنامه ها را عمل کند باید گفت که بایستی از قبل از دبستان و تغییر سیستم آموزشی شروع کرد . در این باره بحث خواهیم کرد.
ناشناس
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
مهم ترین مشکل کشور وجود آدم های روشنفکر نمای غربزده ای مثل این |آقا است که متاسفانه از دوره قاجار و باز شدن پای انگلیسها و اروپایی ها به ایران پرورش یافتن و با پشتیبانی غرب در صحنه سیاسی دستور ات آنها را دیکته کردند . مثل تقی زاده ها ، میزرا آقا خان نوری ها و.... . غربیها تاریخ ملت ایران را بهتر از ما مطالعه کرده اند و هیچگاه حاضر به اتباط برابر نیستند و دائم بدنبال چپاول هستند .
و متاسفانه این افراد هیچگاه حاضر به تشکر نیز نیستند که بگویند فضای ایجاد شده برای اظهار نظرهای غرب گرای خود از برکت خون شهیدان و رهبری مرد بزرگی مثل امام خمینی بوده است . همان امامی که پشت غرب را به لرزه درآورد و گفت که همیشه یادتان باشد که غرب دشمن ما می باشد. ضمناً می دانم که اکثر این مطالب بنده را درج نمی کنید ولی حرفی بر طرفداری از این افراد باشد در جا درج می نمائید.
ناشناس
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
به نظر من حال كشور خوب است. حال مردم خوب است . حال همگي هم خوب است. آقاي سريع القلم خواهي نشوي رسوا همرنگ جماعت شو. چرا از نشدها مي گوئي. بگو خوب است تا همه شما را تشويق كنند. از ليوان هاي پر بگوئيد و برايش همايش بگزاريد. مردم فيلم هاي احساسي با آخر خوش را دوست دارند نه مستندات واقعي را. برو خوش بگذران و همين
ناشناس
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
هاجر جان با دلیل صحبت کن تا ما اگاه شویم
ناشناس
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
دوست عزیز اکر آن 8سال ادامه می یافت که حالا مردم از گرسنکی تلف میشدند وپولی هم در خزانه باقی نمی ماند
مهم نیست
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
از بابت اینگونه مطالب از سایت عصر ایران و اقای دکتر سریع القلم تشکر و قدر دانی میگردد.ضمنا باید گفت مسئله ای که از انها به عنوان فرار مغزها یاد میشود هم چون اینگونه فکر میکنند و میاندیشند پس اینگونه رفتار میکنند .
آل یاسین
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
عدم‌ شناخت‌ درست‌ از منابع‌، توانايي‌ها و تغييرهاي‌ محيطي‌، هر برنامه‌اي‌را با شكست‌ روبه‌رو مي‌كند. حضرت‌ امير(ع) مي‌فرمايد:
هيچ‌ حركتي‌ نيست‌ مگر آن‌ كه‌ به‌ شناخت‌ آن‌ محتاجي‌.
علی
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
استاد ارجمند بسیار عالی بود . لطفا بیشتر و بیشتر در زمینه سیاست خارجی و داخلی مصاحبه کنید و مقاله بنویسید
آرش
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
مطلب بسیار خوبی بود. ولی با این اوصاف من به شخصه دیگه امیدی به پیشرفت این کشور ندارم چونکه مبنای کار ما قطع ارتباط با جهان و متکی بودن به داخله که چنین چیزی هیچ وقت نمیتونه محقق بشه.
ناشناس
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
بیشترین پیشرفت ما زمانی بوده که از بیرون نا امید شده و به خود متکی شده ایم. بر خلاف نوشته های استاد!!
ناشناس
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
قابل توجه جناب آقای دکتر روحانی و مسئولان محترم
علیرضا
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
این کامنتها چه موافق و چه مخالف نشون میده مردم طالب نقد و بحث در مسائل علمی و اجتماعی هستند و حداقل میتوانند شنوندگان خوبی باشند ولی متاسفانه ما چنان رادیو و تلویزیونمان به بیراهه رفته یا هجویاته و یا انقدر مسائل دور از ذهن و غیر عقلانی که مردم سریالهای ماهواره را ترجیح میدهند امیدواریم حداقل یک کانال یا یک ایستگاه رادیویی هم برای مردم فراهم آید تا با تعامل به سازندگی برسیم.
