فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۱۲۰۷۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۶ - ۱۹-۰۸-۱۴۰۳
کد ۱۰۱۲۰۷۲
انتشار: ۱۱:۱۶ - ۱۹-۰۸-۱۴۰۳

مهم‌ترین دلیل فروریزش در تهران مشخص شد

مهم‌ترین دلیل فروریزش در تهران مشخص شد
حادثه‌ای که در هفته گذشته در امامزاده اسماعیل رخ داد مانند حادثه ونک فرونشست نبود، بلکه پدیده‌ای به نام فروریزش بود که چندسالی است مهمان پایتخت شده و از نیمه دوم دهه ۹۰ در مناطق مختلف پایتخت شروع شده است.
عضو شورای شهر تهران درباره علل فروریزش در تهران گفت: «یکی از دلایل مهم درخصوص فروریزش در سطح شهر تهران بحث فرسودگی شبکه آبرسانی در تهران است. این امر باعث هدررفت آب می‌شود و این هدررفت آب باعث شست‌وشوی خاک می‌شود.»
 
به گزارش ایلنا، حادثه‌ای که در هفته گذشته در امامزاده اسماعیل رخ داد مانند حادثه ونک فرونشست نبود، بلکه پدیده‌ای به نام فروریزش بود که چندسالی است مهمان پایتخت شده و از نیمه دوم دهه ۹۰ در مناطق مختلف پایتخت شروع شده است. براساس اعلام کارشناسان عامل اصلی فروریزش‌ها، نشتی آب از شبکه فرسوده آب شهری است که سبب آب‌شستگی زیرسطحی و شکل‌گیری ناگهانی حفره در سطح زمین می‌شود که در صورت غفلت از ترمیم و نوسازی شبکه آب شرب می‌تواند بحران‌های ثانویه با ادامه فروریزش‌ها برای پایتخت ایجاد شود.
 
«مهدی بابایی»، عضو شورای شهر تهران، درباره علل فروریزش در تهران گفت: یکی از دلایل مهم ما درخصوص فروریزش در سطح شهر تهران بحث فرسودگی شبکه آبرسانی در تهران است. این امر باعث هدر رفت آب می‌شود و این هدر رفت آب باعث شست و شوی خاک می‌شود.
 
وی ادامه داد: این امر باعث فروریزش به صورت نقطه‌ای در بعضی از محلات می‌شود و این می‌طلبد که به هر حال شرکت آب و فاضلاب به این موضوع به صورت جدی رسیدگی کند، چون بر اساس آماری که خود شرکت آب و فاضلاب در این عرصه داده بیش از ۲۵ درصد از شبکه آب تهران باعث هدر رفت آب می‌شود و این هدر رفت آب حتماً آب شستگی و فروریزش را ایجاد می‌کند.
 
عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم که به صورت ویژه این حوزه در دستور کار قرار بگیرد و اعتبارات لازم داده شود که به هر حال هم یک قسمت از دغدغه تامین آب حل شود و همچنین با بهینه سازی شبکه‌ها هم این دغدغه فروریزش رفع شود.
 
بابایی تصریح کرد: ما آمادگی لازم را در مدیریت شهری داریم که مجوز لازم را به سازمان‌های خدمات رسان بدهیم. در جلسات هم تاکید کردیم که این موضوع هدر رفت آب باید حتما مورد اولویت قرار بگیرد.
 
همچنین «حسین ظفری»، سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور، درباره این موضوع گفت: براساس گزارش‌هایی که ما دریافت کرده‌ایم لوله‌های فرسوده در حال نوسازی است. وضعیت مان به ویژه در شهر‌هایی که به عنوان شهر‌های پایلوت هستند، وضعیت بدی نیست. اما بخش‌هایی است که در مناطق مختلف شهر به دلایل مختلف ممکن است که شکستگی اتفاق بیفتد و ممکن است که نشت آب زیادی داشته باشیم از بعضی از لوله‌ها و این باعث می‌شود که فروریزش در برخی از مناطق داشته باشیم.
 
