صفحه نخست

عصرايران دو

فیلم

ورزشی

بین الملل

فرهنگ و هنر

علم و دانش

گوناگون

صفحات داخلی

کد خبر ۵۶۸۲۶۸
تعداد نظرات: ۳۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۲ - ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - 24 October 2017
به بهانه ماجرای مدرسه ارومیه

لطفا ترمز دستی را بکشید…

ترمز دستی را بکشیم. ایستادن و تماشا کردن در برابر قانون ابتدایی ترین وظیفه ماست و قرار نیست هر خواسته احساسی را با شکستن و سوزاندن تسکین بدهیم ...

عصر ایران؛ روح الله صالحی- راننده عصبی در واکنش به توقیف ماشینش کبریت می کشد و تمام، کمی بعد موتور سوار هم کبریت کشیدن را راه چاره می داند که موتورش پارکینگ نرود.

این ها را بگذارید کنار بریدن درخت های سیب دو باغ به خاطر قیمت پایین خرید سیب، حال جواب این معادله را باید در شب نا آرام کنار مدرسه اسلام آباد ارومیه جستجو کرد.

خبری دهان به دهان در شهر می چرخد که سرایدار یک دبستان به دانش آموزی تجاوز کرده است و همراه یک کلاغ، چهل کلاغ راه می افتیم به اجرای فرمول: می شکنیم، می سوزانیم و تمام...

کمی بعد خبر تجاوز به تعرض تعدیل می شود اما ما هنوز داریم می شکنیم و می سوزانیم و باز اعلام می شود تعرضی نبوده مزاحمتی انجام شده که سه روز پیش والدین رضایت داده اند و ختم به خیر شده است اما ما هنوزداریم می شکنیم و می سوزانیم و انتظار نمره بیست داریم.

در صرف فعل استمراری هیجان و بلوا "استاد تمام دهر" هستیم بدون این که بگویم بعد چه؟ من ماشین و موتورم را سوزاندم ، باغم را ویران کردم و به بیت المال و اثاث یک همشهری که هنوز حکمی درباره اش اثبات و اجرا نشده است می شکنم و می سوزانم بعدش چه؟


چه سودی به حال و روز من دارد نقش من در مباحث و اتفاقات حاد اجتماعی کجاست آیا اجازه دارم یک تنه هم نقش قاضی و هم نقش مجری ایفا کنم .من شهروند دقیقا کجای این معادله ایستاده ام و چه قدر تلاش کرده ام قانون مدار باشم تا این انرژی سیال به من بگردد. جز ایجاد یک بار تند منفی از این تنش ها چه چیزی عاید ما شده؟ جز ایجاد پیش زمینه فکری برای هر شهر و دیاری که هستیم. به این فکر نکردیم که چه بار منفی و دل زدگی نزد کودکان مدرسه (راه شهدا) ایجاد کرده ایم.

آن نوجوان هایی که از سر کنجکاوی روی بلندی نظاره گر پرخاشگری ما بودند چه؟ آن ها نمی آموزند که قانون کارکردی تبلیغاتی دارد و این که اجازه دارند خودشان بدون کشیدن ترمز دستی، جمعی را به ته دره بی اخلاقی و ناهنجاری اجتماعی بکشانند.

بعد از حادثه ی تلخ از دست دادن آنیتا و بنیتا انگار خود را مستحق یک واکنش تند اجتماعی می بینیم و باید به جای قاضی و نیروی انتظامی حکم صادر کنیم و بدون دفاع به اجرا برسانیم که اثبات کنیم حواسمان جمع است و پای کار ایستاده ایم.

دود رفتار منفی عدم کنترل احساسات ما به چشم فرزندانی می رود که همه آمال و خواسته های ما هستند بعد آن ها راه مال رو را می روند که ما ساخته ایم و به جای قله در پایین دست به نسل بعد منتقل خواهد شد.