مجيد
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
با سلام خدمت همه عزيزان. من هم مثل بعضي از عزيزان با نظر آقاي دكتر سريع القلم موافقم ولي ميدانم كه اين موارد را دولتمردان ما هم ميدانند ولي چرا به آن عمل نميكنند مهم و جاي سوال هستش!!! يعني بايد ريشه يابي كرد كه چرا كشورهايي كه تا 30 سال قبل روي درخت ميخوابيدند الآن 100 سال از ما جلوترند بهرحال پيشرفت را بايد در همه جنبه ها ديد و نه فقط يكي دو مورد !!!!! مردم ايران و كشور ايران داراي قدمت و فرهنگ چندهزار ساله اند و اين كشور الآن بايستي در تمام جنبه هاي اقتصادي فرهنگي اجتماعي سياسي جزء 5 كشور اول دنيا باشد . بعضي از عزيزان مخالف نظر دادند من يه سوال دارم اگر كشور ما نفت ، گاز و منابع غني زيرزميني و روي زميني نداشت چكار بايد ميكرديم؟!! با چه سياستي بايد كشور را اداره ميكرديم؟ هشت سال جنگ تحميلي داشتيم كه علاوه بر اينكه جوانان ما يكي يكي پرپر شدند ، خسارات زيادي بر ما وارد شد كه با همين نفت و گاز توانستيم مملكت خودمان را بسازيم . من مطمئنم همه ما براي كشور خودمان دلواپسيم و دوست داريم پيشرفت چشمگيري در تمام زمينه ها داشته باشيم و خودمان روي پاي خودمان بياستيم و متكي به هيچ كشوري نباشيم ولي بايد روابط بين الملل خودمان را خوب حفظ كنيم كه در اين زمينه ناكارامد نباشيم. به اميد روزي كه ايران را در سكوي قهرماني در تمام زمينه ها ببينيم . ضمنا هفته دفاع مقدس را با ياد و خاطره شهيدان والا مقام گرامي ميداريم.
ناشناس
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
به نظر من باید تمام مسئولین اجرای کشور را مجبور کرد به مدت یک سال و هر روز 5 نوبت از روی این متن مشق بنویسند و کتاب عقلانیت و توسعه سافتگی در کلیه رشته های دانشگاهی و حوزوی تدریس شود.
حکیم
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
جمعیت قظر بیش از ۲ میلیون تفر است نه ۲۵۰ هزار نفر
ولی به نظرم ایشان راه حل را درست تشخصی دادند یعنی باز کردن درهای کشور تا سرمایه و دانش بیاید و اقتصاد به تعادل برسد
یکی از بزرگترین مشکلات وجود اساتید و دانشگاه های آبکی و بی کیفیت است که پایه هر سازمان و پست مهمی را خراب کرده است
فرامرزی
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
با تشکر از آقای دکتر که به مسائل اساسی کشور توجه دارند و با طرح دیدگاههای ارزشمند خود علافمندان را به اندیشه و عمل برای بهبود وضعیت فرا می خوانند برداشتم بطور خلاصه از یادداشت فوق اینست که مشکل اول کشور ناکارآمدی است و حل آن در بین الملی شدن است و بین الملی شدن مستلزم پذیرفتن اصول آن یعنی رقابت ، کیفیت و استاندارد است اما به نظر می رسد مسئله به اینجا ختم نمی شود چرا که باز جای سوال است چه زمینه ای برای نیل به کیفیت و استاندارد و سیستم و پا گذاشتن در میدان رقابت لازم است با درد سیستم نا پذیری خود چه کنیم؟ اینکه ما استاندارد ها را الکی و برای فریبکاری می گیریم چه کنیم ؟در تاریخ نه چندان دور ما تجار ایرانی داخل بسته های پشم سنگ و کلوخ به فرانسویها قالب کردند و در داخل گز ترب تحویل روسها داده اند بعد انقلاب می گویند بجای هنا سیمان به آذربایجان فروخته اند و در داخل هم با همدیگر همین برخورد داریم ما فکر می کنیم تعاملات مثل قمار یک برنده دارد با این فکر چه بکنیم؟
