صفحه نخست

عصرايران دو

فیلم

ورزشی

بین الملل

فرهنگ و هنر

علم و دانش

گوناگون

صفحات داخلی

کد خبر ۷۶۶۵۸۳
تعداد نظرات: ۵۷ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۱ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - 22 January 2021

مناظره تلویزیونی درباره رضا شاه ؛ دروغ می‌گی، به خدا دروغ می‌گی/ پوپولیستی! بی‌سند حرف می‌زنی (+فیلم)

خسرو معتضد و صادق زیباکلام بر سر مسائل تاریخی و علی الخصوص بحث دوران زمامداری رضا شاه مدتهاست با همدیگر زاویه دارند.

عصر ایران ؛ نهال موسوی - روز چهارشنبه (1 بهمن) برنامه قبلِ انقلاب از شبکه مستند با میزبانی بهروز افخمی پخش شد و در آن مناظره‌ای بین صادق زیبا کلام (استاد دانشگاه و فعال سیاسی) و خسرو معتضد (تاریخ پژوه و روزنامه نگار) برگزار شد.

محور مناظره به بررسی رضا شاه پهلوی و نقش قدرت های خارجی در زمان حکومت پهلوی اول بود. در این نوشتار سعی در نقد و تحلیل برنامه به لحاظ فرمی و محتوایی نداریم بلکه بیشتر وجود و لزوم چنین برنامه‌هایی مد نظر است.

خسرو معتضد و صادق زیباکلام بر سر مسائل تاریخی و علی الخصوص بحث دوران زمامداری رضا شاه مدتهاست با همدیگر زاویه دارند و چندین بار در مکان های دانشگاهی یا رادیو و ... در این مورد با همدیگر مناظره کرده‌اند و همچنان این مخالفت ادامه دارد.

در طول مناظره در بخش‌هایی بحث بالا گرفت و زیبا کلام و معتضد مکرر از خجالت هم درآمدند و در مخالفت با نظر طرف مقابل شدید به همدیگر تاختند. معتضد زیباکلام را "پوپولیست" خواند و یا زیباکلام گفت:

زیبا کلام: اگر کتابی باشه که مدح رضاشاه باشه مردش هستی بیا اینجا بخونی؟

معتضد: بله ...

زیباکلام: دروغ میگی، به خدا دروغ میگی، به علی دروغ میگی ...

 

شاید جنس این گونه مناظره هایی را پیشتر غیر از زمان انتخابات ریاست جمهوری در صداوسیما ندیده بودیم ولی اتفاقا این اقدام را باید به فال نیک گرفت و باید از وجود چنین برنامه‌هایی استقبال کرد.

متاسفانه در صداوسیما همواره نوعی از محافظه کاری و ترس وجود داشته که هیچگاه اجازه بروز چنین مناظره و بحث‌هایی را به برنامه سازان نداده است. بیشتر ترجیح بر این است که یک کارشناس متمایل به یک طیف خاص سیاسی در برنامه‌‌ها حضور داشته و به شکل متکلم وحده دیدگاه و عقاید خود را بیان کند. هیچ وقت کسی نبوده یا نیست که بر روی آنتن طرف مقابل را به چالش کشیده و به او بگوید آنچه می‌گویی شاید درست نباشد.

بهرحال رشد و نمو سیاسی در این است که نظرات مختلف در مقابل هم قرار گیرند و هر کسی با هر ایده و نظری حرفش را بزند، این تضارب آرا و بیان آن قطعا به نفع همه است: هم مخاطب، هم کارشناسان و هم تلویزیون و ...

فقط یادمان باشد که در چنین بحث و نظرهایی قطعا افراد تند خواهند شد و یا به درشتی سخن خواهند گفت ولی هیچ کدام از این حالت‌ها دلیلی بر این نیست که چنین مناظره هایی برگزار نشود و از تلویزیون پخش نشود.