اینکه چرا بلد نیستیم هوش هیجانی را در مواقع خشم به کار ببریم و مدیریت ریسک داشته باشیم زنگ خطری است برای جامعه ی ما، اگر در این حوادث خونی از دماغ کسی می آمد چه کسی پاسخگو بود؟

وقتی منبع اخبار ما صرفا شایعات است و به آن اکتفا می کنیم چه کسی پاسخگوی چوب زدن آبروی مومنی یا همشهری است.

 خواسته های آنی اجتماعی با تجمعات رفع نمی شود بلکه فلفلی است که آتش جریان را تند می کند.

 شکستن و بریدن و سوزاندن قطعا بیشتر از آن که آتش درونمان را خاموش کند می شود الگویی برای فرزندانی که انواع روش های برجسته شدن هوش و یادگیری اش را به کار می گیریم به جز یاد دادن روش های کنترل خشم و به کار گیری اصول هوش هیجانی و می گذاریم باری بهر جهت از جامعه کپی کند و متاسفانه باید بپذیریم الگوی مناسب و خوش خطی وسط نگذاشته ایم.

 در شرایطی که داریم منابع را تمام می کنیم باید روی منابع بی کران دیگری تکیه کنیم که پاسخگوی فردایمان باشد. منبع بی کران ظرفیت انسانی را باید پردازش کنیم و خام آن کنترل نشدنی و برباد رفتنی است.

   با پردازش می آموزیم باغدار به واسطه ی یک سال پر محصول تیشه به ریشه سالهای بعدش نزند و یا کودکانی با پیش زمینه ترس از رفتار بزرگ ترها روانه مدرسه ای نشوند که جای جایش درد می کند.

 لطفا ترمز دستی را بکشیم و جای خواسته های اجتماعی کف خیابان نیست، هر تحولی باید از تشکل های غیر دولتی و مردم نهاد پایه ریزی شود و خواسته های اجتماعی را به جای مشت و لگد در حضور پویا و اخلاق مدارمان در جامعه جستجو کنیم.

 ترمز دستی را بکشیم. ایستادن و تماشا کردن در برابر قانون ابتدایی ترین وظیفه ماست و قرار نیست هر خواسته احساسی را با شکستن و سوزاندن تسکین بدهیم که این دمل چرکین جای دیگر وقتی دیگر زیر گلویمان بیرون خواهد زد.