ناشناس
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
بله ما هم سند چشم انداز بيست ساله داشتيم.آخي چقدر آدم خوبي بود.آقاي احمدي نژاد فاتحه اش را خواند و برحمت خدا رفت حالا بيچاره روحاني ميخواد اونو زنده كنه
reza
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
عالی بود آقای دکتر. همچنین تشکر ار سایت عصر ایران . در خیلی از کشورها همانند کره جنوبی علیرغم نبود قوانین اسلامی در ساختار سیاسی و اقتصادی ولی پیشرفت قابل توجهی داشته اند. به نظر میاید ما در کاربرد فوانین اسلامی در ساختار سیاسی و اقتصادی خود واضح و شفاف عمل نمی کنیم و این در یعضی از موارد از دست دولت نیز خارج شده است و قدرت مقابله با تعاریف حد و مرز کاربرد این قوانین در ساختار خود را ندارد. به طور مثال : در رابطه با توسعه و استفاده از ظرفیت فناوری خیلی از مراکز قدرت در کشور مخالف این رویکرد هستند و دولت جهت تامین نظر مردم و سیاستهای خود در حالت " تردید" مانده است. تشکر مجدد از آقای دکتر و عصر ایران و سایر شرکت کنندگان در این موضوع .
ایرج
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
همانطور که برخی از دوستان گفتند عدم ارتباطات بین المللی یک نقطه ضعف است ولیکن علت العلل مشکلات نیست.اهم مشکلات اینهاست که عبارتند از:1-عدم مطالعات تخصصی 2-فقدان زندگی حرفه ای3-بروکراسی مرگ بار4-تصویب قوانین روزانه توسط مجلس5-عدم پایبندی ملت به قوانین و مقررات6-تفسیر دلخواه از قانون7-عدم پایبندی به مسائل اخلاقی و اخذ رشو،اختلاس،حق و ناحق کردن،دریافت ربا،چشم چرانی و آزار جنسی همکاران و اقوام و...8-بد اخلاقی و عدم رعایت نزاکت و عدم احترام به برزگترها9-ترجیح دادن منافع فردی بر منافع اجتماعی10-ضعف مفرط در سیستمی عمل کردن 11-غیبت بی مهبا و پشت سر حرف زدن و دسیسه چینی برای روسا و تملق در حضور وی 12-مصرف گرا بودن و با آب تاب صحبت کردن از صنایع وارداتی و پز دادن به آنها 13-فقدان داشتن روحیه فنی و بالا بودن روحیه امور خدماتی و دولتی14-مصرف بی رویه در تمام امور 15-دو قطبی بودن کشور و حاکم بودن فقها بر هر دو قطب16-انفجار جمعیت و عدم توازن پیشرفت متناسب در تمام زمینه ها17-حضور زنان در در تمام لایه های اجتماعی و عدم هماهنگی و تطابق فرهنگی جهت مهیا کردن بستر های لازم18-و...دهها مورد دیگر
حال اگر به علت همه آنها دقت کنیم دو مورد از همه بارزتر است الف-فرهنگ ب-فقدان حضور پررنگ قانون
ناشناس
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
از دلايل نا كارآمدي مي توان وجود بدنه مديريتي را نام برد كه بدون توجه به مصالح ملي مشغول بهره مندي از مزاياي شغل شون هستند براشون اهميت نداره پروژه ها خوب و دقيق و به موقع به بهره برداري جامعه برسند
ناشناس
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
در راستای فرمایش استاد سریع الاقلم باید بگم مدیر اداره ی ما در دولت آقای روحانی عوض شد ،خیلی از خودش تعریف کرد ،یک روز بهش گفتم سلف سرویس اداره غذای دیروز رو گرم میکن به پیمار ها میده .
گفت :چه اشکال داره ما خونه هم اینکار رو میکنیم .!!!
