صفحه نخست

عصرايران دو

فیلم

ورزشی

بین الملل

فرهنگ و هنر

علم و دانش

گوناگون

صفحات داخلی

کد خبر ۷۹۳۴۳۹
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۵ - ۲۲ تير ۱۴۰۰ - 13 July 2021
در گفت‌وگو با عصرایران

عضو کمیسیون فرهنگی: سانسور شدید در شبکه نمایش خانگی منجر به کوچ افراد به شبکه های ماهواره ای می‌شود

نشست با ساترا در دستور کار کمیسیون فرهنگی مجلس قرار دارد.

سیدعلی یزدی‌خواه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با عصر ایران  درباره تصمیمات سلیقه‌ای ساترا برای سانسور و حذف نسبت به تولیدات فرهنگی در بستر شبکه نمایش خانگی واکنش نشان داد و با بیان این نکته که این سانسورهای زیاد سبب کوچ مخاطبان به شبکه‌های ماهواره‌ای میشود از این موضوع انتقاد کرد و از نشست مجلس با مجموعه عوامل ساترا با این موضوع خبر داد، مشروح این گفتگو در ادامه آمده است:

* باتوجه به سانسورهای سلیقه‌ای درباره تولیدات شبکه نمایش خانگی در حالی که مردم نسبت به تولیدات رسانه ملی فاصله گرفتند و این موضوع سبب افزایش مخاطبان ماهواره می شود، ارزیابی شما چیست؟

فرهنگ یک مقوله نرم‌افزاری است که با مقوله غلیظ و شدید قابل حل نیست و این مسئله بسیار روشن است اما کسانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند باید الزامات و چارچوب های اخلاقی و هنجارهای اجتماعی را نیز بپذیرند.

* به عنوان یک سیاست گذار فرهنگی در کشور آیا قبول دارید که سانسورهای بیش از اندازه و سخت گیری در این زمینه می‌تواند مردم را به سمت ماهواره سوق دهد؟

بله قبول دارم اما شما فرض را بر این بگیرید که اگر فیلم ها به هیچ عنوان سانسور نشود چه اتفاقی خواهد افتاد جز اینکه این فیلم ها مانند فیلم های ترکیه ای و امثال آن پیش برود.

 این موضوع در هر صورت در چارچوب خاصی انجام می‌شود اما این موضوع با سانسور حداکثری متفاوت است، این در حالی است که رقابت با سایر رسانه‌های خارجی هم بسیار بالاست.

من این نکته را قبول دارم و صحبت شما را نقض نمی کنم اما در عین حال می‌گویم قابل پذیرش نیست که این فرآیند بدون هیچ گونه نظارت و کنترل مجوزی باشد.

* قطعاً سانسور و کنترل باید وجود داشته باشد اما قبول دارید که این موضوع نباید به اصل محتوا ضربه بزند؟

بله من معتقدم باید دیدگاه ها را به یکدیگر نزدیک کنیم، در حال حاضر قانون گذار بحث نظارت را از ارشاد گرفته و به ساترا داده و آنها باید اعمال مدیریت کنند؛ من قبول دارم که اگر سانسور شدید باشد منجر به کوچ افراد به شبکه های ماهوارهای خواهد شد اما در عین حال بدون ضابطه هم نمی توان به سمت تولید رفت.

قطعاً بدون ضوابط نیست اما به نظر می‌رسد در حال حاضر دچار محدودیت ها و اعمال مدیریت سلیقه ای شده ایم.

در حال حاضر این موضوعات را باید به گفت و گو و بحث گذاشت چراکه این موضوع مانند فضای مجازی است که قطعاً باید دارای چارچوب مشخصی باشد و در آن چارچوب افراد فعالیت کنند و این نکته در هر کشوری پذیرفته شده است، لذا ما از ترس اینکه مبادا مردم به سمت تولیدات زیر زمینی یا خارج از کشور بروند نمی توانیم بر تولیدات شبکه نمایش خانگی نیز هیچ نظارت و کنترلی نداشته باشیم.

* با توجه به حجم سانسور های گسترده و نارضایتی فیلمسازان در این زمینه مجلس قصد دارد که در این زمینه ورود کرده و ضوابط مشخص و غیر سلیقه‌ای را به تصویب برساند؟

بله قطعاً، همچنین ما با ساترا بسیار کار داریم کما اینکه در حال حاضر نیز انتقادات بسیاری به ساترا در پلتفرم های مختلف وارد می‌دانیم لذا نشست با ساترا در دستور کار کمیسیون فرهنگی مجلس قرار دارد.