اگرچه در زمان اکنون برنامه های پخش زنده تلویزیون هم بسیار معدود شده است و از ترس و نگرانی نظرات و اعتقادات مختلف مهمانان ترجیح بر این است که بیشتر برنامه‌ها به شکل ضبط شده از قبل باشد ولی باز باید به شبکه مستند و برنامه "قبل انقلاب" تبریک گفت که چنین فضا و بستری را فراهم ساخته است.

شاید تنها نقد به شبکه مستند و سازندگان این برنامه این است که برنامه‌ای چنین جالب توجه از چند منظر سیاسی، فزهنگی، تاریخی و ... را بدون کمترین اطلاع رسانی بر روی آنتن فرستاده‌اند و بعد از پخش آن از طریق دنیای مجازی و تکه های بریده شده از بحث داغ کارشناسان برنامه است که مخاطب پی می‌برد چنین برنامه‌ای هم وجود داشته و دارد.

بهر روی امید که در تلویزیون بیشتر شاهد برنامه‌هایی اینچنینی باشیم و مطمئنا خیر و برکت چنین تبادل آرایی بسیار بیشتر از مضرات آن است.

ویدیو کامل مناظره

ارسال به تلگرام
انتشار یافته: ۵۷
در انتظار بررسی: ۲۳۱
غیر قابل انتشار: ۲
محمد
۰۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
در یک بحث علمی،طرف وقتی کم میاره، قسم میخوره، والا استدلال میاره!
ناشناس
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
یاد برنامه های التجاه المعکاس شبکه وزین الجزیره زنده شد.
فقط میز ان خیلی بزرگ بود خیلی
مجید
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
به نظر میاد این فیلم کامل نباشه و عصر ایران فقط صحبت های اقای معتضد رو گذاشتن، چون تو این مناظره فقط اقای معتضد صحبت کردن، اگه واقعا عصر ایران فیلم رو تقطیع کرده باشه ک کاری بس ناجوان مردانه هست و فقط صحبت های اقای متعضد رو پخش کرده و دلیلشم برای همه مشخصه و اگه هم تقطیع شده نیست ک اسم اینو نمیشه گذاشت مناظره چون 95 درصد زمان مناظره برای معتضد بود -