گفتم بخشنامه هست که نباید از این محصول استفاده کنیم
گفت:نظر ریس بالاتر از بخشنامه هاست!!!
بعدشم مزایای حقیر رو قطع کردوقتی رفتم به یکی گفتم جواب داد تو میفهمی باهات بد هستن....!!

اینجا ایران استتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت
حامد دانا
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
یکی از اصول نظری جریان روشنفکری ایران، همواره این بوده که : «مرغ همسایه، غازه!»
ناشناس
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
ميخواستيم طرحي نو دراندازيم . اما با بي توجه اي به تحولات جهاني و بدون تخصص گرايي فقط شعارهاي 50 سال قبل ماركسيستها را تكرار ميكنيم
پاسخ ها
ناشناس
| |
۰۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
پدر مارکسیسم بسوزه! هر چی میکشیم از این مارکسیسمه! یه کم سخنراتیهای سالهای اول انقلاب رو مطالعه کنید, انگار از دهن انقلابیهای کوبا در میاد!
دلخون از تبريز
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
باتشكر از استاد سريع القلم استاد واقعا كه گل گفتي مسئولين كشوري كه نتونن خود وملتشون را بين لمللي كنن از افغانستان هم بدتر خواهندشد. حيف اون حرفها كه گوش شنوا يي نيست
ناشناس
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
کار به کاردان سپرده نمیشود و نخبگان سهمی در اداره و تصمیم گیریهای خرد و کلان ندارند.مدیریت علمی در کشور حاکم نیست.
ناشناس
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
این مطالبی که ایشون نوشته اند کاملا درست و عالی بود. ولی برای من تازگی نداشته و بسیار آشناست. چون چندین ساله که این موارد در ذهن من نیز جولان می دهد. و حتما افراد مختلف دیگر هم ولی متاسفانه ساختار مدیریتی کشور یکپارچه نبوده و بعضا نیز سیاست مداران و سیاستگذاران نظام افرادی بوده اند که با این موارد کاملا بیگانه هستند.
بعبارت دیگر تصمیم گیری در کلان کشور و مدیریت نظام پراکنده بوده و .....
ابوالفضل
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
ژاپن از دانشمندانش درخواست کرده ،جمع بشوند وبرای 500سال آینده ژاپن فقط فکر کنند،نه برنامه ریزی.کاش برای حال وآینده ایران اطاق فکری ازداشمندان ونخبگان شکل بگیرد....... منو باش مالی خولیا گرفتم..
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
یا ابوالفضل!! این آمارهای 500 ساله رو از کجا می آرید؟ می دونی 500 سال چقدره؟!! فکر کردن بدون برنامه ریزی آنهم برای 500 سال؟ واقعا ژاپنی ها اینقدر بی کارند؟
ناشناس
۰۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
مايه آبرو و عزت ايران هستند آقاي دكتر همزماني اين نوشتار با سفر دكتر روحاني را به فال نيك ميگيريم اي كاش ساير نخبگان و فعالين سياسي نيز مواضع شفافي را كه اين روزها جاي آن خاليست در خصوص مسائل فرهنگي ، سياسي و اجتماعي جامعه مطرح ميكردند
ناشناس
۰۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
بخدا خیلی از وزرایی و مدبران دولت حتی نمی فهمن ابن مقاله بعنوان چه و براى چه بلد سستم شوند!!!!! وگرنه آباد اجماع براى سستی که بهبود وضعیت کارا ىى را آزاد کند کار مشکل نیست
نفواد
۰۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
.. دور از ذهن است که مثلا آقای احمدی نژاد که بیش از 30 سفر خارجی رفته و در سطوح بالائی ملاقات داشتندو سایر آقایان این موضوعات را ندانند یا به آنها گفته نشده باشد.. در کشور هائی امثال ما
آقایان بدنبال منافع خودشان هستند .. وقی هم این مطالب را می بینند.. باز دوراز ذهن است بریش مانخندند...