ارسال به تلگرام
انتشار یافته: ۳۲
در انتظار بررسی: ۴۰
غیر قابل انتشار: ۰
میلاد
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
حرف شما به صورت کلی درست نباید شخصی برخورد کرد و انتظار اجرا شدن قانون و داشت ولی بهتر بود به جای این مقاله می‌نوشتید درباره علل این واقعه هرچند حرف شما رو قبول دارم ولی حتما ریشه جای دیگه‍‌ای هست که همه‌می‌دونیم
زارعی
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
بنده مشکلی برام پیش اومده بود پیش یک وکیلی رفتم گفت بهم برو خودت کارت رو درست کن این قضیه خیلی طول میکشه و هزینه زیادی هم باید بکنی
بعد گفت قانون صریح نیست اونقدری که شما میتونی ازش استفاده کنی مجرم هم میتونه ازش استفاده کنه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
امین
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
این افراد دقیقا مثل آنهایی هستند که سفارت عربستان را به آتش کشیدند و زدند و شکستند و عربستان را که تا قبل از این اتفاق بدهکار بود به یک طلبکار تمام عیار تبدیل کردند.
ندا
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
سلام به سند ۲۰۳۰
صمد
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
من فقط یه سوال از همه و بخصوص نویسنده دارم.آیا اگر همین مساله واسه دختر ویا خواهر خودتون اتفاق میافتاد چیکار میکردین؟؟؟؟
ناشناس
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
آخه اگه بجای تجاوز ،تعرض هم صورت گرفته باشه یک پدر و مادر از شکایتشون صرفنطر می کنند!!!؟؟؟
معلوم که مجبور به اعلام رضایت کردند.
نویسنده محترم اول صحت و سقم خبر رو بفهم بعد متن بنویس.
از عصر ایران بعیده این متن!!! خواهشا سریع این متن را از روی سایتتون بردادرید
آیسو
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
آفرین بر مردم ارومیه .بسیار کار خوبی میکنن چون قانون ما نمیتواند حق این کودکان را بگیرد
ناشناس
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
درود به غیرت آن مردم،حقش بود
ناشناس
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
برای هزارمین بار ، مسئولان باید بفهمند که اینطور اخبار به جای لاپوشانی جایش تیتر یک روزنامه ها و خبر اول صداوسیماست .
باید بفهمند که مردم هنوز از یاد نبرده اند دروغی که راجع به رضایت نامه والدین دانش آموزان فوت شده ماجرای اردو به آنها گفته شد .
مردم یادشان نمی رود سنوات گذشته ای را که سعی می شود ماجرا رسانه ای نشود .
به جای اینکه به خشم مردم منتقد باشید ، ببینید چرا مردم حرف مسئولان را باور ندارند
مجید
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
من یک سوال دارم ! اگه برای بچه همین مدیر آموزش و پرورش یا همین شخص محترمی که معترض رو آشوبگر خطاب میکنه یا بچه نگارنده همین مقاله اتفاق می افتاد اونوقت جوابشون چی بود؟ واقعا همینجوری ساده میگرفتین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
علی
| |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
اگر ماشین شما واژگون شده بود یا مدرسه بچه شما آتش زده شده بود، باز هم از این جماعت به قول شما معترض حمایت می‌کردید؟
ناشناس
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
نویسنده مطلب ظاهرا تازه وارد کشور شده ، مرد حسابی تو یه صندوق تو شهرستان کلاهبرداری شده و همه چی روشنه 5 سال پرونده طول کشیده !پول داشته باش حق با توئه !
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
فرمایش شما صحیح ما تو کشور مشکل زیاد داریم. ولی حالا چی شده؟ مشکلی حل شده؟ غیر از این است که یک محله دیگر مدرسه ندارد؟!
ehsan
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
وقتی مردم از گوشه و کنار ، از رادیو و تلویزیون داخلی و خارجی ، از شبکه های اجتماعی و سایتهای خبری و ... مورد بمباران خبری اون هم خبرهای ناراحت کننده میشن و از طرفی میبینن هیچ حرکت مناسبی از دولت سر نمیزنه همین میشه که اینطوری احساساتشون جریحه دار میشه و اینطوری عکس العمل نشون میدن . هر روز شاهد تجاوز و تعرض به کودکان معصوم و بی گناه هستیم هر روز شاهد این هستیم که یه موسسه مالی و اعتباری تو این مرز و بوم الان دیگه بی اعتبار شده و پول مردم رو که با هزاران مشقت و زحمت جمع کردن و به امید اینکه بتونن با سودش امرار معاش کنن رو بالا کشیده و این مردم رو ناامید کرده و متاسفانه دولت هم هیچ کاری نمیکنه . من یک پدرم اما یک پدر نگران . پدری که نگران سرنوشت فرزندشه
فرهاد از ارومیه
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