ولی در کل معتضد رو قبلن هم صحبت هاشو گوش کردم- هیچ وقت واقعیت ها رو اونجوری ک هست نمیگه- یه سانسور چی قهاره در قصه هایی ک میگه، معتضد بیشتر یه قصه گو هست تا تاریخ دان
عصر ایران با سلام / این عین همان برنامه‌ای است که از شبکه مستند پخش شده و در سایت تلوبیون وجود دارد؛ عصر ایران در این ویدیو هیچ گونه دخل و تصرفی نداشته است.
ناشناس
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
واقعا زیبا کلام از لحاظ تاریخ پیاده بود و استاد معتضد خوب و مسلط بحث می کردند و با سند.
ناشناس
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
زیبا کلام فکر میکرد مناظره انتخاباتی هر کس دیگری رو به انفعال بکشه برنده میشه و رای میاره به قول معتضد زیباکلام پیاده است.
ناشناس
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
در تاریخ سررشته ندارم و نمیدونم اون چیزی که معتضد میگه درسته یا غلط اما با این که با مشی فکری زیباکلام تا حدودی موافقم ولی در مناظره هوچی گری نباید کرد باید با دلیل و برهان و آرامش بحث کرد.ضمنا تا به الان از معتضد چیزی در مورد خوبی های رژیم پهلوی نشنیدم.
پاسخ ها
علی
| |
۰۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
دقیقه 17:35 از فیلم رو می تونی ببینی که از کتابی که داره می خونه از رضا شاه تعریف میده.
ناشناس
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
بنظر میاد این مناظره گزینشی باشه چون بعضی صحنه ها پرش داشت
عصر ایران با سلام / این عین همان برنامه‌ای است که از شبکه مستند پخش شده و در سایت تلوبیون وجود دارد؛ عصر ایران در این ویدیو هیچ گونه دخل و تصرفی نداشته است.
بهنام
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
افخمی چه طور روش شده تو این برنامه باشه بعد از اون حرفهای تهوع آوری که در مورد هواپیمای اوکراینی زد
رضا
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
بهترین فرد مناظره افخمی بود
دکتر خسروس
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
ای کاش از مردم هم نظر خواهی میکردید
که در این مصاحبه کی برنده شده
اقای زیباکلام یا اقای معتضد
شمسی
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
دوستان سایبری یه مهلتی هم به ما بدن
همهش دیدگاه شماست!
آقای خسرو معتضد صلاحیت تاریخگویی ندارد
ایشان قصه گو هستند
ناشناس
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
به عنوان یک دانشگاهی که قبلا از اقای معتضد به علت نوع روایت ایشان از تاریخ از ایشان و تاویزیون شاکی بودم و نظرات دکتر زیباکلام را در مورد رضا شاه خوانده بودم و به نظر دقیق می رسیدند، برنده بحث را آقای معتضد می بینم چراکه آقای دکتر زیباکلام نتوانست با استناد به حقایق و متون علمی نظرات آقای معتضد را رد کند و صرفا با توهین به ایشان قصد پیش بردن بحث را داشتند
پاسخ ها
رضا
| |
۰۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
سلام لطفا کدام قسمت دانشگاه مشغولیین؟
ناشناس
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
به هرحال بحث جالبی بود قسمت بعدیش کی خواهد بود؟
ناشناس
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
مگر زیبا کلام تاریخدان هست که بخواد به استاد تاریخ ایراد بگیره؟
ناشناس
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
کتاب های تاریخ در مدح پهلوی هم کم نیست!!!
حامد
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
دوست اپراتور نظر من چرا منتشر نشد ؟
افشار
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
من از تاریخ زیاد سررشته ندارم ولی آقای زیبا کلام چون نمیتونست جواب طرف مقابل شو بده کلا بحث رو به حاشیه میبرد و سعی در عصبانی کردن ایشون داشت تو این بحث چهره ی واقعی و مغرور آقای زیباکلام که فقط و فقط دوست داشت حرف خودش به کرسی بشینه حتی بی دلیل...
اگه تاریخ بلدی پس تاریخ رو با تاریخ جواب بده نه با اهانت
دوما قطعا تو اون دوران مشکلاتی هم وجود داشته، اینکه صرفا چون مردم از وضعیت موجود ناراضین ما هم بخوایم صرفا صحبتهایی کنیم که دسته ای از مردم ناراضی که اکثریت کشور هم دربرمیگیره، خوشش بیاد که نشد کار.
ناشناس
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
نان به نرخ روز خوردن ای دریغ
ناشناس
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
زیباکلام همیشه از افترا زدن اصولگرایان انتقاد میکند اینجا نشون داد که بدتر از انان فحاشی میکند بحث سیاسی بود یا غداره‌کشی، یادم نره ایشان هم اوایل انقلاب خوی تندروی داشته مثل اینکه داره خوب بیدار میشه