شهروند
۰۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
ازاستاد سریع القلم بخاطر نظرات علمی تشکر میکنم . امامن اعتقاد دارم تاوقتی ساختار فرهنگی جامعه اصلاح نشه . جهانی شدن معنی نداره . تاوقتی رانت وفساد اداری بیداد میکنه . مشت به هاونگ کوبیدنه.
ناشناس
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
رئیس انصار حزب الله: ناهنجاری های اجتماعی دولت روحانی بیش از دولت قبل است/ وزارت کشور رفته گل بچیند!
صحبت از روابط بين المللي سراب است
ناشناس
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
عجب رمانی هست این "قلعه حیوانات"به نویسندگی جرج اورول
هاجر
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
با وجود افرادی مثل سریع القلم ما ذلیل و بد بخت و عقب افتاده میمانیم.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
ازکوزه برون همان تراود که در اوست
ناشناس
| |
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
دوست عزيز فقط به شما توصيه ميكنم قدري بيشتر مطالعه كنيد
ناشناس
| |
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
مشکل عقب ماندگی ذلت ما همین تفکراتی مثل شماهاست. نازنین!
حسین
| |
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
شما برو نظرات دکتر عباسی رو بخون چون ایشون کلا معتقد هستند که ما برتریم و هیچ مشکلی نداریم
ناشناس
| |
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
نیست الان عقب افتاده نیستیم؟ نیست الان مملکت دست هم فکرهای سریع القلم هست؟
ناشناس
| |
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
تا ذلت و بدبختي و عقب ماندگي را چه تعريف كنيم!!
علیرضا
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
عالی بوذ تا زمانی که ما واقعیت را عزیان نبینیم مشکل حل نخواد شد واقعیت غیر از نصورات ماست مرسی استاد.
صفری
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
عالی بود آقای دکتر.
ناشناس
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
به نظر من علت العلل مشكلات عدم شايسته سالاري است. اگر مملكت شايسته سالاري داشتيم همه مشكلات ديگر حل مي شد!
پاسخ ها
رامین
| |
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
اگر دروازه های کشور باز شود، آنگاه شایسته سالاری هم حاکم خواهد شد. این در متن به صورت ضمنی آمده است.
ناشناس
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
با نظر نویسنده موافقم متشکرم
ناشناس
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
اطلب العلم ولو بالسین حضرت رسول ص
دنبال علم بروید حتی در چین
این مقاله ترجمه کاملی از این حدیث نبوی است
ناشناس
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
استاد کاشکی می گفتی چطور می شه ادامه روند انتخاباتی مردم از هاشمی -خاتمی به احمدی نژادی می رسه که پنبه هرچی سیستم و برنامه ریزی و قانون و .... می زنه
پاسخ ها
ناشناس
| |
۰۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
عدم اگاهی! گاهی تعجب میکنم این مردم که اکنون اینقدر نا اگاهند ان زمان چطور به خاتمی رای دادند. مردم ما واقعا اگاهی ندارند. شما جوانان دهه 70 را ببینید.
ناشناس
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
رخ نخواهد داد تا روزی که کارکرد احزاب مترقی و مستقل را نپذیریم. پس با اجازه استاد سریع القلم عرض می کنم که یک مرحله بالاتر و جدی تر از علت اعلل ناکارآمدی را بنده در نبود سیستم حزبی و تضارب افکار می بینم. نشانه اش هم همین نوشته بسیار عمیق و پربار است از این جهت که چقدر این صحبت برای ما غریب است! چرا باید این همه سال حسرت طرح و بحث چنین مطالبی را داشته باشیم و بجایش یک سری شعار عوامانه دامنگیر فضای فکری این مملکت باشد؟
فرهاد
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
آقا من اصلا حوصله خوندن مطالب طولانی رو ندارم ولی نمی دونم چرا هر جا مطلبی از دکتر سریع القلم و زیبا کلام باشه حتی اگه یه طومار هم باشه نمی تونم مطالعش نکنم.
چرااااااااااااااا؟
پاسخ ها
ناشناس
| |
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
اشتباه می کنی
ناشناس
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
توهم نیمه پری
دکترا فیزیک
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
200 سال غرب زدگی ایران را نابود کرد
پاسخ ها
ناشناس
| |
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
دكترا فيزيك؟ متاسفم به اين طرز فكر متوهمت !!!!