وی ادامه داد: در همین رابطه یک برنامه در شهرداری تهران در نظر گرفته شده است که هم نسبت به فرونشست و هم نسبت به بحث فروریزش در مناطق مختلف تهران اقداماتی صورت بگیرد. ما در نقاط مختلفی از شهر تهران سابقه این را داشته ایم که به عنوان نقاط پرخطر هستند و شهرداری تهران به اتفاق آب منطقه‌ای و اداره کل شهرسازی برنامه‌ای را در نظر گرفتند که این اتفاق تکرار نشود و کمتر اتفاق بیفتد.
 
سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد: نقاط را شناسایی کرده اند و برای رفع ایرادات و اشکالاتی که وجود دارد این برنامه را انجام می‌دهند. من امیدوارم که ان‌شاءالله با انجام این فعالیت‌هایی که شهرداری تهران و با همکاری آب منطقه و شهرسازی انجام می‌دهد، کاهش این اتفاقات را شاهد باشیم.
 
«داوود گودرزی»، معاون خدمات شهری شهرداری تهران، درباره فروریزش و لزوم همکاری دستگاه‌ها در اشتراک گذاری اطلاعات گفت: ما در جا‌هایی گزارش‌های مردمی داریم و به مجموعه‌های دیگر اعلام می‌کنیم که مشکلاتی وجود دارد و لازم است که بخش‌های دیگر و سازمان‌ها این گزارش‌های مردمی را جدی‌تر بگیرند، چراکه همه باید تلاش کنیم و با اهتمام بیشتری این گزارش‌ها را بررسی کنیم که کار به اینجا کشیده نشود.
 
وی ادامه داد: ما درباره فروریزش در امامزاده اسماعیل هم که بررسی کردیم متوجه شدیم که گزارش‌هایی در این زمینه وجود داشته است که اگر جدی گرفته می‌شد و بررسی می‌شد مشکل ایجاد نمی‌شد. همچنین همکاری دستگاه‌ها با هم باید بیشتر شود و لازم است که ما نقشه‌های زیرزمینی را بدانیم تا بتوانیم به سرعت شاه لوله‌ها را پیدا کنیم. مقداری این همکاری‌ها کمرنگ است که باید تقویت شود.
 
معاون خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به مدیریت یکپارچه شهری گفت: بخشی از مدیریت یکپارچه شهری مربوط به همین موضوعات است و علیرغم اینکه شهرداری در وسط میدان است و همه از شهرداری انتظار دارند، اما اطلاعات و دسترسی‌های شهرداری محدود است و باید هماهنگی‌های بیشتری انجام شود که ما بدانیم این نشت آب از کجاست و باید اطلاعات به سرعت به اشتراک گذاشته شود و دستگاه‌ها در کنار هم قرار بگیرند.
برچسب ها: فروریزش ، تهران ، فرونشست
ارسال به دوستان
رازهای بزرگ کیهان؛ ۱۱ معمای بی‌پاسخ که علم را به چالش می‌کشند شکار ذرات نامرئی؛ نتایج اولیه بزرگ‌ترین آشکارساز نوترینو جهان منتشر شد کشورهایی که بودجه نظامی آن‌ها در سال ۲۰۲۵ بیشترین افزایش را داشته است (+ اینفوگرافیک) «عروسی ارمنی‌ها در یکی از جزایر دریاچه ارومیه»؛ 140 سال قبل (عکس) وقتی راننده روی شکم دراز می‌کشد! / ایده‌ای عجیب مشابه موتورسیکلت حملات جدید آمریکا به جنوب ایران : قشم، سیریک، بندر کنگ و بندرلنگه هرمزگان کشف مرز ناشناخته در زمین؛ سیاره ما تقارن شگفت‌انگیزی در نحوه بازتاب نور دارد فریبا: نمایش ایران مقابل مصر شجاعانه و تماشایی بود جزئیات مراسم وداع و تشییع رهبر شهید انقلاب اعلام شد جزئیات مراسم وداع و تشییع پیکر رهبر شهید در تهران ضرورت ثبت‌نام و بیمه زائران اربعین در سامانه سماح رکورد تاریخی خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی جهان ارتش سودان: در معرض توطئه‌ای صهیونیستی قرار داریم جان‌باختن یک فعال محیط‌زیست در حادثه آتش‌سوزی بهبهان؛ استان خوزستان غریب‌ آبادی: مسئولیت عاملان جنایت سردشت را با جدیت پیگیری می کنیم