ناشناس
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
معتضد روایتگر تاریخ بعد از انقلابه و سابقه قبلی نداره و صرفاتاریخی رو که دوست داره روایت میکنه نه واقعیت رو.
ناشناس
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
زیباکلام فقط هوچی کرد و نویسنده هم ذوق
ناشناس
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
معتضد استاد تحریف
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
مثل این میمونه که یکی بیاد از رو شاهنامه یا بوستان و گلستان براش شما بخونه بعد شما بگی دروغه و تحریفه
ناشناس
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
کاش آقای معتضد یکمم از مشکلات الان بگه بی ارزش ترین پول دنیا بالاترین نرخ تورم دنیا افسرده ترین و نا امید ترین مردم دنیا و و و .‌
پاسخ ها
ناشناس
| |
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
شما حواست به فیلم بود که موضوع چی بود؟
ناشناس
| |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
این وظیفه ایشونه؟ ایشون مورخ هستند یعنی باید از تاریخ بگن
علی
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
بنده هم موافقم باید چنین مناظراتی ادامه دار باشد این رسانه مثل عصرایران و... هستند تا صداوسیما را هل دهند در این مسیر قرار بگبرد.
ناشناس
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
من خودم از زیباکلام و هم فکرانش و مخالفانش اصلا خوشم نمیاد ولی از این معتضدی متنفرم . چون یکی دوبار جسته گریخته وآنهم بالاجبار که مهمان در خانه ای بودم شنیدم وحرفهای مزخرفش در مورد تاریخ را شنیدم که انگار داره برای مهد کودکیها داستان خواب آنهم بطور خیالی میگه وجالب اینکه رسانه ملی از جیب بیت المال بهش پول میده . آدم باید انصاف داشته باشه حدالاقل شجاعت گفتن خوبیهای دشمنش را داشته باشیم . دشمن دانا به ز نادانه دوست
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
عزیزم داره تاریخ میگه
با سند و مدرگ و متن کتاب ها رو میگه
علی
| |
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
اول برنامه خوبی های رضا شاه رو گفت بعد کتابی هم که معرفی کرده نصفش راجع به خوبی های رضا شاه بود.
ناشناس
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
تاریخ باید درست نقل بشه درود به شرفت صادق زیبا کلام تو گلوی ما هم گیر کرده بود
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
دقیقا خود آقا صادق حرفی برای گفتن نداشت
علی
| |
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
پاسخی نداشت یا این که پاسخش را را در تدوین درآوردند. به نظرم به وضوح جانبداری از معتضد در در این نحوه ی تدوین به چشم میخورد بدجوری زیبا کلام را برده بودند گوشه ی رینگ. نتیجه ای که ازین مناظره بیرون میاد بی سوادی مطلق زیبا کلام و پیروزی مطلق معتضد است که هدف برنامه سازان بود. من به راستی این مناظره هیچ اعتمادی ندارم.
مرتضی
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
سلام. ضبط این مناظره مربوط به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و در چندین جلسه بود. بسیاری از مطالب این مناظره سانسور شده است. ایکاش این مناظره در اواخر سال 1397 و بدون سانسور پخش میشد و قبل از پخش اطلاع رسانی میشد.
ناشناس
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
خدایی و آکادمیک بخوام بگم:
معتضد ۱۰ زیبا کلام ۲
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
معتضد 6 - زیباکلام 0(بخاطر شیشتایی ها)
ناشناس
| |
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
یا خدارو قبول نداری، یا نمیدونی آکادمیک چیه
ناشناس
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
بسیار گزارش جالبی نوشته اید، با تشکر از نویسنده محترم.
ناشناس
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
زیباکلام به خاطر مخالفت با سلطنت پهلوی به زندان رفت و خسرو معتضد به گواه اسناد تاریخی و نوشته هایش در مطبوعات از جمله در نشریۀ ترقی مداح سلطنت پهلوی بود. حال هر دو در روایت تاریخ دقیق نیستند. گویی زیباکلام از گذشتۀ خوذ پشیمان است و معتضد همچون گذشته به نفع قدرت حاکم تاریخ را روایت می کند.
ناشناس
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
زیباکلام به علی قسم خورد که اگر کسی یک خط از رضاشاه تعریف کرده باشه معتضد توی تلویزیون نمیگه درحالی که معتضد دو دقیقه قبلش از روی کتاب خوند برای همه از تعریف و مزیت‌های حکومت رضاشاه به قلم وزیر خود رضاشاه خوند
بعد معتضد رو به دروغگویی و خیانت متهم میکرد.