ناشناس
| |
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
اتفاقا مشکل دقیقا همینه! اگه غرب زدگی اون موقع نبود ارتباط با دنیا توسط افرادی مثل شما الان غرب زدگی تعریف نمیشد
رها ایرانی
| |
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
دوست عزیز ! از این 200 سال فقط سالهای نخست مشروطه بود که غرب برای روشنفکران ما الگوی پیشرفت بود که نتیجه اش شد تشکیل پارلمان
از 1320 به اینور ضدیت کورکورانه با غرب در قالب تفکرات حزب توده بود که میراث امروز ماست ، و از قضا ، یکی از موانع توسعه یافتگی ما همین ستیز با غرب و دشمن تراشی های واهی بوده.
علی آرام
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
با سلام بسیار عالی بود.
استاد عزیز ولی تازمانی که بعضی ها بعنوان تصمصم گیرنده فقط به منافع شخصی فکر میکنند چه انتظار میتوان داشت آیا گوش شنوائی وجود دارد؟
محسن
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
فقط پاراگراف توضیح خبر رو خوندم
همین قدر بیشتر نمیتونم بخونم
آخه از نظر تئوری های مد نظر ما با کشورهای خود فروخته ای که نام بردید و همه شان وابسته اند مث سگ مقایسه میکنید! جالب است...
پاسخ ها
احمد
| |
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
مث سگ!
چقدر مؤدبی تو!
ناشناس
| |
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
اتفاقا اتفاقا اتفاق وابستگی ما به دلیل ضعف تکنولوژیکی مان از همه ی آن کشورهابیشتر است. همین موبایل یا کامپیوتری که با آن به اینترنت می آیید و نظر میدهی و خود اینترنت هم وابسته به آنهاست.
چرا خودمون را گول بزنیم و از الفاظ احساسی و رکیک استفاده کنیم. کشور عقب مانده وابسته است چون هیچ چیز ندارد (در مورد ما فقط نفت دارد)
اتفاقا اگر ما 90 در صد مایحتاجمان را در ازای نفت باید وارد کنیم ترکیه و دیگر کشور های به قول شما مثل سگ در صد پایین تری از مایحناجشان را به دلیل قدرت تولیدی و اقتصادیشان وار میکنند.
به جای هارت و پورت احساسی کمی فکر کنیم
سروش
| |
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
دوست عزیز یکم مطالعه کن
پیامبر میفرمایند علم را بجویید حتی اگر در دست منافق باشد.
شما که کل خبر رو نخوندی نظرم ندید لطفا
ناشناس
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
باید کار را به کاردان داد. باید از تجربه هایی همچون آلمان یاد گرفت. باید سلیقه شخصی و ایمانی را در خانه و خصوصی کرد و از قانون بدور... چه بگوییم که ماهیت قوانین اشکال کار ماست.
نریمان
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
استاد سریع القلم واقعا که صریح القلم هستند و بی ریا . ای کاش که مخالفان اندک ایشان هم به فرمایشات ایشان فکر کرده و سپس موضع بگیرند.
نادر
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
آقای دکتر سریع القلم عزیز
با اجازه شما من می خواهم به جای کارآمدی شماکلمه شایسته سالاری را بگذارم. وقتی شایسته سالاری باشد کارآمدی هم تحقق پیدا می کند. شایسته سالاری هم فقط در جایی عملی می شود که انتخاب معنی دار باشد
رضا
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
خیلی وقت بود چنینین مطلبی نخونده بودم واقعا خوب بود. بایستی سیستم داشته باشیم
ناشناس11
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
سئوالی از جناب آقای دکتر دارم و آن اینکه
آیا ایشان در طی سالهایی که طرف مشورت بسیاری از دستگاهها و مراکز مهم تصمیم گیری بوده اند این موارد را با تصمیم سازان و تصمیم گیران مطرح کرده اند ؟ اگر پاسخ مثبت بوده نتیجه را در نوشتار بعدی بفرمایند.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۰۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
سوال خوبیه
ناشناس
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
با سلام
این تحلیل بسیار منطقی و عقلانی است و این را جامعه سالهاست که متوجه شده و روزی به رفتارهای امروز بعضی ها و تاوانی که این کشور میدهد خواهیم خندید که به چه کسانی در مملکت سیاستمدار گفته میشد .