ارسال به تلگرام
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۲۹
غیر قابل انتشار: ۰
باربد
۰۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
الان با اینترنت و ماهواره و غیر دیگه کی تلویزیون ایران یا سریالهای ایرانی رو نگاه می کنه همین IPTV ها می تونن 12 یا 13 هزار کانال رو نشون بدند
ناشناس
۰۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
اون روز هم میرسه که بازیگرا مثل نخبگان و ثروتمندان از ایران مهاجرت کنن
ثابتی
۲۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
اش "ساترا" دستپخت مجلس اقلیتی هست که با لابیگری روزنامه کیهان و صدا و سیما و...‌‌ بمنظور محدود کردن فعالیتهای پلتفرمهای ایرانی پخته شده و چون بسیار عجولانه و با کارشناسی بسیار ضعیف این طرحشان به قانون تبدیل شد ولی عواقب انرا نسنجیدند .. بنابراین ضمن اینکه اسپانسرها تولید فیلم بی انگیزه شدند ، فیلمهای تولید شده نیز از دیگر مجاری پخش به بینندگان عرضه خواهد شد.‌‌
ناشناس
۱۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
در شبکه خانگی سانسور شدید هست؟! واقعا!!
ناشناس
۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
شبکه های ماهواره ای که بازیگر نمیخوان مجری میخوان
چون اصلا تولید فیلم و سریال نمیکنن
تازه هیچ جای دنیا این دستمزد گیرشون نمیاد پس هستن و جایی نمیرن
امین
۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
خوب به درک، این کشور کلی بازیگر داره، خلایق هرچه لایق، الان از اونایی که رفتن اونور کدوم موفق شدند؟
ناشناس
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
خب بشود. همونطور که خانم ابوطالبی گفتن هر کی نمیتونه جمع کنه بره. کشور مال اینهاست.
سانسورچی عصر ایران منتشر کن.
ناشناس
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
اوضاع صدا و سیما خراب تر از این حرفهاست. بهمین دلیل بیننده هم نداره.
ناشناس
۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
به نظرم ایشون همچین واکنش خاصی هم نشان نداد و جواب شما رو هم داد ولی شما یه جور سوال رو تند پرسیدی بعد میگی واکنش نشان داد؟؟؟؟

جل الخالق از دست شما خبرنگاران

ایشون داره میگه:

اگر سانسور شدید باشد منجر به کوچ افراد به شبکه های ماهوارهای خواهد شد اما در عین حال بدون ضابطه هم نمی توان به سمت تولید رفت.

شما تیکه اول رو میاری اما رو حذف می کنی؟؟؟؟

خیلی نمک داری به خدا
ناشناس
۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
من قبول دارم که اگر سانسور شدید باشد منجر به کوچ افراد به شبکه های ماهوارهای خواهد شد اما در عین حال بدون ضابطه هم نمی توان به سمت تولید رفت

مهندس جان ایشون یه اما هم بعدش داشت

نمیشه فقط بگی لا اله ... باید الا الله ش رو هم بگی
ناشناس
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
ما که زود کوچ کردیم
ناشناس
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
مصاحبه کننده خیلی باحاله خودش یه پا صاحب نظره ...

از اول نتیجه مصاحبه رو که خودش گرفته و هی تلقین می کنه

بعدشم یه جوری سوالات جهت دار رو پیازداغش رو زیاد می کنه که طرف مجبور بشه کوتاه بیاد

به عبارتی به مرگ می گیره تا به تب راضی بشه

خیلی سوالات خنده داری بود
احمد
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
شب بخیر شما بخواب.دیگه کسی تلویزیون ایران رو نگاه نمیکنه
ناشناس
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
این تیپ افراد دنبال خوراک شان هستند حالا هرکجا می خواهد باشد.
ناشناس
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
تازه فهمیدی
ناشناس
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
محض اطلاع جنابعالی باید بگم که الان شبکه های داخلی نمایش خانگی و vod در ایران همان برنامه های شبکه های ماهواره ای فارسی زبان را دارن پخش میکنن
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
دقیقآ
وقتی محتوای نمایش خانگی با ماهواره فرقی نمیکنه
چه فرقی میکنه اینجاباشه یا اونجا
فیلم زشتی رو که آدم خجالت میکشه با خانواده نگاه کنه چه فرقی با تولید ماهواره داره
تعداد کاراکترهای مجاز:1200