وقتی به نعفع شما باشد حضور مردم را می ستایید و از وصیت امام و آتش به اختیار رهبری مایه می گذارید و چنانکه به مذاق شما خوش نیاید بدتریت اتهامات را نثار کسانی میکنید که در راستای همان منویات هدفی جز اصلاح امور ندارند.امیدوارم خداوند به همه ما بینش کافی حهت درک امور را بدهد و ناشیانه و از روی تعصب قضاوت نکنیم
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
اگر کسی اظهار نظر کنه در مقاله اش تعصب داره اما اونایی که میشکنند و می سوزانند لابد بینش دارند و در حال اصلاح امور هستند؟!
ناشناس
| |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
اگر خبر دست درازی سرایدار به یک طفل معصوم صحیح باشد باید به مردم که اقذام کردند آفرین گفت ...... اما باید سرایدار و مدیر و رییس آموزش و پرورش و مدعیان دروغین امربه معروف و نهی از منکر را هم در آتش بسوزانند.
خبازي مقدم خويي
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
واين فجايع نشانگر اين است كه اينهمه ارشاد وتبليغ براي سلامت جامعه غير تخصصي و بي اثر بوده جامعه از جاي ديگر مريض است
ناشناس
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
مشکل اینجاست که در ایران قانون بیشتر شبیه جوک است.
مدیر مهد اردبیل
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
عدم انتقال صحیح هشدارهای اجتماعی به کودکان عواقبی به مراتب بدتر که همان حس بدبینی می باشد را به کودکان منتقل کرده است ، پس از ماجرای قتل فجیع آتنا فضای بسیار سنگینی در روابط کودکان قابل مشاهده است،دیدی مسموم و معنی دار که حاکی از هشدارهای ناصحیح والدین در تبیین برخوردهای اجتماعی کودکان می باشد که متاسفانه باعث ایجاد فضایی مرده و به دور از محبت و انسانیت گردیده است ،کاش دغدغه صدا و سیما این مسائل هم می بود.
طوری نشه که از اون ور بوم بیفتیم
ناظر
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
جناب صالحی شما بیش از همه یک تنه به قاضی رفتی ، تصور می کنم اولین بار است که دست به نگارش می زنی یک جتمعه ابعاد پیچیده و ناشناخته ای دارد که در مطالب شما مشهود نیست
ناشناس
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
قرار قانون و بروکراتها همه مشکلات رو حل کنند، مردم همیشه مسایل رو بهتر و سریعتر حل میکنند.
ناشناس
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
باید قانون در قبال تعرض به کودکان سختگیر و متعصب تر از والدین باشد فعلا پاسخ سوزاندن است
سعید
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
اصلا این مقاله رو قبول نداشتم
شما دارید تقصیر رو گردن مردم می اندازید در حالی که عامل این عصبانیت ها و زد و خورد ها دولت و حکومت است که مردم را عصبی کرده.
در واقع مردم به این نتیجه رسیده اند که از طریق راه قانونی به نتیجه نمی رسند
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
بنده به دليل مزاحمت يك همسايه به پليس و دادگاه مراجعه كردم با كمال تعجب ديدم كه در دادگاه هم برخي ميگويند خودتان بايد مقابله به مثل كنيد! پليس و قانون نميتواند براي شما كاري كند!!! عجب!!! من نميدانم وظيفه اين دستگاه عريض و طويل قضايي چيست؟ اگر فقط يكم سريعتر و قاطع تر همون طور كه در موارد ديگر عمل ميكند در مورد جرمهاي ديگر عمل ميكرد الان وضع اين نبود.
مهدی
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
دیوانگی که شاخ ودم نداره اگر قانون جلو این افراد ماجراجو واحمق رانگیرد اوضاع بدتر هم میشه
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
دقیقا حماقت شاخ و دم ندارد ،مثال جنابعالی که از راه دور قضاوت می کنید
علی
| |
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
آقای ناشناس بدترین اتفاق هم که رخ داده باشد، آتش زدن مدرسه هیچ توجیهی ندارد.
ناشناس
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
مدرسه بهانه بوده این جماعت دنبال بهانه می گشتن که بسوزونن و بشکنن
ناشناس
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
قبول دارم این متن رو کاملا
ولی مردم خسته ان
از اینکه هر روز میشنون به یه بچه تجاوز شده و نهایتش اعدام
نباید یه فکری کرد ؟؟؟نباید دولت یه چاره ای بیاندیشه؟؟اگه قرار بود با اعدام درست شه که این همه تجاوز نداشتیم داشتیم؟؟؟مردم خشم دارن بغض دارن زخم هاشون چرک کرده تحمل ندارن
پاسخ ها
علی
| |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
ببخشید من اگر خشم داشته باشم باید برم مدرسه رو آتش بزنم؟
Reza
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
خوب وقتی قانون ضعیفه وضعیت این طور میشه مجازات تجاوز فقط سنگ ساره که اجرانمیشه
تعداد کاراکترهای مجاز:1200