ناشناس
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
اونایی که دم از غربی بودن استاد میزنن معلومه که ذره ای به حرفای ایشون فکر نکردن و سریع قضاوت کردن دقیقا وجود افکار اینچنینی و تعصب بی جا و بی مورد دلیل پیشرفت نکردن ماست چرا باید به این چیزایی که داریم قانع باشیم و به قول بعضی از دوستان نیمه پر لیوانو ببینیم در صورتی که این طرز فکر فقط برای بازنده ها و آدمای ضعیفه حرفای استاد دقیقا از روی میهن پرستی ایشون و صلاح کشور عزیزمونه
ایمان
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
بعنوان یک رسانه مستقل حرکت خوبی راآغازکرده ایدازآقای دکترهم بسیار سپاسگزاریم ولی اگرمی خواهید مشکلی راحل کنیدو تاثیرگذارباشید ازبقیه اساتید دانشگاه اعم ازموافق یامخالف نظرارایه شده (ناکارآمدی بدلیل عدم ارتباط بین المللی )دعوت کنید تامقاله بدهند وشماهم متعهدبه انتشارآن هاباشید بدین ترتیب نظرات جنبه علمی پیدامی کنند وبرافکار وتصمیم های مسئولین موثرخواهدبود
saeed
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
"مسئله ما ناكارآمدي است و راه‌حل آن بين‌المللي‌شدن است." صحیح ترین جمله در مورد وضعیت کشور ماست.
ناشناس
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
مشکل اصلی ایمان به ازادی انسان است انسان ازاد سیستم درست میکند استاد
ناشناس
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
مهمترین مشکل مملکت ما شعار زدگی است. شاید اگر هرکس که شعار میدهد یا مشکوک به شعاردادن است تنبیه و مجازات شود مشکلات حل شوند.
مهدی
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
خیلی جالب بود. ممنون. اگر نقد علمی رواج پیدا کند آگاهی عموم بیشتر می شود و هر دروغگوی فریبکاری نمی تواند معرکه بگیرد.
ناشناس
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
دکترجان خیلی عالی گفتی اما متاسفانه این حرفهای شما فقط در دل تاریخ ثبت میشود و روزی روزگاری در آینده دور یا نزدیک فرزندان این کشور با حسرت حرفهای شما را در حالی که نان خشکی بدهان گرفته اند میخوانند و میگویند ای کاش پدران ما به این سخنان وقعی می نهادند تا امروز سفره ما رنگین تر بود...
مهران
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
به نظرم مخاطب این حرف ها ما مردم معمولی نیستیم
پاسخ ها
ناشناس
| |
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
آخه " مردم غیر معمولی" گوشی برای شنیدن این حرفها و درکی برای فهمیدن این سخنان ندارند! آنها راه خود می روند و نان خود مبرند و......!!
ناشناس
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
اقای دکتر در کشور ما مسوولان به علم اعتقادی ندارند، فکر می کنند همه چیز را می دانند و نیازی به علم و کارشناس ندارند. ما تعداد بسیار دانشگاه داریم ولی همه چیز را وارد می کنیم و خروجی ملموسی دانشگا های ما ندارند. من با تمام وجود درک می کنم که ما در دنیا در بسیار عقب هستیم و اصل را فراموش کرده و دنبال فرع هستیم چون در پیاده کردن اصل به روش کنونی عاجز هستیم
مش قدرت
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
ما نيازي نداريم خودمان را با ديگران مقايسه كنيم چون بهشت از آن ماست. پس مرگ بر... درودبر... مرده باد... زنده باد...
ارش
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
بيكارى مهمترين مشكل كشوره كه عامل اصلى فساد و ديگر مشكلات در بين جوانان جامعه شده است
تعداد کاراکترهای مجاز:1200