ایرادهای زیباکلام توی مطلبی که میگفت کامل مشخص بود مخصوصا بخش عباس میرزا که معتضد با عدد و رقم سال اشتباه دکتر رو گفت
زیباکلام با شلوغ کردن داشت پیش میبرد کارشو
پاسخ ها
ام کا
| |
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
اره راست میگی....اوایل مناظره بود که از رو کتاب مدحشو گفت.....
سید
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
من این مناظره رو دیدم البته چون به انتخابات نزدیک میشم از این دست برنامه ها یا حتی نشون دادن خانومهای بی حجاب و پخش مکرر سرود این ایران رو زیاد خواهیم دید و شنید.
حامد
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
آقای زیباکلام آدمیه که اصلا کتاب نمیخونه حتی کتاب های خودش رو
یه نامه نصف صفحه ای در مورد جایزه صلح نوبل نوشته یک بار مرور نکرده بود که متوجه بشه جایزه رو کدوم کشور میده
آقای معتضد چندین کتاب از وزیران و نزدیکان و حتی سفرا و وزرای کشورهای خارجی در نقد رضا شاه اورده بود
اقا زیباکلام شما که میدونستی قرار بیای مناظره در مورد رضا شاه نیم کتاب بلکه 4تا نقل قول گوشه کاغذ می نوشتی میاوردی
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
از خواب قیلیوله بیدارش کرده بودن آورده بودن تو ضبط صداوسیما :)
احمد
| |
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
آقای زیبا کلام یک کتاب در مورد رضا شاه نوشته که 300 صفحه است. شما که ظاهرا زیاد کتاب میخونی میتونی از اینترنت به صورت رایگان دانلود کنی و بخونی!!!
حامد
| |
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
احمد آقا اصلا یه کتاب 300 صفحه ای نه ایشون دایرةالمعارف چند جلدی در مورد رضا خان نوشته چرا نتونست حتی یک جمله از کتابش رو در نقد مطالب آقای معتصد بیان کنه
مهران
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
زیباکلام اولین اصل مناظره که ادب هست رو یادبگیره بعد بیاد مناظره
ناشناس
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
تاریخ نگار باید بی طرف باشه . چند بار که برنامه های معتضد را دیدم دیگه خوشم نیومد ببینم.
زیبا کلام منصفانه نقد کرده و نوشته
پاسخ ها
علی
| |
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
من که انصافش و ادبش رو توی این برنامه دیدم.
ناشناس
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
برادر من تاریخ خونده و سالها قبل می گفت که خیلی با صحبت های آقای معتضد موافق نیست (الان نمیدونم چه نظری داره).
اما من شخصا از شیوه کلام آقای زیباکلام در تعجبم
ایشون یکبار برای مناظره ای به دانشگاهمون اومده بودن و همینقدر بد با مخاطبشون صحبت کردن
اینکه افراد با توهین به دیگران سعی در اثبات حرفشون دارن، درواقع خودشون رو تخریب می کنن.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
به بخش اول حرفت موافقم بخش دوم خیر
ناشناس
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
آقای معتضد بیشتر داستان سرایی میکنه تا روایت تاریخ که اون داستان سرایی هم کاملا جانبدارانه و تحریف شده است
ناشناس
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
من با آقای زیبا کلام موافقم و در طول سالها از تلویزیون حرفهای تاریخی آقای خسرو معتضد را جانبدارنه دیده ام / مورخ باید بی طرفانه تاریخ را روایت کند
پاسخ ها
فرزاد
| |
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
فرض کنیم آقای معتضد جانبدارانه صحبت می کند . آقای زیبا کلام بدون اتهام زنی به طرف مقابل می تواند حرف خود را بزند و بگذارد ما مخاطبین قضاوت کنیم
ناشناس
| |
۰۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
آخه رضا میر پنج!!!
خخخ
تعداد کاراکترهای مجاز:1200